quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:31 schreef -Dries- het volgende:
Als je moet terugschakelen is het beter om éérst af te remmen en daarna terug te schakelen of kan je eerst terugschakelen om daarna af te remmen? Of maakt het niet uit?
Eerst remmen dan terugschakelen.quote:
Afhankelijk van je snelheid kun je ook eerst terugschakelen, maar dan moet je wel de koppeling heel rustig op laten komen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:38 schreef tomaat52 het volgende:
Als deze rijles een examen zou zijn was ik feilloos geslaagd.
[..]
Eerst remmen dan terugschakelen.
Dan rem je af op de motor.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:40 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Afhankelijk van je snelheid kun je ook eerst terugschakelen, maar dan moet je wel de koppeling heel rustig op laten komen.
Nee, gas bijgeven.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:40 schreef Gezicht het volgende:
[..]
Afhankelijk van je snelheid kun je ook eerst terugschakelen, maar dan moet je wel de koppeling heel rustig op laten komen.
Elke keer als ik rij zou ik diep zakken als het een rijexmane isquote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:38 schreef tomaat52 het volgende:
Als deze rijles een examen zou zijn was ik feilloos geslaagd.
[..]
Eerst remmen dan terugschakelen.
Nee, want dan schiet het toerental behoorlijk omhoog he.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:42 schreef Gezicht het volgende:
Ik dacht dat op de motor remmen juist wél het nieuwe (mileubewuster) rijden was.
Dus? Moderne auto's knijpen de toevoer van brandstof af. Oudere niet. Ik merk het ook als ik in mijn oude auto rem op de motor, verbruik knalt omhoog terwijl nieuwe auto en remmen op de motor lager verbruik is.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:50 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Nee, want dan schiet het toerental behoorlijk omhoog he.
Als de motor in de toeren gaan krijgen ze toch meer brandstof, of ben ik nou gek?quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 15:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Dus? Moderne auto's knijpen de toevoer van brandstof af. Oudere niet. Ik merk het ook als ik in mijn oude auto rem op de motor, verbruik knalt omhoog terwijl nieuwe auto en remmen op de motor lager verbruik is.
Heb nog iets van 12 lessen of zo te gaan, dus tijd zat om alles nog rustig door te nemen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 14:47 schreef Andyy het volgende:
[..]
Elke keer als ik rij zou ik diep zakken als het een rijexmane is
Behalve als m'n moeder in de auto zit
Als je geen gas geeft schiet je toerenteller wel omhoog, maar wordt de inspuiting afgeknepen. Dat betekent dat hij alleen lucht staat te malen. Bij de ene soort auto's wordt er nog iets ingespoten, maar er zijn er ook die hem helemaal knijpen.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 16:03 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Als de motor in de toeren gaan krijgen ze toch meer brandstof, of ben ik nou gek?
Ik deed soms de knoop-methode.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:07 schreef Nafi het volgende:
Morgen mijn 5e rijles inmiddels. Kan al sinds mijn eerste les 'prima rijden', dus zelf schakelen en al maar ik heb een nogal foute stuurtechniek.. Bij de doorgeefmethode geef ik het stuur niet door met mijn ene hand maar trek ik hem juist naar beneden met mijn andere, het gaat helemaal automatisch alsof ik het al jaren zo doe![]()
Zijn er nog anderen die moeite hadden met de juiste stuurtechniek in het begin?
Ja, stuur op kwart voor drie vasthouden, en dan de bocht om gaan. Dan zit je linkerhand rechts en je rechterhand links.quote:
Haha hoe flikte je dat nou weerquote:Op zondag 26 augustus 2012 00:15 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ja, stuur op kwart voor drie vasthouden, en dan de bocht om gaan. Dan zit je linkerhand rechts en je rechterhand links.
Moet van mijn instructeur altijd overpakken bij scherpe bochten, ga morgen eens doorgeefmethode proberen dan.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:30 schreef tomaat52 het volgende:
Doorgeven doe ik eigenlijk alleen maar. Overpakken alleen tijdens inparkeren.
Nee, overpak of doorgeef zijn beiden toegestaan en je moet die techniek gebruiken die op dat moment het beste van toepassing is.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:26 schreef Nafi het volgende:
[..]
Haha hoe flikte je dat nou weer![]()
Is het trouwens zo dat je bij het rijexamen verplicht de doorgeef- of overpakmethode moet gebruiken? Laten ze je zakken als je bijvoorbeeld zoiets gaat proberen:
vuistregel is voor elkaar door (rechter schema) en zo te zien kan het in dit praktijkvoorbeeld ook. Niet met te hoge snelheid, maar dat kan toch al niet omdat je rekening moet houden met kruisend verkeer op de voorrangsweg.quote:Op zondag 26 augustus 2012 19:54 schreef RacerDKB het volgende:
Misschien is het heel vanzelfsprekend en ik heb het al eens tijdens de les gevraagd maar het is weer weggezakt, maar ik heb de volgende vraag:
In de volgende afbeelding, wanneer pas je de linkersituatie toe en wanneer de rechter?
[ afbeelding ]
Als er genoeg ruimte is dan lijkt de rechter me mogelijk, maar zijn hier ook geschreven regels voor? Hoe communiceer je met de andere bestuurder hoe het gaat gebeuren, etc.?
Zoals dit praktijkvoorbeeld:
[ afbeelding ]
De bruine Peugeot gaat naar zijn links richting de stoplichten, en wij gaan naar onze links van de stoplichten af. Hoe los je dit op en wie gaat eerst?
Ik doe precies hetzelfde inderdaad. Kan ook nogal in de knoop raken!quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:15 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ja, stuur op kwart voor drie vasthouden, en dan de bocht om gaan. Dan zit je linkerhand rechts en je rechterhand links.
Dat gebeurd nooit man. Dus feliciteerd.quote:Op maandag 27 augustus 2012 12:27 schreef das_phantom het volgende:
Zo, ik heb m volgens mij gehaald. Later een mooi verhaal maar eerst zeker weten of het allemaal goed geregistreerd is. Het moment van feliciteren was ik heel blij (tranen sprongen letterlijk in mn ogen) maar nu zit ik te denken, wat als computerstoring (alle examens van vandaag moeten helaas overnieuw)
Daarom hand op het midden van het stuur en dan pak je wel vanzelf over.quote:Op zondag 26 augustus 2012 00:15 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Ja, stuur op kwart voor drie vasthouden, en dan de bocht om gaan. Dan zit je linkerhand rechts en je rechterhand links.
Heb het me al afgeleerd.quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:33 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Daarom hand op het midden van het stuur en dan pak je wel vanzelf over.
Sjonnie!quote:Op maandag 27 augustus 2012 14:33 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Daarom hand op het midden van het stuur en dan pak je wel vanzelf over.
Alleen voordat je gaat sturen het is niet zo dat ik de hele tijd zo rijd.quote:
Hoe laat en waar?quote:
hiahohoaha, ik ben goed hoor.quote:Op maandag 27 augustus 2012 18:52 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hoe laat en waar?
Weet ik dat ik uit de buurt moet blijven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuk! Dat te rechts rijden herken ik ook van mn eerste lessen, en volgens mij. Instructeur deed eigenlijk iedereen dat in t beginquote:Op woensdag 29 augustus 2012 11:18 schreef borisz het volgende:
Nou net mijn eerste rijles gehad.. Ik leef nog.
Even wennen
Sturen via de overpakmethode. Eerst op de parkeerplaats leren bochten maken en daarna direct een plaatselijk rondje. Gas geven gaat makkelijk en bleef vaak 'te rechts' rijden. Al ging dat al beter het einde van de les.
Volgende week weer daarna ook vaker in de week.
Zo lang hij niet te hard moet werken (onder de 1500 a 2000 dus) is het prima. Overigens prefereer ik bij een koude motor om wat hoger te blijven draaien. Loopt allemaal net iets soepeler, merk 's ochtends wel eens dat hij inhoud (plankgas geven en gewoon geen snelheidsverhoging zien).quote:Op woensdag 29 augustus 2012 03:02 schreef -Erick- het volgende:
Vraag: ik rij nu in een benzine auto, neem aan dat onder de 3k toeren je zuinig aan het rijden bent toch? Als ik 50km/u rijd dan zit ik er net ietsje onder in zijn 3, of is het toch beter naar zijn 4 te schakelen. Heb het wel gedaan maar dat is zo k*t als je moet remmen of gas los moet laten.
Meer licht trekt meer aandacht en valt sneller op.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 19:56 schreef JochemP het volgende:
Krijg je een boete als je zonder verlichting aan te zetten uit je auto zwemt?
Ja dat geloof ik maar de lampjes zouden echt het laatste zijn waar ik aan zou denken als ik met auto en al het water in tyfquote:Op woensdag 29 augustus 2012 20:07 schreef tomaat52 het volgende:
[..]
Meer licht trekt meer aandacht en valt sneller op.
Ik ook niet hoor.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 20:08 schreef JochemP het volgende:
[..]
Ja dat geloof ik maar de lampjes zouden echt het laatste zijn waar ik aan zou denken als ik met auto en al het water in tyf
Leuke vraag. Persoonlijk lijkt mij, in het geval van je praktijkvoorbeeld, het linker schema (dus achter elkaar langs) de beste manier in deze situatie.quote:Op zondag 26 augustus 2012 19:54 schreef RacerDKB het volgende:
Misschien is het heel vanzelfsprekend en ik heb het al eens tijdens de les gevraagd maar het is weer weggezakt, maar ik heb de volgende vraag:
In de volgende afbeelding, wanneer pas je de linkersituatie toe en wanneer de rechter?
[ afbeelding ]
Als er genoeg ruimte is dan lijkt de rechter me mogelijk, maar zijn hier ook geschreven regels voor? Hoe communiceer je met de andere bestuurder hoe het gaat gebeuren, etc.?
Zoals dit praktijkvoorbeeld:
[ afbeelding ]
De bruine Peugeot gaat naar zijn links richting de stoplichten, en wij gaan naar onze links van de stoplichten af. Hoe los je dit op en wie gaat eerst?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |