Onzin. Je kunt een laptop niet goed testen zonder dat je de licentie activeert. Je mag ook een laptop die je gebruikt hebt retourneren.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 08:01 schreef Keiichi het volgende:
Ze kunnen het wel deels er op gooien dat je een licentie geactiveerd heb. Softwarelicenties vallen buiten het 'retour-recht'.
Waarom ben je eigenlijk niet gewoon naar de mediamarkt zelf gegaan om naar zo'n laptop te kijken en te proberen?
Je lijkt er meer van te weten. In welk artikel van welk Boek zijn die twee arresten in de Nederlandse wet overgenomen?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 08:37 schreef jroz het volgende:
Consuwijzer zit er overigens wel eens naast. Een beter artikel over dit onderwerp is: http://blog.iusmentis.com(...)n-geen-zichttermijn/
En tja.... voorwaarden tegen de wet... Dat wint de wet. Ga nogmaals langs bij de MediaMarkt, blijf doorzeuren, en je krijgt je gelijk is mijn ervaring. mensen waarbij gezegd wordt: 'ja sorry, voorwaarden dit, voorwaarden dat', daar hoeven ze dus geen moeite voor te doen (product controleren, administratie bijwerken, etc.). Dat scheelt de MM aanzienlijk wat werk. Blijf je echter doorzeuren, dan krijg je bij de MM vaak alsnog je gelijk. Dus echt, blijf bij die balie staan totdat jij je gelijk krijgt, of stuur je product terug.
Het zijn, vrees ik, echt de arresten waar je het mee zal moeten doen. Welke wetteksten het zijn heb ik helaas niet kunnen vinden. maar de jurisprudentie zal voldoende moeten zijn...quote:Op woensdag 29 augustus 2012 09:20 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Je lijkt er meer van te weten. In welk artikel van welk Boek zijn die twee arresten in de Nederlandse wet overgenomen?
Niets mis met de prijzen (je hebt immers laagste prijs garantie) en de service is lang niet zo slecht als sommigen denken. Dat krijg je alleen met een omzet van meer dan een miljard per jaar, dan gaat er wel eens wat mis.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 08:09 schreef JeMoeder het volgende:
De mediamarkt staat nou eenmaal bekend om haar verrotte service en slechte prijzen. Ik zou hier nooit iets kopen (behalve een DVD, CD of afgeprijsde game).
Hun verkoopvoorwaarden hebben geen uitzondering voor laptops of licentiegebonden producten, dus je zou dat gewoon moeten kunnen retourneren. Ik vrees dat TS te maken heeft gehad met een leidinggevende die niet zo op de hoogte is van de regels omtrent koop op afstand.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:20 schreef aeque het volgende:
Ik vind consuwijzer nogal vaag over de bedenktijd. Aan de ene kant zeggen ze dat je het product NIET in gebruik mag nemen. en aan de andere kant mag je de laptop en televisie WEL aanzetten.
Met name in het geval bij een laptop. Je zou hem dus alleen mogen aanzetten en niet de stappen doorlopen zoals jij hebt gedaan. Ben bang dat de regelgeving weer eens achterblijft op innovatie.
Ik snap dat je er niet tevreden over bent en dus iets anders wilt. Aan de andere kant snap ik de winkel ook omdat jij bij hun een tweedehands(hij is gebruikt) product probeert te retouren.
Of je nu in je gelijk staat weet ik niet zeker. Want door je aankoop ben je wel akkoord gegaan met hun algemene voorwaarden.
Ik hoop dat je het misschien toch voor elkaar krijgt, en in het vervolg gewoon testen in de winkel, ze bieden er tenslotte genoeg mogelijkheid toe.
Dit staat wel degelijk in hun verkoopvoorwaarden:quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hun verkoopvoorwaarden hebben geen uitzondering voor laptops of licentiegebonden producten, dus je zou dat gewoon moeten kunnen retourneren. Ik vrees dat TS te maken heeft gehad met een leidinggevende die niet zo op de hoogte is van de regels omtrent koop op afstand.
De bedenktijd is er inderdaad niet om een product te buitenproportioneel te gebruiken, je mag een product wel dermate testen om te kijken of het aan je eisen voldoet.
En wat betreft de bedenk tijd, dat is dus niet waar. Je mag het product alleen aanzetten. Niet testen want dat staat gelijk aan gebruiken. En gezien het feit je bij laptops altijd eerst een korte installatie moet doen voor je aan de slag gaat, noem ik dat toch echt gebruiken.quote:11.3 Uitgesloten van retour en omruiling zijn:
a. Prepaid- en softwarepakketten.
b. Licentiegebonden producten.
c. Navigatieapparatuur.
d. Desktopcomputers en notebooks.
e. Satelliettunerpakketten en smartcards.
f. Hygiënische producten (bijvoorbeeld scheerapparaten, luchtfilters).
Beide onzin, de eerste voorwaarden gaan om de verkoopwaarden in de winkel, niet de online voorwaarden. Het tweede wordt al ontkracht in de eerdere link van jroz. Om een laptop te proberen zal je deze toch echt eerst aan moeten zetten, dat is het risico voor de ondernemer.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:28 schreef aeque het volgende:
[..]
Dit staat wel degelijk in hun verkoopvoorwaarden:
[..]
En wat betreft de bedenk tijd, dat is dus niet waar. Je mag het product alleen aanzetten. Niet testen want dat staat gelijk aan gebruiken. En gezien het feit je bij laptops altijd eerst een korte installatie moet doen voor je aan de slag gaat, noem ik dat toch echt gebruiken.
Kan jij dan aangeven waar die twee arresten zijn opgenomen in de Nederlandse wet?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 19:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Beide onzin, de eerste voorwaarden gaan om de verkoopwaarden in de winkel, niet de online voorwaarden. Het tweede wordt al ontkracht in de eerdere link van jroz. Om een laptop te proberen zal je deze toch echt eerst aan moeten zetten, dat is het risico voor de ondernemer.
De uitspraken van de rechters lijken mij helder?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:05 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Kan jij dan aangeven waar die twee arresten zijn opgenomen in de Nederlandse wet?
Een arrest is jurisprudentie.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:05 schreef Gravedigger het volgende:
[..]
Kan jij dan aangeven waar die twee arresten zijn opgenomen in de Nederlandse wet?
En dat natuurlijk ook.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 21:15 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Een arrest is jurisprudentie.
Je had beter de MM online winkel kunnen bellen om je probleem voor te leggen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:16 schreef Cucumissativus het volgende:
Vandaag telefonisch contact opgenomen met consuwijzer, met de vraag wanneer het nu testen/proberen of gebruiken is. Men kon daar geen antwoord opgeven, maar ze zoeken het uit en bellen morgen terug.
Nu ik de laptop een paar dagen heb, heb me verdiept in het probleem.
Ik snap niet dat de "hippe" Apple gebruiker met vaak een grafische achtergrond dit accepteerd van een laptop van 1250,- euro.
Apple Safari, ik zag zelf tussen Safari en Google Chrome en FireFox niet veel verschil.[ afbeelding ]
Windows[ afbeelding ]
Ik wil niet zomaar de koop ontbinden, maar er is echt iets mis wat ik onacceptabel vind.
Op het moment dat hij het in de winkel wilt retourneren zijn dus ook de winkel voorwaarden van kracht. Het tweede wordt nergens ontkracht aangezien het heel vaag wordt omschreven. Daarom is het goed dat dit wordt nagevraagd.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 19:48 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Beide onzin, de eerste voorwaarden gaan om de verkoopwaarden in de winkel, niet de online voorwaarden. Het tweede wordt al ontkracht in de eerdere link van jroz. Om een laptop te proberen zal je deze toch echt eerst aan moeten zetten, dat is het risico voor de ondernemer.
Nee, je doet een aankoop via een webwinkel, dat je dat vervolgens in de winkel retourneert doet daar niets aan af. Het is nog steeds een koop op afstand.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:32 schreef aeque het volgende:
[..]
Op het moment dat hij het in de winkel wilt retourneren zijn dus ook de winkel voorwaarden van kracht. Het tweede wordt nergens ontkracht aangezien het heel vaag wordt omschreven. Daarom is het goed dat dit wordt nagevraagd.
De meeste kans maak je om contact op te nemen met de webshop zelf. Leg het probleem en je klacht voor en vraag om een oplossing. Mijn ervaring is dat ze daar minder moeilijk doen dan in een winkel.
Als er op de webshop zo'n waarschuwing zou staan, mag je die naast je neerleggen; die heeft dan geen enkele rechtskracht.quote:Op donderdag 30 augustus 2012 00:50 schreef fietsbelkonijn het volgende:
Dat van dat "aanzetten" komt mij ook bekend voor. Vroeger (misschien nog steeds) stond in de MediaMarkt Utrecht een groot bord dat retourneren/ruilen niet mogelijk was als je voor bij het activatie scherm was. Volgens mij gaat dat alleen over Windows laptop (je kan de taal dan niet veranderen). Maar als je windows herstel partitie opstart dan kan je gewoon alles terugzetten naar zoals die in de winkel was..(dus inclusief activatie).
Staat er niet zo'n waarschuwing op de webshop (misschien ergens in de voorwaarden)? Overigens heb je gewoon recht om te retourneren bij koop op afstand.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Volgens mij heb je wel het recht op retour zolang je niet de verzegeling van de laptop (door het open schroeven van de laptop) verbreekt. Verzegeling is in mijn ogen iets anders dan verpakking.
Je wilt de overeenkomst wel 'zomaar' verbreken. Niet moeilijker maken dan noodzakelijk. Je hebt recht op ontbinding zonder opgaaf van reden.
[ Bericht 4% gewijzigd door snabbi op 30-08-2012 07:11:16 ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |