abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 september 2012 @ 12:45:44 #1
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_116455690

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks AEX Eurocrisis
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  donderdag 6 september 2012 @ 13:01:26 #2
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_116456165
Ja als niemand ze wil hebben, dan ga je zelf je eigen leningen opkopen he, je moet wat , toch?
http://www.telegraaf.nl/d(...)chuld_opkopen__.html

quote:
wo 05 sep 2012, 15:48 '
EUROPESE GELDPERS GAAT NIET AAN'
Draghi wil ongelimiteerd staatsschuld opkopen .
AMSTERDAM - Met de maandelijkse ECB-vergadering voor de deur lekken er langzamerhand meer details over de plannen van Draghi uit.
Zo zou de ECB ongelimiteerd staasschuld met een maximale looptijd van drie jaar willen opkopen.

[ Bericht 35% gewijzigd door HD9 op 06-09-2012 13:17:52 ]
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  donderdag 6 september 2012 @ 14:11:08 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116458175
Rente onveranderd op 0,75%

Persconferentie om 14:30u ben benieuwd wat hij te zeggen heeft over dat bond buying programma. Ben vooral benieuwd of ze gaan steriliseren en zo ja hoe dan? Steriliseren betekent automatisch dat het programma NIET ongelimiteerd kan zijn!

Stream: http://www.ecb.int/press/(...)bcast_120906.en.html
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 september 2012 @ 14:24:42 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116458598
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:11 schreef SeLang het volgende:
Rente onveranderd op 0,75%

Persconferentie om 14:30u ben benieuwd wat hij te zeggen heeft over dat bond buying programma. Ben vooral benieuwd of ze gaan steriliseren en zo ja hoe dan? Steriliseren betekent automatisch dat het programma NIET ongelimiteerd kan zijn!

Stream: http://www.ecb.int/press/(...)bcast_120906.en.html
Dat dacht ik ook al toen ik het las. Want op dit moment geven we ook niet ongelimiteerd veel geld uit.
Ik denk trouwens dat het netto tegen gaat vallen (of mee, hoe je het ook bekijkt). Er wordt telkens halfslachtig net zoveel toegezegd dat de markten niet helemaal in paniek raken maar de PIIGS wel serieus blijven bezuinigen. Waarom zou dat nu anders zijn?

Verder hoef je natuurlijk helemaal niet zoveel op te kopen als je enkel zegt (maar het wel meent) om ongelimiteerd vanaf een bepaalde rentestand op te kopen. Als het goed is blijft de koers daar dan net onder hangen door de markt.
The End Times are wild
pi_116458846
outright monetary transactions (OMT's), aldus Draghi
  donderdag 6 september 2012 @ 14:31:13 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116458863
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:24 schreef LXIV het volgende:

Verder hoef je natuurlijk helemaal niet zoveel op te kopen als je enkel zegt (maar het wel meent) om ongelimiteerd vanaf een bepaalde rentestand op te kopen. Als het goed is blijft de koers daar dan net onder hangen door de markt.
Nee. Zie SMP!
Als de yield niet de risico's weerspiegelt dan zul je uiteindelijk gewoon alles moeten opkopen.
Mijn reisverslagen
pi_116458884
"fully effective backstop"

Hij is niet bang hoor, die Draghi :)
  donderdag 6 september 2012 @ 14:37:36 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116459098
quote:
10s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee. Zie SMP!
Als de yield niet de risico's weerspiegelt dan zul je uiteindelijk gewoon alles moeten opkopen.
Maar als je echt van plan bent alles op te kopen boven een bepaalde yield, dan is het risico op koersdaling van die obligatie toch nul?

Als ik een Spaanse obligatie met een koers op 80% mag kopen, waarvan de effectieve yield 6% is en ik weet zeker dat tot in lengte van dagen de ECB die op 80% van mij terugkoopt als ik wil, dan prefereer ik die toch boven een Duitse obligatie met een yield van 3%? Het is ahw een gratis put.
The End Times are wild
pi_116459420
OMT: geen preferentie

volledig sterilized
  donderdag 6 september 2012 @ 15:07:17 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_116460140
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
OMT: geen preferentie

volledig sterilized
Dat laatste kan dus eigenlijk niet. Ongelimiteerd en volledig sterilized.

Verder nog iets nieuws? Ik kan hier geen geluid horen, dus het niet volgen. Ik zie wel de AEX op een neer stuiteren per paragraaf die er klaarblijkelijk verteld wordt.
The End Times are wild
pi_116460336
Het meest opzienbarende vond ik een vraag of overwogen hadden om ook (Spaanse)bankbonds en andere corporate bonds te kopen. Het antwoord legde ik uit dat ze dat nu niet hadden besloten/besproken, maar dat Draghi zover zal gaan als nodig is om de euro(zone) te stabilizeren.

Verder hamert ie telkens op dat er twee zaken nodig zijn: niet alleen de ECB die facilieert, maar ook overheden die hervormen. En dat laatste is dus ook conditioneel voor OMT zoals ik het begrijp.

PS: ik vind Draghi wel een kereltje hoor :)

PPS: ze moeten eens wat bandbreedte bijkopen daar bij de ECB :(

[ Bericht 12% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 06-09-2012 15:23:42 ]
pi_116461156
Dat steriliseren was toch boerenbedrog? Wat ik me herinner: de ECB haalde inderdaad evenveel geld weer uit de markt als ze erin hadden gepompt, door kortlopende deposito's o.i.d. met een flinke rente aan te bieden. Maar die deposito's konden vervolgens door de banken weer als onderpand worden gebruikt om hetzelfde bedrag weer terug te lenen. Resultaat: Geldhoeveelheid stijgt evengoed, maar de banken strijken nog een paar honderd miljoentjes extra op.
  donderdag 6 september 2012 @ 15:35:33 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116461232
Geen enkele vraag over hoe ze die sterilisatie denken te gaan doen! Dat is de vraag waar ik op zat te wachten. Op gesteriliseerde manier heb je niet genoeg firepower om een land als Spanje te backstoppen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 september 2012 @ 15:41:13 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116461449
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 15:33 schreef dvr het volgende:
Dat steriliseren was toch boerenbedrog? Wat ik me herinner: de ECB haalde inderdaad evenveel geld weer uit de markt als ze erin hadden gepompt, door kortlopende deposito's o.i.d. met een flinke rente aan te bieden. Maar die deposito's konden vervolgens door de banken weer als onderpand worden gebruikt om hetzelfde bedrag weer terug te lenen. Resultaat: Geldhoeveelheid stijgt evengoed, maar de banken strijken nog een paar honderd miljoentjes extra op.
Dat steriliseert natuurlijk wel. De obligaties konden ze ook als onderpand gebruiken dus daar zit het verschil niet in. Het verschil is alleen dat de risico's op de ECB werden geschoven terwijl de banken een risicoloos deposito daarvoor in de plaats kregen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 september 2012 @ 15:43:51 #15
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116461543
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 14:37 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar als je echt van plan bent alles op te kopen boven een bepaalde yield, dan is het risico op koersdaling van die obligatie toch nul?

Ten eerste kunnen ze helemaal niet ongelimiteerd kopen.

Ten tweede heeft de ECB niet alles in de hand. Het currency risk en default risk blijft natuurlijk gewoon bestaan, immers de schulden nemen alleen maar toe. Een land kan nog steeds besluiten om uit de euro te stappen en/of te defaulten. Daar kan de ECB helemaal niets tegen doen. En de reden dat de yields zo hoog zijn is nu juist dat currency/ default risk.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 september 2012 @ 15:54:09 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116461984
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 15:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het meest opzienbarende vond ik een vraag of overwogen hadden om ook (Spaanse)bankbonds en andere corporate bonds te kopen. Het antwoord legde ik uit dat ze dat nu niet hadden besloten/besproken, maar dat Draghi zover zal gaan als nodig is om de euro(zone) te stabilizeren.
Ik kreeg eerder het idee dat hij een beetje pissig was over die vraag. Hebben ze net met veel pijn en moeite dit programma erdoor gekregen, beginnen ontevreden journalisten alweer vragen te stellen over wat de ECB gaat doen als het OMT faalt :').

quote:
Verder hamert ie telkens op dat er twee zaken nodig zijn: niet alleen de ECB die facilieert, maar ook overheden die hervormen. En dat laatste is dus ook conditioneel voor OMT zoals ik het begrijp.
Dat is het hoofd ingrediënt inderdaad. The catch is natuurlijk dat Spanje eerst een bailout moet aanvragen en daarmee een stuk zelfbeschikking moet opgeven terwijl Spanje juist eerst wil weten wat de ECB dan precies bereid is te doen. Maar de ECB legt zich kennelijk niet vast op specifieke yieldtargets of hoeveelheden schuld die worden opgekocht. Dat zou me ook hebben verbaasd want het is imo allemaal één grote bluf! Draghi weet best dat hij amper firepower heeft. Dit is weer zo'n bazooka waarvan ze hopen dat ie nooit hoeft worden afgevuurd omdat dan zal blijken dat ie niet effectief is.

quote:
PS: ik vind Draghi wel een kereltje hoor :)
Ik heb Draghi altijd beter gevonden dan Trichet. Hij communiceert een stuk beter en geeft veel directere antwoorden op de vragen.
Mijn reisverslagen
  donderdag 6 september 2012 @ 16:02:27 #17
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_116462349
Wie was het ook al weer, ow ja:

Einstein:

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_116462470
Wat is steriliseren?
  donderdag 6 september 2012 @ 16:08:42 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_116462617
quote:
7s.gif Op donderdag 6 september 2012 16:05 schreef Kowloon het volgende:
Wat is steriliseren?
Zorgen dat de geldhoeveelheid niet toeneemt.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  donderdag 6 september 2012 @ 16:09:19 #20
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116462636
quote:
7s.gif Op donderdag 6 september 2012 16:05 schreef Kowloon het volgende:
Wat is steriliseren?
Als een centrale bank bonds opkoopt "print" ze in feite geld. Om te voorkomen dat dat interfereert met je monetair beleid moet je dat geld dus weer uit de markt halen. Met het SMP werd dat gedaan door via deposito's een even groot bedrag aan te trekken en vast te zetten bij de ECB zodat de actie monetair gezien neutraal is.
Mijn reisverslagen
pi_116462657
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 16:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zorgen dat de geldhoeveelheid niet toeneemt.
Ah, dat vermoedde ik al. Thnx.
pi_116462685
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 16:02 schreef iamcj het volgende:
Wie was het ook al weer, ow ja:

Einstein:

Insanity: doing the same thing over and over again and expecting different results.
Ach, er is weer wat tijd gekocht :)
pi_116462751
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 15:41 schreef SeLang het volgende:

Dat steriliseert natuurlijk wel. De obligaties konden ze ook als onderpand gebruiken dus daar zit het verschil niet in.
Nee, het steriliseert niet. Eerst hadden de banken rommelobligaties (in onderpand bij ECB) en cash (geleend van ECB).
Nu, stap 1, verkopen ze die obligaties aan de ECB. Ze kunnen nu minder lenen maar krijgen hetzelfde in cash. Geen verschil met eerst.
Dan, stap 2, lenen ze dat geld weer aan de ECB en gebruiken het als onderpand om hetzelfde bedrag weer van de ECB terug te lenen. Nog steeds geen verschil met eerst.

Die hele stap 2, de 'sterilisatie', is zinloos. Behalve dat het de banken spekt. Inderdaad, de banken konden oospronkelijk met die obligaties eerst ook al geld van de ECB lenen dus in die zin is sterilisatie na rechtstreekse aankoop van die obligaties niet eens nodig. En voor zover de bezitters van die obligaties andere marktpartijen waren (verzekeraars, beleggers, schaduwbanken) is die sterilisatie misschien wel nodig, maar werkt hij niet.
  donderdag 6 september 2012 @ 16:16:25 #24
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116462931
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 16:10 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ach, er is weer wat tijd gekocht :)
...en een hoop kosten naar het noorden geschoven.

Er wordt een hoop gepraat over het ESM maar dit OMT kan weleens veel groter worden. Aangezien de ECB nu geen senioriteit meer heeft deelt de belastingbetaler dus gewoon mee in de verliezen die dus nog veel groter kunnen worden dan die van het ESM! En dit alles dus zonder dat daar democratische besluitvorming aan te pas is gekomen....
Je zou het een soort staatsgreep kunnen noemen.
Mijn reisverslagen
pi_116463664
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 16:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

...en een hoop kosten naar het noorden geschoven.

Er wordt een hoop gepraat over het ESM maar dit OMT kan weleens veel groter worden. Aangezien de ECB nu geen senioriteit meer heeft deelt de belastingbetaler dus gewoon mee in de verliezen die dus nog veel groter kunnen worden dan die van het ESM! En dit alles dus zonder dat daar democratische besluitvorming aan te pas is gekomen....
Je zou het een soort staatsgreep kunnen noemen.
Ik heb het vermoeden dat eventuele verliezen (als die plaatsvinden) weggemoffelt worden in de herwaarderingrekeningen en de NPV van seigniorage inkomsten, die kunnen volgens schattingen 2-7 triljoen (afhankelijk van economische groei en rente) dekken. Als er amper economische groei of krimp is en de rente op deze niveau's blijft of daalt (waar ik vanuit ga) dan ligt die dichter bij 1 triljoen. Niettemin kost ook dat de belastingbetaler geld, hetzij aan gemiste winstuitkeringen en potverteren. Én het zorgt voor een grote beperking bij toekomstige monetaire operaties.

Maargoed, een herkapitalisatie die de belastingbetaler direct geld gaat kosten zie ik niet 1-2-3 gebeuren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')