SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De laatste post:quote:Op donderdag 27 september 2012 13:19 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Zouden er vandaag de dag niet véél zondiger steden in de wereld zijn?
Numeri 14:18: één van de ergste bijbelverzen he? De ongerechtigheid der vaderen bezoeken aan de kinderen. Ja die kunnen daar ook wat aan doen he? En dat noem jij lankmoedig, groot van weldaad en vergevend?
Ik hoop voor jou dat je opa het niet al te bont gemaakt heeft....
[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 27-09-2012 16:39:00 ]"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Ok helder!quote:Het spijt me dat ik niet duidelijk geweest ben in mijn uitleg.
Het is letterlijk gebeurd.
En deze letterlijke gebeurtenis is een symbool voor dat wat in de toekomst nog zal gebeuren.
Met symbolisch bedoel ik dus niet figuurlijk.
Je eerste twee zinnen zijn direct met elkaar in tegenspraak mbt het lopen. De vraag is niet waarom. De vraag is: hoe? ALS god niet aan een plaats gebonden is, HOE kan hij dan door de tuin lopen? Antwoord: 1: dat kan niet! Antwoord 2: god of de schrijver van de bijbel liegt.quote:God is niet gebonden aan plaats en tijd en is alwetend. Waarom loopt Hij dan door de tuin en vraagt waar Adam en Eva zijn?
Dat doet Hij niet voor zichzelf maar voor ons. Deze manier van handelen heeft belang voor ons. Hij is niet het resultaat van de beperkte mogelijkheden die God heeft.
God manifesteert en drukt zich op zulke manieren uit dat het een zinnige betekenis krijgt voor ons.
Oh dat was omdat op een bepaalde site al dat soort verzen ( God is zo alwetend en dat soort onzin ) gebundeld bij elkaar stonden, dus die heb ik even schaamteloos gejatquote:Op donderdag 27 september 2012 16:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Waarom zijn de citaten in het Engels?
Hadden ze dat? Ze hadden immers géén kennis van goed en kwaad? Ze zagen er geen erg in en overzagen de consequenties niet.quote:Op vrijdag 28 september 2012 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
evenbeeld omdat ze iets deden wat verboden was.
De mens heeft het zelf gedaan.
Want ze hadden ook tegen de slang kunnen zeggen, we doen het niet.
Als God alwetend is dan hadden ze géén eigen wil. Dan wist god al wat er zou gaan gebeuren en kon de mens alleen maar doen wat moest gebeuren.quote:Op vrijdag 28 september 2012 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
In het begin was de mens nog niet zondig maar hadden al wel een eigen wil en konden dus zelf kiezen of ze bepaalde dingen wel of niet deden.
Als ik jou was zou ik de bijbel toch net wat beter bestuderen. Juist na het eten van de appel waren ze als goden geworden, kennende goede en kwaad. En dus niet daarvoor.quote:Op vrijdag 28 september 2012 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
In het begin was de mens nog niet zondig maar hadden al wel een eigen wil en konden dus zelf kiezen of ze bepaalde dingen wel of niet deden.
Voor de zonde val was de mens nog als Gods evenbeeld.
En in Gods evenbeeld past geen zonde.
Dus toen ze toch van die verboden vrucht aten werden ze zondig en waren ze niet meer als Gods evenbeeld omdat ze iets deden wat verboden was.
en nog een wedervraag: Waarom zou God niet over de aarde hebben kunnen lopen?
precies, pas als je kennis hebt van goed en kwaad kun je keuzes maken.quote:Op vrijdag 28 september 2012 11:01 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik de bijbel toch net wat beter bestuderen. Juist na het eten van de appel waren ze als goden geworden, kennende goede en kwaad. En dus niet daarvoor.
Dat eigen wil is een christelijk stokpaardje, maar als je niet weet wat goed is en wat kwaad heb je ook geen eigen wil.
En om op de wedervraag in te gaan:
David zegt in een psalm: "Ga ik naar het dodenrijk, u bent daar. Ga ik naar de uiteinde van de Aarde u bent daar".
Dus ook de auteur David had al zo'n beeld van God dat hij alom tegenwoordig was. Iets wat alomtegenwoordig is kan niet op een plek lopen, want dan is hij ergens anders niet. Om nog maar te zwijgen over de benen die god zou moeten hebben wilde hij daar lopen.
Echt waar, waarom zien mensen dit niet in? Zijn ze kinderlijk gebleven?
Heb jij een eigen wil?quote:Op vrijdag 28 september 2012 11:01 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik de bijbel toch net wat beter bestuderen. Juist na het eten van de appel waren ze als goden geworden, kennende goede en kwaad. En dus niet daarvoor.
Dat eigen wil is een christelijk stokpaardje, maar als je niet weet wat goed is en wat kwaad heb je ook geen eigen wil.
Heb jij geen antwoord op mijn post? Deze discussie hebben wij ook al gevoerd over A&E. Toen kwam je uit op het standpunt dat je geen kennis van goed en kwaad nodig hebt om te weten wat goed en kwaad is. Maar daar gaat dit topic niet over. Dit gaat over S&G.quote:
Weet je wel waarover men het in Genesis als men spreekt over de Boom van kennis en de Boom des levens ? Enig idee ? En hoe zagen die " vruchten " er uit ?quote:Op vrijdag 28 september 2012 11:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
En waarom kozen adam en eva er dan toch voor om ongehoorzaam te zijn aan God en van de vruchten te eten van de boom waarvan God had gezegt dat het niet mocht?
Laat ik beginnen met een wedervraag. Waarom ga je niet in op mijn vorige post? Ik had nog niet eens al mijn argumenten gebruikt, dus je moet vast ruimte zien om te reageren.quote:Op vrijdag 28 september 2012 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
Voor de zonde val was de mens nog als Gods evenbeeld.
En in Gods evenbeeld past geen zonde.
Dus toen ze toch van die verboden vrucht aten werden ze zondig en waren ze niet meer als Gods evenbeeld omdat ze iets deden wat verboden was.
en nog een wedervraag: Waarom zou God niet over de aarde hebben kunnen lopen?
de boom van kennis staat voor alle kennis van de mens om dingen uit te vinden enzo.quote:Op vrijdag 28 september 2012 12:37 schreef ATON het volgende:
[..]
Weet je wel waarover men het in Genesis als men spreekt over de Boom van kennis en de Boom des levens ? Enig idee ? En hoe zagen die " vruchten " er uit ?
Zoiets als een ' stamboom ' wat eigenlijk ook echt geen boom is. OK. Stel nu eens voor dat de mens geen kennis ( vrucht ? ) tot zich had genomen, waren we geen haar beter dan de bonobo of chimp. Wat is er nu zo zondig aan om kennis op te doen ? Was de mens ook niet geschapen naar beeld en gelijkenis ? Enkel was ie, voordat hij kennis had vergaard zo stom als een aap. Is dat het beeld van god ?quote:de boom van kennis staat voor alle kennis van de mens om dingen uit te vinden enzo.
Oef, gelukkig hebben ze daar niet bijgekomen, anders zaten we al enkele duizenden jaren met een probleem van overbevolking.quote:En de boom des levens staat voor het eeuwige leven.
Nou, je zegt het daarnet zélf ! De kennis-boom draagt de vruchten van deze kennis. Dat je nu voor je PC scherm kan zitten is daar een vrucht van. Wiskunde en geneeskunde is daar een vrucht van. Aan elke tak van deze boom hangen alle facetten van de wetenschap. Is dat zondig om dat toe te eigenen ? Als je dat denkt raad ik je aan enkele reis amazonewoud te nemen.quote:Welke vrucht het was is gewoon onbekend en is overbodig om te weten.
Ho maar, nu slaat je fantasie toch wel op hol hoor. Noch de Sumeriërs, noch de Hebreeën hadden weet van deze mythische figuur. Dat is een verzinsel van Paulus of een van die andere ' ongelovige joden '. ( voor de vrome joden toch althans )quote:Maar de boom des levens staat ook symbool voor Jezus die aan het kruis onze zonden droeg en zo iedereen die in Hem gelooft het eeuwige leven schenkt.
Juistquote:Op vrijdag 28 september 2012 11:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
precies, pas als je kennis hebt van goed en kwaad kun je keuzes maken.
Nu wel ja, maar ik leef na de "zondeval". Ik weet wat goed is en wat kwaad (relatief dan, want is cultureel bepaald).quote:
Ja, of ik maak wel even een nieuwe, als ik thuis ben. Of iemand anders moet het even doen...quote:Op vrijdag 28 september 2012 13:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
misschien dat een Mod hier een apparte topic van kan maken dan?
Ongehoorzaamheid =KWAADquote:Op vrijdag 28 september 2012 11:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
En waarom kozen adam en eva er dan toch voor om ongehoorzaam te zijn aan God en van de vruchten te eten van de boom waarvan God had gezegt dat het niet mocht?
Dat moet je aan hun schepper vragen!quote:Op vrijdag 28 september 2012 11:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dit. God heeft alle parameters dusdanig gemanipuleerd dat er een 100% zekerheidje ontstond dat ze van de vrucht zouden eten.quote:Op vrijdag 28 september 2012 14:14 schreef hoatzin het volgende:
een ander antwoord:
Ze kozen voor de vrucht (kennis) omdat dat moest. Het was voorbeschikt door God. Hij wist er van. Anders hingen die vruchten er ook niet.
Wat een vreemde redenatie ?quote:Op vrijdag 28 september 2012 11:01 schreef BerjanII het volgende:
Iets wat alomtegenwoordig is kan niet op een plek lopen, want dan is hij ergens anders niet. Om nog maar te zwijgen over de benen die god zou moeten hebben wilde hij daar lopen.
Echt waar, waarom zien mensen dit niet in? Zijn ze kinderlijk gebleven?
Hoe kan iets dat eeuwig is en allomvattend een fysieke manifistatie van zichzelf creeeren? Een eeuwig principe kan geen tijdelijk principe creeren van zichzelf, want dan is het niet eeuwig meer.quote:Op vrijdag 28 september 2012 14:49 schreef Jappie het volgende:
[..]
Wat een vreemde redenatie ?
Als god almachtig is kan hij prima een fysieke manifestatie van zichzelf creeren die op willekeurig welke plek op aarde/ in het heelal / wherever te zien is en toch tegelijkertijd alomtegenwoordig zijn ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |