Valencia ligt op de grens tussen de invloed uit het noorden en uit het zuiden. Je kunt niet stellen dat Valencia (op de taal na) meer met Catalunya heeft dan met Spanje.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:22 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Marokko en Spanje hebben niet zo veel meer met elkaar te maken vergeleken met Catalunya en Valencia: ze delen dezelfde economische crisis en waarschijnlijk een failliet van Spanje. Of juist net als Marokko en Spanje?
Als Moldavisch grotendeels hetzelfde is als Roemeens, dan inderdaad zo ja. Maar er zijn wel verschillen.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:24 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Op dezelfde manier als Moldavisch en Roemeens twee verschillende talen zijn zeker?
Daarin geef ik je wel gelijk, in mijn optiek heeft ieder apart volkje dat zich onderdrukt telkens een theorie dat hun officiële grenzen niet de ware grenzen zijn. Grotendeels onterechtquote:Op dinsdag 11 september 2012 22:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Valencia ligt op de grens tussen de invloed uit het noorden en uit het zuiden. Je kunt niet stellen dat Valencia (op de taal na) meer met Catalunya heeft dan met Spanje.
Wat zo vervelend is aan de hele houding van de Catalanen is niet alleen dat ze claimen dat Valencia Catalaans is, maar ook dat ze Valencia een beetje als bonus lijken te zien. Als het aan Catalunya ligt wordt Valencia straks precies wat Catalunya nu van Spanje is.
Ik weet niet in hoeverre dit 100% juiste informatie is trouwens, maar toch.quote:Het Valenciaans is dezelfde taal als het Catalaans, ook al wordt in de autonome regio Valencia deze variant van het Catalaans het Valenciaans genoemd. Taalkundigen en de Academie voor de Valenciaanse/Catalaanse taal zijn er van overtuigd dat het om dezelfde taal gaat. Al zijn er verschillende woorden en spellingsvarianten. Er is echter geen strikte geografische scheiding tussen de rest van het Catalaans en het Valenciaans, en in het noorden van de regio Valencia en het aangrenzende zuiden van de regio Catalonië wordt een overgangsvariëteit gesproken, het Ebrenc-Catalaans.
Tegen het advies van de taalkundigen, hebben rechtse regionalisten en unitaristische Spaansgezinde politici uit Valencia meerdere keren, waaronder in 2004 gepoogd het Valenciaans als een aparte taal ten opzichte van het het Catalaans te bestempelen. Op 9 februari 2005 heeft de Academie de regeringsinmenging uitdrukkelijk verworpen en bevestigd dat de taal van Valencia, Catalonië en de Balearen eenzelfde, maar zogenaamd "polycentrische" taal is.
Doe je zelf nu niet hier precies hetzelfde waar je de Catalanen van beschuldigt?:quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:25 schreef Strani het volgende:
Wat zo vervelend is aan de hele houding van de Catalanen is niet alleen dat ze claimen dat Valencia Catalaans is, maar ook dat ze Valencia een beetje als bonus lijken te zien. Als het aan Catalunya ligt wordt Valencia straks precies wat Catalunya nu van Spanje is.
quote:Op dinsdag 11 september 2012 19:34 schreef Strani het volgende:
Catalonië kan zoveel willen. Beter kappen ze eens met dat gezeur en doen ze gewoon gezellig mee met de rest van Spanje.
Andersom, zij doen hetzelfde als waarvan ze Spanje beschuldigenquote:Op dinsdag 11 september 2012 22:35 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Doe je zelf nu niet hier precies hetzelfde waar je de Catalanen van beschuldigt?:
[..]
Zij hebben dat bericht niet hier op het forum getypt.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:37 schreef Strani het volgende:
[..]
Andersom, zij doen hetzelfde als waarvan ze Spanje beschuldigen
Ik heb FOK! niet nodig om te weten hoeveel Catalanen onafhankelijk willen wordenquote:Op dinsdag 11 september 2012 22:38 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zij hebben dat bericht niet hier op het forum getypt.
Het is allemaal grootspraak. Morgen is de hele protestdag weer over en gaan we terug naar het normale moppergehalte.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:38 schreef zarGon het volgende:
Even volgen dit hoor. Ik ben benieuwd hoe Spanje en de EU hierop reageren. Vooral als het gewelddadig wordt.
Anderhalf miljoen schijnbaar.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:40 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb FOK! niet nodig om te weten hoeveel Catalanen onafhankelijk willen worden
Volgens peilingen iets meer dan de helft. Er zal wel een volksraadpleging komen dan.quote:
Dat hoop je, hm?quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:40 schreef Strani het volgende:
[..]
Het is allemaal grootspraak. Morgen is de hele protestdag weer over en gaan we terug naar het normale moppergehalte.
Zit de Partido Popular in Madrid niet echt zo op te wachten.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:44 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Volgens peilingen iets meer dan de helft. Er zal wel een volksraadpleging komen dan.
Zelfs als meer dan de helft het wil kunnen ze nog vrij weinig lijkt me. Hoe willen ze het voor elkaar krijgen?quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:44 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Volgens peilingen iets meer dan de helft. Er zal wel een volksraadpleging komen dan.
Dat weet ik bijna zeker. Als het tussen nu en een jaar echt foutloopt mag je me quoten. Na een jaar vervalt dit aanbod, zo ver kan ik niet in de toekomst kijkenquote:
Dan blijft Valencia toch lekker bij Spanje, dat is geen reden waarom Catalonië niet onafhankelijk zou kunnen worden?quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:47 schreef Strani het volgende:
Foto van Wiki gehaald om de Ironie te benadrukken. Hier protesteren de Valencianen tegen de Catalaanse inmenging in de Valenciaanse taal.
[ afbeelding ]
Als met een referendum blijkt dat meer dan 50% voor afscheiding is, kan de Spaanse regering beslissen dit proces in werking te zetten. Dan is een staat bijvoorbeeld per 1 januari 2014 zelfstandig. Zie als voorbeeld Zuid-Sudan.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:45 schreef Strani het volgende:
[..]
Zelfs als meer dan de helft het wil kunnen ze nog vrij weinig lijkt me. Hoe willen ze het voor elkaar krijgen?
Dat doet Valencia zeker, maar het zou leuk zijn als de Catalanen de arrogantie richting Valencia zouden laten varen wanneer ze Madrid van exact hetzelfde gedrag betichten.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Dan blijft Valencia toch lekker bij Spanje, dat is geen reden waarom Catalonië niet onafhankelijk zou kunnen worden?
Okay. Ik denk niet dat Madrid dit zo snel toestaat hoor, Catalunya is veel te waardevol voor het land (ja, dat erken ik).quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:51 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Als met een referendum blijkt dat meer dan 50% voor afscheiding is, kan de Spaanse regering beslissen dit proces in werking te zetten. Dan is een staat bijvoorbeeld per 1 januari 2014 zelfstandig. Zie als voorbeeld Zuid-Sudan.
Maar uit democraties oogpunt is het belangrijk dat de bevolking het zelf ook wil uiteraard.
Het probleem voor Catalonie is dat Spanje formeel gezien nog steeds een eenheidsstaat is en de autonomie enkel en alleen bij gratie van de overheid in Madrid bestaat, en aangezien die met de Partido Popular aan het roer behoorlijk pro Spaanse eenheid is hoeven ze voorlopig nog niks te verwachten van Madrid.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:51 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Als met een referendum blijkt dat meer dan 50% voor afscheiding is, kan de Spaanse regering beslissen dit proces in werking te zetten. Dan is een staat bijvoorbeeld per 1 januari 2014 zelfstandig. Zie als voorbeeld Zuid-Sudan.
Maar uit democraties oogpunt is het belangrijk dat de bevolking het zelf ook wil uiteraard.
Da's dan ook zo'n beetje het enige positieve aan de PP. De eenheid is van vitaal belang tijdens een crisis als deze.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het probleem voor Catalonie is dat Spanje formeel gezien nog steeds een eenheidsstaat is en de autonomie enkel en alleen bij gratie van de overheid in Madrid bestaat, en aangezien die met de Partido Popular aan het roer behoorlijk pro Spaanse eenheid is hoeven ze voorlopig nog niks te verwachten van Madrid.
Klopt, anders krijg je Servië-Kosovo praktijken, dat Spanje Catalonië niet erkend als zelfstandige staat.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:54 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het probleem voor Catalonie is dat Spanje formeel gezien nog steeds een eenheidsstaat is en de autonomie enkel en alleen bij gratie van de overheid in Madrid bestaat, en aangezien die met de Partido Popular aan het roer behoorlijk pro Spaanse eenheid is hoeven ze voorlopig nog niks te verwachten van Madrid.
Die eenheid moet vanzelf komen, als je die af moet dwingen dan is die sowieso al een farce.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:55 schreef Strani het volgende:
[..]
Da's dan ook zo'n beetje het enige positieve aan de PP. De eenheid is van vitaal belang tijdens een crisis als deze.
Hij komt er in elk geval niet door onafhankelijkheid toe te staan. En verder wordt er weinig afgedwongen. De tijden van Franco zijn voorbij, veel regio's zijn autonoom en de regionale talen en gebruiken worden gerespecteerd.quote:Op dinsdag 11 september 2012 22:59 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Die eenheid moet vanzelf komen, als je die af moet dwingen dan is die sowieso al een farce.
Really?quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:00 schreef Strani het volgende:
[..]
Hij komt er in elk geval niet door onafhankelijkheid toe te staan. En verder wordt er weinig afgedwongen. De tijden van Franco zijn voorbij, veel regio's zijn autonoom en de regionale talen en gebruiken worden gerespecteerd.
Op het moment dat één partij ja zegt (Catalonie) en de andere, grotere, partij nee (Spanje) dan is er toch wel degelijk sprake van afgedwongen eenheid.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:00 schreef Strani het volgende:
[..]
Hij komt er in elk geval niet door onafhankelijkheid toe te staan. En verder wordt er weinig afgedwongen. De tijden van Franco zijn voorbij, veel regio's zijn autonoom en de regionale talen en gebruiken worden gerespecteerd.
Als je nu nét een meerderheid haalt, op een dieptepunt van de Spaanse geschiedenis als het om de economie gaat, wie zegt dat je dan over 10 jaar nog steeds een meerderheid zou hebben? Als Madrid direct zou instemmen met onafhankelijkheid omdat er in Catalunya een kleine meerderheid vóór stemt, dan regeer je echt naar de waan van de dag.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:07 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Op het moment dat één partij ja zegt (Catalonie) en de andere, grotere, partij nee (Spanje) dan is er toch wel degelijk sprake van afgedwongen eenheid.
Laten we gewoon elke Europeaan z'n eigen staat geven.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:30 schreef DDDDDaaf het volgende:
Kwam er binnenkort trouwens niet ook een referendum waarin Kreta voor zelfstandigheid t.o.v. Griekenland kon kiezen?
Niet dat ik weet. Schotland t.o.v. het Verenigd Koninkrijk wel.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:30 schreef DDDDDaaf het volgende:
Kwam er binnenkort trouwens niet ook een referendum waarin Kreta voor zelfstandigheid t.o.v. Griekenland kon kiezen?
Ik pleit meer voor herindeling op taal.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:35 schreef Strani het volgende:
[..]
Laten we gewoon elke Europeaan z'n eigen staat geven.
Dan sta ik er nog meer op dat Valenciaans een eigen taal isquote:Op dinsdag 11 september 2012 23:38 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik pleit meer voor herindeling op taal.
Het riedeltje 'als de nood het hoogst is weet je wie je echte vrienden zijn' gaat ook voor bondsstaten op. In tijden van economische voorspoed en vrede zal het iedereen een worst wezen in wat voor staat ie leeft, pas als je op het moment dat het moeilijk wordt er ook samen doorheen komt kun je pas echt van een succesvolle bondsstaat spreken.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:29 schreef Strani het volgende:
[..]
Als je nu nét een meerderheid haalt, op een dieptepunt van de Spaanse geschiedenis als het om de economie gaat, wie zegt dat je dan over 10 jaar nog steeds een meerderheid zou hebben? Als Madrid direct zou instemmen met onafhankelijkheid omdat er in Catalunya een kleine meerderheid vóór stemt, dan regeer je echt naar de waan van de dag.
Als je 9 van de 10 jaar aardig kunt samenleven en in dat tiende jaar loopt het even minder en wil men onafhanklijk worden, moet je dan luisteren terwijl je weet dat de kans op 9 betere jaren na afloop van dat slechte jaar vrij groot is?quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:42 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het riedeltje 'als de nood het hoogst is weet je wie je echte vrienden zijn' gaat ook voor bondsstaten op. In tijden van economische voorspoed en vrede zal het iedereen een worst wezen in wat voor staat ie leeft, pas als je op het moment dat het moeilijk wordt er ook samen doorheen komt kun je pas echt van een succesvolle bondsstaat spreken.
Ja, want de meerderheid van de bevolking wilt het zo.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:44 schreef Strani het volgende:
[..]
Als je 9 van de 10 jaar aardig kunt samenleven en in dat tiende jaar loopt het even minder en wil men onafhanklijk worden, moet je dan luisteren terwijl je weet dat de kans op 9 betere jaren na afloop van dat slechte jaar vrij groot is?
(Let wel, de jaar-aantallen zijn fictief)
Dan verschillen we daarover van mening. Als het gaat om zoiets enorms als de onafhankelijkheid van een regio, dan moet er wat mij betreft voor veel langere tijd een meerderheid bestaan. Niet alleen als het even iets minder loopt.quote:Op dinsdag 11 september 2012 23:48 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ja, want de meerderheid van de bevolking wilt het zo.
Met dat argument kan je net zo goed alle verkiezingen wel afschaffen omdat dat immers ook maar een momentopname is waarbij het ene moment wel een meerderheid kan bestaan en het andere moment weer niet.quote:Op woensdag 12 september 2012 00:06 schreef Strani het volgende:
[..]
Dan verschillen we daarover van mening. Als het gaat om zoiets enorms als de onafhankelijkheid van een regio, dan moet er wat mij betreft voor veel langere tijd een meerderheid bestaan. Niet alleen als het even iets minder loopt.
Het is geen kinderspel hè, zo'n onafhankelijkheid. Het zou enorme gevolgen hebben voor zowel Catalunya als voor de rest van Spanje.
Als Catelonie er komt, dan ook Baskenlandquote:Op dinsdag 11 september 2012 19:21 schreef Rezania het volgende:
[..]
Eerder het uiteenvallen van Spanje.
Nee. Een verkiezing is voor maar een paar jaar geldig. Een onafhankelijkheid is permanent.quote:Op woensdag 12 september 2012 00:08 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Met dat argument kan je net zo goed alle verkiezingen wel afschaffen omdat dat immers ook maar een momentopname is waarbij het ene moment wel een meerderheid kan bestaan en het andere moment weer niet.
Of totdat ze besluiten zich weer aan te sluiten bij Spanje (andersom kan immers ook).quote:Op woensdag 12 september 2012 00:09 schreef Strani het volgende:
[..]
Nee. Een verkiezing is voor maar een paar jaar geldig. Een onafhankelijkheid is permanent.
Ik denk dat het dán voor de rest van Spanje niet meer zo hoeftquote:Op woensdag 12 september 2012 00:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Of totdat ze besluiten zich weer aan te sluiten bij Spanje (andersom kan immers ook).
Sarcasme, neem ik aan?quote:Op woensdag 12 september 2012 00:17 schreef Aloulou het volgende:
Tientallen jaren autonomie heeft blijkbaar de wens om onafhankelijk te worden alleen versterkt. Spanje moet gewoon weer terugdraaien. Noodtoestand uitroepen en Catalonie zuiveren van dit soort separatistisch tuig. Alle culturele (catalaanse) vrijheden ook weer intrekken, men gaat zich met de zweep erover weer gewoon spaans gedragen ipv dat separistische gedoe en afzetten. De eenheid van Spanje staat op het spel en dan moet men hard ingrijpen. Het is helaas niet anders.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |