Juist. En aangezien geld macht is, zijn het straks de onbarmhartigen die het meeste geld overhouden en dus de macht in handen hebben.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik bekommer mij inderdaad om die mensen, maar zelfs als ik geen belasting hoef te betalen, dan is mijn inkomen niet zodanig dat ik hele volksstammen op kan vangen. Ook leuk dat er allemaal freeriders rondlopen dan, die zich niet bekommeren om anderen en zoiets hebben van: laat die Koos maar dokken.
Wat dus betekent dat je niet om je medemens bekommeren gaat lonen. Goede stimulans ook voor de overige burgers.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:37 schreef Saysem het volgende:
[..]
Juist. En aangezien geld macht is, zijn het straks de onbarmhartigen die het meeste geld overhouden en dus de macht in handen hebben.
Libertarisme is een uiting van autisme, dus dit is geheel verklaarbaar.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:33 schreef Tchock het volgende:
Op FOK! meerdere. En daarbuiten heb ik nog nooit een Libertariër in het wild gezien.
De meeste mensen zijn het zonder dat ze het zelf weten. Voor de duidelijkheid. Het gaat niet om meer geld hebben. Het gaat om zelf bepalen waaraan het wordt uitgegeven. Hulp geven kan ook heel egoïstisch zijn. Je krijgt er namelijk een goed gevoel van. Van wat de overheid doet krijg ik helemaal geen goed gevoel. Integendeel.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:33 schreef Tchock het volgende:
[..]
Op FOK! meerdere. En daarbuiten heb ik nog nooit een Libertariër in het wild gezien.
Je ervaart het dus als een straf die je wilt delen met anderen?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:35 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik bekommer mij inderdaad om die mensen, maar zelfs als ik geen belasting hoef te betalen, dan is mijn inkomen niet zodanig dat ik hele volksstammen op kan vangen. Ook leuk dat er allemaal freeriders rondlopen dan, die zich niet bekommeren om anderen en zoiets hebben van: laat die Koos maar dokken.
Dus waar het op neerkomt is dat iedereen in essentie egoïstisch is?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:39 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
De meeste mensen zijn het zonder dat ze het zelf weten. Voor de duidelijkheid. Het gaat niet om meer geld hebben. Het gaat om zelf bepalen waaraan het wordt uitgegeven. Hulp geven kan ook heel egoïstisch zijn. Je krijgt er namelijk een goed gevoel van. Van wat de overheid doet krijg ik helemaal geen goed gevoel. Integendeel.
Ik sta inderdaad niet te springen om geld uit te delen, nee. Daar ben ik heel eerlijk in. Punt is echter dat ik het noodzakelijk vind dat armlastigen ook een waardig bestaan wordt gegund.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:40 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Je ervaart het dus als een straf die je wilt delen met anderen?
Amerika is een slecht voorbeeld omdat daar de overheid in de zak zit van grote bedrijven en de rijken. Daar wordt beleid gevoerd ten faveure van die mensen. geen overheid = geen voortrekken van wie dan ook.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:36 schreef Tchock het volgende:
[..]
En geloof je dan dat er genoeg vrijwillige hulp gaat zijn om iedereen te onderhouden, of krijgen we Amerikaanse toestanden dat mensen in een Westers land moeten gaan stelen om niet te verhongeren?
Geld op zich is geen macht. Macht ontstaat als je een groep mensen dat als zodanig toekent. Geld is een middel om waarde op te slaan voor gebruik op een later tijdstip.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:37 schreef Saysem het volgende:
[..]
Juist. En aangezien geld macht is, zijn het straks de onbarmhartigen die het meeste geld overhouden en dus de macht in handen hebben.
Je zult hier ongetwijfeld gelijk in hebben, maar je gaat simpelweg bij aan zoveel andere factoren. Ik vind dit echt stuitend naïef.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
Als er nauwelijks belastingen over blijven kan je ruim leven van ¤600 in de maand. Huizen worden goedkoper. Boodschappen worden goedkoper. Energie wordt veeeeeel goedkoper. Arbeidsloon wordt veel goedkoper. Zwartwerken bestaat niet meer want dat voordeel is weg. Je hoeft niet zelf je huis te schilderen omdat het anders niet is op te brengen.
Dat denk ik wel. Niets mis met egoïsme. De mens overleeft er al eeuwen door. Altruïsme is de onnatuurlijke staat van de mens.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dus waar het op neerkomt is dat iedereen in essentie egoïstisch is?
Dus dat zijn we met elkaar eens. We verschillen dus alleen van mening hoe dat het beste bereikt kan worden?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik sta inderdaad niet te springen om geld uit te delen, nee. Daar ben ik heel eerlijk in. Punt is echter dat ik het noodzakelijk vind dat armlastigen ook een waardig bestaan wordt gegund.
Maar ik dacht dat jullie maatschappij het juist moest hebben van vrijgevigen? Ik meende dat die ongeveer alle werkelozen en daklozen moesten onderhouden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:49 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat denk ik wel. Niets mis met egoïsme. De mens overleeft er al eeuwen door. Altruïsme is de onnatuurlijke staat van de mens.
In die wereld gaan de lonen dus gigantisch omlaag. Als je van zo weinig kunt leven zal de concurrentie er voor zorgen dat mensen zo weinig gaan verdienen, dat het verhoudingsgewijs niet meer oplevert.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:45 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Amerika is een slecht voorbeeld omdat daar de overheid in de zak zit van grote bedrijven en de rijken. Daar wordt beleid gevoerd ten faveure van die mensen. geen overheid = geen voortrekken van wie dan ook.
Als er nauwelijks belastingen over blijven kan je ruim leven van ¤600 in de maand. Huizen worden goedkoper. Boodschappen worden goedkoper. Energie wordt veeeeeel goedkoper. Arbeidsloon wordt veel goedkoper. Zwartwerken bestaat niet meer want dat voordeel is weg. Je hoeft niet zelf je huis te schilderen omdat het anders niet is op te brengen.
Let op. Mensen die geen verdiencapaciteit hebben van 1450 Euro maar wel van 600 kunnen dus volledig zelfstandig zijn. Je kunt mensen die nu langs de zijlijn staan zelf hebben door ze voor jou wat werk te laten doen. Boodschappen, huishoudelijk werk, de tuin. Beter dan ze wegstoppen en geld geven waar ze nauwelijks van rond kunnen komen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:47 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je zult hier ongetwijfeld gelijk in hebben, maar je gaat simpelweg bij aan zoveel andere factoren. Ik vind dit echt stuitend naïef.
Iemand helpen kan ook een daad van egoïsme zijn. Als de overheid niet de helft van het BNP uitgeeft zijn het juist de armen die profiteren.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:51 schreef Tchock het volgende:
[..]
Maar ik dacht dat jullie maatschappij het juist moest hebben van vrijgevigen? Ik meende dat die ongeveer alle werkelozen en daklozen moesten onderhouden.
Nee er komt veel meer werk. Met name werk wat nu nog helemaal niet eens bestaat.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
In die wereld gaan de lonen dus gigantisch omlaag. Als je van zo weinig kunt leven zal de concurrentie er voor zorgen dat mensen zo weinig gaan verdienen, dat het verhoudingsgewijs niet meer oplevert.
Ik snap de logica en de gevolgtrekking en ontken ook niet dat je grotendeels gelijk hebt. Punt is dat je er dan nog lang niet bent. Het is niet alsof dat wanneer iemand voldoende geld in z'n zak houdt, dan alles goed is. Er komt zo extreem veel meer kijken bij een libertarische samenleving.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:53 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Let op. Mensen die geen verdiencapaciteit hebben van 1450 Euro maar wel van 600 kunnen dus volledig zelfstandig zijn. Je kunt mensen die nu langs de zijlijn staan zelf hebben door ze voor jou wat werk te laten doen. Boodschappen, huishoudelijk werk, de tuin. Beter dan ze wegstoppen en geld geven waar ze nauwelijks van rond kunnen komen.
Hoezo? Als ik vroeger 200 euro per maand overhield en nu 800, wil ik best voor wat minder geld gaan werken zodat ik twee keer zo veel te doen heb en nog steeds 400 euro overhoud.quote:
Daarom moet je er stap voor stap naar toe werken.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:55 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik snap de logica en de gevolgtrekking en ontken ook niet dat je grotendeels gelijk hebt. Punt is dat je er dan nog lang niet bent. Het is niet alsof dat wanneer iemand voldoende geld in z'n zak houdt, dan alles goed is. Er komt zo extreem veel meer kijken bij een libertarische samenleving.
Maar dat is dan jouw vrije keuze...quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoezo? Als ik vroeger 200 euro per maand overhield en nu 800, wil ik best voor wat minder geld gaan werken zodat ik twee keer zo veel te doen heb en nog steeds 400 euro overhoud.
De theorie is dat zonder minimumloon werkgevers meer werknemers in dienst kunnen nemen terwijl de productiekosten gelijk blijven of zelfs dalen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:55 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoezo? Als ik vroeger 200 euro per maand overhield en nu 800, wil ik best voor wat minder geld gaan werken zodat ik twee keer zo veel te doen heb en nog steeds 400 euro overhoud.
En de mensen die nu minimumloon verdienen, en er op achteruit gaan? Hoe komen die rond?quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De theorie is dat zonder minimumloon werkgevers meer werknemers in dienst kunnen nemen terwijl de productiekosten gelijk blijven of zelfs dalen.
Financien zijn echter niet de enige reden om het personeelsbestand uit te dunnen.
Mensen met een minimumloon gaan er het meeste op vooruit. Die hoeven niet meer ieder dubbeltje om te draaien. Als alleen Nederland een Libertarisch Utopia zou zijn dan stroomt alle geld van de Wereld naar Nederland.quote:Op dinsdag 21 augustus 2012 13:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
En de mensen die nu minimumloon verdienen, en er op achteruit gaan? Hoe komen die rond?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |