http://mobiel.nu.nl/pda/e(...)vallen-eurozone.htmlquote:Finland bereidt zich voor op uiteenvallen eurozone
HELSINKI - Europese leiders moeten zich voorbereiden op het uiteenvallen van de eurozone.
Dat heeft de Finse minister van Buitenlandse Zaken, Erkki Tuomioja, vrijdag gezegd in The Daily Telegraph.
Volgens Tuomioja bereiden Finse ambtenaren zich voor op de ontbinding van de gemeenschappelijke munt ''voor elke eventualiteit''.
''Het is slechts een kwestie van tijd'', aldus Tuomioja. ''Of het zuiden of het noorden zal breken met de munt, want het veroorzaakt ellende voor miljoenen mensen en het vernietigt de toekomst van Europa. Het is een totale catastrofe.''
Finland is een van de vier landen binnen de eurozone met een AAA-rating, de hoogste kredietwaardigheid.
Welke vier landen hebben nu eigenlijk nog AAA binnen de Eurozone?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:21 schreef Bendoe het volgende:
[..]
Nu.nl
Het zat er natuurlijk al aan te komen. Het is wachten op het eerste faillissement van een staat, of Noord-Europa wil niet meer betalen, of de burgers dwingen het wel af.
Nederland en Duitsland iig. Kan het niet zomaar vinden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:22 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Welke vier landen hebben nu eigenlijk nog AAA binnen de Eurozone?
Griekeland.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:32 schreef Bendoe het volgende:
[..]
Nederland en Duitsland iig. Kan het niet zomaar vinden.
Vermoedelijk zullen in elk land wel dergelijke voorbereidingen worden getroffen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:37 schreef Q. het volgende:
Daar steken ze hun kop tenminste niet in de grond. Verstandig.
Ja,quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:38 schreef Reya het volgende:
[..]
Vermoedelijk zullen in elk land wel dergelijke voorbereidingen worden getroffen.
Whehehe ja dat staat zo vast als een rots in griekenland.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:53 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Ja,
elk land behalve NL, want hier krijgen we al het geleende geld met rente terug.
Optimistisch tot het bittere eind.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:53 schreef IBAZ het volgende:
[..]
Ja,
elk land behalve NL, want hier krijgen we al het geleende geld met rente terug.
Over welke AAA rating gaat het eigenlijk?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:22 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Denemarken heeft geen Euro.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:59 schreef Arth_NL het volgende:
[..]
Over welke AAA rating gaat het eigenlijk?
Bij Standard & Poor lijken het Nederland, Duitsland, Finland en Denemarken met een AAA-rating te zijn.
ETA: en Luxemburg.
Zij, in tegenstelling tot wij Nederlanders, zijn geen domme naieve kutten die denken het geld gewoon terug te gaan krijgenquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:57 schreef GJonline het volgende:
Die Finnen hebben toch telkens weer een garantie geëist ( en gekregen) voor hun financiële bijdragen aan Griekenland? Kan je nagaan
Dat komt omdat de grond daar bevroren is.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:37 schreef Q. het volgende:
Daar steken ze hun kop tenminste niet in de grond. Verstandig.
Tuurlijk ligt dat er al!quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
Net of Nederland geen plan klaar heeft liggen.
Ongetwijfeld. Bij het ministerie van Financiën kijken zo ook wel wat verder dan hun neus lang is.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
En hoeveel is daarvan nu besteed?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 10:34 schreef justanick het volgende:
The Economist heeft in het nummer van deze week eens doorgerekend wat de kosten zijn om Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland en Cyprus uit de euro te gooien. De rekensom kwam uit op 1,15 biljoen euro, oa aan extra bankensteun, noodsteun om de complete ineenstorting van landen te voorkomen en afschrijvingen op uitstaande schulden (o.a. bij de ECB).
En als je dit doet is het in het geheel niet zeker dat je daarmee Frankrijk en Italie redt.
Nou, laten we heel erg ruim rekenen door de bail-outs volledig te rekenen. Kom je uit op 127 miljard en dan ga je er dus vanuit dat de bail-outs 100% moeten worden afgeschreven als Griekenland in de euro blijft.quote:
Ben je wel eens in Finland geweest? (in de lente/zomer /herfst dan hequote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:14 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Dat komt omdat de grond daar bevroren is.
Wat boeit dat in godsnaam? Rating agencies vertellen je een uur nadat het begonnen is te regenen dat het nat is. Ik begrijp niet dat ze zo enorm kunnen blijven falen, en toch zoveel invloed blijven houden...quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 08:22 schreef ShaoliN het volgende:
[..]
Het boeit me in die zin dat het me nog mee valt dat er nog 4 euro landen zijn die deze status zouden hebben.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 11:37 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat boeit dat in godsnaam? Rating agencies vertellen je een uur nadat het begonnen is te regenen dat het nat is. Ik begrijp niet dat ze zo enorm kunnen blijven falen, en toch zoveel invloed blijven houden...
En als we die extra bankensteun eens niet doen, en die falers gewoon laten falen?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 10:34 schreef justanick het volgende:
The Economist heeft in het nummer van deze week eens doorgerekend wat de kosten zijn om Griekenland, Spanje, Portugal, Ierland en Cyprus uit de euro te gooien. De rekensom kwam uit op 1,15 biljoen euro, oa aan extra bankensteun, noodsteun om de complete ineenstorting van landen te voorkomen en afschrijvingen op uitstaande schulden (o.a. bij de ECB).
En als je dit doet is het in het geheel niet zeker dat je daarmee Frankrijk en Italie redt.
Dan vallen alle banken om en stort het hele economische stelsel in elkaar. Dat staat in geen verhouding tot de bankensteun, die in het bedrag van 1,1 biljoen niet eens is meegenomen; de schatting is dat een exit van Griekenland 10 miljard aan bankensteun gaat kosten.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 11:47 schreef Viajero het volgende:
[..]
En als we die extra bankensteun eens niet doen, en die falers gewoon laten falen?
Onzin. Als banken instorten dan nemen andere banken die minder falen het over.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 11:52 schreef justanick het volgende:
[..]
Dan vallen alle banken om en stort het hele economische stelsel in elkaar. Dat staat in geen verhouding tot de bankensteun, die in het bedrag van 1,1 biljoen niet eens is meegenomen; de schatting is dat een exit van Griekenland 10 miljard aan bankensteun gaat kosten.
Dat hoeft helemaal niet. Al die miljarden die nu naar banken gaan, kunnen dan naar bedrijven en personen die nadeel hebben van de omvallende banken. Dan komt dat geld gewoon in de economie i.p.v. in een zwart gat.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 11:52 schreef justanick het volgende:
[..]
Dan vallen alle banken om en stort het hele economische stelsel in elkaar.
De positie die banken innemen is onderdeel van het probleem. Als je ze ongemoeid laat zullen dezelfde geintjes vroeg of laat opnieuw geflikt worden.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 11:52 schreef justanick het volgende:
[..]
Dan vallen alle banken om en stort het hele economische stelsel in elkaar. Dat staat in geen verhouding tot de bankensteun, die in het bedrag van 1,1 biljoen niet eens is meegenomen; de schatting is dat een exit van Griekenland 10 miljard aan bankensteun gaat kosten.
Zoals er al sinds 2007 wordt doorgepakt bedoel je?quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 13:10 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
De positie die banken innemen is onderdeel van het probleem. Als je ze ongemoeid laat zullen dezelfde geintjes vroeg of laat opnieuw geflikt worden.
Dus ik geef je groot gelijk, indien er vervolgens ook doorgepakt wordt.
Welke andere banken? Ze zitten zo aan elkaar geknoopt dat er een domino-effect ontstaat als er een grote bank omvalt.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 12:02 schreef Viajero het volgende:
[..]
Onzin. Als banken instorten dan nemen andere banken die minder falen het over.
Waarom geloof je in die paniekverhalen die door bankiers worden verspreid?
Omdat dit het bedrag is wat de Duitse banken nodig hebben om te blijven staan na een Griekse exit, misschien?quote:Oh, en ik denk niet dat de bankiers genoegen gaan nemen met 10 miljard aan bankensteun. Waarom zo weinig vragen als je toch altijd krijgt wat je wilt, zonder voorwaarden?
Dan zullen er nieuwe banken opstaan. Daarnaast zijn er ook cooperatieve banken die minder enorme risicos genomen hebben en prima verder kunnen.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:41 schreef justanick het volgende:
[..]
Welke andere banken? Ze zitten zo aan elkaar geknoopt dat er een domino-effect ontstaat als er een grote bank omvalt.
[..]
Volgens wie, die Duitse banken zelf? Viajero heeft 20 miljard euro nodig anders vergaat de wereld. Geloof je mij? Zo ja, graag bijdrage per PM. Zo nee, waarom niet? En waarom geloof je de banken wel?quote:Omdat dit het bedrag is wat de Duitse banken nodig hebben om te blijven staan na een Griekse exit, misschien?
Da's leuk hoor, dat er nieuwe banken opstaan, maar in welk financieel stelsel moet dat precies gebeuren? En die coöperatieve banken zitten ook diep in de shit als er een systeembank omvalt, omdat die veel minder stabiel zijn dan lijkt. De Rabo is zijn AAA-rating al lang kwijt.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 14:50 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dan zullen er nieuwe banken opstaan. Daarnaast zijn er ook cooperatieve banken die minder enorme risicos genomen hebben en prima verder kunnen.
Ik geloof jou niet omdat jij niet hebt aangetoond zwaar in het Griekse staatspapier te zitten en niet hebt aangetoond dat je kapitaalbuffers onvoldoende zijn om een klap daarop op te kunnen vangen. Dat is bij de banken een ander verhaal.quote:Volgens wie, die Duitse banken zelf? Viajero heeft 20 miljard euro nodig anders vergaat de wereld. Geloof je mij? Zo ja, graag bijdrage per PM. Zo nee, waarom niet? En waarom geloof je de banken wel?
Wat rating agencies zeggen daar hecht ik geen enkele waarde aan. En een financieel stelsel waarbij falers niet geholpen worden ten koste van de rest van de economie lijkt mij wel wat.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Da's leuk hoor, dat er nieuwe banken opstaan, maar in welk financieel stelsel moet dat precies gebeuren? En die coöperatieve banken zitten ook diep in de shit als er een systeembank omvalt, omdat die veel minder stabiel zijn dan lijkt. De Rabo is zijn AAA-rating al lang kwijt.
[..]
Je gelooft mij niet omdat ik me niet roekeloos in de nesten heb gewerkt. Tja...quote:Ik geloof jou niet omdat jij niet hebt aangetoond zwaar in het Griekse staatspapier te zitten en niet hebt aangetoond dat je kapitaalbuffers onvoldoende zijn om een klap daarop op te kunnen vangen. Dat is bij de banken een ander verhaal.
Dan moet je pleiten voor een systeem waarbij een falende systeembank om kan vallen zonder een domino-effect te veroorzaken.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:21 schreef Viajero het volgende:
[..]
Wat rating agencies zeggen daar hecht ik geen enkele waarde aan. En een financieel stelsel waarbij falers niet geholpen worden ten koste van de rest van de economie lijkt mij wel wat.
Nee, ik geloof je niet omdat je het niet aan kunt tonen. Als je mij kunt laten zien dat je 30 mld Grieks schuldpapier op je balans hebt staan en maar 10 mld hebt aan kapitaalbuffers...quote:Je gelooft mij niet omdat ik me niet roekeloos in de nesten heb gewerkt. Tja...
Vind ik prima, maar zal er nooit komen. De politiek wordt volledig gecontroleerd door falende bankiers. (bewijs: alle eisen van falende bankiers worden direct ingewilligd, zonder voorwaarden en ten koste van de echte economie) De enige oplossing is het nu te laten klappen voordat al het geld naar falende bankiers is gegaan en de boel alsnog klapt.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:24 schreef justanick het volgende:
[..]
Dan moet je pleiten voor een systeem waarbij een falende systeembank om kan vallen zonder een domino-effect te veroorzaken.
[..]
Dus alleen als ik kan aantonen gigantisch gefaald te hebben wil je me miljarden geven? Dat is precies wat er fout is aan de huidige crisis.quote:Nee, ik geloof je niet omdat je het niet aan kunt tonen. Als je mij kunt laten zien dat je 30 mld Grieks schuldpapier op je balans hebt staan en maar 10 mld hebt aan kapitaalbuffers...
Dat is nog geen reden om niet te pleiten voor een systeem waarbij een falende systeembank om kan vallen zonder een domino-effect te veroorzaken. Ik ben nl erg benieuwd hoe je een dergelijk systeem voor je ziet.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 15:28 schreef Viajero het volgende:
[..]
Vind ik prima, maar zal er nooit komen. De politiek wordt volledig gecontroleerd door falende bankiers. (bewijs: alle eisen van falende bankiers worden direct ingewilligd, zonder voorwaarden en ten koste van de echte economie) De enige oplossing is het nu te laten klappen voordat al het geld naar falende bankiers is gegaan en de boel alsnog klapt.
Je vroeg mij om 20 miljard omdat je in de problemen zat. Ik gaf aan dat ik dan eerst bewijs wil zien dat je dat geld nodig hebt. En dat omschrijf je nu als 'precies wat er fout is aan de huidige crisis'. Tja.quote:Dus alleen als ik kan aantonen gigantisch gefaald te hebben wil je me miljarden geven? Dat is precies wat er fout is aan de huidige crisis.
Als je de basisbegrippen van economie kent dan weet je dat gedrag waarvoor men beloond wordt meer zal voorkomen. Dus als je falen gaat belonen zal er meer gefaald worden. Zie de crisis sinds 2007.
Echt niet want zonder Euro oorlog! Vernietigingskampen! Armoede! Einz!!11!11quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 09:34 schreef KoosVogels het volgende:
Geen idee. Dat het geen feest is voor onze welvaartspositie, sowieso op de korte termijn, staat echter vast.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 22:38 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Echt niet want zonder Euro oorlog! Vernietigingskampen! Armoede! Einz!!11!11
Toch?
Je wist dat het vrij besteedbaar inkomen sinds de invoering van de euro niet gestegen is?quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 09:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Geen idee. Dat het geen feest is voor onze welvaartspositie, sowieso op de korte termijn, staat echter vast.
Wellicht dat mijn uitspraak ietwat te voorbarig, maar er is natuurlijk wel geld gemoeid met een dergelijke omschakeling. Plus dat volledig afhankelijk is van de wijze van uittreding. Een eenzijdige exit zal vermoedelijke een stuk negatiever uitpakken dan een collectieve uitzwaaiprocedure.quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 09:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je wist dat het vrij besteedbaar inkomen sinds de invoering van de euro niet gestegen is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |