Heb je er moeite mee?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:11 schreef dr.Bellows het volgende:
Je bent 25 en je woont nog thuis...?
Je moet niet denken, je moet dingen gaan uitzoeken.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:14 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ik weet niet wat de gas water licht kosten gaan doen enz.
Ook denk ik dat ik wel huurtoeslag krijg.
Verder is het een redelijk groot appartement ja, 80m3
Jij leeft op straat?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:11 schreef dr.Bellows het volgende:
Je bent 25 en je woont nog thuis...?
Ik bedoel de afwas zelf moeten doen i.p.v. dat je ouders het voor je doen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:15 schreef LompeHork het volgende:
[..]
Een potje Dreft kost geen reet hoor
En dat zijn dan kosten ofzo? Ik snap even niet waar je heen wilt.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:16 schreef sage-noko het volgende:
[..]
Ik bedoel de afwas zelf moeten doen i.p.v. dat je ouders het voor je doen.
Huursubsidie zal je niet krijgen, even uitgaande van dat je ongeveer 1750 bruto verdient en je bruto jaarloon dus bijna 23k is.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:14 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ik weet niet wat de gas water licht kosten gaan doen enz.
En als die meer dan ¤20.000 aan eigen vermogen heeft ook nietquote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:17 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Huursubsidie zal je niet krijgen, even uitgaande van dat je ongeveer 1750 bruto verdient en je bruto jaarloon dus bijna 23k is.
Waarom ga je nou niet eens een lijstje maken je met uitgaven en inkomsten, dan ben je constructief bezig in plaats dingen te denken en zo nu en dan hier te roepen wat je aan onkosten hebt.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:19 schreef Dirkos1987 het volgende:
Heb het geluk dat ik 2 jaar lang plus minus 700 euro per maand gespaard heb.
Ben er wel vergeten bij te zeggen dat ik ook een auto heb
Snap ook niet echt wat ie met dit topic wilt, misschien is dat die onzelfstandigheid die je behoud als je tm je 25e thuis blijft wonenquote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:20 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Waarom ga je nou niet eens een lijstje maken je met uitgaven en inkomsten, dan ben je constructief bezig in plaats dingen te denken en zo nu en dan hier te roepen wat je aan onkosten hebt.
Vraag je ouders, die hebben daar vast wel een redelijk beeld van.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:21 schreef Dirkos1987 het volgende:
Hoe moet ik weten wat gas water licht doet, hoe moet ik weten wat ik aan boodschappen betaal?
Kan wel een lijstje maken maar dan moet het wel compleet zijn, ik hoopte hier op mensen die me kunnen helpen. Toch bedankt
Er zijn hier letterlijk al honderden topics over en gwl en boodschappen kan je ook een inschatting van maken. Heb je nooit een week alleen thuis doorgebracht? Dan ga je zelf eens alles kopen ipv je ouders.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:21 schreef Dirkos1987 het volgende:
Hoe moet ik weten wat gas water licht doet, hoe moet ik weten wat ik aan boodschappen betaal?
Kan wel een lijstje maken maar dan moet het wel compleet zijn, ik hoopte hier op mensen die me kunnen helpen. Toch bedankt
Vraag aan je ouders wat ze nu aan boodschappen uitgeven. Kijk dan hoeveel je voor 1 persoon nodig hebt en je hebt een erg goed idee wat je boodschappen kosten.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:21 schreef Dirkos1987 het volgende:
Waar ben ik mee bezigquote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:23 schreef RPG het volgende:
[..]
In andere woorden doe gewoon wat rond vragen
Vragen aan mensen of ze je hand vast kunnen houden. Je had namelijk best zelf ook kunnen bedenken dat je ouders misschien wel weten hoeveel ze aan boodschappen uitgeven of niet dan.quote:
Kom dan eens met gerichte vragen, je komt nu over als iemand die werkelijk nog niets heeft uitgezocht. Google en dit forum staat vol met mensen die in dezelfde zitten/zaten als jou.quote:
Voor eeuwig in het donker...quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:29 schreef Bananenvlaflip het volgende:
nibud.nl
Maar met deze passieve houding ga je het niet redden in dat nieuwbouwappartementje. Stel je voor dat er een lamp kapot gaat.
In het licht van je beeldscherm waar fok het antwoord moet bieden.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:30 schreef koekjestrommel1 het volgende:
[..]
Voor eeuwig in het donker...
Maar wat als er ooit een stop doorschiet...quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:30 schreef Bananenvlaflip het volgende:
[..]
In het licht van je beeldscherm waar fok het antwoord moet bieden.
Oh, dan is het prima.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 09:41 schreef Yesse het volgende:
Plus niks mis met op je 25e nog thuiswonen, ik ga zelf ook binnenkort pas het huis uit en dan zal ik waarschijnlijk net 26 zijn geworden.
Alles kan, ik ben zelf nogal op lekker eten gericht dus ja ik geef er zelfs wel meer aan uit. Maar die keuzes maakt je op basis van inkomen en wat je belangrijk vind.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 08:02 schreef Pap89 het volgende:
boodschappen (zeker als je alleen bent) kan dan zelfs nog door de helft, alleen bij mij is de auto al 150 ex benzine per maand![]()
Maar als je er ook maar een beetje goed op let, moet dat wel goed te doen zijn.
Bedankt!quote:Op woensdag 29 augustus 2012 23:51 schreef ikbenschipper het volgende:
1400 netto per maand moet te doen zijn
Huur 515
Servicekosten 50
Ziektenkostenverzekering 110
Verzekeringen 30
Gas, Water en Electra 50
Telefoon, Internet en Televisie 50
Mobiel 30
Boodschappen 250
Subtotaal 975
Overige
Kapper 10
Kleding 50
Diverse 20 (denk aan kosten voor je betaalrekening)
Cadeaus verjaardagen 20
Uitgaan 100
Auto en Benzine 150?
Totaal 1325
Volgens mij vergeet ik niks belangrijks voor iemand van 25 jaar. Je zal op basis van dit salaris ook nog wel wat zorgtoeslag krijgen maar daar ben ik niet van uitgegaan.
Ik heb alles per maand omgerekend. Zou je zelfs nog 75 euro kunnen sparen per maand.
Gemeentebelastingen heb ik i.d.d. er niet ingezet omdat ik die dus per jaar betaal. Deze berekening heb ik toendertijd zelf gebruikt alleen toen 2 jaar na het kopen van mijn huis het afgebouwd was, waren mijn inkomsten dusdanig gestegen dat ik het eigelijk niet meer gebruikte.quote:Op vrijdag 31 augustus 2012 11:54 schreef Dirkos1987 het volgende:
[..]
Bedankt!
Nou zijn er aantal dingen waarvan ik denk dat ze hoger zijn, zoals gas water licht?
Ik moet iig een voorschot van 100 euro betalen. Waarschijnlijk krijg je aan einde van jaar dan wel weer geld terug maar je moet het per maand toch betalen.
Ook vergeet je rioolkosten en afvalkosten (gemeente belastingen) die je betaald.
Boodschappen verwacht ik ook wel met 150-200 te moeten kunnen halen.
Ook zal mobiel iets lager zijn omdat ik sim only heb.
Veel succes!quote:Op zaterdag 1 september 2012 01:30 schreef Dirkos1987 het volgende:
Heb 10 september sowieso een gesprek waar ik moet kunnen aantonen het te kunnen betalen enzo.
Daar ga ik nog aantal vragen stellen, maar zoals ik er nu over denk is dit een kans die ik niet kan laten gaan.
Dus tot nu toe ben ik er zeer positief over.
Als je misschien alleen naar de LIDL/ALDI gaat en je maar 2 keer per dag op een wortel wilt kauwen.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 08:02 schreef Pap89 het volgende:
boodschappen (zeker als je alleen bent) kan dan zelfs nog door de helft, alleen bij mij is de auto al 150 ex benzine per maand![]()
Maar als je er ook maar een beetje goed op let, moet dat wel goed te doen zijn.
Waarom denk je dat? Met 1400 euro netto is je inkomen daar toch te hoog voor?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:14 schreef Dirkos1987 het volgende:
Via een berekening op toeslagen.nl zou ik per maand een toeslag van 138 euro moeten krijgen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 07:59 schreef Ludd het volgende:
[..]
Waarom denk je dat? Met 1400 euro netto is je inkomen daar toch te hoog voor?
Huh ik ga ook nog maar eens naar die site, ik verdien ook niet zo heel veel (huur is wel iets lager).quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:00 schreef Dirkos1987 het volgende:
[..]
Via een berekening op toeslagen.nl zou ik per maand een toeslag van 138 euro moeten krijgen.
Moet zeker lukken + ik heb al 2 jaar lang aardig wat gespaard waarmee ik de inrichting nu al zou kunnen kopen dus het is alleen maar een extra wat ik nu spaar.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:02 schreef Karina het volgende:
[..]
Huh ik ga ook nog maar eens naar die site, ik verdien ook niet zo heel veel (huur is wel iets lager).
OT: ik denk dat je het wel kunt redden met dat salaris hoor. Nu al gaan sparen voor de inrichting, gordijnen, etc. Je hebt nog bijna een jaar? Moet lukken.
Yeah right, dat speelt ook echt een rolquote:Op zaterdag 1 september 2012 15:15 schreef Karina het volgende:
Vergis je niet in de kosten voor die "kleine" dingen: lampen, pannen, bestek, handdoeken, kopjes. Dat kan aardig oplopen.
Dat denk je... maar dan koop je een paar lampen, wat pannen, beddegoed, een dekbed, echt, je staat er van te kijken wat al die kleine zooi bij elkaar kost. Daar kun je je nog aardig in vergissen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:17 schreef dude1960 het volgende:
[..]
Yeah right, dat speelt ook echt een rolEventjes naar de IKEA daar kost dat spul 1 a 2 euro per stuk. Kan toch geen kopzorg zijn.
Ja maar als je 500pleuri per maand huur gaat betalen is dat toch geen dealbreaker... Gewoon negatief geneuzel wat je nu doetquote:Op zaterdag 1 september 2012 15:19 schreef Karina het volgende:
[..]
Dat denk je... maar dan koop je een paar lampen, wat pannen, beddegoed, een dekbed, echt, je staat er van te kijken wat al die kleine zooi bij elkaar kost. Daar kun je je nog aardig in vergissen.
Alleen moet je dan niet te hard sparen. Je geeft nu aan dat je de laatste 2 jaar gemiddeld zo'n 700/mnd gespaart hebt. Dat is ruim 16k. Als je het komende jaar zo doorspaart heb je kans dat je niet in aanmerking komt voor huursubsidie. Ik weet niet precies op welk moment hun kijken voor de bepaling hiervan, maar misschien is het handiger om te sparen-in-producten (inboedel enz).quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:00 schreef Dirkos1987 het volgende:
[..]
Via een berekening op toeslagen.nl zou ik per maand een toeslag van 138 euro moeten krijgen.
Redelijk lijstje, ik mis alleen een aantal dingen die jaarlijks langskomen, oa afvalstoffenheffing en zuiveringsheffingen waterschap (bij mij zo'n 250 eur/jaar)quote:Op woensdag 29 augustus 2012 23:51 schreef ikbenschipper het volgende:
1400 netto per maand moet te doen zijn
Auto en Benzine 150?
Totaal 1325
Volgens mij vergeet ik niks belangrijks voor iemand van 25 jaar. Je zal op basis van dit salaris ook nog wel wat zorgtoeslag krijgen maar daar ben ik niet van uitgegaan.
Ik heb alles per maand omgerekend. Zou je zelfs nog 75 euro kunnen sparen per maand.
Ach welnee, het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden, ik ben zelf een paar keer verhuisd en was elke keer weer verbaasd over wat je uiteindelijk uitgaf aan die kleine zooi. En wat ook vrij duur kan zijn, zijn gordijnen en vloerbedekking.quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:23 schreef dude1960 het volgende:
[..]
Ja maar als je 500pleuri per maand huur gaat betalen is dat toch geen dealbreaker... Gewoon negatief geneuzel wat je nu doet
Je mag minder dan 1700 euro bruto per maand verdienen, anders krijg je geen cent. Ik vind het vreemd dat jij minder dan 1700 euro verdient, en toch 1400 euro netto hebt...quote:Op zaterdag 1 september 2012 15:00 schreef Dirkos1987 het volgende:
[..]
Hoeveel verdien je dan bruto als ik vragen mag? Gezien dat je het over netto 1400 hebt lijkt mij dit nu al te hoog om ook maar ergens recht op te hebben. Je gaat er alleen wonen toch?quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:01 schreef Dirkos1987 het volgende:
Maar dat gaat dan toch pas in zodra ik verhoging krijg.
Stel in juni 2013 tijdens mijn functionering gesprek krijg ik verhoging en ga ik er over heen. Dan ga ik dat toch op tijd aan waardoor ik geen toeslag meer krijg.
Volgens mij kan ik zelfs nog wat verhoging krijgen en nog steeds huur toeslag.
Als je 1400 euro netto overhoudt aan 1625 bruto, betaal je wel erg weinig loonheffing.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:06 schreef Dirkos1987 het volgende:
1625 ongeveer, ik durf het niet precies te zeggen.
Maar je weet niet exact hoeveel je bruto verdient?quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:14 schreef Dirkos1987 het volgende:
Heb het berekend met het bruto totaal bedrag op jaar basis.
Heb even mijn loonstrook erbij gepakt zat er iets langs, mijn bruto is 1690.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:22 schreef Ludd het volgende:
[..]
Maar je weet niet exact hoeveel je bruto verdient?
Vergeet overigens niet om met 1,08 te vermenigvuldigen, als je nu alleen je brutosalaris x 12 gedaan hebt.
Je moet het sowieso goed in de gaten houden, als je net tegen die grens aanzit. Want volgens eigen zeggen zou je ¤ 1656 op jaarbasis kunnen krijgen.
Als je een paar keer overwerkt en je gaat over die grens heen, kan je dan na een jaar die 1656 terugbetalen, terwijl je misschien maar een paar tientjes aan het overwerk overgehouden hebt.
Ok, want anders gaat werken je dus letterlijk geld kosten. Het is niet dat je er dan minder aan overhoudt, maar je moet er voor betalen.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:27 schreef Dirkos1987 het volgende:
[..]
Heb even mijn loonstrook erbij gepakt zat er iets langs, mijn bruto is 1690.
Goed gegeven over het overwerken, maar bij mijn werk zit 1 voordeel.
De gemaakte overuren worden niet uitbetaald, wel mogelijk, maar ze hebben liever dat je er vrije dagen voor opneemt.
Dit is ook mijn voorkeur dus mijn salaris zal daarin niet omhoog gaan.
Denk je ook aan je vakantie geld? Je had het over 1690 euro.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:38 schreef Dirkos1987 het volgende:
Het maximaal inkomen voor huurtoeslag is 22.025. Volgens mijn jaaropgave zit ik net onder de 21.000.
Dat is dan toch nog een verschil van 1000 euro wat dan miss simpel gezien op ongeveer 80 euro per maand uitkomt wat ik nog kan stijgen?
@ts: houd ook rekening met variabele factoren, als je bv een winstdeling krijgt of een verhoging vanuit de CAO.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:44 schreef Ludd het volgende:
[..]
Denk je ook aan je vakantie geld? Je had het over 1690 euro.
1690 x 12 x 1,08 = 21902,40
22025-21902,40 = 122,60
122,60/12= 10,22 euro
Dus als je werkgever jouw meer dan 10 euro loonsverhoging geeft ben jij mooi de lul (wanneer je daar dus zou wonen en huurtoeslag zou krijgen). Pas wanneer de loonsverhoging meer dan 138 euro netto is, wordt het rendabel voor je!
Dus nogmaals, als jouw werkgever je straks met de beste bedoeling 100-150 euro loonsverhoging geeft, kan je dat, puur financieel gezien, beter weigeren.
Nou inderdaad, daar had ik niet aan gedacht. Als reiskosten straks ook als belastbaar loon meetellen kunnen bepaalde mensen opeens een hun huurtoeslag kwijtraken.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:51 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
@ts: houd ook rekening met variabele factoren, als je bv een winstdeling krijgt of een verhoging vanuit de CAO.
En (al weet ik niet hoe dat uitvalt) als je nu bv reiskosten onbelast krijgt en als de plannen doorgaan straks belast worden
Zo snl mogelijk het huis uit gaan. Nieuwbouw of niet, kamers of wat dan ook, zorg dat je z.s.m. weg komt uit het ouderlijk huis. Hoe langer je wacht, des te moeilijker wordt het je zelffstandig bedruipen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:08 schreef Dirkos1987 het volgende:
Heb deze week een nieuwbouw appartement aangeboden gekregen (1e Keus) dat klaar in medio 2013.
.
Mijn leeftijd is 25 jaar.
Mensen met tips?
Dat klopt niet met die 1690 die je zei.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:54 schreef Dirkos1987 het volgende:
Ik heb gekeken naar mijn laatste jaar opgave en daar staat 20.806. Dat is dus het totale verdiende bruto salaris inc winstdeling en vakantie geld. Daar zit dus nog een verschil in van iets boven de 1000 euro met het maximale loon voor huurtoeslag.
Nee.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:57 schreef Dirkos1987 het volgende:
Miss was die 1690 wel inc vakantiegeld
Als ik 20 euro er onder zit krijg ik nog 102 euro geloof ikquote:Op zaterdag 8 september 2012 15:18 schreef Lienekien het volgende:
Al zou je net onder de grens komen, krijg je dan niet maar een heel klein beetje huurtoeslag?
Nee dat is juist het absurde aan het systeem. Als je net onder de grens zit kan je zomaar meer dan 1000 euro krijgen op jaarbasis. Ga je net iets meer verdienen, krijg je geen cent.quote:Op zaterdag 8 september 2012 15:18 schreef Lienekien het volgende:
Al zou je net onder de grens komen, krijg je dan niet maar een heel klein beetje huurtoeslag?
En dit. Perfect antwoord.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:22 schreef zillah666 het volgende:
[..]
Vraag je ouders, die hebben daar vast wel een redelijk beeld van.
Of vraag het aan het einde van het jaar met terugwerkende kracht alsnog aan. Althans dat is mij aangeraden, heb ik namelijk geen recht op huurtoeslag, krijg ik alleen een dikke nee te horen. Heb ik wel recht krijg ik opeens een paar maanden huurtoeslag in 1 keer.quote:Op zaterdag 1 september 2012 16:53 schreef Ludd het volgende:
[..]
@ ts, ik denk dat je deze afweging het best kunt maken er vanuit gaande dat je geen recht op huurtoeslag hebt, want als je daar op vaart kan je je aardig in de vingers snijden.
Goeie tip!quote:Op zondag 9 september 2012 02:47 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Of vraag het aan het einde van het jaar met terugwerkende kracht alsnog aan. Althans dat is mij aangeraden, heb ik namelijk geen recht op huurtoeslag, krijg ik alleen een dikke nee te horen. Heb ik wel recht krijg ik opeens een paar maanden huurtoeslag in 1 keer.
Zijn er andere kosten bijgekomen? Want met de informatie die in dit topic staat moet het toch gewoon lukken?quote:Op maandag 10 september 2012 13:03 schreef Dirkos1987 het volgende:
Vandaag het gesprek gehad, denk dat het hem niet gaat worden omdat het allemaal net te duur is ben ik bang en dat ik het financieel niet rond krijg.
Er zijn genoeg mensen die van een dergelijk inkomen rond moeten komen. Als je geen beter betaalde baan kan vinden blijf je thuis wonen voor de rest van je leven?quote:Op maandag 10 september 2012 20:07 schreef Dirkos1987 het volgende:
Heb beetje berekend en heb zo'n 400 euro over om van te eten tanken en met vrienden wat te doen in het weekend.
Ben er echt bang voor dat ik dalijk in problemen kom. Misschien is het verstandiger om eerst ander werk te zoeken met hoger salaris, dat is wel nodig denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |