FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / hoe kan je KLM piloot worden?
noahvanleeuwendonderdag 16 augustus 2012 @ 09:17
hallo, ik heb me rot lopen zoeken over hoeveel een piloot worden kost, en welke opleidingen je moet volgen maar kan er helemaal niks over vinden. ik had gelezen over die f16 piloot maar dat gold niet voor vleugelvliegtuigen. weten jullie het misschien?
HotSummerNightdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:18
wat is een liloot?

een kennis volgt een piloten opleiding, (vreselijk duur overigens) in amerika... als hij dat heeft kan hij nogsteeds niets... daarna moet hij gaan soliciteren (bv bij klm enzo) en hopen dat ze hem uitkiezen... vervolgens krijgt hij een interne opleiding om op een bepaald vliegtuig te mogen vliegen (bv een airbus 320)
noahvanleeuwendonderdag 16 augustus 2012 @ 09:18
sorry is foutje. :)
OxygeneFRLdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:18
Hij zei liloot :o
OxygeneFRLdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:20
En wat is het verschil tussen een F16 en een "vleugelvliegtuig"?
TR08donderdag 16 augustus 2012 @ 09:20
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:18 schreef OxygeneFRL het volgende:
Hij zei liloot :o
En vleugelvliegtuigen :o

OT: Meestal moet je gewoon HAVO of VWO hebben en dan kun je solliciteren :)

Een beta vakken pakket is een pre zo niet vereist. Reken erop dat je wel e.e.a aan natuurkundige dingetjes voor je kiezen gaat krijgen.

Talen in je pakket is ook fijn. Franse luchtvaart spreekt goed frans bijvoorbeeld.
Lone_Gunmandonderdag 16 augustus 2012 @ 09:22
Logisch als je zoekt op 'liloot'. Anders is met een simpele google-zoektocht onwijs veel te vinden.
Kijk op de websites van de vliegscholen. Daar kan je ook vaak een uitgebreide FAQ vinden.
TC_Artemisdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:22
Eerst je havo of vwo, daarna een vliegschoool.
Nederlandse vliegschooen zijn bijvoorbeeld klm flight academy, stella aviation of Dutch flight academy.
Hierna moet je solliciteren, en kan je bij de maatschappij voor een bepaald type extra getrained worden voordat je er zomaar weg mee mag.
Dribbel_donderdag 16 augustus 2012 @ 09:23
Bij de KLM of andere Europese maatschappijen kom je gewoon niet binnen zonder ervaring. Dus dat moet je eerst richting Azië gaan en daar gaan wonen om die ervaring op te doen en dat moet je ook maar net willen.
noahvanleeuwendonderdag 16 augustus 2012 @ 09:23
oke dank je wel. hoelang zou een opleiding duren bij klm flight academy ongeveer?
TC_Artemisdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:24
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:23 schreef noahvanleeuwen het volgende:
oke dank je wel. hoelang zou een opleiding duren bij klm flight academy ongeveer?
Uit mijn hoofd 14 maanden ofzo
noahvanleeuwendonderdag 16 augustus 2012 @ 09:24
oke dank je wel voor de antwoorden iedereen. topic wordt gesloten.
HotSummerNightdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:24
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:23 schreef noahvanleeuwen het volgende:
oke dank je wel. hoelang zou een opleiding duren bij klm flight academy ongeveer?
sorry hoor, maaruuh ...
als je te lui bent om dat uit te zoeken zul je nooit liloot worden
Id_do_herdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:24
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:23 schreef noahvanleeuwen het volgende:
oke dank je wel. hoelang zou een opleiding duren bij klm flight academy ongeveer?
http://www.pilootworden.nl/hasflash/11/page/6214/

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:24 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

sorry hoor, maaruuh ...
als je te lui bent om dat uit te zoeken zul je nooit liloot worden
Dat soort liloten kunnen ze niet gebruiken bij de KLM, nee.
Kapt-Ruigbaarddonderdag 16 augustus 2012 @ 09:26
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:24 schreef noahvanleeuwen het volgende:
. topic wordt gesloten.
Nee hoor.
Nickdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:27
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:24 schreef noahvanleeuwen het volgende:
oke dank je wel voor de antwoorden iedereen. topic wordt gesloten.
Je bent je blauwe kleur thuis vergeten :(
TC_Artemisdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:28
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:24 schreef HotSummerNight het volgende:

[..]

sorry hoor, maaruuh ...
als je te lui bent om dat uit te zoeken zul je nooit liloot worden
Volgensmij is ts erg jong.. Laat 'm lekker :)
noahvanleeuwendonderdag 16 augustus 2012 @ 09:29
nee ik ben zelf 35 is voor mijn zoon
Gravediggerdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:30
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:18 schreef HotSummerNight het volgende:
wat is een liloot?

een kennis volgt een piloten opleiding, (vreselijk duur overigens) in amerika... als hij dat heeft kan hij nogsteeds niets... daarna moet hij gaan soliciteren (bv bij klm enzo) en hopen dat ze hem uitkiezen... vervolgens krijgt hij een interne opleiding om op een bepaald vliegtuig te mogen vliegen (bv een airbus 320)
Leuk om te vallen over liloot, maar wat is dan soliciteren? :')
TC_Artemisdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:30
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:29 schreef noahvanleeuwen het volgende:
nee ik ben zelf 35 is voor mijn zoon
Zet je huis maar alvast garant!
Id_do_herdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:31
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:30 schreef Gravedigger het volgende:

[..]

Leuk om te vallen over liloor, maar wat is dan soliciteren? :')
Liloor?
noahvanleeuwendonderdag 16 augustus 2012 @ 09:31
ja idd haha
HotSummerNightdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:32
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:30 schreef Gravedigger het volgende:

[..]

Leuk om te vallen over liloor, maar wat is dan soliciteren? :')
wie noem jij hier een liloor? :')

maar je hebt gelijk :P
noahvanleeuwendonderdag 16 augustus 2012 @ 09:32
dit is gewoon een topic over een opleiding en andere mensen gaan hier alles over bespreken over liloor en liloot.
AldoTheApachedonderdag 16 augustus 2012 @ 09:32
Vliegeropleiding doen, volgens mij zit die in de buurt van groningen. Je moet minimaal HAVO met natuurkunde hebben. Is wel een dure opleiding :X

Daarna kun je solliciteren bij een vliegmaatschappij volgens mij, en dan krijg je daar les in het vliegen van een specifiek toestel
AldoTheApachedonderdag 16 augustus 2012 @ 09:32
en een lilo voor je topic :+

lilo.jpg
Id_do_herdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:34
quote:
14s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:32 schreef AldoTheApache het volgende:
en een lilo voor je topic :+

[ afbeelding ]
Nu is ze liloot:
ThpFL.jpg
AldoTheApachedonderdag 16 augustus 2012 @ 09:34
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:34 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Nu is ze liloot:
[ afbeelding ]
_O-
RolStaart-Beerdonderdag 16 augustus 2012 @ 09:46
Het spijt me zeer voor je TS, maar de brache zit helemaal op slot. Er zijn nu al wachttijden van een aantal jaar voordat je bij KLM aan de slag kunt. Om je maar even uit je droom te helpen.
kwiwidonderdag 16 augustus 2012 @ 09:53
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:29 schreef noahvanleeuwen het volgende:
nee ik ben zelf 35 is voor mijn zoon
Hopelijk lijkt ie vooral op z'n moeder.

grgr een liloot.
Leandradonderdag 16 augustus 2012 @ 09:57
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:34 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Nu is ze liloot:
[ afbeelding ]
:D _O-
motorbloempjedonderdag 16 augustus 2012 @ 11:08
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:34 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Nu is ze liloot:
[ afbeelding ]
:D O+

Maargoed, Noah, welkom op FOK!, waar niet altijd iedereen even serieus reageert, zeker niet als er leuke of grappige tikfouten gemaakt worden ;)

Wat doet je zoon nu voor opleiding?
Matttdonderdag 16 augustus 2012 @ 12:01
Ik heb twee collega's die allebei opleiding Piloot hebben afgerond... en ze solliciteren echt overal, maar alles zit op slot, al helemaal in Nederland. Je zal dan naar Turkije / Azie moeten omdat ze daar nog wel piloten zoeken.

En KLM neemt volgens mij alleen mensen aan die op hun eigen school ( KLM academy ) hebben gezeten. Die jongens moeten geloof ik 1000 euro per maand aflossen.. meer dan 100.000 euro studieschuld.
DrSnuggledonderdag 16 augustus 2012 @ 12:43
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:32 schreef noahvanleeuwen het volgende:
dit is gewoon een topic over een opleiding en andere mensen gaan hier alles over bespreken over liloor en liloot.
Sorry TS, maar je zit op FOK! Daar gebeuren die dingen nou eenmaal. :')
En geef toe, het plaatje hierboven is best komisch. :-D

Ik heb een keer mee gevlogen in een cessna op vliegveld Teuge, en daar vliegen afgestudeerden piloten in een 'simpel' cessna'tje omdat ze nog geen werk kunnen vinden.
Ik denk wel dat je bij Ryanair de meeste kans hebt, die groeien volgens mij wel aardig hard dus die zullen regelmatig piloten nodig hebben.
Antwoordapparaatdonderdag 16 augustus 2012 @ 13:39
Je moet nu gek zijn om aan een vliegopleiding te beginnen en 120k neer te leggen, ik raad je ten zeerste aan om dit forum door te lezen. Er zijn zo goed als geen banen voor ab-initios. KLS (vliegschool van KLM) heeft al een wachtlijst van rond de 200-300 piloten. Er zijn heel veel vliegscholen die steeds nieuwe vliegers opleiden terwijl er geen vraag naar is, een bodemloze put dus. Bij Stella zijn het volgens mij 200 afgestudeerden per jaar? Geloof niet in de mooie praatjes van vliegscholen! zij verdienen immers tonnen met geld door 17-18 jarige naïevelingen aan te nemen! (kijk uit voor Stella, lees dat forum goed door en je weet waarom)

Grotendeels zitten nu thuis bij mama en zijn bij de AH vakken aan het vullen met een maandelijkse schuld van 800-1000 euro. Dit is alleen rente, je lost dus nog niks af. Tegenwoordig zijn er ook P2F's (pay to fly) contracten waarbij je voor tienduizenden euro's wat vlieguren koopt om je zo current te houden en vlieguren op te bouwen( Om jezelf zodoende aantrekkelijker te maken). Met andere woorden; je werkt jezelf alleen maar dieper in de schulden.

Geloof niet in de bullshit wat andere mensen zeggen, je kansen op een baan zijn NIHIL. Een aantal afgestudeerden hebben een baan gevonden, maar zij vliegen bij een of andere blacklisted maatschappij midden in de bushbush om zo uren op te bouwen, je wordt er echt niet vrolijk van. Er zijn heus wel afgestudeerden die nu bij Transavia of Lufthansa vliegen, maar dat zijn er weinig. Geloof ook niet in de onzin als baangarantie en garantiefonds. Zoals ik al eerder heb vermeld, lees dat forum heel goed door, daar zitten vliegers op die de huidige situatie heel goed kunnen uitleggen.

Als je toch verkeersvlieger wilt worden, kijk naar sponsorships. Met havo alleen maak je vrij weinig kans, zorg dat je minimaal een propedeuse in bezit hebt. Kijk niet naar wat vliegscholen eisen, kijk naar de eisen die vliegmaatschappijen stellen. Het is ook beter om een bachelor/master papiertje te hebben als backup.

quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 12:01 schreef Mattt het volgende:
Je zal dan naar Turkije / Azie moeten omdat ze daar nog wel piloten zoeken.

Dat klopt, maar GEEN ab-initios! Kijk op pilotjobsnework.com. Alle maatschappijen vragen minimaal 1500 vlieguren (ATPL), afgestudeerden eindigen met meestal 150/200 uren frozen ATPL zonder typerating. Waar wil je 1350/1400 uren en een typerating vandaan toveren? ;) P2F? 50k neerleggen voor 500 vlieguren?

[ Bericht 9% gewijzigd door Antwoordapparaat op 16-08-2012 14:18:25 ]
Roces18donderdag 16 augustus 2012 @ 16:19
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom iemand een taxichauffeur wilt worden alleen dan met vleugels.
RolStaart-Beerdonderdag 16 augustus 2012 @ 17:07
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:39 schreef Antwoordapparaat het volgende:
Je moet nu gek zijn om aan een vliegopleiding te beginnen en 120k neer te leggen, ik raad je ten zeerste aan om dit forum door te lezen. Er zijn zo goed als geen banen voor ab-initios. KLS (vliegschool van KLM) heeft al een wachtlijst van rond de 200-300 piloten. Er zijn heel veel vliegscholen die steeds nieuwe vliegers opleiden terwijl er geen vraag naar is, een bodemloze put dus. Bij Stella zijn het volgens mij 200 afgestudeerden per jaar? Geloof niet in de mooie praatjes van vliegscholen! zij verdienen immers tonnen met geld door 17-18 jarige naïevelingen aan te nemen! (kijk uit voor Stella, lees dat forum goed door en je weet waarom)

Grotendeels zitten nu thuis bij mama en zijn bij de AH vakken aan het vullen met een maandelijkse schuld van 800-1000 euro. Dit is alleen rente, je lost dus nog niks af. Tegenwoordig zijn er ook P2F's (pay to fly) contracten waarbij je voor tienduizenden euro's wat vlieguren koopt om je zo current te houden en vlieguren op te bouwen( Om jezelf zodoende aantrekkelijker te maken). Met andere woorden; je werkt jezelf alleen maar dieper in de schulden.

Geloof niet in de bullshit wat andere mensen zeggen, je kansen op een baan zijn NIHIL. Een aantal afgestudeerden hebben een baan gevonden, maar zij vliegen bij een of andere blacklisted maatschappij midden in de bushbush om zo uren op te bouwen, je wordt er echt niet vrolijk van. Er zijn heus wel afgestudeerden die nu bij Transavia of Lufthansa vliegen, maar dat zijn er weinig. Geloof ook niet in de onzin als baangarantie en garantiefonds. Zoals ik al eerder heb vermeld, lees dat forum heel goed door, daar zitten vliegers op die de huidige situatie heel goed kunnen uitleggen.

Als je toch verkeersvlieger wilt worden, kijk naar sponsorships. Met havo alleen maak je vrij weinig kans, zorg dat je minimaal een propedeuse in bezit hebt. Kijk niet naar wat vliegscholen eisen, kijk naar de eisen die vliegmaatschappijen stellen. Het is ook beter om een bachelor/master papiertje te hebben als backup.

[..]

Dat klopt, maar GEEN ab-initios! Kijk op pilotjobsnework.com. Alle maatschappijen vragen minimaal 1500 vlieguren (ATPL), afgestudeerden eindigen met meestal 150/200 uren frozen ATPL zonder typerating. Waar wil je 1350/1400 uren en een typerating vandaan toveren? ;) P2F? 50k neerleggen voor 500 vlieguren?

Stella is echt een flinke afrader. Is volgens mij al een paar keer over de kop gegaan. Kan niet echt gezond zijn
DrSnuggledonderdag 16 augustus 2012 @ 17:25
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 16:19 schreef Roces18 het volgende:
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom iemand een taxichauffeur wilt worden alleen dan met vleugels.
Het lijkt mij het leukste beroep in de wereld, vooral het uitzicht wat je al hebt. Het opstijgen, het landen, de plaatsen waar je komt, heerlijk. :D
Plus je loopt in een dik pak met strepen op je schouders over een vliegveld waardoor iedereen omkijkt. B-)
Antwoordapparaatdonderdag 16 augustus 2012 @ 18:48
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 17:25 schreef DrSnuggle het volgende:

[..]

Het lijkt mij het leukste beroep in de wereld, vooral het uitzicht wat je al hebt. Het opstijgen, het landen, de plaatsen waar je komt, heerlijk. :D
Plus je loopt in een dik pak met strepen op je schouders over een vliegveld waardoor iedereen omkijkt. B-)
Vlieger bij de luchtmacht! mooiste baan van de wereld. Een paar maanden geleden had een leerling-vlieger een noodlanding op schiphol gemaakt :o Hij liep toen met z'n helm+masker op z'n kop in een z'n vliegeroverall rond op Schiphol, hoe raar hebben die mensen wel niet gekeken :')

[ Bericht 0% gewijzigd door Antwoordapparaat op 16-08-2012 19:00:34 ]
Ryondonderdag 16 augustus 2012 @ 19:04
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 13:39 schreef Antwoordapparaat het volgende:
Je moet nu gek zijn om aan een vliegopleiding te beginnen en 120k neer te leggen, ik raad je ten zeerste aan om dit forum door te lezen. Er zijn zo goed als geen banen voor ab-initios. KLS (vliegschool van KLM) heeft al een wachtlijst van rond de 200-300 piloten. Er zijn heel veel vliegscholen die steeds nieuwe vliegers opleiden terwijl er geen vraag naar is, een bodemloze put dus. Bij Stella zijn het volgens mij 200 afgestudeerden per jaar? Geloof niet in de mooie praatjes van vliegscholen! zij verdienen immers tonnen met geld door 17-18 jarige naïevelingen aan te nemen! (kijk uit voor Stella, lees dat forum goed door en je weet waarom)

Grotendeels zitten nu thuis bij mama en zijn bij de AH vakken aan het vullen met een maandelijkse schuld van 800-1000 euro. Dit is alleen rente, je lost dus nog niks af. Tegenwoordig zijn er ook P2F's (pay to fly) contracten waarbij je voor tienduizenden euro's wat vlieguren koopt om je zo current te houden en vlieguren op te bouwen( Om jezelf zodoende aantrekkelijker te maken). Met andere woorden; je werkt jezelf alleen maar dieper in de schulden.

Geloof niet in de bullshit wat andere mensen zeggen, je kansen op een baan zijn NIHIL. Een aantal afgestudeerden hebben een baan gevonden, maar zij vliegen bij een of andere blacklisted maatschappij midden in de bushbush om zo uren op te bouwen, je wordt er echt niet vrolijk van. Er zijn heus wel afgestudeerden die nu bij Transavia of Lufthansa vliegen, maar dat zijn er weinig. Geloof ook niet in de onzin als baangarantie en garantiefonds. Zoals ik al eerder heb vermeld, lees dat forum heel goed door, daar zitten vliegers op die de huidige situatie heel goed kunnen uitleggen.

Als je toch verkeersvlieger wilt worden, kijk naar sponsorships. Met havo alleen maak je vrij weinig kans, zorg dat je minimaal een propedeuse in bezit hebt. Kijk niet naar wat vliegscholen eisen, kijk naar de eisen die vliegmaatschappijen stellen. Het is ook beter om een bachelor/master papiertje te hebben als backup.

[..]

Dat klopt, maar GEEN ab-initios! Kijk op pilotjobsnework.com. Alle maatschappijen vragen minimaal 1500 vlieguren (ATPL), afgestudeerden eindigen met meestal 150/200 uren frozen ATPL zonder typerating. Waar wil je 1350/1400 uren en een typerating vandaan toveren? ;) P2F? 50k neerleggen voor 500 vlieguren?

Pure oplichterij eigenlijk dat particulieren (zitten geloof ik banken achter?) die leningen voor de studie aanbieden. Iemand van zeventien heeft een droom, wordt lekker gemaakt met gebakken lucht en moet dan tot het einde der tijden een lening met woekerrentes aflossen zonder dat er uitzicht is op een baan.

Dan ben je gewoon goed en hard genaaid. En uiteindelijk heb je helemaal niets. :{
Antwoordapparaatdonderdag 16 augustus 2012 @ 20:30
quote:
15s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 19:04 schreef Ryon het volgende:

[..]

Pure oplichterij eigenlijk dat particulieren (zitten geloof ik banken achter?) die leningen voor de studie aanbieden. Iemand van zeventien heeft een droom, wordt lekker gemaakt met gebakken lucht en moet dan tot het einde der tijden een lening met woekerrentes aflossen zonder dat er uitzicht is op een baan.

Dan ben je gewoon goed en hard genaaid. En uiteindelijk heb je helemaal niets. :{
Yep, het probleem is dat vliegscholen nog ondersteund worden door banken (dus leningen blijven toekennen). Vroeger moest je het huis van je ouders als borg stellen, dan krab je wel even achter je oren voordat je zo'n lening aangaat. Tegenwoordig heb je dat garantiefonds onzin in combinatie met gladde praatjes waardoor naievelingen sneller een lening aangaan en henzelf financieel de grond in werken.

Ik heb ook ambities gehad om verkeersvlieger geworden, gelukkig ontdekte ik op tijd het bovenstaande forum. Hierdoor heb ik een heel andere visie van het vliegerswereldje gekregen en mijn roze bril afgezet. Ik moet realistisch zijn, ik ga gewoon een zo hoog mogelijke opleiding volgen en dan zie ik vanzelf wel wat mijn kansen zijn.

Success is simple. Do what's right, the right way, at the right time. ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Antwoordapparaat op 16-08-2012 20:39:39 ]
finsdefisdonderdag 16 augustus 2012 @ 20:54
Vrienden van mij zijn via de KLM Flight Academy ergens bij Groningen piloot 'geworden', inclusief een mooi verblijf in de States. Echter, papa was ook al captain bij KLM en had het nodige inkomen, dus dat zal ze echt wel een streepje voor hebben gegeven. Alsnog hebben de twee jongens ongeveer anderhalf jaar tot twee jaar op werk bij KLM moeten wachten, en hebben ze ondertussen random bijbaantjes gedaan. Niet echt ideaal als je niet uit een welgestelde omgeving komt natuurlijk. Zodra je binnen bent zit je meestal wel goed, heb ik het idee.
WSquaterdonderdag 16 augustus 2012 @ 20:56
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 09:32 schreef noahvanleeuwen het volgende:
dit is gewoon een topic over een opleiding en andere mensen gaan hier alles over bespreken over liloor en liloot.
Hoe oud is je zoon? Hij zal minimaal HAVO nodig hebben en dan waarschijnlijk het profiel Natuur & Techniek (maar Natuur & Gezondheid kan sóms ook). Hij heeft in ieder geval natuurkunde nodig.

In de vierde (HAVO) of vijfde (VWO) klas zorgt de school er meestal voor dat je informatie kan winnen bij allerlei opleidingen (dat is 's avonds). In de vijfde (HAVO) of zesde klas (VWO) is de kans ook zeer groot dat de school het toestaat dat hij een (mid)dag mist zodat hij naar een open dag kan gaan.

Op die avond kan je dan, als het goed is, vier opleidingen uitkiezen waar je wel meer over wilt weten. Dan worden er korte presentatie's gehouden over de opleiding en kan je verder vragen stellen. Als hij echt piloot wilt worden, dan zijn er volgens mij in het algemeen drie optie's tijdens zo'n avond: de European Aviation Agency, KLM Flight Acadamy en het leger (en dan zou hij moeten kijken naar óf de luchtmacht óf de marine (ja, in de marine vliegen ze ook)) + nog een vierde opleiding wat hem wel interessant lijkt.

Ik heb nu drie mogelijkheden opgenoemd (EAA, KLM en het leger) maar er zijn natuurlijk véél en véél meer alternatieven. Daarnaast nog een punt: er zijn tientallen vliegscholen in Nederland, maar het kan ook helpen om bijvoorbeeld in het buitenland te kijken. In Engeland, bijvoorbeeld, is het vaak al een héél stuk goedkoper en een extra voordeel is dat je ook nog eens een stuk beter in Engels wordt (wat je toch wel de belangrijkste taal in de luchtvaart kan noemen).

De opleiding kan jaren duren, afhankelijk van wat voor opleiding je kiest (je hebt ook nog opleidingen waarbij je meer vlieguren maakt, bijvoorbeeld - kost ook weer geld) en of je meteen slaagt. Daarnaast is het dus ontzettend duur en zul je jaren bezig zijn met het aflossen van de lening (tenzij je het geld zo hebt liggen).

Daarnaast speelt ook de economie een rol: momenteel is er een overschot aan piloten (omdat er nu simpelweg bijna niemand wordt aangenomen). Je wordt dus moeilijk aangenomen, en vaak moet je ook nog een extra cursus volgen om op een bepaald type vliegtuig te mogen vliegen. In tijden zoals deze (een overschot) zul je daarvoor moeten bijbetalen. Als het echter goed gaat, en ze dus volop op zoek zijn naar piloten, dan is zo'n cursus vaak helemaal gratis.

Het zal dus duur zijn, er zijn altijd onzekerheden over of je een baan krijgt (over twee jaar kan het bijvoorbeeld heel goed gaan met de luchtvaart sector, een jaar later weer dramatisch) en het neemt ook veel tijd in beslag.

KPN bijvoorbeeld heeft de baangarantie al een tijdje geleden afgeschaft omdat ze het simpelweg niet meer kunnen garanderen.

Als je dol bent op vliegen, en dat ook voor je werk wilt doen, dan moet je er zeker voor gaan, maar ken de risico's zoals geen zekerheid op een baan en enorm hoge kosten voor jaren.

Ik denk dat het meest voordelig, op dit moment, nog wel de luchtmacht is aangezien de opleiding daar voor je wordt betaald én je krijgt meteen een salaris. Ik geloof zelfs dat ze het laseren van ogen vergoeden. Maar de selectie voor de luchtmacht (en marine) is ook een stuk harder: je wordt namelijk ook een soldaat. Daarnaast moet je er rekening meehouden dat je uitgezonden wordt naar waar dan ook in de wereld: dat kan (vriendschappelijk) naar de Verenigde Staten zijn, maar dat kan ook (vijandig) naar Afghanistan, Irak of binnenkort misschien wel Iran zijn.

Als je dus niet de luchtmacht route wilt nemen (of kán nemen omdat je bent afgewezen), dan is het beste gewoon om naar zo veel mogelijk open dagen te gaan en zó veel mogelijk informatie binnen te winnen. Lees ook veel op het internet, en als het mogelijk is spreek ook met echte piloten. En negeer buitenlandse vliegscholen niet. De opleidingen zijn meestal in het Engels, vaak ook in Nederland, dus dat zit wel goed.

Succes! ;)

Edit: en oh, heb een back-up plan. Het kan soms zo zijn dat je niet geschikt bent om, in ieder geval commercieel, piloot te worden. Dit kan aan van alles liggen: beschadigde oren, té slechte ogen, kleurenblindheid, etc.

Zorg ervoor dat hij ook nog een ander doel heeft, mocht het niet lukken om piloot te worden.
Waaghalsdonderdag 16 augustus 2012 @ 21:01
Maar in Engeland vliegen ze links, dat is keimoeilijk
Antwoordapparaatdonderdag 16 augustus 2012 @ 21:03
quote:
10s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:01 schreef Waaghals het volgende:
Maar in Engeland vliegen ze links, dat is keimoeilijk
Inderdaad, wat als je naar China moet vliegen?! Het verkeer is een en al chaos daar!
Aladeenvrijdag 17 augustus 2012 @ 12:58
Is maritiem officier geen goede alternatief voor je zoon?
LazyDavevrijdag 17 augustus 2012 @ 13:22
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 12:58 schreef Aladeen het volgende:
Is maritiem officier geen goede alternatief voor je zoon?
Aan die opleiding zit ikzelf ook te denken, baankansen/zekerheid blijkt zeer gunstig te zijn. Salaris overigens ook. Ken jij mensen die deze opleiding volgen?
Antwoordapparaatvrijdag 17 augustus 2012 @ 13:24
Van luchtvaart naar scheepvaart? Dat is nogal een grote stap vind je niet? alhoewel meeste natuurkundige principes vergelijkbaar zijn.
Nobuvrijdag 17 augustus 2012 @ 13:25
Als je die informatie niet kunt vinden lijkt het me beter dat je geen piloot wordt.
The_Yakuzavrijdag 17 augustus 2012 @ 14:18
http://www.hanze.nl/home/(...)ot+en+Management.htm

Met deze opleiding word je piloot en haal je daarnaast nog een hbo-diploma.
Aladeenvrijdag 17 augustus 2012 @ 15:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:22 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Aan die opleiding zit ikzelf ook te denken, baankansen/zekerheid blijkt zeer gunstig te zijn. Salaris overigens ook. Ken jij mensen die deze opleiding volgen?
Ik ken wel een paar mensen die het volgen, ik zelf zit ook te twijfelen of ik deze opleiding ga volgen. Het salaris is erg goed (het zelfde als een piloot), en je hebt een half jaar per jaar betaald verlof :)
Antwoordapparaatvrijdag 17 augustus 2012 @ 17:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 14:18 schreef The_Yakuza het volgende:
http://www.hanze.nl/home/(...)ot+en+Management.htm

Met deze opleiding word je piloot en haal je daarnaast nog een hbo-diploma.
Nogmaals, je moet wel gek zijn om nu nog aan een vliegopleiding te gaan beginnen. Helemaal als je naar KLS gaat, tenzij je nummertje 300 op de wachtlijst wilt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Antwoordapparaat op 17-08-2012 17:30:33 ]
Probably_on_pcpvrijdag 17 augustus 2012 @ 17:23
Als je deze info al niet online kunt vinden, hoe ga jij straks dan je weg vinden in een cockpit? Zo'n ding zit vol met metertjes en displays en knopjes he?
WSquatervrijdag 17 augustus 2012 @ 18:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 17:21 schreef Antwoordapparaat het volgende:

[..]

Nogmaals, je moet wel gek zijn om nu nog aan een vliegopleiding te gaan beginnen. Helemaal als je naar KLS gaat, tenzij je nummertje 300 op de wachtlijst wilt worden.
Dat je bij de KLS de opleiding volgt, betekent niet meteen dat je ook bij de KLM móet werken. Het is niet alsof je een brevet krijgt alleen voor één specifieke maatschappij. Als je wel bij de KLM wilt werken, zul je wel via de KLS moeten - maar dan sta je inderdaad nog jaren op een wachtlijst.

Je hoeft trouwens helemaal niet gek te zijn. Als je kijkt naar het Midden-Oosten en Azië, dan zal je snel vinden dat ze daar (nog) naar piloten opzoek zijn. Het probleem is dat je dan ook daar (een groot deel van het jaar) zult moeten wonen en dat willen velen niet. Daarnaast is de luchtvaart één van de meest onvoorspelbare markten. Zo ging het kort voor 9/11 nog aardig goed, na 9/11 stortte de hele markt in, daarna ging het weer goed, toen was er een economische crisis en stortte de markt weer in... op een gegeven moment zal 't wel weer goedkomen met de markt (maar de vraag is wanneer).

Daarnaast zegt het trouwens niks om aan een opleiding te beginnen als er juist veel vraag naar piloten is. Als je namelijk 2 jaar lang bezig bent met je opleiding, kan er een hoop veranderen qua vraag en aanbod.

Tja, ik heb het hier al iets eerder aangegeven: de beste zekerheid biedt de marine of de luchtmacht op dit moment. Een gratis opleiding, salaris vanaf het begin (dus ook als je nog niet je opleiding hebt afgerond), fysiek zul je erop vooruit gaan en qua discipline zal 't ook een stuk beter gaan (aangezien je toch een soldaat wordt). Het is, uiteraard, wel een stuk moeilijker om in de luchtmacht of de marine door de selectie (voor piloot) te komen. De nadelen mogen duidelijk zijn: je wordt een soldaat en loopt dus ook het risico om uitgezonden te worden.
Antwoordapparaatvrijdag 17 augustus 2012 @ 21:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:36 schreef WSquater het volgende:
Je hoeft trouwens helemaal niet gek te zijn. Als je kijkt naar het Midden-Oosten en Azië, dan zal je snel vinden dat ze daar (nog) naar piloten opzoek zijn. Het probleem is dat je dan ook daar (een groot deel van het jaar) zult moeten wonen en dat willen velen niet. Daarnaast is de luchtvaart één van de meest onvoorspelbare markten. Zo ging het kort voor 9/11 nog aardig goed, na 9/11 stortte de hele markt in, daarna ging het weer goed, toen was er een economische crisis en stortte de markt weer in... op een gegeven moment zal 't wel weer goedkomen met de markt (maar de vraag is wanneer).
Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt dat er wel banen zijn? Dan moet ik dat snel doorgeven aan 2 werkloze maatjes van mij die net van KLS komen. Er zal vast wel banen zijn bij blacklisted-maatschappijen. Daar wil je niet vliegen, dan word je in Europa nooit meer aangenomen omdat je bij een blacklist maatschappij hebt gevlogen. Maatschappijen in het Midden-oosten zoals Emirates nemen vaak alleen mensen uit UAE aan of expats. Vaak vereisen zij al gauw 4000 vlieguren.

In mijn ogen ben je behoorlijk gek als je min. 120.000 euro betaalt voor een beroep waar er momenteel en de komende jaren geen uitzicht op is. Hoe denk je kans te maken als er al alleen in Nederland al honderden thuis zitten?


Als je vlieger wilt worden dan raad ik aan om airwork en pprune heel goed door te lezen. Er posten allerlei mensen uit de industrie en ze zeggen 1 ding: niet aan beginnen!

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:36 schreef WSquater het volgende:

Tja, ik heb het hier al iets eerder aangegeven: de beste zekerheid biedt de marine of de luchtmacht op dit moment. Een gratis opleiding, salaris vanaf het begin (dus ook als je nog niet je opleiding hebt afgerond), fysiek zul je erop vooruit gaan en qua discipline zal 't ook een stuk beter gaan (aangezien je toch een soldaat wordt). Het is, uiteraard, wel een stuk moeilijker om in de luchtmacht of de marine door de selectie (voor piloot) te komen. De nadelen mogen duidelijk zijn: je wordt een soldaat en loopt dus ook het risico om uitgezonden te worden.
Je wordt geen soldaat, je wordt officier. Maar inderdaad, vlieger bij de luchtmacht is een goede keus. Ik heb een aantal instructeurs/ex-f16 vliegers gesproken die erg makkelijk bij een maatschappij binnen komen, met andere woorden: maatschappijen hebben graag luchtmachtvliegers ;) Volgens mij heb je een contract van 10 jaar bij de luchtmacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Antwoordapparaat op 17-08-2012 21:53:54 ]
WSquatervrijdag 17 augustus 2012 @ 21:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 21:19 schreef Antwoordapparaat het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt dat er wel banen zijn? Dan moet ik dat snel doorgeven aan 2 werkloze maatjes van mij die net van KLS komen. Er zal vast wel banen zijn bij blacklisted-maatschappijen. Daar wil je niet vliegen, dan word je in Europa nooit meer aangenomen omdat je bij een blacklist maatschappij hebt gevlogen. Maatschappijen in het Midden-oosten zoals Emirates nemen vaak alleen mensen uit UAE aan of expats. Vaak vereisen zij al gauw 4000 vlieguren.

In mijn ogen ben je behoorlijk gek als je min. 120.000 euro betaalt voor een beroep waar er momenteel en de komende jaren geen uitzicht op is. Hoe denk je kans te maken als er al alleen in Nederland al honderden thuis zitten?
Het klopt dat de betere maatschappijen in het Midden-Oosten en Azië vaak meer vlieguren vereisen, maar niet allemaal. Het zijn ook niet allemaal slechte maatschappijen hoor. Een simpele verklaring van die honderden piloten in Nederland: neem bijvoorbeeld die lijst bij de KLM. Daar staan een heleboel piloten op, volgens KLM, die per se bij de KLM willen werken.

Daar ligt het natuurlijk niet allemaal aan. Het gaat natuurlijk slecht met de markt en ik geloof ook best wel dat het zelfs in Azië en het Midden-Oosten nu wat moeilijker gaat, maar er zijn ook genoeg piloten in Nederland die er bewust voor kiezen om naar buitenlandse maatschappijen te kijken (dus verder dan Nederland/Duitsland/Engeland). Ik weet trouwens niet de 'laatste stand van zaken' wat betreft het piloot zijn in Azië (en dus het Midden-Oosten), maar ik herinner me dat een jaar geleden het nog redelijk goed mogelijk was.

Daarnaast ben ik het ook helemaal niet eens met je laatste stelling:

"In mijn ogen ben je behoorlijk gek als je min. 120.000 euro betaalt voor een beroep waar er momenteel en de komende jaren geen uitzicht op is."

Misschien gaat het volgend jaar nog slecht, maar over vijf jaar kan het bijvoorbeeld allemaal weer heel goed gaan. Daarnaast heb je het over die 120.000 euro. Ten eerste kan het veel goedkoper als je de opleiding in het buitenland volgt (elders in Europa) en ten tweede denk jij alleen maar aan 't geld in dat opzicht.

Als je piloot wilt worden, dan doe je dat - als het goed is - voor het vliegen of omdat je vliegtuigen geweldig vindt. Iemand die écht om vliegen geeft, doet het niet voor het - uiteindelijk na vele, vele jaren - 'grote geld'.

Als je echt zo van vliegen houdt en piloot wilt worden dan ga je er gewoon voor. Natuurlijk moet je rekening houden met de slechte _huidige_ omstandigheden. Natuurlijk staat het er nu niet even goed voor. Maar als vliegen je passie is, dan ga je er gewoon voor. Dan ken je de risico's: misschien duurt het nog jaren voordat je een echte baan als piloot hebt, maar misschien gaat het je ook aardig af (afhankelijk van vraag & aanbod). Maar als het dan lukt, dan doe je wel iets wat je graag wilt: dan zul je vaak vliegen en dan kom je, als het goed is, met héél veel plezier naar het werk.

Nogmaals, ik begrijp best dat je een ton neerleggen voor een opleiding te gek vindt - zeker nu er zo weinig aanbod is en heel veel vraag. Maar als het je passie is, dan ga je er toch voor? Waar het omgaat is dat je de risico's kent.

En die risico's probeer jij nu heel erg te benadrukken. Dat snap ik ook, maar ik denk - vind - dat als je echt een piloot wilt worden, je er gewoon voorgaat (zolang je je maar bewust bent van de risico's).

quote:
Je wordt geen soldaat, je wordt officier. Maar inderdaad, vlieger bij de luchtmacht is een goede keus. Ik heb een aantal instructeurs/ex-f16 vliegers gesproken die erg makkelijk bij een maatschappij binnen komen, met andere woorden: maatschappijen hebben graag luchtmachtvliegers ;) Volgens mij heb je een contract van 10 jaar bij de luchtmacht.
Ik snap wat je bedoelt, want je wordt soldaat, korporaal, onderofficier of officier. In het geval van piloot (of beter gezegd vlieger) bij de luchtmacht wordt je opgeleid tot officier - maar dat betekent niet dat je niet hetzelfde moet kunnen als een onderofficier, een korporaal of een soldaat. Ik had het beter moeten verwoorden, want je wordt inderdaad officier - maar met je "je wordt soldaat" bedoelde ik er eerder mee dat je in het leger gaat werken en het risico loopt om te worden uitgezonden. ;)

Edit: je hebt net je post iets aangepast. Nogmaals, ik snap best dat je heel erg de risico's wilt benadrukken. Als je de opleiding hebt afgerond is het simpelweg alles behalve zeker dat je aan een baan komt als piloot, maar tja, nogmaals, als je passie er ligt en je het liefst elke dag van het jaar zou willen vliegen... :)
Antwoordapparaatvrijdag 17 augustus 2012 @ 22:20
De media is ook een storende factor. Er zijn vaak erg tegenstrijdige berichten puur vanwege het feit dat ze maar deels de waarheid vertellen. Hier spelen de vliegscholen ook op in. Zij blijven namelijk benadrukken dat er genoeg banen te vinden zijn buiten Europa. Dat is waar, maar niet voor de net afgestudeerden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 21:56 schreef WSquater het volgende:
[..]
Tevens ben ik deels met je eens dat je je hart moet volgen. Maar als er een grote kans bestaat dat je uberhaupt niet zal gaan vliegen en met een enorme schuld opgezadeld zal zitten, vind ik dat je een reality check moet krijgen en je hoofd moet volgen ipv hart. Zoals je eerder zei, de luchtvaartindustrie is erg onvoorspelbaar. Wat als de huidige arbeidsmarkt nog 5-7 jaar lang hetzelfde blijft? Dan zal je schuld alleen maar toenemen om bijvoorbeeld je brevet te behouden, current te blijven, uren halen, medical tests etc. etc.

Kortom, het blijft een grote gok!
WSquatervrijdag 17 augustus 2012 @ 22:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 22:20 schreef Antwoordapparaat het volgende:
De media is ook een storende factor. Er zijn vaak erg tegenstrijdige berichten puur vanwege het feit dat ze maar deels de waarheid vertellen. Hier spelen de vliegscholen ook op in. Zij blijven namelijk benadrukken dat er genoeg banen te vinden zijn buiten Europa. Dat is waar, maar niet voor de net afgestudeerden.

[..]

Tevens ben ik deels met je eens dat je je hart moet volgen. Maar als er een grote kans bestaat dat je uberhaupt niet zal gaan vliegen en met een enorme schuld opgezadeld zal zitten, vind ik dat je reality check moet krijgen en je hoofd moet volgen ipv hart. Zoals je eerder zei, de luchtvaartindustrie is erg onvoorspelbaar. Wat als de huidige arbeidsmarkt nog 5-7 jaar lang hetzelfde blijft? Dan zal je schuld alleen maar toenemen om bijvoorbeeld je brevet te behouden, current te blijven, uren halen, medical tests etc. etc.

Kortom, het blijft een grote gok!
Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft. Het blijft inderdaad een grote gok - en sommigen zullen zo'n gok nemen, anderen niet.

Ik denk dat een ander probleem is dat er ook veel personen zijn die piloot willen worden gewoon omdat het 'ze wel leuk lijkt' en verder niet veel over de risico's nadenken. Het klinkt immers allemaal zo makkelijk omdat je zo makkelijk een lening krijgt van de bank met een garantiefonds, etc., etc. - ik denk dat velen zich daar ook op verkijken.
chrisje013vrijdag 17 augustus 2012 @ 22:26
1. je wilt nu geen piloten opleiding volgen, geloof mij maar. KLM mag je vergeten de komende 10 jaar en de rest van de markt (nederlandse, europese en zelfs andere buitenlandse maatschappijn) stelt zo goed als niks voor. midden-oosten klinkt leuk, maar daar kom je niet binnen als joch met 200 uur op een cessna. als je 4000 uur op een heavy jet hebt, dan willen ze nog praten...

2. de gedachten dat een piloot goed verdiend zijn zwaar achterhaald. als je het voor het geld doet, dan gaat het so wie so niet lukken. bovendien zijn er banen waar je beter verdient. je kan wel een hoger startsalaris hebben dan je collega's, maar je collega's hebben geen 2 ton schuld (dit is zonder rente). en ze moeten geen dure verzekeringen afsluiten. als je realistisch gaat kijken naar wat je overhoudt als piloot, dan verdien je eigenlijk niks.

3. mocht je, ondanks wat hier verteld is, jouw "droom" willen waarmaken, blijf dan van alle vliegscholen af muv EPST, CTC of Lufthansa. Zonder VWO met N&T (met duits) en een HBO propedeuse zou ik er niet eens aan denken, laat maar staan beginnen!

:7
Antwoordapparaatvrijdag 17 augustus 2012 @ 22:33
Onlangs heeft een maatje van mij bij de bank geleend om in september aan een vliegopleiding te beginnen (en dan hebben we het niet eens over EPST/LH/CTC |:( ), ik had 'm bijna een stoot verkocht! Over een jaartje of 2 piept hij wel anders, helaas.
WSquatervrijdag 17 augustus 2012 @ 22:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 22:33 schreef Antwoordapparaat het volgende:
Onlangs heeft een maatje van mij bij de bank geleend om in september aan een vliegopleiding te beginnen (en dan hebben we het niet eens over EPST/LH/CTC |:( ), ik had 'm bijna een stoot verkocht! Over een jaartje of 2 piept hij wel anders, helaas.
Tja, niet echt het meeste wijze op dit moment - nee. Maar als hij het écht, écht, écht wilt dan kan je 'm toch niet ompraten.
LazyDavezaterdag 18 augustus 2012 @ 03:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 22:36 schreef WSquater het volgende:

[..]

Tja, niet echt het meeste wijze op dit moment - nee. Maar als hij het écht, écht, écht wilt dan kan je 'm toch niet ompraten.
Als het inderdaad echt zijn ''passie'' is en er dagelijks mee bezig is, dan zal het toch nog wel goedkomen?
Fingonzaterdag 18 augustus 2012 @ 10:34
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 03:54 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Als het inderdaad echt zijn ''passie'' is en er dagelijks mee bezig is, dan zal het toch nog wel goedkomen?
Waarom zou dat zo zijn? Geen werk=geen werk, maakt niet uit hoe groot je 'passie' is...
Antwoordapparaatzaterdag 18 augustus 2012 @ 11:18
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 03:54 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Als het inderdaad echt zijn ''passie'' is en er dagelijks mee bezig is, dan zal het toch nog wel goedkomen?
Je impliceert dus dat de honderden afgestudeerden die nu thuis zitten geen passie hebben? Passie = baangarantie? was het leven maar zo makkelijk :{
GlowMousezondag 30 september 2012 @ 18:35
http://www.nu.nl/binnenla(...)iegmaatschappij.html
Antwoordapparaatzondag 30 september 2012 @ 21:11
P2F hoogstwaarschijnlijk. Een baan bij KLM, Lufthansa, British Airways etc. kunnen zij wel vergeten. Dergelijke maatschappijen willen echt geen werknemers hebben met blacklisted maatschappijen op hun CV. Zeker in deze tijden niet, aanbod is vele malen groter.

quote:
Lion Air heeft onlangs voor een kleine achttien miljard euro 230 grote vliegtuigen bij Boeing besteld.
:') kunnen de vliegscholen weer lekker op inspelen, nieuwe zieltjes winnen.
Isabeauzondag 30 september 2012 @ 21:17
Ik hoop dat TS nog mee leest zodat hij zijn zoon misschien in de richting van een andere carrière kan helpen. Tenzij papa natuurlijk barst van het geld, dan zou ik het gewoon doen, dat piloot willen worden.
GlowMousewoensdag 17 oktober 2012 @ 10:45
http://wordpiloot.nl

quote:
Er zijn volgens hem in Nederland al meer dan duizend thuiszittende piloten. „Sinds 2008 heeft twee derde van de afgestudeerden nog geen baan gevonden, ook niet in het buitenland. Dure werkgaranties blijken een wassen neus, omdat het om tijdelijke contracten gaat. De markt is verzadigd.”
Bangarangwoensdag 17 oktober 2012 @ 12:09
Als je als afgestudeerde niet binnen 15 jaar je studieschuld + rente kunt afbetalen kom je toch gewoon in de schuldsanering terecht? Waarom zou dit bij piloten niet het geval zijn? Kan de overheid lekker dure opleidingen van 2 ton gaan betalen ..
GlowMousewoensdag 17 oktober 2012 @ 12:10
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:09 schreef Bangarang het volgende:
Als je als afgestudeerde niet binnen 15 jaar je studieschuld + rente kunt afbetalen kom je toch gewoon in de schuldsanering terecht? Waarom zou dit bij piloten niet het geval zijn? Kan de overheid lekker dure opleidingen van 2 ton gaan betalen ..
Wat betaalt de overheid in de schuldsanering dan?
Isabeauwoensdag 17 oktober 2012 @ 12:17
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:09 schreef Bangarang het volgende:
Als je als afgestudeerde niet binnen 15 jaar je studieschuld + rente kunt afbetalen kom je toch gewoon in de schuldsanering terecht? Waarom zou dit bij piloten niet het geval zijn? Kan de overheid lekker dure opleidingen van 2 ton gaan betalen ..
Volgens mij haal je allerlei principes door elkaar. Dit is geen studieschuld in de zin van studiefinanciering, maar een persoonlijke lening bij een bank of andere financierder. Daarbij wordt een studieschuld (lening voor hbo of wo opleiding via duo) na 15 jaar afbetalen verder vrij gescholden en kom je niet in de schuldsanering.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isabeau op 17-10-2012 12:23:24 ]
Bangarangwoensdag 17 oktober 2012 @ 12:57
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:17 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Volgens mij haal je allerlei principes door elkaar. Dit is geen studieschuld in de zin van studiefinanciering, maar een persoonlijke lening bij een bank of andere financierder. Daarbij wordt een studieschuld (lening voor hbo of wo opleiding via duo) na 15 jaar afbetalen verder vrij gescholden en kom je niet in de schuldsanering.
En op basis waarvan wordt een lening door een bank aan 17/18-jarigen verstrekt dan? Omdat er 1/3e kans is dat ze na hun afstuderen een goedbetaalde baan zullen vinden?
themolewoensdag 17 oktober 2012 @ 13:11
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:57 schreef Bangarang het volgende:

[..]

En op basis waarvan wordt een lening door een bank aan 17/18-jarigen verstrekt dan? Omdat er 1/3e kans is dat ze na hun afstuderen een goedbetaalde baan zullen vinden?
Zoals eerder gezegd, vage garantiefondsen en constucties. Vroeger moest je nog het huis van je ouders als borg stellen.
Wabozaterdag 20 oktober 2012 @ 22:53
Je mag ook niet kleurenblind zijn, dan nemen ze je niet aan :O.