Nog liefhebbers hier?
Erg goeie gitarist, inderdaad...
'In your town' bevat een lekker stukje slide-werk om het maar eufemistisch uit te drukken.
En 'I'm a million miles away' doet mij watertanden.
Hij heeft hoorbaar grote invloed gehad op Mark Knopfler om maar eens iemand te noemen.
Erg jammer dat hij nooit echt is doorgebroken.
lees:
Er zijn veel tribute bands die de muziek van Rory Callagher spelen. Sommigen zijn goed, andere minder, maar wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze de muziek van deze grote muzikant levend houden. Rory's muziek heeft een gigantisch bereik gehad; van Noorwegen tot Spanje en van Japan tot Amerika, kortom, alle delen van de aardbol zijn in aanraking gekomen met de beste rock/blues van de jaren '60, '70 en '80. Helaas overleed Rory in 1995, wat voor zijn trouwe fans en volgelingen een tragisch verlies was. De Band Of Friends is niet zo zeer een ode aan Rory als wel een ode aan zijn leven en zijn muziek. De band bestaat uit muzikanten die tijdens zijn leven met hem op het podium hebben gestaan. Gerry McAvoy speelde maar liefst 20 jaar met hem en heeft daarom een groot inzicht in de man en zijn muziek. Lou Martin musiceerde tijdens het hoogtepunt van zijn carrière, gedurende de jaren '70 met hem. Brendan Oneil speelde van 1981 tot 1991 met hem. Mark Feltham van 1984 tot 1991 en van 1993 tot Rory's tragische dood. Dennis Greaves was een grote fan van Rory's muziek. In de tijd dat zijn vrienden naar concerten gingen van T Rex, stond Dennis in de rij voor een kaartje voor Rory Callagher. Gwyn Ashton groeide op met Rory's muziek en, dit zijn zijn eigen woorden: 'was zo bevoorrecht de Rory Gallagher Band te mogen supporten in zijn vaderland Australië. Zoals u kunt zien is dit dus geen tribute band, maar 'The Band'.
quote:Tie your mother down is volgens Brian May direct gebaseerd op Gallagher's gitaartechniek.
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:28 schreef Thelonious het volgende:
Hij heeft hoorbaar grote invloed gehad op Mark Knopfler om maar eens iemand te noemen.
quote:De mijne ook... soort van
Op dinsdag 4 maart 2003 23:54 schreef BDisOKE het volgende:
mijn schoonvader vind het helemaal ge-wel-dig
En ik vind m ook niet slecht... weinig van gehoord, maar datgene wat ik gehoord heb beviel me wel
De andere is Deuce.
quote:Waar/Wanneer heeft Brian dit gezegt. Lijkt me sterk namelijk
Op dinsdag 4 maart 2003 23:28 schreef Litpho het volgende:[..]
Tie your mother down is volgens Brian May direct gebaseerd op Gallagher's gitaartechniek.
Ik moet er nog een keertje voor gaan zitten om zijn werk (en dat van de band Taste) goed te luisteren, maar wat ik tot dusver gehoord heb was boeiend genoeg.
Rory Gallagher is ook een van Queen's voorprogrammas geweest in 1978
Rory heerst!
quote:Ik ben bang dat je je voorstellingsvermogen toch enigszins moet bijstellen
Op woensdag 5 maart 2003 00:57 schreef BrianMay het volgende:
Waar/Wanneer heeft Brian dit gezegt. Lijkt me sterk namelijk
quote:
Getting back to "Tie Your Mother Down," the song was inspired by the late, great Irish blues guitarist Rory Gallagher. It wasn't a tribute per se, but the pull-offs on the fifth string came from him for sure. Rory was a fantastic player and one of the great gentlemen of rock and roll. He was a hero of mine who later became a friend. The first time I ran into him was in an Indian restaurant in London. At that time those of us in Queen were just kids starting out, with nothing going on except that we loved music. Rory was already a star at this point (playing with the group Taste). We started talking, and he had all the time in the world for us. He was incredibly kind and considerate and gave us all kinds of advice. I never forgot that.bron: http://www.brianmaynews.com/brian/mags&press/gwusoct98may99/gwwirechoirnov98.html
quote:Uiteraard...vorige week nog Tattoo en Blueprint (als 2 cd) gekocht en dat is ook weer genieten, Irish Tour blijft voorlopig echter nog even favoriet
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:20 schreef nozem het volgende:Nog liefhebbers hier?
Op vakantie in Ierland heb ik vorig jaar zijn graf nog bezocht (een vreemd graf dat wel) maar wel veel kaartjes e.d. van fans
Rory!
Rory Gallagher
Dus ja ik ken hem
Zijn vader komt uit Amerika zo komt hij dus aan zijn achternaam
Best humor
Ik wist ook wel dat het een goeie gitarist was.
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 09:11 schreef Litpho het volgende:[..]
Ik ben bang dat je je voorstellingsvermogen toch enigszins moet bijstellen
.
[..]
yo thanks
quote:Ik ken hem ook!!!!
Op zondag 9 maart 2003 13:51 schreef Vord.exe het volgende:
Echt geen gein
er zit een gast bij mij in de klas en die heetRory Gallagher
Dus ja ik ken hem
Zijn vader komt uit Amerika zo komt hij dus aan zijn achternaam
Best humor
Ik wist ook wel dat het een goeie gitarist was.
quote:Waarschijnlijk heeft hij zich bezopen of heeft hij teveel gebruikt.
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:20 schreef nozem het volgende:
Nog zo'n onvergetelijke bluesgitarist, helaas ook al dood..
Waarom zijn zowat alle goeie gitaristen toch dood?Nog liefhebbers hier?
quote:Volgens mij kon zijn lever het niet meer aan, aan het eind van zijn leven was hij ook erg dik. Na een transplantatie ging iets fout en daarna ontmoette hij Elvis...
Op woensdag 19 maart 2003 14:47 schreef hoppe het volgende:[..]
Waarschijnlijk heeft hij zich bezopen of heeft hij teveel gebruikt.
Een prima gitarist inderdaad.
quote:Dat zijn ook mijn favoriete albums van Rory
Op zondag 9 maart 2003 11:38 schreef PogueMahone het volgende:
Uiteraard...vorige week nog Tattoo en Blueprint (als 2 cd) gekocht en dat is ook weer genieten, Irish Tour blijft voorlopig echter nog even favoriet
quote:November 1979 heb ik deze Ierse gitaargod in levende lijve mogen aanschouwen. En het was geweldig !!! Ik heb er zelfs nog foto's van:
Op dinsdag 13 augustus 2002 20:20 schreef nozem het volgende:
Nog zo'n onvergetelijke bluesgitarist, helaas ook al dood..
Waarom zijn zowat alle goeie gitaristen toch dood?Nog liefhebbers hier?
Nog steeds een Topper.
quote:jalours.....
Op vrijdag 29 augustus 2003 15:26 schreef Adjuh het volgende:
Heb zo'n beetje alle muziek van Rory,en ik heb 'm zo'n 3 keer Live gezien,waarvan ik in 1986 de eer had om hem persoonlijk de hand te schudden.Nog steeds een Topper.
hij is geweldig dus
een kennis van mij is er helemaal gek van, heeft diverse cd's van 'm. Via hem heb ik dus ook een aantal nummers van Rory gehoord en ik moet zeggen dat 'ie wel aardig gitaar kan spelen
[edit]2 typo's
Souped of Ford (Live)
5876. Rory Gallagher - I'm Not Awake Yet (5:24)quote:Op woensdag 24 september 2003 23:30 schreef drelletje het volgende:
verder niemand?
cultuurbarbaren hier zeg
Het album Irish Tour is wel verplichte kostquote:Op dinsdag 28 februari 2006 20:36 schreef Shedfire het volgende:
Schop,
Ik had aan het begin van de zomer (ehm, al weer bijna een jaar geleden) het Live in Europe album gekocht. Nu pas ben ik hem echt gaan draaien (gaat soms een tijdje overheen bij mij).
Echt super goed, maar om hem live bezig te zien is helemaal te gek, gave stage-presence om het zo maar te zeggen.
Ik heb nu een Live at Montreux DVD bootleg gedownload (waar Shadow Play echt geweldig is) en nog een paar andere bootlegs (waarvan de rest allemaal gewone publieks opnames zijn).
Als ik zeg dat Shadow Play, Pistol Slapper Blues en Million Miles Away tot nu toe mijn favoriete nummers zijn, welke album(s ) raden jullie dan aan om te kopen?
Sowieso; welke winkels hebben veel goedkope Rory Gallagher albums? (liefst gewoon normale, maar online mag ook).
Deuce dacht ik uit m'n blote kop, of anders Rory Gallagher. Maar de songtitels zijn op bol.com of allmusic wel te vindenquote:Op donderdag 2 maart 2006 22:11 schreef Shedfire het volgende:
Geweldig voor de eerste tips mensen. Ik zal eens kijken of ik het nummer I'm not awake yet ergens kan vinden. (Op welk album staat het).
Bol.com is een beetje but, maar voor 8 euro heb ik wel zin om daar wat te bestellen.
Ik heb alleen Irish Tour album, maar hij is rete vet.quote:Op donderdag 4 januari 2007 19:24 schreef asdqert het volgende:
Ben ik de enige die Who's That Coming zo vet vind? Vooral de live versie van Irish Tour dan vooral heh![]()
Goed dat je het even omhoog geschopt hebt. Voor mij aanleiding om daarnet met Rory Gallagher op mijn mp3-speler lekker door de stad te lopen. Een fijn begin van de dag.quote:Op zaterdag 7 april 2007 13:19 schreef nipeng het volgende:
Up voor degenen die dit topic zoeken.
Rory is tof.
van de Irish Tour zeker, echt het beste nummer van de CD, met op nummer twee A MIllion Miles Away.quote:
Hij is zeker goed, maar de beste?quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:10 schreef Cudles het volgende:
[..]
Ik vind Rory Gallagher zeker de beste gitarist die ik ken.
Verhalen horend dat hij in bepaalde Ierse pubs zonder enige attitude avonden lang aan de bar hing en met jan en alleman een gesprek kon aanknopen, dan lijkt hij me om zijn beleving en karakter één van de beste ooit.quote:Op zaterdag 15 september 2007 13:14 schreef starla het volgende:
[..]
Hij is zeker goed, maar de beste?
de solo van 'Tunnel of Love'quote:Op zondag 16 september 2007 15:28 schreef Cudles het volgende:
kan je misschien wat nummers noemen anders?
Qua gitaarwerk vind ik dit beter dan Rory Gallagher. Ik wil niet over smaken gaan twisten natuurlijk, maar Rory kan me met een solo niet zo raken als Knopfler, en zo rauw en puur als Young klinkt hij ook niet.quote:Op zondag 16 september 2007 17:39 schreef Cudles het volgende:
Het zijn zeker goede liedjes en als je nog een paar aanraders hebt, graag. Vooral die Neil Young klinkt erg goed.![]()
Maar....als dit Rory Gallagher beaters waren. Of was dat niet de bedoeling?
Tja, een rockblues-gitarist vergelijken met 'wat oudere pop' en allerlei genres van rock-bands als the Dire Straits of een sing 'n songwriter die samenwerkt met Crazy Horse (wie dat ook zijn magquote:Op zondag 16 september 2007 17:42 schreef starla het volgende:
[..]
Qua gitaarwerk vind ik dit beter dan Rory Gallagher. Ik wil niet over smaken gaan twisten natuurlijk, maar Rory kan me met een solo niet zo raken als Knopfler, en zo rauw en puur als Young klinkt hij ook niet.
Ik vind Rory meer de recht toe, recht aan bluesgitarist.
Is lastig vergelijken omdat ze niet dezelfde stijl spelen, doch hadden we het over andere 'betere' gitaristen in hun stijl dan wel daarbuiten. Rory Gallagher vond ik niet de beste en daarom gaf ik voorbeelden van gitaristen die ik beter vond.quote:Op zondag 16 september 2007 19:19 schreef asdqert het volgende:
[..]
Tja, een rockblues-gitarist vergelijken met 'wat oudere pop' en allerlei genres van rock-bands als the Dire Straits of een sing 'n songwriter die samenwerkt met Crazy Horse (wie dat ook zijn mag).. het blijft lastig.
Ik vind dat je gitaristen met elkaar mag vergelijken, ongeacht de stijl die ze spelen.quote:Op zondag 16 september 2007 20:44 schreef cafca het volgende:
Mjah de beste, inderdaad niet. En een vergelijking met ome Neil maken is onzin natuurlijk...
Gitaristen kun je ook moeilijk vergelijken. Hendrix was groots, en vernieuwend en bekend bij een groot publiek.quote:Op zondag 16 september 2007 20:48 schreef starla het volgende:
[..]
Ik vind dat je gitaristen met elkaar mag vergelijken, ongeacht de stijl die ze spelen.
Jimi Hendrix is volgens velen de beste gitarist. Niemand zeurt dan van: 'ja maar.....jimi had z'n eigen stijl, dat mag je niet vergelijken'.
Ik vind ome Neil gewoon beter dan Rory. Ik vind heel veel gitaristen beter dan Rory, en heel veel daarvan spelen géén blues.
2x nee. Je hebt gelijk. zullen we een nieuw topic openen, wie is de beste gitarist ooit?quote:Op maandag 17 september 2007 18:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Is een "snelle" gitarist per definitie ook een "goeie" gitarist?
Moeten we deze discussie trouwens voeren in een Rory Gallagher-topic?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |