quote:14 doden in Polen
Vrieskou en vroege sneeuwval hebben veertien mensen in Polen het leven gekost, zo meldt de politie. Hun lichamen zijn de afgelopen week gevonden in diverse regio's in het land. De doden zijn overwegend mannen. Het winterweer zorgde afgelopen weekend al voor chaos op de wegen. Circa 70.000 mensen zitten zonder stroom in de regio rond de hoofdstad Warschau.
Vorige winter stierven ruim 100 daklozen en alcoholisten toen ze bevangen raakten door de kou in Polen.
Voor Europa ?quote:Op maandag 5 november 2012 20:51 schreef WeerServies het volgende:
Onze november-update wat de winterverwachting betreft, staat klaar op de website.
Voor de liefhebbers natuurlijk!
Pas een centimeter in de Spaanse Sierra Nevada. Vorig jaar viel de eerste grote hoeveelheid sneeuw (start skiseizoen) op 22 november. Was toen erg mooi te zien vanuit Granda.quote:Op vrijdag 23 november 2012 19:15 schreef aloa het volgende:
Sneeuwdek Europa begin december.
[ afbeelding ]
Het zou toch geweldig zijn als we dit nog een keer in Nederland zouden meemakenquote:Op dinsdag 18 december 2012 23:20 schreef aloa het volgende:
Extreme koude: laatste 24 uur 19 doden in Oekraïne, 6 in Rusland
Op 24 uur tijd zijn in Oekraïne 19 doden gevallen door de koude. In bepaalde regio's van het land ligt de temperatuur onder -20°C. Sinds begin deze maand vielen al 37 doden. Dat liet het ministerie van Volksgezondheid weten. In het oosten van Rusland zijn de temperaturen zelfs gedaald tot onder -50°C. In Rusland kwamen op 24 uur tijd 6 mensen om, 220 anderen raakten gewond.
Daarnaast werden in Oekraïne 190 mensen gered van onderkoeling en bevriezing, en 162 mensen werden gehospitaliseerd. Al verschillende weken wordt het Oost-Europese land geteisterd door zware sneeuwval.
De laatste dagen kwam daar ook een koudegolf bij. In Rusland hadden 227 mensen medische hulp nodig, en 103 van hen werden opgenomen in het ziekenhuis. Sinds vorige week zijn de temperaturen in Rusland in vrije val. In Novosibirsk en andere steden in West-Siberië gaven thermometers in de voorbije nacht een temperatuur van -47°C aan. In Magadan, in het Russische Verre Oosten, daalde de temperatuur zelfs tot -51°C.
Vorige winter kwamen in Oekraïne meer dan 130 mensen om door de koude.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
1979quote:Op woensdag 19 december 2012 11:11 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Het zou toch geweldig zijn als we dit nog een keer in Nederland zouden meemaken
Chaos
Toen was er hier zeeijs aan de kust. Ik was kind toen, heb dat zeeijs jammer genoeg niet met eigen ogen gezien, maar ben toen wel op het bevroren IJsselmeer geweest, en heb de sneeuwduinen in Eemnes 4 meter hoog gezien. Ik herinner me ook het iglo's bouwen met vriendjes, en schaatsen met houten noren op ondergelopen gebied in de Eempolder.quote:Op woensdag 19 december 2012 16:28 schreef aloa het volgende:
[..]
Daar kan geen winter tegenop idd![]()
Veel over gelezen, maar niet meegemaakt.
youtube heeft mooie filmpjes.quote:Op woensdag 19 december 2012 17:44 schreef barthol het volgende:
[..]
Toen was er hier zeeijs aan de kust. Ik was kind toen, heb dat zeeijs jammer genoeg niet met eigen ogen gezien, maar ben toen wel op het bevroren IJsselmeer geweest, en heb de sneeuwduinen in Eemnes 4 meter hoog gezien. Ik herinner me ook het iglo's bouwen met vriendjes, en schaatsen met houten noren op ondergelopen gebied in de Eempolder.
JanVisserquote:Tijdens de afgelopen nacht is het in het noorden en noordoosten van Europa, onder invloed van het Russisch-Scandinavisch luchtdrukmaximum, regionaal nog bijzonder koud geweest. Op meen aantal meetpunten in het noorden van Zweden werden temperaturen rond -35º geregistreerd: Kvikkjokk noteerde -35,8 en Vittangi -36,0º. In Noord-Rusland ging Kojnas onderuit naar -38,2º.
Alleen is die foto/webcam nep, het is daar namelijk nu 24 uur per dag donker. Maar met een lange exposure zie je dat niet...quote:Op maandag 24 december 2012 10:03 schreef aloa het volgende:
Bijna 11 uur en het is nog -34 in Lapland![]()
[ afbeelding ]
Dat de zon niet boven de horizon komt, betekent niet dat t helemaal donker is. Ook in NL is het schemerig voordat de zijn op komt. De exposure helpt zeker mee.quote:Op maandag 24 december 2012 12:03 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Alleen is die foto/webcam nep, het is daar namelijk nu 24 uur per dag donker. Maar met een lange exposure zie je dat niet...
Je ziet op die webcam inderdaad nog wel een soort van zonsopkomst tussen 10 en 11, blijkbaar toch nog zo donker als ik dacht daar!quote:Op maandag 24 december 2012 12:13 schreef winterapfel het volgende:
[..]
Dat de zon niet boven de horizon komt, betekent niet dat t helemaal donker is. Ook in NL is het schemerig voordat de zijn op komt. De exposure helpt zeker mee.
Zie hier nog meer road cams
http://alk.tiehallinto.fi(...)t/kelikamerat_5.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |