quote:
Op donderdag 20 september 2012 22:42 schreef Teslynd het volgende:Hoe hoog is de boete per strekkende centimeter, die het kassapersoneel krijgt voor het laten doorlopen van de rolband? Ik moet er vaak om vragen en dan komen de boodschappen soms wel 10 cm dichterbij.
Dat is geen onwil van de caissiere oid, die kassameubels zijn gewoon stom ontworpen. Ik heb nog de oude kassameubels meegemaakt waarbij er een paneeltje zat met knopjes voor voor- en achterband, 1x indrukken en de achterband bleef lopen.
Bij de huidige kassameubels in ons filiaal is die handbediening grotendeels verdwenen. Bij de voorband zit een sensor die de band laat lopen als er niets voor staat. Zo gauw er iets voor de sensor staat stopt de band, haalt de caissière het artikel voor de sensor weg dan loopt de voorband weer een stukje tot het volgende artikel ervoor komt te staan.
Op het moment dat de voorband stopt met draaien omdat er een artikel voor de sensor komt te staan gaat de achterband automatisch een klein stukje draaien. Niet alleen jij als klant ergert zich groen-en-geel aan de "bandvoering" die dit tot gevolg heeft

Erg irritant, want voor klanten die snel inpakken gaat dat vaak te langzaam. Er zit naast de caissière wel ergens een knopje waarmee ze de achterband kan laten draaien, maar dat moet ze dan wel ingedrukt houden

. Dan gaat de snelle inpakker zich weer ergeren dat de caissière maar langzaam of geen producten scant omdat één van haar handen bezet is vanwege het laten lopen van de achterband. De meeste caissières kiezen dan voor doorscannen, de achterband loopt uiteindelijk toch automatisch vanzelf door.
Voor mensen die langzaam inpakken gaat het automatisch doordraaien van de achterband te snel en dreigen hun boodschappen soms in de prut te lopen. De caissière moet daarom tere producten aan de zijkant van de band op het niet bewegende deel neerleggen szodat ze niet geplet kunnen worden door zwaardere artikelen, en in geval van een te volle achterband moet ze steeds een product voor de sensor op de voorband laten staan zodat de achterband niet verder blijft duwen. Ze kan wel de producten die achter het eerste artikel staan pakken en scannen.
Helaas wordt dit soms gesaboteerd door klanten die niet weten hoe die automatische voor- en achterband werken, vooral bij van die man-vrouw teams waarbij man inpakt en vrouw de boodschappen handmatig over de band doorschuift

De caissière legt tere producten netjes aan de kant en vrouwlief douwt ze hoppa zo terug de stroom in. Of de caissière laat (expres dus) een product voor de sensor staan op de voorband en de klant pakt dat op en geeft het aan. De volle achterband gaat lopen en je hoort de boodschappen die op elkaar geperst worden kraken