Oh, en wat ik nog vergeten was: ik vind het wel te prijzen als mensen zo onbevangen van die vragen kunnen stellen. Hoe zit dat eigenlijk? En is het wel zo logisch??quote:Op vrijdag 7 september 2012 00:38 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Gemakzucht dient de mens he. En een breed forum helpt.
Die kinderlijke kijk op de wetenschap? Ja, als je totaal geen kennis hebt blijft de wereld tot je 80e natuurlijk een groot magisch geheel waarin alles maar lijkt te gebeuren zonder dat er iets of iemand aan de knoppen trekt.quote:Op vrijdag 7 september 2012 23:38 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oh, en wat ik nog vergeten was: ik vind het wel te prijzen als mensen zo onbevangen van die vragen kunnen stellen. Hoe zit dat eigenlijk? En is het wel zo logisch??
Ik ken TS niet en heb ook het profiel niet bekeken, maar het stellen van kinderlijke vragen blijft een goede eigenschap. Er zijn altijd terreinen waarop je kennis te kort schiet, of verschijnselen die verbazing kunnen opwekken. Kinderlijke vragen duiden op een open blik en open geest, volgens mij.quote:Op vrijdag 7 september 2012 23:41 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Die kinderlijke kijk op de wetenschap? Ja, als je totaal geen kennis hebt blijft de wereld tot je 80e natuurlijk een groot magisch geheel waarin alles maar lijkt te gebeuren zonder dat er iets of iemand aan de knoppen trekt.
Of de drempel? Ik open zelden eigen topics en zie genoeg mensen die er meerdere per dag openen. Ook dat zal wel een verschil in kijk op de wereld zijn. Zie je internet meer als een medium om informatie te vergaren of zie je het meer als een medium om je spreekwoordelijke ei kwijt te kunnen.
Capstan equation heeft ermee te maken neem ik aan. Minder wrijving dan wanneer je em over maar één haak hangt. Thold=Tload.efa met f de wrijvingscoefficient en a de hoek tussen de twee punten op de haak waar de handdoek de haak raakt. Voor evenwicht moet gelden: Thold > Tload, (met Thold het gewicht van het kortste eind) . De wrijving over twee rechte hoeken zal minder zijn dan over één hoek van 180°. Het verschil in gewicht bij ongelijke uiteinden is groter dan wanneer hetzelfde verschil in lengte bij één haak optreedt. Het doorzakken in het midden zorgt voor beweging, dynamische wrijving is kleiner dan statische wrijving...quote:Op vrijdag 7 september 2012 23:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ken TS niet en heb ook het profiel niet bekeken, maar het stellen van kinderlijke vragen blijft een goede eigenschap. Er zijn altijd terreinen waarop je kennis te kort schiet, of verschijnselen die verbazing kunnen opwekken. Kinderlijke vragen duiden op een open blik en open geest, volgens mij.
Het originele dat uitvinders ook kunnen hebben.
Iets wat mij ergert en verbaast: als ik een handdoek ophang over twee kapstokhaken blijft die handdoek de ene keer netjes hangen en de andere keer glijdt hij er langzaam af. Hoe komt dat????
quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:14 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Capstan equation heeft ermee te maken neem ik aan. Minder wrijving dan wanneer je em over maar één haak hangt. Thold=Tload.efa met f de wrijvingscoefficient en a de hoek tussen de twee punten op de haak waar de handdoek de haak raakt. Voor evenwicht moet gelden: Thold > Tload, (met Thold het gewicht van het kortste eind) . De wrijving over twee rechte hoeken zal minder zijn dan over één hoek van 180°. Het verschil in gewicht bij ongelijke uiteinden is groter dan wanneer hetzelfde verschil in lengte bij één haak optreedt. Het doorzakken in het midden zorgt voor beweging, dynamische wrijving is kleiner dan statische wrijving...
Maar om het precies uit te rekenen, da's wat anders..
OK, net gelezen.quote:Op zaterdag 8 september 2012 00:14 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Capstan equation heeft ermee te maken neem ik aan. Minder wrijving dan wanneer je em over maar één haak hangt. Thold=Tload.efa met f de wrijvingscoefficient en a de hoek tussen de twee punten op de haak waar de handdoek de haak raakt. Voor evenwicht moet gelden: Thold > Tload, (met Thold het gewicht van het kortste eind) . De wrijving over twee rechte hoeken zal minder zijn dan over één hoek van 180°. Het verschil in gewicht bij ongelijke uiteinden is groter dan wanneer hetzelfde verschil in lengte bij één haak optreedt. Het doorzakken in het midden zorgt voor beweging, dynamische wrijving is kleiner dan statische wrijving...
Maar om het precies uit te rekenen, da's wat anders..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |