Dat heeft waarschijnlijk als reden dat veel mensen technologie onderschatten. Vrijwel alle experts destijds hadden de acceptatie en penetratie van de mobiele telefoon en de pc in de consumentenmarkt zwaar onderschat. Ik heb dus het vermoeden dat hetzelfde proces hier gaande is.quote:Op maandag 3 september 2012 15:46 schreef DS4 het volgende:
Ook nu zijn er manieren om snel en goedkoop te bouwen die voor huizen niet gebruikt worden. Je doet net alsof er geen nadelen aan zitten en dat is natuurlijk niet zo. Ik ken de techniek niet van a tot z, maar ik heb de afgelopen jaren veel gelezen over de toekomst van woningbouw en het printen van huizen heb ik niet langs zien komen en dat zal toch wel een reden hebben.
Ik pleit ook wel voor duurzaamheid, maar als ik ga beginnen over bijv. "planned obsolescence" in het kapitalistische systeem, dan wordt het verhaal misschien iets te groot.quote:Waarom pleit je dan niet voor duurzaamheid? Want dan sta ik achter je. Ik zie het alleen helemaal niet terug in de OP eerlijk gezegd.
Dat heeft dan misschien te maken met het feit dat sommige zaken vaker moeten gebeuren. Als je niet de beste van de beste producten koopt, dan heb je over 5 jaar misschien weer een nieuwe bank nodig. Een deel van de beschikbare productiekracht wordt niet optimaal ingezet in dit kapitalistische systeem. Kijk naar de honderden miljoenen mobieltjes die we jaarlijks weggooien.quote:Dat jij mooi berekent hoeveel mensen er virtueel voor eenieder aan het werk zijn, maar dat de welvaart (ook gemiddeld niet) niet zo is toegenomen als je indertijd in welvaart zou stijgen als er toen zoveel mensen voor jou aan het werk waren.
Ten eerste zal het geld dat de rijken bezitten waardeloos worden als de economie in elkaar stort. Kun je miljardair zijn, maar met hyperinflatie verdampt dat snel. Ook zijn er onder de rijken genoeg mensen die wel inzien dat het belangrijk is om over te stappen naar een ander systeem. En als laatste lijkt het me niet erg tof om als rijke in een wereld te leven waarin de armen je bloed kunnen drinken. Ik zou me niet erg veilig voelen en je leven slijten in een gated community lijkt me nou ook niet de droom van deze mensen.quote:Op maandag 3 september 2012 12:05 schreef CafeRoker het volgende:
Ok, bijgelezen. Het eerste wat ik me afvraag is dat zoals je zelf stelt het grootste deel van het kapitaal in handen is van een kleine groep mensen. Bij je ideeen en aannames ga je uit van wat de technologie voor ons kan betekenen. Daarnaast schets je hoe een wereld waarin persoonlijk geluk gemaximaliseerd is er op de tekentafel uit zou zien. In de huidige situatie moet de groep met het kapitaal dit wel delen omdat er arbeid nodig is dat uitgevoerd moet worden door de groep zonder het kapitaal gechargeerd dan. In de toekomst zou deze reden wegvallen. Waarom zouden mensen met kapitaal dit dan nog delen met mensen zonder kapitaal?
Een huis is natuurlijk wel wat anders. Diepvriesgroenten verkoop je ook niet als gezonde keuze boven "vers", maar zeker bij de AH is de diepvriesgroenten beter dan "vers". Perceptie goes a long way.quote:Op maandag 3 september 2012 18:49 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat heeft waarschijnlijk als reden dat veel mensen technologie onderschatten. Vrijwel alle experts destijds hadden de acceptatie en penetratie van de mobiele telefoon en de pc in de consumentenmarkt zwaar onderschat. Ik heb dus het vermoeden dat hetzelfde proces hier gaande is.
Ik richt mij liever primair op duurzaamheid. Al was het maar omdat het merendeel van de mensen gewoon "meer" wil. Ik heb daar zelf ook last van. Heb nu een grotere auto nodig, dus moet ik een belachelijk snelle station kopen omdat ik niet minder snel wil zijn op de openbare weg, waar... ik kan niet anders zeggen, mijn auto eigenlijk gewoon te snel is. Maar een stap terug... nee, dat zit er niet in.quote:Ik pleit ook wel voor duurzaamheid, maar als ik ga beginnen over bijv. "planned obsolescence" in het kapitalistische systeem, dan wordt het verhaal misschien iets te groot.
Op zich heb je wel een punt, maar hoe meer welvaart, hoe minder efficiënt. Als jij een gebrek aan voedsel hebt haal je het niet in je hoofd om wat weg te mikken. Dan eet je alles wat je krijgen kan.quote:Dat heeft dan misschien te maken met het feit dat sommige zaken vaker moeten gebeuren. Als je niet de beste van de beste producten koopt, dan heb je over 5 jaar misschien weer een nieuwe bank nodig. Een deel van de beschikbare productiekracht wordt niet optimaal ingezet in dit kapitalistische systeem. Kijk naar de honderden miljoenen mobieltjes die we jaarlijks weggooien.
Mee eens.quote:Op maandag 3 september 2012 19:24 schreef AgLarrr het volgende:
Mooi verhaal, rationeel gezien heb je helemaal gelijk. Het punt is dat mensen niet enkel rationeel zijn. Lees bijv Fukuyama zijn "End of History". Naast ratio worden mensen ook bewogen door emotie en thymos - een soort van eer (plat gezegd). Rationeel gezien zullen mensen het met je eens zijn, maar dan zijn er nog de twee andere elementen die maken dat mensen doen wat ze doen.
Het zit in de mens om ander mensen af te willen troeven in termen van o.a. welvaart. Het zal uiteindelijk wel iets biologisch zijn; het verspreiden van zaad; het bemachtigen van het beste zaad. Die groei is rationeel gezien niet nodig, wellicht niet eens mogelijk, maar o zo belangrijk voor mensen om zich van elkaar te kunnen onderscheiden.
Dat competitieve is een drang die in de mens aanwezig is, maar wetenschappers hebben bewezen (door onderzoek met babies) dat de eerste drang die wij beziten die van samenwerking en delen is. Welk gedrag uiteindelijk wordt gevoed, ligt ook aan het systeem waarin je leeft.quote:Op maandag 3 september 2012 19:24 schreef AgLarrr het volgende:
Mooi verhaal, rationeel gezien heb je helemaal gelijk. Het punt is dat mensen niet enkel rationeel zijn. Lees bijv Fukuyama zijn "End of History". Naast ratio worden mensen ook bewogen door emotie en thymos - een soort van eer (plat gezegd). Rationeel gezien zullen mensen het met je eens zijn, maar dan zijn er nog de twee andere elementen die maken dat mensen doen wat ze doen.
Het zit in de mens om ander mensen af te willen troeven in termen van o.a. welvaart. Het zal uiteindelijk wel iets biologisch zijn; het verspreiden van zaad; het bemachtigen van het beste zaad. Die groei is rationeel gezien niet nodig, wellicht niet eens mogelijk, maar o zo belangrijk voor mensen om zich van elkaar te kunnen onderscheiden.
Er zijn ook genoeg wetenschappers die tot andere conclusies komen...quote:Op maandag 3 september 2012 22:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat competitieve is een drang die in de mens aanwezig is, maar wetenschappers hebben bewezen (door onderzoek met babies) dat de eerste drang die wij beziten die van samenwerking en delen is.
Heb ik anders niets van gehoord. Dit gaat over onderzoek met zeer jonge babies he? En bij zeer jonge babies blijkt dat delen en samenwerken de eerste drang is die ze bezitten. Er bestaat geen wetenschappelijk onderzoek dat dat bestrijdt.quote:Op maandag 3 september 2012 22:37 schreef DS4 het volgende:
Er zijn ook genoeg wetenschappers die tot andere conclusies komen...
Ik begrijp de rest van wat je zegt en het is ook zeker zo dat wij die drive bezitten. Maar mijn punt was dat de eerste drive die ontdekt kan worden in de mens die van samenwerking en delen is. Later krijgen we de competitieve drive. Welke drive tot wasdom komt, hangt af van het systeem waarin we leven.quote:Op maandag 3 september 2012 23:15 schreef DS4 het volgende:
Waarom quote je niet het geheel? Dan zie je nl. waar ik heen wil.
Baby's ontwikkelen zich in fases en er zijn ook fases waarbij delen helemaal achterop staat (mijn vrouw en ik verwachten in november een kind, dus ik word doodgegooid met dit soort info momenteel). Dus je kan daar geen conclusies aan verbinden.quote:Op maandag 3 september 2012 23:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik begrijp de rest van wat je zegt en het is ook zeker zo dat wij die drive bezitten. Maar mijn punt was dat de eerste drive die ontdekt kan worden in de mens die van samenwerking en delen is. Later krijgen we de competitieve drive. Welke drive tot wasdom komt, hangt af van het systeem waarin we leven.
Zoogdieren zijn juist zo succesvol omdat ze over het algemeen gewoon samenwerken. Ja er is strijd met name in de paringstijd tussen mannetjes om zich voort te planten, maar over het algemeen gaan zoogdieren gewoon op een normale manier met elkaar om en werken ze juist samen.quote:
Ja, dus in dit systeem wordt competitie meer benadrukt en in een systeem waarin we meer delen en samenwerken wordt die samenwerking meer benadrukt. We passen ons aan aan het systeem waarin we leven.quote:Als samenwerken beter voor ze uit pakt en ze zijn intelligent genoeg om dat te bevatten doen ze dat. Is competitie wat het best werkt kiezen ze daarvoor. Zo simpel is het.
Het heeft niet alleen maar met nurture te maken. Het speelt mee, maar nature heeft hier ook een vinger in de pap. Puur biologisch bekeken heeft het leven één doel: leven. Dat doet leven door middel van overleven en voortplanten. Overleven vereist in het geval van een groepsdier zoals de mens zaken als empathie en maakt dat mensen samenwerken en delen. Het vergroot de overlevingskansen.quote:Op maandag 3 september 2012 22:01 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat competitieve is een drang die in de mens aanwezig is, maar wetenschappers hebben bewezen (door onderzoek met babies) dat de eerste drang die wij beziten die van samenwerking en delen is. Welk gedrag uiteindelijk wordt gevoed, ligt ook aan het systeem waarin je leeft.
Op een kleinere schaal is dat simpel te zien. Als je opgroeit in gezin met geweld om je heen, dan zul je minder sneller je liefdevolle warme kant ontwikkelen.
En competitie tussen bedrijven kan voor mooie dingen zorgen, maar wat kun je doen als je bijv. alle R&D afdelingen van alle mobiele telefoon bedrijven in de wereld laat samenwerken? Ik denk dat je dan met gemak een superieur product kunt ontwerpen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:05 schreef TweeGrolsch het volgende:
In een bedrijf word dan ook samengewerkt. Dat is zelfs de opzet van het hele fenomeen bedrijf.
Klopt helemaal, alleen vandaag de dag wordt er veel te veel de nadruk gelegd (vanuit de neo-liberale opvatting) dat mensen vooral erg competitief zijn. Maar de term "survival of the fittest" is nooit door Darwin gebruikt, maar het is een term die door een Britse rechtse politicus is verzonnen en is zijn interpretatie van Darwin's werk.quote:Op dinsdag 4 september 2012 18:57 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Het heeft niet alleen maar met nurture te maken. Het speelt mee, maar nature heeft hier ook een vinger in de pap. Puur biologisch bekeken heeft het leven één doel: leven. Dat doet leven door middel van overleven en voortplanten. Overleven vereist in het geval van een groepsdier zoals de mens zaken als empathie en maakt dat mensen samenwerken en delen. Het vergroot de overlevingskansen.
In het geval van voortplanting heeft de soort baat bij de overleving van de beste exemplaren. Ergo, er ontstaat wedijver over wie beter / succesvoller is dan anderen, om zo de kansen tot voortplanting te vergroten. Zie ook de studies van Frans de Waal naar groepsgedrag van Chimpansees.
Volgens mij draaien deze primaire processen op de achtergrond altijd mee. Met een beetje fantasie verklaar je er de piramide van Maslow mee.
Bij onderzoek naar fundamentele techniek (bv. ontwikkeling CD) word ook heel vaak samengewerkt.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En competitie tussen bedrijven kan voor mooie dingen zorgen, maar wat kun je doen als je bijv. alle R&D afdelingen van alle mobiele telefoon bedrijven in de wereld laat samenwerken? Ik denk dat je dan met gemak een superieur product kunt ontwerpen.
Competitie maakt je scherper. Dus nee, dat verbetert niet, dat verslechtert.quote:Op dinsdag 4 september 2012 19:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En competitie tussen bedrijven kan voor mooie dingen zorgen, maar wat kun je doen als je bijv. alle R&D afdelingen van alle mobiele telefoon bedrijven in de wereld laat samenwerken? Ik denk dat je dan met gemak een superieur product kunt ontwerpen.
Nogal een stellige bewering. Jij durft je hand er dus voor in het vuur te steken dat wanneer alle R&D afdelingen van de mobiele telefoon bedrijven gaan samenwerken, dat er dan een inferieur product uitkomt?quote:Op dinsdag 4 september 2012 22:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Competitie maakt je scherper. Dus nee, dat verbetert niet, dat verslechtert.
Uiteindelijk wel ja. Of men moet intern een vorm van competitie hebben, maar als er geen competitie is zal men gaan verslappen.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:10 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nogal een stellige bewering. Jij durft je hand er dus voor in het vuur te steken dat wanneer alle R&D afdelingen van de mobiele telefoon bedrijven gaan samenwerken, dat er dan een inferieur product uitkomt?
De meeste mensen die bij R&D afdelingen werken doen dat niet voor de competitie met andere bedrijven. De meeste van die mensen doen dat werk omdat ze het leuk vinden om te ontwerpen en te bouwen. Competitie met andere bedrijven voegt iets toe aan je werk, maar jij blijft maar doorgaan met competitie, competitie, competitie. Alsof dat het enige is wat ons drijft.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:14 schreef DS4 het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel ja. Of men moet intern een vorm van competitie hebben, maar als er geen competitie is zal men gaan verslappen.
Als jij de enige kerel op aarde bent dan doe jij geen moeite meer voor de dames. Maar o wee als er twee mannen per vrouw zijn... dan ga jij je uitsloven!
Als je het niet erg vindt, volg ik toch liever de bevindingen van wetenschappelijk onderzoek dan iemands mening.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:24 schreef DS4 het volgende:
Dat is een mening. Ik geloof in competitie. Het is voor mij ook een enorme drijfveer. Ik heb dus een andere mening.
Ik ben bang voor je dat je ophoudt met zoeken zodra je een wetenschappelijke mening hebt gevonden die jou bevalt.quote:Op dinsdag 4 september 2012 23:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Als je het niet erg vindt, volg ik toch liever de bevindingen van wetenschappelijk onderzoek dan iemands mening.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |