Je moet de VVD in Nederland een beetje vergelijken met de Republikeinen in de VS. Als de PvdA de grootste was geworden moest Rutte als premier waarschijnlijk oprotten, maar dat zou natuurlijk een hoop wrok veroorzaken bij de VVD. Dan had de VVD helemaal het onderste uit de onderhandelingskan gewild en had de PvdA er voor Jan Doedel bijgezeten, ook al waren ze de grootste geworden.quote:
Je hebt in al je PvdA-haat liever dat het land überhaupt niet geregeerd wordt?quote:Op donderdag 13 september 2012 06:06 schreef venomsnake het volgende:
Die combinatie (vvd/pvda/d66) lijkt me zelfmoord voor de PvdA. Bovendien geen meerderheid in 1e kamer. Maar goed, je weet het nooit met de draaikontjes van de PvdA natuurlijk.
Is het niet 'iets in de melk te brokkelen hebben' of 'een vinger in de pap hebben'?quote:Op donderdag 13 september 2012 07:54 schreef pberends het volgende:
[..]
Dus laat de VVD dit cadeautje maar behouden in een volgend Paars en/of middenkabinet, dan heeft de PvdA inhoudelijk meer in de pap te brokkelen.
quote:Op donderdag 13 september 2012 15:09 schreef ItaloDancer het volgende:
[..]
Is het niet 'iets in de melk te brokkelen hebben' of 'een vinger in de pap hebben'?![]()
Dan kun je het misschien inderdaad beter alleen met VVD en PvdA doen. En dan een soort gedoogafspraak maken met D66, GroenLinks en eventueel het CDA.quote:Op donderdag 13 september 2012 21:44 schreef Tijn het volgende:
Waarom zouden ze nu D66 erbij vragen? PvdA en VVD hebben samen al een meerderheid in de 2e kamer en zelfs met D66 erbij hebben ze nog geen meerderheid in de 1e kamer.
Bij Nieuwsuur werd ook gehint op 2 formateurs, van elke partij één. Toen zag ik opeens Bos en Bolkestein voor me. Die twee waren zo verstandig aan het praten na het laatste debat.quote:Op maandag 10 september 2012 15:49 schreef remlof het volgende:
[..]
Jawel, want de grootste partij krijgt het initiatief bij de formatie.
Ja, en hebben allebei in die uitzending gezegd dat niet te willenquote:Op donderdag 13 september 2012 22:36 schreef alors het volgende:
[..]
Bij Nieuwsuur werd ook gehint op 2 formateurs, van elke partij één. Toen zag ik opeens Bos en Bolkestein voor me. Die twee waren zo verstandig aan het praten na het laatste debat.
Klinkt wel goed wat je beschrijft. Ik wil enkel nog toevoegen het niet aankopen van de JSF en het volledig legaliseren van drugs.quote:Op vrijdag 14 september 2012 00:47 schreef Asphias het volgende:
overigens hoeft de formatie helemaal niet lang te duren:
op de belangrijkste verschilpunten:
vvd levert in op HRA, pvda op huurmarkt -> gehele woningmarkt hervormen naar duurzaam beleid.(a la d66)
pvda levert in op arbeidsmarkt, vvd op zorg -> ontslagrecht & ww versoepelen, kan vvd mee pochen. markwerking in de zorg word minder/gehervormt/whatever zodat de pvda daarmee kan pochen.
vvd wilt niet bezuinigen op defensie, pvda niet op ontwikkelingssamenwerking -> streep die tegen elkaar weg, afhankelijk van of je uitkomt met je begroting óf op allebei bezuinigen, óf op geen van beide.
en dan heb je zo in 10 minuten de grote lijnen al uitgezet, weekje om de details en ministerposten te regelen, en we kunnen 21 september beginnen.
Arbeidsmarkt is meer het paradepaardje van de pvda en HRA van VVD, die gaan ze niet laten varen..quote:Op vrijdag 14 september 2012 00:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op vrijdag 14 september 2012 00:47 schreef Asphias het volgende:
vvd levert in op HRA, pvda op huurmarkt -> gehele woningmarkt hervormen naar duurzaam beleid.(a la d66)
pvda levert in op arbeidsmarkt, vvd op zorg -> ontslagrecht & ww versoepelen, kan vvd mee pochen. markwerking in de zorg word minder/gehervormt/whatever zodat de pvda daarmee kan pochen.
vvd wilt niet bezuinigen op defensie, pvda niet op ontwikkelingssamenwerking -> streep die tegen elkaar weg, afhankelijk van of je uitkomt met je begroting óf op allebei bezuinigen, óf op geen van beide.
en dan heb je zo in 10 minuten de grote lijnen al uitgezet, weekje om de details en ministerposten te regelen, en we kunnen 21 september beginnen.
Geloof het niet, maar we zullen zien..
klopt. maar in een kabinet als dit wéét je gewoon dat ongeveer 50% van de punten waar je op verschilt er niet door gaan komen. dit kan je doen door alles tegen elkaar weg te strepen (jij mag de hra behouden als ik niets aan de arbeidsmarkt hoef te doen), en dan staan we 4 jaar stil(zie balkenende 4). wat ik hoop dat gebeurt, is positieve uitruil: je kan de kiezers duidelijk laten weten dat er geen andere reële opties waren, en je hebt ondertussen wel een aantal keiharde punten waar je laat zien dat je vooruit gaat, en oplossingen aandraagt.quote:Op vrijdag 14 september 2012 01:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Arbeidsmarkt is meer het paradepaardje van de pvda en HRA van VVD, die gaan ze niet laten varen..
En zo is marktwerking in de zorg is weer typisch VVD waar ze lang voor gestreden hebben..
persoonlijk zeg ik onmiddelijk ja. echter: dit is een kabinet van compromissen, dus een verstandige pvda zou hier niet over zeiken, tenzij ze weer een ander punt aan de vvd gunnen zeg maar. hoewel wiet legaliseren volgens mij door beide partijen wel als positief word gezien...quote:Op vrijdag 14 september 2012 01:07 schreef Senor__Chang het volgende:
[..]
Klinkt wel goed wat je beschrijft. Ik wil enkel nog toevoegen het niet aankopen van de JSF en het volledig legaliseren van drugs.
Geen gemiep meer en gewoon gaan regeren.quote:Op vrijdag 14 september 2012 00:47 schreef Asphias het volgende:
Wat een doemscenario voor werkend Nederland.quote:Op vrijdag 14 september 2012 00:47 schreef Asphias het volgende:
Whut?quote:Op vrijdag 14 september 2012 08:02 schreef June. het volgende:
Ik hoop zo dat de marktwerking in de zorg afgeschaft wordt, volgens mij is alleen de VVD voor.
Haha, sorry, erg krom geformuleerd inderdaad. Het is was nog vroegquote:Op vrijdag 14 september 2012 08:46 schreef venomsnake het volgende:
[..]
Whut?
edit:
Ow, je bedoelt VOOR marktwerking, lama
D66 en Groenlinks ook geloof ik.quote:Op vrijdag 14 september 2012 08:02 schreef June. het volgende:
Ik hoop zo dat de marktwerking in de zorg afgeschaft wordt, volgens mij is alleen de VVD voor marktwerking.
En die zijn er nu niet? Ik ben ervan overtuigd dat de zorgkosten alleen al daarom zullen dalen, simpelweg omdat de vele 'overhead' kosten wegvallen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 09:19 schreef sc00p het volgende:
[..]
D66 en Groenlinks ook geloof ik.
Zonder marktwerking komen er weer wachtlijsten.
Die zijn er nu bijna niet, vooral vergeleken met een aantal jaar geleden.quote:Op vrijdag 14 september 2012 09:58 schreef June. het volgende:
[..]
En die zijn er nu niet? Ik ben ervan overtuigd dat de zorgkosten alleen al daarom zullen dalen, simpelweg omdat de vele 'overhead' kosten wegvallen.
Ze kunnen dalen maar dan moet je dat wel verdomde goed organiseren. het is niet bepaald een wondermiddel. Er is niet voor niets ooit gekozen voor het introduceren van enige marktwerking.quote:Op vrijdag 14 september 2012 09:58 schreef June. het volgende:
[..]
En die zijn er nu niet? Ik ben ervan overtuigd dat de zorgkosten alleen al daarom zullen dalen, simpelweg omdat de vele 'overhead' kosten wegvallen.
Om grof geld te kunnen verdienen aan het feit dat mensen zorg nodig hebben ja. Maar ik geef toe dat er ook een besef van de eigen incompetentie om dat te organiseren in zat.quote:Op vrijdag 14 september 2012 10:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze kunnen dalen maar dan moet je dat wel verdomde goed organiseren. het is niet bepaald een wondermiddel. Er is niet voor niets ooit gekozen voor het introduceren van enige marktwerking.
Ja, en door de martkwerking gaat dat dus veranderen. Dat zie je nu al gebeuren, zorgverzekeraars krijgen steeds meer macht. Je kunt nu al niet meer overal terecht, omdat zorgverzekeraars geen contract meer hebben afgesloten met bepaalde ziekenhuizen. Wil je er toch naar toe, mag je het gewoon allemaal zelf betalen. Datzelfde geldt door paramedici, zoals fysiotherapeuten. Wil je uiteindelijk dat de verzekeraar gaat bepalen of je uberhaupt geopereerd kan worden (doordat ze het wel of niet vergoeden), dat ze bepalen door wie en waar je geopereerd zult worden?quote:Op vrijdag 14 september 2012 10:04 schreef sc00p het volgende:
[..]
Die zijn er nu bijna niet, vooral vergeleken met een aantal jaar geleden.
Ook moet je zelf kunnen kiezen naar welk ziekenhuis je wilt en eventueel door wie je geholpen wilt worden, vrijheid blijheid.
Dat ben ik met je eens, maar het is nu doorgeslagen. Volledige marktwerking in de zorg werkt nu eenmaal niet. Kijk naar de VS, en wij gaan nu ook zo langzamerhand die richting op. Lijkt me echt een horrorscenario. Er is gewoon zoveel bureacratie, dat kom ik zelfs als co-assistent nu al dagelijks tegen.quote:Op vrijdag 14 september 2012 10:09 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ze kunnen dalen maar dan moet je dat wel verdomde goed organiseren. het is niet bepaald een wondermiddel. Er is niet voor niets ooit gekozen voor het introduceren van enige marktwerking.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |