onterechte klachjtquote:Op zondag 2 september 2012 12:48 schreef x-Lily het volgende:
Helloo FOK!friends,
De laatste tijd valt het mij op dat Nederlanders zichzelf steeds vaker buitenlanders noemen. Ik zal dit beargumenteren met enkele voorbeelden.
Om te beginnen valt dit mij vooral op bij de Marokkaanse samenleving in Nederland. Vaak is het zo dat als ze zich aan je voorstellen, dit zo gaat: "Ik ben Fouad, ik ben Marokkaan, ik woon in Den Haag en ik ben 16 jaar oud. " Maar lieve Fouad, je bent in Nederland geboren en opgegroeid, je ouders zijn misschien dan wel afkomstig uit Marokko maar jijzelf bent dan toch een Nederlander?
Als tweede over het algemeen. Hebben sommige Nederlanders met buitenlandse ouders/grootouders/overgrootouders wat te zeiken, dan beginnen ze een heel verhaal te vertellen over kaaskoppen en Hollanders en dat alles in "hun eigen land" beter is. Terwijl ze zelf ook een kaaskop en Hollander zijn.![]()
Ik ben half Nederlands (andere kant Europees) maar noem me zelf toch ook geen buitenlander?![]()
En maar zeuren dat Geert Wilders de buitenlanders weg wil hebben. Tuurlijk heeft hij ongelijk, maar door dit gedrag geeft men hem toch een beetje gelijk...
Tevens, hoe vaak zijn deze mensen in "hun eigen land" geweest? Misschien 2 keer een zomertje?
Nee, niks inhoudsloos.quote:Op maandag 3 september 2012 17:33 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Wat een inhoudsloze reactie toch weer. Dat jouw vriendinnen toevallig wel worden aangenomen betekent niet dat dat overal gebeurt.
Zeker. Ik geloof alleen niet dat het altijd zo is en zo stelt zij het. Het ligt ook aan waar je solliciteert, de plaats, de stad enzovoort. Als je je gezicht laat zien bjj het vragen van een sollicitatie in een kledingwinkel en je ziet er goed uit laten ze jou ECHT niet zitten.quote:Op maandag 3 september 2012 16:45 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Je kan je toch prima voorstellen dat een werkgever gelijk alle moeilijke buitenlandse namen er gelijk uit filtert, omdat er in het verleden slechte ervaringen met buitenlandse werknemers waren. Zo onmogelijk is dat toch niet?
Het gaat er niet om dat het niet altijd zo is, het gaat er om dat het in sommige gevallen dus wel gebeurt. En zij heeft niet gesolliciteerd bij een kledingwinkel dus jouw voorbeeld doet niet veel te r zake. het gaat er dus wel degelijk om dat ze gebonden is aan de stad en het type werk dat ze mag doen en dat ze daar het gevoel heeft gediscrimineerd te worden.quote:Op maandag 3 september 2012 17:52 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nee, niks inhoudsloos.
[..]
Zeker. Ik geloof alleen niet dat het altijd zo is en zo stelt zij het. Het ligt ook aan waar je solliciteert, de plaats, de stad enzovoort. Als je je gezicht laat zien bjj het vragen van een sollicitatie in een kledingwinkel en je ziet er goed uit laten ze jou ECHT niet zitten.
Dat jij toevallig niet wordt aangenomen zegt toch ook niets dan.quote:Op maandag 3 september 2012 17:33 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Wat een inhoudsloze reactie toch weer. Dat jouw vriendinnen toevallig wel worden aangenomen betekent niet dat dat overal gebeurt.
kop / spijkerquote:Op maandag 3 september 2012 17:55 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat jij toevallig niet wordt aangenomen zegt toch ook niets dan.
echt he, sommige mensenquote:
Dat als ik precies dezelfde sollicitatie's stuur als vriendinnen, niet uitgenodigd word, dan dezelfde sollicitatie stuur maar met een nederlandse naam en wel uitgenodigd word zegt niks volgens jou? Yeah surequote:Op maandag 3 september 2012 17:55 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat jij toevallig niet wordt aangenomen zegt toch ook niets dan.
Nee tuurlijk is dit niet altijd zo, waar zeg ik dat? Bij het vragen van een sollicitatie word je bij supermarkten gewoon doorverwezen naar de site dus daar heb ik niks aan.quote:Op maandag 3 september 2012 17:52 schreef Ziba het volgende:
[..]
Nee, niks inhoudsloos.
[..]
Zeker. Ik geloof alleen niet dat het altijd zo is en zo stelt zij het. Het ligt ook aan waar je solliciteert, de plaats, de stad enzovoort. Als je je gezicht laat zien bjj het vragen van een sollicitatie in een kledingwinkel en je ziet er goed uit laten ze jou ECHT niet zitten.
Een enkele keer zeker niet nee.quote:Op maandag 3 september 2012 18:14 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Dat als ik precies dezelfde sollicitatie's stuur als vriendinnen, niet uitgenodigd word, dan dezelfde sollicitatie stuur maar met een nederlandse naam en wel uitgenodigd word zegt niks volgens jou? Yeah sure
Meerdere keren, bij verschillende supermarktenquote:Op maandag 3 september 2012 18:17 schreef Chai het volgende:
[..]
Een enkele keer zeker niet nee.
Maar geeft niet hoor, leer je nog wel bij statistiek.
Dat is het verband wat jij meteen legt.quote:Op maandag 3 september 2012 18:19 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Meerdere keren, bij verschillende supermarktenEn al was het maar bij 1 supermarkt, het moet gewoon niet kunnen dat je vanwege een buitenlandse achternaam meteen wordt geweigerd.
Zo ondenkbaar is het toch niet?quote:Op maandag 3 september 2012 18:19 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat is het verband wat jij meteen legt.
Ze heeft wel degelijk een punt. Het is al langer bekend dat mensen met een Nederlandse naam sneller worden aangenomen bij het lezen van een sollicitatie dan iemand met een buitenlandse naam, met Arabische namen in het bijzonder.quote:Op maandag 3 september 2012 18:19 schreef Chai het volgende:
[..]
Er is vergeleken met de gemiddelde vakkenvuller geen enkele reden om mij af te wijzen dus ja dan leg ik dat verband.quote:Op maandag 3 september 2012 18:19 schreef Chai het volgende:
[..]
Dan moet ze die bron er maar bij vermelden.quote:Op maandag 3 september 2012 18:21 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Ze heeft wel degelijk een punt. Het is al langer bekend dat mensen met een Nederlandse naam sneller worden aangenomen bij het lezen van een sollicitatie dan iemand met een buitenlandse naam, met Arabische namen in het bijzonder.
Ja er zijn zo veel sollicitaties voor vakkenvullers en daar hoef je geen ene fuck voor te kunnen. Ik kan ook de ene week een sollicitatiebrief sturen en niet op gesprek hoeven komen, want er zijn toch altijd heel veel mensen die daarvoor solliciteren. Alleen een week later kan dat wel zo zijn.quote:Op maandag 3 september 2012 18:21 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Er is vergeleken met de gemiddelde vakkenvuller geen enkele reden om mij af te wijzen dus ja dan leg ik dat verband.
Doe niet zo moeilijk man. Is toch algemeen bekend dat dit voorkomt.quote:Op maandag 3 september 2012 18:21 schreef Chai het volgende:
[..]
Dan moet ze die bron er maar bij vermelden.
Ik wist dat je deze PI weer zou gebruiken.quote:Op maandag 3 september 2012 18:25 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Doe niet zo moeilijk man. Is toch algemeen bekend dat dit voorkomt.
Meerdere incidenten + het is bekend dat het regelmatig gebeurt. Ja je hoeft er niet per se zielig van te gaan doen, maar ik kan me voorstellen dat het frustreert.quote:Op maandag 3 september 2012 18:27 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik wist dat je deze PI weer zou gebruiken.![]()
Ik vind het gewoon achterlijk om 1 zo'n incident als bewijs aan te voeren en heilig geloven dat er geen andere mogelijkheid voor de eerste afwijzing was.
Dat is nog steeds geen reden om alle andere mogelijkheden volledig uit te sluiten.quote:Op maandag 3 september 2012 18:29 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Meerdere incidenten + het is bekend dat het regelmatig gebeurt. Ja je hoeft er niet per se zielig van te gaan doen, maar ik kan me voorstellen dat het frustreert.
En standaardpi
Ze zijn nog steeds opzoek naar mensen in die supermarkt (ik woon in een klein dorp) dus dat lijkt mij vrij sterk.quote:Op maandag 3 september 2012 18:23 schreef Chai het volgende:
[..]
Ja er zijn zo veel sollicitaties voor vakkenvullers en daar hoef je geen ene fuck voor te kunnen. Ik kan ook de ene week een sollicitatiebrief sturen en niet op gesprek hoeven komen, want er zijn toch altijd heel veel mensen die daarvoor solliciteren. Alleen een week later kan dat wel zo zijn.
Waarom zou je dat volledig uit willen sluiten? Het is best valide dat ze daarom is afgewezen. Maar ik ben het er wel mee eens dat je je door dit soort dingen niet te veel uit het veld moet laten slaan.quote:Op maandag 3 september 2012 18:35 schreef Chai het volgende:
[..]
Dat is nog steeds geen reden om alle andere mogelijkheden volledig uit te sluiten.
Ik zeg niet dat het per definitie niet zo is, maar met dit soort aannames maak je het jezelf ook gewoon veel lastiger.
Ik heb mij ook niet uit het veld laten slaan, maar dat waren wel de enige 2 winkels waar ik op mijn 15e al aan de slag kon hier dus dan schiet het ook niet opquote:Op maandag 3 september 2012 18:38 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Waarom zou je dat volledig uit willen sluiten? Het is best valide dat ze daarom is afgewezen. Maar ik ben het er wel mee eens dat je je door dit soort dingen niet te veel uit het veld moet laten slaan.
Ik zeg ook niet dat het niet valide is.quote:Op maandag 3 september 2012 18:38 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Waarom zou je dat volledig uit willen sluiten? Het is best valide dat ze daarom is afgewezen. Maar ik ben het er wel mee eens dat je je door dit soort dingen niet te veel uit het veld moet laten slaan.
Maar wat voor mogelijkheden zijn er volgens jou dan nog?quote:Op maandag 3 september 2012 18:41 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het niet valide is.
Zij beweert dat dat de reden is. Door dat te stellen sluit ze de andere mogelijkheden uit.
Ik denk dat er altijd andere mogelijkheden zijn en dat je het nooit helemaal zeker kan weten.quote:Op maandag 3 september 2012 18:42 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Maar wat voor mogelijkheden zijn er volgens jou dan nog?
Ja ze kunnen mijn sollicitatie ook meerdere keren kwijt zijn geraakt of zo iets maar die kans acht ik nog al klein. Ik ben natuurlijk niet in staat om nu uitgebreid onderzoek te doen naar discriminatie maar ik vind het wel allemaal vrij verdacht.quote:Op maandag 3 september 2012 18:46 schreef Chai het volgende:
[..]
Ik denk dat er altijd andere mogelijkheden zijn en dat je het nooit helemaal zeker kan weten.
Ik kan hier wel gaan speculeren daarover, maar dat is zinloos.
Ik ben wel blij dat ik een appel ben btw.quote:Op maandag 3 september 2012 18:36 schreef LangeJan het volgende:
Wat een nondiscussie! Een mandarijn die je kweekt in Nederland, blijft een mandarijn. Het wordt heus niet in een keer een appel ofzo, omdat die tussen allemaal appels is gekweekt.
Ze komt zelf met voorbeelden van kledingwinkels. En dat gevoel van gediscrimineerd worden, dat soort uitspraken kan ik slecht tegen trouwens. Maar jij bent ook al zo'n boer, was ik even vergeten.quote:Op maandag 3 september 2012 17:55 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat het niet altijd zo is, het gaat er om dat het in sommige gevallen dus wel gebeurt. En zij heeft niet gesolliciteerd bij een kledingwinkel dus jouw voorbeeld doet niet veel te r zake. het gaat er dus wel degelijk om dat ze gebonden is aan de stad en het type werk dat ze mag doen en dat ze daar het gevoel heeft gediscrimineerd te worden.
Mijn voorbeelden gingen allemaal over supermarkten? En kledingwinkels moet je 16 voor zijnquote:Op maandag 3 september 2012 19:27 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ze komt zelf met voorbeelden van kledingwinkels. En dat gevoel van gediscrimineerd worden, dat soort uitspraken kan ik slecht tegen trouwens. Maar jij bent ook al zo'n boer, was ik even vergeten.Het ligt inderdaad aan de stad en het type werk, blijkbaar. Zoals ik al zei: ga naar een kledingwinkel, zodra jij er goed en leuk uitziet word je echt wel aangenomen. Ongeacht je bladiebla achternaam. Klaar. Dus niet klagen.
Inderdaad, je hebt ook nog boerinnen.quote:Op maandag 3 september 2012 19:48 schreef krullenbolletje het volgende:
[..]
Mijn voorbeelden gingen allemaal over supermarkten? En kledingwinkels moet je 16 voor zijnEn niet iedereen die niet in een grote stad woont is een boer, ik woon zelf in een dorp/stad aan de rand van Haarlem.
Sterke behoefte aan kip?quote:Op woensdag 5 september 2012 00:01 schreef KingRoland het volgende:
Ik ben Surinaams en in Nederland geborenwat ben ik dan
quote:
quote:Ik ben Surinaams en in Nederland geboren
Limburgers zijn geen Hollanders!quote:Op woensdag 5 september 2012 14:58 schreef shawtyyy het volgende:
ikzelf ben afghaans, maar hier opgegroeid en dan ook echt in een boereplek in limburg, dus hollandser dan dit kan gwn niet ;p
quote:Op woensdag 5 september 2012 15:24 schreef shawtyyy het volgende:
kzei leg uit niet stuur me mogolische plaatjes ;p?
quote:Op woensdag 5 september 2012 15:24 schreef shawtyyy het volgende:
kzei leg uit niet stuur me mogolische plaatjes ;p?
sjow maarnatuurlijk kan een wijf t niet laten zo te reageren, niemand heeft jou wat gevraagd, snap heus wel wat die bedoelde met dat plaatje wou 't alleen wat duidelijker in woorden.quote:
Dit is een openbaar forum, ik hoef niet te vragen of ik op je mag reageren en mij hou je niet van den domme dat je dat wél begreep als ik kijk hoe jij post qua inhoud, spelling en stijl.quote:Op woensdag 5 september 2012 16:42 schreef shawtyyy het volgende:
[..]
sjow maarnatuurlijk kan een wijf t niet laten zo te reageren, niemand heeft jou wat gevraagd, snap heus wel wat die bedoelde met dat plaatje wou 't alleen wat duidelijker in woorden.
Het plaatje is toch duidelijk genoeg?quote:Op woensdag 5 september 2012 16:42 schreef shawtyyy het volgende:
[..]
sjow maarnatuurlijk kan een wijf t niet laten zo te reageren, niemand heeft jou wat gevraagd, snap heus wel wat die bedoelde met dat plaatje wou 't alleen wat duidelijker in woorden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |