abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 september 2012 @ 08:01:06 #1
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_117301944
Een vriendin van me is aan het solliciteren naar een baan als secretaresse en vroeg me om naar haar cv te kijken. Al haar vorige banen waren secretaresse en administratief medewerkster. In haar cv staan nu opsommingen als:

quote:
• Telefoonbeheer
• Agendabeheer Voorzitter en Secretaris Geschiedenis
• Bijhouden weekoverzicht medewerkers / leraren
• Reserveren zalen
• Email beantwoorden / doorsturen / verwerken
• Evenementen voorbereiden en aankondigen
• Administratie voorraad
• Kopieer-, scan- en faxwerkzaamheden
• Beheer adressenbestand
• Binnenkomende en uitgaande post verwerken / verdelen
• Verstrekken en bijhouden van gegevens voor proefschriften
• Reserveringen hotels
• Optreden als gastvrouw
• Studenten, onderzoekers, gasten te woord staan (ook in het Engels)
• Verzorgen van catering
• Borrels klaarzetten
• Archivering en dossiers opstellen
• Aanvragen van dergelijke verzoeken
• Vergaderingen
• Notuleren
• Bijhouden posterwand
• Bestellingen bepaalde drukwerk
Ik neig ernaar om dit gewoon te vervangen door "alle voorkomende administratieve, secretariële en organisatorische werkzaamheden" en om dit ook te doen bij haar andere functies. Wat vinden jullie?

Ze heeft drie jaar niet gewerkt, door persoonlijke omstandigheden . Hoe vertel je in je sollicitatiebrief hoe dat zit? Gewoon zeggen dat je wegens persoonlijke omstandigheden drie jaar niet hebt gewerkt en ervan uitgaan dat ze snappen dat ze in een gesprek kunnen doorvragen?

Ten slotte, ze werkt sinds 2011 wel als vrijwilliger. Het zou natuurlijk mooi zijn als dat bij de werkervaring staat, omdat er anders zo'n gat zit. Maar ik zet vrijwilligerswerk altijd bij 'nevenwerkzaamheden'.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 27 september 2012 @ 08:14:11 #2
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_117302068
Het is inderdaad niet nodig om al die taken uitgebreid op te schrijven, gewoon "alle voorkomende enz." zoals jij voorstelt is genoeg.

Het vrijwilligerswerk zou ik juist wel wat opvallender vermelden, omdat het niet naast haar reguliere werk heeft plaatsgevonden. Het is dus geen nevenactiviteit ;) En zeker als het enige relatie heeft met de baan waarop ze solliciteert (zoals de administratie voor een vereniging o.i.d.).
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 27 september 2012 @ 08:20:28 #3
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_117302162
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 08:14 schreef Rewimo het volgende:
Het is inderdaad niet nodig om al die taken uitgebreid op te schrijven, gewoon "alle voorkomende enz." zoals jij voorstelt is genoeg.
Oké, bedankt. En omdat ik het in een tabel onder elkaar zet, moet ik er misschien zelfs bij die andere banen wel 'idem' van maken. :@ Wordt wel heel erg beknopt dan, maar hoe korter hoe beter wat mij betreft.
quote:
Het vrijwilligerswerk zou ik juist wel wat opvallender vermelden, omdat het niet naast haar reguliere werk heeft plaatsgevonden. Het is dus geen nevenactiviteit ;) En zeker als het enige relatie heeft met de baan waarop ze solliciteert (zoals de administratie voor een vereniging o.i.d.).
Nee, je hebt gelijk, het is helemaal geen nevenactiviteit. :D En het heeft zeker een relatie met het werk waarop ze solliciteert. Jammer alleen dat vrijwilligerswerk niet voor vol aan wordt gezien - althans, ik vermoed dat dat zo is.

Zijn jullie trouwens met me eens dat je als je solliciteert dat nog beter kunt doen vanuit een positie als garnalenpeller dan als werkloze/WAO'er? Wat mij betreft is elk legaal werk beter te verkopen dan geen werk, hoe legitiem je reden ook is om niet te werken.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 27 september 2012 @ 08:27:39 #4
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_117302249
Ja, juist door dat vrijwilligerswerk toon je aan dat je wilt werken ^O^

Ik zou overigens niet kiezen voor "idem" maar gewoon elke keer dat zinnetje herhalen van alle voorkomende werkzaamheden.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 27 september 2012 @ 08:35:10 #5
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_117302331
veel te uitgebreid. Vrijwilligerswerk hoort idd onder nevenactiviteiten. Die 3 jaar zou ik vermelden als persoonlijke omstandigheden. Als ze al op gesprek wordt uitgenodigd gaan ze daar geheid wel naar vragen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  donderdag 27 september 2012 @ 09:36:17 #6
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_117303557
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 08:35 schreef controlaltdelete het volgende:
veel te uitgebreid. Vrijwilligerswerk hoort idd onder nevenactiviteiten.
Nja, maar het was haar hoofdactiviteit.
quote:
Die 3 jaar zou ik vermelden als persoonlijke omstandigheden. Als ze al op gesprek wordt uitgenodigd gaan ze daar geheid wel naar vragen.
Ja, inderdaad.
  donderdag 27 september 2012 @ 09:56:56 #7
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_117303993
Er zitten wel zaken tussen die ik zelf niet zou verwachten bij een secretaresse, zoals gastvrouw. Misschien moet je die toch niet op de grote berg gooien (tenzij dat standaard is voor een secretaresse, natuurlijk)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  donderdag 27 september 2012 @ 10:01:13 #8
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_117304081
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 09:56 schreef Mark het volgende:
Er zitten wel zaken tussen die ik zelf niet zou verwachten bij een secretaresse, zoals gastvrouw. Misschien moet je die toch niet op de grote berg gooien (tenzij dat standaard is voor een secretaresse, natuurlijk)
Nee, dat klopt, maar daarom ook 'organisatorische' in dat riedeltje. Of vind je dan nog dat het apart moet?
  donderdag 27 september 2012 @ 10:09:12 #9
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_117304285
Inderdaad die hele opsomming weglaten, dat maakt het cv veels te lang.

Het vrijwilligerswerk zou ik bij werkervaring erbij zetten.
Wel duidelijk vermelden dat het om vrijwilligerswerk gaat.
Dit kun je in de brief toelichten en de persoonlijke omstandigheden noemen.
Ik zou bij het stukje over de persoonlijke omstandigheden wel bijzetten, dat je dit wilt toelichten in een gesprek.
All she wants and needs is just a little taste..
  donderdag 27 september 2012 @ 20:54:21 #10
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_117328200
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 10:09 schreef Luxuria het volgende:

Ik zou bij het stukje over de persoonlijke omstandigheden wel bijzetten, dat je dit wilt toelichten in een gesprek.
Bedankt voor je reactie. Over dat laatste begin ik te twijfelen. Ik neig ernaar meer naar iets te schrijven in de trant van dat ze de afgelopen jaren veel vrijwilligerswerk heeft gedaan en ook vrder actief is geweest en nu weer toe is aan een betaalde baan. Dan is het allemaal wat positiever. En als het vragen oproept zou het anleiding kunnen zijn voor een gesprek en dan heeft ze tenminste een gesprek. Begrijp je wat ik bedoel?
  Moderator donderdag 27 september 2012 @ 21:21:32 #11
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_117329914
Paar specifieke dingen die ze ECHT goed kan en daarnaast 'en andere veelal voorkomende werkzaamheden' oid.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 27 september 2012 @ 21:27:30 #12
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_117330304
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 21:21 schreef Renesite het volgende:
Paar specifieke dingen die ze ECHT goed kan en daarnaast 'en andere veelal voorkomende werkzaamheden' oid.
Dank je wel.
  Moderator donderdag 27 september 2012 @ 21:31:34 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_117330587
Althans, denk ik :s)

Als je werkervaring een deukje heeft moet je het sterk brengen :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  donderdag 27 september 2012 @ 21:48:19 #14
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117331570
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 10:09 schreef Luxuria het volgende:

Dit dus!
Inderdaad, die hele opsomming weglaten, dat sowieso - het wordt veel te lang en "alle voorkomende werkzaamheden" is afdoende. Benadruk desnoods een aantal dingen waar ze erg goed in is (zelfstandig afhandelen van correspondentie, om maar eens iets te noemen, dat komt goed over).

Vrijwilligerswerk is ook WERK. Dat je er niet voor betaald wordt is jammer, maar dat maakt nog niet dat het geen werk is. Ik heb altijd al mijn vrijwillige activiteiten vermeld op mijn cv.
Het komt zeer positief over en laat zien dat je echt aan het werk wilt. :Y

Tsja, en dan dat gat van drie jaar... Persoonlijke omstandigheden, en dan goed proberen te verkopen op een gesprek.
Desnoods zeg je dat je hebt geprobeerd voor jezelf te beginnen maar dat dat helaas toch niet goed heeft uitgepakt vanwege de crisis oid. Of dat je voor een zieke moeder/vriend hebt gezorgd, zoiets.

In ieder geval veel succes gewenst aan je vriendin!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  donderdag 27 september 2012 @ 21:55:08 #15
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_117331959
Ik zou het wel helemaal opschrijven (maar dan als opsomming achter elkaar ). Den ene secretaresse is de andere niet.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 27 september 2012 @ 22:40:02 #16
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_117334583
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 20:54 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie. Over dat laatste begin ik te twijfelen. Ik neig ernaar meer naar iets te schrijven in de trant van dat ze de afgelopen jaren veel vrijwilligerswerk heeft gedaan en ook vrder actief is geweest en nu weer toe is aan een betaalde baan. Dan is het allemaal wat positiever. En als het vragen oproept zou het anleiding kunnen zijn voor een gesprek en dan heeft ze tenminste een gesprek. Begrijp je wat ik bedoel?
Ik begrijp wat je bedoelt, maar je moet wel opletten dat het goed overkomt. Het kan ook juist een reden zijn dat ze haar dan niet uitnodigen voor een gesprek als het te vaag is.
Zeker omdat er waarschijnlijk veel mensen op zulke functies reageren, dan is het voor haar 10 anderen ben ik bang.
Ze moet zichzelf dus wel een beetje kunnen verkopen :)
All she wants and needs is just a little taste..
pi_117335517
verkeerd topique :')

[ Bericht 78% gewijzigd door LovingMe op 27-09-2012 23:19:46 ]
pi_117343544
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 21:48 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dit dus!
Inderdaad, die hele opsomming weglaten, dat sowieso - het wordt veel te lang en "alle voorkomende werkzaamheden" is afdoende. Benadruk desnoods een aantal dingen waar ze erg goed in is (zelfstandig afhandelen van correspondentie, om maar eens iets te noemen, dat komt goed over).

Vrijwilligerswerk is ook WERK. Dat je er niet voor betaald wordt is jammer, maar dat maakt nog niet dat het geen werk is. Ik heb altijd al mijn vrijwillige activiteiten vermeld op mijn cv.
Het komt zeer positief over en laat zien dat je echt aan het werk wilt. :Y

Tsja, en dan dat gat van drie jaar... Persoonlijke omstandigheden, en dan goed proberen te verkopen op een gesprek.
Desnoods zeg je dat je hebt geprobeerd voor jezelf te beginnen maar dat dat helaas toch niet goed heeft uitgepakt vanwege de crisis oid. Of dat je voor een zieke moeder/vriend hebt gezorgd, zoiets.

In ieder geval veel succes gewenst aan je vriendin!
Of je bent gewoon eerlijk over waarom je 3 jaar niet - betaald - gewerkt hebt, lijkt me nog beter.
  vrijdag 28 september 2012 @ 13:03:51 #19
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_117348911
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 10:01 schreef Lyza666 het volgende:

[..]

Of je bent gewoon eerlijk over waarom je 3 jaar niet - betaald - gewerkt hebt, lijkt me nog beter.
Wat ik voorstel hoeft geen 'oneerlijkheid' te zijn.
Feit is dat werkgevers de echte reden waarom iemand wellicht niet heeft gewerkt nooit accepteren. Stel, je hebt een depressie gehad of iets dergelijks, denk je nou echt dat als je dat 'eerlijk' toegeeft, dat je dan uberhaupt nog in aanmerking komt voor de baan? Vergeet het maar, je cv gaat dan linea recta op de stapel 'afwijzen' omdat je dus een 'vlekje' hebt - of die depressie (of wat dan ook) over is en je bent er weer helemaal klaar voor om weer aan de slag te gaan, daar hebben werkgevers doorgaans geen boodschap aan.
Zo werkt het nou eenmaal... -O-
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')