estate is meer fiscaal dan pfe imoquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 23:57 schreef H-D het volgende:
Estate planning is niet alleen erfrecht. Estate planning is een soort hybride van erfrecht/huwelijksvermogensrecht/allerlei fiscale aspecten.
Heel belangrijk voor een notaris dus
Let je even op wat je zegt? 90% van het creatieve van erfrecht IS fiscaalquote:Op dinsdag 28 augustus 2012 23:51 schreef H-D het volgende:
Je kunt bijvoorbeeld in het erfrecht net zo creatief bezig gaan als in menig fiscaal vak. Dus.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 29 augustus 2012 08:47 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Let je even op wat je zegt? 90% van het creatieve van erfrecht IS fiscaal
Je gaat 'construeren' vanwege de belasting, en niet omdat je het zo mooi civielrechtelijk vindt puzzelen.
En geloof me, het is niet eens 10% van de bizarre dingen die men met fiscaal construeert.Maar dan ben je wel erfrechtelijk bezig toch? En niet echt fiscaal. Vind ik tenminste.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
In welke zin? Je bent constant met (fictieve) erfrechtelijke verkrijgingen in de schenk- en erfbelasting bezig. Het civielrechtelijke is daarbij van ondergeschikt belang. Je voert bijvoorbeeld een tweetrapsmaking uit vanwege fiscale redenen (en in mindere mate financiele redenen, het geld dat de LL moet betalen zit meestal in stenen en kan niet zomaar liquide worden gemaakt omdat hij of zij vaak nog in genoemde stenen woont).quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:35 schreef H-D het volgende:
[..]
Maar dan ben je wel erfrechtelijk bezig toch? En niet echt fiscaal. Vind ik tenminste.
En dat is dus absoluut niet het geval. Het notariele is in zoverre star dat het gebaseerd is op ons burgerlijk wetboek (civiel recht), dat de afgelopen decennia niet ingrijpend is gewijzigd en ook niet ingrijpend gewijzigd zal worden. Het is dus ook niet dynamisch. Je kunt bijvoorbeeld maar een beperkt aantal huwelijkse voorwaarden opstellen, de wet beperkt je daar in. Het fiscale daarentegen is het meest dynamische vakgebied binnen rechten. Elke week nieuwe beleidsbesluiten, innemen van standpunten, wettelijke bepalingen en er wordt ongelooflijk veel geprocedeerd.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:42 schreef H-D het volgende:
En wat ik eigenlijk wilde zeggen was dat je naar mijn mening in de Notariële vakken net zo creatief bezig kan zijn als in Fiscale.
Ja en uurtarief.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:46 schreef Paxcon het volgende:
Als iemand overlijdt moet er dan ook belasting worden betaald over het vermogen van de overledene? En wordt een notaris gewoon betaald met een vooraf afgesproken bedrag of een percentage van het vermogen van de overledene?
Dan ben ik het een keer niet met jou eens. Ligt misschien ook aan je invulling van het begrip 'creatief.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:43 schreef Maharbal het volgende:
[..]
In welke zin? Je bent constant met (fictieve) erfrechtelijke verkrijgingen in de schenk- en erfbelasting bezig. Het civielrechtelijke is daarbij van ondergeschikt belang. Je voert bijvoorbeeld een tweetrapsmaking uit vanwege fiscale redenen (en in mindere mate financiele redenen, het geld dat de LL moet betalen zit meestal in stenen en kan niet zomaar liquide worden gemaakt omdat hij of zij vaak nog in genoemde stenen woont).
Het creatieve van al die testamenten is ingegeven door fiscale aspecten. Hoe bespaar ik later erfbelasting. Er zijn wel bijkomende belangen zoals bewind, last etc maar die zijn van ondergeschikt belang. Daar heb je ook amper de ruimte om 'creatief' in te zijn.
[..]
En dat is dus absoluut niet het geval. Het notariele is in zoverre star dat het gebaseerd is op ons burgerlijk wetboek (civiel recht), dat de afgelopen decennia niet ingrijpend is gewijzigd en ook niet ingrijpend gewijzigd zal worden. Het is dus ook niet dynamisch. Je kunt bijvoorbeeld maar een beperkt aantal huwelijkse voorwaarden opstellen, de wet beperkt je daar in. Het fiscale daarentegen is het meest dynamische vakgebied binnen rechten. Elke week nieuwe beleidsbesluiten, innemen van standpunten, wettelijke bepalingen en er wordt ongelooflijk veel geprocedeerd.
Dit is ook helemaal niet een lofzang voor het fiscale. Ik ben het er gewoon niet mee eens dat je net zoveel 'creatieve vrijheid' hebt binnen notarieel als binnen fiscaal.
Ja en gewoon uurtarief.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:46 schreef Paxcon het volgende:
Als iemand overlijdt moet er dan ook belasting worden betaald over het vermogen van de overledene? En wordt een notaris gewoon betaald met een vooraf afgesproken bedrag of een percentage van het vermogen van de overledene?
Dat wordt geacht door overlijden te zijn verkregen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:50 schreef Paxcon het volgende:
En wat dan als je het overlijden ziet aankomen, al je shit verkoopt en al je geld naar een familielid overmaakt wanneer je nog leeft?
Then we agree to disagree. Ik zeg niet dat je het creatieve van het Notariele onderschat, want dat is er zeker en dat heb ik in de praktijk ook gezien, meegemaakt en zelf kunnen gebruiken. Alleen je onderschat het creatieve in het fiscale omdat je m.i. geen correct referentiekader hebt van het beide. Ik kan het je ook absoluut niet kwalijk nemen, want ik dacht precies hetzelfde doen ik nog geen fiscaal had gedaan.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:50 schreef H-D het volgende:
[..]
Dan ben ik het een keer niet met jou eens. Ligt misschien ook aan je invulling van het begrip 'creatief.
Schenkbelasting, tenzij het wel heel dicht bij je overlijden zit..quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:50 schreef Paxcon het volgende:
En wat dan als je het overlijden ziet aankomen, al je shit verkoopt en al je geld naar een familielid overmaakt wanneer je nog leeft?
Zou het misschien ook komen doordat jij misschien Fiscaal gewoon echt heel erg leuk en interessant vindt?quote:Op woensdag 29 augustus 2012 10:59 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Then we agree to disagree. Ik zeg niet dat je het creatieve van het Notariele onderschat, want dat is er zeker en dat heb ik in de praktijk ook gezien, meegemaakt en zelf kunnen gebruiken. Alleen je onderschat het creatieve in het fiscale omdat je m.i. geen correct referentiekader hebt van het beide. Ik kan het je ook absoluut niet kwalijk nemen, want ik dacht precies hetzelfde doen ik nog geen fiscaal had gedaan.
Waar je bij fiscaal gewoon echt de adviseur bent (tenzij je de aangiftepraktijk in gaat) ben je bij het notariele vooral de uitvoerende persoon die de aktes opmaakt. Je hebt creatieve vrijheid, maar bent erg beperkt. Een klant komt zelden naar je toe om mee te denken aan een herstructurering vanuit civielrechtelijk oogpunt. Een klant komt naar je toe als er al een fiscaal plan ligt. Ik stuur ook altijd de opdrachten door naar notarissen met het verzoek om de benodigde aktes op te maken, en niet andersom.
En ik kraak absoluut niet het notariele werk af. Ik zou niet durven, ik heb het nota bene zelf gedaan en heb er ook plezier aan beleefd. Ik ben er gewoon achter dat je daarin in de praktijk veel minder creatief bent dan aanvankelijk gedacht. Met het fiscale is dat natuurlijk ook zo, je zult je aan regels moeten houden. Maar doordat het fiscale zo uitgebreid is en we steeds meer internationale inmenging krijgen door de verregaande globalisering, wordt het fiscale steeds leuker (en ingewikkelder). En hoezeer de notarissen steeds harder hun best doen om actiever betrokken te worden bij advisering (dat is constant een discussiepunt, ook binnen de beroepsgroep), het blijven nog steeds voornamelijk de mensen die de aktes uit de modellen stampen (erg gechargeerd uiteraard).
Overigens werk je bij grotere kantoren meestal in multidisciplinair verband, en vindt er zeker overleg plaats tussen de beroepsgroepen.
Ik vind notarieel ook leuk en interessant.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:20 schreef H-D het volgende:
[..]
Zou het misschien ook komen doordat jij misschien Fiscaal gewoon echt heel erg leuk en interessant vindt?in een andere mate dan ik zegmaar.
Waar zat je ook al weerquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:14 schreef Ties02 het volgende:
Weet iemand de criteria die er gesteld worden om videocolleges aan te vragen?
Ik heb namelijk 2 HC's na elkaar, maar die eerste is verschrikkelijk ver weg en heb maar 15 minuutjes tot de 2e begint..
Pff wat slecht geregeld dan.. Zal ik ook wel weer problemen mee krijgen, of sparen ze de eerstejaars een beetje?quote:
Nee is voor jou allemaal goed geregeld hoor, ik kom alleen in de problemen omdat ik extra vakken erbij heb gekozen.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:42 schreef Paxcon het volgende:
[..]
Pff wat slecht geregeld dan.. Zal ik ook wel weer problemen mee krijgen, of sparen ze de eerstejaars een beetje?
Gewoon 15 min eerder weggaan en dat van tevoren even melden.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:43 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Nee is voor jou allemaal goed geregeld hoor, ik kom alleen in de problemen omdat ik extra vakken erbij heb gekozen.
Ik geloof niet dat je daardoor toegang krijgt tot de videocolleges.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:54 schreef Ties02 het volgende:
Ja ik kan toch niet het laatste kwartier college missen elke week, daar worden altijd de belangrijkste tips gegeven
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |