Maar dáárvoor was het dat wel, op basis van de overeenkomst die je hebt met je werkgever. Dus wordt er rechtmatig eigendom van je afgenomen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:44 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Nee. Zodra de belastingdienst je bruto inkomen heeft opgeëist is het niet jouw rechtmatige eigendom meer.
Wel dus.quote:Of je het nou hebt of niet. Het is niet zo dat jouw rechtmatige eigendom wordt afgenomen.
Niet dus.quote:Wat al niet meer jouw rechtmatige eigendom is, wordt door de rechtmatige eigenaar van je afgenomen. Dat is het verschil.
Rechtmatig eigendom wordt niet afgenomen, de rechtmatige eigenaar verandert. Dat is iets anders.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:49 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Maar dáárvoor was het dat wel, op basis van de overeenkomst die je hebt met je werkgever. Dus wordt er rechtmatig eigendom van je afgenomen.
Link je wel naar het goede topic?quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:47 schreef 2thmx het volgende:
In navolging op een discussie in dit topic, gaat MilaNL hier samenhangend beargumenteren waarom het afhakken van handen door de Iraanse overheid, conform de Iraanse wet, wél mishandeling is, maar het heffen van belasting door de Nederlandse overheid, conform de Nederlandse wet, géén diefstal.
Succes.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:51 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Link je wel naar het goede topic?
Er is door de Nederlandse bevolking een volksvertegenwoordiging gekozen, die volksvertegenwoordiging heeft toendertijd besloten dat er belasting geheven moest worden om bepaalde collectieve goederen en diensten mee te financieren.quote:Diefstal is een strafrechtelijk delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom.
Niet als ontvoering is gedefinieerd als "het, tegen iemands zin, wederrechtelijk verplaatsen van een persoon" http://www.woorden.org/woord/ontvoeringquote:
Jouw definitie van diefstal was "Diefstal is alleen diefstal als rechtmatige eigendommen worden afgenomen." Aan die definitie wordt nu voldaan. Ik begrijp dat je je definitie wilt veranderen?quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:50 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Rechtmatig eigendom wordt niet afgenomen, de rechtmatige eigenaar verandert. Dat is iets anders.
Ja, maar dat is toch blabla en overal iets achterzoeken ofzo.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:53 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Niet als ontvoering is gedefinieerd als "het, tegen iemands zin, wederrechtelijk verplaatsen van een persoon" http://www.woorden.org/woord/ontvoering
Volgens de Nederlandse wet is het geen diefstal nee, dat betwist ook niemand.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:52 schreef TimMer1981 het volgende:
[..]
Er is door de Nederlandse bevolking een volksvertegenwoordiging gekozen, die volksvertegenwoordiging heeft toendertijd besloten dat er belasting geheven moest worden om bepaalde collectieve goederen en diensten mee te financieren.
Geen diefstal dus, hoewel ik het ook zeer oneens met het uitgavepatroon van de Nederlandse overheid ben.
Dat was niet mijn definitie van diefstal.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:53 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Jouw definitie van diefstal was "Diefstal is alleen diefstal als rechtmatige eigendommen worden afgenomen." Aan die definitie wordt nu voldaan. Ik begrijp dat je je definitie wilt veranderen?
Het is een letterlijk citaat. Maar vooruit, wat is dan wél je definitie van diefstal, vertel!quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:57 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Dat was niet mijn definitie van diefstal.
Het is ook waar. Het is alleen niet de definitie van diefstal. Een aantal definities:quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:58 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Het is een letterlijk citaat. Maar vooruit, wat is dan wél je definitie van diefstal, vertel!
quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:59 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Het is ook waar. Het is alleen niet de definitie van diefstal. Een aantal definities:
http://www.encyclo.nl/begrip/diefstal
Zie hoe het bij iedere definitie van groot belag is of het rechtmatig is.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 18:02 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Volgens mij snappen wij jouw punt wel, maar jij het onze niet. Jij stelt dat 'diefstal' gedefinieerd is als 'onrechtmatig wegnemen' en dat bij de definitie van 'mishandeling' dit 'onrechtmatigheidsvereiste' ontbreekt.
Dat is echter onjuist. Zowel bij 'mishandeling' als 'diefstal' gaat het om een strafbaar feit, dus onrechtmatigheid is altijd vereist.
Volgens mij is dat de kern van je denkfout.
Bij de definitie van mishandeling http://www.encyclo.nl/begrip/mishandeling zie ik nergens rechtmatigheid een rol spelen hoor.quote:
De discussie wordt wat lastig omdat MilaNL weigert duidelijk uiteen te zetten wat volgens hem de definitie van 'diefstal' is, geabstraheerd van de Nederlandse juridische context.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:59 schreef eriksd het volgende:
Wil je nou een rechtsfilosofische of een legistische discussie? Ik snap er geen pepernoot meer van.
Ik stel dat belasting heffen door de overheid geen diefstal is, maar het afhakken van handen door de Iraanse overheid wel mishandeling.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:59 schreef eriksd het volgende:
Wil je nou een rechtsfilosofische of een legistische discussie? Ik snap er geen pepernoot meer van.
Ik begin een beetje het idee te krijgen dat je een troll bent. Ik heb je in het vorige topic al de Van Dale-definities van beide begrippen gegeven; daar staat steeds niet in over 'rechtmatigheid'.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:01 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Bij de definitie van mishandeling http://www.encyclo.nl/begrip/mishandeling zie ik nergens rechtmatigheid een rol spelen hoor.
En je argument is dat diefstal 'onrechtmatig' moet zijn en mishandeling niet. En dat is dus nonsens, zoals in het vorige topic reeds uitgebreid beargumenteerd (zelfverdediging, etc.).quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:02 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ik stel dat belasting heffen door de overheid geen diefstal is, maar het afhakken van handen door de Iraanse overheid wel mishandeling.
En die cirkels raken elkaar...waar?quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:02 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ik stel dat belasting heffen door de overheid geen diefstal is, maar het afhakken van handen door de Iraanse overheid wel mishandeling.
Mensen zitten vrijwillig in de gevangenis en gaan er zelf heen?quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:53 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Niet als ontvoering is gedefinieerd als "het, tegen iemands zin, wederrechtelijk verplaatsen van een persoon" http://www.woorden.org/woord/ontvoering
In Van Dale staat dat "iets dat van een ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden". Wanneer is iets van een ander? Als het zijn eigendom is. En wat is eigendom volgens Van Dale? "het recht om over een zaak in alle opzichten te beschikken". Dit recht heb je niet over het geld dat je aan de belastingdienst moet afdragen, en dus is het geen stelen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:03 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Ik begin een beetje het idee te krijgen dat je een troll bent. Ik heb je in het vorige topic al de Van Dale-definities van beide begrippen gegeven; daar staat steeds niet in over 'rechtmatigheid'.
Graag hoor ik je universele definities van 'mishandeling' en van 'diefstal' (dus geabstraheerd van de Nederlandse juridische context), anders is deze hele discussie zinloos.
Nee, maar het is niet wederrechtelijk.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:07 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Mensen zitten vrijwillig in de gevangenis en gaan er zelf heen?
quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:07 schreef MilaNL het volgende:
[..]
In Van Dale staat dat "iets dat van een ander is wegnemen om het voor zichzelf te houden". Wanneer is iets van een ander? Als het zijn eigendom is. En wat is eigendom volgens Van Dale? "het recht om over een zaak in alle opzichten te beschikken". Dit recht heb je niet over het geld dat je aan de belastingdienst moet afdragen, en dus is het geen stelen.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:37 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Ook dat klopt in de Nederlandse juridische context niet. Als je iets steelt wat een ander via diefstal verkregen heeft, is dat ook diefstal.
Los daarvan, je bruto inkomen is je rechtmatige eigendom (waar vervolgens, op in Nederland legale wijze, een deel van wordt ingenomen door de Belastingdienst). Dus wat is je punt?
2thmx vindt dat handen afhakken door regering = mishandeling, dus geld afpakken door regering = diefstal.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
En die cirkels raken elkaar...waar?
De libertariërs zien "diefstal" als een universeel begrip dat niet afhankelijk is van de wetgeving, net als mishandeling dus. Ik laat ze zien dat of iets "diefstal" is volgens vrijwel alle woordenboeken afhaneklijk is van wetgeving, en "mishandeling" niet.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:07 schreef eriksd het volgende:
[..]
En die cirkels raken elkaar...waar?
Maak het dan eens concreet: wat zijn volgens de definities van beide begrippen?quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:11 schreef MilaNL het volgende:
[..]
De libertariërs zien "diefstal" als een universeel begrip dat niet afhankelijk is van de wetgeving, net als mishandeling dus. Ik laat ze zien dat of iets "diefstal" is volgens vrijwel alle woordenboeken afhaneklijk is van wetgeving, en "mishandeling" niet.
Zoals ik al zei: http://www.encyclo.nl/begrip/diefstal en http://www.encyclo.nl/begrip/mishandeling.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:14 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Maak het dan eens concreet: wat zijn volgens de definities van beide begrippen?
Een voorzetje:
Diefstal: "zonder toestemming wegnemen van materiële goederen".
Mishandeling: "zonder toestemming toebrengen van fysiek letsel".
Op beide definities is wat aan te merken (schadevergoeding, bv.), maar even als een beginnetje.
Mishandeling:quote:Het wederrechtelijk toeëigenen van zaken die aan een ander toebehoren.
Andere definities lijken erop. Alle definities van diefstal hebben in ieder geval een element van rechtmatigheid erin, terwijl alle definities van mishandeling dat niet hebben.quote:het moedwillig toebrengen van lichamelijk letsel.
Lang geleden had je meestal helemaal geen toestemming nodig voor het gebruiken van materiele goederen. De wereld was van iedereen. Nu is zo beetje alles iemands bezit en ga jij privé bezit heilig verklaren. Dat leidt tot zeer ongelijkwaardige verhoudingen, ook voor de mensen die nog niet eens geboren zijn. Het heilig verklaren van privé bezit is daarom ook diefstal.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:14 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Maak het dan eens concreet: wat zijn volgens de definities van beide begrippen?
Een voorzetje:
Diefstal: "zonder toestemming wegnemen van materiële goederen".
Mishandeling: "zonder toestemming toebrengen van fysiek letsel".
Op beide definities is wat aan te merken (schadevergoeding, bv.), maar even als een beginnetje.
Ja, dus exact wat ik eerder al schreef: jij vindt diefstal alleen diefstal als het onrechtmatig is, maar mishandeling kan ook rechtmatig zijn. Dan maak je van de hele discussie een semantische onenigheid, i.p.v. een morele discussie over de invulling van twee (juridische) termen, geabstraheerd van nationale juridische contexten.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:18 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: http://www.encyclo.nl/begrip/diefstal en http://www.encyclo.nl/begrip/mishandeling.
Diefstal:
[..]
Mishandeling:
[..]
Andere definities lijken erop. Alle definities van diefstal hebben in ieder geval een element van rechtmatigheid erin, terwijl alle definities van mishandeling dat niet hebben.
Als het niet wederrechtelijk is, is het volgens bovenstaande definities dus geen diefstal. Maar mishandeling is wel mishandeling, ook als het wederrechtelijk is. Net als ontvoering dus.
Dat vind ik niet, dat zijn de gangbare definities. Mishandeling kan ook rechtmatig zijn, maar dan blijft het mishandeling. Ik heb deze discussie niet gestart, die kwam van de libertariërs die belasting stelen noemen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:21 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Ja, dus exact wat ik eerder al schreef: jij vindt diefstal alleen diefstal als het onrechtmatig is, maar mishandeling kan ook rechtmatig zijn. Dan maak je van de hele discussie een semantische onenigheid, i.p.v. een morele discussie over de invulling van twee (juridische) termen, geabstraheerd van nationale juridische contexten.
Een holbewoner zal je vermoedelijk ook al een klap voor je kaak gegeven heb als je zijn knots jatte.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Lang geleden had je meestal helemaal geen toestemming nodig voor het gebruiken van materiele goederen. De wereld was van iedereen.
In een libertarische gemeenschap zal niemand je een strobreed in de weg leggen om een gemeenschap te starten die gebaseerd is op het collectief delen van eigendommen. (Het zal -- net als alle pogingen die eerder hiertoe gedaan zijn -- één grote faal worden, maar dat is wat anders.)quote:Nu is zo beetje alles iemands bezit en ga jij privé bezit heilig verklaren. Dat leidt tot zeer ongelijkwaardige verhoudingen, ook voor de mensen die nog niet eens geboren zijn. Het heilig verklaren van privé bezit is daarom ook diefstal.
quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:22 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Dat vind ik niet, dat zijn de gangbare definities. Mishandeling kan ook rechtmatig zijn, maar dan blijft het mishandeling.
Dat klopt.quote:Ik heb deze discussie niet gestart, die kwam van de libertariërs die belasting stelen noemen.
Ligt eraan wie de boete int. Als je een privaatrechtelijk contract met iemand afsluit waar een boeteclausule in verwerkt is, dan zie ik geen bezwaar als die boete geïnd wordt, aangezien je daar vrijwillig mee ingestemd hebt.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:23 schreef Alfje het volgende:
@2thmx, ik probeer je gedachtengang een beetje te volgen en ik vraag me af hoe je staat tegenover boetes en het innen ervan en het verschil met belasting betalen.
Ik maak er geen semantische discussie van, het is een semantische discussie. Als je belasting diefstal noemt, moet je eerst weten wanneer iets diefstal is. Volgens de gangbare definitie van diefstal is dat het dus niet.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:26 schreef 2thmx het volgende:
[..]. Hoe noem jij onrechtmatige mishandeling dan? Oh wacht, "onrechtmatige mishandeling" natuurlijk!
Nogmaals, je maakt er een semantische discussie van -- en volgens mij omdat je inmiddels je ongelijk wel inziet.
Je erkent dus simpelweg het gezag van een overheid niet omdat je er niet vrijwillig mee instemt?quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:27 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Ligt eraan wie de boete int. Als je een privaatrechtelijk contract met iemand afsluit waar een boeteclausule in verwerkt is, dan zie ik geen bezwaar als die boete geïnd wordt, aangezien je daar vrijwillig mee ingestemd hebt.
Nee, het is een morele discussie. Maar als jij 't als een semantische discussie ziet, dan vind ik 't ook prima, maar voer die maar met een ander; voor mijn part noemen we diefstal 'andijvie' en mishandeling 'cavia'.quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:28 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Ik maak er geen semantische discussie van, het is een semantische discussie.
Zoals ik in het vorige topic al schreef, wordt een universele definitie geabstraheerd van juridische contexten gevormd door ratio. Ik heb je een beginnetje van mijn definitie gegeven en die onderbouwd. Jij kan of wil jouw definitie verder niet onderbouwen.quote:Als je belasting diefstal noemt, moet je eerst weten wanneer iets diefstal is. Volgens de gangbare definitie van diefstal is dat het dus niet.
Ja, en brood en fruit is allebei, uiteindelijk, poep. Tralalala en trolololo.quote:En je begint het al te begrijpen. Onrechtmatige mishandeling is onrechtmatige mishandeling, en rechtmatige mishandeling is rechtmatige mishandeling. Allebei mishandeling.
Ik geloof niet dat je de keuze hebt om het gezag van de overheid te erkennenquote:Op dinsdag 4 september 2012 20:29 schreef Alfje het volgende:
[..]
Je erkent dus simpelweg het gezag van een overheid niet omdat je er niet vrijwillig mee instemt?
Tegenwoordig is al het land al verdeelt. Je staat altijd op iemands bezit (particulier of overheid).quote:Op dinsdag 4 september 2012 20:25 schreef 2thmx het volgende:
[..]
Een holbewoner zal je vermoedelijk ook al een klap voor je kaak gegeven heb als je zijn knots jatte.
Niet alle goederen zijn collectief bezit. Dat extreem is al even problematisch.quote:In een libertarische gemeenschap zal niemand je een strobreed in de weg leggen om een gemeenschap te starten die gebaseerd is op het collectief delen van eigendommen. (Het zal -- net als alle pogingen die eerder hiertoe gedaan zijn -- één grote faal worden, maar dat is wat anders.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |