abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 september 2012 @ 13:28:23 #1
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116561817

Hoi FOK!ers,

Sinds een jaar doe ik vrijwilligerswerk in het asiel bij mij in de buurt. Omdat ik dit ontzettend leuk werk vind en toch wel heel veel dierenleed, maar ook vreugde op mijn pad krijg, leek het mij leuk een topic te openen om deze dingen met jullie te delen. Dit topic is uitsluitend bedoelt ter informatie over wat ik doe, hoe het met de dieren gaat en de ontwikkelingen wanneer er een dier geadopteerd wordt. Dit topic is dus GEEN adoptie of verkooptopic.

Vragen zijn uiteraard heel erg welkom, mocht ik het antwoord niet weten, zal ik dit navragen. Wanneer je een kat, hond of konijn/knaagdier ziet die je heel erg leuk vindt en waar je meer informatie over zou willen, is dat mogelijk en ik zal dan ook alle vragen naar kunnen beantwoorden, ik wil echter nogmaals benadrukken dat dit GEEN verkooptopic is en mocht je een dier willen adopteren, ik met alle liefde het e-mailadres van het asiel wil PM'en, maar dat dit niet het doel is van dit topic.

Ik hoop dat jullie dit een leuk en informatief topic gaan vinden :D.

Groetjes,

San

Vorige delen:
Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum
Mijn avonturen in het Dieren Opvangcentrum deel 2

Laatste update:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 9 september 2012 @ 13:30:33 #2
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116561890
Allereerst even een heel groot dankjewel O+!!! voor de donoren O+!
  zondag 9 september 2012 @ 13:46:00 #3
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116562468
En dan nu de update van gisteren :).

Voor de verandering stond ik op de Lange Gang, ook weer eens leuk. E.e.a. is veranderd, er zijn de afgelopen weken behoorlijk wat kittens geadopteerd, dit resulteerde in een mooie leegloop in de kantine (nog 7 of 8 kittens) en dus ook een leegloop in de kittenquarantaine. Een groot deel is naar de kittenkamer op de Lange Gang gebracht waar ze nu gezellig samen ravotten en spelen. Erg leuk om te zien.

Uiteraard zitten er nog wel een aantal kittens in de kittenquarantaine, dat zijn net binnengebrachte kittens die nog niet geent zijn of iets onder de leden hebben en dus medicatie nodig hebben :).

Op de ziekenboeg is er niet veel veranderd, de katten zijn nog steeds in de greep van de niesziekte, al verslechtert de situatie momenteel ook niet, beter is het nog niet.

Omdat ik eigenlijk altijd op de quarantaine sta, zal ik nog een keer uitleggen hoe de kamers van de Lange Gang eruit zien; alle kamers (vijf in totaal) beschikken over een binnen en een buitenruimte. Beide ruimtes hebben verhogingen, krabpalen, mandjes en dergelijke waar de katten lekker op kunnen liggen en mee kunnen spelen. In iedere kamer ligt een aantal balletjes, muisjes, bolletjes wol aan een touw en andere speeltjes waar gretig gebruik van wordt gemaakt (vooral door de kittens). Iedere kamer heeft nu ook een grote kartonnen doos waar gaten in zijn gemaakt zodat de katten erin kunnen of bovenop kunnen zitten. Zoals verwacht, dozen zijn leuk O+!

Het schoonmaken is wel ietsje veranderd, eerst gebruikten wij chloortabletten om de vloeren te reinigen. Nu gebeurt dit nog maar om de dag en op zondag, op de even dagen (dinsdag, donderdag, zaterdag) wordt er gereinigd met sanitairreiniger. De mandjes worden uitgeklopt, de ligdoeken ook, alle kussens, handdoeken en dekens die smerig zijn worden weggehaald en vervangen voor verse.

De vloer binnen en buiten wordt grondig geschrobd, drooggetrokken en binnen wordt nagedroogd met een dweil. Hoewel je zou denken dat de katten ondertussen wel weten dat er water komt als de kamer leeg wordt gehaald, komen ze nog regelmatig schaatsen :').

Ik heb nog wat foto's gemaakt van de kittens, de kamer waar ze in zitten en een prachtig poesje dat in kamer vijf zit:

De kamer binnen, links staat het voer en het water, rechts de kattenbakken.

Het buitenverblijf met de kartonnen doos die overal naartoe wordt gesleept.

En Sarah, een lief maar bang en gestresst poezenmeisje uit kamer vijf :).

In kamer vijf zitten de katten die een speciaal dieet hebben en dus absoluut geen reguliere brokjes mogen hebben omdat ze daar ziek van worden :).
pi_116563998
Leuk, die foto's :) en fijn dat er kittens geadopteerd zijn! Nu nog hopen dat de niesziekte eens minder wordt.
Worden er nog steeds kittens binnengebracht trouwens?
pi_116564524
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 13:46 schreef Samzz het volgende:
En dan nu de update van gisteren :).
...................
In kamer vijf zitten de katten die een speciaal dieet hebben en dus absoluut geen reguliere brokjes mogen hebben omdat ze daar ziek van worden :).
Wat moet ik me daarbij voorstellen dan :? En wat krijgen ze dan voor voer :?
Voor de rest ^O^ _O_
  zondag 9 september 2012 @ 14:57:27 #6
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116564797
quote:
0s.gif Op zondag 9 september 2012 14:31 schreef Oognip het volgende:
Leuk, die foto's :) en fijn dat er kittens geadopteerd zijn! Nu nog hopen dat de niesziekte eens minder wordt.
Worden er nog steeds kittens binnengebracht trouwens?
Volgens mij valt het wel mee :). Ik zal het eens navragen volgende week.

quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 14:50 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Wat moet ik me daarbij voorstellen dan :? En wat krijgen ze dan voor voer :?
Voor de rest ^O^ _O_
Het is een kamer zoals iedere andere kamer, alleen staan er ook negen hokken in, daar zitten de katten 's nachts in en wanneer ze overdag hun speciale dieetvoer krijgen. Dit is vaak een bepaalde brok van Royal Canin, bijv. intestinal, Urinary HD e.d..
pi_116564955
Hier ook net een vondelingetje in huis *O*

Nu 8 weken en gechipt etc en kerngezond en speels w/

Hij heet Boef :D idd heeft iets te maken met zijn character :P
pi_116586281
quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 15:01 schreef ikweethetookniet het volgende:

[ afbeelding ]

Gaaf zo'n licht kopje op een donker lijf :D
You sound reasonable...Time to up my medication.
pi_116604665
quote:
6s.gif Op zondag 9 september 2012 15:01 schreef ikweethetookniet het volgende:

[ afbeelding ]

Ik dacht dat jij alleen voor een kitten voor je buurvrouw aan het kijken was? :D
pi_116608132
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 16:13 schreef Oognip het volgende:
Ik dacht dat jij alleen voor een kitten voor je buurvrouw aan het kijken was? :D
We doen het samen ;)
Poes dubbel tehuis, dubbele speeltjes, dubbele aandacht *O*
  maandag 10 september 2012 @ 17:42:59 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116608587
Dierenarts rekening door de helft :7?
pi_116609236
quote:
0s.gif Op maandag 10 september 2012 17:42 schreef Samzz het volgende:
Dierenarts rekening door de helft :7?
:Y Netzoals de aanschaf, inenting, chip en voer :7
Sorry voor topic kaping :@
  dinsdag 11 september 2012 @ 14:26:14 #13
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116642695
7 oktober organiseert ons asiel een open dag :). Van 11:00 tot 16:00 uur, mocht er iemand geïnteresseerd zijn :).
pi_116647294
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 14:26 schreef Samzz het volgende:
7 oktober organiseert ons asiel een open dag :). Van 11:00 tot 16:00 uur, mocht er iemand geïnteresseerd zijn :).
Tussen 11:00 en 16:00 uur kunt u een geweldig huisdier uitzoeken en mee naar huis nemen.
Na 16:00 kunt u een geweldige vrijwilliger uitzoeken.....
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:29:36 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116647524
quote:
6s.gif Op dinsdag 11 september 2012 16:24 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Tussen 11:00 en 16:00 uur kunt u een geweldig huisdier uitzoeken en mee naar huis nemen.
Na 16:00 kunt u een geweldige vrijwilliger uitzoeken.....
Ik las gewillige :').
  zaterdag 15 september 2012 @ 13:58:23 #16
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116813620
Vandaag een superknettersmerig drukke dag op het asiel.

Van de 90 katten die wij huisvesten op het asiel en bij gastgezinnen, zijn er een stuk of 35 a 40 ziek. Inmiddels hebben wij 3 ziekenboegen, de oorspronkelijke ziekenboeg (20 katten), de kittenkamer (10 katten) en kamer 1 op de Lange Gang (5 of 10, weet ik niet precies).

De katten op de Lange Gang hebben niesziekte, maar zijn niet dusdanig ziek dat ze medicatie nodig hebben of apart moeten worden gezet. In principe zijn de katten ook geënt, maar dat geeft geen garantie dat ze het niet toch krijgen (daarom ook altijd oppassen met vreemde katten!).

Zowel op de kittenkamer als op de ziekenboeg zit alles onder het snot, in sommige hokken snot met bloed. Meer dan de helft van de 30 katten in de ziekenboeg/kittenkamer eet niet en moet dus gedwangvoerd worden, daarnaast zitten de katten op de doxycycline (75 mg).

Het is wel echt om moedeloos van te worden... De niesziekte epidemie leek bezworen, maar slaat nu knetterhard weer terug. Ik ben dus deze ochtend met twee collega's (later versterkt met nog twee collega's) vooral bezig geweest met schoonmaken. Ik heb de quarantaine gedaan en heb daar eerst alles afgewerkt om daarna in de kittenkamer te beginnen. I.v.m. besmetting mag iedereen die in de ziekenboeg/kittenkamer/kamer 1 Lange Gang is geweest, niet meer naar de andere katten :).

Toch heb ik bij de quarantaine nog wel een aantal foto's gemaakt, ook wat overzichtfoto's om te laten zien hoe het er zo'n beetje uit ziet :).

De hokken in de linker en rechter kamer. Links zit vol, rechts alleen de bovenste vijf :).

De wastafel met grote gootsteen, kraan en spuitstuk. Hier worden eerst de kattenbakken gewassen en ontsmet. Daarna wordt alles met sanitairreiniger nagespoeld en geschrobd en daarna worden de voerbakjes met afwasmiddel gereinigd.

De opslagruimte. De plank waar de handdoeken, theedoeken, washandjes e.d. liggen is ernstig leeg. Dat krijg je na het schoonmaken van 15 hokken :D. Verder staat hier verschillende soorten voer, een bak met speeltjes, schone kattenbakken, emmers, reinigingsmiddelen en papieren voor de administratie.

Kleine Dotter, knalrood, ontzettend speels en lief O+.

Ouwetje, geen idee meer hoe hij heet :@. Een Turkse Van van 10 jaar.

Mooie Rooie. Bang, maar toch ook wel lief. En groot.

Paulus, een niet echte kabouter :+. Heel speels en erg erg knap :).

Persian, een kruising pers met nog wat. Meer dan 10 jaar oud en nogal stressig, wel een lieve kat en ook dol op aandacht.

Ik hoop dat ik volgende week beter nieuws heb... Maar ik betwijfel het, de nieuwe ronde medicatie is net ingegaan.
pi_116841225
Heb me zojuist eens even verdiept in de niesziekte:

quote:
Behandeling: Zoals gezegd wordt niesziekte veroorzaakt door enkele virussen en vooral de chlamydia. Er bestaan nauwelijks medicijnen om de niesziektevirussen te bestrijden, voor de chlamydia bestaan die er wel. Dit betekent dat de behandeling er vooral uit bestaat bijkomende infecties te onderdrukken, uitdroging te bestrijden en eventueel de patiënt dwangvoedering te geven.

In onze praktijk betekent dit dat de patiënt antibiotica, chemotherapeutica en indien nodig infuus krijgt, aangevuld met licht verteerbaar en smakelijk dieetvoer. Ook worden ze bestraald met UV licht, dat de virussen en bacteriën afdoende bestrijdt.
Arme katjes ;( Wat een rotziekte. Vooral het feit dat het altijd toe kan slaan, zelfs al ben je nog zo voorzichtig en zijn katten ingeënt. Is het bij elk asiel altijd wel een paar keer per jaar 'prijs' wat dat betreft?
pi_116842899
Wat is niesziekte toch een besmettelijke rotziekte :(
  zondag 16 september 2012 @ 12:39:23 #19
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116843124
quote:
6s.gif Op zondag 16 september 2012 11:39 schreef robdriessen het volgende:
Heb me zojuist eens even verdiept in de niesziekte:

[..]

Arme katjes ;( Wat een rotziekte. Vooral het feit dat het altijd toe kan slaan, zelfs al ben je nog zo voorzichtig en zijn katten ingeënt. Is het bij elk asiel altijd wel een paar keer per jaar 'prijs' wat dat betreft?
Het heerst. Ieder jaar is 't wel wat anders, vorig jaar schimmeluitbraak, dit jaar niesziekte...

Niesziekte is gewoon echt kut, het heerst enorm, is besmettelijk, enten beschermt niet afdoende en toch gooit kattenbezittend Nederland hun beesten massaal naar buiten.
pi_116849800
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 september 2012 13:58 schreef Samzz het volgende:

[ afbeelding ]
Kleine Dotter, knalrood, ontzettend speels en lief O+.

Is dit toevallig een katertje dat door de dierenambulance vorige week is gebracht?
Wij hebben namelijk zo'n katertje in onze tuin gevangen en door de dierenambu naar het asiel laten brengen. Wij hadden namelijk het vermoeden dat het om een zwerfkatje / achter gelaten katje zou gaan.
Nu ben ik dus wel erg benieuwd hoe het met hem gaat en of het hem is. Hij was namelijk zoo knuffelig:

In de bench vond ie het helemaal niet oké. Op schoot vond hij alles prima O+

Wij willen eigenlijk nog wel even komen kijken, mocht geen baasje zich melden.

ben overigens de zus van Astrid ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door muts88 op 16-09-2012 15:44:49 ]
  zondag 16 september 2012 @ 17:01:37 #21
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116853785
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 15:38 schreef muts88 het volgende:

[..]

Is dit toevallig een katertje dat door de dierenambulance vorige week is gebracht?
Wij hebben namelijk zo'n katertje in onze tuin gevangen en door de dierenambu naar het asiel laten brengen. Wij hadden namelijk het vermoeden dat het om een zwerfkatje / achter gelaten katje zou gaan.
Nu ben ik dus wel erg benieuwd hoe het met hem gaat en of het hem is. Hij was namelijk zoo knuffelig:
[ afbeelding ]

In de bench vond ie het helemaal niet oké. Op schoot vond hij alles prima O+

Wij willen eigenlijk nog wel even komen kijken, mocht geen baasje zich melden.

ben overigens de zus van Astrid ;)
Ja, dat zou goed kunnen. Er zitten twee rode kleintjes die erg op elkaar lijken.

Als je even belt mag je vast komen kijken :).
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:12:01 #22
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116949826
quote:
Geen extra geld voor dierenasiel Enschede
De Gemeente Enschede trekt geen extra geld uit voor het noodlijdende dierenasiel in de stad. Het Dierenopvangcentrum krijgt wel meer mogelijkheden om het beschikbare geld te gebruiken.
Het asiel verwacht dit jaar af te sluiten met een tekort maar omdat niemand gebaat is bij een faillissement, omdat de zwerfdieren in de gemeente toch opgevangen moeten worden, hoeft de rente op de lening aan de Gemeente 2 jaar niet afgelost te worden.
De gemeente wil dat het asiel gaat inkrimpen, zodat op personeelskosten bespaard wordt. Ook zou het asiel onder meer de opvang van dieren kunnen terugbrengen tot 7 dagen, geld genereren uit het bieden van dagbesteding en fuseren met het dierenopvangcentrum in Almelo. Het asiel in Enschede heeft het effect van die maatregelen echter niet in de hand, omdat het daarvoor ook afhankelijk is van de medewerking van anderen.
Bovenstaande maatregelen gaat niemand in de koude kleren zitten. Het DOC heeft slechts 4 fte’s in dienst! En dat terwijl de dieren 7 dagen per week, 24 uur per dag opvang en verzorging nodig hebben. Dat bovenstaande plannen een zware last zullen worden op de schouders van de medewerkers mag duidelijk zijn!
Naast de maatregelen die het bestuur moet gaan treffen, hebben de medewerkers en vrijwilligers besloten om ook zelf initiatief om ervoor te zorgen dat er geld binnen gaat komen. Lees hiervoor meer in het artikel over Dieren Adoptie Plan.

Dieren-Adoptie-Plan

Dagelijks brengen vele dierenliefhebbers een bezoekje aan ons Dierenopvangcentrum, dat zich sinds 2004 bevindt aan Boswinkelbeekweg 10 in Enschede.
Behoudens de vele activiteiten die nodig zijn voor de opvang en de verzorging van de dieren, vallen daarbij ook zowel bij de honden- als de kattenverblijven de sponsorbordjes op, die de namen vermelden van de deelnemers aan het Dieren-Adoptie-Plan.

De DAPPERS, zoals de deelnemers aan het Dieren-Adoptie-Plan genoemd worden, adopteren volgens dit plan een kennel of het verblijf van een dier in ons Dierenopvangcentrum. Jaarlijks krijgen de DAPPERS een overzicht toegezonden van de dieren die in hun verblijf vertoefd hebben, met onder meer een beschrijving van het dier, de duur van het verblijf en tevens of het een nieuw tehuis heeft gevonden. Deelnemers worden ook op de website vermeld.u steunt dus een dier zonder zelf een dier in huis te nemen.

Met de inkomsten uit het Dieren-Adoptie-Plan hoopt het Dierenopvangcentrum Enschede in ieder geval de extra’s te blijven doen voor de dieren. Extra’s betekent geen luxe maar meer noodzaak. Onderhoud aan de kennels, nieuwe stretchers voor de honden, krabpalen voor de katten enzovoort. Uw geld kom rechtstreeks ten goede aan de dieren.

Wie in de gelegenheid is om net als andere DAPPERS iets meer te doen voor de dieren in onze opvang, kan het inschrijfformulier invullen en opsturen of inleveren tijdens de Open Dag.
Dierenopvangcentrum Enschede
Boswinkelbeekweg 10
7546 PA ENSCHEDE

DAPPER worden is een mooi voornemen!

Mogelijkheden Dieren Adoptie Plan
Sponsorpakket A: Hokkensponsoring
Dierenopvangcentrum Enschede biedt u de mogelijkheid om een hok in de opvang te sponsoren. Voor ¤ 250,= per jaar prijkt uw (bedrijfs) naam op de kennel van een hond, kat of konijn.
Vanuit Knaag & Ko ontvangt u elke drie maanden een (digitale) nieuwsbrief waarmee u op de hoogte wordt gehouden van nieuwtjes en bijzondere dieren die bij de opvang zijn binnengekomen.
Sponsorpakket B: Club van Honderd
Wilt u als particulier, bedrijf, school of het Dierenopvangcentrum Enschede steunen met minimaal ¤ 100,- per jaar in geld of goederen? Dan wordt u automatisch lid van onze Club van Honderd. Ons streven is honderd clubleden te krijgen, dus geef u snel op! Elk jaar ontvangt u de (digitale) nieuwsbrief van ons.
Sponsorpakket C: tientjes lid
Alle bee(s)tjes helpen. Wilt u bijdragen maar u kunt gewoonweg niet veel missen? Geeft niets! Voor ¤ 10,= per jaar kunt u lid worden van het Dieren Adoptie Plan. Via onze website wordt u dan op de hoogte gehouden over het wel en wee in het Dierenopvangcentrum Enschede
Een bericht namens ons asiel :). Het gaat echt slecht en de gemeente Enschede is totaal niet bereid om ons te steunen met een taak die wij nota bene namens de gemeente uitvoeren!

Ik word er verdrietig van ;(...
pi_116950591
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 september 2012 20:12 schreef Samzz het volgende:

[..]

Een bericht namens ons asiel :). Het gaat echt slecht en de gemeente Enschede is totaal niet bereid om ons te steunen met een taak die wij nota bene namens de gemeente uitvoeren!

Ik word er verdrietig van ;(...
Laat alle katten met niesziekte eens los in het gemeentehuis tijdens een raadsvergadering :(
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:31:38 #24
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116951068
Help je mee ze daarna weer te vangen :+?
  dinsdag 18 september 2012 @ 20:35:40 #25
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_116951315
Meh, het is gewoon kut... Men betaalt al een aardige prijs voor de dieren wanneer ze bij ons adopteren, dus dat verhogen is ook al geen mogelijkheid, vooral katten kan je gewoon gratis van Marktplaats plukken, waarom zou je er dan in godsnaam voor betalen, he.

Ook al heb je dan een dier dat gechipt is, geholpen, ontvlooid, ontwormd, enz.. En het asiel verdient er ook nog eens niks aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')