En ik denk dat als je eens met je fiets op je bakkes gaat, blij bent dat je voor aluminium hebt gekozen.quote:Op woensdag 5 september 2012 15:46 schreef cafca het volgende:
[..]
Bovendien kun je beter een goed aluminium frame kopen dan een matig carbon frame
Ja weet ik daarom vind ik 2000 ook zo'n mooi budget.quote:Op woensdag 5 september 2012 15:50 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
En ik denk dat als je eens met je fiets op je bakkes gaat, blij bent dat je voor aluminium hebt gekozen.
@Alexdesouza. Denk je er ook nog even aan dat je nog boel andere zooi moet kopen. Wanneer je 2000 euro uitgeeft aan een fiets, ga je natuurlijk niet met een km-tellertje van een tientje uit de bouwmarkt rond fietsen.
quote:Op woensdag 5 september 2012 16:05 schreef Sautor het volgende:
Ik heb nog wel een Gazelle met carbon voorvork, Ultegra afgemonteerd. Je mag hem voor 1500 overnemen.
voor dat bedrag overweeg ik mijn carbon fiets met alu lugs van 10+ jaar oud en een campa Daytona groep ook wel te verkopenquote:Op woensdag 5 september 2012 16:05 schreef Sautor het volgende:
Ik heb nog wel een Gazelle met carbon voorvork, Ultegra afgemonteerd. Je mag hem voor 1500 overnemen.
Maar wat is je vraag dan?quote:Op woensdag 5 september 2012 16:22 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Dus ik word gewoon in de maling genomen. Nou sluit dit topic dan maar want zo goed op hulp kun je nou ook weer niet rekenen. Die fietsen van Trek die maken ze voor jan lul zeker. Volgens mij fietsen jullie allemaal zelf op een rammelbak. gotver ik wil gewoon fietsen.
Ik fiets inderdaad niet op een topfiets, maar heb er wel verdomd veel plezier in.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:22 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Dus ik word gewoon in de maling genomen. Nou sluit dit topic dan maar want zo goed op hulp kun je nou ook weer niet rekenen. Die fietsen van Trek die maken ze voor jan lul zeker. Volgens mij fietsen jullie allemaal zelf op een rammelbak. gotver ik wil gewoon fietsen.
Bedankt voor je reactie.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:31 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ik fiets inderdaad niet op een topfiets, maar heb er wel verdomd veel plezier in.
Maar om toch nog een poging te doen qua hulp. Wat van belang is bij het kopen van een fiets is het frame, de groep en de wielen.
Het frame moet passen bij je lichaamlengtes en het doel (koersen meer diep zitten, recreatief wat rechter op). Een licht frame heeft voordelen in de bergen, een stijf frame heeft voordelen met het overbrengen van kracht). Hoe beter je het wilt, hoe meer het kost.
De groep zijn de draaiende onderdelen. voor shimano heb je van laag (slecht) naar hoog: sora, tiagra, 105, ultegra, Dura Ace en Di2 (electrisch schakelen). 105 heeft de beste prijs/kwaliteit verhouding. sora en tiagra worden door veel afgeraden als racegroep (maar meningen erover verschillen). Op een fiets van 2k is een tiagra gemixed met 105 middelmaat tot laag in kwaliteit.
De wielen heb ik minder verstand van. Stijfheid van wielen is belangrijk. Voordeel van een wielset is wel dat het eenvoudig te vervangen/upgraden is.
Betreft je keuze voor de trek. Het heeft een carbon frame die niet veel beter is dan de top aluminium. De groep is gewoon matig op een fiets van dergelijke prijs. De verhoudingen tussen frame en groep is gewoon scheef. Daarnaast is het carbon frame niet beter dan een aluminium frame en is er eigenlijk geen gegronde reden waarom je vasthoudt aan die keuze.
Om die laatste reden werd je ook enigszins belachelijk gemaakt. Maar, omdat ik vaker heb gezegd dat proefrijden en gevoel ook belangrijk is. Als jij lekker op die fiets zit en het gevoel hebt dat je verliefd bent (die indruk heb ik namelijk), moet je het zeker kopen. Het is alleen niet de beste optie die je kiest voor het bedrag.
Ik heb een Look kg 261 (getal, kan overigens ook iets anders zijn, maar fiets lijkt hierop). In ieder geval een fiets van medio 2000 (jaartal, geen prijsquote:Op woensdag 5 september 2012 16:37 schreef Alexdesouza10 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie.
En wat heb je zelf voor fiets als ik vragen mag?
En ik heb op de site van giant gekeken en is zoiets wat beter dan: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/tcr/12244/58064/
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij wilde je een fiets in een winkel aanschaffen en niet via internet.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:37 schreef Alexdesouza10 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie.
En wat heb je zelf voor fiets als ik vragen mag?
En ik heb op de site van giant gekeken en is zoiets wat beter dan: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/tcr/12244/58064/
Ik heb het 2010 model van die fietsquote:Op woensdag 5 september 2012 16:37 schreef Alexdesouza10 het volgende:
[..]
Bedankt voor je reactie.
En wat heb je zelf voor fiets als ik vragen mag?
En ik heb op de site van giant gekeken en is zoiets wat beter dan: http://www.giant-bicycles.com/nl-nl/bikes/model/tcr/12244/58064/
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:43 schreef Limburg82 het volgende:
[..]
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar volgens mij wilde je een fiets in een winkel aanschaffen en niet via internet.
Heb je al gekeken of er bij je in de buurt fietsenzaken zijn die min of meer gespecialiseerd zijn in racefietsen? Kijk dan eerst welke merken die verkopen en vergelijk dan eens diverse fietsen op internet.
Dat zou mijn raad zijn.
Je kan het ook anders bekijken. Zolang jij geen vergelijkingsmateriaal hebt, weet je ook niet dat je achteraf een betere keuze had kunnen makenquote:Op woensdag 5 september 2012 17:01 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Ik weet het allemaal niet meer bedankt voor jullie hulp ik denk nog wel even na want ik weet het echt niet meer. Nooit gedacht dat een fiets kopen zo moeilijk kon zijn. In afrika rennen ze tientallen kilometers om naar school te gaan maar als ik een fiets wil kopen van 2000 euro dan is er paniek in de tent. Ik bedank jullie voor de hulp maar ik kap er wel even mee.
Je werd inderdaad een beetje in het ootje genomen, maar er zit wel zeker een kern van waarheid in. Ik merk bij veel "leken" (zoals ik zelf ook ooit was) dat die vaak vasthouden aan bekende merken zoals Trek. Een carbonframe van Trek lijkt misschien aantrekkelijk voor 1700 euro: want carbon en Trek! Echter, voor 1700 euro kan je gewoon geen topcarbon frame verwachten en de shimano tiagra/105 mix is ook gewoon ondermaats als je het vergelijkt met andere fietsen rond ditzelfde budget. Voor 1500 euro kan je een fiets met een puik aluminium frame kopen en minimaal een 105 groep, maar hoogstwaarschijnlijk zelfs wel ultegra.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:22 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Dus ik word gewoon in de maling genomen. Nou sluit dit topic dan maar want zo goed op hulp kun je nou ook weer niet rekenen. Die fietsen van Trek die maken ze voor jan lul zeker. Volgens mij fietsen jullie allemaal zelf op een rammelbak. gotver ik wil gewoon fietsen.
Laat je vooral niet ontmoedigen door het woud aan fietsen wat je tegenkomt en bedenk jezelf even goed wat je wilt. Wat vind je belangrijker: een fiets van een "groot" bekend merk of wil je gewoon een goede fiets waarmee je jaren vooruit kan?quote:Op woensdag 5 september 2012 17:01 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Ik weet het allemaal niet meer bedankt voor jullie hulp ik denk nog wel even na want ik weet het echt niet meer. Nooit gedacht dat een fiets kopen zo moeilijk kon zijn. In afrika rennen ze tientallen kilometers om naar school te gaan maar als ik een fiets wil kopen van 2000 euro dan is er paniek in de tent. Ik bedank jullie voor de hulp maar ik kap er wel even mee.
*pinkt traantje weg.quote:Ben je er dan nog steeds verliefd op moet je het gewoon doen, want uiteindelijk begint wielrennen vanuit passie voor de fiets en stimuleert een fiets waar je verliefd op bent alleen maar dat je wilt fietsen
Je wil toch het meeste waar voor je geld? Of wil je gewoon 2k uitgeven en of dat nou een fiets is met een waarde van 1100 euro of een fiets met een waarde van 1800 euro maakt je niet uit?quote:Op woensdag 5 september 2012 20:40 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Wat is het grootste verschil tussen de groepen. Ik snap niet wat er kan gebeuren als ik een iets goedkopere groep heb?
Hé Holenbeer, wat leuk te horen dat je op een Look fiets rijdt. Voor mij pure nostalgie. Ooit een nieuwe KG 166 aangeschaft, zo'n mooie metallic donker blauwe carbon buizen en alu lugs. Volledig Campa Chorus met de eerste Ergo Powers afgemonteerd en Ambrosio wielen er in. Rib uit m'n lijf in, ik dacht, 1992. Een jaartje of 10 zowat alle bergen in Europa mee beklommen (39 x 26!) maar toen begon die toch wat slap te worden en heb ik hem maar ingeruild. HAD IK NOOIT MOETEN DOEN!quote:Op woensdag 5 september 2012 16:42 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ik heb een Look kg 261 (getal, kan overigens ook iets anders zijn, maar fiets lijkt hierop). In ieder geval een fiets van medio 2000 (jaartal, geen prijs). Carbon met aluminium lugs. Daytona groep (maar mengelmoesje met shimano cassette en kmc ketting). Dit is mijn eerste fiets en 2e hands gekocht bij een fietsenmaker
de balans tussen frame en groep is beter bij die fiets. Toevallig een fietsenmaker in de buurt waar je het kan proberen?
Om misschien nog wat duidelijker te zijn over het afraden van een trek 3.1, Het is zeker geen slechte fiets. Wanneer je het koopt zal je er zeker plezier van hebben. Het is echter niet de beste optie voor je geld.
Het geval met racefietsen is dat de prijs/kwaliteit tot en met de 105 groep lineair omhoog gaat, maar daarna stijgt de prijs enorm veel harder dan de extra kwaliteit die je ervoor terug krijgt. Met frames is dat hetzelfde, waarbij de prijs voor carbon veel hoger start. Echter, een goed aluminium frame doet niets onder voor een carbon frame die niet bij de top hoort.
Veel geld uitgeven voor iets beter materiaal is misschien zinvol als je top wilt presteren in wedstrijden, maar voegt weinig toe wanneer je gewoon recreatief rondrijdt.
Ik hoorde inderdaad al dat de lijm in de lugs niet altijd even goed houden en dat het frame nogal slap is/kan worden.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:53 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Hé Holenbeer, wat leuk te horen dat je op een Look fiets rijdt. Voor mij pure nostalgie. Ooit een nieuwe KG 166 aangeschaft, zo'n mooie metallic donker blauwe carbon buizen en alu lugs. Volledig Campa Chorus met de eerste Ergo Powers afgemonteerd en Ambrosio wielen er in. Rib uit m'n lijf in, ik dacht, 1992. Een jaartje of 10 zowat alle bergen in Europa mee beklommen (39 x 26!) maar toen begon die toch wat slap te worden en heb ik hem maar ingeruild. HAD IK NOOIT MOETEN DOEN!
Grappig, 9 jaar terug heb ik een Look met Campagnolo Record gehad. Prachtige fiets. Weet zo niet welk type look het was, wel carbon met van die alu lugs idd.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:53 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Hé Holenbeer, wat leuk te horen dat je op een Look fiets rijdt. Voor mij pure nostalgie. Ooit een nieuwe KG 166 aangeschaft, zo'n mooie metallic donker blauwe carbon buizen en alu lugs. Volledig Campa Chorus met de eerste Ergo Powers afgemonteerd en Ambrosio wielen er in. Rib uit m'n lijf in, ik dacht, 1992. Een jaartje of 10 zowat alle bergen in Europa mee beklommen (39 x 26!) maar toen begon die toch wat slap te worden en heb ik hem maar ingeruild. HAD IK NOOIT MOETEN DOEN!
Om die vergelijking nog iets door te trekken. De motor voor een ferrari uit de Formule 1 is gemaakt om te presteren. Erg licht van gewicht, maar door het lichte gewicht ook minder slijtvast. Een formule 1 motor is bijvoorbeeld al niet geschikt om een 24 uur Le Mans mee uit te rijden. Bij wielrennen heb je ook dat de groepen van lichtere materialen sneller slijten. Goed om mee te koersen (wedstrijden) maar voor een recreant die geen mechanieker en sponsor heeft wellicht te slijtage gevoelig om er lang mee te fietsen.quote:Op woensdag 5 september 2012 20:46 schreef Sautor het volgende:
Vergelijk het met een fabriekmotor uit China (goedkope Shimano groepen), of een goede Ferrari (duurdere Shimano groepen) motor. Het zijn allebei motoren, en ze kunnen allebei een auto aandrijven. In principe werken ze ook allebei. Toch zal je met de goedkopere Chinese motor eerder problemen krijgen met versleten onderdelen, haperingen, en storingen. Dat terwijl de Ferrari motor (theoretisch dan he, ligt ook aan de gebruiker) veel langer door blijft gaan.
Look was anders wel de eerste die met een verbeterde lijm techniek kwam. Bij Vitus en Alan frames wilde de onderbuis er nog wel eens uitschieten waardoor je ineens met je knieen op de straat geparkeerd stond.... ik heb het één keer zien gebeuren, hele frame dubbel gevouwen.quote:Op woensdag 5 september 2012 21:43 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ik hoorde inderdaad al dat de lijm in de lugs niet altijd even goed houden en dat het frame nogal slap is/kan worden.
Voor mij de eerste racefiets, waardoor het merk Look direct al een streepje voor heeft op de rest. Zoals gezegd een oud beestje met daytona groep (die groepsnaam heeft uiteindelijk ook maar paar jaar bestaan). Medio 2000 is de oorsprong van de fiets geloof ik, maar ik weet nog niet zeker of ik de juiste kg nummer heb. Het is gebaseerd op foto's van internet. Het mooie vind ik wel dat je weinig Looks ziet rijden, en al helemaal niet van deze leeftijd.
Ga naar een goede fietsenwinkel waar ze verstand hebben van racefietsen en laat je daar opmeten. Aan de hand van die meting kunnen zij (en jij ook natuurlijk) gaan kijken welke frames er bij je passen qua geometrie. Als jij bijvoorbeeld een kort bovenlichaam hebt dan heb je baat bij een frame met een wat kortere bovenbuis.quote:Op woensdag 5 september 2012 22:14 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Bij mij kwam de trek fiets over als de BMW of Mercedes onder de fietsen.. Dat heb ik dus fout en ik wil een heerlijk lichte fiets van alu/carbon met een goed afgemonteerde groep. Alleen ken ik niet zo veel merken misschien is dat wel handig...
Ik zou Trek eerder inschatten als een Opel of VW ofzoquote:Op woensdag 5 september 2012 22:14 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Bij mij kwam de trek fiets over als de BMW of Mercedes onder de fietsen.. Dat heb ik dus fout en ik wil een heerlijk lichte fiets van alu/carbon met een goed afgemonteerde groep. Alleen ken ik niet zo veel merken misschien is dat wel handig...
Rotterdam/ omgeving Rotterdamquote:Op donderdag 6 september 2012 09:41 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik zou Trek eerder inschatten als een Opel of VW ofzo![]()
Al gaat die vergelijking niet echt op. Ieder fietsenmerk kan voor 5000 ¤ of nog iets meer een fiets in de markt zetten die niet onderdoet voor de concurrentie. Waar de profs zo de ronde van Frankrijk competitief op kunnen fietsen. Als je Skoda de opdracht geeft om een auto voor 3 ton in de markt te zetten is het nog lang niet een Ferrari![]()
Maar zoals nu al 100 keer is gezegd, loop eens wat fietsenzaken in. Niet stoppen bij de eerste die je op die en die fiets wil zetten, maar neem dat mee en probeer dan ook eens een andere fietsenman. Kunnen we daarna hier eens kijken naar de verschillende optie's die ze hebben aangedragen.
Als je laat weten in welk gebied je zoekt kunnen we je ook nog wel naar een goede specialist sturen
En waar ben je geweest voor die Trek?quote:Op donderdag 6 september 2012 09:43 schreef Alexdesouza10 het volgende:
[..]
Rotterdam/ omgeving Rotterdam
Pro Fietsen op de Bergweg of Wielerstudio op de Strevelsweg. Die hebben toch wel 't meeste verstand van racefietsen in R'dam.quote:Op donderdag 6 september 2012 09:43 schreef Alexdesouza10 het volgende:
Rotterdam/ omgeving Rotterdam
Gazelle gaat er ook mee stoppen. Waarschijnlijk is dit het laatste model. Zou ik laten staan dus.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:46 schreef Limburg82 het volgende:
Dus even op de site van Wielerstudio kijkend,
Verkoopt die dus;
Pinarello (denk dat dit buiten budget ligt)
De Rosa (ook boven budget denk ik)
Orbea
Ridley
Sensa
Gazelle (wist niet dat die ook racefietsen maken)
Focus
Een paar merken kun je hier ook terugvinden. Gewoon om eens te zien wat er op en aan zit en wat het kost.
Ridley, De Rosa, Pinarello,http://www.salden.nl/default.asp?pid=52&catid=2908
Sensa, http://www.sensabikes.com/sensa_brochure_2012_web.pdf
of kijken of je een mooie korting kan bedingenquote:Op donderdag 6 september 2012 16:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Gazelle gaat er ook mee stoppen. Waarschijnlijk is dit het laatste model. Zou ik laten staan dus.
Mja en als je dan over 2 jaar een scheur in je frame hebt trekken ze nog ergens een ondertussen 5 jaar oud reserve geval uit de kast. Bij veel fabrikanten krijg je dan wel het 2014 modelquote:Op donderdag 6 september 2012 16:48 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
of kijken of je een mooie korting kan bedingen
Tja, als je een mooie korting zou kunnen krijgen zou ik het risico wel nemen. In een geval van een scheur is het een mooie reden om ergens een mooi nieuw frame te scoren.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mja en als je dan over 2 jaar een scheur in je frame hebt trekken ze nog ergens een ondertussen 5 jaar oud reserve geval uit de kast. Bij veel fabrikanten krijg je dan wel het 2014 model
Ik heb een Gazelle van 14 jaar oud en vele 10.000km's mee gereden. Wel staal natuurlijk.quote:Op donderdag 6 september 2012 16:51 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Mja en als je dan over 2 jaar een scheur in je frame hebt trekken ze nog ergens een ondertussen 5 jaar oud reserve geval uit de kast. Bij veel fabrikanten krijg je dan wel het 2014 model
Hier een Bioracer van 15 jaar uit met iets van 90.000 op de klok. Ook staal. Nog altijd onverslijtbaar.quote:Op donderdag 6 september 2012 18:54 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Ik heb een Gazelle van 14 jaar oud en vele 10.000km's mee gereden. Wel staal natuurlijk.
Ik weet niet of jij meer informatie hebt, maar lijkt mij een aanname die lastig te maken is op basis van de advertentie. Je weet immers niet hoeveel er op die fiets gefietst is de afgelopen jaren.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:32 schreef Patroon het volgende:
Mijn vriendin heeft een racefiets gevonden op MP.
http://link.marktplaats.nl/593551678
Het gaat om een Bianchi C2C Nirone 105/Ultegra Compact uit 2009.
Nu vind ik 900 euro aan de hoge kant, omdat de fiets uit 2009 is, dus waarschijnlijk moeten ketting, tandwielen en kabels vervangen worden. Velgen zijn dan ook ingesleten. En de pedalen zijn niet de juiste dus moeten ook worden vervangen.
Een nieuwe Bianchi (dames model) met Tiagra kost zo'n 999 euro. Voor een paar honderd euro extra heb je zo'n fiets nieuw met 105. Inclusief onderhoudsbeurt en goede service bij een FM in de buurt.
Wat is jullie mening hierover?
Klopt, dat is ook een aanname. Maar een fiets van 3 jaar in die prijsklasse heeft meestal genoeg km's gereden om de cassette en ketting te doen slijten. Ik weet dus ook niet of die tussendoor is vervangen. Maar ook met het oog op doorverkoop lijkt het mij aantrekkelijker om een nieuwe te kopen voor een paar honderd euro meer, of een goedkopere tweedehands te nemen.quote:Op donderdag 13 september 2012 11:34 schreef Holenbeer het volgende:
[..]
Ik weet niet of jij meer informatie hebt, maar lijkt mij een aanname die lastig te maken is op basis van de advertentie. Je weet immers niet hoeveel er op die fiets gefietst is de afgelopen jaren.
Ja klopt, ik weet dat nieuwer sneller afschrijft. Maar te duur tweedehands kopen, kost ook afschrijvingquote:Op donderdag 13 september 2012 11:47 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Juist nieuwe(re) fietsen schrijven veel sneller af. Wij kochten als 1e fiets voor de dame een Koga met 105 van een jaar of 10 oud. Gekocht voor 250 verkocht voor 350.
Ik vind t duur, maar ze zal wel op dat dameskleurtje gevallen zijn zeker?
Veel en veel te duur Patroon. Ik zou de helft maximaal bieden en geen cent meer. Zeker als er ook nog werk aan is.quote:Op donderdag 13 september 2012 10:32 schreef Patroon het volgende:
Mijn vriendin heeft een racefiets gevonden op MP.
http://link.marktplaats.nl/593551678
Het gaat om een Bianchi C2C Nirone 105/Ultegra Compact uit 2009.
Nu vind ik 900 euro aan de hoge kant, omdat de fiets uit 2009 is, dus waarschijnlijk moeten ketting, tandwielen en kabels vervangen worden. Velgen zijn dan ook ingesleten. En de pedalen zijn niet de juiste dus moeten ook worden vervangen.
Een nieuwe Bianchi (dames model) met Tiagra kost zo'n 999 euro. Voor een paar honderd euro extra heb je zo'n fiets nieuw met 105. Inclusief onderhoudsbeurt en goede service bij een FM in de buurt.
Wat is jullie mening hierover?
Tja, dan kom je ongeveer hier uit;quote:Op donderdag 13 september 2012 13:04 schreef cafca het volgende:
Bianchi via nirone met 105 kostte dit jaar nieuw 1050.
Is idd veels te duur
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |