Dat klopt. Kan telkens verlengd worden als de OM dat nodig acht.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:16 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik zei dus: hoewel 1 jaar cel en 3 jaar jeugd-tbs de maximumstraf is, is dit in de praktijk zwaarder
Ik helemaal niet. De ruzie was via facebook, ja. Maar het had voor de uitkomst van de zaak verder geen reet uitgemaakt of het op Facebook, op school of via postduif had plaatsgevonden.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:20 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Tja, het is een aparte zaak. Dit werpt een nieuwe licht op social media. Een moord om een roddel via Facebook, dus aan de andere kant snap ik de benaming wel.
Niet specifiek voor de zaak, maar dat ouders zich meer gaan bemoeien met wat hun kinderen op social media en internet doen. Ouders voeden hun kinderen wel op, maar d'r zijn genoeg ouders die niet weten wat hun kind op het net uitvoert. Voor de zaak maakt de benaming en plaats van delict niks uit, dat klopt.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:21 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik helemaal niet. De ruzie was via facebook, ja. Maar het had voor de uitkomst van de zaak verder geen reet uitgemaakt of het op Facebook, op school of via postduif had plaatsgevonden.
Ja. Dan kunnen ze altijd bepaalde voorwaarden opleggen, bijvoorbeeld een omgangsverbod met de andere veroordeelden (zie art. 77ta lid 1 sub b en c WvStr). Zo houd je altijd een redelijk stok achter de deur. Maar ja, voor sommigen is dat gewoon soft straffen, als je niet alles onvoorwaardelijk oplegt.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:18 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik meende, dat legde mijn hoogleraar uit, dat dit gedaan was om te zorgen dat hij over drie jaar nog steeds proeftijd heeft, in plaats van dat hij na die drie jaar zonder toezicht is?
Sowieso kennen de meesten op FOK! geen gram nuance.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:24 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Ja. Dan kunnen ze altijd bepaalde voorwaarden opleggen, bijvoorbeeld een omgangsverbod met de andere veroordeelden (zie art. 77ta lid 1 sub b en c WvStr). Zo houd je altijd een redelijk stok achter de deur. Maar ja, voor sommigen is dat gewoon soft straffen, als je niet alles onvoorwaardelijk oplegt.
Dat komt omdat de meeste FOK!kers geen kaas hebben gegeten van het recht. Media is verre van objectief, en de meeste gaan daar in mee.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:25 schreef Tchock het volgende:
[..]
Sowieso kennen de meesten op FOK! geen gram nuance.
Als je FOK!kers mag geloven moet iedere allochtoon dood en iedere crimineel opgehangen aan de stadspoort van Den Haag. Daar heeft de media echt geen aandeel in.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:26 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Dat komt omdat de meeste FOK!kers geen kaas hebben gegeten van het recht. Media is verre van objectief, en de meeste gaan daar in mee.
Daar heb je een goed punt, maar dat is gewoon posten op emotie, zonder erbij na te denken, ze kijken er niet met een objectieve bril na.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:27 schreef Tchock het volgende:
[..]
Als je FOK!kers mag geloven moet iedere allochtoon dood en iedere crimineel opgehangen aan de stadspoort van Den Haag. Daar heeft de media echt geen aandeel in.
Ik bedoelde 1 jaar onvoorwaardelijke jeugd-tbs, maar je hebt verder gelijk dat het OM het tbs kan verlengen.quote:Op woensdag 5 september 2012 00:16 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Nee. Als het OM dat nodig acht, kan zij telkens een verlenging van de 'jeugd-tbs' aanvragen, tot een termijn van uiteindelijk 7 jaar.
Dat het laatste jaar van de 'jeugd-tbs' voorwaardelijk is als die niet wordt verlengd, is wettelijk vastgelegd.
quote:Cel bedenkers Facebookmoord
De 16-jarige Polly W. is in de zaak van de Facebookmoord veroordeeld tot twee jaar jeugddetentie en behandeling in een inrichting voor jeugdigen. Haar toenmalige vriend Wesley C. (18) heeft dezelfde straf gekregen.
De rechter heeft bewust niet voor tbs gekozen, omdat Polly pas na het uitzitten van de straf behandeld zou kunnen worden in een tbs-inrichting.
Het Openbaar Ministerie wilde dat Polly volgens het volwassenenrecht veroordeeld werd, maar daar was de rechter het niet mee eens. Hij wilde dat Polly meteen behandeld wordt en dat kan niet in een gevangenis.
Initiator
Samen met haar toenmalige vriendje Wesley C. liet Polly het meisje Winsie Hau vermoorden. De rechter noemde Polly de initiator en organisator van de moord. "Polly is kil en berekenend te werk gegaan", aldus de rechter.
Volgens de rechtbank hebben Polly en Wesley veel contact gehad over het vermoorden van Winsie. "Ze hebben nauw samengewerkt, afspraken gemaakt en voorbereidingen voor de moord getroffen." Wesley kwam met het voorstel om de toen 14-jarige jongen Jinhua in te schakelen. Hij bracht Winsie begin dit jaar met messteken om het leven. Daarvoor werd hij in september veroordeeld tot 1 jaar jeugdgevangenis en 3 jaar jeugd-tbs.
Polly's advocaat, Bram Moszkowicz, is blij met de uitspraak. "Als je het afzet tegen de eis, een gevangenisstraf van vijf jaar en tbs, volgens het volwassenenstrafrecht, dan ben ik tevreden met een uitspraak volgens het jeugdstrafrecht." Moszkowicz en zijn cliënt beslissen na bestudering van het vonnis of zij in hoger beroep gaan.
Vrijspraak
Minder positief is de reactie van de advocaat van Wesley C. De uitspraak doet volgens haar geen recht aan de situatie, omdat haar cliënt ten onrechte zou worden beschuldigd van het opdracht geven tot moord. Eerder pleitte ze daarom, net als Moszkowicz, voor vrijspraak.
Polly, Wesley en hun advocaten waren niet aanwezig bij de uitspraak. De zaak wordt de Facebookmoord genoemd, omdat Polly en Winsie ruzie hadden via Facebook.
quote:Vader Winsie: Inktzwarte dag
De vader van het vermoorde meisje Winsie Hau is boos over de uitspraak van de rechter. Die besloot vanmiddag het jeugdrecht toe te passen in de zaak tegen de twee tieners die achter de Facebookmoord zaten.
"Ik vind het belachelijk dat de behandeling van de daders zwaarder weegt dan het toepassen van het volwassenenrecht", zegt de vader van Winsie Hau.
Hij begrijpt niet dat de rechter "iemand die zo'n verschrikkelijk misdrijf heeft gepleegd", snel wil laten behandelen.
Onrecht
Winsies vader vindt dat er te veel aandacht is voor de daders in de zaak in plaats van voor de slachtoffers. Hij heeft het gevoel dat hem voor een tweede keer onrecht wordt aangedaan en spreekt van een pikzwarte dag.
Winsie werd begin dit jaar door messteken om het leven gebracht, na een ruzie op Facebook. Haar vader raakte daarbij ook gewond.
De kans op herhaling willen voorkomen is juist een motief om hem zo snel mogelijk te behandelen. De dader is nu net 15 of 16 jaar oud wat betekent dat hij wellicht een stuk vatbaarder is voor een TBS-behandeling dan een volwassene omdat zijn hersenen nog niet gerijpt zijn.quote:Op maandag 12 november 2012 16:21 schreef stoeltafel het volgende:
Weinig! Onbegrijpelijk dat de dader niet als volwassene is berecht. Dit was wel de eis van het OM. Het punt is dat tbs bij jongeren maar een max aantal jaar js. Straks is de kans groot op herhaling en dan is dader weer vrij. Zul je zien dat deze Wesley over tien jaar weer een moordpleegd en het was te voorkomen.
Heeft hier ook prima gewerkt http://nos.nl/artikel/439(...)bekende-politie.htmlquote:Op maandag 12 november 2012 16:49 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De kans op herhaling willen voorkomen is juist een motief om hem zo snel mogelijk te behandelen. De dader is nu net 15 of 16 jaar oud wat betekent dat hij wellicht een stuk vatbaarder is voor een TBS-behandeling dan een volwassene omdat zijn hersenen nog niet gerijpt zijn.
Wat niet betekent dat het voor de nabestaanden van het slachtoffer ontzettend cru is natuurlijk.
Lezen valt niet mee, hè?quote:Op maandag 12 november 2012 21:40 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Heeft hier ook prima gewerkt http://nos.nl/artikel/439(...)bekende-politie.html
`Je mag je ook nog eens afvragen of we zoveel geld moeten blijven pompen in een systeem om proberen daders weer normaal mens te maken.quote:
Ik vroeg het me gisteren nog af.quote:Op maandag 12 november 2012 21:59 schreef freeeman het volgende:
[..]
`Je mag je ook nog eens afvragen of we zoveel geld moeten blijven pompen in een systeem om proberen daders weer normaal mens te maken.
Ach dat vind ik nog niet eens zo'n rampquote:Op maandag 12 november 2012 21:59 schreef freeeman het volgende:
[..]
`Je mag je ook nog eens afvragen of we zoveel geld moeten blijven pompen in een systeem om proberen daders weer normaal mens te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |