SPOILER: kijken op eigen risicoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cause I'm a motherlover,
You're a motherlover.
We should fuck each others mothers
Jezis zegquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:36 schreef Dr.Pringles het volgende:
Encarnacio-hooooon
Encarnacio-ho-ho-ho-ho-ho-hon
Encarnacion
* Diduliduliluli!*
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:45 schreef Tauchmeister het volgende:
Het is groen en het draait plaatjesSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Half bezopen is weggegooid geld.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:36 schreef Dr.Pringles het volgende:
Encarnacio-hooooon
Encarnacion
* Diduliduliluli!*
Zeker.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:49 schreef dreamzk het volgende:
Knap van deze gast:
http://www.dailymail.co.u(...)en-U-S-soldiers.html
Veker.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:49 schreef dreamzk het volgende:
Knap van deze gast:
Jeker.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:49 schreef dreamzk het volgende:
Knap van deze gast:
Weker.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 16:49 schreef dreamzk het volgende:
Knap van deze gast:
quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:03 schreef KoningStoma het volgende:
Ja reddit ja, waar ze halve 9gag links onder hun plaatjes plakken
ga naar je eigen land.
quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:09 schreef Xblister het volgende:
[..]
9gag is niks kerel, 99% van de memes en grappen ontstaan op 4chan & reddit..
Ik zie het nu in de comments..quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:21 schreef KoningStoma het volgende:
[..]waarom post je dan plaatjes van 9gag?
Anders ga jij terug naar het tina-forumquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:03 schreef KoningStoma het volgende:
Ja reddit ja, waar ze halve 9gag links onder hun plaatjes plakken
ga naar je eigen land.
He, een nieuw gezicht in de SC!quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:42 schreef ems. het volgende:
[..]
Anders ga jij terug naar het tina-forum
Heb ik al ;quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:44 schreef Rijst het volgende:
Wil je hier meeposten? Dan moeten we eerst pics van je zusje zien.
Geen blijvertje vrees ik, ik klikte de verkeerde link aan en voelde me gedwongen om te spreken na bovenstaande onrechtquote:
Gelukkig wil ik verder niet meeposten dan. Had ik daar bijna foto's moeten posten van mijn verschrikkelijk hete zusjequote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:44 schreef Rijst het volgende:
Wil je hier meeposten? Dan moeten we eerst pics van je zusje zien.
Dacht dat je het over kilo's had van vd Vaart. Wees dan ook ff duidelijkquote:
Ja en op programm staan ook nog voor dat ze op 9gag staanquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:09 schreef Xblister het volgende:
[..]
9gag is niks kerel, 99% van de memes en grappen ontstaan op 4chan & reddit..
dus jij krijgt wel een harde van je zusje? nastyquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:46 schreef ems. het volgende:
[..]
Geen blijvertje vrees ik, ik klikte de verkeerde link aan en voelde me gedwongen om te spreken na bovenstaande onrecht
[..]
Gelukkig wil ik verder niet meeposten dan. Had ik daar bijna foto's moeten posten van mijn verschrikkelijk hete zusje
21 miljoen alquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Babel nice![]()
Ajax krijgt 21 miljoen binnen en heeft 6 miljoen uit gegeven dat noem ik nou eens goed beleid. Bij die 21 miljoen komen er waarschijnlijk nog 6 bij voor vd Wiel.
Even uit het Ajax topic gepakt.quote:Uit(18): Vertonghen, Anita, Janssen, Aissati, Lodeiro, Bulykin, Özbiliz, Ooijer, Verhoeven, Cvitanich, El Hamdaoui, Castillion, Sneijder, Bizot, Jozefzoon en Silva, van der Wiel* en Sulejmani*.
In(8): Sana, Moisander, Poulsen, Schøne, Boccara, Hoesen, Babel* en Andersen*.
Doorgestroomd uit jeugdopleiding(6): Denswil, Veltman, Fischer, Dijks, Klaassen en van der Hart.
In: ¤21.155.000 (Zonder van der Wiel & Sulejmani.)
Uit: ¤6.050.000 (Met Andersen a 1,5 miljoen.)
Alleen de 1ste 3 leveren miljoen op toch? Welke Silva? Die backquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:02 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Even uit het Ajax topic gepakt.
Gok eens hoeveel Ajax voor Ozbilliz heeft gevangen? Ajax gaat gewoon bijna 30 miljoen binnen harken als Sulejmani en Vd Wiel nog gaan. Ja Silva is moeten stoppen met voetballen door een infectie aan zijn schouder was daar bijna aan overleden. Sympathieke kerel heb ik dat altijd gevondenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:05 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Alleen de 1ste 3 leveren miljoen op toch? Welke Silva? Die back? Werd gvd ook tijd
Leuk, maar ze worden geen kampioen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 17:57 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Babel nice![]()
Ajax krijgt 21 miljoen binnen en heeft 6 miljoen uit gegeven dat noem ik nou eens goed beleid. Bij die 21 miljoen komen er waarschijnlijk nog 6 bij voor vd Wiel.
Meer als een miljoen voor Ozbillizquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:09 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Gok eens hoeveel Ajax voor Ozbilliz heeft gevangen? Ajax gaat gewoon bijna 30 miljoen binnen harken als Sulejmani en Vd Wiel nog gaan. Ja Silva is moeten stoppen met voetballen door een infectie aan zijn schouder was daar bijna aan overleden. Sympathieke kerel heb ik dat altijd gevonden
Want?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:11 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Leuk, maar ze worden geen kampioen.
Sulejmani gaat denk ik nog naar Rusland ergens volgende week Ajax wil er 3 miljoen voor vangen is wat ik er van heb begrepen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:11 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Meer als een miljoen voor Ozbilliz? Vd Wiel zal wel een miljoen of 5 gaan opbrengen. Sulejmani zal toch niet veel gaan opbrengen hoop ik
?
Silva was wel een goede back bij Groningen, jammer dat het nooit echt gelukt is bij Ajax
Dat is wel een mogelijkheid jaquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:11 schreef Rijst het volgende:
Nick en de rest? Vanavond na de wedstrijd weer CSen?
Godver, 12 miljoen poef wegquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:13 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Sulejmani gaat denk ik nog naar Rusland ergens volgende week Ajax wil er 3 miljoen voor vangen is wat ik er van heb begrepen.
Heb Twente op het moment een stuk hoger zitten, en AZ heeft nu zonder europees voetbal ook wel een voordeelquote:
Jammer dat PSV de grootste pauper verdediging van de Eredivisie heeft. Zie het allemaal wel geef Ajax 50% kans op de titel, Twente 30% en PSV 20% kans.quote:
Ok.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:15 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Jammer dat PSV de grootste pauper verdediging van de Eredivisie heeft. Zie het allemaal wel geef Ajax 50% kans op de titel, Twente 30% en PSV 20% kans.
Van Basten he tja briljante speler geweest maar die moet gewoon lekker gaan golfen want beleid voeren kan hij niet.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:15 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Godver, 12 miljoen poef weg
[..]
Heb Twente op het moment een stuk hoger zitten, en AZ heeft nu zonder europees voetbal ook wel een voordeel.
Iedereen bij Ajax stond achter die transfer, dus niet alleen Van Basten de schuld gevenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:16 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Van Basten he tja briljante speler geweest maar die moet gewoon lekker gaan golfen want beleid voeren kan hij niet.
Is toch ook nergens op gebaseerd net zoals jij zegt dat Ajax geen kampioen gaat worden. We zien het allemaal wel aan het einde van de rit.quote:
Ze gaven van Basten een zak met geld en mocht investeren. Als hij 30 miljoen had uit willen geven aan Linssen had dat ook gemogen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:18 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Iedereen bij Ajax stond achter die transfer, dus niet alleen Van Basten de schuld geven.
Blijf er bij dat ze Mounir te weinig gebruikt hebben bij AjaxOndanks dat het een smerig ventje is
Ja, maar ik vind die inkomsten allemaal niet echt boeiend. Lijkt wel een doel op zich te zijn geworden.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:20 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Is toch ook nergens op gebaseerd net zoals jij zegt dat Ajax geen kampioen gaat worden. We zien het allemaal wel aan het einde van de rit.
Inkomsten zijn anders best belangrijk. Niet om te bashen ofzo maar wat is nou de laatste echt grote transfer die PSV heeft gemaakt? Eerder gaf Ajax alles meteen weer uit nu halen ze de spelers op 16/17 jarige leeftijd al naar Amsterdam ipv er 10 miljoen voor te betalen zodra ze 19 zijn. Dat is gewoon verstandig beleid voeren.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:22 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Ja, maar ik vind die inkomsten allemaal niet echt boeiend. Lijkt wel een doel op zich te zijn geworden.
Dzsudzsák voor 14 miljoen. Ik denk dat het grote oogsten na dit seizoen begint.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:25 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Inkomsten zijn anders best belangrijk. Niet om te bashen ofzo maar wat is nou de laatste echt grote transfer die PSV heeft gemaakt? Eerder gaf Ajax alles meteen weer uit nu halen ze de spelers op 16/17 jarige leeftijd al naar Amsterdam ipv er 10 miljoen voor te betalen zodra ze 19 zijn. Dat is gewoon verstandig beleid voeren.
Wie dan? Mertens? Wijnaldum zie ik dadelijk wel weer via de achterdeur vertrekkenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:27 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Dzsudzsák voor 14 miljoen. Ik denk dat het grote oogsten na dit seizoen begint.
wat is dit trouwens voor gezever ineens? In Rusland nog 2 weken open, en nu schijnbaar ook nog langer in Frankrijk?quote:PSG is overigens niet gebonden aan de internationale transferdeadline. In Frankrijk is de markt nog drie dagen langer geopend.
Afgaande op contracten Mertens, Matavz, Lens, Toivonen en Marcelo.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:28 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Wie dan? Mertens? Wijnaldum zie ik dadelijk wel weer via de achterdeur vertrekken
Matavz had je al moeten verkopen deze periodequote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:31 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Afgaande op contracten Mertens, Matavz, Lens, Toivonen en Marcelo.
Tja dat gaat toch al jaren zo? Met een season pass heb je iig nog enigszins kortingquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:28 schreef KneusTeun het volgende:
Borderlands 2-seizoenspas voor DLC-content
Die shit wordt gewoon misbruikt om 2e hands verkoop tegen te gaan en ik kots op dit soort acties.....
Hoe laat Borderlands?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:38 schreef Nick-GizMo het volgende:
18:34 uur
Van der Wiel onderweg naar PSG
goed zo NOS
om 19:00 vliegt hijquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:38 schreef Nick-GizMo het volgende:
goed zo NOS
Welke vlucht en met hoeveel koffers?quote:
Wat is er zo goed aan de NOS?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:38 schreef Nick-GizMo het volgende:
goed zo NOS
Oh ja die was ik vergeten. Kan daar wel een lijstje van Ajax tegenover posten maar dan is het wel heel schraal wat PSV ontvangtquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:27 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Dzsudzsák voor 14 miljoen. Ik denk dat het grote oogsten na dit seizoen begint.
Matavz had je al moeten verkopen als die nog een jaar vanaf de bank begint is het een verloren zaak, Toivonen loopt na volgend jaar af dus die wordt dan opgepikt voor een miljoen of 6, Marcelo is op blind na de slechtste verdediger van de top 3, Lens en Mertens weet ik niet tot hoelang ze vast liggen.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:31 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Afgaande op contracten Mertens, Matavz, Lens, Toivonen en Marcelo.
NOS?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:51 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Wat is er zo goed aan de NOS?
Als ik straks weer thuis ben waarschijnlijkquote:
Wat wel?quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 18:51 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Wat is er zo goed aan de NOS?
vrienden bellen, bier drinkenquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 21:19 schreef Tauchmeister het volgende:
Wat te doen op deze vrijdagavond
Komt morgen weer, morgenochtend vroeg op. Misschien dat ik de Xbox weer eens aanslinger, wat spelen jullie zoal?quote:
iight kan ook, maar ik ben voornamelijk druk met dayZ op de pcquote:Op vrijdag 31 augustus 2012 22:20 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Komt morgen weer, morgenochtend vroeg op. Misschien dat ik de Xbox weer eens aanslinger, wat spelen jullie zoal?
Fifa als jij dan niet boos wordt is dat een goed ideequote:Op vrijdag 31 augustus 2012 22:20 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Komt morgen weer, morgenochtend vroeg op. Misschien dat ik de Xbox weer eens aanslinger, wat spelen jullie zoal?
Kom fifa dan?quote:
Als je wilt spelen, ben ik erbijquote:
Jij bent ook zo'n baas hequote:Op zaterdag 1 september 2012 01:22 schreef Pixell het volgende:
3e helft geoefend op de hockey, na een batta week in Fryslan.
En dit weekend gewoon 2daags toernooi en weer BBQ'n, #4 deze week
Hij komt uit Twente, natuurlijk lust ie datquote:
Je weet het niet hé? In oost-Duitsland gebruiken ze niet eens een kaasschaaf. Daar hebben ze van die voorgesneden troep.quote:Op zaterdag 1 september 2012 02:40 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Hij komt uit Twente, natuurlijk lust ie dat
Dat hebben ze hier ook hequote:Op zaterdag 1 september 2012 02:44 schreef KoningStoma het volgende:
[..]
Je weet het niet hé? In oost-Duitsland gebruiken ze niet eens een kaasschaaf. Daar hebben ze van die voorgesneden troep.
En dan chill naar Baliquote:Op zaterdag 1 september 2012 10:28 schreef Rossdale het volgende:
Over 3 weken heb ik ook eindelijk vakantiewerd ook wel tijd!
Dat is Rossdale ook, daar zeiken we toch ook niet over?quote:
"just cause some nerd scientist hasnt seen it doesnt mean it isnt real"quote:Op zaterdag 1 september 2012 10:55 schreef KneusTeun het volgende:
Finding bigfootWat een stel downies
Hier is maar 1 smiley voor als je deze koopt >quote:
Had hem wel van MW2 met die night vision goggles, heb dat ding verkocht aan een pool, want die ging het gebruiken om te jagenquote:Op zaterdag 1 september 2012 11:10 schreef Xblister het volgende:
[..]
Hier is maar 1 smiley voor als je deze koopt >
HAHA..quote:Op zaterdag 1 september 2012 11:12 schreef Nick-GizMo het volgende:
[..]
Had hem wel van MW2 met die night vision goggles, heb dat ding verkocht aan een pool, want die ging het gebruiken om te jagen___!!
Maar ik zag gister ook een reclame van ze voorbijkomen op tv, het is dus geen grapquote:
Nicequote:
gayquote:Op zaterdag 1 september 2012 12:22 schreef Bozz187 het volgende:
I know it's hard to keep an open heart
When even friends seem out to harm you
But if you could heal a broken heart
Wouldn't time be out to charm you
gayquote:Op zaterdag 1 september 2012 12:22 schreef Bozz187 het volgende:
quote:Op zaterdag 1 september 2012 12:22 schreef Bozz187 het volgende:
quote:
quote:
Ik vind vooral die stemmen briljant. Heeeeeenk. Jaaaa Ingrrrid?quote:Op zaterdag 1 september 2012 14:05 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
"En onze hypotheek?"
"Wordt afgeschaft!"
"Afgeschaft?"
"Ja, eurotekort!"![]()
Op Motegi? Ik ben nou lvl 20 met Nissan, constant 100% affinity bonusquote:Op zaterdag 1 september 2012 17:41 schreef Rossdale het volgende:
Eindelijk die takke driftchallenge gehaald zjozztoch nog met die cuda!
Oh en ik ben affinity lvl 47. Soooo close!
Yep gewoon op Motegi idd, ook in de korte bochtquote:Op zaterdag 1 september 2012 18:07 schreef Cliffy het volgende:
[..]
Op Motegi? Ik ben nou lvl 20 met Nissan, constant 100% affinity bonus
het gaat ook goedquote:Op zaterdag 1 september 2012 18:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
ja goed en hoeist met jou
hee ik moet weer gaan jmmr he doei
HH-remix van Spectrum al gehoord?quote:
Yes ook al zon pareltjequote:Op zaterdag 1 september 2012 19:05 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
HH-remix van Spectrum al gehoord?
hahah, wat je ook kan doen, is een Yamaha as 600 kopen voor cheap en zelf bouwenquote:Op zaterdag 1 september 2012 19:32 schreef KneusTeun het volgende:
Ik wou dat ik nu al gespaard had voor een fiets
http://www.speurders.nl/o(...)html?fh_view_size=50
Veel te softquote:
Ja darom is die wel aardig.quote:Op zaterdag 1 september 2012 20:08 schreef Xblister het volgende:
[..]
Veel te soft![]()
alhoewel de vocals best leuk zijn
Dat zijn negers.quote:
quote:
Die is idd wel tofquote:Op zondag 2 september 2012 00:27 schreef KneusTeun het volgende:
Nog voor de lijst met mooie klokjes
[ afbeelding ]
Welke lijst bedoel je?quote:Op zondag 2 september 2012 00:27 schreef KneusTeun het volgende:
Nog voor de lijst met mooie klokjes
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 2 september 2012 00:25 schreef Michhas het volgende:
Dit is toch wel een van de meest nutteloze filmpjes die ik ooit heb gezien.
OUWE WORTELROOIERquote:Op zondag 2 september 2012 01:31 schreef Nick-GizMo het volgende:
KK heeft de hele vakantie met 1 setje batterijen vol kunnen houden
#gayquote:Op zondag 2 september 2012 03:27 schreef LitmanenAFCA het volgende:
Een liefde voor je boys Nelis,Sold,Baamz,Rijst en Nick #goodlife #no homo #fifa # batta #swag
quote:
je weetZ tochquote:
quote:Op zondag 2 september 2012 08:39 schreef Rossdale het volgende:
Mogguh
Veel te vroeg voor op een zondagVandaag hele dag bejaardensporttoernooi
Toch wel tof
#hashtagszijngayhetistochverdommegeentwitter
Jepquote:Op zondag 2 september 2012 08:41 schreef PierreTT het volgende:
[..]![]()
Bejaardensporttoernooi? Ga je met je homies de hele dag softballen?
Leuk man, veel plezierquote:Op zondag 2 september 2012 08:44 schreef Rossdale het volgende:
[..]
JepToernooi hier in Breda
Wel een beetje slechte timing want het is vandaag ook roodharigendag in Breda en dat is ook altijd wel grappig
Nice, ben benieuwdquote:Op zondag 2 september 2012 08:57 schreef Rossdale het volgende:
Goed goed! We zijn al halverwege met tegelen. Hoop voor de vakantie klaar te zijnWordt wel echt supermooi!
4 weken, komt een week bij ons logerenquote:
Dat is altijd zo verschrikkelijk kutquote:Op zondag 2 september 2012 09:14 schreef Cliffy het volgende:
Heerlijk begin van de dag.. even met de kleine teen tegen de tafelpoot![]()
Klopt. Alleen is de SC blijkbaar officieel pas begonnen vanaf 119, maar het was er daarvoor al, rond de 50 geloof ik.quote:Op zondag 2 september 2012 09:53 schreef Fsmxi het volgende:
[..]
We hebben toch zelfs een paar dubbelen?
SC-users van het beginquote:
hahaquote:Op zondag 2 september 2012 10:06 schreef PierreTT het volgende:
[..]
SC-users die later instromen en iets toevoegen
Preciesquote:Op zondag 2 september 2012 10:06 schreef PierreTT het volgende:
[..]
SC-users die later instromen en iets toevoegen
vergeet niet dat we ook vaak zat vergeten zijn om door te tellenquote:Op zondag 2 september 2012 09:54 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Klopt. Alleen is de SC blijkbaar officieel pas begonnen vanaf 119, maar het was er daarvoor al, rond de 50 geloof ik.
quote:Op zondag 2 september 2012 10:04 schreef PierreTT het volgende:
[..]
SC-users van het begin
Nog steeds opa zijnVoor de 013 chicks hosselen
![]()
quote:
Inderdaadquote:
Vandermarquote:Op zondag 2 september 2012 11:55 schreef Michhas het volgende:
[..]
Jongens als Morgen-, vandermar en BzP, we zullen ze nooit meer zien
quote:Op zondag 2 september 2012 11:55 schreef Michhas het volgende:
[..]
Jongens als Morgen-, vandermar en BzP, we zullen ze nooit meer zien
quote:Op zondag 2 september 2012 12:00 schreef Michhas het volgende:
[..]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
Had deze nog op mij pc staan
Inderdaad, alhoewel jij en ik Rossdale niet veel ontlopen vrindquote:Op zondag 2 september 2012 12:02 schreef KneusTeun het volgende:
En mainframes
Hij voelt zich nu echt te oud denk ikNu is Rossdale de minderheid!
Weg, en hij komt naar eigen zeggen nooit meer terug. Geen tijd en geen zin meer.quote:
Hoezo, ik ben nog een jong groen blaadje!quote:Op zondag 2 september 2012 12:03 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Inderdaad, alhoewel jij en ik Rossdale niet veel ontlopen vrind
quote:Op zondag 2 september 2012 12:04 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Hoezo, ik ben nog een jong groen blaadje!
Dat zeg ik ook altijd, maar vergeleken met de anderen zijn wij trotse, oude, rustende loofbomenquote:Op zondag 2 september 2012 12:04 schreef KneusTeun het volgende:
[..]
Hoezo, ik ben nog een jong groen blaadje!
Ik zou mezelf toch wel omschrijven als sequoia boom.quote:Op zondag 2 september 2012 12:10 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook altijd, maar vergeleken met de anderen zijn wij trotse, oude, rustende loofbomen
Jawel man, samenwonen, vrouwen, trouwen, kinderen, verantwoordelijkheid, weinig alcohol. We zijn verdoemd.quote:Op zondag 2 september 2012 12:12 schreef badboynova het volgende:
leeftijd zegt helemaal niks, kijk maar naar mij
Op trouwen na zit ik al in die twilight zonequote:Op zondag 2 september 2012 12:14 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Jawel man, samenwonen, vrouwen, trouwen, kinderen, verantwoordelijkheid, weinig alcohol. We zijn verdoemd.
quote:Op zondag 2 september 2012 12:03 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Weg, en hij komt naar eigen zeggen nooit meer terug. Geen tijd en geen zin meer.
Ik zie mezelf meer zoquote:Op zondag 2 september 2012 12:13 schreef Michhas het volgende:
[..]
Ik zou mezelf toch wel omschrijven als sequoia boom.
[ afbeelding ]
Deze treurwilgen hebben niks op mij.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 2 september 2012 12:30 schreef KneusTeun het volgende:
Oh ik moet even herstellen, stoma en boom was lastig, die zijn immers altijd buiten....
[ afbeelding ]
Zo,n bbq is wel echt hemels op zo'n unit heb ik een fantastische Entrecote bereid met knoflook, rozemarijn en zeezoutquote:Op zondag 2 september 2012 12:38 schreef PierreTT het volgende:
[ afbeelding ]
Stef heeft zijn leven gegeven voor de barbecue
quote:
quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef Bozz187 het volgende:
[ afbeelding ]
dit moet wel mijn boom zijn dan
The fuck!?!?! hoe doe je dat?quote:Op zondag 2 september 2012 13:05 schreef Bozz187 het volgende:
[ afbeelding ]
dit moet wel mijn boom zijn dan
Je bedoelt die van Nieuwsuur? Ja, voor een groot deel wel. Het feit dat Wilders niet in debat wilde gaan met Pechtold zegt al genoeg. Europa heeft de toekomst, maar er mag wel wat kritischer naar worden gekeken. Ik heb een paar maanden geleden nog een artikel geschreven over wat voor belemmeringen men tegen zou kunnen komen, misschien wel interessant om te lezen. Dat topic slaat verder nergens op.quote:Op zondag 2 september 2012 13:14 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Voor Twijfelaars met een Wildersfobie
Heb jij toevallig die uitzending gezien?
quote:Toekomst van Europa zorgt voor hoofdbrekens
De vijftigste verjaardag van de Europese integratie enkele jaren geleden was een ideaal
moment om de balans op te maken van een samenwerkingsverband dat voortvloeide uit een in
1957 opgesteld verdrag. Het verdrag, de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal (EGKS)
genaamd, ging voornamelijk over staal en kolen. Inmiddels staan er door de vergevorderde
integratie veel grotere belangen op het spel en daarom wordt de roep om meer democratie bij
besluitvorming op Europees niveau steeds groter. Vooral als het gaat om de euro, het openen
van de grenzen voor de inwoners van de lidstaten van de Europese Unie en wetgeving
afkomstig uit Brussel zou er meer ruimte voor het publieke debat kunnen zijn, zo luidt de
algemene teneur.
Als oplossing voor het gebrek aan democratie wordt onder meer de vorming van een federale
staat naar voren gedragen. In de afgelopen decennia was het speerpunt vooral economische
integratie, welke bekrachtigd met het ontstaan van een interne markt en de invoering van de
euro. Nu zou echter ook politieke integratie hoog op de Europese agenda moeten komen te
staan, hetgeen verdere centralisatie kan bevorderen. Dat zou betekenen dat er één centrale
overheid komt met daaronder relatief zelfstandige lidstaten, die binnen hun eigen
landsgrenzen nog altijd de verantwoordelijkheid dragen en bepalen wat de wetten zijn.
Volgens prof. dr. Lans Bovenberg van de Universiteit van Tilburg is een gefederaliseerd
Europa echter nog lang niet in zicht (2011). Er kleven namelijk verschillende nadelen aan
Europa als federale staat, waarvan ik een selectie in dit artikel bespreek.
Politieke integratie in Europa is een goede ontwikkeling, zo vinden de huidige politieke
leiders. Een politieke unie zorgt waarschijnlijk voor een krachtiger, meer levensvatbaar en
assertiever Europa ten aanzien van internationale ontwikkelingen. Het laatste zou ervoor
zorgen dat de Europese normen, waarden en gebruiken beter opgewassen zijn tegen die van
bijvoorbeeld de Verenigde Staten en de invloeden ervan in Europa beperkt blijven. De
politieke integratie die hiervoor nodig is, brengt echter problemen met zich mee: aannemen
dat dit het resultaat is van een verenigd Europa is één ding, maar het realiseren van de
benodigde stabiele politieke eenwording is een tweede.
Er zijn verschillende problemen waar de autoriteiten in Brussel vooralsnog op stuiten bij het
bevorderen van politieke integratie, waaronder de rivaliteit en het wantrouwen tussen de
nationale groepen in Europa, dat de mogelijkheid om in een federatie te leven tot op heden
uitsloot.
Allereerst vormt het ontstaan van een Europese staat geen garantie voor een Europese
identiteit en vergroot het de kans op het ontstaan van gewelddadige conflicten (Cocodia,
2010). Gezien nationalisme nog steeds een kracht is waar rekening mee gehouden moet
worden, heeft de afwezigheid van een gezamenlijke identiteit in Europa tot gevolg dat de
inwoners van een superstaat zich vast blijven houden aan hun nationale identiteit, ook bij
politieke besluitvorming. De recente ontwikkelingen ten aanzien van de grote financiële
problemen waar Griekenland in verzeild is geraakt, hebben dat nog eens verduidelijkt.
Daarnaast wordt de kans op gewelddadige conflicten in een federale staat groter, omdat in een
supranationale staat de beschermende buffer van soevereiniteit verdwijnt.
Een ander probleem dat de vorming van een federaal Europa met zich meebrengt, komt voort
uit de spanningen die kunnen ontstaan tussen minderheden en dominante groepen, waarbij het
niet erkennen van de identiteit of de behoeften van groepen die in de minderheid zijn schade
kan toebrengen en kan leiden tot een vorm van onderdrukking (Cocodia, 2010). Dit kan
ervoor zorgen dat de kleinere of benadeelde staten juist nog feller worden als het gaat om het
beschermen van hun identiteit en cultuur. Ook kan het een belemmering vormen voor een
maatschappelijke cultuur, die van groot belang is voor het functioneren van iedere staat.
De derde barrière bij verdere integratie wordt gevormd door taal (Barbour, 1996). Net als in
alle maatschappelijke culturen is er behoefte aan een gemeenschappelijke taal, die ook bij
Europese integratie van groot belang is. Het probleem is niet dat Europa de facto geen
gezamenlijke taal heeft, maar dat er een sterke weerstand is tegen de acceptatie van het feit
dat Engels over het algemeen de voorkeur kent. Zowel Duitsland als Frankrijk lijkt zich hier
tegen te verzetten; beide landen doen pogingen om hun taal te populariseren binnen de
Europese Unie (Field, 1998). Wat hier ten grondslag aan zou kunnen liggen is de angst voor
het ontstaan van een hegemonie van de Anglo-Saksische cultuur en het feit dat Groot-
Brittannië zich relatief laat met het integratieproces ging bemoeien. Nationale prestige is
echter misschien nog wel de belangrijkste factor.
Een andere bedreiging voor de politieke integratie die plaats moet vinden om een federale
staat tot stand te laten komen is de toenemende mondialisering (Ruta, 2005). In een wereld
met handelsbeperkingen genieten grotere landen voordelen in economisch opzicht, omdat de
grootte van de markt bepaald wordt door politieke grenzen. De totstandkoming van de
vrijhandel en wereldmarkten heeft echter tot gevolg dat de prikkel om deel uit te maken van
een federale staat verdwijnt. Dit kan ervoor zorgen dat landen niet goed integreren en kleine
groepen met dezelfde cultuur, taal en etniciteit zelf kleinere en meer homogene politieke
rechtsgebieden vormen. De kosten die politieke afscheiding met zich meebrengt zijn in dit
geval namelijk lager. Met andere woorden: mondialisering en de internationale economische
integratie die daaruit voortvloeit, kan leiden tot politieke desintegratie.
Uit onderzoek blijkt verder dat de verdere economische integratie die de vorming van een
verenigd Europa met zich meebrengt ook een probleem vormt (Rota Graziosi, 2006). Door de
complementariteit van marktintegratie en politieke integratie kunnen individuen zich bij een
verdere vergroting van de markt gaan realiseren dat hun voorkeuren, als het gaat om het
beleid dat gevoerd werd vóór de vorming van een federale staat, overeenkomen met die van
andere handelspartners die actief waren buiten hun nationale grenzen. Dit kan tot gevolg
hebben dat er fragmentatie plaatsvindt, wat wil zeggen dat er verschillende nieuwe
rechtsgebieden ontstaan. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat dit proces ervoor zorgt dat de
nationale landsgrenzen opnieuw gevormd worden, wat uiteraard niet in overeenstemming is
met het doel van een verenigde staat.
Het bovenstaande laat zien dat de vorming van een gefederaliseerd Europa moeilijker is dan
gedacht. Niet alleen is het creëren van een politieke unie ingewikkeld door de verschillende
culturen en identiteiten die politieke integratie bijeen moet zien te brengen, ook kan de
verdere economische integratie een belemmering vormen in dit proces wanneer bepaalde
groepen zich realiseren dat ze dezelfde economische belangen hebben. Een verenigd Europa
mag dan wel voordelen hebben, vooral als het gaat om de grotere rol die het kan spelen op het
wereldtoneel, maar vergeten wordt dat de vorming van de benodigde politieke unie
hindernissen met zich meebrengt die niet zomaar overwonnen lijken kunnen te worden. Een
federale staat lijkt dus inderdaad nog ver weg.
Bronmateriaal
Barbour, S. (1996). Language and national identity in Europe; theoretical and practical
problems. In Charlotte Hoffman (ed.), Language, Culture and Communication in
Contemporary Europe, pp. 28-44. Ontleend aan http://books.google.com
Cocodia, J. (2010). Problems of integration in a federal Europe. Ontleend aan
http://www.webasa.org/Pubblicazioni/Cocodia_2010_1.pdf
Field, H. (1998). EU cultural policy and the creation of a common European identity.
Ontleend aan http://www.eusanz.org/pdf/conf98/Field.pdf
Rota Graziosi, G. (2006). Economic integration and political fragmentation. Ontleend aan
http://publi.cerdi.org/ed/2006/2006.28.pdf
Ruta, M. (2005). Economic theories of political (dis)integration. Ontleend aan
http://www.eui.eu/Persona(...)h/joes-published.pdf
Je had gewoon net zoveel geluk als dat je dikkig bent.quote:Op zondag 2 september 2012 13:41 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Ik gaf jou gisteren nog de B to the atta
Ik heb net de video gevonden, ben het nu aan het terugkijken. Even je stuk lezen, ben benieuwdquote:Op zondag 2 september 2012 13:41 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Je bedoelt die van Nieuwsuur? Ja, voor een groot deel wel. Het feit dat Wilders niet in debat wilde gaan met Pechtold zegt al genoeg. Europa heeft de toekomst, maar er mag wel wat kritischer naar worden gekeken. Ik heb een paar maanden geleden nog een artikel geschreven over wat voor belemmeringen men tegen zou kunnen komen, misschien wel interessant om te lezen. Dat topic slaat verder nergens op.
[..]
Dont worry, kwaliteit posters kwamen pas later hoorquote:
Interessant stuk om vanaf een helikopterview naar de huidige situatie te kijken. Als ik je een tip mag geven voor eventuele verdieping, kijk eens of je in plaats van nationalisme je jezelf verder kan verdiepen in het regionalisme. Dit is op dit moment meer aan de orde in Europa dan het eerdergenoemde nationalisme, met bijbehorende problematiekquote:Op zondag 2 september 2012 13:41 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik heb een paar maanden geleden nog een artikel geschreven over wat voor belemmeringen men tegen zou kunnen komen, misschien wel interessant om te lezen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |