Ik zie niet in waarom je een nieuw contract zou willen, afgezien van een eventuele 'kat-clausule' die je binnensleept zit er verder niets positiefs aan. Wanneer je de all-in prijs gesplitst wilt zien in huur- en servicekosten kan je dit gewoon aankaarten zonder het contract te wijzigen.quote:Op zondag 16 september 2012 23:55 schreef TripleM het volgende:
1) Nieuw contract (eigenlijk nieuwe voorwaarden) staat ze welwillend tegenover, wil ze graag een voorstel voor ontvangen
2) In het nieuwe contract moet de kale huurprijs worden vermeld
3) In het nieuwe contract moeten de servicekosten worden vermeld, en aan het einde van ieder jaar krijgt iedereen een kopie van de afrekeningen, en worden de vooruitbetaalde servicekosten verrekend met de werkelijke kosten. Op basis daarvan worden de servicekosten voor het volgende jaar vastgesteld.
http://www.rijksoverheid.(...)-is-all-in-huur.htmlquote:Splitsing kale huur en servicekosten
Als u all-in huur betaalt, kunt u de verhuurder vragen de huur te splitsen in een kale huurprijs en een bedrag voor servicekosten. Weigert de verhuurder dat of wordt u het samen niet eens over de bedragen, dan kunt u de Huurcommissie vragen de all-in huur te splitsen.
In principe vindt ze het ook prima zoals het is, maar de huisbaas vindt dat er een nieuw contract moet komen omdat het oude niet meer van deze tijd zou zijn. Nu meen ik dus gelezen te hebben dat zoiets inderdaad een geldige reden kan zijn om een nieuw contract op te stellen, of eigenlijk dus het bestaande contract te vernieuwen.quote:Op maandag 17 september 2012 06:22 schreef Wokkel het volgende:
Ik zie niet in waarom je een nieuw contract zou willen, afgezien van een eventuele 'kat-clausule' die je binnensleept zit er verder niets positiefs aan. Wanneer je de all-in prijs gesplitst wilt zien in huur- en servicekosten kan je dit gewoon aankaarten zonder het contract te wijzigen.
Nou ja, wat je zegt is dus maar de vraag.quote:Op maandag 17 september 2012 10:20 schreef jcdenboer het volgende:
Lekker het huidige contract houden, nieuw contract valt alleen maar nadelig uit!
of ze moet graag meer betalen voor hetzelfde... hun doen iets verkeerd als ze verlies hebben...
Ik zeg, niet doen
Exact... je vriendin heeft een geldig contract waarschijnlijk dus er is geen enkele reden om een nieuw contract te tekenen. Dit kan alleen maar nadelig voor dr uitpakken.quote:Op maandag 17 september 2012 10:20 schreef jcdenboer het volgende:
Lekker het huidige contract houden, nieuw contract valt alleen maar nadelig uit!
of ze moet graag meer betalen voor hetzelfde... hun doen iets verkeerd als ze verlies hebben...
Ik zeg, niet doen
Genoeg mensen die al > 50 jaar in een en dezelfde huurwoning van de woningbouwvereniging wonen. Denk je dat die gedurende die jaren steeds weer een nieuwer moderner contract hebben gekregen?quote:Op maandag 17 september 2012 13:35 schreef TripleM het volgende:
[..]
In principe vindt ze het ook prima zoals het is, maar de huisbaas vindt dat er een nieuw contract moet komen omdat het oude niet meer van deze tijd zou zijn. Nu meen ik dus gelezen te hebben dat zoiets inderdaad een geldige reden kan zijn om een nieuw contract op te stellen, of eigenlijk dus het bestaande contract te vernieuwen.
Aanvankelijk wilde ze overigens niet meewerken (eigenlijk om de reden die jij al noemt, het is prima zoals het is) maar de huisbaas flipte toen zo ongeveer, heeft toen gedreigd met uitzetting omdat ze niet mee wilde werken.. Nou snap ik dat dat niet zomaar kan, maar het woongenot is hier dus ook het geding. Als het even kan blijft ze graag zitten waar ze zit, maar die rare huisbaas kan de sfeer alsnog verpesten natuurlijk.
De katclausule is overigens wel de moeite waard lijkt me, zeker omdat ze toch gek is op dat beestje en de kat liever niet weg doet. Als de huisbaas echt vervelend wil doen (en dat doet ie gerust als ik het tot nu toe aanzie) gaat ie op de regels staan en moet het beest weg. Als een vernieuwd contract verder ook geen reden kan/mag zijn om de huurprijs te verhogen (dat is dus belangrijk om te weten) heeft ze ook weinig te vrezen lijkt me.
[..]
Nou ja, wat je zegt is dus maar de vraag.
1. Mag de huurbaas de huur wél verhogen als het contract wordt vernieuwd?
2. Is een contract met voorwaarden die niet meer modern zijn reden om een vernieuwing af te dwingen?
Ik dacht dat 2 wel zo is, en dan zou het raar zijn als 1 ook geldt. Maw ik kan me voorstellen dat een contract van deze tijd moet zijn, voorwaarden moet bevatten die ergens op slaan. Maar dan kan het niet zo zijn dat dit voor de huisbaas de kans is om de huur even flink omhoog te gooien. Dat moet ik dan wel ergens gestaafd zien zoals dat zo mooi heet.
Waarom zou dat zo zijn?quote:Op dinsdag 18 september 2012 13:52 schreef TripleM het volgende:
Maar als hij een huurder een nieuw, redelijk huurcontract aanbiedt en de huurder weigert, dan mag de verhuurder de huur opzeggen. Dat is waarschijnlijk zijn argument, maar 'redelijk' is natuurlijk het sleutelwoord in die zin. De huur en servicekosten mag je op deze manier niet verhogen.
Ik wil het gesprek vooral aangaan vanwege de kat, die vriendin is dol op het beestje en als het hard tegen hard gaat, wordt de kat natuurlijk de stok om mee te slaan. Maar leuke nieuwe woonruimte vinden is ook niet heel makkelijk.
Eens zien hoe het gesprek gaat vanavond, misschien valt het alles mee.
quote:http://www.rijksoverheid.(...)ntract-opzeggen.html
Doet de verhuurder een redelijk voorstel om het huurcontract te veranderen en u stemt daar niet mee in, dan mag hij de huur opzeggen. Het kan bijvoorbeeld gaan om een renovatie van de woning om vergaande energiebesparing mogelijk te maken. Het voorstel mag niet gaan over de huurprijs of de servicekosten, want daar bestaan speciale regels voor.
Wees nou verstandig, laat die man zijn verhaal doen en zeg hem dat hij een voorstel op papier moet sturen. Begin niet over katten en dergelijke, dat helpt je zaak niet. Zoals ik het nu zie is het de huisbaas die iets gedaan wil krijgen, laat hem dan maar ergens mee komen waar jij ook wat aan hebt.quote:Op dinsdag 18 september 2012 16:45 schreef TripleM het volgende:
Waarom het zo is weet ik niet, maar dat zegt de Rijksoverheid:
[..]
En dat is dus het geval bij noodzakelijke renovatie en dergelijke. Dan is het logisch, want je wordt er zelf ook beter van.quote:Op dinsdag 18 september 2012 16:45 schreef TripleM het volgende:
[..]
Dat hebben we min of meer ook gedaan. De kat is de voornaamste inzet, en die vriendin wil liefst blijven wonen waar ze woont.quote:Op dinsdag 18 september 2012 22:52 schreef Wokkel het volgende:
Wees nou verstandig, laat die man zijn verhaal doen en zeg hem dat hij een voorstel op papier moet sturen. Begin niet over katten en dergelijke, dat helpt je zaak niet. Zoals ik het nu zie is het de huisbaas die iets gedaan wil krijgen, laat hem dan maar ergens mee komen waar jij ook wat aan hebt.
En dit is het belangrijkste punt daar uit:quote:Op dinsdag 18 september 2012 16:45 schreef TripleM het volgende:
[..]
Kan dus niks gebeuren. Sterker nog, je hoeft zelfs geen enkele huurverhoging te accepteren en als een verhuurder dan toch dit wil afdwingen zal hij naar de rechter moeten om de redelijkheid van deze verhoging te toetsen.quote:Artikel 274
1
De rechter kan de vordering slechts toewijzen
...
d
indien de huurder niet toestemt in een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst met betrekking tot dezelfde woonruimte, voor zover, in het geval dat onderafdeling 2 op de opgezegde huurovereenkomst van toepassing is, dit aanbod niet een wijziging inhoudt van de huurprijs of van de servicekosten
Doe als 1e de huurprijscheck op http://www.huurcommissie.nl/huurprijscheck/quote:Op woensdag 19 september 2012 20:36 schreef TripleM het volgende:
Punt van discussie is de kale huur. Huisbaas vindt dat hij meer moet krijgen, kale huur moet volgens hem van plm. 400 (omgerekend vanuit huidige all in huur en huidige servicekosten) naar plm. 470. Dat vindt hij en da's mooi, maar die vriendin staat natuurlijk in haar recht als ze zegt, zoek het maar uit en ik betaal geen cent meer. Dan moet de kat er echter uit, want in het huidige contract staat duidelijk genoeg dat er geen huisdieren gehouden mogen worden, en de huisbaas heeft in een eerdere e-mail laten weten dat hij het beest daarom weg wil hebben.
Ik denk ook dat de verhuurder in principe geen huursverhoging kan afdwingen, onder andere omdat er van echte renovatie geen sprake is. Als we daar voor het gemak even van uit gaan, blijft over het huisdier. Ik lees hierboven dat ook daar nog discussie over mogelijk is, en in een eerdere reactie op een pittige brief van de advocaat van de huisbaas heeft die vriendin aangegeven dat ze de kat dan maar weg zou doen. De vraag is dan dus of het al het gedoe waard is, in overweging nemend dat ze ergens anders wellicht ook die hogere huur zou betalen.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:29 schreef Zelva het volgende:
Kan dus niks gebeuren. Sterker nog, je hoeft zelfs geen enkele huurverhoging te accepteren en als een verhuurder dan toch dit wil afdwingen zal hij naar de rechter moeten om de redelijkheid van deze verhoging te toetsen.
Dat is het idee ook. De huisbaas zegt feitelijk; voor mij is het ook allemaal nieuw, en ik heb op basis van het puntensysteem een huur berekend die bij het appartement hoort. Dat mocht die vriendin ook doen om haar eigen berekening te doen, en omdat het verschil in huur relatief groot is, stond de huisbaas open voor een tegenvoorstel. Dus we gaan eerst even die huurprijscheck doen.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:51 schreef Wokkel het volgende:
Doe als 1e de huurprijscheck op http://www.huurcommissie.nl/huurprijscheck/
Komt de voorgestelde huur (veel) te hoog uit? Dan kan je het zo spelen dat je akkoord gaat en vervolgens bezwaar aantekent. Verhuurder zal tegenstribbelen maar je kan dan de huurcommissie verzoeken om een uitspraak op basis van de puntentelling.
Komt de voorgestelde huur min of meer op hetzelfde uit als de huur behorende bij de puntentelling dan is het aan je vriendin om te beslissen hoe belangrijk ze de huidige huurprijs vindt icm haar kat.
Ik denk niet dat de huisbaas ermee akkoord gaat, maar wie weet is het het voorstellen waard. Ik denk namelijk niet dat de huisbaas de kat als voorwaarde zal accepteren voor de hogere huur. Die vriendin heeft immers gesteld dat de kat dan maar weg moet, en dus is dat een manier om de oude huur te blijven betalen.quote:Op woensdag 19 september 2012 21:58 schreef quo_ het volgende:
Een contract is een vastgelegde afspraak waaraan beide partijen zich moeten houden.
Fijne huisbaas om een nieuw contract voor te stellen op het moment dat hem de afgesproken prijs niet meer goed uitkomt.
Maar de huurder houdt zich evenmin aan de afspraak om geen huisdieren te willen houden, dus in die zin sta je niet echt sterk.
Per saldo komt het er dus op neer dat het beest 70 euro per maand aan onderdak gaat kosten
In dit geval zou ik gaan voor een specifieke afspraak waarbij je een aanvullend huurbedrag betaalt voor het mogen houden van een huisdier. (begin eens met het "bieden" 30 euro per maand extra).
De huurder heeft dan haar zin m.b.t. de kat en de huisbaas heeft zijn extra geld.
Leg e.e.a. vast in een addendum op het bestaande contract en verbind de extra huur nadrukkelijk aan de aanwezigheid van huisdieren. Zo'n beest kan ook doodgaan, weglopen of er kan een andere reden zijn om zonder kat te wonen. In zo'n geval is het natuurlijk beter om terug te kunnen vallen op je oude contract zodat je niet tientallen euro's voor de flauwekul betaalt.
Misschien is het al te laat, maar zo mogelijk alsnog bluffen dat je de kat weg wilt doen. In dat geval heeft de huisbaas geen poot om op te staan met zijn nieuwe contract en is houdt hij misschien minder hardnekkig vast aan een nieuw contract en 70 euro.
Het verschil is ongeveer 75 euro meen ik. Als daar over onderhandeld kan worden, kan het zijn dat ze op haar favo stekkie kan blijven wonen, met haar kat waar ze zo blij mee is, met leuke huisgenoten (ergens anders ook maar afwachten) en met een goede relatie met de huisbaas, voor minder dan de prijs die de huurprijscheck voorstelt (zeg voor 35 euro per maand meer, wat dan dus nog 40 euro onder de 'faire' huurprijs zou zijn). Als dat allemaal mogelijk is met een nieuw contract, is dat dan niet het overwegen waard?quote:Op woensdag 19 september 2012 22:02 schreef Inlognaam het volgende:
Dus de huisbaas wil dat ze 170 euro meer kale huur betaald plus verdere energiekosten.
Laat 'm het lekker bekijken! Contact is contract, een nieuw contract biedt ie maar aan aan de nieuwe huurder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |