Nee dat zijn huurlingen. Die doen datgene dat de meest betalende opdraagt. fijn systeem krijg je dan!quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
Ook in een Libertarische maatschappij bestaat er politie.
iedereen mag zelf weten of en zo ja welke politiedienst hij accepteertquote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:22 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Nee dat zijn huurlingen. Die doen datgene dat de meest betalende opdraagt. fijn systeem krijg je dan!
Beste Attila. In jouw tijd was dat zo. De samenleving die de LP voorstaat heeft gewoon wetten en politie om die te handhaven.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:22 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Nee dat zijn huurlingen. Die doen datgene dat de meest betalende opdraagt. fijn systeem krijg je dan!
dat is natuurlijk wel wat anders dan een "libertarische maatschappij" want volgens mij is dat niet wat de LP voorstelt.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Beste Attila. In jouw tijd was dat zo. De samenleving die de LP voorstaat heeft gewoon wetten en politie om die te handhaven.
De LP wil de overheid terugbrengen tot het hoogstnoodzakelijke minimum. Ik sluit niet uit dat er voor de politie een beter alternatief komt in een vorm die we nu nog niet kennen omdat de noodzaak om daar over na te denken er nog nooit is geweest.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:34 schreef 99.999 het volgende:
[..]
dat is natuurlijk wel wat anders dan een "libertarische maatschappij" want volgens mij is dat niet wat de LP voorstelt.
wat uiteraard aanzienlijk afwijkt van het 'zuivere' libertarische verhaal. Dat is voor zover ik weet namelijk een samenleving zonder overheid.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De LP wil de overheid terugbrengen tot het hoogstnoodzakelijke minimum. Ik sluit niet uit dat er voor de politie een beter alternatief komt in een vorm die we nu nog niet kennen omdat de noodzaak om daar over na te denken er nog nooit is geweest.
Omdat ze geen geld uitgevende overheid zijn hoeven die plannen niet nagerekend te worden. Ze willen namelijk niets betalen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
wat uiteraard aanzienlijk afwijkt van het 'zuivere' libertarische verhaal. Dat is voor zover ik weet namelijk een samenleving zonder overheid.
Maar nu we het toch weer over de LP hebben, hoe zit het met hun financiele plaatje? Hebben ze al eens een fijne berekening laten zien waaruit blijkt hoe ze hun mooie plannen willen gaan betalen?
P_T, jij sprak over een libertarische maatschappij. Ik ging er van uit dat je een echte libertarische maatschappij bedoelde, dus een zonder overheid.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:33 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Beste Attila. In jouw tijd was dat zo. De samenleving die de LP voorstaat heeft gewoon wetten en politie om die te handhaven.
Wie betaalt de politie dan?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Omdat ze geen geld uitgevende overheid zijn hoeven die plannen niet nagerekend te worden. Ze willen namelijk niets betalen.
Denk jij niet dat het een chaos wordt als iedere straat of zelfs straatdeel zijn eigen regels gaat opstellen?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:00 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De waarheid is dat nergens de snelheid wordt gehandhaafd behalve op plekken waar dat niet nodig is maar waar weer wel goed gescoord kan worden met het ophalen van nog meer geld voor de staat.
Voordeel van eigenaar van de weg zijn is dat je in geval van sluipverkeer de wijk makkelijk af kunt sluiten.
Ook in een Libertarische maatschappij bestaat er politie.
Net wou je ze nog inzetten om bijvoorbeeld de politie te organiseren. Is dat dan plots gratis geworden?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:43 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Omdat ze geen geld uitgevende overheid zijn hoeven die plannen niet nagerekend te worden. Ze willen namelijk niets betalen.
De aardgasbaten...quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:47 schreef attila_de_hun het volgende:
[..]
Wie betaalt de politie dan?
Ja, die wil je graag 300 keer uitgeven maar dat gaat niet werken natuurlijk.quote:
Ik zou die gelden het liefste niet uitgeven maar helaas we houden een beetje overheid over en die moet met 12 miljard per jaar makkelijk betaald kunnen worden. Het zou leuk zijn als iedereen in eigen tuin mocht gaan boren maar dat wordt een puinhoop. Kom je een diamant tegen tijdens het tuinieren dan is die van jou maar wat diep in de aardkorst zit is van ons allen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ja, die wil je graag 300 keer uitgeven maar dat gaat niet werken natuurlijk.
En waarom zijn die baten plots van iedereen? Hebben de mensen die er boven wonen er niet veel meer recht op dan een willekeurige Zeeuw of Limburger?
Als we minder gasbaten krijgen moet er dan ook minder politie komen?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zou die gelden het liefste niet uitgeven maar helaas we houden een beetje overheid over en die moet met 12 miljard per jaar makkelijk betaald kunnen worden. Het zou leuk zijn als iedereen in eigen tuin mocht gaan boren maar dat wordt een puinhoop. Kom je een diamant tegen tijdens het tuinieren dan is die van jou maar wat diep in de aardkorst zit is van ons allen.
Waarom word er zo vaak vanuit gegaan dat er geen gemeenschapsgevoel zou zijn in een libertarische samenleving? Is dat omdat gemeenschapsgevoel in een verzorgingsstaat afgewimpeld kan worden op de overheid en dat je daarom ook niet meer snapt dat mensen kuddedieren zijn?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:48 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het universele recht om freerider te zijn
Waarom geldt dat hier wel maar voor alle andere zaken die in dit topic voorbij komen niet?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:22 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik zou die gelden het liefste niet uitgeven maar helaas we houden een beetje overheid over en die moet met 12 miljard per jaar makkelijk betaald kunnen worden. Het zou leuk zijn als iedereen in eigen tuin mocht gaan boren maar dat wordt een puinhoop. Kom je een diamant tegen tijdens het tuinieren dan is die van jou maar wat diep in de aardkorst zit is van ons allen.
Een samenleving zonder overheid is anarchistisch niet libertarisch.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 14:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
wat uiteraard aanzienlijk afwijkt van het 'zuivere' libertarische verhaal. Dat is voor zover ik weet namelijk een samenleving zonder overheid.
Maar nu we het toch weer over de LP hebben, hoe zit het met hun financiele plaatje? Hebben ze al eens een fijne berekening laten zien waaruit blijkt hoe ze hun mooie plannen willen gaan betalen?
Dus creëren libertarische mensen allemaal kleine communes waar een stel "wijze heren" het een en ander bepalen?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:26 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waarom word er zo vaak vanuit gegaan dat er geen gemeenschapsgevoel zou zijn in een libertarische samenleving? Is dat omdat gemeenschapsgevoel in een verzorgingsstaat afgewimpeld kan worden op de overheid en dat je daarom ook niet meer snapt dat mensen kuddedieren zijn?
freeriders zouden in een libertarische maatschappij een stuk minder ver komen dan nu het geval is.
Als freerider zou je terecht komen op een hutje in de hei in een libertarische samenleving aangezien het leven in een gemeenschap plichten met zich meebrengt.
Dat kan, die vrijheid zouden mensen hebben. Het is zelf mogelijk een communistische gemeenschap op te zetten zolang je die ideologie niet opdringt aan mensen die er niet voor kiezen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:28 schreef betyar het volgende:
[..]
Dus creëren libertarische mensen allemaal kleine communes waar een stel "wijze heren" het een en ander bepalen?
Als je streeft naar een totale onafhankelijkheid per individu wel. De libertarische gedachte is dus eigenlijk zoals nu, bevalt het je hier in Nederland niet staat het je vrij om te vertrekken, blijf je dan heb je je aan de regeltjes te houden die de Gemeenschap der Nederlanders je opleggen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:31 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat kan, die vrijheid zouden mensen hebben. Het is zelf mogelijk een communistische gemeenschap op te zetten zolang je die ideologie niet opdringt aan mensen die er niet voor kiezen.
Is het zo moeilijk te begrijpen dat mensen voordeel hebben bij samenwerken?
Dat is een hele bekrompen gedachte over het libertarische gedachtegoed.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:36 schreef betyar het volgende:
[..]
Als je streeft naar een totale onafhankelijkheid per individu wel. De libertarische gedachte is dus eigenlijk zoals nu, bevalt het je hier in Nederland niet staat het je vrij om te vertrekken, blijf je dan heb je je aan de regeltjes te houden die de Gemeenschap der Nederlanders je opleggen.
Nou ik maak me toch wel ernstig zorgen hoor. Je kunt die euthanasie wetgeving wel schrappen maar daarmee maak je van moord ook weer erg makkelijk euthanasie. Ook dat drank en drugs gebruik is wel leuk maar ik zie mijn vrijheid wel aangetast worden door dronken en stoned figuren die het openbare straatbeeld vervuilen. Om maar te zwijgen over het rijden in een auto of op het werk.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 15:46 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is een hele bekrompen gedachte over het libertarische gedachtegoed.
Libertarisme stelt ook niet dat iedereen totaal onafhankelijk is of zou moeten zijn, dat bestaat namelijk niet en is tegen onze natuur.
Wel is het zo dat je de baas over jezelf behoort te kunnen zijn en die vrijheid heb je nu niet en krijg je ook niet door naar een andere gemeenschap te verhuizen.
Geen enkele overheid die de vrijheid geeft om zelf te bepalen wat je met je lichaam en leven wil doen zeker de democratische overheden niet die onder het mom van vrijheid en democratie de meest vrijheid berovende maatregelen hebben genomen zoals wetgeving omtrent drugs en drank gebruik, euthanasie, abortus etc etc etc.
Een libertarische maatschappij is ook zeker niet in staat om alle problemen op te lossen, het zal alleen minder problemen creëren omdat bepaalde zaken niet thuishoren bij een overheid.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |