Zo, tijd voor de grote update.
Vorige week waren de quarantaine, de ziekenboeg en de kittenkamer zo goed als leeg. Vandaag kwam ik binnenlopen en meteen kwam mijn collega naar mij toe, of ik de quarantaine en de kittenkamer zo snel en grondig mogelijk wilde schoonmaken en dan meteen door wilde naar de ziekenboeg. Ik voelde de bui al hangen...
En ja hoor, drie katten in de kittenkamer, drie in de quarantaine en 19 doodzieke katten op de ziekenboeg. Eerst maar snel begonnen met de quarantaine waar 3 nieuwe katten zitten, Ovide, Leida en een mooi jong poesje waar ik de naam zo niet meer van weet. Diertjes zien er prima uit, eten goed en de ontlasting is ook prima. Een van de katten vond ik een beetje dik (ik heb zelf de hokken niet schoon gemaakt, dat heeft een onervaren stagaire gedaan, zodat ik de rest op record tempo af kon handelen). Toen alles klaar was, heb ik Leida even goed bekeken, ja hoor, drachtig... Meteen mijn collega geroepen, zij heeft ook gevoeld en we waren het eens.
Dit nieuws meteen in het logboek en groot op het whiteboard gezet.
![P1040004.jpg]()
De drachtige Leida.
![P1040010.jpg]()
Kindje Ovide.
![P1040018.jpg]()
Kindje geen idee hoe ze heet

.
![P1040001.jpg]()
Snoesepoesje

.
![P1040005.jpg]()
Hugo.
Daarna door naar de kittenkamer, drie katten, Hugo, Snoesje en Milou. Alle drie zonder snot, maar we durven ze, mede door de uitbraak van deze week, niet naar de Lange Gang te zetten.
Na het schoonmaken, bijvullen, voeren en nakijken, meteen doorgerend naar de ziekenboeg. En ik werd er oprecht heel erg verdrietig van... Een aantal van mijn quarantainekatten, die naar de Lange Gang mochten, zijn weer terug, doodziek. Ook een aantal katten zijn rechtstreeks van de quarantaine naar de ziekenboeg verplaatst, doodziek. Het blijkt dus, dat er door de week niet grondig genoeg schoon wordt gemaakt en men het er met een Jantje van leien vanaf maakt...
Mijn poesjes Lisa en Maria, ziek. Kitten Jozef, ziek. Dex, Dorus en Dirk, doodziek (aan de sondevoeding). Van de 19 katten zitten er 12 die niet willen eten en dus gedwangvoerd moeten worden, 4 katten zitten aan de sondevoeding en twee staan er op de nominatielijst (Maria en Jozef). Ik heb alleen de linkerkant van de ziekenboeg gedaan, dus ik weet niet wat er aan de andere kant precies zit, maar alle hokken compleet onder het snot en bloed, zwaar ademende en piepende katten.
En als klap op de vuurpijl, Maria is drachtig. Haar kittens zullen zeker weten dood gaan, want Maria wordt behandeld met Doxycycline (antibiotica). Alle zieke katten zitten overigens aan de doxy.
De hele ochtend heeft een collega alle twaalf katten gedwangvoerd (moet meerdere keren per dag) en de medicatie erin gestouwd (een van de katten zit op 3 verschillende pillen...), terwijl ik en twee andere collega's druk aan het schoonmaken en controleren waren.
Het dagje wel dus... Siepi is afgelopen week gecastreerd en is vandaag uitgezet. Leida zal volgende week gesteriliseerd worden en haar kittens zullen dus doodgaan. Ze is nu ongeveer 2 á 3 weken drachtig en het is gruwelijk, maar wij kunnen gewoon niet anders... Er zijn teveel kittens (nu al weer twee gastgezinnen die de eerste kittens hebben opgevangen en in de quarantaine zitten er nu 3 (Leida is zelf nog maar een kind)) en het kost echt klauwen vol geld die wij als asiel niet hebben... We maken nu al gruwelijke kosten alleen al met de zieke katten.
Bah, wat heb ik me vandaag rot gevoeld... Die zieke katten, nauwelijks kunnen ze ademhalen, bijna niet eten door alle zweren en blaren in de bekjes, de diertjes met een sonde. Heel erg naar.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”