Ik zeg: groot gelijk!quote:Als het aan de VVD ligt, mag iedereen straks zelf zijn eigen thuiszorg regelen. Pas wanneer je geen kinderen, broers of zussen, ouders, buren, vrienden of andere mensen hebt die je incontinentieluiers komen verwisselen kun je bij de overheid aankloppen voor hulp.
Om dit te realiseren moeten er duizenden wijkverpleegkundigen worden aangenomen die kunnen beoordelen of iemand hulpbehoevend genoeg is voor thuiszorg.
Minister Schippers (VVD) vindt het onaanvaardbaar dat mensen maar graaien naar zorg en zorgmiddelen omdat ze er nu eenmaal recht op hebben. Schippers: ?Het is raar dat veel mensen een werkster hebben en die betalen, maar dat ze die de deur uitdoen als ze hulpbehoevend worden, omdat de thuishulp collectief wordt betaald.?
Volgens Schippers gaat het vooral om hulp bij praktische zaken, zoals bijvoorbeeld het aan- en uittrekken van steunkousen. ?We gaan kleine kinderen echt niet dwingen om hun gehandicapte moeder te verschonen?. zo zegt ze in het AD van woensdag.
Vorige week liet Schippers ook al weten flink in de ouderenzorg te willen snijden. In de thuiszorg betaalt iedereen een vaste eigen bijdrage, maar net als in de ouderenzorg, wordt de thuiszorg onbetaalbaar als de regeling in zijn huidige vorm blijft bestaan.
quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:15 schreef Roellie80 het volgende:
Inderdaad belachelijk dat men gebruik maakt van zorg. Het is wel een financieel goed plan een drempel te maken waardoor mensen uiteindelijk eerder komen te overlijden.
Goed middel tegen de vergrijzing. En zo hou je op de lange termijn enkel gezond vlees over.
Als we dat dan ook doen met al die managementlagen, bij zowel de verzekeraars alsook de diverse instellingen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:19 schreef Viajero het volgende:
Of we hangen gewoon alle VVDers op zodra ze ziek zijn. Moet je eens berekenen hoeveel dat bespaart.
Mag ik dan ook minder dan 52% belasting gaan betalen op mijn inkomen?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:22 schreef Sosa het volgende:
Daarbij vind ik ook dat bijv. de eigen bijdrage hoger moet zijn naar mate men meer verdient.
Jouw ma heeft gewoon recht op die thuiszorg. dat zeg ik ook. Maar zoals Edith het stelt in het artikel, ben ik het mee eens.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:23 schreef tong80 het volgende:
GVD. Breek alles maar af. Mijn ma doet beroep op thuiszorg. Ze heeft een schamel weduwepensioentje. Mijn pa heeft daar vanaf zijn 12e voor gewerkt. Ze kan ieder dubbeltje gebruiken.
Ik kan amper voor mezelf zorgen. Moet ik dan de huishoudster gaan spelen ?
En de rest ligt te rotten onderaan de trap omdat ze van die trap vielen en er geen thuiszorg was om ze op tijd te ontdekken.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:15 schreef Roellie80 het volgende:
Inderdaad belachelijk dat men gebruik maakt van zorg. Het is wel een financieel goed plan een drempel te maken waardoor mensen uiteindelijk eerder komen te overlijden.
Goed middel tegen de vergrijzing. En zo hou je op de lange termijn enkel gezond vlees over.
Daar zitten niet alleen de zorgkosten in verwerkt hé of wel? Volgens mij zijn hier ook maatregelen tbv sociale zekerheid in meegenomen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:24 schreef Sosa het volgende:
En voor iedereen die stelt dat de zorg 'vroeger' beter en betaalbaarder was: in 2000 was de zorg nog 47 miljard euro, anno 2012 het dubbele, 90 miljard.
Je mag Edith zeggen ? En jij bepaalt waar mijn ma recht op heeft ?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:26 schreef Sosa het volgende:
[..]
Jouw ma heeft gewoon recht op die thuiszorg. dat zeg ik ook. Maar zoals Edith het stelt in het artikel, ben ik het mee eens.
Ghe. Ik tutoyeer gewoon. vast wel.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:29 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je mag Edith zeggen ? En jij bepaalt waar mijn ma recht op heeft ?
Daar is iedereen het over eens. Maar de voorstellen van de VVD raken iedereen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:30 schreef Sosa het volgende:
[..]
Ghe. Ik tutoyeer gewoon. vast wel.
Ik bepaal niks. Ik geef alleen aan wat ik vind. En dat is de mensen die het moeilijk hebben ontzien, maar de profiteurs er uit trappen. Vooral als het sociaal stelsel er door onder druk komt te staan.
Mijn moeder heeft bekende en vrienden in de buurt wonen. Die kunnen dan toch bijspringen ? Gewoon een soort ploegendienst. Schemaatje maken en ma is uit de zorgen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:30 schreef Sosa het volgende:
[..]
Ik bepaal niks. Ik geef alleen aan wat ik vind. En dat is de mensen die het moeilijk hebben ontzien, maar de profiteurs er uit trappen. Vooral als het sociaal stelsel er door onder druk komt te staan.
Tja, die werken niet dus hoppa de goot in.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:32 schreef mvdejong het volgende:
We kunnen meneer Rutte dankbaar zijn voor zijn snelheid en duidelijkheid. Gisteren beloofde hij nog een forse belasting-verlaging, en iedereen viel over hem heen eiste dat hij de financiele onderbouwing daarvoor zou aangeven.
En al vandaag maakt hij duidelijk dat hij dat geld in typsiche VVD-stijl natuurlijk bij de zwakkeren en hulpbehoevenden wil weggraaien.
Wat een geweldig man is het toch.
Daar lig ik alquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:34 schreef trovey het volgende:
[..]
Tja, die werken niet dus hoppa de goot in.
Waarom zou je meer voor een product moeten betalen als je loon hoger is?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:22 schreef Sosa het volgende:
dat is nu ook weer niet te bedoeling.
Maar gechargeerd kun je best stellen dat in NL de zorg 'misbruikt' word door velen.
Daarbij vind ik ook dat bijv. de eigen bijdrage hoger moet zijn naar mate men meer verdient.
Dat zijn VVD ers .quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:25 schreef moussie het volgende:
Als we dat dan ook doen met al die managementlagen, bij zowel de verzekeraars alsook de diverse instellingen.
Toch wel onder de brug hè?quote:
Je drijft er misschien de spot mee, maar dat is ook nog eens prettig qua sociaal contact. Wss heeft he moeder liever die mensen over de vloer dan een vreemde die constant op de klok kijkt. Het zou mijn voorkeur hebben als ik hulpbehoevend zou zijn. Mss kunnen die mensen vervolgens korting krijgen op eigen bijdrage, soort compensatie ofzoquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:34 schreef tong80 het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft bekende en vrienden in de buurt wonen. Die kunnen dan toch bijspringen ? Gewoon een soort ploegendienst. Schemaatje maken en ma is uit de zorgen.
Dat nog net niet maar als het zo door gaat zal ik daar wel eindigen.quote:
PGB is al compleet op de schop geweest...quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:38 schreef klaaskippegaas het volgende:
Ik ken mensen die kunnen sparen van hun PGB dus er kan in bepaalde gevallen best wel wat af.
Win-Win situatie dus ? Had ik helemaal niet bij stilgestaan. Je begint me steeds meer te overtuigen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:38 schreef Sosa het volgende:
[..]
Je drijft er misschien de spot mee, maar dat is ook nog eens prettig qua sociaal contact.
Kennelijk niet genoeg.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Sneezeechu het volgende:
PGB is al compleet op de schop geweest...
Nogmaals, dan betaal je ook al 52% belasting. Hoezo "boeien"??quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:29 schreef Sosa het volgende:
Ja, ze kunnen de eigen bijdrage toch inkomensafhankelijk maken?
Boeiend, dan betaal ik 500e meer per jaar als ik toch dubbel modaal verdien
Dan ben je nog niet ver genoeg weggezaktquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:39 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Dat nog net niet maar als het zo door gaat zal ik daar wel eindigen.
Op zich is er niets mis mee om overal kritisch naar te kijken, ook naar de thuiszorg.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:32 schreef mvdejong het volgende:
We kunnen meneer Rutte dankbaar zijn voor zijn snelheid en duidelijkheid. Gisteren beloofde hij nog een forse belasting-verlaging, en iedereen viel over hem heen eiste dat hij de financiele onderbouwing daarvoor zou aangeven.
En al vandaag maakt hij duidelijk dat hij dat geld in typsiche VVD-stijl natuurlijk bij de zwakkeren en hulpbehoevenden wil weggraaien.
Wat een geweldig man is het toch.
Serieus?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:38 schreef Sosa het volgende:
[..]
Je drijft er misschien de spot mee, maar dat is ook nog eens prettig qua sociaal contact. Wss heeft he moeder liever die mensen over de vloer dan een vreemde die constant op de klok kijkt. Het zou mijn voorkeur hebben als ik hulpbehoevend zou zijn. Mss kunnen die mensen vervolgens korting krijgen op eigen bijdrage, soort compensatie ofzo
Bekenden en vrienden van ouderen zijn vaak ook leeftijdsgenoten....iets met de manke helpt de blinde.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:38 schreef Sosa het volgende:
[..]
Je drijft er misschien de spot mee, maar dat is ook nog eens prettig qua sociaal contact. Wss heeft he moeder liever die mensen over de vloer dan een vreemde die constant op de klok kijkt. Het zou mijn voorkeur hebben als ik hulpbehoevend zou zijn. Mss kunnen die mensen vervolgens korting krijgen op eigen bijdrage, soort compensatie ofzo
Omdat het anders voor anderen onbetaalbaar is, en wij in een beschaafd land vinden dat zorg - ongeacht inkomen - voor iedereen toegankelijk moet zijn?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:36 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Waarom zou je meer voor een product moeten betalen als je loon hoger is?
En met profiteurs bedoel je dan situaties als deze .. ik citeer 'Het is raar dat veel mensen een werkster hebben en die betalen, maar dat ze die de deur uitdoen als ze hulpbehoevend worden, omdat de thuishulp collectief wordt betaald' .. ?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:30 schreef Sosa het volgende:
[..]
En het mooie is natuurlijk dat het wegbezuinigen van de thuiszorgers weer tot gevolg heeft dat deze mensen werkeloos worden, dus uiteindelijk betaalt de belasting-betaler deze mensen toch, alleen doen ze dan niets nuttigs meer.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:41 schreef Bastoenie het volgende:
Dat er dan aparte verpleegkundigen worden aangesteld die kijken naar de hulpvraag is ook helemaal niet zo verkeerd. Geld zal ergens weg moeten komen als je in 2030 niet de helft van je loon aan zorg kwijt wilt zijn.
Lees je eerst dan maar eens in over hoeveel regelingen er al zijn verdwenen.quote:
Ach wanneer je een uitkeringstrekker bent om wat voor reden dan ook mag je voor het overgrote deel van de bevolking kapot gaan.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:40 schreef trovey het volgende:
[..]
Dan ben je nog niet ver genoeg weggezakt....zelf je thuiszorg maar betalen.
En wanneer beginnen mensen eens te beseffen dat wanneer de vergrijzing tot een stilstand komt er zovelen zonder banen komen te zittenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:45 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En het mooie is natuurlijk dat het wegbezuinigen van de thuiszorgers weer tot gevolg heeft dat deze mensen werkeloos worden, dus uiteindelijk betaalt de belasting-betaler deze mensen toch, alleen doen ze dan niets nuttigs meer.
Laat bepaalde users het maar niet lezen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:48 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Ach wanneer je een uitkeringstrekker bent om wat voor reden dan ook mag je voor het overgrote deel van de bevolking kapot gaan.
Weet ik toch denken er zoveel ook in het de echte wereld. Maar hun zal het nooit overkomen en oud worden zullen ze ook niet worden schijnbaarquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:49 schreef trovey het volgende:
[..]
Laat bepaalde users het maar niet lezen.![]()
Jawel hoor. Dan laten we ze voor een bijstandsuitkering gewoon 40 uur hetzelfde werk doen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:45 schreef mvdejong het volgende:
[..]
En het mooie is natuurlijk dat het wegbezuinigen van de thuiszorgers weer tot gevolg heeft dat deze mensen werkeloos worden, dus uiteindelijk betaalt de belasting-betaler deze mensen toch, alleen doen ze dan niets nuttigs meer.
En ziek uiteraard ook niet.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:50 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Weet ik toch denken er zoveel ook in het de echte wereld. Maar hun zal het nooit overkomen en oud worden zullen ze ook niet worden schijnbaar
Juist dan toch gewoon op die manierquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:51 schreef trovey het volgende:
[..]
Jawel hoor. Dan laten we ze voor een bijstandsuitkering gewoon 40 uur hetzelfde werk doen.Opgelost.
![]()
Nee tuurlijk niet of dat je door een andere auto word aangereden tegen een boom beland en daarna nog een paar meter uit je auto geslingerd word evenmin nietquote:
Was vast je eigen schuld.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:53 schreef Sneezeechu het volgende:
[..]
Juist dan toch gewoon op die manier
[..]
Nee tuurlijk niet of dat je door een andere auto word aangereden tegen een boom beland en daarna nog een paar meter uit je auto geslingerd word evenmin niet
Nou, nu maar werken want je zit immers hier op FOK! dus je kan werken.quote:
foeiquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:40 schreef tong80 het volgende:
[..]
Win-Win situatie dus ? Had ik helemaal niet bij stilgestaan. Je begint me steeds meer te overtuigen.
Ziet ze nog een eens mensen.
dit dusquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Omdat het anders voor anderen onbetaalbaar is, en wij in een beschaafd land vinden dat zorg - ongeacht inkomen - voor iedereen toegankelijk moet zijn?
inderdaad. Dit soort 'kleine' praktisch zaken, maakt dat een zorginstelling iemand er langs moet sturen, inroosteren, voorrijden, administreren, bladiebla. Ff de steunkousen uittrekken kost de belastingbetaler véél geld, wat best makkelijker zou moeten kunnen. Weet ik dat, buddy systeem ofzo. Ik ga ook wel eens wandelen met een bejaarde, wil hem best helpen zijn steunkous uittrekkenquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:04 schreef Wespensteek het volgende:
"Volgens Schippers gaat het vooral om hulp bij praktische zaken, zoals bijvoorbeeld het aan- en uittrekken van steunkousen. "
Kleine praktische zaken kunnen een enorm probleem zijn en het is vaak erg lastig voor mantelzorgers om de dagelijkse terugkerende kleine problemen op te lossen. Mogelijk met de persoon die hulp nodig heeft zich maar volledig schikken in het dagrooster van de mantelzorgers en wachten wanneer die tijd kunnen vrijmaken, of juist eerder opstaan, maar laat de minsiter dan niet doen alsof dat maar om een kleinigheid gaat.
Maar het komt ook doordat het allemaal nodeloos ingewikkeld en bureaucratisch is gemaakt in de loop der jaren.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:06 schreef Sosa het volgende:
[..]
inderdaad. Dit soort 'kleine' praktisch zaken, maakt dat een zorginstelling iemand er langs moet sturen, inroosteren, voorrijden, administreren, bladiebla. Ff de steunkousen uittrekken kost de belastingbetaler véél geld, wat best makkelijker zou moeten kunnen. Weet ik dat, buddy systeem ofzo. Ik ga ook wel eens wandelen met een bejaarde, wil hem best helpen zijn steunkous uittrekken
Inderdaad om het wel eens te doen is geen probleem alleen als je dat elke dag, soms vaker per dag, moet doen wordt het wel anders want dan moet je dus jouw hele werkschema gaan aanpassen op die kleine zorgtaak.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:06 schreef Sosa het volgende:
[..]
inderdaad. Dit soort 'kleine' praktisch zaken, maakt dat een zorginstelling iemand er langs moet sturen, inroosteren, voorrijden, administreren, bladiebla. Ff de steunkousen uittrekken kost de belastingbetaler véél geld, wat best makkelijker zou moeten kunnen. Weet ik dat, buddy systeem ofzo. Ik ga ook wel eens wandelen met een bejaarde, wil hem best helpen zijn steunkous uittrekken
Ofwel, effectief een belastingverhoging omdat je nu zelf moet betalen voor wat vroeger een onderdeel was van de dingen waarvoor je de overheid belasting betaald.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:24 schreef Lyrebird het volgende:
Ja jongelui, we weten allemaal dat we ouder worden, dus bereid je goed voor. Het excuus, ik wist niet dat ik ouder zou worden, accepteren we niet.
Zorg er voor dat je kinderen hebt die langs willen komen om de steunkousen aan te trekken, of spaar er voor zodat iemand het tegen betaling wil doen.
dat klopt, maar dat doen we ook om de kinderen naar het dagverblijf te brengen/halen.. het is ff wennen, maar ook werkgevers zullen er begrip voor (moeten) hebben.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:12 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Inderdaad om het wel eens te doen is geen probleem alleen als je dat elke dag, soms vaker per dag, moet doen wordt het wel anders want dan moet je dus jouw hele werkschema gaan aanpassen op die kleine zorgtaak.
inderdaad. En de kwaliteit is bepaald niet verdubbelt. Dus er moeten dingen veranderen, hoe is echter de vraag..quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:36 schreef MouzurX het volgende:
Iedereen kan wel lullen dat er niet aan de zorg iets gedaan mag worden maar feit is wel dan in 12 jaar de kosten zijn verdubbelt en het gewoon onbetaalbaar wordt.
Inderdaad, mooi afschaffen. En als je kanker krijgt, dan kom ik je niet helpen, want dan moet je alles zelf betalen daar de zorg er niet meer voor je isquote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:12 schreef Sosa het volgende:
van de frontpage:
[..]
Ik zeg: groot gelijk!
![]()
Het is toch niet normaal dat iedereen maar overal een beroep op doet, als het zorg betreft. Afgelopen week in de elsevier stonden ook wat mooie grafieken, over oa. VERDUBBELING van de kosten van de Zorg, sinds 2000. Ook het eigen risico is nog steeds 1 vd laagste ter WERELD, dus die zouden ze ook omhoog moeten doen. Voorkomt iig dat mensen met een snotneus al naar de dokter gaan. En natuurlijk moeten de mensen die het minder breed hebben ontzien worden, dat kan prima geregeld worden in de zorgtoeslag/subsiedie.
Wat maar weer aangeeft dat het een onzinnig voorstel is, waar nu vele werkgevers begrip moeten hebben kunnen we ook één professional dat even voor meerdere ouderen laten doen. De besparing van de VVD is gewoon dat men in geld rekent en niet in tijd. In tijd komt hun oplossing alleen maar neer op een grotere zorglast voor Nederland en dat gaan we ook allemaal betalen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:34 schreef Sosa het volgende:
[..]
dat klopt, maar dat doen we ook om de kinderen naar het dagverblijf te brengen/halen.. het is ff wennen, maar ook werkgevers zullen er begrip voor (moeten) hebben.
Jammer alleen dat er nog steeds een taboe op de zorg rust.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:38 schreef Sosa het volgende:
[..]
inderdaad. En de kwaliteit is bepaald niet verdubbelt. Dus er moeten dingen veranderen, hoe is echter de vraag..
ben je voor verzekerdquote:Op donderdag 23 augustus 2012 12:45 schreef RickoKun het volgende:
[..]
Inderdaad, mooi afschaffen. En als je kanker krijgt, dan kom ik je niet helpen, want dan moet je alles zelf betalen daar de zorg er niet meer voor je is
Nou inderdaad zeg.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:26 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Mag ik dan ook minder dan 52% belasting gaan betalen op mijn inkomen?
Hoe deed men dat voordat de lieve overheid er was om al je problemen op te lossen?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 13:40 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Nou inderdaad zeg.
Dat gemekker naar inkomen altijd. Als je in de 52% schaal komt ben je niet ineens mega rijk.
Anyways, mijn moeder is alleen verdiener, maar verdient best aardig. Mijn vader is terminaal. Wie moet er dan voor hem zorgen? Moet mijn moeder maar minder gaan werken zodat ze overdag heen en weer kan pendelen om mijn vader uit bed te halen, zijn lunch te maken etc?
Ik woon een uur rijden van ze vandaan. Moet ik dan maar gaan verhuizen zodat ik voor mijn vader kan zorgen? Waar trek je die grens.
Dan was hij al wel dood geweest. Lijkt me een geweldige oplossing. Iedereen die terminaal is, maar gewoon afmaken.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hoe deed men dat voordat de lieve overheid er was om al je problemen op te lossen?
Ja hoor.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:03 schreef robin007bond het volgende:
Je zou maar voor je zorg moeten betalen!
Schande!
Dus jullie geven geen zak om je vader.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:18 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Dan was hij al wel dood geweest. Lijkt me een geweldige oplossing. Iedereen die terminaal is, maar gewoon afmaken.
Toen werkte iedereen nog op de scheepswerf om de hoek, terwijl moeder de vrouw thuis was om voor de kinderen en huishouden te zorgen in je eenvoudige arbeidershuisje omdat de banken geen tophypotheken financierde. Stuk makkelijker om stervende Opa te wassen, die woonde een deur verder.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Hoe deed men dat voordat de lieve overheid er was om al je problemen op te lossen?
We hebben het hier niet over een nieuwe iPod maar over een compleet andere inrichting van de basale maatschappij.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:23 schreef Lyrebird het volgende:
Misschien moeten we dan eens onze prioriteiten eens herschikken. Of een nieuwe iPod, of voor oma zorgen.
Leuk geprobeert.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dus jullie geven geen zak om je vader.
Een dode VVD-er bespaart altijd meer dan dat die kost.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 11:19 schreef Viajero het volgende:
Of we hangen gewoon alle VVDers op zodra ze ziek zijn. Moet je eens berekenen hoeveel dat bespaart.
Vals dilemma noemen ze dat.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:23 schreef Lyrebird het volgende:
Misschien moeten we dan eens onze prioriteiten eens herschikken. Of een nieuwe iPod, of voor oma zorgen.
Dat dus. Nu werkt bijna iedereen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Toen werkte iedereen nog op de scheepswerf om de hoek, terwijl moeder de vrouw thuis was om voor de kinderen en huishouden te zorgen in je eenvoudige arbeidershuisje omdat de banken geen tophypotheken financierde. Stuk makkelijker om stervende Opa te wassen, die woonde een deur verder.
Ook goed.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over een nieuwe iPod maar over een compleet andere inrichting van de basale maatschappij.
Dan zullen we moeten beginnen met de woningmarkt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:26 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ook goed.
We zullen er toch over moeten na gaan denken. Op deze weg verder gaan, werkt niet.
Yep, kunnen alle mama's weer braaf achter het aanrecht, zorgen voor manlief, de 10 kinderen, opa en oma.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan zullen we moeten beginnen met de woningmarkt.
Juist.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:23 schreef Lyrebird het volgende:
Precies, dat is het een beetje. Het enige wat je nu kunt doen is twee vragen beantwoorden:quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:24 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
We hebben het hier niet over een nieuwe iPod maar over een compleet andere inrichting van de basale maatschappij.
Ja laten we weer teruggaan naar de tijd dat meerdere generaties bij elkaar in 1 huis woonden...vrouwen kunnen dan weer ouderwetsch het huishouden en de zorg voor ouders en kinderen op zich nemen. Net als vroegah.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:16 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die ouderen die gemiddeld genomen toch al genoeg geld hebben, bedoel je?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:28 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Juist.
Het stelt me echter teleur dat velen hun eigen goedkope luxe belangrijker lijken te vinden dan het zo goed mogelijk in stand houden van de zorg voor al onze ouderen.
Je kunt discussiëren over het inkomensafhankelijk maken van medische zorg, maar dat is nog wat anders dan iedereen die zorg ontzeggen / zelf laten betalen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Die ouderen die gemiddeld genomen toch al genoeg geld hebben, bedoel je?
Op dit moment is het in elk geval zo dat er nauwelijks wordt betaald door de gebruiker. (op een eigen risico na en een bescheiden eigen bijdrage). 30 procent van de bevolking is verantwoordelijk voor 85 procent van de kosten. Dat is geen eerlijk verhaal, lijkt me.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:33 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je kunt discussiëren over het inkomensafhankelijk maken van medische zorg, maar dat is nog wat anders dan iedereen die zorg ontzeggen / zelf laten betalen.
Dit soort oneliners doet het altijd goed, maar ik ben wel héél benieuwd waar je die getallen vandaan hebt.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:36 schreef Five_Horizons het volgende:
30 procent van de bevolking is verantwoordelijk voor 85 procent van de kosten. Dat is geen eerlijk verhaal, lijkt me.
De zorg is niet inkomensafhankelijk... De premie wel... Dat is gewoon vreemd.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:36 schreef Worteltjestaart het volgende:
Medische zorg ís al inkomensafhankelijk. Als je werkt, betaal je een inkomensafhankelijke premie via de loonbetaling.
Is dat vreemd?quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De zorg is niet inkomensafhankelijk... De premie wel... Dat is gewoon vreemd.
Dat is niet vreemd, want we willen de zorg uiteraard voor iedereen betaalbaar en toegankelijk houden, ongeacht inkomen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ga maar eens logisch nadenken. Jij denkt dat de vergrijzing de maatschappij niets kost? Het meeste geld zit bij de ouderen. Op kosten van de maatschappij worden ze verzorgd, zonder dat ze er echt aan bijdragen. Jarenlang op de pof geleefd en nu de rekening neerleggen bij de generaties die niet eens kunnen sparen voor latere zorg, omdat deze nu al wordt opgemaakt door de 'ouderen'.quote:[b]Op donderdag 23 augustus 2012 14:36 schreef Worteltjestaart het
Dit soort oneliners doet het altijd goed, maar ik ben wel héél benieuwd waar je die getallen vandaan hebt.
Dat komt omdat de zorg wordt gezien als een collectieve zaak. Iedereen heeft recht op zorg en heeft er ook wel eens behoefte toe.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:37 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is het al lang. En het is té goedkoop. Onze eigen bijdrage behoort tot de laagste van Europa. De zuidelijke Europese landen betalen het dubbele, om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:39 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is niet vreemd, want we willen de zorg uiteraard voor iedereen betaalbaar en toegankelijk houden, ongeacht inkomen.
Ik denk juist dat dat er steeds meer zijn.quote:Op donderdag 23 augustus 2012 14:41 schreef Five_Horizons het volgende:
Wie kan bijdragen, mag nu echt eens bijdragen. Als je het echt niet hebt (en dat zijn er echt steeds minder), dan is er zoiets als een vangnet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |