quote:Wie de politieke landschappen uit de Kieskompassen van 2006, 2010 en 2012 naast elkaar legt (zie afbeelding), ziet dat er sprake is van een structurele trend: D66 is op sociaal-economisch terrein een rechtse partij geworden en neemt op deze as ongeveer dezelfde positie in als de VVD in 2006 en het CDA van nu. Van een positie in het door Pechtold bewierookte ‘radicale midden’ (nee, dat is geen CDA-term) is dus geen sprake meer.
quote:Uit de gegevens blijkt namelijk dat aanhangers van D66 zich niet aan de rechterkant van het politiek spectrum plaatsen, maar in (weliswaar kleine) meerderheid ter linkerzijde. Bijna 55 procent van de D66’ers ziet zichzelf als gematigd tot uiterst links.
Inmiddels - het artikel is een week oud - weten we het antwoord op die laatste vraag: D66 is verworden tot VVD-light. Precies waarom ik de partij vaarwel heb gezegd.quote:Ondanks dat de achterban van D66 dus in het ‘radicale midden’ of links daarvan zit, stemt hij op een uitgesproken rechtse partij. Het is mogelijk dat kiezers het progressieve imago van D66 verwarren met een links sociaal-economisch profiel. Dit is op zichzelf niet vreemd; in vrijwel alle gevallen zijn progressieve partijen tevens links, en conservatieve partijen rechts. D66 neemt met haar plaats in het politieke spectrum een unieke plaats in.
Maar de recente verrechtsing van de Democraten zal uiteindelijk niet onopgemerkt blijven. Het lijkt een kwestie van tijd tot het (grote) linkse deel van de achterban zich ongemakkelijk gaat voelen bij de bezuinigingsdrift van Pechtold, wat D66 zal dwingen kleur te bekennen: is de partij een ‘VVD-light’, of toch een krijtstreepvariant van GroenLinks?
Koekoek.....quote:Op donderdag 6 september 2012 16:08 schreef Arcee het volgende:
Hoe kan de PvdA nou naar rechts zijn opgeschoven? Die zitten onder Samsom juist weer op het oude rode nest.
Tja, maar de SP en de PvdA zijn ondanks de verschuiving nog steeds links. Terwijl D66 en ook het CDA zich nadrukkelijk als middenpartijen profileren. Dat zijn ze geen van beiden; ze zijn duidelijk verrechtst.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:02 schreef okiokinl het volgende:
ze zijn toch allemaal naar rechts geschoven?... van de linkse partijen is dat nog veel triester dan van D66.
Het vreemde is dat D66 na deelname aan Balkenende II ongekend hard is afgestraft. Met pijn en moeite behaalde partij toen slechts 3 zetels. Toch weerhoudt ze dat kennelijk niet van hernieuwde rechtse aspiraties. Het Kunduz-akkoord was een schrijnende voorbode.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:02 schreef mvdejong het volgende:
Ik heb die discussie ook al eens met een D'66-stemmende kennis gehad; er kwam gewoon geen echte motivatie uit waarom gestemd werd. Het probleem lijkt te zijn dat D'66 in het verleden een hoop kiezers heeft getrokken met een gematigd links profiel, die nu uit principe D'66 stemmen, zonder daadwerkelijk te kijken naar de woorden van de partij, of de daden in het kabinet Balkende II.
Overigens verdenk ik de partijleiding ervan dat de veranderende koers weinig met een echte politieke zienswijze te maken heeft, maar meer met een persoonlijke ambitie om in een kabinet te komen, met de mogelijkheden tot het verwervan van lucratieve posities in de toekomst.
Beeldvorming die door de media is gevoed; niet gebaseerd op feiten.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:08 schreef Arcee het volgende:
Hoe kan de PvdA nou naar rechts zijn opgeschoven? Die zitten onder Samsom juist weer op het oude rode nest.
Dan kan je over zo'n beetje elke partij zeggen. Toch wordt veel gretig en selectief overgenomen.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:25 schreef Elfletterig het volgende:
Beeldvorming die door de media is gevoed; niet gebaseerd op feiten.
Wiens schuld is dat dan? Komt dat door de media die alles met een smeuïg sausje overgiet, of komt het door luie burgers die zichzelf onvoldoende in de politiek verdiepen?quote:Op donderdag 6 september 2012 16:26 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dan kan je over zo'n beetje elke partij zeggen. Toch wordt veel gretig en selectief overgenomen.
Ik had het niet over schuld. Ik denk dat het een combinatie is. De burger mag enige objectiviteit van nieuws uit de media verwachten. En zou zich ook via meerdere bronnen horen te informeren idd.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:33 schreef Elfletterig het volgende:
Wiens schuld is dat dan? Komt dat door de media die alles met een smeuïg sausje overgiet, of komt het door luie burgers die zichzelf onvoldoende in de politiek verdiepen?
Dat kun je rustig stellen, inderdaad. Maar hele volksstammen stemmen erop, terwijl het CDA kleiner dan ooit is. En partijen staan in de rij om met deze rechtse, conservatieve VVD samen te werken...quote:Op donderdag 6 september 2012 16:32 schreef Tomatenboer het volgende:
De VVD is in feite gewoon een rechtse flankpartij geworden.
Wat is er "rechts" aan de VVD?quote:Op donderdag 6 september 2012 16:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat kun je rustig stellen, inderdaad. Maar hele volksstammen stemmen erop, terwijl het CDA kleiner dan ooit is. En partijen staan in de rij om met deze rechtse, conservatieve VVD samen te werken...
Komt vooral door de zorg en het klappen van de gedoogcoalitie omdat ze wilde investeren in plaats van bezuinigen.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:34 schreef Arcee het volgende:
Ook leuk dat de PVV ver naar links is geschoven.
Ik wilde aan mijn vorige post nog toevoegen: En dan te bedenken dat ook nog partijen zijn die de VVD rechts willen aanhalen.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:34 schreef Libertarisch het volgende:
Er zijn geen rechtse partijen in Nederland.
Wat is er "gevaarlijk" aan de LP?quote:Op donderdag 6 september 2012 16:37 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik wilde aan mijn vorige post nog toevoegen: En dan te bedenken dat ook nog partijen zijn die de VVD rechts willen aanhalen.
Ik word op mijn wenken bediend. De standpunten van de LP zijn zodanig rechts dat ze niet anders zijn te betitelen dan gevaarlijk. Dat zou ik overigens ook vinden van een extreem-linkse partij, die voor communisme-achtige oplossingen pleit.
Even voor de goede orde: ik heb dat plaatje niet gefabriceerd. Het is een weergave van de positie die de VVD volgens het kieskompas inneemt, dus op basis van uiteenlopende standpunten.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:36 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat is er "rechts" aan de VVD?
Derhalve verbaast het mij dat de VVD nog altijd zo salonfähig is en door vrijwel iedereen als redelijk en acceptabel alternatief wordt gezien. Dit itt partijen als de SP die continu het stigma van flankpartij en te extreem over zich heen krijgen waardoor partijen als D'66 ze al op voorhand meent te moeten uitsluiten bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:35 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat kun je rustig stellen, inderdaad. Maar hele volksstammen stemmen erop, terwijl het CDA kleiner dan ooit is. En partijen staan in de rij om met deze rechtse, conservatieve VVD samen te werken...
Klopt, ik vind dat kieskompas ook onzin. Ik ben ook tegen de BTW verhoging trouwens, dat vind ik heel slecht van de VVD. Ik ben ook tegen de villasubsidie trouwens. Maar ik ben tegen elke subsidie. Dus als de HRA wordt afgeschaft moet ook de inkomstenbelasting worden afgeschaft.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Even voor de goede orde: ik heb dat plaatje niet gefabriceerd. Het is een weergave van de positie die de VVD volgens het kieskompas inneemt, dus op basis van uiteenlopende standpunten.
Wat er rechts is?
- Generieke verdeling van lasten, die van zwakkeren relatief veel meer vraagt
- Meedogenloze bezuinigingen op speciaal onderwijs, sociale werkplaatsen, persoonsgebonden budget
- Hoger eigen risico in de zorg / pleiten voor verdergaande marktwerking
- De villasubidie gepassioneerd beschermen, omdat rijken daar fors van profiteren
- Pleiten voor lagere inkomstenbelasting, beloning voor werkenden etc, zodat mensen die niet kunnen werken, buiten de boot vallen. En ondertussen generieke lastenverzwaringen, zoals btw-verhoging.
Ik kan nog even doorgaan, maar dit soort beleid wordt in Nederland als rechts beschouwd. In de ogen van LP-sympathisanten is het waarschijnlijk gevaarlijk links, maar dat zegt meer over jullie dan over de gemiddelde Nederlander.
Je hebt helemaal niks aangegeven. Slechts een paar niet onderbouwde SP slogans over de VVD eruit gegooid.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Derhalve verbaast het mij dat de VVD nog altijd zo salonfähig is en door vrijwel iedereen als redelijk en acceptabel alternatief wordt gezien. Dit itt partijen als de SP die continu het stigma van flankpartij en te extreem over zich heen krijgen waardoor partijen als D'66 ze al op voorhand meent te moeten uitsluiten bijvoorbeeld.
Dit terwijl de SP - zoals ik al aangaf - minder links is dan dat de VVD rechts is.
Maar goed, volgens mij moeten de oplossingen sowieso niet op de flanken worden gezocht ten behoeve van een breed draagvlak, en dat zijn velen gelukkig met mij eens, maar dus wel opvallend dat de VVD zich schijnbaar gematigder weet te profileren dan dat de werkelijke positie laat zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |