abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 september 2012 @ 09:04:01 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116838985
quote:
Insurgent fighters wearing U.S. Army uniforms breached the defenses of the main British-run air base in southern Afghanistan on Friday. Firing guns and rockets and apparently triggering suicide vests, the attackers killed two U.S. Marines and damaged or destroyed several hangars and fueling facilities. Before they were all killed or captured, the insurgents also managed to destroy six U.S. Marine Corps jet fighters and significantly damage two others, landing a shocking blow against NATO air power in the region.

The attack on Camp Bastion, in restive Helmand province, came after the Taliban vowed to take revenge for the release by a mysterious U.S. filmmaker of an inflammatory, albeit amateurish, movie mocking the Muslim prophet Muhammad. The insurgent group had also threatened to kill or capture the U.K.s Prince Harry, who recently deployed to Camp Bastion as an Apache helicopter pilot. The prince was never in any danger, NATOs International Security Assistance Force stated.

The assailants true motives are impossible to verify. In any event, the attack underscores the Afghan insurgencys boldness and striking power in the waning years of the U.S.-led NATO intervention.

The assault began shortly after 10:00 p.m. when approximately 15 insurgents organized in three teams and wearing American uniforms penetrated at one point of the perimeter fence and executed a well-coordinated attack against the airfield, according to ISAF. The Harrier jump jets destroyed or damaged in the assault had been parked out in the open on the flightline, the alliance stated.

The Harriers reportedly belonged to Marine Attack Squadron 211, based in Yuma, Arizona. VMA-211 had shifted its Harrier jump jets to Bastion from nearby Kandahar in July, in order to better support the British troops and Marines operating from Bastion. Harrier squadrons typically deploy with 10 jets, meaning all but two of VMA-211s planes are now out of action. Despite this, ISAF unconvincingly insisted there would be no impact to ground or air operations from Camp Bastion.

Startlingly, the six destroyed Harriers represent no less than 1/15th of the Marines entire inventory of the versatile, vertical-landing jets. The F-35B version of the stealthy Joint Strike Fighter is slated to replace the Harrier over the next 15 years.

Nine NATO personnel eight military and one civilian were injured in addition to the two Marines who died. One of those killed was from VMA-211, according to the San Diego Union-Tribune. Base defenders killed 14 of the attackers and captured one. This information is subject to change as new details become available, ISAF warned.

The Bastion attack is not the first time insurgents have targeted NATO aircraft. Last month a rocket damaged an Air Force C-17 cargo plane assigned to carry Chairman of the Joint Chiefs of Staff Gen. Martin Dempsey on his Afghanistan tour. Two maintainers were injured in that strike. And in 2005 a rocket barrage aimed at Kandahar Air Field destroyed a British Harrier and damaged another.

Nor is Fridays attack the first perpetrated by insurgents disguised as U.S. troops. In 2010, following a spate of such attacks, the Pentagon ordered the Army to begin treating stocks of uniforms as sensitive and remove them from pilferable ground resupply convoys moving through Pakistan. There is evidence that the enemy is using pilfered out-garment uniform items to gain a tactical advantage, the Pentagon warned.

Its unclear to what extent that advantage factored into the Bastion attack. In any event, the death and destruction wrought on a heavily-defended NATO base by just 15 determined attackers is a chilling reminder of the insurgencys enduring potency.
http://www.wired.com/dang(...)ts-posed-u-s-troops/

Zes Harriers, maar prins Harrie bleef gelukkig ongedeerd... :+

Toch wel een hele gewaagde en spectaculaire aanval, die begrijpelijkerwijs zoveel mogelijk uit de media wordt gehouden. Dit is echt guerilla-oorlogsvoering op zijn best.
The End Times are wild
pi_116839029
Niemand heeft ooit een oorlog gewonnen in afghanistan.
Incl. eigenlijk de taliban want die zijn ook altijd afhankelijk geweest van de "warlords" die daar overal zitten.

Het is een middeleeuws zooitje daar.
Met een enorm onherbergzaam gebied.

Ik heb medelijden vooral met de meisjes en de vrouwen daar.
  zondag 16 september 2012 @ 09:11:50 #3
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839049
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Niemand heeft ooit een oorlog gewonnen in afghanistan.
Incl. eigenlijk de taliban want die zijn ook altijd afhankelijk geweest van de "warlords" die daar overal zitten.

Het is een middeleeuws zooitje daar.
Met een enorm onherbergzaam gebied.

Ik heb medelijden vooral met de meisjes en de vrouwen daar.
Mijn vriend is daar geweest in 2008 als lid van TFU, hij is ook van mening dat het daar onbegonnen werk is.

Maar allejezus zeg, dat is inderdaad wel een flinke klap.
  zondag 16 september 2012 @ 09:33:05 #4
344250 75020
ik weet niet beter
pi_116839255
Zes van je toestellen op de grond laten vernietigen door een stel van die wilden. Goed bezezig. :')
pi_116839304
Gelukkig mankeerd de prins niets.
Ура для россии
pi_116839307
ipv dat zielige opbouwen en laffe gedoe....

bomb the fuck out of them!
pi_116839312
Het zijn alleen Amerikaanse Harriers. De Britten hebben geen Harriers meer.

quote:
Oh ja? Wie precies? Of gewoon de hele bevolking. Beetje zoals Vietnam zeg maar? Goed zo jongen. Flink hoor.
  zondag 16 september 2012 @ 09:40:24 #8
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839326
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:38 schreef thesystem het volgende:

Mijn vriend zegt precies hetzelfde, dat is de enige methode. verder valt er niks te halen en zijn "we" 25 man daar kwijtgeraakt.
pi_116839393
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:39 schreef delpit het volgende:

Oh ja? Wie precies? Of gewoon de hele bevolking. Beetje zoals Vietnam zeg maar? Goed zo jongen. Flink hoor.
Uiteindelijk is dat wel de enige oplossing.
De volking spreekt zich niet uit voor een partij maar 'backstabbed' veel liever.
Niemand is te vertrouwen.
Het ene moment helpen ze je aan informatie, het andere moment geven ze aan de taliban door waar je met je eenheid uithangt.
Jammer voor de onschuldige kinderen...maar voor hoelang zijn ze onschuldig.
Enige oplossing om een insurgency op te lossen is de totale.....
  zondag 16 september 2012 @ 09:47:42 #10
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_116839395
Wegwezen, hek erom en over 25 jaar nog maar eens kijken hoet het daar gaat.
  zondag 16 september 2012 @ 09:50:22 #11
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839421
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:47 schreef thesystem het volgende:

[..]

Uiteindelijk is dat wel de enige oplossing.
De volking spreekt zich niet uit voor een partij maar 'backstabbed' veel liever.
Niemand is te vertrouwen.
Het ene moment helpen ze je aan informatie, het andere moment geven ze aan de taliban door waar je met je eenheid uithangt.
Jammer voor de onschuldige kinderen...maar voor hoelang zijn ze onschuldig.
Enige oplossing om een insurgency op te lossen is de totale.....
Ik ben het met je eens hoor. Mijn vriend ook, heeft daar zelf in die zandbak gezeten.
Ze lachen naar je, maar zodra je je rug omkeert moet je ogen in je achterhoofd hebben.
Dat vertelde hij me. Ze zijn niet te vertrouwen.
pi_116839442
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:40 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Mijn vriend zegt precies hetzelfde, dat is de enige methode. verder valt er niks te halen en zijn "we" 25 man daar kwijtgeraakt.
En hoeveel Afghanen staan daar tegenover? Het valt te verwachten dat er mensen van ons sterven als je ze naar een oorlogszone stuurt.
Cool story, Hansel.
  zondag 16 september 2012 @ 09:54:44 #13
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839459
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:52 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

En hoeveel Afghanen staan daar tegenover? Het valt te verwachten dat er mensen van "ons" sterven als je ze naar een oorlogszone stuurt.
Logisch, dat is ook het risico van het vak. Mijn vriend koos bewust voor zijn huidige baan en wist dat ook.
Maar als er een vuurcontact is, een TIC noemt mijn vriend dat, dan liever veel afghanen afknallen om te voorkomen dat er meer Nederlanders sneuvelen.
pi_116839464
Vietnam was ook niet te winnen voor de Fransen en Amerikanen, omdat de bevolking er niet voor de 100% achterstond. het was geen Europa dat bevrijd werd van de nazi's. In Afganistan interesseerd de bevolking zich niet voor Amerikaanse "vrijheid", ze zijn blijkbaar tevreden met hun leven zoals ze dat al jaren leefden.
Bovendien leent het landschap zich niet voor een "eerlijke"oorlog zoals de ameikane die graag uit vechten, met tanks en overmacht over de vijand heen denderenen hem verpletteren. en is de invloed van de taliban gewoon te groot
pi_116839468
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:54 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Logisch, dat is ook het risico van het vak. Mijn vriend koos bewust voor zijn huidige baan en wist dat ook.
Maar als er een vuurcontact is, een TIC noemt mijn vriend dat, dan liever veel afghanen afknallen om te voorkomen dat er meer Nederlanders sneuvelen.
En zie hier meteen de reden waarom Afghanen een grafhekel hebben gekregen aan de buitenlandse troepen.
Cool story, Hansel.
  zondag 16 september 2012 @ 09:57:46 #16
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839487
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:55 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

En zie hier meteen de reden waarom Afghanen een grafhekel hebben gekregen aan de buitenlandse troepen.
Ik kan wel voor mijn vriend spreken, maar dat doe ik niet. Sinds zijn uitzending naar Uruzgan heeft hij een heel uitgesproken mening over dat volk en land.
pi_116839499
quote:

Besef je wel wat je zegt?
pi_116839507
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:57 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Ik kan wel voor mijn vriend spreken, maar dat doe ik niet. Sinds zijn uitzending naar Uruzgan heeft hij een heel uitgesproken mening over dat volk en land.
Typisch soldatenfenomeen: de vijand bestaat niet uit mensen, maar uit "dat volk" dat zogenaamd geen haar beter is dan een stelletje beesten. Wordt er vast tijdens de opleiding wel ingestampt, en anders gebeurt het wel als men daar met gevaar voor eigen leven rondrijdt in gepantserde wagens. Alsnog is je vriend - met alle respect - een mongool. Het helpt inderdaad niet mee dat het gros van de Afghanen ongeletterd is en makkelijk beïnvloedbaar, al dan niet gezwicht onder dreigementen, door de Taliban. In onze ogen onbegrijpelijk, maar wij zouden niet anders reageren als wij in een bergdorpje in de Afghaanse bergen waren geboren. Overlevingsdrang en zo. Dat jij het over "dat volk" en "afknallen" hebt, maakt het voor mij alleen maar begrijpelijker dat de Afghanen niks van de buitenlanders willen hebben.

[ Bericht 12% gewijzigd door wikwakka2 op 16-09-2012 10:05:21 ]
Cool story, Hansel.
  zondag 16 september 2012 @ 09:59:39 #19
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839516
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:58 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Besef je wel wat je zegt?
Dat besef ik ja. Hoezo?
  zondag 16 september 2012 @ 10:00:11 #20
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839519
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:59 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Typisch soldatenfenomeen: de vijand bestaat niet uit mensen, maar uit "dat volk" dat zogenaamd geen haar beter is dan een stelletje beesten.
Dat is natuurlijk onzin, dat weet je ook wel.
pi_116839546
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:59 schreef Mistress_X het volgende:

Dat besef ik ja. Hoezo?
Het over afknallen hebben als je het over mensen hebt is wel erg triest moet ik zeggen.
  zondag 16 september 2012 @ 10:04:11 #22
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839571
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:02 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Het over afknallen hebben als je het over mensen hebt is wel erg triest moet ik zeggen.
is is afknallen of afgeknalt worden. Dat is de realiteit, en dan denk je niet na.
Mijn vriend en ik hebben hier zéér "filosofische" gesprekken over gehad. Over hoe hij dat beleefde als ze beschoten werden.
  zondag 16 september 2012 @ 10:06:09 #23
241662 Jian
Well, well, well
pi_116839601
quote:
dit dus!
pi_116839612
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:04 schreef Mistress_X het volgende:

is is afknallen of afgeknalt worden. Dat is de realiteit, en dan denk je niet na.
Mijn vriend en ik hebben hier zéér "filosofische" gesprekken over gehad. Over hoe hij dat beleefde als ze beschoten werden.
Dan moet ik wikwakka2 gelijk geven.
  zondag 16 september 2012 @ 10:08:29 #25
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839643
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:06 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

En die afghaanse strijders zien dat natuurlijk andersom.
  zondag 16 september 2012 @ 10:10:04 #26
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_116839669
Van kanonnenvoer kan je ook niet veel meer verwachten. Je moet per definitie amoreel (of immoreel) zijn om mensen te kunnen vermoorden puur omdat je meerdere het beveelt, anders kom je terug met een psychose.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_116839671
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:59 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Typisch soldatenfenomeen: de vijand bestaat niet uit mensen, maar uit "dat volk" dat zogenaamd geen haar beter is dan een stelletje beesten. Wordt er vast tijdens de opleiding wel ingestampt, en anders gebeurt het wel als men daar met gevaar voor eigen leven rondrijdt in gepantserde wagens. Alsnog is je vriend - met alle respect - een mongool.
De vijand zie je wel degelijk als mensen, maar is de mens geen dier? Altijd zo'n onzin om de mens te verheffen boven de rest.
Het volk, bevolking, stam of hoe je het maar wilt noemen zijn gewoonweg amper te vertrouwen.
Als je in een contact komt dan kun je maar een ding doen en dat is vechten. En aangezien dat volk geen tenue heeft of wat dan ook is alles een vijand.
Denk ook bijvoorbeeld aan een spotter...hij is onbewapend maar hij heeft wel een mooie verrekijker en een radio waarmee hij informatie doorgeeft aan een hinderlaag. Wat moet je met zoiemand doen? Afschieten of lekker door laten gaan met zijn werk.
Infeite is hij niets meer of minder als een verkenner van ons alleen draagt hij burger kleding en is hij niet bewapend.
Wel is hij een gevaar, een groot gevaar....

Dat moreel en immoreel is ook iets wat de maartschappij de mensen tegenwoordig aan praat.
Vroega, in de middeleeuwen oid was het redelijk normaal om iemand te vermoorden? Denk aan al die veldslagen van toen.
Toen waren ze zelfs een stuk persoonlijker en was het een eer om te strijden voor je land/stad waar je ook maar vanaf kwam.
  zondag 16 september 2012 @ 10:11:57 #28
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839693
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:10 schreef thesystem het volgende:

[..]

De vijand zie je wel degelijk als mensen, maar is de mens geen dier? Altijd zo'n onzin om de mens te verheffen boven de rest.
Het volk, bevolking, stam of hoe je het maar wilt noemen zijn gewoonweg amper te vertrouwen.
Als je in een contact komt dan kun je maar een ding doen en dat is vechten. En aangezien dat volk geen tenue heeft of wat dan ook is alles een vijand.
Denk ook bijvoorbeeld aan een spotter...hij is onbewapend maar hij heeft wel een mooie verrekijker en een radio waarmee hij informatie doorgeeft aan een hinderlaag. Wat moet je met zoiemand doen? Afschieten of lekker door laten gaan met zijn werk.
Infeite is hij niets meer of minder als een verkenner van ons alleen draagt hij burger kleding en is hij niet bewapend.

Dat moreel en immoreel is ook iets wat de maartschappij de mensen tegenwoordig aan praat.
Vroega, in de middeleeuwen oid was het redelijk normaal om iemand te vermoorden? Denk aan al die veldslagen van toen.
Toen waren ze zelfs een stuk persoonlijker en was het een eer om te strijden voor je land/stad waar je ook maar vanaf kwam.
Zoiets zei mijn vriend ook ja.
pi_116839696
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:08 schreef Mistress_X het volgende:

En die afghaanse strijders zien dat natuurlijk andersom.
Inderdaad, het zijn net mensen moet je maar denken.
  zondag 16 september 2012 @ 10:13:20 #30
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839705
Mijn vriend steekt het dat men praat over "vermoorden". Hij noemt het zelf gewoon doden van de vijand, want het was hij of ik. Als het hij of ik is, in een oorlogssituatie, dan dood je iemand, dan vermoord je niet iemand.
  zondag 16 september 2012 @ 10:13:33 #31
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_116839708
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:12 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Inderdaad, het zijn net mensen moet je maar denken.
nee hoor het zijn zoogdieren :)
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
pi_116839712
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:10 schreef thesystem het volgende:

[..]

Als wij daar komen onder het mom van "vrijheid, moraal en waarden bijbrengen" dan is het inderdaad belangrijk om de ander niet als een stel anonieme beesten te zien, ja. Dat je dat niet kunt verwachten van een soldaat laat alleen maar zien hoe nutteloos de hele missie is.
Cool story, Hansel.
  zondag 16 september 2012 @ 10:14:19 #33
241662 Jian
Well, well, well
pi_116839718
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:06 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Natuurlijk, want jij bent, net als wikwakka2 , bekend met wat het betekent als je daar als militair wordt beschoten, de stress van continue moet vrezen voor je leven, je maatje naast je door het hoofd hebt zien schieten of zijn benen hebt zien wegslingeren toen hij op een mijn stapte. Jij weet wat dat met je doet, toch, net als wikwakka2. Godsamme, dat die gasten dan over afknallen en klote Afghanen gaan praten, hoe durven ze, de vuile mongolen :')
pi_116839734
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:13 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Als wij daar komen onder het mom van "vrijheid, moraal en waarden bijbrengen" dan is het inderdaad belangrijk om de ander niet als een stel anonieme beesten te zien, ja.
Wij = politiek.
De militairen die erheen worden gezonden ervaren het meestal totaal anders als een stel opgeblazen bobo's in denhaag...
Vergeet even niet hoe men daar deed over luchtsteun vragen.
Een uurtje vergaderen en toen men eindelijk goedkeuring kreeg was het gevecht als gestreden met x aantal gewonden aan onze zijde....

Of denk aan Sebrenica...ook iets met luchtsteun?
pi_116839740
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:13 schreef Mistress_X het volgende:
Mijn vriend steekt het dat men praat over "vermoorden". Hij noemt het zelf gewoon doden van de vijand, want het was hij of ik. Als het hij of ik is, in een oorlogssituatie, dan dood je iemand, dan vermoord je niet iemand.
Doden klinkt al heel anders dan zoveel mogelijk Afghanen afknallen.
  zondag 16 september 2012 @ 10:16:58 #36
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839749
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:14 schreef Jian het volgende:

Natuurlijk, want jij bent, net als wikwakka2 , bekend met wat het betekent als je daar als militair wordt beschoten, de stress van continue moet vrezen voor je leven, je maatje naast je door het hoofd hebt zien schieten of zijn benen hebt zien wegslingeren toen hij op een mijn stapte. Jij weet wat dat met je doet, toch, net als wikwakka2. Godsamme, dat die gasten dan over afknallen en klote Afghanen gaan praten, hoe durven ze, de vuile mongolen :')
:?
  zondag 16 september 2012 @ 10:17:21 #38
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839752
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:16 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Doden klinkt al heel anders dan zoveel mogelijk Afghanen afknallen.
Verschil in nuance ;)
  zondag 16 september 2012 @ 10:17:41 #39
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839761
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:17 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Maar zo is het wel.
pi_116839771
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:15 schreef thesystem het volgende:

[..]

Wij = politiek.
De militairen die erheen worden gezonden ervaren het meestal totaal anders als een stel opgeblazen bobo's in denhaag...
Een uurtje vergaderen en toen men eindelijk goedkeuring kreeg was het gevecht als gestreden met x aantal gewonden aan onze zijde....

Klopt, uiteindelijk komt de verandering van onderaf: de gewone man of militair. Als je van hen niet kunt verwachten dat ze de boodschap, die hen van bovenaf is opgelegd, op een goede manier over te brengen, is het allemaal nutteloos. Dan kan een politicus of een generaal nog zulke mooie ideeën hebben, maar is en blijft het uitvoeren ervan gewoon een onmogelijke taak.
Cool story, Hansel.
pi_116839797
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:18 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Klopt, uiteindelijk komt de verandering van onderaf: de gewone man of militair. Als je van hen niet kunt verwachten dat ze de boodschap, die hen van bovenaf is opgelegd, op een goede manier over te brengen, is het allemaal nutteloos. Dan kan een politicus of een generaal nog zulke mooie ideeën hebben, maar is en blijft het uitvoeren ervan gewoon een onmogelijke taak.
Als je je van bovenaf moet gedragen wat onmogelijk is in een oorlogsgebied hope moet je die boodschap dan uitvoeren?
  zondag 16 september 2012 @ 10:21:33 #42
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839810
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:20 schreef thesystem het volgende:

[..]

Als je je van bovenaf moet gedragen wat onmogelijk is in een oorlogsgebied hope moet je die boodschap dan uitvoeren?
Zie oa. Srebrenica.
pi_116839813
Hebben we nou nog steeds niet gewonnen? Duurt ook lang....
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
  zondag 16 september 2012 @ 10:21:57 #44
241662 Jian
Well, well, well
pi_116839817
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:17 schreef klaaskippegaas het volgende:

[..]

Joh, je begrijpt 'm niet en je moet wikwakka2 toch gelijk geven .... O, excuus die had het niet over "vuile" mongolen, dat "vuile" was mijn toevoeging, mea culpa
pi_116839847
Wacht maar tot we de JSF hebben, dat zal ze leren!
Oh I'm sorry, did I break your concentration?
pi_116839903
quote:
Toch wel iets meer dan een nuanceverschil van "dat volk afknallen" naar "het doden van de vijand in een gevechtssituatie". Je stelt vervolgens dat je vriend thuiskwam met een ongezouten mening over "dat volk" in "dat land". Dat deed mij inderdaad vermoeden dat jouw vriend er over het algemeen geen genuanceerde mening op nahoudt als hij het over "dat volk" heeft, en dan waarschijnlijk iets in de trant van: "alle beesten daar aan stukken bombarderen, dan zijn we daar ook vanaf!!11!!11". Dan vind ik het niet zo gek als ik daar een opmerking over maak.
Cool story, Hansel.
  zondag 16 september 2012 @ 10:31:05 #47
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116839928
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:28 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Toch wel iets meer dan een nuanceverschil van "dat volk afknallen" naar "het doden van de vijand in een gevechtssituatie". Je stelt vervolgens dat je vriend thuiskwam met een ongezouten mening over "dat volk" in "dat land". Dat deed mij inderdaad vermoeden dat jouw vriend er over het algemeen geen genuanceerde mening op nahoudt als hij het over "dat volk" heeft.
Inderdaad. Zijn mening is ongezouten en rauw.
Hij is er geweest, en heeft daar ook echt gevochten.
Ik denk dat hij meer recht van spreken heeft over de gang van zaken daar dan jullie dat hebben, hij was daar, jullie niet.
En een ongezouten mening over iets hebben, liever dat dan de boel gaan bagataliseren.
pi_116839949
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:14 schreef Jian het volgende:

[..]

Ik heb er in zekere zin echt wel begrip voor dat hij na zulke ervaringen thuiskomt en denkt: hopeloze missie, laat ze het zelf uitzoeken. Wat mij stoort is dat men de Afghanen blijkbaar ziet als vee dat afgeslacht moet worden. Dan vraag ik mij af: hoeveel contact heeft de militair met de échte Afghanen gehad? En dan telt voorbijgangers begluren vanuit je gepantserde Hummer of het vizier van je machinegeweer uiteraard niet mee. Om dan vervolgens tóch te verkondigen dat alle Afghanen afgeknald moeten worden vind ik inderdaad mongolisch. Het is namelijk geen wonder dat je als soldaat in een vreemd land voornamelijk in contact komt met mensen die als enige doel hebben om jou te verdrijven dan wel te vermoorden.
Cool story, Hansel.
  zondag 16 september 2012 @ 10:39:06 #49
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840039
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:33 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Ik heb er in zekere zin echt wel begrip voor dat hij na zulke ervaringen thuiskomt en denkt: hopeloze missie, laat ze het zelf uitzoeken. Wat mij stoort is dat men de Afghanen blijkbaar ziet als vee dat afgeslacht moet worden. Dan vraag ik mij af: hoeveel contact heeft de militair met de échte Afghanen gehad? En dan telt voorbijgangers begluren vanuit je gepantserde Hummer of het vizier van je machinegeweer uiteraard niet mee. Om dan vervolgens tóch te verkondigen dat alle Afghanen afgeknald moeten worden vind ik inderdaad mongolisch. Het is namelijk geen wonder dat je als soldaat in een vreemd land voornamelijk in contact komt met mensen die als enige doel hebben om jou te verdrijven dan wel te vermoorden.
Dan heb jij totaal géén idee wat de Nederlandse troepen daar gedaan hebben.
  zondag 16 september 2012 @ 10:44:02 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116840098
quote:

[..]

Als er verder niks te halen valt, dan vraag ik me af waarom je ze dan nog wil bombarderen. Uit frustratie? Omdat je het niet kunt winnen? Waarom wel dan?
The End Times are wild
  zondag 16 september 2012 @ 10:45:09 #51
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840114
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Als er verder niks te halen valt, dan vraag ik me af waarom je ze dan nog wil bombarderen. Uit frustratie? Omdat je het niet kunt winnen? Waarom wel dan?
Omdat ze, de afghaanse strijders aanvallen. It's kill or being killed.
pi_116840125
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:50 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens hoor. Mijn vriend ook, heeft daar zelf in die zandbak gezeten.
Ze lachen naar je, maar zodra je je rug omkeert moet je ogen in je achterhoofd hebben.
Dat vertelde hij me. Ze zijn niet te vertrouwen.
"You can't buy an Afghan, they're only for rent" is een Brits gezegde van 100 jaar oud. Het is al lang bekend maar toch gaan ze ze weer proberen om te kopen. Niet omdat ze dom zijn maar omdat de oorlog niet bedoeld is om te winnen maar om voort te duren. Net als elke oorlog tegen een zelfstandig naamwoord komt de overwinning in de oorlog tegen het terrorisme nooit in zicht.

Dat jouw vriendje dan op een bermbom mag lopen omdat een politicus geen gezichtsverlies wil lijden en de schijn nog even moet worden opgehouden, of een andere politicus carriere kan maken door de inzet van militairen, of belanghebbende bedrijven wat in een partijkas storten, die belangen zijn allemaal meer waard dan dat stuk kanonnenvlees van je. Maar neem het vooral de Afghanen kwalijk, dat is zoals bovengenoemden het willen en waar hun propaganda perception management toe dient.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 16 september 2012 @ 10:47:26 #53
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116840158
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:45 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Omdat ze, de afghaanse strijders aanvallen. It's kill or being killed.
??
Ik bedoel: waarom zou je ze gaan bombarderen als je ook gewoon kunt vertrekken? Wat heb je daar überhaubt nog te zoeken als je het land zelf toch al opgeeft?
The End Times are wild
pi_116840204
quote:
Inderdaad. Zijn mening is ongezouten en rauw.
Hij is er geweest, en heeft daar ook echt gevochten.
Ik denk dat hij meer recht van spreken heeft over de gang van zaken daar dan jullie dat hebben, hij was daar, jullie niet.
En een ongezouten mening over iets hebben, liever dat dan de boel gaan bagataliseren.
Dat hij blijkbaar geen verschil tussen combattanten en non-combattanten weet te maken spreekt niet bepaald voor hem (of voor jou natuurlijk). Dat hij blijkbaar geen enkel verschil weet te bedenken tussen pakweg Pathanen, Hazaranen of Oezbeken (dat volk) doet daarnaast vermoeden dat hij zich niet bepaald verdiept heeft in de bevolking.

Kortom, wanneer jouw posts daadwerkelijk de mening van je vriend weergeven dan is hij inderdaad niet meer dan een simpele niet al te intelligente zandhaas. Ja er zal op hem geschoten zijn, ja hij heeft teruggeschoten. Dat is oorlog. Een vuile oorlog van beide zijden, maar geen enkele reden om ongewapende burgers neer te schieten of te bombarderen.

En dat heeft overigens niets met 'er geweest zijn' te maken. Non-combattanten vermoorden, mishandelen en uitbuiten is overal fout.
  zondag 16 september 2012 @ 10:51:59 #55
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840227
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

??
Ik bedoel: waarom zou je ze gaan bombarderen als je ook gewoon kunt vertrekken? Wat heb je daar überhaubt nog te zoeken als je het land zelf toch al opgeeft?
Tja, de politiek besluit militairen te sturen, die doen hun werk naar behoren, en weten zelf weer de lokale economie op gang te brengen na zoveel jaar van Taliban terreur. Lees oa. Tarin Kowt en Chora.
De Nederlandse militairen hebben daar veel goed werk gedaan.

Maar uiteindelijk is het wel de pilitiek die besluit militairen te sturen naar een gebied, en de militairen doen hun plicht.
En dat doen ze eervol. Ik kom samen met mijn vriend wel eens op bijeenkomsten, en allen zeggen dat ze toch trots zijn op hun werk, ook al zal het werk wat ze gedaan hebben weer vervallen tot een taliban bolwerk.

Daarom, onderling zeggen ze ook trots te zijn, maar weten niet waar en voor wie ze het gedaan hebben.
Ook staan we dan altijd stil bij de makkers die gesneuveld zijn.
Mijn vriend heeft na zijn 2 missies daar een gigantische hekel gekregen aan de politiek, en vertrouwd ze totaal niet meer. Maar doet wel zijn plicht!
  zondag 16 september 2012 @ 10:56:06 #56
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116840293
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:51 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Tja, de politiek besluit militairen te sturen, die doen hun werk naar behoren, en weten zelf weer de lokale economie op gang te brengen na zoveel jaar van Taliban terreur. Lees oa. Tarin Kowt en Chora.
De Nederlandse militairen hebben daar veel goed werk gedaan.

Maar uiteindelijk is het wel de pilitiek die besluit militairen te sturen naar een gebied, en de militairen doen hun plicht.
En dat doen ze eervol. Ik kom samen met mijn vriend wel eens op bijeenkomsten, en allen zeggen dat ze toch trots zijn op hun werk, ook al zal het werk wat ze gedaan hebben weer vervallen tot een taliban bolwerk.

Daarom, onderling zeggen ze ook trots te zijn, maar weten niet waar en voor wie ze het gedaan hebben.
Ook staan we dan altijd stil bij de makkers die gesneuveld zijn.
Mijn vriend heeft na zijn 2 missies daar een gigantische hekel gekregen aan de politiek, en vertrouwd ze totaal niet meer. Maar doet wel zijn plicht!
Ik snap je vorige redenatie niet. We gaan daar naartoe om het land op te bouwen. Dat was toch de reden? Dan zit daar nog Taliban en die kunnen we niet verslaan. Daarom gaan we vervolgens het land maar helemaal platgooien. Waarom zitten we er dan op de eerste plaats?
The End Times are wild
  zondag 16 september 2012 @ 10:57:59 #57
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840319
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:56 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik snap je vorige redenatie niet. We gaan daar naartoe om het land op te bouwen. Dat was toch de reden? Dan zit daar nog Taliban en die kunnen we niet verslaan. Daarom gaan we vervolgens het land maar helemaal platgooien. Waarom zitten we er dan op de eerste plaats?
vechten en opbouwen kunnen prima in elkaar overlopen.
Dus bouwen wanneer het kan, vechten wanneer het moet, om dat eerste veilig te stellen en een veilge basis te leggen voor de afgaanse lokale bevolking zelf.
Dat was de insteek van de politiek.
  zondag 16 september 2012 @ 10:59:17 #58
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116840343
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:57 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

vechten en opbouwen kunnen prima in elkaar overlopen.
Dus bouwen wanneer het kan, vechten wanneer het moet, om dat eerste veilig te stellen en een veilge basis te leggen voor de afgaanse lokale bevolking zelf.
Dat was de insteek van de politiek.
Dat klopt wel.

Maar het gaat om jouw redenatie die hierop volgt: als het niet lukt, dan moeten we alles maar platgooien.
The End Times are wild
  zondag 16 september 2012 @ 11:00:59 #59
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840381
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt wel.

Maar het gaat om jouw redenatie die hierop volgt: als het niet lukt, dan moeten we alles maar platgooien.
Dat is de redenatie van mijn vriend. Nederland trok de stekker er uit. Hij was blij, maar ook verbijsterd. Blij omdat het een mission impossible was, verbijsterd omdat 25 van zijn collega's waren omgekomen. Tweestrijd dus.
pi_116840426
quote:
Dat is de redenatie van mijn vriend. Nederland trok de stekker er uit. Hij was blij, maar ook verbijsterd. Blij omdat het een mission impossible was, verbijsterd omdat 25 van zijn collega's waren omgekomen. Tweestrijd dus.
Kortom emotie niet meer dan dat. Omdat er 25 kaaskoppen zijn omgekomen, moeten er ook maar duizenden Afghanen de pijp uit. Of ze nou wel of niet iets met de Taliban of een andere strijdgroep te maken hebben.

Tja, soldaten sneuvelen soms. Laat hem blij zijn dat hij geen glazenwasser is, dat is pas een gevaarlijk beroep
pi_116840447
Kan de titel niet veranderd worden? Het was het Amerikaanse gedeelte van Bastion, kamp Leatherneck, dat is aangevallen. De gesneuvelde soldaten waren Amerikaans en de toestellen ook.
Er waren geen Britse soldaten bij betrokken of zelfs heel dicht in de buurt.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_116840453
quote:

[..]

Eerder zei je nog dat hij zelf voor dit werk gekozen heeft?
Plicht is iets anders dan gekozen werk.
Wat betreft werken voor Defensie is het weer een andere discussie. Maar in mijn woordenboek betekend defensie nog steeds verdediging. http://nl.wikipedia.org/wiki/Defensie_(landsverdediging)
Niet; huursoldaat zijn in een land ver van huis.

Politiek op zich hoeft niet slecht te zijn, hij heeft de nadelen van bureaucratie meegemaakt.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zondag 16 september 2012 @ 11:05:36 #63
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116840473
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:00 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe een militair verbijsterd kan zijn wanneer hij oorlog gaat voeren en er 25 collega's sneuvelen. Je zou toch zeggen dat dit het normale verwachtingspatroon is.
The End Times are wild
  zondag 16 september 2012 @ 11:07:05 #64
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840500
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:04 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Eerder zei je nog dat hij zelf voor dit werk gekozen heeft?
Plicht is iets anders dan gekozen werk.
Wat betreft werken voor Defensie is het weer een andere discussie. Maar in mijn woordenboek betekend defensie nog steeds verdediging. http://nl.wikipedia.org/wiki/Defensie_(landsverdediging)
Niet; huursoldaat zijn in een land ver van huis.

Politiek op zich hoeft niet slecht te zijn, hij heeft de nadelen van bureaucratie meegemaakt.
Je kiest voor jouw werk, en je doet je plicht, ook al gaat dit in tegen wat je wilt.
Ja, dat is het vak van de militair. Snap je?
  zondag 16 september 2012 @ 11:07:42 #65
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840513
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe een militair verbijsterd kan zijn wanneer hij oorlog gaat voeren en er 25 collega's sneuvelen. Je zou toch zeggen dat dit het normale verwachtingspatroon is.
Verbijstering om het werk niet af te maken en het over te laten aan de Amerikanen.
  zondag 16 september 2012 @ 11:08:09 #66
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116840527
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:07 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Verbijstering om het werk niet af te maken en het over te laten aan de Amerikanen.
Dat was een politieke keuze. Maar denk je dat de Amerikanen het dan wel 'af' gaan maken?
The End Times are wild
  zondag 16 september 2012 @ 11:09:35 #67
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840552
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat was een politieke keuze. Maar denk je dat de Amerikanen het dan wel 'af' gaan maken?
Volgens mijn vriend niet.
Ik weet het niet, ik ben daar niet geweest.
Mijn vriend zit niet op FOK! en wilt dat ook niet.
Anders had hij jullie vast wel tekst en uitleg gegeven.
pi_116840740
quote:

[..]

Je kiest voor jouw werk, en je doet je plicht, ook al gaat dit in tegen wat je wilt.
Ja, dat is het vak van de militair. Snap je?
Ik koos voor mijn werk en hij voor het zijne.
Hij wist dat hij in die situatie kon belanden.
Als ik niet meer achter mijn werk sta dan zoek ik iets anders waar ik wel achter sta.
  zondag 16 september 2012 @ 11:20:07 #69
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116840766
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:18 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Ik koos voor mijn werk en hij voor het zijne.
Hij wist dat hij in die situatie kon belanden.
Als ik niet meer achter mijn werk sta dan zoek ik iets anders waar ik wel achter sta.
je kan achter je werk staan, maar niet achter een missie, dat is een héél groot verschil.
Maar goed, ik laat het hier maar bij :*
pi_116840873
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:20 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

je kan achter je werk staan, maar niet achter een missie, dat is een héél groot verschil.
Maar goed, ik laat het hier maar bij :*
Kijk en dat kan ik dan wel weer begrijpen. ^O^
Bedankt voor je uitleg. :)
  zondag 16 september 2012 @ 11:28:20 #71
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116840946
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:47 schreef DrDarwin het volgende:
Dan bedenken ze weer iets anders. Beter maken we er een grote glazen parkeerplaats van.
pi_116841832
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 11:28 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dan bedenken ze weer iets anders. Beter maken we er een grote glazen parkeerplaats van.
30 miljoen burgers vermoorden puur omdat er een 40.000 tal extremistische superhaatbaarden rondklooien :')
En dit is zeker rechtvaardigheid in jouw ogen?
"The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it."
― Albert Einstein
  zondag 16 september 2012 @ 12:23:37 #73
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_116842547
quote:

[..]

die we er heen sturen om de papavervelden veilig te stellen, boontje komt om zn loontje.

en verder is het hun land, moet iedereen die zn land tegen buitenlandse inmenging verdedigd doodgebombardeerd worden?
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  zondag 16 september 2012 @ 12:31:17 #74
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116842818
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:23 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

die we er heen sturen om de papavervelden veilig te stellen, boontje komt om zn loontje.

en verder is het hun land, moet iedereen die zn land tegen buitenlandse inmenging verdedigd doodgebombardeerd worden?
Mijn vriend zegt dat we daar nooit naar toe hadden moeten gaan. Snap dat dan toch.
Maar als je gaat, en je moet gaan, dan probeer je er het beste van te maken.
  zondag 16 september 2012 @ 12:34:58 #75
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_116842951
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:31 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Mijn vriend zegt dat we daar nooit naar toe hadden moeten gaan. Snap dat dan toch.

Wat je vriend zegt is toch geheel niet van belang, hij moet gewoon z'n werk doen, meer is het niet. Als militair hoor je geen mening te hebben, dat belemmert je in je werk.

Het is ook niet alsof de Afghanen hebben gevraagd om onze aanwezigheid.
pi_116843050
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:23 schreef BaajGuardian het volgende:

[..]

Het "land" van de gemiddelde Afghaan houd op buiten zijn eigen dorp en/of stamgebied. En al die Pakistaanse Taliban die komen vechten zijn ook buitenlanders, om nog maar niet te spreken over de strijders die uit andere moslimlanden komen om te vechten tegen de NAVO troepen en de legitieme regering van Afghanistan.

Maar zoals ik al zei, de titel van het bericht is incorrect en misleidend
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  zondag 16 september 2012 @ 12:38:51 #77
382130 gnaeus
pi_116843104
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:37 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Het "land" van de gemiddelde Afghaan houd op buiten zijn eigen dorp en/of stamgebied. En al die Pakistaanse Taliban die komen vechten zijn ook buitenlanders, om nog maar niet te spreken over de strijders die uit andere moslimlanden komen om te vechten tegen de NAVO troepen en de legitieme regering van Afghanistan.
De legitieme regering van Kabul bedoel je. Die er enkel zit omdat de Amerikanen dat goedkeuren.
pi_116843188
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:38 schreef gnaeus het volgende:

[..]

De legitieme regering van Kabul bedoel je. Die er enkel zit omdat de Amerikanen dat goedkeuren.
Zou een taliban regering meer legitimatie hebben? Ik denk het niet, kijk maar naar de situatie in Afghanistan voor het westers ingrijpen in 2001. Mensen vergeten dat er toen ook al jarenlang een burgeroorlog aan de gang was.
  zondag 16 september 2012 @ 12:42:58 #79
382130 gnaeus
pi_116843246
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:41 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Zou een taliban regering meer legitimatie hebben? Ik denk het niet, kijk maar naar de situatie in Afghanistan voor het westers ingrijpen in 2001. Mensen vergeten dat er toen ook al jarenlang een burgeroorlog aan de gang was.
Zover ik weet hebben de Afghanen nooit een regering gehad waar ze zelf voor kozen. Het land leent zich er ook helemaal niet voor centraal bestuurd te worden.
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 12:46:21 #80
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_116843393
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:42 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Zover ik weet hebben de Afghanen nooit een regering gehad waar ze zelf voor kozen. Het land leent zich er ook helemaal niet voor centraal bestuurd te worden.
Dus?
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_116843435
quote:

[..]

Het werk is toch af? De defensie-industrie heeft hele vette jaren gehad met die war on terror en het met rust laten van OBL, nu zijn andere sectoren aan de beurt om geld van de burger overgeheveld te krijgen. Het onderdrukkingsapparaat voor de eigen bevolking is ook al zo goed als af, ik zie niet in waarom het nog langer zou moeten duren.
  zondag 16 september 2012 @ 12:49:37 #82
376933 Mistress_X
Obey me, slave!
pi_116843512
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het werk is toch af? De defensie-industrie heeft hele vette jaren gehad met die war on terror en het met rust laten van OBL, nu zijn andere sectoren aan de beurt om geld van de burger overgeheveld te krijgen. Het onderdrukkingsapparaat voor de eigen bevolking is ook al zo goed als af, ik zie niet in waarom het nog langer zou moeten duren.
:W
Ga jij maar lekker met je aluminium hoedje oplopen :W

Ik ga weer wat doen, tchau!
pi_116843774
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:49 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

:W
Ga jij maar lekker met je aluminium hoedje oplopen :W

Ik ga weer wat doen, tchau!
Het was allemaal te doen om het welzijn van de Afghaanse bevolking natuurlijk. Sorry hoor, maar dat is wel een heel erg absurde complottheorie.
pi_116844034
Het Mauryarijk van de Indiers had wel gewoon in Afghanistan gewonnen en het land onder controle gekregen. En eeuwen later kwamen de Mongolen nog even langs en veroverden Afghanistan. Dus het is pertinente onzin dat Afghanistan niet te controleren valt. Je moet natuurlijk niet steeds de bevolking in je harnas jagen, want dan krijg je guerilla aanvallen.

Het probleem ligt niet zozoeer in Afghanistan, maar in Pakistan, althans vanuit Afghaans en Indiaas perspectief. Deze 2 landen hameren er al enkele jaren op dat de terrorisen uit dat land komen, van daaruit aanvallen uitvoeren, de Afghanen bewapenen en weer terug in Pakistan onderduiken. OBL kreeg ook niet jaren ongezien in Afghanistan onderdak, maar in Pakistan. Het Haqqani-netwerk is eveneens in Pakistan geworteld. De NAVO echter durft dat land niet binnen te vallen (kernwapens, 180 miljoen moslims?). De VS gooit om de zoveel tijd enkel wat drones naar beneden. Komen hierbij ook onschuldige mensen om, dan ontstaan er weer nieuwe terroristen uit woede en zo is het cirkeltje weer rond.

Conclusie: de oorlog valt zeker wel te winnen, maar je moet je strategie aanpassen.
pi_116844086
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:42 schreef gnaeus het volgende:

[..]

De koningen die voor het overgrote gedeelte van het bestaan van het onafhankelijke Afghanistan geregeerd hebben over het land konden dat niet zonder de goedkeuring van een meerderheid van de stamhoofden en stamoudsten. Dus het Afghaanse volk heeft vaak genoeg een regering gehad waar ze zelf voor hebben gekozen.
pi_116844421
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 13:02 schreef Zienswijze het volgende:
Het Mauryarijk van de Indiers had wel gewoon in Afghanistan gewonnen en het land onder controle gekregen. En eeuwen later kwamen de Mongolen nog even langs en veroverden Afghanistan. Dus het is pertinente onzin dat Afghanistan niet te controleren valt. Je moet natuurlijk niet steeds de bevolking in je harnas jagen, want dan krijg je guerilla aanvallen.

Het probleem ligt niet zozoeer in Afghanistan, maar in Pakistan, althans vanuit Afghaans en Indiaas perspectief. Deze 2 landen hameren er al enkele jaren op dat de terrorisen uit dat land komen, van daaruit aanvallen uitvoeren, de Afghanen bewapenen en weer terug in Pakistan onderduiken. OBL kreeg ook niet jaren ongezien in Afghanistan onderdak, maar in Pakistan. Het Haqqani-netwerk is eveneens in Pakistan geworteld. De NAVO echter durft dat land niet binnen te vallen (kernwapens, 180 miljoen moslims?). De VS gooit om de zoveel tijd enkel wat drones naar beneden. Komen hierbij ook onschuldige mensen om, dan ontstaan er weer nieuwe terroristen uit woede en zo is het cirkeltje weer rond.

Conclusie: de oorlog valt zeker wel te winnen, maar je moet je strategie aanpassen.
Men bedoelt dat het wel te controleren valt,maar dat het controlerende land daarna 'valt'.Kijk maar naar de Mongolen,Alexander de Grote,de koloniale Britten en de Sovjet Unie.
  zondag 16 september 2012 @ 13:11:20 #87
256575 Joe-Momma
same planet different world
pi_116844427
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:59 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Dat besef ik ja. Hoezo?
Omdat je gewoon een fucking mongool bent. Net als die schiet grage cowboyvriend van je.
pi_116844622
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 13:11 schreef Joe-Momma het volgende:

[..]

Omdat je gewoon een fucking mongool bent. Net als die schiet grage cowboyvriend van je.
Moet dit nou? Als je geen goede argumenten meer hebt kun je toch net zo goed niet meer reageren in plaats van mensen te gaan beledigen.
pi_116845143
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:11 schreef SovjetComrade het volgende:

[..]

Men bedoelt dat het wel te controleren valt,maar dat het controlerende land daarna 'valt'.Kijk maar naar de Mongolen,Alexander de Grote,de koloniale Britten en de Sovjet Unie.
Dat bedoel ik ook. Het land is erna wel degelijk te controleren, het is enkel de laatste 2 die je opnoemt niet gelukt.

En natuurlijk valt elk rijk bij een bezetting. Echter niet al na enkele jaren meteen, zoals nu bij de Amerikanen, die schijnbaar moeite met Afghanistan hebben.
pi_116845194
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 13:26 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook. Het land is erna wel degelijk te controleren, het is enkel de laatste 2 die je opnoemt niet gelukt.

En natuurlijk valt elk rijk bij een bezetting. Echter niet al na enkele jaren meteen, zoals nu bij de Amerikanen, die schijnbaar moeite met Afghanistan hebben.
Klopt,feit blijft wel dat het moeilijk te controleren is.
  zondag 16 september 2012 @ 13:31:39 #91
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116845378
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 13:02 schreef Zienswijze het volgende:

Integendeel. Juist door verschrikkelijk bruut op te treden is het toen wel gelukt. Massaal mensen vermoorden is de beste manier om een dergelijk conflict te winnen. Iedereen die vuil kijkt opknopen bij de ingang van het oord en het is binnen een paar maanden klaar.

Gelukkig zijn wij een stukje beschaafder dan dat.
pi_116845520
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:27 schreef SovjetComrade het volgende:

[..]

Klopt,feit blijft wel dat het moeilijk te controleren is.
Maar niet onmogelijk.
pi_116845535
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 13:35 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Maar niet onmogelijk.
Niks is onmogelijk in oorlog :P
pi_116845641
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 13:26 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

De enige expeditie die echt mislukte voor de Britten was die van 1839-42. In de tweede oorlog die eindigde met de ratificatie van het verdrag van Gandamak door Abdur Rahman Khan, bereikte de Britse Raj al haar doelen.
pi_116845689
quote:
1s.gif Op zondag 16 september 2012 13:31 schreef Nobu het volgende:

[..]

Integendeel. Juist door verschrikkelijk bruut op te treden is het toen wel gelukt. Massaal mensen vermoorden is de beste manier om een dergelijk conflict te winnen. Iedereen die vuil kijkt opknopen bij de ingang van het oord en het is binnen een paar maanden klaar.

Gelukkig zijn wij een stukje beschaafder dan dat.
Dat is het andere extreme inderdaad. Doch werkt de huidige aanpak voor geen meter.
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 13:42:03 #96
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_116845755
Al die Afghanen zijn getraind dankzij de Amerikanen. Net als met Vietnam. Eerst trainen en dan de oorlog tegen ze verliezen :P
  zondag 16 september 2012 @ 13:42:29 #97
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116845775
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 13:40 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat is het andere extreme inderdaad. Doch werkt de huidige aanpak voor geen meter.
Het probleem is simpelweg dat de tegenstander er andere spelregels op na houdt. Dat maakt winnen een erg lastige zaak.
pi_116845869
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 13:42 schreef Nobu het volgende:

[..]

Het probleem is simpelweg dat de tegenstander er andere spelregels op na houdt. Dat maakt winnen een erg lastige zaak.
De taliban en AQ spelen blijkbaar geen cricket om maar eens een Engelse uitdrukking te gebruiken. Maar we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. :)
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 13:55:17 #99
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_116846246
Waarom opgeven als je alles al verloren hebt? Die Afghanen gaan zich echt niet ineens overgeven als er niets veranderd.
pi_116846942
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 13:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom opgeven als je alles al verloren hebt? Die Afghanen gaan zich echt niet ineens overgeven als er niets veranderd.
Je praat over de Afghanen alsof het een volk is. Je hebt in principe drie grote groepen naast de individuele stammen/volkeren. De taliban, de voormalige krijgsheren die tegenwoordig in de regering zitten of gouverneurs van de provincies zijn en de fractie rond Karzai zelf. De laatste twee lopen in elkaar over aangezien zei het waren die Karzai uitriepen tot President in de Loya Jirga van 2002.

Welke Afghanen gaan zich overgeven?
  zondag 16 september 2012 @ 14:22:13 #101
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116847271
quote:
Een vijand die men (de VS) zelf gecreeerd heeft ja! Je vriend vocht een oorlog die de VS zelf begonnen is.

De taliban zijn notabene zelf bewapend door de Amerikanen om tegen de Sovjet-unie te vechten... Soldaten daar vechten tegen een groep mensen die de Amerika als 'Vijand' heeft bestempeld omdat hen dat goed uitkomt. Als wij daar gewoon vertrekken hoeven er ook geen slachtoffers te vallen. Je doet net of je vriend geen keus had. Natuurlijk had hij dat wel.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 14:26:25 #102
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_116847409
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:13 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Je praat over de Afghanen alsof het een volk is. Je hebt in principe drie grote groepen naast de individuele stammen/volkeren. De taliban, de voormalige krijgsheren die tegenwoordig in de regering zitten of gouverneurs van de provincies zijn en de fractie rond Karzai zelf. De laatste twee lopen in elkaar over aangezien zei het waren die Karzai uitriepen tot President in de Loya Jirga van 2002.

Welke Afghanen gaan zich overgeven?
De Taliban, Al-Qaida, Moedjahedien lopen allemaal in elkaar over. Het zijn allemaal (voormalige guerrilla verzets) bewegingen uit de Afghaanse Oorlog en de burgeroorlog daarna. Het zijn wel allemaal Afghanen. Afghanistan betekent dan ook het land der Afghanen.
  zondag 16 september 2012 @ 14:26:45 #103
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116847414
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:38 schreef thesystem het volgende:

Dat probeerden de Russen samen met het Afghaans regeringsleger destijds ook. Ook dat hielp niet.
Dank zij de VS weten ze goed hoe je met middeleeuwse middelen de zaak kunt verstieren. De Warlords maken er steeds handig gebruik van.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
  zondag 16 september 2012 @ 14:28:52 #104
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116847481
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 14:26 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat probeerden de Russen samen met het Afghaans regeringsleger destijds ook. Ook dat hielp niet.
Niet alleen dat, waarom zou je een heel land bombarderen inclusief alle mensen. Uit 'voorzorg' zodat er niet een extremist naar het westen komt om zich misschien op te blazen? Wie zijn nu eigenlijk de 'bad guys' dan? Het enige wat er gaat gebeuren is dat er NOG MEER haat ontstaat.
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 14:29:33 #105
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_116847502
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 14:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Een vijand die men (de VS) zelf gecreeerd heeft ja! Je vriend vocht een oorlog die de VS zelf begonnen is.

De taliban zijn notabene zelf bewapend door de Amerikanen om tegen de Sovjet-unie te vechten... Soldaten daar vechten tegen een groep mensen die de Amerika als 'Vijand' heeft bestempeld omdat hen dat goed uitkomt. Als wij daar gewoon vertrekken hoeven er ook geen slachtoffers te vallen. Je doet net of je vriend geen keus had. Natuurlijk had hij dat wel.
De Moedjahedien zijn bewapend en getraind door de Amerikanen. De Taliban zelf niet, die dateert pas van na het conflict met de Sovjets.
  zondag 16 september 2012 @ 14:31:54 #106
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116847587
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:29 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

De Moedjahedien zijn bewapend en getraind door de Amerikanen. De Taliban zelf niet, die dateert pas van na het conflict met de Sovjets.
De Taliban is gewoon de opvolger of splintergroep ontstaan uit de Moedjahedien.
Osama was ooit een gevierd leider van de Moedjahedien en geheel gerespecteerd door de VS.
  zondag 16 september 2012 @ 14:32:45 #107
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116847618
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:29 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Ok, dat wist ik niet. Maar kan me voorstellen dat die wapens wel zijn blijven liggen en die worden nu wel gebruikt om tegen de westerse troepen te vechten lijkt me?

Hoe dan ook, sowieso is die hele westerse inmening daar vaag. Ik blijf het frapant vinden hoe Amerika in principe bepaald voor de rest van de westerse wereld wie er als 'terrorist' wordt bestempeld.
  zondag 16 september 2012 @ 14:33:07 #108
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116847632
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 14:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

De Taliban faciliteerde allerlei duistere groeperingen die zich nou niet bepaald veel van landsgrenzen aantrekken. Die oorlog wordt toch wel uitgevochten. Aan ons de keus of we dat in dat geitenland of in onze eigen straten willen doen.
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 14:33:54 #109
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_116847660
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 14:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

De Taliban is gewoon de opvolger of splintergroep ontstaan uit de Moedjahedien.
Osama was ooit een gevierd leider van de Moedjahedien en geheel gerespecteerd door de VS.
Net als Ho Chi Minh met zijn Viet Minh. Getraind door de V.S. tegen Japan en later zelf de tegenstander geworden :P

Die Amerikanen trainen altijd hun eigen tegenstanders. :P
  zondag 16 september 2012 @ 14:35:47 #110
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116847708
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 14:33 schreef Nobu het volgende:

[..]

De Taliban faciliteerde allerlei duistere groeperingen die zich nou niet bepaald veel van landsgrenzen aantrekken. Die oorlog wordt toch wel uitgevochten. Aan ons de keus of we dat in dat geitenland of in onze eigen straten willen doen.
Ik zie het anders. Die lui komen naar ons toe OMDAT wij daar zitten. Het is gewoon simpel actie > reactie. Elke dag, elke dag opnieuw, wordt de haat tegen het westen vergroot. Elke dag dat wij daar zitten, keren meer en meer mensen zich tegen het westen, en richten meer en meer mensen zich op de extreme versie van de Islam. Hoe langer die oorlog doorgaat, hoe groter de kans dat hier ook problemen gaan komen. Gezinnen die uitgemoord worden door drones, en het enige wat ze horen (als ze geluk hebben) is een 'sorry' nadat blijkt dat het toch geen terroristen waren. Bam, weer een hele familie en vriendengroep die zich tegen het westen keert omdat broers en zussen omgekomen zijn door een vrijwel onzichtbaar toestel.

En mensen die tegen het westen zijn worden bestempeld als 'taliban'. Voila zo zijn er weer 20 nieuwe 'strijders' geboren. Het is een never-ending story. Je kan daar blijven zitten tot het jaar 2130 en dan nog is er niets veranderd. Die haat tegen het westen verdwijnt niet magisch als wij de boel lopen te bombarderen daar.
  zondag 16 september 2012 @ 14:36:12 #111
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116847711
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:33 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Net als Ho Chi Minh met zijn Viet Minh. Getraind door de V.S. tegen Japan en later zelf de tegenstander geworden :P

Die Amerikanen trainen altijd hun eigen tegenstanders. :P
Precies, daarom snap ik die Kunduz missie ook niet. Je gaat Warlords gratis een opleiding verzorgen die later tegen je gebruikt word. Leuker kun je het niet bedenken.
  † In Memoriam † zondag 16 september 2012 @ 14:38:34 #112
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_116847764
Gewoon terugtrekken. Het Westen had er niets te zoeken en het is beter niet in een mierenhoop te gaan porren.
  zondag 16 september 2012 @ 14:38:55 #113
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116847774
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:38 schreef De_Kardinaal het volgende:
Gewoon terugtrekken. Het Westen had er niets te zoeken en het is beter niet in een mierenhoop te gaan porren.
Exact.
  zondag 16 september 2012 @ 14:40:45 #114
344250 75020
ik weet niet beter
pi_116847829
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:38 schreef De_Kardinaal het volgende:
Als we nou eens aan bevolkingsruil gingen doen. De Westerlingen deze kant op en die MO figuren die kant op. Ik denk dat het dan een stuk rustiger zal worden, tenminste hier dan.
  zondag 16 september 2012 @ 14:44:52 #115
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116847954
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 14:35 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik zie het anders. Die lui komen naar ons toe OMDAT wij daar zitten. Het is gewoon simpel actie > reactie. Elke dag, elke dag opnieuw, wordt de haat tegen het westen vergroot. Elke dag dat wij daar zitten, keren meer en meer mensen zich tegen het westen, en richten meer en meer mensen zich op de extreme versie van de Islam. Hoe langer die oorlog doorgaat, hoe groter de kans dat hier ook problemen gaan komen.
Voor september 2001 konden alleen Russen en een enkele CIA operator Afghanistan op een kaart aanwijzen. Er was daar geen enkele westerse bemoeienis sinds de Russen waren vertrokken. Het enige contact dat ze ooit met de Amerikanen hadden kun je toch moeilijk negatief noemen. Toch besloten ze al qaida te steunen in het vermoorden van duizenden onschuldige burgers.

Je moet geen rationele logica proberen te zien in de acties van extremisten. Die is er namelijk niet. Extremisten hebben geen scrupules en stoppen niet voor grenzen. Er mee praten heeft ook geen zin. Opjagen en vernietigen voordat ze in je woonkamer staan is het devies. Geen rust gunnen om iets nieuws te verzinnen maar wereldwijd bestrijden. Wetteloze staten zijn een broeinest van problemen, daar moet je naar handelen.
  zondag 16 september 2012 @ 14:44:58 #116
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116847957
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:40 schreef 75020 het volgende:

[..]

Als we nou eens aan bevolkingsruil gingen doen. De Westerlingen deze kant op en die MO figuren die kant op. Ik denk dat het dan een stuk rustiger zal worden, tenminste hier dan.
En daar ook. En dat betekend niet dat de situatie dan fijn is voor iedereen daar, maar er is dan tenminste rust. En DAN moet je het land gewoon uit zichzelf laten veranderen. Ja, dit kan erg lang duren, decennia. Maar het moge duidelijk zijn dat je een land niet kan veranderen op commando. Dat is wel wat de VS soms denken helaas.
  zondag 16 september 2012 @ 14:45:23 #117
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_116847973
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:11 schreef Mistress_X het volgende:
Mijn vriend is
quote:
Mijn vriend zegt
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:50 schreef Mistress_X het volgende:
Mijn vriend ook,
quote:
Mijn vriend koos
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 09:57 schreef Mistress_X het volgende:
voor mijn vriend
quote:
Mijn vriend en ik
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:11 schreef Mistress_X het volgende:
Zoiets zei mijn vriend ook
quote:
Mijn vriend steekt het
quote:
Mijn vriend heeft
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:00 schreef Mistress_X het volgende:
de redenatie van mijn vriend
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 11:09 schreef Mistress_X het volgende:
Volgens mijn vriend niet.
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 12:31 schreef Mistress_X het volgende:
Mijn vriend zegt
Godverdomme zeg, heb je zelf ook nog een greintje visie, tupperware-doos dat je er bent?
Ik ga naar huis.
pi_116848087
quote:
10s.gif Op zondag 16 september 2012 14:45 schreef nietzman het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

Godverdomme zeg, heb je zelf ook nog een greintje visie, tupperware-doos dat je er bent?
Wat denk jij dan? Dat zo'n stuk kanonnenvlees intelligente vrouwen aantrekt?
  zondag 16 september 2012 @ 14:49:14 #119
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_116848097
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 14:44 schreef Nobu het volgende:

[..]

Voor september 2001 konden alleen Russen en een enkele CIA operator Afghanistan op een kaart aanwijzen. Er was daar geen enkele westerse bemoeienis sinds de Russen waren vertrokken. Het enige contact dat ze ooit met de Amerikanen hadden kun je toch moeilijk negatief noemen. Toch besloten ze al qaida te steunen in het vermoorden van duizenden onschuldige burgers.

Je moet geen rationele logica proberen te zien in de acties van extremisten. Die is er namelijk niet. Extremisten hebben geen scrupules en stoppen niet voor grenzen. Er mee praten heeft ook geen zin. Opjagen en vernietigen voordat ze in je woonkamer staan is het devies. Geen rust gunnen om iets nieuws te verzinnen maar wereldwijd bestrijden. Wetteloze staten zijn een broeinest van problemen, daar moet je naar handelen.
Extremisten ontstaan als reactie op een eerdere actie. Er zitten absoluut rationele redenen achter, alleen liggen die niet in lijn met de denkwijze van het westen, daarom lijkt het alsof er voor ons geen logica is.

De VS is net zo erg. Amerika zit daar omdat ze als christenen niks van de islam moeten hebben, voor de macht in die regio (wat ook weer terug te leiden is naar hun eigen religie) en eventueel voor wat grondstoffen. Niet omdat ze zogenaamd die zielige afghaanse moslims willen helpen. Simpel gezegd vechten wij een religieuze oorlog voor de VS (wat ook nog eens een aantal mensen in de wapen industrie stinkend rijk maakt).
  zondag 16 september 2012 @ 14:49:50 #120
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_116848113
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Touché.
Ik ga naar huis.
pi_116848297
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Altijd een beetje jammer om militairen die in opdracht van de politiek en dus het land ergens naar toe worden gestuurd om de belangen van Nederland te verdedigen zo respectloos te behandelen. Maar dat is typisch Nederlands natuurlijk, lekker een grote bek hebben veilig achter je computer. :N
  zondag 16 september 2012 @ 15:03:30 #122
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116848570
quote:
2s.gif Op zondag 16 september 2012 14:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Extremisten ontstaan als reactie op een eerdere actie. Er zitten absoluut rationele redenen achter, alleen liggen die niet in lijn met de denkwijze van het westen, daarom lijkt het alsof er voor ons geen logica is.
Er zit zeer zeker een reden achter, maar die kun je echt niet rationeel noemen. Achterlijk stammengeloof van een stel ongeletterden is niet serieus te nemen. Die redenen zijn trouwens ook niet relevant aangezien ze simpelweg niet te voorkomen zijn. Ook al zou de westerse aanwezigheid op Islamitisch grondgebied een reden zijn voor sommige extremisten voor aanslagen, het is niet alsof er een alternatief is.

quote:
De VS is net zo erg. Amerika zit daar omdat ze als christenen niks van de islam moeten hebben, voor de macht in die regio (wat ook weer terug te leiden is naar hun eigen religie) en eventueel voor wat grondstoffen. Niet omdat ze zogenaamd die zielige afghaanse moslims willen helpen. Simpel gezegd vechten wij een religieuze oorlog voor de VS (wat ook nog eens een aantal mensen in de wapen industrie stinkend rijk maakt).
Nonsens. Natuurlijk starten de Amerikanen geen oorlog om een of andere keuterboer in Afghanistan een waterput te bezorgen. Die oorlog is simpelweg gestart om de eigen veiligheid en de eigen belangen te waarborgen. Heeft werkelijk geen zak met een oorlog tegen de Islam te maken, dat is ongefundeerd geroeptoeter van extremisten om de haat tegen het westen aan te wakkeren.
pi_116848588
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:55 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Altijd een beetje jammer om militairen die in opdracht van de politiek en dus het land ergens naar toe worden gestuurd om de belangen van Nederland te verdedigen zo respectloos te behandelen. Maar dat is typisch Nederlands natuurlijk, lekker een grote bek hebben veilig achter je computer. :N
Het zijn ook maar slachtoffers, net als die vele tienduizenden Afghanen. Ze kiezen er zelf voor maar zij kunnen er ook niet zoveel aan doen dat ze niet begrijpen waarvoor ze gebruikt worden. Maar anderzijds heb je ook wel een eigen verantwoordelijkheid voordat je besluit iemand dood te willen maken. Dus zoveel medelijden heb ik er nou ook weer niet mee, maar het blijven natuurlijk persoonlijke drama's. Dat geldt voor hun Afghaanse tegenhangers natuurlijk ook.

Dus voor hun beslissing om zich te laten gebruiken en anderen te doden kan ik niet zoveel respect hebben. Dat verdient het gewoon niet. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect zou kunnen hebben voor hoe ze dat dan doen.
  zondag 16 september 2012 @ 15:07:12 #124
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116848724
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het zijn ook maar slachtoffers, net als die vele tienduizenden Afghanen. Ze kiezen er zelf voor maar zij kunnen er ook niet zoveel aan doen dat ze niet begrijpen waarvoor ze gebruikt worden. Maar anderzijds heb je ook wel een eigen verantwoordelijkheid voordat je besluit iemand dood te willen maken. Dus zoveel medelijden heb ik er nou ook weer niet mee, maar het blijven natuurlijk persoonlijke drama's. Dat geldt voor hun Afghaanse tegenhangers natuurlijk ook.

Dus voor hun beslissing om zich te laten gebruiken en anderen te doden kan ik niet zoveel respect hebben. Dat verdient het gewoon niet. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen respect zou kunnen hebben voor hoe ze dat dan doen.
Wat voor verknipt wereldbeeld heb je als je een westers militair die daar sneuvelt tijdens het rijden van een patrouille om aanslagen te voorkomen gelijk stelt aan een of andere dode extremist die zijn leven gewijd heeft aan het onderdrukken van anderen?
  zondag 16 september 2012 @ 15:08:54 #125
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_116848787
Het zou zo'n mooie wereld zijn als de enige Afghanen die er omkwamen extremisten waren die hun leven hadden gewijd aan het onderdrukken van anderen.
Ik ga naar huis.
  zondag 16 september 2012 @ 15:09:00 #126
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116848791
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 14:44 schreef Nobu het volgende:

[..]

Het gaat daar gewoon om een pijpleiding rondom de Kaspische zee.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trans-Afghanistan-pijpleiding

En daar willen Warlords ook iets over te zeggen hebben. Iets dat het westen totaal niet aanstaat. Voorheen wilde de Russen dat. De VS hielp toen de verzetsstrijders om dat te voorkomen.

Het heeft met godsdienst, Islam, mensenrechten niets te maken maar word gebruikt als middel om een oorlog te kunnen en mogen voeren.
pi_116848794
quote:
9s.gif Op zondag 16 september 2012 15:07 schreef Nobu het volgende:

[..]

Wat voor verknipt wereldbeeld heb je als je een westers militair die daar sneuvelt tijdens het rijden van een patrouille om aanslagen te voorkomen gelijk stelt aan een of andere dode extremist die zijn leven gewijd heeft aan het onderdrukken van anderen?
Het zijn beiden mensen die elkaar proberen te doden zonder dat ze de ander kennen en omdat andere mensen die ze niet kennen daar belang bij hebben.
  zondag 16 september 2012 @ 15:11:19 #128
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116848860
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 15:08 schreef nietzman het volgende:
Het zou zo'n mooie wereld zijn als de enige Afghanen die er omkwamen extremisten waren die hun leven hadden gewijd aan het onderdrukken van anderen.
Dat zou zeker mooi zijn. Daarom zijn dat ook de figuren waarop men bewust vuurt, en niet de burgers.
pi_116848945
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:04 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je bent dus een pacifist?
  zondag 16 september 2012 @ 15:15:05 #130
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116848976
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 15:11 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat zou zeker mooi zijn. Daarom zijn dat ook de figuren waarop men bewust vuurt, en niet de burgers.
Lol, in niet een land waar we de zaak op de kop hebben gezet is de burger beter af. Je moet niet hypocriet zijn maar zeggen waarom het gaat. Gewoon zeggen dat het om olie en gas gaat en dan begrijpt men ook het doel.
Maar de zaak verdraaien alsof het jou wat interesseert wat er daar met de burger gebeurt is hypocriet.
  zondag 16 september 2012 @ 15:16:45 #131
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116849036
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:15 schreef Cherna het volgende:

[..]

Lol, in niet een land waar we de zaak op de kop hebben gezet is de burger beter af. Je moet niet hypocriet zijn maar zeggen waarom het gaat. Gewoon zeggen dat het om olie en gas gaat en dan begrijpt men ook het doel.
Maar de zaak verdraaien alsof het jou wat interesseert wat er daar met de burger gebeurt is hypocriet.
Misschien kun je mij even uitleggen wat de Amerikanen te winnen hebben bij een pijpleiding waar ze zelf geen ruk aan hebben? Hoe is dat precies honderden miljarden aan militaire uitgaven waard?

Dat eeuwige gejank over olie en gas. Ja, daarom zitten ze in het MO. Niet in Afghanistan.
pi_116849074
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:15 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hoe kunnen we in een land waar de zaak al op zijn kop stond voor onze interventie in 2001 de zaak nog een keer op zijn kop zetten?
  zondag 16 september 2012 @ 15:20:46 #133
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116849158
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 15:16 schreef Nobu het volgende:

[..]

Misschien kun je mij even uitleggen wat de Amerikanen te winnen hebben bij een pijpleiding waar ze zelf geen ruk aan hebben? Hoe is dat precies honderden miljarden aan militaire uitgaven waard?

Dat eeuwige gejank over olie en gas. Ja, daarom zitten ze in het MO. Niet in Afghanistan.
Je weet schijnbaar niet eens hoe belangrijk die pijpleiding is voor onze voorziening van Gas naar het westen. Je wilt toch niet afhankelijk zijn van Rusland? Of wel?
Maar je zult dan door Afghanistan moeten gaan en dan wil je ook niet dat warlords ff die leiding kunnen saboteren als het hun uitkomt.
Het gebied rondom de Kaspische zee is van groot belang.
  zondag 16 september 2012 @ 15:22:15 #134
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116849209
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:17 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Hoe kunnen we in een land waar de zaak al op zijn kop stond voor onze interventie in 2001 de zaak nog een keer op zijn kop zetten?
Hebben de mensen het zonder Saddam in Irak beter nu hij weg is? Het is een chaos en zal ook net als in Afghanistan een chaos blijven.
  zondag 16 september 2012 @ 15:22:32 #135
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116849221
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

Je weet schijnbaar niet eens hoe belangrijk die pijpleiding is voor onze voorziening van Gas naar het westen. Je wilt toch niet afhankelijk zijn van Rusland? Of wel?
Maar je zult dan door Afghanistan moeten gaan en dan wil je ook niet dat warlords ff die leiding kunnen saboteren als het hun uitkomt.
Hallo, we hebben het hier over de VS. De strategische belangen van de EU zullen onze grote vrind Bush en zijn opvolger een rotzorg zijn.
pi_116849273
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:20 schreef Cherna het volgende:

[..]

De Kaspische zee ligt verder naar het westen.

Afghanistan is in het groen. De Kaspische zee is dat grote stuk water tussen de zwarte zee en Afghanistan....
pi_116849334
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:22 schreef Cherna het volgende:

[..]

Hebben de mensen het zonder Saddam in Irak beter nu hij weg is? Het is een chaos en zal ook net als in Afghanistan een chaos blijven.
De Irakezen hebben het inderdaad beter nu.
  zondag 16 september 2012 @ 15:28:18 #138
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116849398
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 15:22 schreef Nobu het volgende:

[..]

Hallo, we hebben het hier over de VS. De strategische belangen van de EU zullen onze grote vrind Bush en zijn opvolger een rotzorg zijn.
Degene die het contract afsluit, koopt en verkoopt gewoonlijk ook de olie en het gas die er door heen gaat.
En laat nu net de VS (ENRON) dit uitvoeren.
  zondag 16 september 2012 @ 15:29:39 #139
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116849447
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:25 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De Irakezen hebben het inderdaad beter nu.
De burger of de corrupte leiders die er nu zitten? dagelijks vallen er nog vele doden. Meer dan destijds onder het bewind van Saddam
pi_116849467
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:11 schreef Mistress_X het volgende:

[..]

Zoiets zei mijn vriend ook ja.
Rot op met jouw vriend :') Who the fuck cares?
#freefrederike
  zondag 16 september 2012 @ 15:30:59 #141
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116849488
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:24 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De Kaspische zee ligt verder naar het westen.

[ afbeelding ]
Afghanistan is in het groen. De Kaspische zee is dat grote stuk water tussen de zwarte zee en Afghanistan....
Maar daar liggen de bronnen. Je hebt Afghanistan nodig om er een pijpleiding te leggen waardoor je niet door Rusland hoeft.
  zondag 16 september 2012 @ 15:32:05 #142
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116849529
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:28 schreef Cherna het volgende:

[..]

Degene die het contract afsluit, koopt en verkoopt gewoonlijk ook de olie en het gas die er door heen gaat.
En laat nu net de VS (ENRON) dit uitvoeren.
Enron is in 2001 al over de kop gegaan. Het nieuws niet gevolgd de laatste tijd?
pi_116849618
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:14 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Je bent dus een pacifist?
Ik weet niet precies wat dat betekent, maar ik vind dat je altijd je best moet doen om oorlog te voorkomen. Maar ik vind niet elk militair ingrijpen ongerechtvaardigd, en ben ook niet tegen een sterk Nederlands leger. "Speak softly and carry a big stick".

Maar je gaat geen oorlog voeren als het niet noodzakelijk is, dan hoor je gewoon in de gevangenis.
pi_116849745
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:29 schreef Cherna het volgende:

[..]

De burger of de corrupte leiders die er nu zitten? dagelijks vallen er nog vele doden. Meer dan destijds onder het bewind van Saddam
Er zijn inderdaad nog bomaanslagen waar af en toe veel doden vallen maar een slagerslijst is niet de juist meetgraad voor hoe goed het gaat in een land.
pi_116849797
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik weet niet precies wat dat betekent, maar ik vind dat je altijd je best moet doen om oorlog te voorkomen. Maar ik vind niet elk militair ingrijpen ongerechtvaardigd, en ben ook niet tegen een sterk Nederlands leger. "Speak softly and carry a big stick".

Maar je gaat geen oorlog voeren als het niet noodzakelijk is, dan hoor je gewoon in de gevangenis.
Wie bepaald wanneer oorlog noodzakelijk is of niet?
pi_116849908
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:37 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Er zijn inderdaad nog bomaanslagen waar af en toe veel doden vallen maar een slagerslijst is niet de juist meetgraad voor hoe goed het gaat in een land.
Nee, inderdaad. Ga eens naar indexmundi en kijk eens naar echt belangrijke cijfers zoals kindersterfte en levenverwachting in plaats van die troep die je op nieuwssites leest.
  zondag 16 september 2012 @ 15:41:01 #147
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116849922
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 15:32 schreef Nobu het volgende:

[..]

Enron is in 2001 al over de kop gegaan. Het nieuws niet gevolgd de laatste tijd?
Tja dan nu Unocal =>Chevron. In VS handen.
pi_116849945
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:38 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Wie bepaald wanneer oorlog noodzakelijk is of niet?
Noodzaak is een kwestie van vaststellen. Dat is weliswaar mensenwerk en niet onfeilbaar, de een zijn inschatting is die van de ander niet. Maar als je dingen moet gaan verzinnen om anderen van die noodzaak te overtuigen dan is die er in ieder geval niet.
  zondag 16 september 2012 @ 15:43:33 #149
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116850020
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:41 schreef Cherna het volgende:

[..]

Tja dan nu Unocal =>Chevron. In VS handen.
O ja? Waar baseer je dat op? Even snel googelen levert de Asian Development Bank op. Of is dat een front van de CIA?
  zondag 16 september 2012 @ 15:44:34 #150
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116850055
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 15:43 schreef Nobu het volgende:

[..]

O ja? Waar baseer je dat op? Even snel googelen levert de Asian Development Bank op. Of is dat een front van de CIA?
Als jij alleen Google als bron hanteert of wiki? Het feit dat je niet eens in de gaten had dat het om een pijpleiding gaat zegt mij genoeg.
pi_116850076
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Noodzaak is een kwestie van vaststellen. Dat is weliswaar mensenwerk en niet onfeilbaar, de een zijn inschatting is die van de ander niet. Maar als je dingen moet gaan verzinnen om anderen van die noodzaak te overtuigen dan is die er in ieder geval niet.
Voor het ingrijpen in Afghanistan is er niks verzonnen hoor. De redenen voor invasie van Irak waren inderdaad wat twijfelachtig maar het moet gezegd worden dat het niet voor het eerst in de geschiedenis is dat democratische landen ingrijpen in andere landen met twijfelachtige redenen.
pi_116850153
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:44 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Voor het ingrijpen in Afghanistan is er niks verzonnen hoor.
Niet? Ik weet het niet, maar ik heb niet zoveel reden om het te geloven.

quote:
De redenen voor invasie van Irak waren inderdaad wat twijfelachtig maar het moet gezegd worden dat het niet voor het eerst in de geschiedenis is dat democratische landen ingrijpen in andere landen met twijfelachtige redenen.
Klopt, Nazi-Duitsland bijvoorbeeld. Hoe praat dat het goed?
  zondag 16 september 2012 @ 15:47:33 #153
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116850169
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 15:44 schreef Cherna het volgende:

[..]

Als jij alleen Google als bron hanteert of wiki? Het feit dat je niet eens in de gaten had dat het om een pijpleiding gaat zegt mij genoeg.
Pardon. Volgende keer zal ik TRU eerst doorspitten.
pi_116850705
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Niet? Ik weet het niet, maar ik heb niet zoveel reden om het te geloven.

[..]

Klopt, Nazi-Duitsland bijvoorbeeld. Hoe praat dat het goed?
AQ en OBL hadden hun basis in Afghanistan. De taliban hadden genoeg tijd om OBL uit te leveren maar deden dit niet verder verwijs ik naar artikel 51 van het VN charter.

"Nothing in the present Charter shall impair the inherent right of individual or collective self-defence if an armed attack occurs against a Member of the United Nations, until the Security Council has taken measures necessary to maintain international peace and security. Measures taken by Members in the exercise of this right of self-defence shall be immediately reported to the Security Council and shall not in any way affect the authority and responsibility of the Security Council under the present Charter to take at any time such action as it deems necessary in order to maintain or restore international peace and security."

Was de eerste golfoorlog wel een rechtvaardige oorlog volgens jou? Toen hield Bush Sr. zich heel correct aan de VN resolutie. In zo'n grote mate dat hij zelfs Saddam aan de macht liet en de Iraakse opstandelingen liet stikken.
Saddam moest een keer worden verwijderd, dat sommigen hier hem liever aan de macht hadden gelaten begrijp ik zelf niet helemaal.
pi_116851174
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:59 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

AQ en OBL hadden hun basis in Afghanistan. De taliban hadden genoeg tijd om OBL uit te leveren maar deden dit niet verder verwijs ik naar artikel 51 van het VN charter.
OBL was niet eens in staat van beschuldiging gesteld. Dus kennelijk was hij niet verdacht.

quote:
"Nothing in the present Charter shall impair the inherent right of individual or collective self-defence if an armed attack occurs against a Member of the United Nations, until the Security Council has taken measures necessary to maintain international peace and security. Measures taken by Members in the exercise of this right of self-defence shall be immediately reported to the Security Council and shall not in any way affect the authority and responsibility of the Security Council under the present Charter to take at any time such action as it deems necessary in order to maintain or restore international peace and security."
En wat heeft dat hier mee te maken? Een verdachte oppakken is wat anders dan selfdefense.

quote:
Was de eerste golfoorlog wel een rechtvaardige oorlog volgens jou? Toen hield Bush Sr. zich heel correct aan de VN resolutie. In zo'n grote mate dat hij zelfs Saddam aan de macht liet en de Iraakse opstandelingen liet stikken.
Dat had ongetwijfeld andere redenen.

quote:
Saddam moest een keer worden verwijderd, dat sommigen hier hem liever aan de macht hadden gelaten begrijp ik zelf niet helemaal.
Ik had er geen last van. Het was ook helemaal nergens voor nodig.
  zondag 16 september 2012 @ 16:09:58 #156
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116851202
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 15:47 schreef Nobu het volgende:

[..]

Pardon. Volgende keer zal ik TRU eerst doorspitten.
Kijk als je zelf in die industrie hebt gewerkt liggen daar ook je interesses.
Maar hier een klein stukje.
Chevron has resisted that temptation, but it is now being linked to the pipeline project to transport gas through Afghanistan to Pakistan and India, known as TAPI.

http://www.ensec.org/inde(...)uecontent&Itemid=358

En met zulke belangen wil je niet hebben dat warlords dit saboteren en dit in handen kunnen krijgen.
Daar heb je dus een heel erg stabiel Afghanistan voor nodig.

Maar om steeds te schermen met democratie, mensenrechten en bangmakerij voor extremisme gaat mij te ver. Daar gaat het lang niet om want dat interesseert de elite geen moer.
pi_116851645
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

OBL was niet eens in staat van beschuldiging gesteld. Dus kennelijk was hij niet verdacht.

[..]

AQ en OBL eisten de aanslagen op.

En wat heeft dat hier mee te maken? Een verdachte oppakken is wat anders dan selfdefense.

[..]

Zo kun je het draaien feit is dat de VS is aangevallen op 11 september. Terugslaan was dus zelfverdediging. Hierbij werd Afghanistan als basis van de terroristen en dus als doel geïdentificeerd.
Dat had ongetwijfeld andere redenen.

[..]

Zoals, of is het moeilijk te begrijpen dat de VS zich toen tot op de laatste letter aan de VN resolutie hield en later ervan werd beschuldigd dat ze de Irakezen in de steek hadden gelaten.
De halfhartige bombardementen van Clinton niet meegerekend.

Ik had er geen last van. Het was ook helemaal nergens voor nodig.

De Amerikanen, Canadezen, Brazilianen etc. Hadden ook geen last van Hitler. Gelukkig vonden zij het toen wel nodig om in te grijpen.

zondag 16 september 2012 @ 16:22:00 #158
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116851859
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 16:09 schreef Cherna het volgende:

[..]

Kijk als je zelf in die industrie hebt gewerkt liggen daar ook je interesses.
Maar hier een klein stukje.
Chevron has resisted that temptation, but it is now being linked to the pipeline project to transport gas through Afghanistan to Pakistan and India, known as TAPI.

http://www.ensec.org/inde(...)uecontent&Itemid=358

En met zulke belangen wil je niet hebben dat warlords dit saboteren en dit in handen kunnen krijgen.
Daar heb je dus een heel erg stabiel Afghanistan voor nodig.

Maar om steeds te schermen met democratie, mensenrechten en bangmakerij voor extremisme gaat mij te ver. Daar gaat het lang niet om want dat interesseert de elite geen moer.
Dat zeg ik, die oorlog hebben ze gestart om de eigen veiligheid en de eigen belangen te waarborgen. Echter, denken dat de VS een dergelijk conflict om een pijpleiding zou starten is nogal onzinnig.
  zondag 16 september 2012 @ 16:27:33 #159
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116852208
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 16:22 schreef Nobu het volgende:

[..]

Dat zeg ik, die oorlog hebben ze gestart om de eigen veiligheid en de eigen belangen te waarborgen. Echter, denken dat de VS een dergelijk conflict om een pijpleiding zou starten is nogal onzinnig.
Die pijpleiding is de hoofdoorzaak. Denk je nu werkelijk dat de VS het ook maar iets interesseert hoe het de burger daar vergaat? Het brengen van democratie. Laat me niet lachen.
pi_116852212
Kan iemand mij, de onwetende topiclezer, vertellen wat een warlord precies inhoudt?
#freefrederike
  zondag 16 september 2012 @ 16:30:26 #161
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116852380
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 16:27 schreef Cherna het volgende:

[..]

Die pijpleiding is de hoofdoorzaak. Denk je nu werkelijk dat de VS het ook maar iets interesseert hoe het de burger daar vergaat? Het brengen van democratie. Laat me niet lachen.
Lees jij wel? De eigen veiligheid en de eigen belangen. En die zijn wel wat groter dan die pijpleiding en Afghanistan.
  zondag 16 september 2012 @ 16:31:22 #162
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116852429
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 16:27 schreef PizzaMizza het volgende:
Kan iemand mij, de onwetende topiclezer, vertellen wat een warlord precies inhoudt?
Volgens mij is de vertaling krijgsheer, maar roverhoofdman lijkt me beter.
pi_116852511
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 16:31 schreef Nobu het volgende:

[..]

Volgens mij is de vertaling krijgsheer, maar roverhoofdman lijkt me beter.
Voorbeelden van deze warlords zijn?
#freefrederike
  zondag 16 september 2012 @ 16:33:28 #164
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116852531
quote:
7s.gif Op zondag 16 september 2012 16:30 schreef Nobu het volgende:

[..]

Lees jij wel? De eigen veiligheid en de eigen belangen. En die zijn wel wat groter dan die pijpleiding en Afghanistan.
Maar word dat het kanonnenvoer wel uitgelegd. Die krijgen alleen maar te horen dat ze er voor het volk gaan om hun te helpen en democratie te brengen.
En welke eigen veiligheid? Tja ieder land moet zich verdedigen. Dan zou je dus ook kunnen zeggen dat de verzetsstrijder een middel zoekt om zich te verdedigen voor hun eigen veiligheid.
  zondag 16 september 2012 @ 16:34:13 #165
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116852569
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 16:33 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Gewoon, random gasten met een bende gewapende bandieten die de baas zijn in een dorp of streek. Afghanistan barst er van.
  zondag 16 september 2012 @ 16:36:39 #166
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_116852690
quote:
12s.gif Op zondag 16 september 2012 16:33 schreef Cherna het volgende:

[..]

Maar word dat het kanonnenvoer wel uitgelegd. Die krijgen alleen maar te horen dat ze er voor het volk gaan om hun te helpen en democratie te brengen.
En welke eigen veiligheid? Tja ieder land moet zich verdedigen. Dan zou je dus ook kunnen zeggen dat de verzetsstrijder een middel zoekt om zich te verdedigen voor hun eigen veiligheid.
Het verbeteren van de omstandigheden is ook het directe doel van de aanwezigheid. Op die manier hoopt met het extremisme de kop in te drukken. En ja, dat kun je zeggen. Je kunt ook zeggen dat het dom van ze was om Bin Laden een uitvalsbasis te gunnen en dat ze daarmee het bommentapijt op hun kleine barbaarse paradijsje zelf hebben uitgelokt.
  zondag 16 september 2012 @ 16:39:36 #167
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116852837
quote:
14s.gif Op zondag 16 september 2012 16:33 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Feudal Japan.Daar had je destijds bekende warlords zoals de leider van de Takeda clan.
Zo moet je dit eigenlijk in het klein zien. Baas van eigen provincies en eigen wetten etc.
pi_116853261
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:17 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

AQ en OBL eisten de aanslagen op.
Nee hoor, dat is een fabeltje. Bovendien, beide zijn niet eens in staat van beschuldiging gesteld, dus er was helemaal geen grond voor uitlevering.

quote:
Zo kun je het draaien feit is dat de VS is aangevallen op 11 september. Terugslaan was dus zelfverdediging.
Nee, terugslaan is heel wat anders dan zelfverdediging. Afghanistan vormde geen enkele bedreiging voor de VS, dus was er geen reden om dat land aan te vallen.

quote:
Hierbij werd Afghanistan als basis van de terroristen en dus als doel geïdentificeerd.
Ja, och, en in Irak werden massavernietigingswapens geidentificeerd. Ik vind het prima hoor, als ze dan Bin Laden als verdachte aanmerken en hem gaan zoeken, levend proberen gevangen te nemen, ipv dat als hij geen kant meer uit kan troepen terug te trekken uit het gebied rondom Tora Bora zodat hij kan ontsnappen.

quote:
Zoals, of is het moeilijk te begrijpen dat de VS zich toen tot op de laatste letter aan de VN resolutie hield en later ervan werd beschuldigd dat ze de Irakezen in de steek hadden gelaten.
De halfhartige bombardementen van Clinton niet meegerekend.
Dat was toch prima zo? Je houdt machtsevenwicht in de regio, je hoeft niet aan nationbuilding te doen, je krijgt geen fundamentalistisch land, je hebt een leider om de Palestijnen mee te pesten en je kunt met sancties alle olie uit het land melken en met inspecties gaan spioneren.

quote:
De Amerikanen, Canadezen, Brazilianen etc. Hadden ook geen last van Hitler. Gelukkig vonden zij het toen wel nodig om in te grijpen.
Jawel, toen duidelijk werd dat het ook voor hen een probleem werd grepen ze pas in, zeker niet eerder.

Je hebt weinig historisch besef en lepelt alle propaganda braaf op.
  zondag 16 september 2012 @ 16:53:23 #169
321876 Cherna
Fuck the System
pi_116853444
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 16:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is een fabeltje. Bovendien, beide zijn niet eens in staat van beschuldiging gesteld, dus er was helemaal geen grond voor uitlevering.

[..]

Nee, terugslaan is heel wat anders dan zelfverdediging. Afghanistan vormde geen enkele bedreiging voor de VS, dus was er geen reden om dat land aan te vallen.

[..]

Ja, och, en in Irak werden massavernietigingswapens geidentificeerd. Ik vind het prima hoor, als ze dan Bin Laden als verdachte aanmerken en hem gaan zoeken, levend proberen gevangen te nemen, ipv dat als hij geen kant meer uit kan troepen terug te trekken uit het gebied rondom Tora Bora zodat hij kan ontsnappen.

[..]

Dat was toch prima zo? Je houdt machtsevenwicht in de regio, je hoeft niet aan nationbuilding te doen, je krijgt geen fundamentalistisch land, je hebt een leider om de Palestijnen mee te pesten en je kunt met sancties alle olie uit het land melken en met inspecties gaan spioneren.

[..]

Jawel, toen duidelijk werd dat het ook voor hen een probleem werd grepen ze pas in, zeker niet eerder.

Je hebt weinig historisch besef en lepelt alle propaganda braaf op.
De ramp zou inderdaad niet te overzien zijn geweest als Rusland ons bevrijd had. Churchill hekelde de communisten. En de VS wou absoluut niet dat alle kennis en het Westen compleet onder Russische handen zou komen te vallen.
Waren zij niet gekomen waren de Russen dat wel. Die waren echt op stoom gekomen na de nederlaag en totale vernietiging van het zesde leger van Duitsland.

Dus van heel groot belang om een tweede front te vormen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cherna op 16-09-2012 17:44:04 ]
  zondag 16 september 2012 @ 20:10:53 #170
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116861490
Toch wel indrukwekkend, eventjes 6 peperdure vliegtuigen op de grond vernietigd.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_116861755
quote:
11s.gif Op zondag 16 september 2012 20:10 schreef SeLang het volgende:
Toch wel indrukwekkend, eventjes 6 peperdure vliegtuigen op de grond vernietigd.
Binnenkort nog veel duurdere vliegtuigen. Niet veel sneller en wendbaarder en zonder VTOL, maar wel veel duurder.
pi_116861768
quote:
11s.gif Op zondag 16 september 2012 20:10 schreef SeLang het volgende:
Een modern vliegtuig is een gevoelig stuk apparatuur. Je hebt niet veel nodig om het zoveel te beschadigen dat het compleet afgeschreven moet worden.
  zondag 16 september 2012 @ 20:17:11 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116861937
Obama faalt. Dit is echt zijn oorlog.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 16 september 2012 @ 21:06:51 #174
256575 Joe-Momma
pi_116866093
quote:
10s.gif Op zondag 16 september 2012 14:45 schreef nietzman het volgende:

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

[..]

_O_ _O-
  zondag 16 september 2012 @ 21:11:35 #175
256575 Joe-Momma
pi_116866457
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:55 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

Als ze het nou voor het verdedigen van NL doen heb je een punt. Maar voor de US??!!
pi_116867234
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 10:15 schreef thesystem het volgende:

[..]

Wij = politiek.

Ga dan het leger niet in.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
  zondag 16 september 2012 @ 21:36:15 #177
241662 Jian
Well, well, well
pi_116868262
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:22 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Als er nooit iemand het leger in zou gaan noemde jij mij nu Kameradski, dronken we Vodka uit een fles, dansten we de Gopak en reden we allemaal in een Skoda. .....

Come to think of it ..... ^O^
pi_116868307
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:36 schreef Jian het volgende:

[..]

Als er nooit iemand het leger in zou gaan noemde jij mij nu Kameradski, dronken we Vodka uit een fles, dansten we de Gopak en reden we allemaal in een Skoda. .....

Dat is maar de vraag.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_116870400
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:36 schreef Jian het volgende:

[..]

Oh ja?
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
pi_116870473
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 21:22 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Niet iedereen wil een kantoorbaan :{w
De keuze om het leger in gaan heeft meer te maken met waar je passies in het leven liggen.
Anderen willen puur een toffe tijd hebben, andere doen het voor het grotere doel, andere voor een opleiding en andere weer omdat je baan gewoon toffer is als op een kantoortje zitten.
Waar kan je anders in een pantservoertuig rijden en ook nog ervoor betaald krijgen enzo?

Dat de politiek er een potje van maakt kunnen de militairen niks aan doen....
Je kan best tegen de politieke beslissingen zijn en toch in t leger zitten hoor.
pi_116870601
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:05 schreef thesystem het volgende:

[..]

Nee ik ook niet :)

quote:
De keuze om het leger in gaan heeft meer te maken met waar je passies in het leven liggen.
Anderen willen puur een toffe tijd hebben, andere doen het voor het grotere doel, andere voor een opleiding en andere weer omdat je baan gewoon toffer is als op een kantoortje zitten.
Waar kan je anders in een pantservoertuig rijden en ook nog ervoor betaald krijgen enzo?

Je kan best tegen de politieke beslissingen zijn en toch in t leger zitten hoor.
Je uit laten zenden door mensen die er toch maar een potje van maken klinkt mij niet bepaald in de oren als een briljant idee.
pi_116870984
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:07 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:

[..]

Nee ik ook niet :)

[..]

Je uit laten zenden door mensen die er toch maar een potje van maken klinkt mij niet bepaald in de oren als een briljant idee.
Dan kan je je baan nog tof vinden....
pi_116886876
quote:

[..]

Jouw vriend heeft gekozen om daar naar toe te gaan, anders ga je niet het leger in. Mijn vriend dit mijn vriend dat. Jouw vriend VMBO
pi_116888410
quote:
1s.gif Op maandag 17 september 2012 13:12 schreef lipper het volgende:

[..]

Jouw vriend heeft gekozen om daar naar toe te gaan, anders ga je niet het leger in. Mijn vriend dit mijn vriend dat. Jouw vriend VMBO
Niemand kiest ervoor om naar een zandbak te gaan....echt weer hippy/anti leger praat....
Mensen gaan ook de dienst in puur voor andere mensen te helpen.
pi_116890865
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 13:52 schreef thesystem het volgende:

[..]

Niemand kiest ervoor om naar een zandbak te gaan....echt weer hippy/anti leger praat....
Mensen gaan ook de dienst in puur voor andere mensen te helpen.
Ja want zo denken mensen van 17/18 jaar. En als ik die reclames kijk wil toch echt iedereen f-16 piloot worden. En geen semihulpverlener.
pi_116891689
Waarom F16 piloot, simpel.
Waar kan je anders piloot worden, gratis en voor niks...alleen goed studeren.
Civiel kan je geen F16 besturen maar alleen vliegen als veredelde buschauffeur....
De militaire taken horen er ook bij ja, maar piloten...of mensen die piloot willen worden denken toch echt wel meer na over hun keuze als wat jij denkt...
pi_116898650
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 22:05 schreef thesystem het volgende:

[..]

Als jij je baan kiest omdat je graag in een pantserwagen wil rijden en met dodelijke "speeltjes" wilt spelen, moet je ook niet klagen als de tegenstander dat ook doet.
Cool story, Hansel.
pi_116898728
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 18:11 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Als jij je baan kiest omdat je graag in een pantserwagen wil rijden en met dodelijke "speeltjes" wilt spelen, moet je ook niet klagen als de tegenstander dat ook doet.
Alleen doet de tegenstandar dat niet maar voert die een A-symetreische oorlog waarbij hij/zij gebruik maken van menselijke schilden en achterbakse praktijken. En dat is dan ook de reden waardoor het vaker onmogelijk is om burger slachtoffers te vermijden of laat staan te onderscheiden.
De Taliban en hun jihad makkers kleden zichzelfs in Amerikaanse uniformen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')