abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117375411
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 september 2012 21:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Met een das met klipsluiting?
jij weet :Y
pi_117376987
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 22:06 schreef Paxcon het volgende:
'Jeffrey' is wel een sneu arrest ;(
Klopt...
pi_117381138
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 22:06 schreef Paxcon het volgende:
'Jeffrey' is wel een sneu arrest ;(
Was dat die met een taxi die een kind had doodgereden voor de ogen van de moeder of die met een zwemles waar het kind verdronk? Alweer wat jaartjes geleden voor mij. Beide zeer sneu...
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_117382074
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2012 07:14 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Was dat die met een taxi die een kind had doodgereden voor de ogen van de moeder of die met een zwemles waar het kind verdronk? Alweer wat jaartjes geleden voor mij. Beide zeer sneu...
Ging over een kind dat verdronk in het zwembad van een ziekenhuis. De ouders wilden enkel een verklaring hebben dat het ziekenhuis schuldig was aan de dood, geen schadevergoeding. Omdat er echter sprake was van 'onvoldoende belang' (ze wilden immers enkel die verklaring) werd de zaak niet in behandeling genomen.
pi_117382194
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2012 07:14 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Met die taxi is het 'kindertaxi' arrest en gaat over de gronden voor shockschade.
pi_117382228
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 09:57 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Ging over een kind dat verdronk in het zwembad van een ziekenhuis. De ouders wilden enkel een verklaring hebben dat het ziekenhuis schuldig was aan de dood, geen schadevergoeding. Omdat er echter sprake was van 'onvoldoende belang' (ze wilden immers enkel die verklaring) werd de zaak niet in behandeling genomen.
Ik vond het overigens wel een logische uitspraak. Dat een zuiver emotioneel belang niet ook een rechtens voldoende kwalificerend belang is. Anders wordt het gewoon te vaag allemaal. Dat is denk ik een terechte handhaving van een romeinsrechtelijk beginsel.

Edit: Pax succes donderdag met afrijden! ^O^

[ Bericht 5% gewijzigd door H-D op 29-09-2012 10:16:52 ]
pi_117382385
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:10 schreef H-D het volgende:

[..]

Ik vond het overigens wel een logische uitspraak. Dat een zuiver emotioneel belang niet ook een rechtens voldoende kwalificerend belang is. Anders wordt het gewoon te vaag allemaal. Dat is denk ik een terechte handhaving van een romeinsrechtelijk beginsel.

Edit: Pax succes donderdag met afrijden! ^O^
Dank :P
pi_117382411
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:21 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Dank :P
Gaat vast helemaal goed komen :P
pi_117382537
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:22 schreef H-D het volgende:

[..]

Gaat vast helemaal goed komen :P
Ik hoop het :D Laatst bij een les was ik gewoon vergeten m'n gordel om te doen, totdat ineens een waarschuwingstoon klonk bij >25km/u. :') Maargoed, ik zal niet verder offtopic gaan :D.
pi_117382576
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:29 schreef Paxcon het volgende:

[..]

Ik hoop het :D Laatst bij een les was ik gewoon vergeten m'n gordel om te doen, totdat ineens een waarschuwingstoon klonk bij >25km/u. :') Maargoed, ik zal niet verder offtopic gaan :D.
Hmm dat is wel een beetje vergeetachtig...of gespannen :P

Ja ok is waar ik wens je ook nog wel succes in het echte topic dan :P
pi_117383525
Is 'onrechtmatige daad' eigenlijk typisch iets voor het burgerlijk recht, aangezien het in het burgerlijk wetboek staat, of valt moord ook onder onrechtmatige daad? Alleen dingen die in het wetboek van strafrecht staan toch?
pi_117383888
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 11:27 schreef Paxcon het volgende:
Is 'onrechtmatige daad' eigenlijk typisch iets voor het burgerlijk recht, aangezien het in het burgerlijk wetboek staat, of valt moord ook onder onrechtmatige daad? Alleen dingen die in het wetboek van strafrecht staan toch?
Onrechtmatige daad is civiel recht. Moord is strafrecht.

Vernieling kan onder beide rechtsgebieden vallen. Dat is zowel strafrecht (350 Sr) want vernieling is daar strafbaar gesteld, maar opent ook de mogelijkheid voor een civiele vordering uit hoofde van onrechtmatige daad...
pi_117383903
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 11:49 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Onrechtmatige daad is civiel recht. Moord is strafrecht.

Vernieling kan onder beide rechtsgebieden vallen. Dat is zowel strafrecht (350 Sr) want vernieling is daar strafbaar gesteld, maar opent ook de mogelijkheid voor een civiele vordering uit hoofde van onrechtmatige daad...
Oohja ^O^
pi_117384895
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:07 schreef H-D het volgende:

[..]

Met die taxi is het 'kindertaxi' arrest en gaat over de gronden voor shockschade.
Oh ja, kindertaxi arrest, nu weet ik 'm weer :P. Oveigens een interessant arrest.
Op woensdag 21 maart 2012 19:42 schreef Drassss het volgende:
Ben ik de enige die steeds Sideboobie leest ipv van Sideshowbobbie
pi_117385746
Heb het topic de afgelopen weken niet echt goed gevolgd, omdat ik maar niet kan inloggen op een andere pc dan die bij mijn ouders. (wachtwoord resetten bied ook geen uitkomst) Heb wel beetje gelezen dat veel eerstejaars het heel erg wennen vinden de eerste weken. Bij mij is dat zeker ook het geval! Bij mij zitten de eerste drie weken er weer op, maar het gaat eigenlijk helemaal nog niet goed. Vind de stof goed te doen, alleen is het tempo wel drie keer zo hoog als de middelbare school ofzo heb ik het idee. In Utrecht moet je de werkgroepen altijd goed voorbereiden waar veel tijd in gaat zitten, daarnaast moet je ook nog heel veel literatuur lezen. Heb ongeveer de helft van de literatuur nog niet gelezen, omdat ik daar gewoon niet aan toe kom. Studiegenoten vinden het tempo ook voorlopig iets te hoog, twee gasten die eerst twee jaar andere studie aan de Universiteit hebben gevolgd zeggen ook dat het tempo heel hoog is. Aanstaande week heb ik al tentamens, kan dus niet meer de literatuur lezen voor die tentamens. Zou het toch goed kunnen komen door de werkgroepopdrachten, sheets van hoorcolleges, samenvattingen en oude tentamens te bestuderen? En wat moet je eigenlijk leren van de arresten die aanbod zijn gekomen?
pi_117385752
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:32 schreef Sideshowbobbie het volgende:

[..]

Oh ja, kindertaxi arrest, nu weet ik 'm weer :P. Oveigens een interessant arrest.
Hmm mwah schaderecht/O.D etc heeft niet echt mijn bijzondere interesse ofzo :P
pi_117385826
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:01 schreef solo020 het volgende:
Heb het topic de afgelopen weken niet echt goed gevolgd, omdat ik maar niet kan inloggen op een andere pc dan die bij mijn ouders. (wachtwoord resetten bied ook geen uitkomst) Heb wel beetje gelezen dat veel eerstejaars het heel erg wennen vinden de eerste weken. Bij mij is dat zeker ook het geval! Bij mij zitten de eerste drie weken er weer op, maar het gaat eigenlijk helemaal nog niet goed. Vind de stof goed te doen, alleen is het tempo wel drie keer zo hoog als de middelbare school ofzo heb ik het idee. In Utrecht moet je de werkgroepen altijd goed voorbereiden waar veel tijd in gaat zitten, daarnaast moet je ook nog heel veel literatuur lezen. Heb ongeveer de helft van de literatuur nog niet gelezen, omdat ik daar gewoon niet aan toe kom. Studiegenoten vinden het tempo ook voorlopig iets te hoog, twee gasten die eerst twee jaar andere studie aan de Universiteit hebben gevolgd zeggen ook dat het tempo heel hoog is. Aanstaande week heb ik al tentamens, kan dus niet meer de literatuur lezen voor die tentamens. Zou het toch goed kunnen komen door de werkgroepopdrachten, sheets van hoorcolleges, samenvattingen en oude tentamens te bestuderen? En wat moet je eigenlijk leren van de arresten die aanbod zijn gekomen?
Ik zou sowieso de behandeling van het middel/middelen door de HR lezen en evt de conclusie van de AG of de noot. De noot is vaak ook een aardige samenvatting. De casus leren is ook handig want dan onthou je het makkelijker en herken je beter situaties waarin een arrest toepasbaar is.
  zaterdag 29 september 2012 @ 13:50:28 #268
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_117387343
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:01 schreef solo020 het volgende:
Voor mijn eerste tentamenperiode heb ik harder en meer moeten leren dan voor mijn middelbare schooleindexamens. Het tempo ligt inderdaad hoger dan je van 'school' gewend bent, maar dat went erg snel. Voor de kerst moet het als het goed is te doen zijn.

Afhankelijk van je leertechnieken is het mogelijk om puur op basis van opdrachten, sheets en samenvattingen mooie cijfers te halen. Het boek uitgebreid lezen kan, zoals ik al eerder betoogd heb, eerder tot verwarring leiden dan als je alleen het gedestilleerde gedeelte leert.

Van arresten zou ik de belangrijkste rechtsoverweging, casus en rechtsvraag + antwoord goed leren. Je hoeft niet in detail te weten wat er allemaal gebeurde of wat er aan de hand is. Mochten er criteria geformuleerd zijn dan zou ik die wel leren of onderstrepen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_117407326
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:04 schreef H-D het volgende:

[..]

Ik zou sowieso de behandeling van het middel/middelen door de HR lezen en evt de conclusie van de AG of de noot. De noot is vaak ook een aardige samenvatting. De casus leren is ook handig want dan onthou je het makkelijker en herken je beter situaties waarin een arrest toepasbaar is.
Bedankt, hier heb ik wat aan! :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:50 schreef Ryon het volgende:

[..]

Voor mijn eerste tentamenperiode heb ik harder en meer moeten leren dan voor mijn middelbare schooleindexamens. Het tempo ligt inderdaad hoger dan je van 'school' gewend bent, maar dat went erg snel. Voor de kerst moet het als het goed is te doen zijn.

Afhankelijk van je leertechnieken is het mogelijk om puur op basis van opdrachten, sheets en samenvattingen mooie cijfers te halen. Het boek uitgebreid lezen kan, zoals ik al eerder betoogd heb, eerder tot verwarring leiden dan als je alleen het gedestilleerde gedeelte leert.

Van arresten zou ik de belangrijkste rechtsoverweging, casus en rechtsvraag + antwoord goed leren. Je hoeft niet in detail te weten wat er allemaal gebeurde of wat er aan de hand is. Mochten er criteria geformuleerd zijn dan zou ik die wel leren of onderstrepen.
Jij ook bedankt voor het advies! :) Op de middelbare school heb ik veel mooie cijfers voor aardrijkskunde gehaald, zonder boek ooit open te doen en alleen maar de sheets en samenvattingen te leren, dus er is hoop. Al waren die examens vaak ook wel heel makkelijk.
pi_117417814
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:07 schreef H-D het volgende:

[..]

Wij kennen 'm als het "Taxibus' arrest.
pi_117422335
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:24 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Geinig die verschillen
  zondag 30 september 2012 @ 14:18:40 #272
312477 tostitomaatkaas
Op pain de madeleine.
pi_117422402
Kindertaxi ;(

Wat een nare casus is dat zeg.
Op zondag 28 april 2013 22:57 schreef Schaamlipposaurus het volgende:
Dit is een serieuze vraag.
Graag serieuze reacties graag, waar ik op kan masturberen.
  zondag 30 september 2012 @ 14:43:23 #273
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117423177
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 11:24 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117449061
gaap.. wat is fiscaal eigenlijk saai :{

Of hoofdlijnen is gewoon een kutboek. Pitlo is zeker leuker :P
pi_117449235
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:26 schreef Yreal het volgende:
gaap.. wat is fiscaal eigenlijk saai :{

Of hoofdlijnen is gewoon een kutboek. Pitlo is zeker leuker :P
Formeel belastingrecht O+
  zondag 30 september 2012 @ 23:30:31 #276
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117449279
Heerlijk altijd, de AWR. En dan BBBB erbij. Mooi vak was dat.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_117449471
IB particulieren is redelijk slaapverwekkend }:| Als ik wat wil aftrekken sla ik mijn wetboek wel open en ga eens lezen of dat kan oO<
pi_117458187
Ben benieuwd naar de antwoorden van Europees recht, was goed te doen.
Geen referral hier.
pi_117458634
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
das toch pas volgend blok?
pi_117458706
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:38 schreef Yreal het volgende:

[..]

das toch pas volgend blok?
Tussentoets oude stijl, dus twee vakken in een blok van 8 weken.

Gaat trouwens wel om 40 van de 100 punten, dus als je deze verknalt kun je het wel vergeten.
Geen referral hier.
  maandag 1 oktober 2012 @ 12:43:06 #281
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_117460809
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik ook. Europees Recht viel op zich erg mee. Er is inderdaad naar de formulering van de vragen gekeken. De antwoorden zullen mij meer moeten vertellen.
pi_117461134
Successiewet is best wel lache eigenlijk
pi_117462243
quote:
11s.gif Op maandag 1 oktober 2012 12:55 schreef Speedy_T het volgende:
Begin er uiteindelijk ook een beetje overzicht in te krijgen. Die fictiebepalingen moet ik daarentegen nog wel even erin knallen want tot nu toe is het allemaal maar vaag :P
Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
  maandag 1 oktober 2012 @ 13:40:47 #284
165633 eriksd
The grand facade...
pi_117462358
Vergeet de poort van artikel 1 niet hé!
Bis bis bis
  maandag 1 oktober 2012 @ 14:05:37 #285
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_117463137
Net even het antwoordenmodel van Europees Recht bekeken. Ik heb het in ieder geval een stuk beter gedaan dan vorig jaar, waar ik maar 6 vragen van de 15 goed had, want ik heb er nu 12 van de 15 vragen goed. Alleen jammer dat ik een goed antwoord wijzigde in een fout antwoord.
pi_117463559
15 uit 15 :D.

4 punten vast binnen, kan niet meer fout gaan lijkt me.

Ik heb (na 4 jaar :') ) ook wel door hoe ik moet studeren nu. Voor die tussentoets maar 4 daagjes een uurtje per dag gewerkt, maar wel efficient.
Geen referral hier.
pi_117465118
quote:
11s.gif Op maandag 1 oktober 2012 12:55 schreef Speedy_T het volgende:
Successierecht is echt ontzettend leuk.
pi_117467745
Hee Yreal, je krijg je centen terug (toch?)

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2012 16:13:16 ]
pi_117468196
Jup.

Ik ook :D.
Geen referral hier.
  maandag 1 oktober 2012 @ 16:23:09 #290
383205 Snax
Ik hier?
pi_117468205
|:( Lees ik net de regeling BSA voor dit studiejaar door, hebben ze daar de regeling dat je tot vijftien punten van je BSA-norm uit andere vakken mag halen hebben weggehaald. Oke hij valt dan wel iets lager uit dan voorgaande jaren, maar toch... zie het straks zo gebeuren dat ik dan iets van tachtig studiepunten heb gehaald en dat ze alsnog een BSA gaan geven omdat het maar 39 punten van vakken van rechten waren }:|
It is not the critic who counts; not the man who points out how the strong man stumbles, or where the doer of deeds could have done them better. The credit belongs to the man who is actually in the arena, whose face is marred by dust and sweat and bl
pi_117471663
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 16:12 schreef Paxcon het volgende:
Hee Yreal, je krijg je centen terug (toch?)
*O* *O* *O* *O*
pi_117473339
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 13:37 schreef dreamzk het volgende:

[..]

Begin er uiteindelijk ook een beetje overzicht in te krijgen. Die fictiebepalingen moet ik daarentegen nog wel even erin knallen want tot nu toe is het allemaal maar vaag :P
De fictiebepalingen maken echt 90% uit van de moeilijkheid van schenk- en erfbelasting. Maar zoals Erik zegt, begin altijd bij het begin en dus artikel 1. Er zijn vaak zat mensen die bij antwoorden al roepen dat ficties van toepassing zijn (dan wel waarderingsficties) terwijl er niet eens sprake is van toepasselijkheid van de schenk- en erfbelasting.

Vergelijk waardering van huizen: Art. 21 (uit m'n hoofd) kent een waarderingsvoorschrift voor huizen (WOZ). Zodra mensen het woord huis lezen roepen ze meteen WOZ. Wijkt de in de casus geheven waarde af van de WOZ, dan roepen ze dat er voor het verschil een schenking is. Maar voordat je uberhaupt aan de WOZ-waardering toekomt, moet je jezelf gaan afvragen of er sprake is van een schenking met betrekking tot de W.E.V. van de woning.

quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 23:33 schreef Yreal het volgende:
IB particulieren is redelijk slaapverwekkend }:| Als ik wat wil aftrekken sla ik mijn wetboek wel open en ga eens lezen of dat kan oO<
Dat is ook helemaal niet de bedoeling van een dergelijk vak dan wel de IB. De aftrekbepalingen etc zoek je altijd wel op. Het gaat erom dat je de systematiek van de boxen en de bronnentheorie door hebt. Bronnentheorie an sich echt het moeilijkste van de gehele IB.
pi_117474147
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:28 schreef Maharbal het volgende:

[..]

[..]

Dat is ook helemaal niet de bedoeling van een dergelijk vak dan wel de IB. De aftrekbepalingen etc zoek je altijd wel op. Het gaat erom dat je de systematiek van de boxen en de bronnentheorie door hebt. Bronnentheorie an sich echt het moeilijkste van de gehele IB.
Goed om te horen :)

Ik word trouwens weer eens genaaid door het OM. WOB verzoekje op een flitsboete, krijg ik na 4 weken een bericht dat mijn bezwaarschrift is aangekomen. Wat voor kneuzen zitten er daar? :')

Ennuh, hier houd mijn kennis even op van het bestuursrecht. Moet ik hier nu weer tegen in bezwaar gaan? :')
pi_117474531
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:52 schreef Yreal het volgende:

[..]

Goed om te horen :)

Ik word trouwens weer eens genaaid door het OM. WOB verzoekje op een flitsboete, krijg ik na 4 weken een bericht dat mijn bezwaarschrift is aangekomen. Wat voor kneuzen zitten er daar? :')

Ennuh, hier houd mijn kennis even op van het bestuursrecht. Moet ik hier nu weer tegen in bezwaar gaan? :')
Is het wel een besluit dan? Anders kan je toch niet eens in beroep/bezwaar gaan.
pi_117474557
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:02 schreef H-D het volgende:

[..]

Is het wel een besluit dan? Anders kan je toch niet eens in beroep/bezwaar gaan.
ja niet dus. What the fuck moet ik hier nou weer mee :')
pi_117474694
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:03 schreef Yreal het volgende:

[..]

ja niet dus. What the fuck moet ik hier nou weer mee :')
Omdat het zinnig is om te weten wanneer het bestuursorgaan kennis neemt van een bezwaar? Misschien ook wel ivm termijnen van behandeling enzo...en abbb enzo.
pi_117474765
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:06 schreef H-D het volgende:

[..]

Omdat het zinnig is om te weten wanneer het bestuursorgaan kennis neemt van een bezwaar? Misschien ook wel ivm termijnen van behandeling enzo...en abbb enzo.
ja, maar het was een WOB verzoek zodat ik op basis daarvan bezwaar kon maken. Ik krijg nu nooit meer op tijd gegevens om binnen de termijn nog bezwaar te maken..
pi_117474787
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:08 schreef Yreal het volgende:

[..]

ja, maar het was een WOB verzoek zodat ik op basis daarvan bezwaar kon maken. Ik krijg nu nooit meer op tijd gegevens om binnen de termijn nog bezwaar te maken..
Kan je geen pro-forma bezwaar maken?
pi_117475044
Helaas niet voor de commissie uitgekozen. Ze kozen voor een grietje dat bij zo'n 80 commissies heeft gezeten/zit en tevens een dubbele bachelor doet (rechtsgeleerdheid en fiscaal recht). Hoe kun je daar als eerstejaars nou tegenop? :N
pi_117475090
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:14 schreef VonBallusseck het volgende:
Helaas niet voor de commissie uitgekozen. Ze kozen voor een grietje dat bij zo'n 80 commissies heeft gezeten/zit en tevens een dubbele bachelor doet (rechtsgeleerdheid en fiscaal recht). Hoe kun je daar als eerstejaars nou tegenop? :N
Watvoor commissie was het?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')