Dat was hem weer, Lowlands 2012. De laatste was draait en de tent ligt weer opgeborgen.
Door de warmte in de middag niet echt veel actiefs gedaan en weinig bandjes gezien, maar gelukkig waren er ook niet echt acts die ik dan wou zien.
Donderdag om 12 uur aangekomen op de Spijkweg, ging soepel met rijden, wij sloten achteraan toen de parkeerplaatsen al open waren, dus met een kilometertje of 20 reed het lekker door. Vervolgens moeten wachten tot de poorten opengingen. Drie uur later zat het bandje om en hebben we een plek gezocht op camping 2 (we stonden rechts van het bosje in het midden. Was zonder nadenken, maar onze tent stond mooi tot half 12 in de schaduw

) 's Avonds niet zoveel gedaan, beetje op de camping gehangen.
Vrijdag om half 1 naar het terrein gegaan, ontbijtje gescoord, daarna de opening van
Go Back To The Zoo. Wij openen LL traditioneel in de Alpha, maar naar 3 nummers weer weggegaan. Daarna rondgelopen, terreinverkenning met oa het Beugelbad (geniale uitvinding, toen was het ook nog schoon. Ben er vaak teruggekomen, heel Lowlands is smerig, dus dat modderbad kan er ook wel bij). Mijn vriendin wilde graag naar
Ed Sheeran (net als die duizenden anderen), ik ging wel mee (net als die duizenden anderen kerels). Maar ik was best onder de indruk, dat hij in z'n eentje de Alpha vol kreeg én hield. Goed gedaan met dat sampelen en zijn muziek viel 100% mee, niet alleen zoetsappige ballads waar ik bang voor was. Toen
Patrick Watson, onder het mom 'altijd goed'. Was ook weer goed, maar daar bleef het bij, in april op Motel Mozaique was hij beter (en de setlist was bijna gelijk). Daarna
Bloc Party, erg fijne setlist, veel hitjes en meezingers, slechts drie/vier nieuwe nummers. Erg goed en was het muzikale hoogtepunt van de dag. Daarna buiten gezeten bij
Feist (ondertussen telefoon opladen bij Hi). Daarna drie kwartier
The Black Keys vanaf de heuvel, prima optreden. 's Avonds weer een beetje op de camping gehangen, vanaf de camping wel meegezongen met de hitjes uit de Grolsch als MGMT en White Stripes
Zaterdag was de dag van de onmogelijke keuze: Spinvis of Alt-J, het is voor mij
Alt-J geworden, de rest ging naar
Spinvis. Was een erg goed optreden, maar ik smolt letterlijk weg in de Bravo, toch tot het eind gebleven. Goed optreden en ze hadden er zin in, toen snel naar de Grolsch voor de laatste twintig minuten Spinvis. Hij had er zo te zien zin in, heb mij nog even goed vermaakt. Leuk om te zien dat hij zowel interessant is in de Grolsch als in de kleine zaal van de Paradiso of het theater. Daarna waterballonnen gevuld voor het geplande watergevecht, met een tasje waterballonnen naar de Alpha en het was prachtig! Lekker kinderlijk mensen nat gooien, waarbij iedereen de verkoeling meer dan welkom vond. Aansluitend
Two Door Cinema Club, leuk bandje, maar veel te warm, dus maar terug naar de camping, om de schaduw vd partytent op te zoeken. Een kort bezoekje aan het toilet eindigde echter in een groots watergevecht, met georganiseerde waterballonregens en waterzakken met water (bam, 40 liter water of je lichaam). Dit soort dingen maken Lowlands echt speciaal

na een uurtje kwam de security toch maar melden dat het genoeg was en draaide de kraan dicht. Dus weer terug het terrein op, een burrito gegeten en naar
Of Monsters And Men. Erg leuke band, het publiek was erg enthousiast en daardoor werden zei dat zelf ook, heb mij hier wederom erg goed vermaakt. Vervolgens naar
Santigold (Whitest Boy Alive moeten missen

), dat is echt een hitkanon, alleen maar goede nummers en het was een stuk beter dan een paar jaar terug op LL (mede doordat ze nu wel op tijd begon en niet 20min te laat). Toch maar besloten om naar de Alpha te gaan, ik was erg nieuwsgierig naar
Skrillex. Wat een bizarre muziek, dat was natuurlijk te verwachten, maar elke tien seconden een ander tempo en deuntje is toch wel andere koek. De hele show was echter wel erg gaaf (incl lasers, piro en rook) en we zijn lekker losgegaan. Daarna wat over het terrein gezworven, bij Superstijl geweest, Oscar Mulero en de Russendisko.
Dan alweer de laatste dag (zondag). Begonnen met
NJO, Romeo en Julia, aangezien mn vriendin ook viool speelt. Daarna de keuze Moss-Boy&Bear-C2C, maar het werd lunchen in de schaduw. Onmogelijk om iets te doen in de middag, dus ook niet echt veel anders gedaan dan in de schaduw zitten, wederom een watergevecht op de camping en hangen. Op tijd teruggegaan voor de
Recensiekoning. Eigenzinnige analyse van het Lowlandsfestival, zoals het testen van de kwaliteit van het water van het Beugelbad en de snelste route van de Charlie naar de India, met de stroom mee, zigzaggend, backstage etc. Na een uurtje toch weggaan voor
Kyteman, goede show en een podium vol met talent. Aansluitend eten bij
The Shins, hun show is nooit heel spectaculair om naar te kijken, maar dat wist ik, dus vooral erg genoten van de goede muziek. Daarna snel voor een stukje
Foo Fighters, een stuk of vier nummers meegepakt en snel terug naar de Grolsch voor het muzikale hoogtepunt,
The xx, één van mijn favoriete bands die volgende maand een nieuwe plaat uitbrengen. Was erg benieuwd naar de nieuwe nummers, en die vielen niets tegen. De grote X op het podium icm de projecties zorgen voor een goede sfeer. Ze worden live steeds beter en interessanter om naar te kijken, waar ze twee jaar geleden nog stil stonden achter hun microfoon leek het nu meer romantisch dansen tijdens het spelen. Laat die plaat meer komen!
De laatste avond eventjes bij Kees geweest. Gezellige bende (Het klinkt heel hipster, maar de verrassing is er nu wel een beetje af, in de Lima en India was het nog leuk..), toen Boomshakalak Soundsystem en Jamie xx, maar die draait solo toch iets anders dan de beats die hij maakt voor The xx. Daarna de camping.
Maandag weer terug naar huis met de pendelbus / trein. Ging weer prima, alleen was de airco stuk in de pendelbus, dus het was zeker 35 graden binnen. De ns had het weer prima voor elkaar op t Harde, complimentjes hier

Altijd weer dat flesje water (wel met verwarrende boodschap) en een goedlachs personeel.
Dat was hem weer Lowlands, tot volgend jaar voor nummertje negen! (Ik had eigenlijk voorgenomen dat dit mn laatste zou zijn, maar het is eigenlijk te leuk om te missen)
Wow, ik druk op preview, ik heb een beste lap tekst getypt..