Was dat die met een taxi die een kind had doodgereden voor de ogen van de moeder of die met een zwemles waar het kind verdronk? Alweer wat jaartjes geleden voor mij. Beide zeer sneu...quote:
Ging over een kind dat verdronk in het zwembad van een ziekenhuis. De ouders wilden enkel een verklaring hebben dat het ziekenhuis schuldig was aan de dood, geen schadevergoeding. Omdat er echter sprake was van 'onvoldoende belang' (ze wilden immers enkel die verklaring) werd de zaak niet in behandeling genomen.quote:Op zaterdag 29 september 2012 07:14 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Was dat die met een taxi die een kind had doodgereden voor de ogen van de moeder of die met een zwemles waar het kind verdronk? Alweer wat jaartjes geleden voor mij. Beide zeer sneu...
Met die taxi is het 'kindertaxi' arrest en gaat over de gronden voor shockschade.quote:Op zaterdag 29 september 2012 07:14 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Was dat die met een taxi die een kind had doodgereden voor de ogen van de moeder of die met een zwemles waar het kind verdronk? Alweer wat jaartjes geleden voor mij. Beide zeer sneu...
Ik vond het overigens wel een logische uitspraak. Dat een zuiver emotioneel belang niet ook een rechtens voldoende kwalificerend belang is. Anders wordt het gewoon te vaag allemaal. Dat is denk ik een terechte handhaving van een romeinsrechtelijk beginsel.quote:Op zaterdag 29 september 2012 09:57 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ging over een kind dat verdronk in het zwembad van een ziekenhuis. De ouders wilden enkel een verklaring hebben dat het ziekenhuis schuldig was aan de dood, geen schadevergoeding. Omdat er echter sprake was van 'onvoldoende belang' (ze wilden immers enkel die verklaring) werd de zaak niet in behandeling genomen.
Dankquote:Op zaterdag 29 september 2012 10:10 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik vond het overigens wel een logische uitspraak. Dat een zuiver emotioneel belang niet ook een rechtens voldoende kwalificerend belang is. Anders wordt het gewoon te vaag allemaal. Dat is denk ik een terechte handhaving van een romeinsrechtelijk beginsel.
Edit: Pax succes donderdag met afrijden!![]()
Ik hoop hetquote:
Hmm dat is wel een beetje vergeetachtig...of gespannenquote:Op zaterdag 29 september 2012 10:29 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Ik hoop hetLaatst bij een les was ik gewoon vergeten m'n gordel om te doen, totdat ineens een waarschuwingstoon klonk bij >25km/u.
Maargoed, ik zal niet verder offtopic gaan
.
Onrechtmatige daad is civiel recht. Moord is strafrecht.quote:Op zaterdag 29 september 2012 11:27 schreef Paxcon het volgende:
Is 'onrechtmatige daad' eigenlijk typisch iets voor het burgerlijk recht, aangezien het in het burgerlijk wetboek staat, of valt moord ook onder onrechtmatige daad? Alleen dingen die in het wetboek van strafrecht staan toch?
Oohjaquote:Op zaterdag 29 september 2012 11:49 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Onrechtmatige daad is civiel recht. Moord is strafrecht.
Vernieling kan onder beide rechtsgebieden vallen. Dat is zowel strafrecht (350 Sr) want vernieling is daar strafbaar gesteld, maar opent ook de mogelijkheid voor een civiele vordering uit hoofde van onrechtmatige daad...
Oh ja, kindertaxi arrest, nu weet ik 'm weerquote:Op zaterdag 29 september 2012 10:07 schreef H-D het volgende:
[..]
Met die taxi is het 'kindertaxi' arrest en gaat over de gronden voor shockschade.
Hmm mwah schaderecht/O.D etc heeft niet echt mijn bijzondere interesse ofzoquote:Op zaterdag 29 september 2012 12:32 schreef Sideshowbobbie het volgende:
[..]
Oh ja, kindertaxi arrest, nu weet ik 'm weer. Oveigens een interessant arrest.
Ik zou sowieso de behandeling van het middel/middelen door de HR lezen en evt de conclusie van de AG of de noot. De noot is vaak ook een aardige samenvatting. De casus leren is ook handig want dan onthou je het makkelijker en herken je beter situaties waarin een arrest toepasbaar is.quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:01 schreef solo020 het volgende:
Heb het topic de afgelopen weken niet echt goed gevolgd, omdat ik maar niet kan inloggen op een andere pc dan die bij mijn ouders. (wachtwoord resetten bied ook geen uitkomst) Heb wel beetje gelezen dat veel eerstejaars het heel erg wennen vinden de eerste weken. Bij mij is dat zeker ook het geval! Bij mij zitten de eerste drie weken er weer op, maar het gaat eigenlijk helemaal nog niet goed. Vind de stof goed te doen, alleen is het tempo wel drie keer zo hoog als de middelbare school ofzo heb ik het idee. In Utrecht moet je de werkgroepen altijd goed voorbereiden waar veel tijd in gaat zitten, daarnaast moet je ook nog heel veel literatuur lezen. Heb ongeveer de helft van de literatuur nog niet gelezen, omdat ik daar gewoon niet aan toe kom. Studiegenoten vinden het tempo ook voorlopig iets te hoog, twee gasten die eerst twee jaar andere studie aan de Universiteit hebben gevolgd zeggen ook dat het tempo heel hoog is. Aanstaande week heb ik al tentamens, kan dus niet meer de literatuur lezen voor die tentamens. Zou het toch goed kunnen komen door de werkgroepopdrachten, sheets van hoorcolleges, samenvattingen en oude tentamens te bestuderen? En wat moet je eigenlijk leren van de arresten die aanbod zijn gekomen?
Voor mijn eerste tentamenperiode heb ik harder en meer moeten leren dan voor mijn middelbare schooleindexamens. Het tempo ligt inderdaad hoger dan je van 'school' gewend bent, maar dat went erg snel. Voor de kerst moet het als het goed is te doen zijn.quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:01 schreef solo020 het volgende:
Heb het topic de afgelopen weken niet echt goed gevolgd, omdat ik maar niet kan inloggen op een andere pc dan die bij mijn ouders. (wachtwoord resetten bied ook geen uitkomst) Heb wel beetje gelezen dat veel eerstejaars het heel erg wennen vinden de eerste weken. Bij mij is dat zeker ook het geval! Bij mij zitten de eerste drie weken er weer op, maar het gaat eigenlijk helemaal nog niet goed. Vind de stof goed te doen, alleen is het tempo wel drie keer zo hoog als de middelbare school ofzo heb ik het idee. In Utrecht moet je de werkgroepen altijd goed voorbereiden waar veel tijd in gaat zitten, daarnaast moet je ook nog heel veel literatuur lezen. Heb ongeveer de helft van de literatuur nog niet gelezen, omdat ik daar gewoon niet aan toe kom. Studiegenoten vinden het tempo ook voorlopig iets te hoog, twee gasten die eerst twee jaar andere studie aan de Universiteit hebben gevolgd zeggen ook dat het tempo heel hoog is. Aanstaande week heb ik al tentamens, kan dus niet meer de literatuur lezen voor die tentamens. Zou het toch goed kunnen komen door de werkgroepopdrachten, sheets van hoorcolleges, samenvattingen en oude tentamens te bestuderen? En wat moet je eigenlijk leren van de arresten die aanbod zijn gekomen?
Bedankt, hier heb ik wat aan!quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:04 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik zou sowieso de behandeling van het middel/middelen door de HR lezen en evt de conclusie van de AG of de noot. De noot is vaak ook een aardige samenvatting. De casus leren is ook handig want dan onthou je het makkelijker en herken je beter situaties waarin een arrest toepasbaar is.
Jij ook bedankt voor het advies!quote:Op zaterdag 29 september 2012 13:50 schreef Ryon het volgende:
[..]
Voor mijn eerste tentamenperiode heb ik harder en meer moeten leren dan voor mijn middelbare schooleindexamens. Het tempo ligt inderdaad hoger dan je van 'school' gewend bent, maar dat went erg snel. Voor de kerst moet het als het goed is te doen zijn.
Afhankelijk van je leertechnieken is het mogelijk om puur op basis van opdrachten, sheets en samenvattingen mooie cijfers te halen. Het boek uitgebreid lezen kan, zoals ik al eerder betoogd heb, eerder tot verwarring leiden dan als je alleen het gedestilleerde gedeelte leert.
Van arresten zou ik de belangrijkste rechtsoverweging, casus en rechtsvraag + antwoord goed leren. Je hoeft niet in detail te weten wat er allemaal gebeurde of wat er aan de hand is. Mochten er criteria geformuleerd zijn dan zou ik die wel leren of onderstrepen.
Wij kennen 'm als het "Taxibus' arrest.quote:Op zaterdag 29 september 2012 10:07 schreef H-D het volgende:
[..]
Met die taxi is het 'kindertaxi' arrest en gaat over de gronden voor shockschade.
Geinig die verschillenquote:Op zondag 30 september 2012 11:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wij kennen 'm als het "Taxibus' arrest.
quote:Op zondag 30 september 2012 11:24 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Wij kennen 'm als het "Taxibus' arrest.
Formeel belastingrechtquote:Op zondag 30 september 2012 23:26 schreef Yreal het volgende:
gaap.. wat is fiscaal eigenlijk saai![]()
Of hoofdlijnen is gewoon een kutboek. Pitlo is zeker leuker
das toch pas volgend blok?quote:Op maandag 1 oktober 2012 11:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ben benieuwd naar de antwoorden van Europees recht, was goed te doen.
Tussentoets oude stijl, dus twee vakken in een blok van 8 weken.quote:
Ik ook. Europees Recht viel op zich erg mee. Er is inderdaad naar de formulering van de vragen gekeken. De antwoorden zullen mij meer moeten vertellen.quote:Op maandag 1 oktober 2012 11:21 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ben benieuwd naar de antwoorden van Europees recht, was goed te doen.
Begin er uiteindelijk ook een beetje overzicht in te krijgen. Die fictiebepalingen moet ik daarentegen nog wel even erin knallen want tot nu toe is het allemaal maar vaagquote:Op maandag 1 oktober 2012 12:55 schreef Speedy_T het volgende:
Successiewet is best wel lache eigenlijk
Successierecht is echt ontzettend leuk.quote:Op maandag 1 oktober 2012 12:55 schreef Speedy_T het volgende:
Successiewet is best wel lache eigenlijk
quote:Op maandag 1 oktober 2012 16:12 schreef Paxcon het volgende:
Hee Yreal, je krijg je centen terug (toch?)
De fictiebepalingen maken echt 90% uit van de moeilijkheid van schenk- en erfbelasting. Maar zoals Erik zegt, begin altijd bij het begin en dus artikel 1. Er zijn vaak zat mensen die bij antwoorden al roepen dat ficties van toepassing zijn (dan wel waarderingsficties) terwijl er niet eens sprake is van toepasselijkheid van de schenk- en erfbelasting.quote:Op maandag 1 oktober 2012 13:37 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Begin er uiteindelijk ook een beetje overzicht in te krijgen. Die fictiebepalingen moet ik daarentegen nog wel even erin knallen want tot nu toe is het allemaal maar vaag
Dat is ook helemaal niet de bedoeling van een dergelijk vak dan wel de IB. De aftrekbepalingen etc zoek je altijd wel op. Het gaat erom dat je de systematiek van de boxen en de bronnentheorie door hebt. Bronnentheorie an sich echt het moeilijkste van de gehele IB.quote:Op zondag 30 september 2012 23:33 schreef Yreal het volgende:
IB particulieren is redelijk slaapverwekkendAls ik wat wil aftrekken sla ik mijn wetboek wel open en ga eens lezen of dat kan
Goed om te horenquote:Op maandag 1 oktober 2012 18:28 schreef Maharbal het volgende:
[..]
[..]
Dat is ook helemaal niet de bedoeling van een dergelijk vak dan wel de IB. De aftrekbepalingen etc zoek je altijd wel op. Het gaat erom dat je de systematiek van de boxen en de bronnentheorie door hebt. Bronnentheorie an sich echt het moeilijkste van de gehele IB.
Is het wel een besluit dan? Anders kan je toch niet eens in beroep/bezwaar gaan.quote:Op maandag 1 oktober 2012 18:52 schreef Yreal het volgende:
[..]
Goed om te horen
Ik word trouwens weer eens genaaid door het OM. WOB verzoekje op een flitsboete, krijg ik na 4 weken een bericht dat mijn bezwaarschrift is aangekomen. Wat voor kneuzen zitten er daar?![]()
Ennuh, hier houd mijn kennis even op van het bestuursrecht. Moet ik hier nu weer tegen in bezwaar gaan?
ja niet dus. What the fuck moet ik hier nou weer meequote:Op maandag 1 oktober 2012 19:02 schreef H-D het volgende:
[..]
Is het wel een besluit dan? Anders kan je toch niet eens in beroep/bezwaar gaan.
Omdat het zinnig is om te weten wanneer het bestuursorgaan kennis neemt van een bezwaar? Misschien ook wel ivm termijnen van behandeling enzo...en abbb enzo.quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:03 schreef Yreal het volgende:
[..]
ja niet dus. What the fuck moet ik hier nou weer mee
ja, maar het was een WOB verzoek zodat ik op basis daarvan bezwaar kon maken. Ik krijg nu nooit meer op tijd gegevens om binnen de termijn nog bezwaar te maken..quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Omdat het zinnig is om te weten wanneer het bestuursorgaan kennis neemt van een bezwaar? Misschien ook wel ivm termijnen van behandeling enzo...en abbb enzo.
Kan je geen pro-forma bezwaar maken?quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:08 schreef Yreal het volgende:
[..]
ja, maar het was een WOB verzoek zodat ik op basis daarvan bezwaar kon maken. Ik krijg nu nooit meer op tijd gegevens om binnen de termijn nog bezwaar te maken..
Watvoor commissie was het?quote:Op maandag 1 oktober 2012 19:14 schreef VonBallusseck het volgende:
Helaas niet voor de commissie uitgekozen. Ze kozen voor een grietje dat bij zo'n 80 commissies heeft gezeten/zit en tevens een dubbele bachelor doet (rechtsgeleerdheid en fiscaal recht). Hoe kun je daar als eerstejaars nou tegenop?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |