abonnement Unibet Coolblue
pi_116185141
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:25 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Ach jongens, ik wil gewoon een goede koop doen. Normaal zijn objectieven tot in den treurnis op internet vergeleken en dat is in dit geval niet zo.

Anyhow: ben net terug van Cameratools en mocht beide objectieven even op mijn body schroeven. Beide mooie dingen. Ga nu ff vergelijken hier op de pc...

De Samyang bleek echter wel kapotte diafragmabladen te hebben. Geheel dichtgeknepen zag het eruit als een huisje. Die werd dus meteen dichtgemaakt en teruggestuurd.
Ik zou persoonlijk geen manual focus lenzen nemen als standaard lens als je hier geen ervaring mee hebt. Manual lensjes zijn leuk voor 'erbij' en als je er dan goed mee overweg kunt en tevreden mee bent dan kun je best manuele lensjes overwegen als standaard uitrusting.

Er zitten toch ook wel nadelen aan manual focus, bij schemer is het vaak lastig om te zien of de focus echt goed ligt, vooral op DX, vooral wijd open (kleine DOF). Ik heb zelf vrij lang een 50mm 1.2 en een 135 F2 MF lensje gehad. Erg leuke dingen maar nooit ECHT vrienden mee geworden omdat er teveel missers tussen zaten die net niet lekker scherp waren. Dat ligt vast meer aan mijn kunde dan aan die lens, zal ik direct toegeven, maar dan ben ik toch blij dat ik ook gewoon goed AF glas had. Manuele lensjes inmiddels verkocht ;)
  donderdag 30 augustus 2012 @ 13:40:31 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116185227
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:33 schreef shiznuts het volgende:

[..]

Denk dat 'ie met duidelijk goedkoper ook bedoelde dat 'ie dus duidelijk goedkoper in elkaar steekt. :P
Neen, ik heb een 14mm objectief van Samyang/Wallimex, dat is ook goedkoop, maar een zeer goed objectief. Een vergelijkbare Canon/Nikon kost bijna het zevenvoudige. Bij de 85 mm is een beter, maar f1,8 objectief niet zo heel veel duurder, maar nog steeds een stuk. Dit maakt de keuze lastiger.
Ik heb ook naar de 85mm van Samyang zitten kijken en ben er nog niet uit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116185244
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neen, ik heb een 14mm objectief van Samyang/Wallimex, dat is ook goedkoop, maar een zeer goed objectief. Een vergelijkbare Canon/Nikon kost bijna het zevenvoudige. Bij de 85 mm is een beter, maar f1,8 objectief niet zo heel veel duurder, maar nog steeds een stuk. Dit maakt de keuze lastiger.
Ik heb ook naar de 85mm van Samyang zitten kijken en ben er nog niet uit.
Samyang hebben wij hier ook goeie ervaringen mee :Y
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  donderdag 30 augustus 2012 @ 13:41:49 #79
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116185266
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:41 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Samyang hebben wij hier ook goeie ervaringen mee :Y
Welk objectief?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116185334
Ik had haast een 7.5/8mm f3.5 gehaald. Samyang/Rokinon/Walimex enz etc, 't is natuurlijk wel leuk spul, voor die prijs, maar volgens mij is het qua constructie niet optimaal, maar goed, kun je ook niet verwachten. Net zoals een Canon EF-S 50mm f1.8 wel een zeer goed objectief is, maar 'duidelijk goedkoper' in elkaar steekt. Net als je een aluminium magnesium weatherproof body over iets anders kiest.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_116185344
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welk objectief?
Stefan heeft de 35mm f1.4.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_116185350
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Welk objectief?
*vraagt*
de 35mm 1.4 (voor Canon)
Maakt echt fantastische beelden
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_116185383
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neen, ik heb een 14mm objectief van Samyang/Wallimex, dat is ook goedkoop, maar een zeer goed objectief. Een vergelijkbare Canon/Nikon kost bijna het zevenvoudige. Bij de 85 mm is een beter, maar f1,8 objectief niet zo heel veel duurder, maar nog steeds een stuk. Dit maakt de keuze lastiger.
Ik heb ook naar de 85mm van Samyang zitten kijken en ben er nog niet uit.
Jeej ik ben niet de enige :D
pi_116185414
Zeiss heeft ook mooie 85mm's. :P
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_116185458
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:43 schreef shiznuts het volgende:
Ik had haast een 7.5/8mm f3.5 gehaald. Samyang/Rokinon/Walimex enz etc, 't is natuurlijk wel leuk spul, voor die prijs, maar volgens mij is het qua constructie niet optimaal, maar goed, kun je ook niet verwachten. Net zoals een Canon EF-S 50mm f1.8 wel een zeer goed objectief is, maar 'duidelijk goedkoper' in elkaar steekt. Net als je een aluminium magnesium weatherproof body over iets anders kiest.
Die fisheye overweeg ik ook voor mijn Panny g5.... kost ook geen rol en blijkt scherper dan de Panasonic fisheye.

Maar ben bang dat ik hem maar heeeeel soms ga gebruiken.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_116185612
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:47 schreef Hoppahoppa het volgende:

[..]

Die fisheye overweeg ik ook voor mijn Panny g5.... kost ook geen rol en blijkt scherper dan de Panasonic fisheye.

Maar ben bang dat ik hem maar heeeeel soms ga gebruiken.
Was ik dus ook bang voor. Verder vond ik 'em wel heel mooi in de natuur, ergens in een ravijn ofzo om je toch niet opgesloten te laten voelen en veel te laten zien, maar voor normaal gebruik verstoort 'ie nog aardig wat dus het is maar net de look die je wilt hebben. Daarom wilde ik ook wel de Tokina 11-16mm f2.8, die is wat mij betreft perfect, maar ja, ik heb dus ook een Pana en zo'n non-native-mount lens zonder manual aperture control wil ik niet.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
  donderdag 30 augustus 2012 @ 13:59:30 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_116185853
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 13:43 schreef shiznuts het volgende:
Ik had haast een 7.5/8mm f3.5 gehaald. Samyang/Rokinon/Walimex enz etc, 't is natuurlijk wel leuk spul, voor die prijs, maar volgens mij is het qua constructie niet optimaal, maar goed, kun je ook niet verwachten. Net zoals een Canon EF-S 50mm f1.8 wel een zeer goed objectief is, maar 'duidelijk goedkoper' in elkaar steekt. Net als je een aluminium magnesium weatherproof body over iets anders kiest.
De 14mm is volledig metaal, zeer solide. Het is een ouderwets goed objectief. Over de constructie heb ik geen klagen, sowieso niet over dit objectief.
Het niet hebben van AF is geen enkel probleem, diafragma wat dicht en alles is sowieso scherp, en de 14mm is verschrikkelijk scherp
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_116186178
Testje van mijn kant tussen de twee 85mm'ers:
Samyang vol shot op f/1.4:

Nikon vol shot op f/1.8:

Cropjes, eerst Samyang dan Nikon:



De Nikon is idd wel scherper. Nu kan dit aan mijn scherpstel skills liggen, maar hij was volgens mijn camera precies scherp toen ik afdrukte bij de Samyang.
pi_116186403
Leuk dat je de voorbeeld foto's met ons wil delen!

Aan de hand van deze foto's sowieso Nikon !!
Aan de hand van de specs ook trouwens, vaak is het prijsverschil wel terug te zien in de kwaliteit van de foto's!
Eskimo Joe
pi_116186442
Lijkt ook een bruingrijsgroene zweem over de Samyang-foto (zal misschien ook 1.4 vs 1.8 zijn, krijg je toch een meer uitgesmeerde look) te zitten en het scherpteverschil is best opmerkelijk aanwezig. Hmmm.

Niks beter in ieder geval dan een hands-on. ^O^ Dan weet je hoe de boel aanvoelt en hoe dat resulteert in praktijk.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_116186488
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 14:09 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Testje van mijn kant tussen de twee 85mm'ers:
Samyang vol shot op f/1.4:
[ afbeelding ]
Nikon vol shot op f/1.8:
[ afbeelding ]
Cropjes, eerst Samyang dan Nikon:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De Nikon is idd wel scherper. Nu kan dit aan mijn scherpstel skills liggen, maar hij was volgens mijn camera precies scherp toen ik afdrukte bij de Samyang.
Was er veel verschil in gevoel wanneer de lenzen op de body zaten?
Eskimo Joe
pi_116186491
Ja geen probleem. Had eigenlijk nog meer foto's willen maken, maar ze waren een beetje opdringerig daar bij cameratools. Ga binnenkort nog wel een keer langs konijnenberg om wat meer te kunnen vergelijken.

Al is de Nikon inderdaad scherper op deze foto, een stuk zelfs. Nu bleek die Samyang wel een verkeerd diafragmablad te hebben he, maar dat moet op f/1.4 weinig uitmaken.

En wat bedoel je met veel verschil Mercan?! Oh in gevoel... Tsjah. Aan de ene kant bij de Samyang: Yeah f/1.4!!! Maar: Hmm ik moet wel wennen aan het scherpstellen...
Bij de Nikon heb ik: Yeah, snelle en accurate AF! En nu dus ook hoge scherpte... Maar geen f/1.4 :+
Qua bokeh of dof scheelt het uiteindelijk weinig. Maar toch
pi_116186599
Maar dat etiket ook. Zou haast zeggen dat daar colorfringing optreedt bij de Samyang. De Nikon is erg aantrekkelijk om naar te kijken, zo op 640px FOK!-breedte zonder zelfs nog maar de scherpte te zien.

Cameratools ben ik trouwens mijn Panasonic GH2 wezen halen. ^O^ Vond het een fijne zaak.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_116186681
Ja misschien had ik pech met de persoon die mij hielp hoor. Was iemand die jonger was dan ikzelf (ik ben 24) en hij kwam een beetje patserig over. Mijn vader en oom zijn al meerdere keren naar Cameratools geweest, naar alle tevredenheid... Konijnenberg zit ook veel dichter bij mij trouwens :)
pi_116186713
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 14:20 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Ja geen probleem. Had eigenlijk nog meer foto's willen maken, maar ze waren een beetje opdringerig daar bij cameratools. Ga binnenkort nog wel een keer langs konijnenberg om wat meer te kunnen vergelijken.

Al is de Nikon inderdaad scherper op deze foto, een stuk zelfs. Nu bleek die Samyang wel een verkeerd diafragmablad te hebben he, maar dat moet op f/1.4 weinig uitmaken.

En wat bedoel je met veel verschil Mercan?! Oh in gevoel... Tsjah. Aan de ene kant bij de Samyang: Yeah f/1.4!!! Maar: Hmm ik moet wel wennen aan het scherpstellen...
Bij de Nikon heb ik: Yeah, snelle en accurate AF! En nu dus ook hoge scherpte... Maar geen f/1.4 :+
Qua bokeh of dof scheelt het uiteindelijk weinig. Maar toch
Ik bedoel het gewicht en vorm bij het vasthouden van je camera wanneer de lenzen erop zitten.
Was daar verschil in?
Eskimo Joe
pi_116186736
Het verschil in lichtsterkte tussen F1.4 en F1.8 is ook weer niet zo heel erg groot.. ik zou zelf iig 100% voor de Nikon gaan.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_116186804
Oh zo Mercan. Ja het gewicht van de Samyang was ietsjes groter, maar op een D700 merk je dat niet echt he. Zeker niet als je er normaal een 24-70 op hebt zitten :)

Scherpstellen vond ik wel vrij zwaar gaan eerlijk gezegd. Nu ben ik op dat gebied natuurlijk weinig gewend.
pi_116186832
Die Nikon is echt heel goed!
Dit zijn de resultaten op FX.

Eskimo Joe
pi_116186961
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 14:26 schreef Peter_Aragorn het volgende:
Ja misschien had ik pech met de persoon die mij hielp hoor. Was iemand die jonger was dan ikzelf (ik ben 24) en hij kwam een beetje patserig over. Mijn vader en oom zijn al meerdere keren naar Cameratools geweest, naar alle tevredenheid... Konijnenberg zit ook veel dichter bij mij trouwens :)
Ik trof een wat oudere vrolijke man die aardig wat praatjes had. Ik wilde even kort een tussenstopje Apeldoorn inlassen om een camera kopen, maar duurde dus langer dan gepland door het geouwehoer (er een UV-filter bijlullen wilde 'ie helaas niet aan, moest ik gewoon voor dokken). :P Was trouwens ook een figuur die na servicing z'n 5DmkII kwam ophalen. In een alu koffer, met oranje foam inleg met uitsparing voor z'n gear, was wel chique om te zien.

Ik denk dat f1.4 t.o.v. f1.8 niet heul dramatisch is, vooral ook omdat je op f1.4 toch zo'n klein scherptegebied hebt dat het niet altijd 'werkt' voor je shot. En als ik dit nu zo zie, lijkt er toch wel een heleboel richting de Nikon te wijzen. :D
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_116187023
Ja die was er ook wel, maar die was met iemand anders bezig :+ Denk dat het daaraan heeft gelegen. Ach, ik wilde gewoon even vergelijken. Mocht ik er daar al uit gekomen zijn, dan had ik daar de Samyang meteen meegenomen omdat hij daar de beste prijs had toevallig :)

Tsjah: ik ben er nog steeds niet helemaal over uit helaas :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')