Meester, hij deed het eerst!quote:Op maandag 27 augustus 2012 12:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ga je mij nu selectief de les lezen? Ik ben niet de user die als eerste OT ging en de regels uit de OP aan zijn laars lapte.
Misschien moet je even terug lezen en de eerste user die OT ging een boze PM sturen, of meld jij je aan als aspirant topic moderator
Waarom al die haatquote:
Dat ontken ik, sterker nog de laatste tijd heb ik mij amper bemoeit met de huizenmarkt reeks. Gelieve je klacht voor te leggen met inhoudelijk argumenten en bewijzen bij de moderator van het subforum. Ik wacht zijn aanklacht dan wel af en zal inhoudelijk reagerenquote:Jij bent er in grote mate debet aan dat het huizenmarkttopic tot twee keer op slot werd gegooid, en gaat nu nog even verder. Daar hoef ik geen moderator voor te zijn om je daarop aan te spreken.
Onze Rabo, de best gekapitaliseerde bank van NL heeft ook last van de huizenmarkt zeepbel.quote:23% Rabobank hypotheken staat onder water
Ook de Rabobank wordt geraakt door de crisis. Op de internationale markt presteerde de bank prima, maar in Nederland kelderde de winst over het eerste half jaar met 42 procent. Afschrijvingen op vastgoed en slechte kredieten stegen een half miljard naar 1,1 miljard euro.
bron:lees hier verder
De Rabo gaat de lucht uit de ene zeepbel dumpen in de ander.quote:Auteur: Pieter Lakeman
DE PENSIOEN-ZWENDEL VAN DE RABOBANK
In tegenstelling tot Jan Dwarshuis, kraakt columnist Pieter Lakeman het oranje-getinte pensioenplan van de Rabobank juist tot het bot af.
De ene zwendelpartij is nog niet voltooid of de volgende dient zich alweer aan. De schade door de woekerpolissen waarmee verzekeraars het publiek misleid hebben, moet nog steeds grotendeels vergoed worden; de schade die banken met de verkoop van misleidend gepresenteerde rentederivaten aan pensioenfondsen, woningcorporaties, universiteiten, middelbare scholen en andere non-profit organisaties hebben aangericht, ligt nog zo vers in het geheugen dat de schade nog niet eens bekend is. Maar de volgende financiële schanddaad staat alweer in de stijgers.
bron: lees hier verder
Het zijn de veranderingen op het huidige beleid, het Kunduz akkoord dus. Als volgens de CPB doorrekening van het kunduz akkoord de huizenprijzen met 10 procent zouden dalen heeft het VVD programma dus het het effect dat dat nog maar -8% is en het PvdA program dat dat -15% word.quote:Op maandag 27 augustus 2012 11:59 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Deze percentages moet je niet lezen als absolute verandering, maar als verandering op het "business as usual"-scenario oftewel het prijsverloop zonder overheidsingrijpen.
Ik gok dat de VVD meer renteaftrek wil, dat leidt tot duurdere huizen.
De grafieken kloppen wel, maar wat ik zei niet.quote:Op zaterdag 25 augustus 2012 07:02 schreef iamcj het volgende:
Op deze grafiek kun je zien hoe de prijsindex steeds meer afwijkt van de werkelijkheid omdat de WOZ de volatiliteit niet bij kan houden.
[ afbeelding ]
Hieronder het verloop tussen WOZ en huizenprijzen, wat straks waarschijnlijk straks omdraait waardoor de prijsindex ons straks gaat vertellen dat prijzen harder dalen dan dat ze doen, of juist minder hard stijgen dan de werkelijkheid,
[ afbeelding ]
Hoe werkt het dan?quote:Op maandag 27 augustus 2012 20:06 schreef iamcj het volgende:
[..]
De grafieken kloppen wel, maar wat ik zei niet.
Er zijn afgelopen juli gewoon veel goedkope woningen verkocht, daar komt de -13% vandaan.
Een wat extreem voorbeeld:quote:
Maar de WOZ-waarde ijlt na: als veel huizen in een bepaalde buurt voor prijs X verkocht worden, zal de WOZ-waarde daar ook in veranderen.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:33 schreef iamcj het volgende:
De prijsindex geeft dan (200.000/140.000)/(220.000/200.000) = +30%, een veel realistischer beeld.
Zo begreep ik het ook. Er is een populatie van verkochte woningen tegen prijs x. Vervolgens wordt de (relatieve) WOZ waarde gebruikt om te duiden in welke relatieve prijcategorie deze verkocht zijn, in andere woorden om te wegen in hoeverre mutatie van de gemiddelde prijs beinvloed wordt voor (samenstelling van) categorie woningen die verkocht zijn.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:33 schreef iamcj het volgende:
[..]
Een wat extreem voorbeeld:
Stel vorig jaar juli was de gemiddelde WOZ van alle woningen in Nederland 200.000 euro en de gemiddelde verkoopprijs was 220.000 euro.
Stel dit jaar was in juli de gemiddelde verkoopprijs 200.000 euro, op het eerste gezicht een daling van 10%.
Echter de gemiddelde WOZ waarde van die verkochte woningen was maar 140.000 euro, hele goedkope woningen die flink duurder verkocht zijn.
De prijsindex geeft dan (200.000/140.000)/(220.000/200.000) = +30%, een veel realistischer beeld.
Waar ik de mist mee in ging was dat de WOZ-waarde zowel in de teller als in de noemer van hetzelfde peiljaar zijn.
Is dat niet "gewoon" het effect van de overdrachtsbelasting? Vorig jaar juli waren huizen opeens 4% goedkoper, dit jaar was de verwachting dat ze weer duurder werden.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dat er iets raars aan de hand is in juli, mag wel duidelijk zijn. Vorig (voor)jaar (stijgingen) ook, trouwens.
Je deelt door de zelfde noemer, heeft dus geen effect op de index zelf.quote:Op maandag 27 augustus 2012 21:42 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar de WOZ-waarde ijlt na: als veel huizen in een bepaalde buurt voor prijs X verkocht worden, zal de WOZ-waarde daar ook in veranderen.
En wie kan er in die nieuwe huizen gaan wonen toen ik nog naar particuliere woonruimte op zoek was hadden de verhuurders zulke bizarre inkomens normen dat je met een modaal loon al niets kon huren.quote:VVD streeft naar volledig vrije huurmarkt
DEN HAAG – De VVD wil uiteindelijk naar een huursector die 100 procent geliberaliseerd is. Dat zegt VVD-Kamerlid Betty de Boer in een interview met NU.nl.
In een ideale situatie worden volgens haar alleen lage inkomens bijgeplust om de huur te kunnen betalen.
Deze huurtoeslag kan weer worden betaald uit de hogere, marktconforme huren
.....
[q]De ideale situatie , ze zijn van de pot gerukt bij de VVD die hebben de afgelopen jaren zowel op de koop als de huurmarkt niets bereikt.
[q]"Het zou ongekende investeringen lostrekken als je de markt morgen zou opengooien", stelt ze.
Volgens haar worden momenteel de huren kunstmatig laag gehouden, waardoor het voor investeerders niet aantrekkelijk is om nieuwe huurwoningen te bouwen.
"Die investeerders zeggen: ik ben wel gek. Ik ben meer aan kosten kwijt dan dat het oplevert", aldus De Boer.
"Meer investeren betekent meer bouwen, dus meer aanbod, dus een lagere huur. Zo simpel werkt de markt."
Verklap ons wie er tegenwoordig nog voor 300 euro per maand iets kan huren. Verder is het een steek onder water, want we weten absoluut nog niet wat het beleid van de SP voor effect zal hebben op de woningmarkt, wat we wel weten is dat de VVD &CO de afgelopen periode ook totaal niets bereikt hebben. Maar een keer de hand in eigen boezem steken is natuurlijk teveel gevraagd voor de neoliberalen.quote:Het VVD-Kamerlid haalt uit naar de SP die volgens haar juist zorgt dat de wachtlijsten voor huurwoningen in stand blijven.
"De SP zegt altijd dat het opkomt voor de lagere inkomens. Integendeel! Zij blokkeren huurverhogingen, waardoor mensen veel te lang voor 300 euro per maand blijven wonen."
Dan moet de VVD ervoor zorgen dat alleen nog maar annuitaire en linieare hypotheken in aanmerking komen voor de HRA maar dat is ook weer een brug te ver want de huidige hypotheekgevers die onverantwoorde geleend hebben meoten ontzien worden, ze zouden eens hun 3 vakantie moeten opofferen om de hypotheek af te lossen.quote:De hypotheekrenteaftrek is een stevige last op die overheidsfinanciën.
"Wij zijn voor stimuleren van woonbezit, omdat je dan op je zestigste een stukje vermogen hebt opgebouwd dat je naar gelieven kunt inzetten. Maar je moet wel aflossen. Anders houd je een schuld en daar was de hypotheekrenteaftrek niet voor bedoeld."
Niet alleen t.o.v. het inkomen, ook in absolute getallen zijn de prijzen amper gedaald. 13% over 4 jaar! Vergelijjk de VS, waar (afhankelijk van de staat) prijzen tot 80% gedaald zijn (Nevada bijvoorbeeld). Of Ierland: gehalveerd!quote:Op dinsdag 28 augustus 2012 16:33 schreef MrBadGuy het volgende:
Ten opzichte van het inkomen zijn de huizenprijzen hier dus nog nauwelijks gedaald.
Vergeten ze één ding. Mensen zijn tegenwoordig niet meer tevreden met minder dan alles. Dus wellicht dat de woonquote gaat opschuiven naar quotes die in de rest van de wereld normaal gevonden worden (en da's dus omhoog, zeker voor jongere mensen). Dus keuzes maken.quote:Woningtekort loopt op naar 300.000’
Het woningtekort zal de komende jaren verdubbelen van 150.000 nu naar 300.000 woningen in 2020. Dat schrijft ABF Research in een persbericht op basis van trends in de bouwproductie en de laatste demografische ontwikkelingen.
In 2009 werden nog 80.000 nieuwe woningen gebouwd, in 2013 worden dat er zo’n 50.000. Tussen 2010 en 2013 loopt de woningproductie jaarlijks al zo’n 20.000 woningen achter bij de behoefte, berekende ABF. Aanvankelijk werd gerekend op een herstel van de bouwproductie, na drie of vier jaar. Maar de crisis lijkt door te zetten en macro-economische signalen wijzen eerder op een verdere terugval dan op herstel, aldus de onderzoekers uit Delft.
Tegelijkertijd tonen de meest recente demografische cijfers dat de groeiprognose voor het aantal huishoudens eerder omhoog dan omlaag moet worden bijgesteld. Die 300.000 woningen komt volgens ABF overeen met een woningtekort van 4%. Vooral in de regio’s rondom Utrecht (7,9%) en Amsterdam (7%) is het tekort volgens ABF in 2020 omhoog geschoten. Ook in de regio Den Haag (5,7%) en Leiden (5,4%) loopt het verwachte woningtekort harder op dan het landelijke gemiddelde. Het grootste woningtekort zal zich voordoen in de (sociale) huursector.
Vorige week wees Rabo-topman Piet Moerland al op dit risico. Hij voegde eraan toe dat de woningprijzen door het woningtekort ‘vanaf een bepaald moment’ ook weer hard kunnen stijgen. Co Poulus, een van de directeuren van ABF, stelt echter dat die koppeling niet is te maken. ‘Dat is niet waar. De twee belangrijkste factoren die de woningprijs bepalen zijn rente en inkomen. Het besteedbaar inkomen daalt de komende jaren. Dus dat is geen goed vooruitzicht, hoewel de rente nog weleens omlaag zou kunnen gaan.’ Onder woningtekort verstaat ABF overigens een latente, niet vervulde, vraag naar woningen. ‘Het gaat om mensen die niet de juiste woning kunnen vinden, in een studentenwoning of bij hun ouders wonen. Niet dat mensen onder een brug hoeven te slapen.’
Inderdaad.... een toekomstige baan als makelaar, architect, meubel of tapijtboer is misschien niet de meest logisch keuzequote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
http://www.participaties.(...)-op-naar-300000.aspx
Dus keuzes maken.
Rare conclusie... Het artikel zegt dat het woningtekort toeneemt. Als er ooit huizen gebouwd mogen worden (zonder dat de overheid 100 miljard euro wil hebben voor 300.000 kleine kaveltjes) dalen huizenprjizen doordat de schaarste wegvalt. Dan koop je meer voor minder!quote:Op woensdag 29 augustus 2012 12:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
http://www.participaties.(...)-op-naar-300000.aspx
[..]
Vergeten ze één ding. Mensen zijn tegenwoordig niet meer tevreden met minder dan alles. Dus wellicht dat de woonquote gaat opschuiven naar quotes die in de rest van de wereld normaal gevonden worden (en da's dus omhoog, zeker voor jongere mensen). Dus keuzes maken.
Ik wist niet dat de gemiddelde m2/prijs voor bouwgrond inmiddels voorbij de 3000euro/m2 zat.quote:Op woensdag 29 augustus 2012 22:16 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Rare conclusie... Het artikel zegt dat het woningtekort toeneemt. Als er ooit huizen gebouwd mogen worden (zonder dat de overheid 100 miljard euro wil hebben voor 300.000 kleine kaveltjes) dalen huizenprjizen doordat de schaarste wegvalt. Dan koop je meer voor minder!
quote:Weekers geeft woningmarkt steun in de rug
DEN HAAG - Huizenkopers die al snel weer van hun huis af willen, kunnen de woning tijdelijk tegen gunstigere voorwaarden aanbieden. Als de woning binnen 36 maanden wordt doorverkocht, hoeft de koper alleen over de meerwaarde overdrachtsbelasting te betalen. Die termijn was 6 maanden.
Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) wil met de maatregel de vastgelopen huizenmarkt een duw in de rug geven. De maatregel staat in de belastingplannen voor volgend jaar, maar geldt met terugwerkende kracht al vanaf 1 september dit jaar. De langere termijn geldt tot 2015.
De maatregel is bedoeld voor woningen en bedrijfspanden. Voor stellen die vlak na aankoop van een woning uit elkaar gaan, betekent dit bijvoorbeeld dat zij nu meer tijd krijgen om tegen gunstigere voorwaarden de woning weer door te verkopen.
Nieuwbouw
Ook mensen die een nieuwbouwwoning willen kopen, maar bang zijn om hun huidige huis niet kwijt te raken, kunnen met de maatregel geholpen worden. Projectontwikkelaars kunnen deze groep makkelijker de garantie bieden dat zij de oude woning zullen kopen als het niet lukt om deze tijdig verkocht te krijgen. De projectontwikkelaar is dan weliswaar overdrachtsbelasting verschuldigd bij de aankoop, maar bij doorverkoop binnen 36 maanden hoeft dan alleen over de meerwaarde en eventueel andere vergoedingen overdrachtsbelasting te worden betaald.
bron: Telegraaf
Dat er trouwens 2 branche verenigingen zijn, ik kende alleen aedes, maar blijkbaar hebben de grote spelers nog een extra vereniging.quote:'Corporaties zitten op geld'
AMSTERDAM - De meeste woningcorporaties hebben zat geld om te investeren in de bouw van nieuwe sociale huurwoningen en om woningen en projecten van Vestia over te nemen.
Van 22 grote corporaties hebben alleen De Key in Amsterdam en Wonen Limburg geen geld. Over Vestia zijn geen cijfers, schrijft de Volkskrant na onderzoek.
Dat de corporaties zulke mogelijkheden hebben is opvallend, omdat ze zelf vaak graag benadrukken dat het geld op is.
De gemeenten Den Haag en Rotterdam hebben moeite om corporaties te vinden die Vestia-projecten kunnen overnemen. Ook is er weinig animo onder corporaties om vijftienduizend woningen van Vestia over te nemen.
Woningcorporaties kunnen tegen een lage rente geld lenen om sociale huurwoningen te bouwen of bestaande woningen over te nemen. Daarvoor moet hun schuld niet te hoog zijn en ze moeten voldoende inkomsten hebben uit verhuur of verkoop van woningen. De meeste grootstedelijke corporaties voldoen aan die eisen.
Reddingsactie
Voorzitter van branchevereniging De Vernieuwde Stad Marien de Langen zegt tegen de Volkskrant dat corporaties terughoudend zijn omdat 'de investeringsruimte in de toekomst weleens zou kunnen afnemen'.
Alle corporaties moeten vanaf 2014 jaarlijks zeshonderd miljoen euro betalen aan de rijksoverheid, die daarmee de huurtoeslag wil betalen. Een deel van de reddingsactie van het noodlijdende Vestia wordt ook door woningbouwverenigingen betaald, wat neerkomt op zevenhonderd miljoen euro over tien jaar.
Volgens De Langen zijn er echter wel degelijk corporaties die geïnteresseerd zijn in Vestia-bezittingen. Ze moeten alleen eerst precies op een rijtje hebben hoe ze de corporatie er weer bovenop willen krijgen, stelt de voorzitter van de vereniging van de 22 grootste corporaties. "Pas als dat duidelijk is, kunnen de andere corporaties beslissen of en welke projecten of bezit zij willen overnemen."
Kan ik dadelijk wel de kosten van het oversluiten van mijn hypotheekgedeelte van aflossingsvrij naar annuitair aftrekken. Of is het voldoende dit ik jaarlijks ook 3.33% van de aflossingsvrije som aflos, dat doe ik al maar gewoon voor het idee.quote:'Alleen echte aflossers nog aftrek'
AMSTERDAM - De hypotheekrenteaftrek geldt straks alleen nog maar voor huiseigenaren die hun lening daadwerkelijk aflossen.
Dat schrijft de Volkskrant woensdag op basis van het Belastingplan 2013 dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. De inperking van de aftrek na 1 januari voor nieuwe hypotheken gaat verder dan in het Lenteakkoord is afgesproken.
In de woningmarktafspraak in het Lenteakkoord spraken VVD, CDA, D66, GroenLinks en de ChristenUnie af dat ook 'fictieve aflossers' hypotheekrenteaftrek behouden. Staatssecretaris van Financiën (VVD) Frans Weekers heeft de afspraak veel strenger geïnterpreteerd.
.
In de uitleg van Weekers is straks alleen nog de rente van nieuwe annuïtaire en lineaire hypotheken aftrekbaar. Banken en verzekeraars waren na het afsluiten van het Lenteakkoord al bang dat de inperking hierop zou uitdraaien. Ze vrezen dat hierdoor de woningmarkt verder op slot wordt gezet.
Waarom zou je dat doen, oude gevallen zijn gewoon geborgd?quote:Op woensdag 5 september 2012 09:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Kan ik dadelijk wel de kosten van het oversluiten van mijn hypotheekgedeelte van aflossingsvrij naar annuitair aftrekken. Of is het voldoende dit ik jaarlijks ook 3.33% van de aflossingsvrije som aflos, dat doe ik al maar gewoon voor het idee.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |