abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115687439
Als je deze info al niet online kunt vinden, hoe ga jij straks dan je weg vinden in een cockpit? Zo'n ding zit vol met metertjes en displays en knopjes he?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_115689591
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 17:21 schreef Antwoordapparaat het volgende:

[..]

Nogmaals, je moet wel gek zijn om nu nog aan een vliegopleiding te gaan beginnen. Helemaal als je naar KLS gaat, tenzij je nummertje 300 op de wachtlijst wilt worden.
Dat je bij de KLS de opleiding volgt, betekent niet meteen dat je ook bij de KLM móet werken. Het is niet alsof je een brevet krijgt alleen voor één specifieke maatschappij. Als je wel bij de KLM wilt werken, zul je wel via de KLS moeten - maar dan sta je inderdaad nog jaren op een wachtlijst.

Je hoeft trouwens helemaal niet gek te zijn. Als je kijkt naar het Midden-Oosten en Azië, dan zal je snel vinden dat ze daar (nog) naar piloten opzoek zijn. Het probleem is dat je dan ook daar (een groot deel van het jaar) zult moeten wonen en dat willen velen niet. Daarnaast is de luchtvaart één van de meest onvoorspelbare markten. Zo ging het kort voor 9/11 nog aardig goed, na 9/11 stortte de hele markt in, daarna ging het weer goed, toen was er een economische crisis en stortte de markt weer in... op een gegeven moment zal 't wel weer goedkomen met de markt (maar de vraag is wanneer).

Daarnaast zegt het trouwens niks om aan een opleiding te beginnen als er juist veel vraag naar piloten is. Als je namelijk 2 jaar lang bezig bent met je opleiding, kan er een hoop veranderen qua vraag en aanbod.

Tja, ik heb het hier al iets eerder aangegeven: de beste zekerheid biedt de marine of de luchtmacht op dit moment. Een gratis opleiding, salaris vanaf het begin (dus ook als je nog niet je opleiding hebt afgerond), fysiek zul je erop vooruit gaan en qua discipline zal 't ook een stuk beter gaan (aangezien je toch een soldaat wordt). Het is, uiteraard, wel een stuk moeilijker om in de luchtmacht of de marine door de selectie (voor piloot) te komen. De nadelen mogen duidelijk zijn: je wordt een soldaat en loopt dus ook het risico om uitgezonden te worden.
pi_115695137
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:36 schreef WSquater het volgende:
Je hoeft trouwens helemaal niet gek te zijn. Als je kijkt naar het Midden-Oosten en Azië, dan zal je snel vinden dat ze daar (nog) naar piloten opzoek zijn. Het probleem is dat je dan ook daar (een groot deel van het jaar) zult moeten wonen en dat willen velen niet. Daarnaast is de luchtvaart één van de meest onvoorspelbare markten. Zo ging het kort voor 9/11 nog aardig goed, na 9/11 stortte de hele markt in, daarna ging het weer goed, toen was er een economische crisis en stortte de markt weer in... op een gegeven moment zal 't wel weer goedkomen met de markt (maar de vraag is wanneer).
Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt dat er wel banen zijn? Dan moet ik dat snel doorgeven aan 2 werkloze maatjes van mij die net van KLS komen. Er zal vast wel banen zijn bij blacklisted-maatschappijen. Daar wil je niet vliegen, dan word je in Europa nooit meer aangenomen omdat je bij een blacklist maatschappij hebt gevlogen. Maatschappijen in het Midden-oosten zoals Emirates nemen vaak alleen mensen uit UAE aan of expats. Vaak vereisen zij al gauw 4000 vlieguren.

In mijn ogen ben je behoorlijk gek als je min. 120.000 euro betaalt voor een beroep waar er momenteel en de komende jaren geen uitzicht op is. Hoe denk je kans te maken als er al alleen in Nederland al honderden thuis zitten?


Als je vlieger wilt worden dan raad ik aan om airwork en pprune heel goed door te lezen. Er posten allerlei mensen uit de industrie en ze zeggen 1 ding: niet aan beginnen!

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:36 schreef WSquater het volgende:

Tja, ik heb het hier al iets eerder aangegeven: de beste zekerheid biedt de marine of de luchtmacht op dit moment. Een gratis opleiding, salaris vanaf het begin (dus ook als je nog niet je opleiding hebt afgerond), fysiek zul je erop vooruit gaan en qua discipline zal 't ook een stuk beter gaan (aangezien je toch een soldaat wordt). Het is, uiteraard, wel een stuk moeilijker om in de luchtmacht of de marine door de selectie (voor piloot) te komen. De nadelen mogen duidelijk zijn: je wordt een soldaat en loopt dus ook het risico om uitgezonden te worden.
Je wordt geen soldaat, je wordt officier. Maar inderdaad, vlieger bij de luchtmacht is een goede keus. Ik heb een aantal instructeurs/ex-f16 vliegers gesproken die erg makkelijk bij een maatschappij binnen komen, met andere woorden: maatschappijen hebben graag luchtmachtvliegers ;) Volgens mij heb je een contract van 10 jaar bij de luchtmacht.

[ Bericht 0% gewijzigd door Antwoordapparaat op 17-08-2012 21:53:54 ]
pi_115696391
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 21:19 schreef Antwoordapparaat het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar je dat gelezen hebt dat er wel banen zijn? Dan moet ik dat snel doorgeven aan 2 werkloze maatjes van mij die net van KLS komen. Er zal vast wel banen zijn bij blacklisted-maatschappijen. Daar wil je niet vliegen, dan word je in Europa nooit meer aangenomen omdat je bij een blacklist maatschappij hebt gevlogen. Maatschappijen in het Midden-oosten zoals Emirates nemen vaak alleen mensen uit UAE aan of expats. Vaak vereisen zij al gauw 4000 vlieguren.

In mijn ogen ben je behoorlijk gek als je min. 120.000 euro betaalt voor een beroep waar er momenteel en de komende jaren geen uitzicht op is. Hoe denk je kans te maken als er al alleen in Nederland al honderden thuis zitten?
Het klopt dat de betere maatschappijen in het Midden-Oosten en Azië vaak meer vlieguren vereisen, maar niet allemaal. Het zijn ook niet allemaal slechte maatschappijen hoor. Een simpele verklaring van die honderden piloten in Nederland: neem bijvoorbeeld die lijst bij de KLM. Daar staan een heleboel piloten op, volgens KLM, die per se bij de KLM willen werken.

Daar ligt het natuurlijk niet allemaal aan. Het gaat natuurlijk slecht met de markt en ik geloof ook best wel dat het zelfs in Azië en het Midden-Oosten nu wat moeilijker gaat, maar er zijn ook genoeg piloten in Nederland die er bewust voor kiezen om naar buitenlandse maatschappijen te kijken (dus verder dan Nederland/Duitsland/Engeland). Ik weet trouwens niet de 'laatste stand van zaken' wat betreft het piloot zijn in Azië (en dus het Midden-Oosten), maar ik herinner me dat een jaar geleden het nog redelijk goed mogelijk was.

Daarnaast ben ik het ook helemaal niet eens met je laatste stelling:

"In mijn ogen ben je behoorlijk gek als je min. 120.000 euro betaalt voor een beroep waar er momenteel en de komende jaren geen uitzicht op is."

Misschien gaat het volgend jaar nog slecht, maar over vijf jaar kan het bijvoorbeeld allemaal weer heel goed gaan. Daarnaast heb je het over die 120.000 euro. Ten eerste kan het veel goedkoper als je de opleiding in het buitenland volgt (elders in Europa) en ten tweede denk jij alleen maar aan 't geld in dat opzicht.

Als je piloot wilt worden, dan doe je dat - als het goed is - voor het vliegen of omdat je vliegtuigen geweldig vindt. Iemand die écht om vliegen geeft, doet het niet voor het - uiteindelijk na vele, vele jaren - 'grote geld'.

Als je echt zo van vliegen houdt en piloot wilt worden dan ga je er gewoon voor. Natuurlijk moet je rekening houden met de slechte _huidige_ omstandigheden. Natuurlijk staat het er nu niet even goed voor. Maar als vliegen je passie is, dan ga je er gewoon voor. Dan ken je de risico's: misschien duurt het nog jaren voordat je een echte baan als piloot hebt, maar misschien gaat het je ook aardig af (afhankelijk van vraag & aanbod). Maar als het dan lukt, dan doe je wel iets wat je graag wilt: dan zul je vaak vliegen en dan kom je, als het goed is, met héél veel plezier naar het werk.

Nogmaals, ik begrijp best dat je een ton neerleggen voor een opleiding te gek vindt - zeker nu er zo weinig aanbod is en heel veel vraag. Maar als het je passie is, dan ga je er toch voor? Waar het omgaat is dat je de risico's kent.

En die risico's probeer jij nu heel erg te benadrukken. Dat snap ik ook, maar ik denk - vind - dat als je echt een piloot wilt worden, je er gewoon voorgaat (zolang je je maar bewust bent van de risico's).

quote:
Je wordt geen soldaat, je wordt officier. Maar inderdaad, vlieger bij de luchtmacht is een goede keus. Ik heb een aantal instructeurs/ex-f16 vliegers gesproken die erg makkelijk bij een maatschappij binnen komen, met andere woorden: maatschappijen hebben graag luchtmachtvliegers ;) Volgens mij heb je een contract van 10 jaar bij de luchtmacht.
Ik snap wat je bedoelt, want je wordt soldaat, korporaal, onderofficier of officier. In het geval van piloot (of beter gezegd vlieger) bij de luchtmacht wordt je opgeleid tot officier - maar dat betekent niet dat je niet hetzelfde moet kunnen als een onderofficier, een korporaal of een soldaat. Ik had het beter moeten verwoorden, want je wordt inderdaad officier - maar met je "je wordt soldaat" bedoelde ik er eerder mee dat je in het leger gaat werken en het risico loopt om te worden uitgezonden. ;)

Edit: je hebt net je post iets aangepast. Nogmaals, ik snap best dat je heel erg de risico's wilt benadrukken. Als je de opleiding hebt afgerond is het simpelweg alles behalve zeker dat je aan een baan komt als piloot, maar tja, nogmaals, als je passie er ligt en je het liefst elke dag van het jaar zou willen vliegen... :)
pi_115697331
De media is ook een storende factor. Er zijn vaak erg tegenstrijdige berichten puur vanwege het feit dat ze maar deels de waarheid vertellen. Hier spelen de vliegscholen ook op in. Zij blijven namelijk benadrukken dat er genoeg banen te vinden zijn buiten Europa. Dat is waar, maar niet voor de net afgestudeerden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 21:56 schreef WSquater het volgende:
[..]
Tevens ben ik deels met je eens dat je je hart moet volgen. Maar als er een grote kans bestaat dat je uberhaupt niet zal gaan vliegen en met een enorme schuld opgezadeld zal zitten, vind ik dat je een reality check moet krijgen en je hoofd moet volgen ipv hart. Zoals je eerder zei, de luchtvaartindustrie is erg onvoorspelbaar. Wat als de huidige arbeidsmarkt nog 5-7 jaar lang hetzelfde blijft? Dan zal je schuld alleen maar toenemen om bijvoorbeeld je brevet te behouden, current te blijven, uren halen, medical tests etc. etc.

Kortom, het blijft een grote gok!
pi_115697577
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 22:20 schreef Antwoordapparaat het volgende:
De media is ook een storende factor. Er zijn vaak erg tegenstrijdige berichten puur vanwege het feit dat ze maar deels de waarheid vertellen. Hier spelen de vliegscholen ook op in. Zij blijven namelijk benadrukken dat er genoeg banen te vinden zijn buiten Europa. Dat is waar, maar niet voor de net afgestudeerden.

[..]

Tevens ben ik deels met je eens dat je je hart moet volgen. Maar als er een grote kans bestaat dat je uberhaupt niet zal gaan vliegen en met een enorme schuld opgezadeld zal zitten, vind ik dat je reality check moet krijgen en je hoofd moet volgen ipv hart. Zoals je eerder zei, de luchtvaartindustrie is erg onvoorspelbaar. Wat als de huidige arbeidsmarkt nog 5-7 jaar lang hetzelfde blijft? Dan zal je schuld alleen maar toenemen om bijvoorbeeld je brevet te behouden, current te blijven, uren halen, medical tests etc. etc.

Kortom, het blijft een grote gok!
Ik ben het helemaal met je eens wat dat betreft. Het blijft inderdaad een grote gok - en sommigen zullen zo'n gok nemen, anderen niet.

Ik denk dat een ander probleem is dat er ook veel personen zijn die piloot willen worden gewoon omdat het 'ze wel leuk lijkt' en verder niet veel over de risico's nadenken. Het klinkt immers allemaal zo makkelijk omdat je zo makkelijk een lening krijgt van de bank met een garantiefonds, etc., etc. - ik denk dat velen zich daar ook op verkijken.
pi_115697612
1. je wilt nu geen piloten opleiding volgen, geloof mij maar. KLM mag je vergeten de komende 10 jaar en de rest van de markt (nederlandse, europese en zelfs andere buitenlandse maatschappijn) stelt zo goed als niks voor. midden-oosten klinkt leuk, maar daar kom je niet binnen als joch met 200 uur op een cessna. als je 4000 uur op een heavy jet hebt, dan willen ze nog praten...

2. de gedachten dat een piloot goed verdiend zijn zwaar achterhaald. als je het voor het geld doet, dan gaat het so wie so niet lukken. bovendien zijn er banen waar je beter verdient. je kan wel een hoger startsalaris hebben dan je collega's, maar je collega's hebben geen 2 ton schuld (dit is zonder rente). en ze moeten geen dure verzekeringen afsluiten. als je realistisch gaat kijken naar wat je overhoudt als piloot, dan verdien je eigenlijk niks.

3. mocht je, ondanks wat hier verteld is, jouw "droom" willen waarmaken, blijf dan van alle vliegscholen af muv EPST, CTC of Lufthansa. Zonder VWO met N&T (met duits) en een HBO propedeuse zou ik er niet eens aan denken, laat maar staan beginnen!

:7
pi_115697898
Onlangs heeft een maatje van mij bij de bank geleend om in september aan een vliegopleiding te beginnen (en dan hebben we het niet eens over EPST/LH/CTC |:( ), ik had 'm bijna een stoot verkocht! Over een jaartje of 2 piept hij wel anders, helaas.
pi_115698043
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 22:33 schreef Antwoordapparaat het volgende:
Onlangs heeft een maatje van mij bij de bank geleend om in september aan een vliegopleiding te beginnen (en dan hebben we het niet eens over EPST/LH/CTC |:( ), ik had 'm bijna een stoot verkocht! Over een jaartje of 2 piept hij wel anders, helaas.
Tja, niet echt het meeste wijze op dit moment - nee. Maar als hij het écht, écht, écht wilt dan kan je 'm toch niet ompraten.
pi_115706753
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 22:36 schreef WSquater het volgende:

[..]

Tja, niet echt het meeste wijze op dit moment - nee. Maar als hij het écht, écht, écht wilt dan kan je 'm toch niet ompraten.
Als het inderdaad echt zijn ''passie'' is en er dagelijks mee bezig is, dan zal het toch nog wel goedkomen?
ADHD-C
pi_115708903
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 03:54 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Als het inderdaad echt zijn ''passie'' is en er dagelijks mee bezig is, dan zal het toch nog wel goedkomen?
Waarom zou dat zo zijn? Geen werk=geen werk, maakt niet uit hoe groot je 'passie' is...
Beneath the gold, bitter steel
pi_115709749
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 03:54 schreef LazyDave het volgende:

[..]

Als het inderdaad echt zijn ''passie'' is en er dagelijks mee bezig is, dan zal het toch nog wel goedkomen?
Je impliceert dus dat de honderden afgestudeerden die nu thuis zitten geen passie hebben? Passie = baangarantie? was het leven maar zo makkelijk :{
  zondag 30 september 2012 @ 18:35:14 #65
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_117431657
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_117439491
P2F hoogstwaarschijnlijk. Een baan bij KLM, Lufthansa, British Airways etc. kunnen zij wel vergeten. Dergelijke maatschappijen willen echt geen werknemers hebben met blacklisted maatschappijen op hun CV. Zeker in deze tijden niet, aanbod is vele malen groter.

quote:
Lion Air heeft onlangs voor een kleine achttien miljard euro 230 grote vliegtuigen bij Boeing besteld.
:') kunnen de vliegscholen weer lekker op inspelen, nieuwe zieltjes winnen.
pi_117439926
Ik hoop dat TS nog mee leest zodat hij zijn zoon misschien in de richting van een andere carrière kan helpen. Tenzij papa natuurlijk barst van het geld, dan zou ik het gewoon doen, dat piloot willen worden.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 17 oktober 2012 @ 10:45:17 #68
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_118073400
http://wordpiloot.nl

quote:
Er zijn volgens hem in Nederland al meer dan duizend thuiszittende piloten. „Sinds 2008 heeft twee derde van de afgestudeerden nog geen baan gevonden, ook niet in het buitenland. Dure werkgaranties blijken een wassen neus, omdat het om tijdelijke contracten gaat. De markt is verzadigd.”
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  woensdag 17 oktober 2012 @ 12:09:51 #69
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_118076266
Als je als afgestudeerde niet binnen 15 jaar je studieschuld + rente kunt afbetalen kom je toch gewoon in de schuldsanering terecht? Waarom zou dit bij piloten niet het geval zijn? Kan de overheid lekker dure opleidingen van 2 ton gaan betalen ..
  woensdag 17 oktober 2012 @ 12:10:52 #70
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_118076321
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:09 schreef Bangarang het volgende:
Als je als afgestudeerde niet binnen 15 jaar je studieschuld + rente kunt afbetalen kom je toch gewoon in de schuldsanering terecht? Waarom zou dit bij piloten niet het geval zijn? Kan de overheid lekker dure opleidingen van 2 ton gaan betalen ..
Wat betaalt de overheid in de schuldsanering dan?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_118076550
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:09 schreef Bangarang het volgende:
Als je als afgestudeerde niet binnen 15 jaar je studieschuld + rente kunt afbetalen kom je toch gewoon in de schuldsanering terecht? Waarom zou dit bij piloten niet het geval zijn? Kan de overheid lekker dure opleidingen van 2 ton gaan betalen ..
Volgens mij haal je allerlei principes door elkaar. Dit is geen studieschuld in de zin van studiefinanciering, maar een persoonlijke lening bij een bank of andere financierder. Daarbij wordt een studieschuld (lening voor hbo of wo opleiding via duo) na 15 jaar afbetalen verder vrij gescholden en kom je niet in de schuldsanering.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isabeau op 17-10-2012 12:23:24 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 17 oktober 2012 @ 12:57:34 #72
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_118078077
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:17 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Volgens mij haal je allerlei principes door elkaar. Dit is geen studieschuld in de zin van studiefinanciering, maar een persoonlijke lening bij een bank of andere financierder. Daarbij wordt een studieschuld (lening voor hbo of wo opleiding via duo) na 15 jaar afbetalen verder vrij gescholden en kom je niet in de schuldsanering.
En op basis waarvan wordt een lening door een bank aan 17/18-jarigen verstrekt dan? Omdat er 1/3e kans is dat ze na hun afstuderen een goedbetaalde baan zullen vinden?
  woensdag 17 oktober 2012 @ 13:11:44 #73
302853 themole
graaft totaal door.
pi_118078608
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 12:57 schreef Bangarang het volgende:

[..]

En op basis waarvan wordt een lening door een bank aan 17/18-jarigen verstrekt dan? Omdat er 1/3e kans is dat ze na hun afstuderen een goedbetaalde baan zullen vinden?
Zoals eerder gezegd, vage garantiefondsen en constucties. Vroeger moest je nog het huis van je ouders als borg stellen.
Niet altijd serieus
pi_118224199
Je mag ook niet kleurenblind zijn, dan nemen ze je niet aan :O.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')