1000maar?quote:Op vrijdag 14 september 2012 16:41 schreef kanovinnie het volgende:
Ik heb nog een foto of 1000 liggen van vakantie
Ja, 1200 nog wat.quote:Op vrijdag 14 september 2012 18:46 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
1000maar?
Ik verwacht er meer van m'n vakantie volgende maand (Oezbekistan is een beetje fotogeniek).
ik heb er ook nog 3500 van Indonesie en Thailand, en in december zit ik weer in Thailandquote:Op vrijdag 14 september 2012 23:02 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, 1200 nog wat.
Ik schiet in 1 keer goed
Per opdracht, of per maand?quote:Op zaterdag 15 september 2012 09:18 schreef Dark_Angelus het volgende:
Als je sowieso minder dan ¤2000 verdient met fotografie is het de moeite niet.
43!quote:Op zaterdag 15 september 2012 01:40 schreef Puala het volgende:
Ik heb er 43 van deze vakantie en die zijn al netjes bewerkt en de helft staat al op mn site. Voor t eerst dat ik zo netjes op tijd ben geloof ik.
Yup. maar eigenlijk enkel nog om mijn bedrijfsnaam te behouden. Tegenwoordig kan je namenlijk geen KVK nummer meer hebben zonder belastingregistratie. Het loont inderdaad vanwege de aftrek, materiaal van het bedrijf betalen (ik doe ook visagie zelf) etc. Maar verder vind ik het gedoe om nu vier keer per jaar aangifte te doen voor het bedrijf en 1 keer voor prive. Ik heb dit jaar vier opdrachten gedaan, dus grote kans dat ik de boel nog eens stop zet.quote:Op zaterdag 15 september 2012 01:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zijn er hier eigenlijk mensen met een eigen zaak/KvK nummer, m.b.t. fotografie? Loont dat? Je mag dan immers BTW e.d. aftrekken. Er zitten vast ook nadelen aan, hoe liggen die?
43 volgens mij ja. Kan het nog controleren voor je. Maar de Middellandse zee is niet zo spannend om te fotograferen. We zijn in de week dat we er zaten 1x de camping af geweest voor grotten en toen heb ik de foto's moeten maken. En landschapjes vind ik leuk, maar niet WAUW!. Dus dan kom je niet op zo heel veel uitquote:Op zaterdag 15 september 2012 12:42 schreef Schanulleke het volgende:
[..]
43!
Ik heb me afgelopen vakantie nog wel ingehouden, ik zat op 1200 voor drie weken en daar zaten dan nog een heleboel nachtlucht foto's bij.
Eerder in het jaar in Slovenië had ik hetzelfde aantal in een week.
Sinds ik LR gebruik lukt het me wel beter om het zodanig te verwerken dat ik ook een album maak per vakantie. Vorige keer een keer geprobeerd op echt fotopapier. Heel mooi, maar wel reteduur. Daarom zal ik het niet snel weer doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat An24 zegt. Ik heb een excelletje voor mijn boekhouding, en een zelfgemaakte handleiding voor de BTW aangifte (1x per kwartaal is net ff te weinig om het er goed in te houden). Kost me meestal nog geen half uur per kwartaal om te doen. Heb even tijd gestopt in een template voor offertes en facturen, en het is een beetje discipline opbouwen qua administratie waar je wat zet etc.quote:Op zaterdag 15 september 2012 01:56 schreef Pizza_Boom het volgende:
Zijn er hier eigenlijk mensen met een eigen zaak/KvK nummer, m.b.t. fotografie? Loont dat? Je mag dan immers BTW e.d. aftrekken. Er zitten vast ook nadelen aan, hoe liggen die?
Maar zijn jullie dan BV of Eenmanszaak?quote:Op zaterdag 15 september 2012 14:08 schreef freud het volgende:
[..]
Wat An24 zegt. Ik heb een excelletje voor mijn boekhouding, en een zelfgemaakte handleiding voor de BTW aangifte (1x per kwartaal is net ff te weinig om het er goed in te houden). Kost me meestal nog geen half uur per kwartaal om te doen. Heb even tijd gestopt in een template voor offertes en facturen, en het is een beetje discipline opbouwen qua administratie waar je wat zet etc.
Ben zelf blij dat ik de beslissing heb genomen iig.
2x eenmanszaak.quote:Op zondag 16 september 2012 16:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Maar zijn jullie dan BV of Eenmanszaak?
Wil je persé een techniek boek geven? Of misschien is juist een inspiratie-boek ook leuk?quote:Op zondag 16 september 2012 21:03 schreef Anddick het volgende:
Ik heb een vraag aan de wat meer gevorderde fotograaf.
Ik zou een leuk fotografie boek aan iemand cadeau willen geven, die op dit moment de fotovakschool volgt in Amsterdam. Heeft iemand misschien een idee welk boek een beetje leuk is, en ook voor de wat gevordere fotograaf? Of in ieder geval waar een beetje gesproken wordt over het bepalen van de juiste lens, speciale technieken en dergelijke?
Ik weet wel dat ze bezig is met Photoshop. Maar ik heb net een beetje rondgekeken maar je hebt veel verschillende versies van photoshop en geen idee eigenlijk welke ze gebruikt. Een inspiratie-boek kan ook wel leuk zijn...quote:Op zondag 16 september 2012 21:20 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Wil je persé een techniek boek geven? Of misschien is juist een inspiratie-boek ook leuk?
Techniek zal ze ook leren op school. Inspiratie moet ook uit jezelf komen. Een beeld hebben van wat er al is gedaan is dan zeker leuk. Als je weet wat haar interessegebied is (fashion, documentaire) kun je eens kijken of je een mooi fotoboek daarover kunt vinden.quote:Op zondag 16 september 2012 21:33 schreef Anddick het volgende:
[..]
Ik weet wel dat ze bezig is met Photoshop. Maar ik heb net een beetje rondgekeken maar je hebt veel verschillende versies van photoshop en geen idee eigenlijk welke ze gebruikt. Een inspiratie-boek kan ook wel leuk zijn...
Ik vind de boekwinkel op Schiphol Plaza an sich wel goed altijd. Staan vaak leuke boeken, ook voor fotografie, tussen. En het grote voordeel is dat de winkel VOOR de douane staat, tegenover de starbucks aan het einde van de gang.quote:Op zondag 16 september 2012 21:33 schreef Anddick het volgende:
[..]
Ik weet wel dat ze bezig is met Photoshop. Maar ik heb net een beetje rondgekeken maar je hebt veel verschillende versies van photoshop en geen idee eigenlijk welke ze gebruikt. Een inspiratie-boek kan ook wel leuk zijn...
Ik ben een paar keer in die boekenwinkel geweest, er zijn natuurlijk meer boekwinkels.quote:Op zondag 16 september 2012 21:58 schreef Anddick het volgende:
Bedankt voor jullie beide reacties. Misschien even morgen kijken dan bij die boekenwinkel op schiphol! En anders wat Xilantof zei inderdaad, een boek specifiek op dieren/portret of wat dan ook is ook leuk!
Protest aantekenen. Sowieso word je er niet beter van wanneer ze een 50/50 regeling treffen. Je kan beter 1 iemand hebben met volledige schuld.quote:Op maandag 17 september 2012 10:39 schreef Ener-G het volgende:
Godverdomme. Auto is economisch total loss, en we krijgen nu naar alle waarschijnlijkheid maar 50% van de dagwaarde, omdat het volgens de verzekeraars op een 50/50 uit gaat vallen omdat wij volgens hen ook met een bijzondere verrichting bezig waren. Sinds wanneer is vooruit rijden op een parkeerterrein een bijzondere verrichting![]()
Degene die ons aanreed heeft ook direct schuld bekend en dit ook ingevuld op het formulier.
Nu dus waarschijnlijk en auto kwijt en een paar honderd euro schade die we zelf mogen lappen.
Video van de beveiligingscamera wordt vandaag nog opgevraagd, en dan wordt het een telefoontje met de rechtsbijstand ben ik bang
Jemig, dat slaat echt nergens op zeg.quote:Op maandag 17 september 2012 10:39 schreef Ener-G het volgende:
Godverdomme. Auto is economisch total loss, en we krijgen nu naar alle waarschijnlijkheid maar 50% van de dagwaarde, omdat het volgens de verzekeraars op een 50/50 uit gaat vallen omdat wij volgens hen ook met een bijzondere verrichting bezig waren. Sinds wanneer is vooruit rijden op een parkeerterrein een bijzondere verrichting![]()
Degene die ons aanreed heeft ook direct schuld bekend en dit ook ingevuld op het formulier.
Nu dus waarschijnlijk en auto kwijt en een paar honderd euro schade die we zelf mogen lappen.
Video van de beveiligingscamera wordt vandaag nog opgevraagd, en dan wordt het een telefoontje met de rechtsbijstand ben ik bang
Meen je nietquote:Op maandag 17 september 2012 10:39 schreef Ener-G het volgende:
Kut manquote:Op maandag 17 september 2012 10:39 schreef Ener-G het volgende:
Alleen als je een parkeerhandeling maakte is het speciale verrichting. Parkeerterrein is meestal openbare weg, dus dat zou je ook nog na kunnen vragen (openbare weg of eigen terrein). Sowieso moet je de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de dagwaarde. Als de verzekering een deel betaald, mooi, maar dat is dan het probleem van de veroorzaker dat de schade waar je recht op hebt (dagwaarde) betaald wordt.quote:Op maandag 17 september 2012 10:39 schreef Ener-G het volgende:
Ja, hier zit je idd niet op te wachtenquote:Op woensdag 19 september 2012 09:47 schreef Ener-G het volgende:
Mwa betalen meer in de zin van dat als we uitbetaald krijgen, we maar de helft van de dagwaarde krijgen die we weer in een nieuwe auto kunnen steken. Schadetaxatie a 89 euro die we uit eigen zak moesten betalen zijn we sowieso al kwijt
Geen politie enzo voor de situatieschets?quote:Op woensdag 19 september 2012 11:04 schreef Ener-G het volgende:
Vrouwlief stak in zn achteruit de auto uit de parkeerplaats, en reed daarna vooruit weg langs de geparkeerde auto's, toen er vanuit de parkeervakken aan de overkant (links van onze auto) iemand in zn achteruit zn vak uit kwam zetten. Onze auto is linksachter precies ter hoogte van het achterlicht geraakt op het hoekje. Als ze net iets harder had gereden was er niks aan de hand geweest, maar zoiets verwacht je gewoon niet en de andere auto zat ook in de dode hoek links, dus zij kon er in ieder geval niks aan doen.
Degene die ons aanreed moet compleet niet gekeken hebben voor/tijdens het achteruit rijden, anders had ie onze auto wel moeten zien. En anders zou ie het wel moeten horen, want die van ons heeft een sportuitlaat met een extra roestgat in de achterdemper, en is dus luid en duidelijk te horen![]()
Camerabeelden zijn helaas niet meer op te vragen, dus nu wordt het van onze kant lastig om nog te bewijzen hoe het gegaan is. Leuk he, verzekeringsmaatschappijen
Slecht,... dat gebeurt niet standaard?quote:Op woensdag 19 september 2012 11:07 schreef freud het volgende:
Ik ken het... Auto totall loss gereden door een pool in een vrachtwagen (knalde bij me achterop), en politie weigerde om langs te komen en hem te testen/ondervragen...
Wie had die garage aangeraden? Verzekeringsmaatschappij?quote:Op woensdag 19 september 2012 11:11 schreef Puala het volgende:
Mijn moeder heeft toen het glad was 1,5 jaar terug mijn auto met 10 km/u total loss gereden. Auto van links, zij van rechts. De auto gaf geen voorrang, maar mijn moeder was al opgetrokken. Daarna heeft ze gas bij gegeven en is rechtdoor gegaan (grasveldje op) zodat ze geen schade zou hebben. De bestuurder van de andere auto schrok en ipv naar rechts te sturen stuurde hij naar links. Vol tegen mijn auto aan en omdat het glad was ging de auto schuiven naar achter. Met de rechterkant tegen een lantaarn aan. Links schade van de auto, rechts van de lantaarnpaal.
Gelukkig wel eigenlijk alles vergoed gekregen. Alleen zo stom geweest om het te laten taxeren bij een garage die me werd aangeraden. Die hebben niet gezien gehad dat mijn motorblok een flinke opdonder heeft gehad en dus total loss zou moeten worden verklaard. Dus enkel de blikschade vergoed gekregen. Op de dag dat ik het geld kreeg hoorde ik dat mijn auto economisch total loss was![]()
Ik heb normaal een kennis die mijn auto onderhoud en hij werkt vaker met hem. Nog nooit eerder zoiets meegemaakt ook. Kan gebeuren. Het is uiteindelijk allemaal wel redelijk prettig opgelost, maar god wat baalde ik die dag toen ik dat hoorde zegquote:Op woensdag 19 september 2012 11:22 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Wie had die garage aangeraden? Verzekeringsmaatschappij?
Politie? Die komen niet eens meer voor dit soort dingen als je beltquote:Op woensdag 19 september 2012 11:22 schreef Doodkapje het volgende:
[..]
Geen politie enzo voor de situatieschets?
Doorrijder na een ongeval komen ze wel voor...quote:Op woensdag 19 september 2012 11:29 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Politie? Die komen niet eens meer voor dit soort dingen als je beltAlleen als je een belangrijke doorgaande weg verspert, of er dermate ernstig letsel is dat er een ambulance aan te pas moet komen
Goeie dit, even onthouden.quote:Op woensdag 19 september 2012 14:54 schreef freud het volgende:
De tips:
Hier wat tips:
• Termijn wanneer je uiterlijk oplevert
• Wat je gaat fotograferen:
o Van hoe laat tot hoe laat
o Welke onderdelen, dus bijvoorbeeld "Ophalen van de bruid, bruidsreportage, huwelijksceremonie en aansnijden van de taart"
o Specifieke verzoeken ook vermelden zoals foto van oma of belangrijk idee voor reportage
• Ik vermeld ook helder wat ik reken (4 uur fotograferen a ¤...), alles transparant en uit te leggen
• Je kan kiezen om je kosten per uur in totaal te nemen (fotograferen+nabewerken), maar ik splits het vaak op.
• Reiskosten los vermelden als je ze wil rekenen
• Vraag aan de opdrachtgever om evt voorbeelden van de gewenste stijl op het internet te zoeken en op te sturen.
• Ik ga bijna altijd een keer langs op zowel de trouwlocatie als reportage locatie
• Vraag of ze een lijstje maken van wie ze bij de groepsfoto's allemaal op de plaat willen hebben. Ze geven dan die lijst aan de ceremoniemeester, en die moet dan iedereen voor je verzamelen (jij kent vaak niemand).
• Neem tijdens de ceremonie een serie closeups van de ouders, getuigen, opa's en oma's, etc. Ze zitten dan lekker stil en overzichtelijk naast elkaar. Tijdens het 'praatje' heb je hier vaak genoeg tijd voor.
• Neem evt op je telefoon geheugensteuntjes mee voor de reportage als je leuke ideeën of voorbeeldfoto's hebt.
• Vraag bij de ceremoniemeester om een planning met adressen erbij. Ik zet de adressen ook altijd al in de Tomtom, dan kan je snel weg.
• Geef in je offerte helder aan in welk formaat (jpg bijvoorbeeld) ze de foto's krijgen en in welke resolutie.
• Geef in je offerte helder aan welke foto's ze gaan krijgen, en hoe je de feedback en afstemming gaat doen.
• Als je een album gaat maken, geef dan aan welk type album (plaatje of link naar site), en hoeveel pagina's (en of er meerprijs is voor extra pagina's)
• Geef aan wat je standpunt is rond evt uitloop of eerder komen. Spreek dit vooraf zwart op wit af.
• Bij het bewerken van de foto's vind ik het handig om soms 3 bewerkingen van 1 foto terug te koppelen om te checken welke bewerking hun voorkeur heeft.
• Als je de foto's op DVD/CD geeft, gebruik dan goeie schijfjes. De 'standaard' dvdr gaat bijvoorbeeld max 4 a 5 jaar mee. De betere kwaliteit 6 a 7. Ik werk vaak ook met een USB stick. Kost bijna niets, ruimte zat, en ze kunnen dan evt foto's van andere er ook bij zetten. SD kaartje oid kan uiteraard ook.
• Geef in je offerte aan wanneer en hoe er betaald moet worden. Maak een nette factuur, en zorg dat bij copy/paste niet de naam van een ander erboven staat.
• Hou op de dag zelf het relaxed (geef ook tips voor de planning qua tijd). Ik heb liever iets minder foto's dan een gestresst bruidspaar.
• Maak backups voordat je iets anders doet als je klaar bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |