Wat ik zelf altijd erg bizar vind om te zien is dat sommige autochtone Nederlanders van zogenaamd 'gematigde' moslims eisen dat ze afstand nemen van dit soort rellen.
Ten eerste, hoe weet je of iemand van Turkse en Marokkaanse afkomst die in Nederland woont automatisch een (vrome) moslim is en zich ook zo met deze materie verbonden voelt? Waarschijnlijk is een deel van de derde generatie 'moslims' net zo seculier als veel autochtonen die alleen nog maar als katholiek of christelijk worden omschreven omdat ze in een of ander kerkregister staan.
Ten tweede, en veel belangrijker wat mij betreft: waarom zou een allochtoon waarvan de ouders of grootouders afkomstig zijn uit een moslimland, afstand moeten nemen van acties van anderen die als 'moslim' worden beschouwd? Wordt er dan van autochtone Nederlanders verwacht dat ze afstand nemen van de acties van types als Marc Dutroux of Robert Mikkelson of van voetbal-hooligans? Nee dus.
Ik dacht dat één van de grootste verdiensten van de westerse samenleving het liberalisme was, dus: uitgaan van het individu en mensen op hun persoonlijke acties beoordelen.
Uit de nodige reacties hier blijkt dat veel Nederlanders (waarvan een groot deel waarschijnlijk op de zogenaamd 'liberale' VVD heeft gestemd) dus helemaal niet zo liberaal zijn, maar eerder kortzichtig conservatief: ze blijven individuen met een niet-westerse achtergrond als 'groepen' beschouwen en als 'gasten' die verantwoording moeten afleggen tegenover hun gastheer.
Waarom zou een indivueel persoon met een moslim-achtergrond die al jaren in Nederland woont, of hier zelfs geboren is zich moeten verantwoorden voor andere individuen die zich (ook) moslim noemen?
Ook zonder tanden kan je best een mooi liedje zingen.