Ajax en AZ zijn teams die willen voetballen. Utrecht en RKC laten je het spel maken. Bijzonder groot verschil. Je denkwijze is wel erg beperkt. 'We winnen van Ajax dus moeten we ook winnen van Utrecht'quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:50 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jazeker. Als hetzelfde team van Ajax en AZ kan winnen, maar niet van 9 man in Utrecht wijd ik dat aan instelling dan aan een vorm van "logisch, ze kunnen niet beter."
Dat zijn teams die willen voetballen, inderdaad. En op het moment dat PSV ook wil voetballen, dat Toivonen zin heeft om de ruimte voor de 16 in te duiken, dat Mertens zin heeft om de back te helpen en de diepe bal te zoeken, dat Matavz wordt bediend ipv weggestuurd kan PSV beter zijn dan de concurrentie.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:52 schreef Caland het volgende:
[..]
Ajax en AZ zijn teams die willen voetballen. Utrecht en RKC laten je het spel maken. Bijzonder groot verschil. Je denkwijze is wel erg beperkt. 'We winnen van Ajax dus moeten we ook winnen van Utrecht'
Ja, was voetbal maar zo simpel.
Denk je nou echt dat die mannen er geen zín in hebben? Niet kunnen presteren tegen kleinere, defensief ingestelde tegenstanders is een gebrek aan kwaliteit, niet een gebrek aan zin/instelling.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zijn teams die willen voetballen, inderdaad. En op het moment dat PSV ook wil voetballen, dat Toivonen zin heeft om de ruimte voor de 16 in te duiken, dat Mertens zin heeft om de back te helpen en de diepe bal te zoeken, dat Matavz wordt bediend ipv weggestuurd kan PSV beter zijn dan de concurrentie.
Precies. Dit team is gemaakt om lekker te counteren. Als de ruimtes klein worden krijgen ze het moeilijk. Helemaal als je met twee verdedigende middenvelders speelt die daarin veel te beperkt zijn.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:54 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat zijn teams die willen voetballen, inderdaad. En op het moment dat PSV ook wil voetballen, dat Toivonen zin heeft om de ruimte voor de 16 in te duiken, dat Mertens zin heeft om de back te helpen en de diepe bal te zoeken, dat Matavz wordt bediend ipv weggestuurd kan PSV beter zijn dan de concurrentie.
Dit, gewoon dit. En er is niks mis met countervoetbal, Real Madrid wint er ook de competitie mee.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies. Dit team is gemaakt om lekker te counteren. Als de ruimtes klein worden krijgen ze het moeilijk. Helemaal als je met twee verdedigende middenvelders speelt die daarin veel te beperkt zijn.
Heeft verder zeer weinig met instelling te maken.
Dus als je weinig kwaliteit bezit verlies je van Utrecht en RKC, maar je wint wel van Ajax en AZ?quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:57 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat die mannen er geen zín in hebben? Niet kunnen presteren tegen kleinere, defensief ingestelde tegenstanders is een gebrek aan kwaliteit, niet een gebrek aan zin/instelling.
Als praten tegen een muur.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus als je weinig kwaliteit bezit verlies je van Utrecht en RKC, maar je wint wel van Ajax en AZ?
Nee, je begrijpt me verkeerd: Goed spelen tegen goede spelers is een ándere kwaliteit dan goed spelen tegen mindere (veelal defensievere) tegenstanders. Het is dus het missen van de kwaliteit om tegen de kleintjes het spel te maken, niet het totaal missen van voetbalkwaliteit.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dus als je weinig kwaliteit bezit verlies je van Utrecht en RKC, maar je wint wel van Ajax en AZ?
Het lijkt mij dat we eerder uit kunnen gaan van bijvoorbeeld een onderschattende instelling.
Niet weinig kwaliteit, er mist gewoon een bepaalde kwaliteit. Jullie missen een speler met brille, iemand die in de kleine ruimte kan spelen en die het overzicht heeft. Met een speler als Maher in je team waren jullie fluitend kampioen geworden, zelfs met zo'n verdediging.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat we eerder uit kunnen gaan van bijvoorbeeld een onderschattende instelling.
Ik denk het niet. Als je ziet hoeveel individuen er met een loopactie voorin staan dan zie je wel dat de enige manier waarop PSV kan voetballen is door te combineren en op te schuiven. Afgelopen zondag werd er met Matavz gecounterd en dat werkt niet.quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Precies. Dit team is gemaakt om lekker te counteren. Als de ruimtes klein worden krijgen ze het moeilijk. Helemaal als je met twee verdedigende middenvelders speelt die daarin veel te beperkt zijn.
Ja, dat betitel ik als instelling. Als je niet het niveau haalt tegen kleine tegenstanders, maar wel tegen een Ajax of AZ schaar ik dat onder een motivatiekwestie.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:00 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Nee, je begrijpt me verkeerd: Goed spelen tegen goede spelers is een ándere kwaliteit dan goed spelen tegen mindere (veelal defensievere) tegenstanders. Het is dus het missen van de kwaliteit om tegen de kleintjes het spel te maken, niet het totaal missen van voetbalkwaliteit.
Ik denk niet dat wij elkaar begrijpen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, dat betitel ik als instelling. Als je niet het niveau haalt tegen kleine tegenstanders, maar wel tegen een Ajax of AZ schaar ik dat onder een motivatiekwestie.
Nee joh, dat is gewoon een gebrek aan instelling.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:06 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ik denk niet dat wij elkaar begrijpen.
Tegen AZ/Ajax speel je niet met een andere instelling, maar met een andere strategie. Tegen Ajax/AZ kun je afwachten en scherp counteren. Tegen Utrecht moet je zelf het spel maken, dat is een kwaliteit.
Je hebt daarvoor verdedigers nodig die kunnen opbouwen en middenvelders die creatieve openingen kunnen maken. Die kwaliteiten missen jullie op het moment.
Jullie hebben inderdaad veel klasse voorin, dus met een lange bal van achteruit kunnen zij al veel, maar als je tegen een 'hanbalverdiging' staat te voetballen, moet de creativiteit van het middenveld komen.
En daar schort het aan m.i.
Jawel, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zie het op een andere manier. Het verschil tussen bijvoorbeeld Narsingh en Lens die overduidelijk willen vlammen tegen Utrecht is levensgroot met de manier waarop Mertens en Toivonen de wedstrijd spelen. Op het moment dat ze allemaal op dezelfde wijze de wedstrijd ingaan zoals eerstgenoemden zie je duidelijk het verschil. Dan kun je instelling nummer 1 nemen in de wedstrijd tegen RKC/Utrecht en instelling 2 in de wedstrijd tegen Groningen. Identieke ploegen wat betreft de speelwijze tegen PSV.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:06 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Ik denk niet dat wij elkaar begrijpen.
Tegen AZ/Ajax speel je niet met een andere instelling, maar met een andere strategie. Tegen Ajax/AZ kun je afwachten en scherp counteren. Tegen Utrecht moet je zelf het spel maken, dat is een kwaliteit.
Je hebt daarvoor verdedigers nodig die kunnen opbouwen en middenvelders die creatieve openingen kunnen maken. Die kwaliteiten missen jullie op het moment.
Jullie hebben inderdaad veel klasse voorin, dus met een lange bal van achteruit kunnen zij al veel, maar als je tegen een 'hanbalverdiging' staat te voetballen, moet de creativiteit van het middenveld komen.
En daar schort het aan m.i.
Ok, het zal best een combinatie van factoren zijn. Maar voor mijn gevoel is de instelling daar zeker niet de hoofdoorzaak in. Maar: agree to disagreequote:Op dinsdag 18 september 2012 14:12 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jawel, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar ik zie het op een andere manier. Het verschil tussen bijvoorbeeld Narsingh en Lens die overduidelijk willen vlammen tegen Utrecht is levensgroot met de manier waarop Mertens en Toivonen de wedstrijd spelen. Op het moment dat ze allemaal op dezelfde wijze de wedstrijd ingaan zoals eerstgenoemden zie je duidelijk het verschil.
Ik ben het hier wel mee eens. Tegen tegenstanders die niet voetballen lukt het PSV niet om wel te blijven voetballen. Er is dan een totaal gebrek aan creativiteit, zowel op het middenveld als in de spits. En als er bij de spitsen al ingevingen zijn voor een loopactie, is het zo ongelooflijk getelefoneerd waardoor iedere idioot het door heeft. Erg vaak resulteert dit in een middenvelder die 15 meter voorbij de middenlijn stilstaand de bal in bezit heeft, en er helemaal niets mee kan doen. Het enige wat je dan kan doen is gaan lopen met de bal totdat er wel een gaatje vrijkomt. Helaas hebben wij niet de spelers die hier erg goed in zijn, dus stagneert de aanval en kan je weer overnieuw beginnen.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:00 schreef DonRaja het volgende:
[..]
Nee, je begrijpt me verkeerd: Goed spelen tegen goede spelers is een ándere kwaliteit dan goed spelen tegen mindere (veelal defensievere) tegenstanders. Het is dus het missen van de kwaliteit om tegen de kleintjes het spel te maken, niet het totaal missen van voetbalkwaliteit.
Daarom zie je ook dat het te maken heeft met instelling en niet met de wijze waarop ploegen spelen, want juist als je uit moet naar PSV ga je met 11 man voor de goal liggen. Thuis ga je proberen, druk zetten, bluffen en proberen af te troeven. De instelling zorgt ervoor dat een club als Utrecht met 1-0 wint (waar het ook 2-0 of 3-0 had kunnen worden) en Groningen met 0-3 verliest.quote:Op dinsdag 18 september 2012 14:28 schreef Lange_Lans het volgende:
Het rare is natuurlijk wel dat met name buitenshuis punten worden verspeeld. Daar waar de tegenstander over het algemeen wat meer zal komen. In de thuis wedstrijden heeft PSV het relatief gemakkelijk, daar waar de tegenstander zich helemaal ingraaft en hoopt op een snelle uitbraak.
Dat strookt niet helemaal met een counterploeg.
Matavz wisselen voor Toivonen heeft geen effect denk ik. Dat zijn twee spelers die 90 minuten lang geen meter te veel willen lopen. Matavz wacht tot de bal komt en prikt hem erin en dat doet Toivonen precies hetzelfde. Ik denk dat je pas echt iets kunt veranderen als je Matavz eruit haalt en Lens in de spits zet.quote:Met name Marcelo is echt een drama. Dan kun je niet spelen met ruimte in je rug. Zet aub Zanka er in. Ook al weet ik niet hoe zijn niveau op dit moment is, het kan niet slechter dan die joker. Op het middenveld zou iemand bij mogen die wat creatiever is. Ik zou daar Mertens neerzetten in plaat van Toivonen en Toivonen zou ik in de spits zetten. Rendeert hij niet zo goed als op 10, maar naast Bommel en Stroorman moet daar inderdaad iemand bij die creatief is. Lens of Depay op links en Narsingh op rechts. --> Kampioen.
Dat dus. Onbegrijpelijk echt dat er mensen zijn -waaronder Advocaatquote:Op dinsdag 18 september 2012 13:57 schreef Caland het volgende:
[..]
Toch valt dat counterverhaal moeilijk te rijmen met het feit dat ze juist uit punten verliezen. Daar waar de tegenstander vaak wat meer ruimte laat en dat ze thuis makkelijk winnen tegen teams die zich helemaal ingraven.quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:34 schreef GGMM het volgende:
[..]
Dat dus. Onbegrijpelijk echt dat er mensen zijn -waaronder Advocaat- die nog steeds denken dat het aan de instelling ligt. Ik snap dat echt niet. Daarom zie ik jullie weer geen kampioen worden. Advocaat hakt er lekker op in, denkend dat het aan de instelling ligt, waardoor je ontevreden spelers krijgt en het elftal nog slechter gaat functioneren.
Precies. Thuis probeert de tegenstander PSV af af te bluffen met een stadion wat je motiveert, uit ga je met 11 man voor de goal hangen en proberen de 0 te houden. En dat laatste lukt niet, dus speel ook ik de instelling/motivatiekaart.quote:Op dinsdag 18 september 2012 15:44 schreef Lange_Lans het volgende:
[..]
Toch valt dat counterverhaal moeilijk te rijmen met het feit dat ze juist uit punten verliezen. Daar waar de tegenstander vaak wat meer ruimte laat en dat ze thuis makkelijk winnen tegen teams die zich helemaal ingraven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |