abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:52:00 #51
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_115996987
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 13:26 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Mag ik weten waar de bron data vandaan komt?
CBS
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_116005540
quote:
Ik wist niet dat een GS column van dit kaliber enige nieuwswaarde heeft. Typisch dingen die hier op fok ook gewoon gezegd word kloppend dan wel niet.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_116014971
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 augustus 2012 22:17 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Ik wist niet dat een GS column van dit kaliber enige nieuwswaarde heeft. Typisch dingen die hier op fok ook gewoon gezegd word kloppend dan wel niet.
Niet huilen; het is een opiniestuk van een omroep met een redelijk grote lezersschare. Past prima binnen dit topic.
pi_116019911
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 08:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

Niet huilen; het is een opiniestuk van een omroep met een redelijk grote lezersschare. Past prima binnen dit topic.
Precies mijn punt. Opiniestuk zegt het al commentaar van een iemand op nieuws. Wat was nou net niet de bedoeling (wat volgens mij niet helemaal goed werkt maar goed) van dit topic ???
Doe ik ook duit in het zakje !!!!!

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-werkelijkheid.dhtml
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_116020011
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 13:07 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Precies mijn punt. Opiniestuk zegt het al commentaar van een iemand op nieuws. Wat was nou net niet de bedoeling (wat volgens mij niet helemaal goed werkt maar goed) van dit topic ???
Doe ik ook duit in het zakje !!!!!

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-werkelijkheid.dhtml
het is wel degelijk nieuwswaardig omdat het op een landelijk veelgelezen site staat als artikel. het is niet de bedoeling dat we er hier inhoudelijk over gaan discussiėren. je haalt 2 dingen door elkaar.
pi_116020099
Wat ik niet begrijp is dat men naar ik begrepen heb nieuwe woningen wil gaan bouwen om de huizenmarkt weer op gang te krijgen terwijl men niet eens de bestaande woningen aan de man weet te krijgen. Maar..dan blijf je toch met het aloude probleem zitten te weten: Oude woningen die niet alleen de woningmarkt geld kosten maar ook niet verkocht worden? Ik dacht altijd dat je eerst oude problemen oploste alvorens je geld ergens investeerde daar je netto anders nog verlies blijft draaien.

iemand?
  zondag 26 augustus 2012 @ 13:38:29 #57
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_116020995
quote:
15s.gif Op zondag 26 augustus 2012 13:13 schreef Iwanius het volgende:
Wat ik niet begrijp is dat men naar ik begrepen heb nieuwe woningen wil gaan bouwen om de huizenmarkt weer op gang te krijgen terwijl men niet eens de bestaande woningen aan de man weet te krijgen. Maar..dan blijf je toch met het aloude probleem zitten te weten: Oude woningen die niet alleen de woningmarkt geld kosten maar ook niet verkocht worden? Ik dacht altijd dat je eerst oude problemen oploste alvorens je geld ergens investeerde daar je netto anders nog verlies blijft draaien.

iemand?
Heb je hier een linkje bij? Ik ben nog niet tegengekomen dat "men" meer nieuwe woningen wil gaan bouwen.
Het kan wel het verschil tussen vraag en aanbod oplossen: er is vraag naar goede betaalbare woningen. Er is aanbod van dure woningen. Nieuwbouw is vrij goedkoop. Als de grondprijs eindelijk omlaag kan, kan nieuwbouw goedkoper zijn dan bestaande (oudere) woningen en daarmee verkopers dwingen tot prijsdaling als ze willen verkopen.

*Edit* nieuwbouw kan grofweg de helft goedkoper als grond niet zo enorm duur zou zijn. Daar is de bubbel mee opgeblazen, en daar zit dan ook de oplossing. Winst voor de bouwer die werkt, minder winst voor de gemeenteambtenaar die achter een bureau zit.

[ Bericht 4% gewijzigd door RemcoDelft op 26-08-2012 15:14:46 ]
censuur :O
pi_116022304
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 13:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Heb je hier een linkje bij? Ik ben nog niet tegengekomen dat "men" meer nieuwe woningen wil gaan bouwen.
Het kan wel het verschil tussen vraag en aanbod oplossen: er is vraag naar goede betaalbare woningen. Er is aanbod van dure woningen. Nieuwbouw is vrij goedkoop. Als de grondprijs eindelijk omlaag kan, kan nieuwbouw goedkoper zijn dan bestaande (oudere) woningen en daarmee verkopers dwingen tot prijsdaling als ze willen verkopen.
"Men" wil veel, maar wie gaat er met verlies bouwen?

Dit is de realiteit: Huizenmarktnieuwstopic #1: Geen discussie, geen oordeel, alleen NIEUWS

quote:
Ieder jaar komen er zeventigduizend nieuwe vragers bij, maar er worden maar 45 duizend woningen bijgebouwd", zegt Moerland
  zondag 26 augustus 2012 @ 15:54:54 #59
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_116027039
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Ieder jaar komen er zeventigduizend nieuwe vragers bij, maar er worden maar 45 duizend woningen bijgebouwd", zegt Moerland

Er zijn in Nederland 16,7 miljoen mensen verdeeld over 7 miljoen bewoonde woningen. Dat is 2,4 personen per woning.

De bevolkingsaanwas is inderdaad 70.000 personen in 2011. Om die te huisvesten zijn jaarlijks ca. 29.000 nieuwe woningen nodig.

In 2011 is de woningvoorraad toegenomen met 50.000 woningen. Eerder overproductie dus.

Nu jij weer :)

Ik bedenk dat je eigenlijk wel ca. 25-35 jaar in het verleden moet kijken dan kom je op een aanwas van ca. 100.000 mensen per jaar. Nog steeds maar 40.000 woningen nodig. Iig geen 70.000.

[ Bericht 1% gewijzigd door iamcj op 26-08-2012 16:11:20 ]
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_116028130
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 15:54 schreef iamcj het volgende:

[..]

Er zijn in Nederland 16,7 miljoen mensen verdeeld over 7 miljoen bewoonde woningen. Dat is 2,4 personen per woning.

De bevolkingsaanwas is inderdaad 70.000 personen in 2011. Om die te huisvesten zijn jaarlijks ca. 29.000 nieuwe woningen nodig.

In 2011 is de woningvoorraad toegenomen met 50.000 woningen. Eerder overproductie dus.

Ik bedenk dat je eigenlijk wel ca. 25 jaar in het verleden moet kijken dan kom je op een aanwas van ca. 100.000 mensen per jaar. Nog steeds maar 40.000 woningen nodig. Iig geen 70.000.
Ik dacht dat dit topic hier niet voor bedoeld was, maar wat er in 2011 bijgebouwd is, is in gang gezet in de jaren daarvoor - soms tot wel 10 jaar daarvoor. Een groot deel daarvan is afgenomen door wbv die hun bestand aan het vernieuwen waren, hoeveel productie hebben die inmiddels afgezegd? Ook hier op de durpen worden de bouwprojecten met bosjes afgeblazen. Ondanks het feit dat waar ik woon de afgelopen 20 jaren geen woningen gebouwd zijn, en daar iedereen steen en been over klaagde. Een projectontwikkelaar trekt er gewoon de stekker uit omdat er geen droog brood op te verdienen is.

Ja, in Heerlen en Oost Groningen kun je zat woningen vinden, straten leeg zelfs, maar als er zoveel overproductie is, neem ik aan dat je zo een huis kunt vinden op een door jou begeerde locatie voor weinig? ;) Slotje dan maar? :)

Ow, en de vragers zitten niet met 2,4 personen in een woning hoor. :)

Maar stuur je comments gerust op naar het CBS: http://abonneren.rijksove(...)door-crisis/854/8029

PS: en volgens mij verwar je woning gebouwd met woning toename. Daar zit sloop tussen, en dat was in de afgelopen jaren een fors deel van de productie. Als het aantal bouwgvergunning thans onder de 3000 per maand liggen, lijkt het me nogal sterk dat het woningareaal noemenswaardig toeneemt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 26-08-2012 16:31:33 ]
  zondag 26 augustus 2012 @ 17:54:49 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_116031677
Ga naar Spanje, daar hebben ze momenteel een overschot van een miljoen (!) huizen.

Bubbels O+
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 26 augustus 2012 @ 20:03:15 #62
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_116036363
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 15:54 schreef iamcj het volgende:

[..]

En die 2.4 mensen per woning verandert nooit? Hoeveel personen hadden we denk je per woning zo'n 50 jaar geleden? En hoeveel personen denk je dat we per woning hebben over een jaar of 20?
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  zondag 26 augustus 2012 @ 20:53:34 #63
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_116039044
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 16:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik dacht dat dit topic hier niet voor bedoeld was, maar wat er in 2011 bijgebouwd is, is in gang gezet in de jaren daarvoor - soms tot wel 10 jaar daarvoor. Een groot deel daarvan is afgenomen door wbv die hun bestand aan het vernieuwen waren, hoeveel productie hebben die inmiddels afgezegd? Ook hier op de durpen worden de bouwprojecten met bosjes afgeblazen. Ondanks het feit dat waar ik woon de afgelopen 20 jaren geen woningen gebouwd zijn, en daar iedereen steen en been over klaagde. Een projectontwikkelaar trekt er gewoon de stekker uit omdat er geen droog brood op te verdienen is.

Ja, in Heerlen en Oost Groningen kun je zat woningen vinden, straten leeg zelfs, maar als er zoveel overproductie is, neem ik aan dat je zo een huis kunt vinden op een door jou begeerde locatie voor weinig? ;) Slotje dan maar? :)

Ow, en de vragers zitten niet met 2,4 personen in een woning hoor. :)

Maar stuur je comments gerust op naar het CBS: http://abonneren.rijksove(...)door-crisis/854/8029

PS: en volgens mij verwar je woning gebouwd met woning toename. Daar zit sloop tussen, en dat was in de afgelopen jaren een fors deel van de productie. Als het aantal bouwgvergunning thans onder de 3000 per maand liggen, lijkt het me nogal sterk dat het woningareaal noemenswaardig toeneemt.
Jazeker, in de op 1 na populairste wijk van Rotterdam, kregen ze de laatste nieuwbouwhuizen niet kwijt, dus heb ik een huis van 282 voor 241 gekocht. Precies waar ik wilde wonen op naar mijn mening een toplocatie.

Het getal van 50.000 wat ik noemde is het aantal huizen wat er bij is gekomen, dus nieuwbouw + alle andere variant min sloop, brand e.d (15.000). Er zijn dus grofweg 65000 nieuwe woningen bijgekomen, waarvan 57000 nieuwbouw. Er zijn maar ca. 45000 (30.000+15.000) tot 55.000 nieuwe woningen nodig.

Ze mogen van mij best meer (duurzaam) bouwen, maar dan moeten ze ook slopen.

[ Bericht 1% gewijzigd door iamcj op 26-08-2012 21:01:48 ]
pi_116039108
@Whuzz, misschien is dit oud nieuws:

http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)003/2003-1217-wm.htm

Veel meer singles maar die hebben ook maar 1 inkomen per huishouden.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zondag 26 augustus 2012 @ 21:00:06 #65
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_116039491
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 20:03 schreef Whuzz het volgende:

[..]

En die 2.4 mensen per woning verandert nooit? Hoeveel personen hadden we denk je per woning zo'n 50 jaar geleden? En hoeveel personen denk je dat we per woning hebben over een jaar of 20?
Vast wel, maar niet snel. We krijgen minder kinderen en meer oudere alleenstaanden, dus dit getal zal wel afnemen. Multiculti compenseert weer wat.

In 1995 was het 2,5 iig
pi_116040867
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 20:53 schreef iamcj het volgende:

[..]

Jazeker, in de op 1 na populairste wijk van Rotterdam, kregen ze de laatste nieuwbouwhuizen niet kwijt, dus heb ik een huis van 282 voor 241 gekocht. Precies waar ik wilde wonen op naar mijn mening een toplocatie.

Het getal van 50.000 wat ik noemde is het aantal huizen wat er bij is gekomen, dus nieuwbouw + alle andere variant min sloop, brand e.d (15.000). Er zijn dus grofweg 65000 nieuwe woningen bijgekomen, waarvan 57000 nieuwbouw. Er zijn maar ca. 45000 (30.000+15.000) tot 55.000 nieuwe woningen nodig.

Ze mogen van mij best meer (duurzaam) bouwen, maar dan moeten ze ook slopen.
Mooi voor je, dan heb je optimaal gebruik gemaakt van het gat tussen planning van een aantal jaren geleden, en de de huidige vraag. ^O^

Maar als er thans slechts 3000 bouwvergunningen per maand worden geregistreerd (laat staan wat er netto wordt gebouwd), leidt dat niet tot het genoemde aantal extra woningen.

Die 75000 per jaar (tot 2020) die nodig zouden zijn komt ook van het CBS af. En die dan nog nagenoeg alleen in de randstad.

Overigens, op langere termijn zal er een overschot aan woningen ontstaan, dat geloof ik gerust. Vooral in de perifie, en kwalitatief slechte woningen zullen leeg blijven staan, en/og gesloopt worden. Maar dan heb je nog wel meer dan een decennium geduld moeten hebben.
  maandag 27 augustus 2012 @ 05:32:55 #67
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_116056401
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 21:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Mooi voor je, dan heb je optimaal gebruik gemaakt van het gat tussen planning van een aantal jaren geleden, en de de huidige vraag. ^O^

Maar als er thans slechts 3000 bouwvergunningen per maand worden geregistreerd (laat staan wat er netto wordt gebouwd), leidt dat niet tot het genoemde aantal extra woningen.

Die 75000 per jaar (tot 2020) die nodig zouden zijn komt ook van het CBS af. En die dan nog nagenoeg alleen in de randstad.

Overigens, op langere termijn zal er een overschot aan woningen ontstaan, dat geloof ik gerust. Vooral in de perifie, en kwalitatief slechte woningen zullen leeg blijven staan, en/og gesloopt worden. Maar dan heb je nog wel meer dan een decennium geduld moeten hebben.
Wat is nodig? Er zou mogelijk vraag naar kunnen zijn door migratie van dorp naar stad waar ze dan leegstaan, precies wat jij ook zegt eigenlijk. Maar de economische crisis veranderd dat ook.

Maar pas op voor woningnood, is wel het andere uiterste.

BTW in Rotterdam staat e.o. staat ook veel nieuwbouw op vooral mindere locaties gewoon leeg. Een aantal niet verkocht en er dan maar 2 op funda zetten. ;(
pi_116060559
quote:
Huizenprijzen omhoog bij VVD en PVV, hard omlaag bij GroenLinks

AMSTERDAM - Huizenprijzen stijgen volgens de doorrekening van verkiezingprogramma's het hardst als maatregelen uit de programma's van VVD en PVV waarheid worden. Bij GroenLinks dalen ze het hardst. Huren stijgen het hardst bij GroenLinks en dalen flink bij PVV en SP.

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft de partijprogramma's van de politieke partijen doorgerekend in aanloop naar de verkiezingen van 12 september. Hieronder staan de gevolgen voor huizenbezitters en huurders.

Huizenprijzen, verandering tot 2017 Netto huur, verandering tot 2017

VVD + 2% + 1%
PvdA - 5% + 3%
PVV + 2% - 5%
CDA - 2% + 2%
SP - 4% - 5%
D66 - 3% + 1%
GroenLinks - 7% + 6%
ChristenUnie - 5% + 3%
SGP - 5% + 2%
DPK 0% 0%
bron: CPB

bron: Telegraaf
Als huurder stem je dus alleen maar op de SP of PVV ^O^
Toch raar dat de VVD plannen kunnen leiden tot een stijgende koopprijs, gaan ze inzetten op een verdere renteverlaging? Of gaan ze huurders pesten om ze zo naar een koopwoning te jagen :')
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 27 augustus 2012 @ 11:59:07 #69
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_116061576
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als huurder stem je dus alleen maar op de SP of PVV ^O^
Toch raar dat de VVD plannen kunnen leiden tot een stijgende koopprijs, gaan ze inzetten op een verdere renteverlaging? Of gaan ze huurders pesten om ze zo naar een koopwoning te jagen :')
Deze percentages moet je niet lezen als absolute verandering, maar als verandering op het "business as usual"-scenario oftewel het prijsverloop zonder overheidsingrijpen.
Ik gok dat de VVD meer renteaftrek wil, dat leidt tot duurdere huizen.
censuur :O
pi_116061762
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Deze percentages moet je niet lezen als absolute verandering, maar als verandering op het "business as usual"-scenario oftewel het prijsverloop zonder overheidsingrijpen.
Zelfs meer aftrek gaat de markt niet meer redden, wat de politiek wil is immers niet langer relevant voor de banksters. De banksters zien de markt instorten en willen eigenlijk hun handen aftrekken van het vastgoed. Eerst gaan ze nog eens kijken hoeveel van hun huidige en toekomstige verliezen ze bij de staat kunnen dumpen tegen de hoofdprijs. Dat heeft momenteel de hoogste prioriteit.
pi_116061824
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 11:59 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht al, ik verwacht niet dat de komende 5 jaar de huizenprijzen gaan stijgen, met welke partij dan ook. Een zeer forse min lijkt me realistischer.
pi_116062003
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:06 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Ah ok, ik dacht al, ik verwacht niet dat de komende 5 jaar de huizenprijzen gaan stijgen, met welke partij dan ook. Een zeer forse min lijkt me realistischer.
De VVD zal alles maar dan ook werkelijk ALLES in de strijd gooien om te kunnen blijven hogehuizenprijsminnen. Want anders vallen de banken, de euro en het kapitalisme (als je de bangmakerij van de vastgoedmaffia en het bankkartel moet geloven).
pi_116062463
Gaat het topic weer de kant van banksters, vastgoedmaffia en dat soort zandbakgescheld op, ComplexConjugate? Lees de OP eens.
pi_116062802
quote:
0s.gif Op maandag 27 augustus 2012 12:28 schreef michaelHD9 het volgende:
Gaat het topic weer de kant van banksters, vastgoedmaffia en dat soort zandbakgescheld op, ComplexConjugate? Lees de OP eens.
Ga je mij nu selectief de les lezen? Ik ben niet de user die als eerste OT ging en de regels uit de OP aan zijn laars lapte.

Misschien moet je even terug lezen en de eerste user die OT ging een boze PM sturen, of meld jij je aan als aspirant topic moderator O+
pi_116063176
quote:
Model CPB is ongeloofwaardig

Het Centraal Planbureau heeft doorgerekend wat de effecten zijn van de verkiezingsprogramma’s op de Nederlandse economie. “Dat is zonde van het papier en van de computertijd.”
“Ik heb liever dat ze uitzoeken welke partij met welke partij gaat praten en met welke partij met welke partij niet wil praten", aldus Kees de Kort.
Dit zei Kees de Kort maandag tegen Paul van Liempt. Volgens De Kort is het model waarmee het CPB werkt niet geloofwaardig. “Het CPB denkt ook nog dat de wereldhandel gaat aantrekken, dat de investeringen gaan toenemen en dat er volgend jaar weer groei komt in Nederland. Het CPB houdt volstrekt onvoldoende rekening met de effecten van de huizenmarkt, de arbeidsmarkt en pensioenproblemen op de bestedingen.”

Een idee van de koers

Waar volgens de marco-econoom ook rekening mee gehouden moet worden, is het feit dat de berekeningen per politieke partij zijn gemaakt. “Als een van die partijen de meerderheid zou krijgen, dan weet je waar je op stemt. Maar de grote partijen halen hooguit 30 tot 35 zetels, dus komt er een coalitie en krijgt geen enkele partij zijn zin.”

“Ik heb liever dat ze uitzoeken welke partij met welke partij gaat praten en met welke partij met welke partij niet wil praten. Want dan heb je als kiezer een beetje een idee van de koers.”

Compliment aan Jens
Hoewel kritiek hem niet vreemd is, deelt De Kort ook een groot compliment uit. Jens Weidemann, de voorzitter van de Duitse Bundesbank, is de gelukkige. Volgens De Kort, ‘is Jens een held, intellectueel integer en begrijpt hij hoe financiėle markten werken, “de rest doet dat niet.” De Kort reageerde op de uitspraak van Weidemann dat het plan van de ECB om staatsobligaties op te kopen net zo verslavend zou kunnen werken als heroļne.

bron: BNR
Kees is dus niet bepaalt optimistisch over het stijgen van de huizenprijzen, het op niveau blijven van de pensioenen en het besteedbare inkomen. Wat weet Mark Rutte (historicus) wat Kees de Kort (macro econoom) niet weet?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')