abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117111056
Ik heb mijn zoon (bijna zes) van jongs af aan geleerd dat alleen mama, papa en de dokter (indien nodig!) aan zijn piemel en zijn billen mogen komen. Ik heb ook het 'stop'zeggen (wat ze op school leren om hun grenzen aan te geven) hieraan gekoppeld. Hij weet dat hij geheimen die hem een naar gevoel geven altijd moet vertellen aan ons of aan de juf. Alleen leuke geheimen mag hij geheim houden.
Verder heb ik met hem gesproken over wat te doen als iemand je eerst cadeautjes geeft, heel lief en aardig is, en dan tóch nare dingen doet. En we hebben het erover gehad wat hij kan doen als diegene zegt dat papa en mama heel boos worden als het geheim wordt verteld.

Maar is dat afdoende? Ik vind het moeilijk.

Bij mijn man in de familie is een grote misbruikaffaire geweest door een (heel leuke, lieve, gezellige... ) oom. Ikzelf heb een hele poos contact gehad (als 14-jarige nota bene nog...) met een man die uiteindelijk véél te 'lief' deed. Beiden zijn we er goed van af gekomen. Maar het maakt wel dat ik niet goed het onderscheid kan maken tussen angst en intuïtie op dit vlak. Denk ik.

Ik wil mijn zoon wel assertief maken, maar hem uiteraard geen onnodige angsten aanpraten zodat hij in iedereen een mogelijke agressor ziet.

Hoe doen jullie dat?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_117111384
Hoi Moonah :W
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:30:29 #3
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_117112497
Van mij ook niet, ik zou er helemaal akelig van worden. Misschien voor niets, maar beter dat dan spijt. Ik vind je zeker niet overdreven reageren.
  zaterdag 22 september 2012 @ 13:38:15 #4
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_117112767
Moonah, ik sluit me aan bij jullie eigen gedachten hierover en bij r_one :Y
SPOILER
  zaterdag 22 september 2012 @ 14:42:38 #5
35189 Troel
scherp en bot
pi_117114794
Ik twijfel mee met Asyniur over melding maken en ben het eens met wat r_one zegt.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_117114931
ik zou toch even bij die busjes organisatie laten vallen dat ie dit heeft voorgesteld. niet om hem gelijk te larten ontslaan, maar ik weet zeker dat zo'n organisatie richtlijnen heeft en dat dit te ver gaat, dus daar moet ie op aangesproken worden.

verder doe je het wel goed denk ik. :)
pi_117115329
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 14:42 schreef Troel het volgende:
Ik twijfel mee met Asyniur over melding maken en ben het eens met wat r_one zegt.
Dat dus. Ik zou er ook kriebels van krijgen.
  zaterdag 22 september 2012 @ 15:05:41 #8
36072 Susie
Hatsjikiedeeeeeeee!
pi_117115456
Een taxichauffeur hoort mensen/kinderen gewoon op te halen en weg te brengen, meer niet. Ik ben ook van mening dat hij buiten zijn boekje is gegaan en je man heeft prima gereageerd. Wellicht er toch melding van maken bij het bedrijf, want dit hoort echt niet in mijn ogen (ook al heeft hij het gevraagd aan je man).

Edit nog even; heb totaal geen ervaring in hoe dit soort dingen met kinderen te bespreken, maar zo wat ik lees vind ik dat je het goed hebt aangepakt en heb ik er alvast wat van opgestoken :*
Unlike those who hide the truth, i tell it like it is......
pi_117115481
Als het op je kind en onderbuikgevoelens aankomt kun je denk ik nooit TE alert zijn... Ik krijg van dit verhaal geen prettig gevoel. Dit hoort niet en dat hoort die taxichauffeur ook te weten.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  † In Memoriam † zaterdag 22 september 2012 @ 15:07:06 #10
37843 lady-wrb
kortaf
pi_117115506
de chauffeur gedraagt zich niet professioneel.
ik neem aan dat hij zich te houden heeft aan de beroepscode.
ik zou hem waarschuwen dat hij buiten zijn boekje gaat en anders het bedrijf inlichten.
het bedrijf inlichten zou ik trouwens alleen doen als je echt concrete bewijzen hebt dat het niet pluis is.
  zaterdag 22 september 2012 @ 15:08:21 #11
35189 Troel
scherp en bot
pi_117115545
Overigens: toen hier een van de chauffeurs jarig was, kregen alle kinderen een traktatie. Dat vind ik niet buiten het boekje gaan. Een van de kinderen meer aanbieden dan de andere kinderen vind ik wel buiten het boekje gaan!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † zaterdag 22 september 2012 @ 15:11:15 #12
37843 lady-wrb
kortaf
pi_117115627
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 september 2012 15:08 schreef Troel het volgende:
Overigens: toen hier een van de chauffeurs jarig was, kregen alle kinderen een traktatie. Dat vind ik niet buiten het boekje gaan. Een van de kinderen meer aanbieden dan de andere kinderen vind ik wel buiten het boekje gaan!
een traktatie is wel even wat anders dan een kind meenemen naar een voetbalveld ed
al bedoelt die man er niets mee, het kan professioneel gezien gewoon niet.
pi_117115736
Wat is er eigenlijk mis met het gewoon met die man bespreken? Als je het meteen aanhangig maakt bij het taxibedrijf breng je wellicht een persoon die alleen maar het beste voorheeft met die kinderen in een lastig parket, hoewel ik moet toegeven dat ik dezelfde onderbuikgevoelens zou hebben in dit specifieke geval. De schijn is in ieder geval tegen hem.

Als hij echter geen kwaad in de zin heeft zal ie waarschijnlijk begrijpen dat je hem erop aanspreekt. Per slot van rekening heeft ie het ook gewoon aan je man gevraagd, hij speelt dus open kaart.

Ik heb overigens mijn kinderen op precies dezelfde manier 'voorgelicht' over ongewenste intimiteiten. ^O^
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
pi_117116536
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 15:15 schreef ElizabethR het volgende:
Wat is er eigenlijk mis met het gewoon met die man bespreken? Als je het meteen aanhangig maakt bij het taxibedrijf breng je wellicht een persoon die alleen maar het beste voorheeft met die kinderen in een lastig parket, hoewel ik moet toegeven dat ik dezelfde onderbuikgevoelens zou hebben in dit specifieke geval. De schijn is in ieder geval tegen hem.

Als hij echter geen kwaad in de zin heeft zal ie waarschijnlijk begrijpen dat je hem erop aanspreekt. Per slot van rekening heeft ie het ook gewoon aan je man gevraagd, hij speelt dus open kaart.

Ik heb overigens mijn kinderen op precies dezelfde manier 'voorgelicht' over ongewenste intimiteiten. ^O^
maar als het gewoon in de haak is, dan is er toch geen probleem als het taxi bedrijf het weet? als het wel een probleem voor die man wordt, betekend dat dat ie iets doet wat niet mag in zijn beroep. dat is het zn eigen schuld. iedereen weet dat dit soort zaken erg gevoelig liggen tegenwoordig. alleen daarom al zou hij het juist niet moeten doen.
  zaterdag 22 september 2012 @ 16:01:20 #15
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_117117337
Thies is voetbalfan? Wellicht ben ik hysterisch, maar dit zou van mij niet mogen. Ik krijg hetzelfde gevoel als jij hierbij.
Jij zal als juf ook niet met een kind iets "extra' buiten school gaan doen stel ik me voor. Zelfs al krijgt de chauffeur het voordeel van de twijfel dan nog is het een behoorlijk naieve stap. als hij nou één van jullie ook had meegevraagd... (dan had ik het nog niet gedaan, maar haalt de zweem van alleen met hem iets willen doen weg.)

maareuh, hoe voel je je nu over het feit dat Thies als laatste nog alleen met hem in het busje zit? Ik zou toch bij de chauffeur aangeven dat het je een onprettig gevoel geeft dat Thies als enige van de buskinderen mee gevraagd is en dat je hoopt dat hij voortaan professionele distantie houdt. ofzo.

pffff, ik zou er echt heel erg mee in mijn maag zitten. (mijn oudste kreeg ooit als enige een kadootje van zijn schaakmeester. Kind kwam bij me dat hij het raar vond, dat het hem een gek gevoel gaf. overlegd of hij het wilde terug geven of houden. hij koos teruggeven.Meegegaan om te vragen waarom dat was. toen daar niet echt een duidelijk verhaal opkwam grvraagd dit niet meer te doen. of allemaal of niet.) even een hand geven en uitstralen dat je de boel in de gaten houdt. :@ maar ook kind geleerd om op zijn intuitie te vertrouwen. wellicht overdreven maar mijn nekhaar gaat echt niet vaak zo overeind staan.

lang verhaal kort. volg je intuitie, het is hoe dan ook niet volgens de regels. leuk kind of niet. :D
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
pi_117118321
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:01 schreef debuurvrouw het volgende:

lang verhaal kort. volg je intuitie, het is hoe dan ook niet volgens de regels.
Dát. Je gevoel volgen.
pi_117121584
Eens.

En over het bespreekbaar maken, er zijn echt mensen die niet beseffen dat bepaalde grenzen niet overschreden worden om een reden. ( Ik ken een gevalletje foto's maken van blote dames als 20+-er en niet beseffen dat dat echt echt echt niet kan)
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
pi_117122248
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 15:39 schreef okiokinl het volgende:

[..]

maar als het gewoon in de haak is, dan is er toch geen probleem als het taxi bedrijf het weet? als het wel een probleem voor die man wordt, betekend dat dat ie iets doet wat niet mag in zijn beroep. dat is het zn eigen schuld. iedereen weet dat dit soort zaken erg gevoelig liggen tegenwoordig. alleen daarom al zou hij het juist niet moeten doen.
En juist omdat dit soort zaken erg gevoelig liggen tegenwoordig, maak je met je melding aan het taxibedrijf meteen slapende honden wakker. Je wekt wantrouwen bij de leiding van zo'n taxibedrijf en de chauffeur, ook al was ie volledig te goeder trouw, zal voortaan altijd scheef aangekeken worden. Hij kan niet meer onbekommerd werken. Hij is getekend.

Iemands reputatie de grond inboren is heel, heel erg snel gebeurd. Je hoeft alleen maar het zaadje van wantrouwen te planten. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat ik iemand vals beschuldig of in een kwaad daglicht stel, terwijl er geen bewijzen zijn. Daarom zou ik het altijd eerst met de man zelf bespreken.
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  zaterdag 22 september 2012 @ 19:34:25 #19
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_117124773
Ik zou wel degelijk bij het taxibedrijf melding maken. De chauffeur weet dondersgoed dat dit soort voorstellen niet professioneel zijn. En als hij dat niet weet, dan is het belangrijk dat zijn baas hem daarop aanspreekt.
pi_117124790
Tnx voor jullie reacties. Ik vertrouw normaliter ook volledig op mijn intuïtie. Maar in deze vind/vond ik het wat lastig, zie OP. Feit dat jullie eea onderschrijven steunt mijn gevoel wel, waarvoor dank. :)

Ik denk dat we de chauffeur erop aan gaan spreken, en duidelijk maken dat wij ons niet gemakkelijk voelen bij dergelijke voorstellen. En dat we niet willen dat hij Thies in een uitzonderingspositie plaatst.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 16:01 schreef debuurvrouw het volgende:

maareuh, hoe voel je je nu over het feit dat Thies als laatste nog alleen met hem in het busje zit?
Ja nou, dat vind ik dus maar niks. Ik zal vragen aan de organisatie of de route veranderd kan worden, maar ik vrees dat ze dat niet doen. Ze hebben al zulke logistieke problemen. :{

Maar ik ben overigens nog steeds benieuwd hoe andere ouders hun kinderen over dit soort zaken voorlichten. Ik heb het er eens met een vriendin over gehad, en zij liet blijken het nogal overdreven te vinden. Zij wil haar kinderen geen onnodige angsten aanpraten. Letterlijk: "Ik leer ze liever hoe zich te gedragen in het verkeer, want dat is een veel reëler gevaar."

Vertel eens, hoe doen jullie dat?
pi_117124891
Met betrekking tot de chauffeur heeft je man goed gereageerd. Ik krijg er ook een ernstig onprettig gevoel bij. Dat gezegd hebbende, ben ik het met Morretje eens dat er echt mensen zijn die niet door hebben of sommige dingen wel of niet kunnen. Of dat voor deze man geldt, is natuurlijk niet zo te beoordelen, maar daarom zou ik wel twijfelen om er melding van te maken bij de werkgever. Een gesprekje met de man zelf lijkt me een goed idee. Je intuïtie geeft je denk ik aan de hand van zo'n gesprek wel aan of hij het gewoon niet doorheeft, of dat hij minder goed bedoelingen heeft. Hoe dan ook: hoe voel je je over het feit dat hij als laatste in de auto zit, en dan ook voorin?

Met betrekking tot de voorlichting: ik ving het lastig. Wij doen hetzelfde, en ik vraag me ook vaak af of het afdoende is. We weten veel te goed dat het geen wildvreemde, gevaarlijk uitziende gekken zijn die misbruik op hun geweten hebben, maar hoe wapen je je kind voldoende, zonder de naïviteit weg te halen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_117124989
Wij blijven bijvoorbeeld ook telkens bevestigen dat ze geen knuffel of kus hoeft te geven als ze dat niet wil. Zelfs niet aan ons als wij weggaan en ze heeft er op dat moment geen zin in. Een kus of nuffen geef je omdat je dat wil. Helaas vindt mijn schoonfamilie dat nogal moeilijk te accepteren en nemen dan toch die kus of knuffel, waarmee ze naar mijn idee een verkeerde boodschap afgeven: jij wil niet knuffelen, maar dat maakt niet uit, want ik doe het toch.
pi_117125095
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 19:41 schreef miss_sly het volgende:
Wij blijven bijvoorbeeld ook telkens bevestigen dat ze geen knuffel of kus hoeft te geven als ze dat niet wil. Zelfs niet aan ons als wij weggaan en ze heeft er op dat moment geen zin in. Een kus of nuffen geef je omdat je dat wil.
Oh ja, dat doen wij ook. Soms best confronterend voor opa, want die wil hij vaak geen kus of knuffel geven ( "wel een hand hoor mama"). Maar dwingen doen wij zeer zeker ook niet.
quote:
Helaas vindt mijn schoonfamilie dat nogal moeilijk te accepteren en nemen dan toch die kus of knuffel, waarmee ze naar mijn idee een verkeerde boodschap afgeven: jij wil niet knuffelen, maar dat maakt niet uit, want ik doe het toch.
Hm, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ondergaat ze het gelaten?
  zaterdag 22 september 2012 @ 19:45:07 #24
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_117125127
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 19:34 schreef Moonah het volgende:
Ik heb het er eens met een vriendin over gehad, en zij liet blijken het nogal overdreven te vinden. Zij wil haar kinderen geen onnodige angsten aanpraten. Letterlijk: "Ik leer ze liever hoe zich te gedragen in het verkeer, want dat is een veel reëler gevaar."

Vertel eens, hoe doen jullie dat?
Het is toch niet het een of het ander! Ik leer ze hoe zich te gedragen in het verkeer én ik waarschuw ze voor mensen die over je grenzen kunnen gaan. Zoals jij gepraat hebt met Thies, zo'n soort gesprek heb ik ook met mijn kinderen gehad. Ze op het hart gedrukt dat ze altijd álles tegen me kunnen zeggen, ook al heeft iemand erge dreigementen geuit als je dat 'geheim' zou vertellen.

En miss_sly, dat van dat knuffelen vind ik precies zo! Als een een familielid toch een kus wilde afdwingen terwijl mijn kind dat niet wilde om wat voor reden dan ook, dan zei ik op duidelijke toon (zodat de volwassene het ook goed hoorde): 'Je hoeft écht geen kus te geven als jij dat niet wilt hoor. Geef maar een hand!'
pi_117125219
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 september 2012 19:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh ja, dat doen wij ook. Soms best confronterend voor opa, want die wil hij vaak geen kus of knuffel geven ( "wel een hand hoor mama"). Maar dwingen doen wij zeer zeker ook niet.

[..]

Hm, daar zou ik ook niet blij mee zijn. Ondergaat ze het gelaten?
Nee, ze is niet zo gelaten, gelukkig, maar dat komt ook omdat ze hen dan weer goed genoeg kent om aan t durven geven dat ze niet wil. Ze draait dan weg enzo.

Ik vind het ook wel eens jammer als ze me geen kus wil geven als ik naar mijn werk ga, maar ja, dat is dan maar zo. Oma zegt dan: kom geef mama even een kus, die gaat werken. Toe nou, doe maar even.
Inheb heel duidelijk gezegd dat als S nee zegt, ze het niet hoeft, want hoe kan ze anders leren dat haar 'nee' enige waarde heeft? Ik hoop dat die boodschap is aangekomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')