quote:
Op dinsdag 25 september 2012 08:43 schreef maartena het volgende:[..]
Ondertekend: Ja.
Steunen: Nee
Hij werd onder dwang gezet, de wet was namelijk gekoppeld aan de uitbetaling van de salarissen voor militair personeel over het jaar 2012. Niet ondertekenen zou hebben betekend dat het machtigste leger ter wereld niet betaald zou worden. Hij had eigenlijk geen keus.
Uiteraard teleurstellend, maar hij tekende alleen maar omdat hij een uiterst vies spelletje gespeeld door de GOP niet kon winnen.
Daar kan ik niets mee.
Sinds wanneer is een president verplicht zijn handtekening te zetten op elk stuk papier wat op zijn bureau komt te liggen?
Waaruit blijkt dat Obama een tegenstander zou zijn van deze wet, en wat heeft hij op grond daarvan ondernomen of zelfs maar geweigerd te doen?
quote:
De bevolking van de VS teert al een hele tijd op de zak van anderen.
quote:
Op dinsdag 25 september 2012 08:56 schreef maartena het volgende:[..]
En dat doen ze zo al ruim 80 jaar. Blijkt toch redelijk te werken...... vreemd, maar waar. Men heeft er ook al 80 jaar kritiek op trouwens.
Hoe bedoel je 'blijkt redelijk te werken'? De dollar heeft meer dan 95% van zijn waarde verloren sinds 1913, er worden alsmaar meer schulden gemaakt door particulieren, bedrijven en overheden en de booms en busts worden alsmaar heviger en langduriger.
quote:
En tevens begrip, want in een land waar in de periode 2000 tot 2010 de bevolking met 10% is toegenomen, kun je niet met exact dezelfde hoeveelheid geld blijven zitten. M.a.w, het land groeit sneller dan de economie.
Je bedoelt dat de bevolking van de VS sneller toeneemt dan de geldhoeveelheid. Of dat klopt weet ik niet, maar laten we daar vanuit gaan.
Ik zou niet weten waarom je een grotere geldhoeveelheid nodig hebt als er meer mensen in het land zijn. Waar baseer je dat eigenlijk op?
De dollar wordt minder waard naarmate er meer dollars in omloop zijn. Als er 500 miljard dollar in omloop is, en je drukt nog 100 miljard bij, is er 20% inflatie. Dat is niet afhankelijk van hoeveel mensen er in de VS wonen of hoeveel mensen de dollar gebruiken als betaalmiddel.
quote:
Wat de oplossing is.... weet ik niet. Maar het afschaffen van de goudstandaard heeft wel geleid tot enorme groei na WO2
De afschatting van de goudstandaard heeft geleid tot groei van wat? Van de economie?
(Enige juiste antwoord: van de hoeveelheid dollars in omloop.)De periode van sterke groei na WO2 waar je het over hebt komt juist ongeveer overeen met de periode dat het
Bretton Woods Systeem bestond.
Vanaf het einde van dat systeem in 1971, en het moment dat de koppeling met goud helemaal verdween waardoor de US Dollar definitief fiatgeld werd, was er juist veel minder groei dan in de periode daarvoor.
Je impliceert een oorzakelijk verband, terwijl je alleen een correlatie kunt aantonen (statistics 101). En de correlatie waar je het over hebt bestaat ook nog eens niet.
quote:
de goudstandaard is te restrictief.
Wat bedoel je daarmee, wat voor restricties brengt het met zich mee en voor wie?
(Ik heb wel een vermoeden maar laat ik geen aannames doen.)
quote:
Als landen nu nog de goudstandaard zouden hebben trouwens.... zou een groot deel van dat goud in landen als Qatar zitten, en dat is op globaal niveau gezien een stuk gevaarlijker dan de miljarden dollars die ze nu hebben.
Dit volg ik echt even niet , kun je het toelichten? Wat zou er volgens jou gebeurd zijn als de goudstandaard niet was losgelaten (lijkt me eigenlijk onmogelijk om daar iets zinnigs over te zeggen), waarom zou een groot deel van het goud in het bezit van Qatar gekomen zijn, en waarom is de huidige situatie beter dan dat?
quote:
Er is, bij gebrek aan een beter systeem, eigenlijk weinig aan te veranderen. En dat willen de Dems en Reps ook allebei niet trouwens, dus je kunt in een hoekje gaan staan met een "we are doomed" bordje, maar het zal weinig uitmaken.
Denk jij werkelijk dat dit het best mogelijke geldsysteem is? Geloof jij dat het monetaire systeem in de VS zo is geworden omdat men heeft geconcludeerd dat dit het beste systeem zou zijn, en/of dat het om die reden in stand gehouden wordt?
Als ik het goed begrijp is er volgens jou dus geen beter geldsysteem dan het huidige fiatgeldsysteem? Met welke alternatieven heb je het dan vergeleken, en wat maakt dat je tot die conclusie bent gekomen?
Wat vind je van legal tender laws, en dan met name de verplichting die er in de VS is om $ te accepteren als betaalmiddel? Ben je er voorstander van dat de overheid afdwingt dat er maar één valuta gebruikt mag worden (en het dus verboden is om een alternatieve munteenheid in omloop te brengen en/of te gaan gebruiken)?
Mijn mening zal sowieso inderdaad niets uithalen, maar wanneer we dat als criterium hanteren kunnen we het topic wel sluiten. Ik weet niet wat de gedachte is achter je laatste opmerking, maar mijn mening is niet ongeldig omdat er toch niets gaat veranderen in de richting die ik graag wil... wat een niveau om daar mee aan te komen. Zeg er iets zinnigs over als je het er niets mee eens bent, of reageer anders gewoon helemaal niet...
[ Bericht 72% gewijzigd door heiden6 op 26-09-2012 03:46:37 ]