abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 september 2012 @ 10:51:30 #1
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117016461
Waar haken ook therapeutisch kan zijn...

The basics

SPOILER: Handige linkjes en sites
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Haaksels uit het vorige topic:

KarinvdB kan zich beter KarinvdA(meniko's) noemen. ze heeft er weer een af!

Leuke sjaal/hoodie van Zouzomaarkunnen:

Saaws golfjes deken:

en wat uilen van mijn hand:

[ Bericht 9% gewijzigd door trui op 20-09-2012 10:59:04 ]
in de haak.
  donderdag 20 september 2012 @ 11:07:57 #2
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117016894
nog even de vraag van Nanuke in de herhaling:
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 09:11 schreef Nanuke het volgende:
Als jullie vierkantjes aan elkaar naaien, doen jullie dat dan met dezelfde draad als waar je de vierkantjes mee gehaakt hebt?
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 09:18 schreef Spuuglokje het volgende:
Dat ligt eraan of ik het zichtbaar of onzichtbaar wil hebben. Ik haak vaak vierkantjes aan elkaar met dezelfde soort draad, maar een afwijkende kleur voor het contrast. Als ik ze onzichtbaar aan elkaar wil maken, dan met óf een dunnere draad in dezelfde kleur, óf dezefde soort draad in dezelfde kleur.
hier sluit ik me bij aan. meestal gebruik ik inderdaad wel gewoon hetzelfde garen om de boel aan elkaar te haken/naaien, maar soms kan het leuk zijn om een contrasterende kleur te gebruiken. ook kun je nog kiezen om dat aan de voorkant van 't haakwerk te doen, zodat je echt een 'erop liggend' randje krijgt.
in de haak.
pi_117017445
Hihi, trui, KarinvdA ;)

Het hangt er vanaf wat voor effect je wilt krijgen. Wil je de draad die je gebruikt juist zien of niet? Ik zou in beide gevallen wel hetzelfde soort garen gebruiken, zeker als je het juist wel ziet.

Ik ben nu met een deken bezig met allemaal effen vierkanten van verschillende groottes en ik wil daar geen rand tussen hebben dus ik gebruik deze tutorial om de vierkanten onzichtbaar aan elkaar te maken en dat werkt heel goed. Bij de eerste twee vierkanten heb ik even een contrastrerende kleur gebruikt om te kijken hoe het er uit zag maar daarna heb ik steeds de kleur van een van de vierkanten die ik aan elkaar maak gebruikt. Ik gebruik dan wel een losse draad, niet het eind wat nog aan een vierkant vast zit, anders trek je die misschien uit z'n verband (zeker met deze methode, je moet namelijk goed aantrekken om de draad te laten verdwijnen en die draad loopt ook recht van de ene naar de andere kant, je kan de hechtdraad als die goed zit in met 1 keer trekken helemaal uithalen.

Er bestaat ook nog "Join as you go" waarbij je het tweede vierkant al aan het eerste vierkant haakt als je die nog aan het maken bent.
pi_117017600
Ik heb die deken van saaw helemaal gemist! Mooi is ie!

De uilen van trui zijn ook leuk trouwens, :)
pi_117017892
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:27 schreef KarinvdB het volgende:
Ik ben nu met een deken bezig met allemaal effen vierkanten van verschillende groottes en ik wil daar geen rand tussen hebben dus ik gebruik deze tutorial om de vierkanten onzichtbaar aan elkaar te maken en dat werkt heel goed.
Ja, daar heb ik ook al eens naar zitten kijken, dit lijkt mij wel een mooie methode! :Y
Maar wat ik me afvraag: wat bedoelt ze met de "two back loops"? Want ze zegt:

"Take needle through the two back loops of the first stitch of the left square, moving left to right...

Maar je hebt per steek sowieso maar 2 lusjes toch? Bedoelt ze gewoon "door beide lusjes" en denk ik te moeilijk?
Smile, tomorrow will be worse...
pi_117017928
Dat lijkt mij de back loop van de 'linkse' vierkant en die van de 'rechtse' vierkant :Y
pi_117018263
Ja, dat zou je inderdaad denken, op basis van de tekst alleen. Maar op het plaatje zie je dat ze de naald door beide lusjes van 1 steek doet.

De plaatjes zijn op zich duidelijk genoeg hoor, ik vind alleen de formulering verwarrend.
pi_117018444
Het zijn niet de gewone lusjes zoals je met haken gebruikt. Ik zal zo even een fototje maken.
pi_117018486
Even een beginnersvraagje:
Mijn dochter van 8 wil graag leren haken, en mij lijkt het eigenlijk ook wel leuk. Dus het leek me een leuk projectje om samen op te pakken.
Wat zijn nu de echte must-haves? Ik zie op hema.nl haaknaalden in verschillende maten bijvoorbeeld. Waar kan ik het beste mee beginnen? Of gewoon een aantal kopen om te proberen, zo duur zijn ze ook weer niet. Welk soort garen?

En Trui, die uiltjes zijn leuk! O+
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_117018702
Crosspost:
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:47 schreef Soempie het volgende:

[..]

Nee hoor, dan komt het gewoon iets later aan. O+

[ ]

Kijk dan, wat lief en gaaf! Een lekker warme zelfgemaakte uilenmuts voor M. O+ Dankje wel lieve B. :*
Kon mijn nieuwste projectje nog even niet laten zien maar hij is nu gearriveerd *O* M
Mijn woolly owl hat
pi_117018796
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 11:59 schreef mainedoll het volgende:
Even een beginnersvraagje:
Mijn dochter van 8 wil graag leren haken, en mij lijkt het eigenlijk ook wel leuk. Dus het leek me een leuk projectje om samen op te pakken.
Wat zijn nu de echte must-haves? Ik zie op hema.nl haaknaalden in verschillende maten bijvoorbeeld. Waar kan ik het beste mee beginnen? Of gewoon een aantal kopen om te proberen, zo duur zijn ze ook weer niet. Welk soort garen?

En Trui, die uiltjes zijn leuk! O+
Ik zou niet te klein beginnen en haaknaalden maat 4, 4.5 of 5 aanschaffen. Eventueel kan 5.5 of 6 ook als je heel soepel wil haken. Ik zou ook beginnen met simpele wol, de saskia van de wibra gaat goed samen met naalden 5,5-6 in mijn ervaring (maar anderen gebruiken liever kleinere naalden, dat kan ook). Ik zou eerlijk gezegd niet beginnen met de royal van de zeeman, ik heb de ervaring dat die meer wil splijten dan de saskia wol.
pi_117018840
Ik zou persoonlijk beginnen met katoen (catania of phil coton o.i.d., 50 grams bolletjes van rond de 2 euro met zo'n 125 meter). Ik vind dat je daar makkelijker ziet wat je doet dan met acryl, dus om te leren is dat prettig. Als je dan beestjes gaat doen is naald 2.5 het handigst, voor lossere dingen 3 of 3.5
  donderdag 20 september 2012 @ 12:17:50 #13
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117019079
naald 2,5 is echt te klein om mee te beginnen, zeker voor een kind van 8. neem gerust maat 4 en dan garen dat daar enigszins bij past. liefst niet te splijtend/pluizend. ik vond softfun van Scheepjeswol heel prettig om mee te beginnen.

bekijk samen wat instructiefilmpjes, zie ook de linkjes in de OP, desnoods steeds tussendoor op pauze, en probeer of je 't na kunt doen.
in de haak.
  donderdag 20 september 2012 @ 12:18:02 #14
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117019088
wat een leuke muts, bertha!
in de haak.
pi_117019242
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 12:05 schreef B.ertha het volgende:
Crosspost:

[..]

Kon mijn nieuwste projectje nog even niet laten zien maar hij is nu gearriveerd *O* M
Mijn woolly owl hat
Je bent me net voor. :D
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_117019297
Bedankt allemaal voor de tips ^O^!
Hier geen Wibra in de buurt, wel een hema en zeeman.
Bij de Hema zie ik 1 soort katoengaren, dus ik haal die wel om te proberen. En dus een paar grotere naalden om het onder de knie te krijgen :)

Dochterlief wil uiteindelijk poppenkleertjes haken, voor haar BabyBorn ;)
Daisy en Belle
Voor al uw decibellen...
pi_117019577
Oke, de vierkant hechtmethode fototjes.

Dit is een closeup van hoe je ze aan elkaar naait.

Je ziet hier de achterkanten van de vierkanten, en de lusjes waar je doorhaalt zijn dus beide zichtbaar aan de achterkant. De buitenste lus is een van de twee lusjes van de steek waar je normaal door zou haken. De andere lus ligt daar aan de achterkant tegenaan.

Als je het op deze manier aan elkaar maakt ziet uiteindelijk de achterkant er zo uit

En de voorkant zo

Deze twee had ik dus met grijs aan elkaar gemaakt, daar zie je helemaal niets meer van. Aan de achterkant trek je de vierkanten als het ware een beetje in elkaar, als een soort tandwieltjes die in elkaar passen, en aan de voorkant blijf je die twee lusjes zien die normaal voor de steken zijn. Dat buitenste lusje waar je dus niet doorheen hebt genaaid vormt een beetje een randje wat ik wel mooi vind.

Je zou kunnen proberen of het ook werkt met de gewone lusjes van de steek maar ik vermoed dat dat niet zo goed gaat werken.
pi_117019772
Volgens mij snap ik 'm nu ja! :Y
Thanks! :)
pi_117019896
Even twee duidelijkere foto's:

pi_117020284
Heel gaaf die muts Bertha!!!

Oh en trui, je uilen zijn tof!!!

Net stof gehaald om mijn hoodie te voeren, lekker van die joggingbroekenstof met superzachte binnenkant. Die heb ik nu al op maat geknipt en genaaid, dus nu nog erin naaien en hij is klaar. *O* En heb nog heel veel stof over, dus kan nog mooi wat anders ermee maken voor Minke bijvoorbeeld. Maar nu eerst weer effe wat vlakjes van mijn deken aan elkaar maken. lekker klusje met dit weer op een vrije dag met monteurs in huis. :+
pi_117020418
Voor het eerst in de OP! *O*

Leuke muts Bertha ^O^
  donderdag 20 september 2012 @ 13:24:10 #23
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_117021246
Ik had niet door dat ik het topic sloot! :o Bedankt trui! :*

Wat een leuke uilenmuts! ^O^
pi_117024254
Bedankt allemaal, en super duidelijke foto's Karin! Ik heb nu 20 granny's en ik wilde vast beginnen om ze deels aan elkaar te maken, maar het haken (waardoor opstaand randje ontstaat) vond ik niet mooi en een andere manier kende ik niet. Die foto's maken het echt enorm duidelijk, thanks! :D
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_117029147
He die golfjes van Saaw had ik ook nog niet gezien! Leuk geworden :Y
pi_117029206
Ik O+ wederom http://www.hobbygigant.nl waar je een gratis patroontje en een handgeschreven bedankje bij je bestelling krijgt.
  donderdag 20 september 2012 @ 20:42:01 #27
312047 EsseEi
groot klein meisje
pi_117039489
zag nog een mooie amineko en deken in wording en de uilenkussens van Trui :LD:D en die uilen muts :D:D met dat kindje eronder haha schattig!
pi_117039567
Hoodie gevoerd en klaar voor kadopapier! *O*
pi_117039904
Die hoodie is ook leuk! Had je er een patroon van of zelf gefreubeld? Mijne is gewoon een hele brede sjaal die in het midden een stukje is dicht gehaakt. Dat voeren maakt het wel af, kijken of ik dat nog kan doen bij mijn hoodie :)
pi_117040145
Ik heb hem van een patroon (gekocht geloof ik) maar infeite is het ook gewoon een brede lap -> dichthaken aan de korte kant en dan aan de onderkant nog een aantal toeren rondhaken om de col te maken. En dan nog een randje om het af te maken. Het voeren maakt het zeker wel af vond ik, maar wat een klereklus... weet niet of ik dat nog eens zou doen. Wel lekker warm natuurlijk
  donderdag 20 september 2012 @ 21:09:21 #31
211083 Angelof9
I must go first
pi_117041155
Ik vond het voeren ook een ramp. Ben er dagen mee bezig geweest. Het patroon is gratis.
You sign it Captain Sharon Fucking Raydor and you go home
  donderdag 20 september 2012 @ 21:11:17 #32
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_117041275
ik gooi mijn vraag er nog een keer in. Zou phildar partner 6 geschikt zijn om een granny stripe deken van te maken? ik zie dat veel dekens gemaakt worden met een dunner garen, maar dat vind ik niet fijn werken. en zou het ook qua samenstelling kunnen? tis combi van nylon, acryl en wool....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_117042571
Volgens mij is dat heel geschikt. Kijk ook even hoeveel meter op een bol zit. Hoe meer meters, hoe lichter de deken wordt. Je wilt misschien ook weer niet 3 kilo op je hebben liggen.
pi_117044040
@TylerGirl, ik was ook van plan een deken te gaan maken van partner 6. Het is best lekker zacht en ik wilde dan de woven stitch doen, dus vrij grof. De enige reden dat ik het (nog) niet gedaan heb, is dat het er niet is in de vrij specifieke kleuren die ik voor ogen had. (zeekleurtjes).
Maar ik zou er dus gewoon voor gaans ik jou was!
pi_117045172
Wat is die hoodie trouwens gaaf! Zou zo uit de winkel kunnen komen.
Ik heb net gehoord dat ik een nichtje krijg! Superleuk, want heb al 2 neefjes dus hoopte stiekem wel op een meisje.
Ga sowieso een dekentje voor haar maken. :D
  donderdag 20 september 2012 @ 22:13:59 #36
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_117045288
Er zit ongeveer 66meter op een bol,maar weet niet of dit nu veel of weinig is.
De kleuren moet ik ook nog even naar kijken, heb al een aantal kleuren voor een sjaal gebruikt en denk dat ik de meeste daarvan nog een keer ga gebruiken en dan nog een paar kleuren toevoeg, zoals paars en misschien geel en groen.
Partner 6 heeft idd niet heel veel kleuren, maar denk dat er toch wel leuke combi's mee te maken zijn.

Jumpsje, wat versta jij onder zeekleuren dan? veel blauw neem ik aan? misschien ook wat zand/beige. zeegroen ofzo heeft partner 6 idd niet, maar misschien lichtblauw en jade dat je al een heel end komt.
pi_117045459
Wat een mooie hoodie!

@ Jumpsje: Wat leuk dat je een nichtje krijgt! Heb je nog even de tijd om een dekentje te maken?

Ik ben wat kerst dingen aan het haken geweest :)
  donderdag 20 september 2012 @ 22:17:42 #38
211083 Angelof9
I must go first
pi_117045516
66 meter is niet veel. Ik heb net even het label naast me gepakt, 100 gr bamboe: 440 meter.
  donderdag 20 september 2012 @ 22:22:27 #39
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_117045815
ow....en zit het dan voornamelijk in dikte van het garen? want partner 6 haak je dan ook met haaknaald6 (of meer natuurlijk) (sorry als dat heel betweterig klinkt maar zo bedoel ik het dus niet)
of ligt dat ook aan de samenstelling?
(tis sowieso ook maar 50gram :( per bol )
pi_117046569
Ik heb nog niet echt iets met Phildar spul gehaakt eigenlijk, behalve dan es wat ter vervanging van Catania (Phildar cotton 3)... ben wel heel benieuwd maar heb nog zoveel spul.

Ik heb nog effe een update-foto van mijn dekentje, weer een paar vlakken erop gemaakt. Nu moet ik eerst veel wit en zwart gaan haken, want rood en roze heb ik al wel een stapeltje, maar daar heb ik nu niks aan. :@

donderdag 20 september 2012 @ 23:02:58 #41
211083 Angelof9
I must go first
pi_117048154
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 22:22 schreef Tyler-Girl het volgende:
ow....en zit het dan voornamelijk in dikte van het garen? want partner 6 haak je dan ook met haaknaald6 (of meer natuurlijk) (sorry als dat heel betweterig klinkt maar zo bedoel ik het dus niet)
of ligt dat ook aan de samenstelling?
(tis sowieso ook maar 50gram :( per bol )
Ja, ligt aan de dikte. Dikker garen heeft minder looplengte per 50 (of 100) gram. 66 meter is vrij wenig dus heel veel zul je niet uit een bol krijgen. Daarentegen wordt je werkje wel veel groter met dik garen dan met dun garen, dus heb je ook minder steken nodig. Dus uitendelijk zal het elkaar wel enigszins opheffen.
pi_117049100
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 21:11 schreef Tyler-Girl het volgende:
ik gooi mijn vraag er nog een keer in. Zou phildar partner 6 geschikt zijn om een granny stripe deken van te maken? ik zie dat veel dekens gemaakt worden met een dunner garen, maar dat vind ik niet fijn werken. en zou het ook qua samenstelling kunnen? tis combi van nylon, acryl en wool....
Als jij het fijn spul vind en lekker om mee te werken, zou ik het gewoon doen. De vierkantjes zullen groter worden dan wat je gemiddeld tegenkomt op ravelry, maar dat kan ook juist weer leuk zijn. Bovendien hoef je dan ook minder aan elkaar te naaien. Dat zou ik dan weer een grote plus vinden :P
Je hebt toch al eens iets met dat garen gemaakt, of niet? Hoe voelde dat? Zwaar? Stug? etc? misschien kun je daaraan al een beetje inschatten hoe een deken zal worden.
Ik zou zelf wel een grotere naald gebruiken trouwens. Ik vind het wel fijn bij een deken, dat ie een beetje luchtig en soepel is, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
  donderdag 20 september 2012 @ 23:32:29 #43
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_117049810
ik heb die hexagonnendeken ook van phildar partner 6 gemaakt (en een beetje phildar aviso). daar gingen heel wat bollen in inderdaad. maar het is wel heerlijk zacht!

[ Bericht 20% gewijzigd door trui op 20-09-2012 23:43:37 ]
in de haak.
  vrijdag 21 september 2012 @ 00:28:40 #44
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_117052256
Ik haak mijn mutsen altijd met phildar 6 en vindt het heerlijk om mee te werken! Het is lekker zacht en soepel en de kleurtjes zijn zo mooi O+ En het zijn toch zeker 30 kleuren ofzo?
an urge to help mankind overcomes me
pi_117055074
Wat ziet die hoodie er super goed uit met die voering erin.
http://creatiesvankokosnoot.blogspot.com
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:00:41 #46
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_117055334
quote:
0s.gif Op donderdag 20 september 2012 12:33 schreef KarinvdB het volgende:
Oke, de vierkant hechtmethode fototjes.

Dit is een closeup van hoe je ze aan elkaar naait.

[ link | afbeelding ]
Je ziet hier de achterkanten van de vierkanten, en de lusjes waar je doorhaalt zijn dus beide zichtbaar aan de achterkant. De buitenste lus is een van de twee lusjes van de steek waar je normaal door zou haken. De andere lus ligt daar aan de achterkant tegenaan.

Als je het op deze manier aan elkaar maakt ziet uiteindelijk de achterkant er zo uit

[ link | afbeelding ]

En de voorkant zo

[ link | afbeelding ]

Deze twee had ik dus met grijs aan elkaar gemaakt, daar zie je helemaal niets meer van. Aan de achterkant trek je de vierkanten als het ware een beetje in elkaar, als een soort tandwieltjes die in elkaar passen, en aan de voorkant blijf je die twee lusjes zien die normaal voor de steken zijn. Dat buitenste lusje waar je dus niet doorheen hebt genaaid vormt een beetje een randje wat ik wel mooi vind.

Je zou kunnen proberen of het ook werkt met de gewone lusjes van de steek maar ik vermoed dat dat niet zo goed gaat werken.
Oh, keurig zeg! Echt niets meer van te zien! _O_
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  vrijdag 21 september 2012 @ 10:04:34 #47
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_117055434
Bedankt voor jullie reacties. Partner 6 is idd erg zacht en soepel, dus ik ga het gewoon proberen.
Ik had mijn sjaal er al mee gemaakt en dat heb ik met haaknaald 8 gedaan, die was daardoor ook erg soepel en dat wil ik dan met mijn deken ook gaan doen.
En partner 6 heeft idd wel veel verschillende kleuren, maar ik vind ook dat er veel donkere kleuren bij zitten, maar ik zal vast wel een combi vinden die me aanstaat :D
pi_117057203
Leuke hoodie Lijnloos! En je deken schiet ook al lekker op! :Y

Mijn Baby Ripple gaat ook opeens harder dan ik doorhad. Net even opgemeten en hoef nog maar een rij of 8! :D
Komende dagen tijd zat voor, aangezien ik met een behoorlijk dikke wang (verstandskies getrokken) toch nergens naar toe ga! ;)
Daarna uiteraard nog wel alle eindjes wegwerken en dan de rand nog.
  vrijdag 21 september 2012 @ 11:17:59 #49
211083 Angelof9
I must go first
pi_117057466
Hier is een patroon voor een hele mooie en bijzondere babydeken (vind ik dan). Wel betaald, maar het is het waard denk ik.
pi_117057839
Dat is een mooie babydeken Angelof9 :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')