abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115964909

Welkom op dé plek op FOK! waar de beoefenaars van de edele wielersport zich verzamelen! Wil je beginnen met fietsen en heb je vragen over bijvoorbeeld materiaal of trainingen, dit is de plek om ze te stlen. Verder is deze topicreeks vooral geschikt om ervaringen te delen, tips & tricks kwijt te kunnen en sterke verhalen over al je fietsavonturen te vertellen. Alles wat je meemaakt tijdens het peddelen door de polder kan je hier kwijt! Veel plezier.

Vaste klasbakken:

Captain_Fabulous - jpjedi - Littlecreep - marcodej - Superher0 - Tommeke - ultra_ivo - FJD - Gripper - Oksel - Yankee - Pritt - ursel - dutch_cyclist / Wielracer - No-P - Jakkop - hetsjhokleek - rockin_the_lowland - Cyclinggirl - Freddeh - Blik - SuperWeber - actuele_vertrektijd - Narcotical - Kaasplankje - Sciter - nodisch18 - 1-2 - eentwee

Nuttige links:

Algemene infoFok! fietsers op de kaartWielersportinfoTeamwebs fietsagenda van de FOK!kers ToertochtenToertochten (komende week) in NLToertochten in België (BBR-FBC), • Lotto Cycling TourToertochten in FrankrijkToertochten in DldToertochten in Engeland Cyclo'sCyclo's (deze maand) in FrankrijkJedermannrenner in DldGranfondo's in ItaliëCyclo's in Spanje

<iframe height='454' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=true'></iframe>

<iframe height='160' width='300' frameborder='0' allowtransparency='true' scrolling='no' src='http://app.strava.com/clubs/fok-recreatieve-wielrenners/latest-rides/0dcfd2b549ee27475b4706ec4f3e1fba1d5ef7ff?show_rides=false'></iframe>

De marmotte in 2013?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 0% gewijzigd door kanovinnie op 26-08-2012 12:33:56 ]
pi_115965069
Pff, wat een tocht :') Vanacht 2 uurtjes geslapen dus niet helemaal fit. Toch maar op fietsje terug van werk. Niet vooruit te branden :( Toen kort achter elkaar 2 flinke buien en bij oudewater met nog zo'n 25 - 30 km te gaan zakte ik ineens door m'n zadel waardoor zadelpunt rest van de tocht in m'n zak stond gericht :X Naja, zag kinderen toch al niet echt zitten.

Nu eerst; bier. :)
pi_115965832
Gelukkig wordt het wel heerlijk fietsweer dit vrije weekend!

:')
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:28:07 #4
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115969991
Zaterdag heb ik een bruiloft op de planning. Ik ga niet teveel drinken want ik ga zondag naar de club.

Het maakt me eigenlijk niet uit als het regent. Ik ga er met de auto heen en ik kan daar douchen.
pi_115971665
Ik heb gelukkig al 430km gefietst sinds maandag, dus mag dit weekend wel even uitrusten :)
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
pi_115974346
Ik nog maar 30 sinds maandag. :(
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:41:22 #7
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115974627
Ik heb nog 0km recreatief gewielrend deze week, dus ik mag nog even.
pi_115975935
Ik ook nog maar 30 recreatief.

Zondag een triatlon en dinsdag training voor NCK ploegentijdrit. Lekker bikkelen dus!
  vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:11:48 #9
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115976094
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 23:07 schreef Tommeke het volgende:
Ik ook nog maar 30 recreatief.

Zondag een triatlon en dinsdag training voor NCK ploegentijdrit. Lekker bikkelen dus!
Kom je nog naar ´t NK volgende week?
pi_115977673
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 23:11 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Kom je nog naar ´t NK volgende week?
Nein :'(

Moet beide dagen arbeiten. Anders was ik er wel bij :)
pi_115982997
Ben ook al 1.5 kilo kwijt tov maandag, zag ik net! Kan ook vocht zijn maar ik drink me echt suf!
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 08:49:29 #12
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115983020
quote:
Het is vandaag half tot zwaar bewolkt en er trekken geregeld buien over. Hierbij kan lokaal onweer voorkomen. De middagtemperatuur loopt uiteen van 19 graden in het noordwesten tot 23 graden in het zuidoosten van het land. De zuid tot zuidwestenwind is boven land matig, kracht 3 of 4, aan de kust en op het IJsselmeer vrij krachtig of krachtig, kracht 5 tot 6 en neemt vanmiddag langs de westkust waarschijnlijk tijdelijk toe tot hard, 7. Bij buien is de wind tamelijk vlagerig.
Best aardig weer vandaag volgens mij, wel een paar fikse buien net maar gieten doet het niet. Koud wordt het ook niet met 19/23 graden en veel wind. Lijkt me prima weer voor een training. Gaan er nog mensen fietsen hier?
pi_115983631
ik hoop morgen op de fiets Ronde van Midden Nederland te kunnen gaan kijken/afsteken. Hopen dat dat beetje te doen is, anders toch de auto in als het weer niet wil meewerken :S
everyone's a critic...
even you ! !
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 09:57:42 #14
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_115983777
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 08:49 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Best aardig weer vandaag volgens mij, wel een paar fikse buien net maar gieten doet het niet. Koud wordt het ook niet met 19/23 graden en veel wind. Lijkt me prima weer voor een training. Gaan er nog mensen fietsen hier?
Nope. Ik sta trouwens op 0 km deze week. Wel 45 gelopen...
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:14:47 #15
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115984051
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 09:57 schreef No-P het volgende:

Nope. Ik sta trouwens op 0 km deze week. Wel 45 gelopen...
Druk met de studie zeker?

Ik ga zo even naar de gym voor het bovenlijf. Op de stadsfiets, eigenlijk wil ik met de auto omdat ik rustdag heb maar de boel is hier half afgesloten ivm cityracing morgen dus ik kan beter even op de fiets gaan, 't is toch vlakbij.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:32:42 #16
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_115984350
Zowaar is Patroon in de juiste provincie gebleven, Marco is het dorp niet uit geweest, dus de KOM's zijn veilig. En toch 1 kwijt. Wat een kutvakantie ;(
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_115984458
Ik zit vast op een boot :(
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:43:19 #18
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_115984527
ik ga fietsen B-)
.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:44:27 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_115984550
Ghehe, vertel? Ik heb een stukje gevonden van 86% volgens mijn garmin :P Knappe jongen als je daar naar boven fietst.

Daarnaast vrij weinig sportieve dingen gedaan, 1 wandeling van 12 km met ~1200 hoogtemeters en een kortere met 700 (maar die begon op 1800 en eindigde op 2300)

Noord spanje is _O_
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:53:42 #20
545 dop
:copyright: dop
pi_115984709
:W
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 10:32 schreef kanovinnie het volgende:
Zowaar is Patroon in de juiste provincie gebleven, Marco is het dorp niet uit geweest, dus de KOM's zijn veilig. En toch 1 kwijt. Wat een kutvakantie ;(
die kom's van jou stellen zo weinig voor die wil niemand hebben ~O>
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:55:31 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_115984754
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 10:53 schreef dop het volgende:
~O>

[..]

die kom's van jou stellen zo weinig voor die wil niemand hebben ~O>
Kan ik me goed voorstellen :P

Heb ik hier nog wat gemist? Hoe was de meet?
Kreeg halverwege de vakantie een smsje van een maat van me die in Thailand zat, met zijn fiets. Die was een tocht van 900 km aan het doen. Toen was ik toch even jaloers.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:00:09 #22
545 dop
pi_115984863
Voorbeeldje van wat eentwee in het vorige deel nog zij over strava en kom.s waar bij start en eind, of routepunt te dicht op elkaar liggen.

http://app.strava.com/segments/1827503

dat zijn pas snelheden
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:08:14 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_115985066
Precies, hoe wordt je daar KOM? Zo veel mogelijk rondjes feitsen.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:12:49 #24
545 dop
pi_115985165
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 11:08 schreef kanovinnie het volgende:
Precies, hoe wordt je daar KOM? Zo veel mogelijk rondjes feitsen.
veel geluk dat je gps data precies zo is dat strava zich er in verslikt en de verkeerde tijd uitrekend.

er zijn 2 andere kom's daar die de klim van de maaslandkering bestrijken die kloppen wel
en er is 1 aparte voor de afdaling die klopt meestal ook wel.

http://www.heuvelsfietsen.nl/Rest_van_Nederland/Maeslantkering-kruin.php

[ Bericht 11% gewijzigd door dop op 25-08-2012 11:27:45 ]
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:18:02 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_115985278
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 11:12 schreef dop het volgende:

[..]

veel geluk dat je gps data precies zo is dat strava zich er in verslikt en de verkeerde tijd uitrekend.

er zijn 2 andere kom's daar die de klim van de maaslandkering bestrijken die kloppen wel
en er is 1 aparte voor de afdaling die klopt meestal ook wel.
http://app.strava.com/segments/1642226

Hier is er wat anders aan de hand, daar is een segment van 20 km aangemaakt op een klein kutrondje. Als je 1 rondje doet telt die tijd voor 20 rondjes blijkbaar :D

Edit: Hetzelfde is aan de hand bij die van jou. Die is 48 km lang.
pi_115985405
Ik wil ook KOMs!!

Ik heb een tijdje in de top 10 gestaan met een klimmetje op de Tankerberg, maar kwam veel te kort om ook maar in de buurt van de 1e plaats te komen.

* Holenbeer gaat segment in de achtertuin maken*
pi_115985483
Misschien dat één van jullie me kan helpen. Afgelopen week heb ik de ketting van mijn 'hybride' gazelle gebroken uit de categorie sportieve stadsfiets.

Nu wil ik de cassette en de ketting gaan vervangen danwel laten vervangen, alleen wil ik als het even kan een enigzins deugdelijk set er opzetten, omdat ik mijn fiets misschien wel iets wilder gebruik dan de gedmiddelde eigenaar.

Er zit een Shimano Deore afmontering op, wat volgens mij een absolute instapset is. Ik vraag me een aantal dingen af: Ik heb voor drie tandwielen en achter acht

- Is het nodig om ook voortandwielen te vervangen? Ik heb eigenlijk altijd op het grote blad gefietst voor en in het normale gebruik ligt de ketting eigenlijk nooit scheef (voor groot, achter groot)
- Is het verstandig om de voor danwel achter derailleur te vervangen?
- Maakt het nog heel veel uit wat voor ketting ik gebruik. Ik zie dat je moet kijken naar hoeveel bladen je achter hebt, maar dan nog is er verschillende keuze.

Ik wil me hier sowieso in verdiepen omdat ik ook nog een keer een race fiets wil gaan kopen en dan is dit een mooie manier om het materiaal een beetje te leren kennen.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:36:19 #28
545 dop
pi_115985623
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 11:29 schreef Held_op_Sokken het volgende:

- Is het nodig om ook voortandwielen te vervangen? Ik heb eigenlijk altijd op het grote blad gefietst voor en in het normale gebruik ligt de ketting eigenlijk nooit scheef (voor groot, achter groot)

als wat hier staat klopt dan rij je juist wel altijd met een scheve ketting,
deore is geen top en gaat zeker minder lang mee als de duurdere ketting en tandwielen , maar hoeft echt niet zomaar te breken omdat je er een beetje mee aan het raggen bent.
onderhoud en juist gebruiken is ook voor duur spul belangerijk.

rij je veel in modder, vuil en regen ?
maak je de ketting regelmatig schoon, en smeer je hem?
hoe en waar mee smeer je?
maak je de buitenkant van de ketting ook droog na het smeren ?
pi_115985635
je zou Raymond_K eens kunnen PMen, hij trapte zijn groep ook wel eens kapot en heeft wellicht ervaring.

Maar wat versta je onder 'wild' gebruik? Die Deore wordt toch ook op mountainbikes gebruikt? lijkt mij sterk dat het op jouw Hybride meer te verduren heeft.
pi_115985851
dop:
Een beetje scheef wel, maar ik rijd niet op de grootste twee tandwielen achter. Meestal op het 3e/4e/5e tandwiel en zelden op 7/8 achter,

Ik rijd altijd over de weg, maar soms wel in de regen wat wel wat smerigheid met zich mee brengt. Daarbij. Maar in principe doe ik vaak niet meer dan de ketting/ lopende delen een beetje bijsmeren als ik denk dat hij een beetje droog wordt. Met betrekking tot schoonmaken geldt dat ik af en toe wat vuil verwijder, maar dat is misschien wel een belangrijk onderdeel van een probleem. Dat doe ik niet echt regelmatig. Als ik smeer dan doe ik het met zo'n spuitbus van die 'niet vette' olie. De buitenkant droog maken doe ik niet.

Hoe / hoe vaak maken jullie de spullen schoon, en waarmee? Het probleem van mijn fiets is dat het een beetje lastig is om overal lekker bij te kunnen.

Holenbeer:
Met wild gebruik bedoel ik dat ik nog wel eens op de trappers ga staan. Niet echt iets waarvoor een gewone sportieve stadsfiets gebouwd is volgens mij.
pi_115986001
quote:

Er zit een Shimano Deore afmontering op, wat volgens mij een absolute instapset is.
Absoluut niet. Zit Nog alivo en acera voor.

quote:
For MTB
Acera entry; 24-speed, great braking and shifting impressive function, great price
Alivio active; 24-speed, great braking and shifting, stylish looks improved shifters, sleeker shapes, less weight
Deore enthusiast; 27-speed, great braking and shifting, light sweet parts and price
Deore LX sport; 27-speed, sweet braking and shifting, lighter, fine finish, durable nearly XT shifting and braking
Deore XT race; 27-speed, lighter, great braking and shifting, beautiful, more durable works nearly as well as XTR
XTR pro; 27-speed, superlight, phenomenal braking and shifting and ultra durable world's lightest and highest tech off-road parts group
pi_115986013
op de trappers staan lijkt mij niet echt een reden om derailleurs te vervangen. Denk eerder dat je het in de richting van onderhoud moet zoeken (waar Dop al heen ging) en dat daarom de ketting geknapt is. Ook de redelijk scheve kettinglijn bevorderd het niet.

Hoe vaak ik de ketting schoon maak varieert van het aantal ritten. Ik denk dat ik met droge ritten zo'n 500 km fiets. Met natte ritten maak ik vaker schoon.
Overigens is een quicklink wellicht iets voor jou. Kan je tussen je ketting zetten en daarmee de ketting eenvoudig van de fiets halen. Is wel makkelijk met schoonmaken
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:05:17 #33
545 dop
pi_115986275
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 11:48 schreef Held_op_Sokken het volgende:
dop:
Een beetje scheef wel, maar ik rijd niet op de grootste twee tandwielen achter. Meestal op het 3e/4e/5e tandwiel en zelden op 7/8 achter,

Ik rijd altijd over de weg, maar soms wel in de regen wat wel wat smerigheid met zich mee brengt. Daarbij. Maar in principe doe ik vaak niet meer dan de ketting/ lopende delen een beetje bijsmeren als ik denk dat hij een beetje droog wordt. Met betrekking tot schoonmaken geldt dat ik af en toe wat vuil verwijder, maar dat is misschien wel een belangrijk onderdeel van een probleem. Dat doe ik niet echt regelmatig. Als ik smeer dan doe ik het met zo'n spuitbus van die 'niet vette' olie. De buitenkant droog maken doe ik niet.

Hoe / hoe vaak maken jullie de spullen schoon, en waarmee? Het probleem van mijn fiets is dat het een beetje lastig is om overal lekker bij te kunnen.

Holenbeer:
Met wild gebruik bedoel ik dat ik nog wel eens op de trappers ga staan. Niet echt iets waarvoor een gewone sportieve stadsfiets gebouwd is volgens mij.
conclusie advies:
als je smeert dan eerst vuil verwijderen.
smeer middel mag na het smeren best even blijven zitten, maar zorg dat als je de weg op gaat de ketting aan de buitenkant zo droog mogelijk is zodat er zo min mogelijk vuil aan blijft plakken.
heb je in modder en regen gereden , dan liefst gelijk na de rit , en ander volgende ochtend, schoon en droog maken/opnieuw smeren.
gebruik niet zomaar elk willekeurig smeermiddel of olie, en gebruik ze zeker niet door elkaar.
mijn persoonlijke voorkeur is ptfe spray maar er zijn genoeg andere smeermiddelen die geen vuil aantrekken en die niet plakkerig en kleverig op de ketting achter blijven, die ook geschikt zijn.
wat merk en type ketting betreft dat zijn persoonlijk voorkeuren, maar de goedkoopste shimano ketting van 10 euro gaat een stuk minder lang mee als een dure van 40 euro.
de vraag blijft dan wel, elk jaar een nieuwe van 10 euro kopen of eens in de paar jaar 40 euro uitgeven.
en het blijft dan niet bij alleen de ketting dat verhaal gaat ook voor tandwielen op.

[ Bericht 0% gewijzigd door dop op 25-08-2012 12:19:41 ]
pi_115986320
Ik heb je post aan de favorieten toegevoegd. Ik gabij de aanschaf van nieuwe onderdelen direct ook mee aan de slag met spullen voor het onderhoud.

Dankjewel!
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:42:57 #35
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115987115
quote:
Misschien dat één van jullie me kan helpen. Afgelopen week heb ik de ketting van mijn 'hybride' gazelle gebroken uit de categorie sportieve stadsfiets.

Nu wil ik de cassette en de ketting gaan vervangen danwel laten vervangen, alleen wil ik als het even kan een enigzins deugdelijk set er opzetten, omdat ik mijn fiets misschien wel iets wilder gebruik dan de gedmiddelde eigenaar.

Er zit een Shimano Deore afmontering op, wat volgens mij een absolute instapset is. Ik vraag me een aantal dingen af: Ik heb voor drie tandwielen en achter acht

- Is het verstandig om de voor danwel achter derailleur te vervangen?
- Maakt het nog heel veel uit wat voor ketting ik gebruik. Ik zie dat je moet kijken naar hoeveel bladen je achter hebt, maar dan nog is er verschillende keuze.

Ik wil me hier sowieso in verdiepen omdat ik ook nog een keer een race fiets wil gaan kopen en dan is dit een mooie manier om het materiaal een beetje te leren kennen.
Je moet goed kijken naar de voortandwielen. Als de tanden er scherp en puntig geworden zijn kan je beter vervangen. Soms is het voor een hybride stadfiets met goedkope afmontage prijstechnisch beter een heel nieuw crankstel te monteren ipv alleen bladen vervangen.

Of je ook nieuwe derrailleurs nodig hebt? Misschien alleen achter, als er teveel zijdelingse speling op zit wel, maar dat is meestal niet het geval. Vervang eerst eens de kabels.

Ketting zou ik de goedkoopste nemen die er is voor 8speed.
pi_115987141
Hoeveel voordeel haal je als zomern00b uit klikpedalen? Ik rij nog steeds zonder, en vraag me af ik ik met mijn schijtconditie er echt profijt uit haal.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:45:49 #37
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115987181
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 12:44 schreef muzas het volgende:
Hoeveel voordeel haal je als zomern00b uit klikpedalen? Ik rij nog steeds zonder, en vraag me af ik ik met mijn schijtconditie er echt profijt uit haal.
Minstens 30/40% schat ik.

Mag ik zeggen dat echt wielrennen of mtb-en begint met klikpedalen?
pi_115987258
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 12:45 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

:o Zo veel, tuurlijk mag je dat zeggen. Als je het nog toelicht ook leren begin00bs als ik er wellicht ook iets van :P
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:49:33 #39
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115987263
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 10:55 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Kan ik me goed voorstellen :P

Heb ik hier nog wat gemist? Hoe was de meet?
Kreeg halverwege de vakantie een smsje van een maat van me die in Thailand zat, met zijn fiets. Die was een tocht van 900 km aan het doen. Toen was ik toch even jaloers.
De meet was leuk en gezellig Kanoboy, Noord Spanje is idd erg mooi, waar zat je precies?
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:52:14 #40
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115987319
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 12:49 schreef muzas het volgende:

[..]

:o Zo veel, tuurlijk mag je dat zeggen. Als je het nog toelicht ook leren begin00bs als ik er wellicht ook iets van :P
Nou, ik heb een soort racebakfiets. Op die fiets, hij is best zwaar, fiets ik net zo hard als een beginnend racefietser. Zeg 20/25km/u ongeveer. Er zitten dubbelfunctie pedalen op van Shimano, met aan de ene kant klikken en de andere kant voor een gewone schoen. Als ik met die fiets ga rijden met gewone schoenen kom ik echt amper tegen de brug op.

Met een klikpedaal kan je zowel duwen als trekken dus veel meer power en efficiëntie.
pi_115987389
Het investeren waard dus. Dat wat het duwtje wat ik nodig had. thx.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:55:38 #42
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_115987391
Als ik mocht kiezen tussen 1 innovatie van de afgelopen 30 jaar op de fiets minder en 't zou gaan tussen de versnellingen in de remgreep of klikpedalen dan wist ik het wel.
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:08:21 #43
545 dop
pi_115987665
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 12:45 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

dat mag je zeggen , 30 tot 40% betwijfel ik maar toch zeker doen het rijd gewoon meer ontspannen zeker als je er eenmaal aan gewend bent.
ken geen mensen die daar achteraf spijt van hebben gehad
pi_115987674
Voor mij zijn de klikpedalen ook echt een kwestie van gevoel. Bij een fiets zonder klikpedalen (of die enkele keer dat ik mijn racefiets met gewone schoenen berijd, bijv. als ik hem naar de FM breng) heb ik het idee dat ik óp de fiets zit. Bij een fiets mét klikpedalen heb ik het idee dat de fiets en ik één zijn. Bij dat hele meditatieve proces van fietsen hoort voor mij dat ik vast zit aan dat ding en dat ding aan mij. Of het echt 30-40% verschil maakt - dat lijkt me redelijk veel. Stel dat ik zonder 25 km/u kan, dan zou ik dus mét 33-35 km/u gaan, lijkt me niet te veel verschil.

Bij klimmen is het verschil wel meer denk ik.
pi_115987727
Als ik mijn vraag van gister (die achter in het vorige topic is beland) nog even zou mogen herhalen: ben al 10 jaar vegetariër, laatste 3 jaar eet ik wel vis. Merk sinds die 3 jaar ook echt een positief verschil in energie en uithoudingsvermogen (hoewel ik pas rond die tijd ben begonnen met wielrennen). Ook gewoon gedurende de dag.

Vraag me af wie hier ervaring heeft met het al dan niet eten van vlees en hoeveel verschil het maakt op je resultaten.

Zit er namelijk serieus aan te denken om af en toe een stukje vlees te eten (biefstuk, paardenvlees, kip) voor de proteïne, ijzer, B12, etc. (hoewel ik eerlijk gezegd na 10 jaar geen idee heb of ik het überhaupt naar binnen krijg!)
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:13:05 #46
545 dop
pi_115987772
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 13:10 schreef JohnDDD het volgende:
Als ik mijn vraag van gister (die achter in het vorige topic is beland) nog even zou mogen herhalen: ben al 10 jaar vegetariër, laatste 3 jaar eet ik wel vis. Merk sinds die 3 jaar ook echt een positief verschil in energie en uithoudingsvermogen (hoewel ik pas rond die tijd ben begonnen met wielrennen). Ook gewoon gedurende de dag.

Vraag me af wie hier ervaring heeft met het al dan niet eten van vlees en hoeveel verschil het maakt op je resultaten.

Zit er namelijk serieus aan te denken om af en toe een stukje vlees te eten (biefstuk, paardenvlees, kip) voor de proteïne, ijzer, B12, etc. (hoewel ik eerlijk gezegd na 10 jaar geen idee heb of ik het überhaupt naar binnen krijg!)
ik heb er geen ervaring mee , maar ken wel mensen die matig zijn met vlees.
het schijnt dat vooral kip wel goed is, dus als je iets probeert denk ik dat je daar mee moet beginnen.

je opmerking over klikpedalen en meer 1 zijn met de fiets snijd wel hout , zo kun je het denk ik wel het beste omschrijven
pi_115988021
Zit samen met fietsmaatje onderweg op de 160 km van de germania klimtocht (TCW) , nu in groesbeek op 2/3. natgeregend dus tijd voor een broodje bij een café. Op de eerste post in een café in kleve was er al gratis appeltaart bij de koffie, van de organisatie :9 Los van 2 korte heftige buitjes lekker weer hoor, veel zon en harde wind!
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:58:59 #48
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_115988908
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 12:49 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

De meet was leuk en gezellig Kanoboy, Noord Spanje is idd erg mooi, waar zat je precies?
Goed te horen, vind 't jammer dat ik op vakantie was.

Ben in Porto geweest, Muros/portosin/santiago de compostella, in de Picos zat ik in Potes. Daarna Zarautz/san sebastiaan.

En ook nog in omgeving Huarca en salamanca geweest.
pi_115989237
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 13:08 schreef JohnDDD het volgende:
Voor mij zijn de klikpedalen ook echt een kwestie van gevoel. Bij een fiets zonder klikpedalen (of die enkele keer dat ik mijn racefiets met gewone schoenen berijd, bijv. als ik hem naar de FM breng) heb ik het idee dat ik óp de fiets zit. Bij een fiets mét klikpedalen heb ik het idee dat de fiets en ik één zijn. Bij dat hele meditatieve proces van fietsen hoort voor mij dat ik vast zit aan dat ding en dat ding aan mij. Of het echt 30-40% verschil maakt - dat lijkt me redelijk veel. Stel dat ik zonder 25 km/u kan, dan zou ik dus mét 33-35 km/u gaan, lijkt me niet te veel verschil.

Bij klimmen is het verschil wel meer denk ik.
Kaas heeft ook niet gezegd dat het 30-40% op je snelheid scheelt ;) Als ervaringsdeskundige weet hij dat vermogen en snelheid zich niet lineair verhouden. Als doorgestudeerde idioot kan ik dat bevestigen :P

Wat betreft je vleesvraag: ik denk dat je weinig last zult hebben van het niet eten van vlees en dus ook weinig voordeel van het weer gaan eten. Zeker op ons niveau. Uiteraard moet je wel zorgen voor een gebalanceerde voeding. Moet zeggen dat ik e.e.a. ook nooit langs een meetlat heb gelegd. Wel is mijn bloed vaak genoeg onderzocht en daar is nooit iets raars (ijzertekort) uitgekomen. Ik houd een kleine slag om de arm. Het is nu immers wachten op slechte grappen over mijn fietsprestaties en pescotarisme.
pi_115989527
Btw, veel mooie aanbiedingen bij Chainreactioncycles, vooral kleding en schoenen (Shimano, Sidi) voor bedragen waarvan jullie je altijd afvragen waar Abraham de mosterd haalt.

Edit: de link even veranderd in mijn standaardmanier van zoeken (gesorteerd op hoogste korting :P )
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 14:23:46 #51
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_115989542
Och, zolang je je maar vrij als een vis voelt maakt het niet uit wat je eet toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')