quote:
quote:Op donderdag 16 augustus 2012 21:20 schreef KoningStoma het volgende:
Waar blijft dat HD filmpje van de landing?
Die is samengesteld uit alle vrijgegeven fotos tot nu toe. Er is dus nog meerquote:
Oudere hardware die zichzelf bewezen heeft wordt door de NASA als veiliger in gebruik ingeschat dan nieuwe hardware. Overcapaciteit is niet nodig, hiermee kan het ook.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 01:24 schreef Dawnbreaker het volgende:
trouwens waarom zijn de specs van de hardware van de curiosity zo raar. Intern geheugen 256 mb. geheugen 2 gb. processor: 600 mhz.
Ik las dat alle onderdelen "radiation hardened" zijn ivm de omstandigheden op mars, maar waarom dat niet wat betere specs. Dus verklaar mij hier de rede!
Wat de poster boven mij zegt, plus dat het ontwerp natuurlijk al vele jaren op de tekentafel heeft gelegen. Daarnaast zijn de specs eigenlijk best goed... Je moet niet vergeten dat normaal ontzettend veel rekenkracht gebruikt zodat we als mens kunnen kijken naar al die fancy interfaces en mooie (game)beelden op je computer/telefoon. Een robot heeft daar geen ene zak aan natuurlijk.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 01:24 schreef Dawnbreaker het volgende:
trouwens waarom zijn de specs van de hardware van de curiosity zo raar. Intern geheugen 256 mb. geheugen 2 gb. processor: 600 mhz.
Ik las dat alle onderdelen "radiation hardened" zijn ivm de omstandigheden op mars, maar waarom dat niet wat betere specs. Dus verklaar mij hier de rede!
Je moet het niet vergelijken met jouw PC die Vista draaitquote:Op vrijdag 17 augustus 2012 01:24 schreef Dawnbreaker het volgende:
Ja, er is uiteraard geen GUI, en alles is geschreven in C (volgens de Q&A sessie op reddit)quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 19:56 schreef gebrokenglas het volgende:
Lage kloksnelheden zegt weinig over de effectiviteit. Windows heeft gigantisch veel ballast en overhead...
De CPU's van het fly-by-wire system in een Airbus A320 zijn ook 'maar' 68010 powerpc en 80186 based chips, op 40 MHz. En dat gaat ook prima.
Dat ook. Maar de software van een specifiek apparaat zoals de rover of een Airbus zijn geprogrammeerd met één doel in gedachten. Die dingen hoeven niet zelf 'na te denken' over berekeningen of vervolgacties zoals een normale desktop/laptop/tablet dat wel moet. De CPU van een vliegtuig hoeft bijvoorbeeld alleen maar een (relatief) simpel mechanische actie uit te voeren, de condities en te nemen stappen zijn allemaal volledig uitgedacht en geprogrammeerd.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 20:23 schreef Montov het volgende:
[..]
Ja, er is uiteraard geen GUI, en alles is geschreven in C (volgens de Q&A sessie op reddit)
Yep. En als ze een nieuwe taak moeten uitvoeren gaan ze gewoon een nieuw OS erop zetten zoals nu met Curiosity.quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 20:28 schreef QBay het volgende:
[..]
Dat ook. Maar de software van een specifiek apparaat zoals de rover of een Airbus zijn geprogrammeerd met één doel in gedachten. Die dingen hoeven niet zelf 'na te denken' over berekeningen of vervolgacties zoals een normale desktop/laptop/tablet dat wel moet. De CPU van een vliegtuig hoeft bijvoorbeeld alleen maar een (relatief) simpel mechanische actie uit te voeren, de condities en te nemen stappen zijn allemaal volledig uitgedacht en geprogrammeerd.
Beetje OT maar deze past ook wel een beetje:quote:Op vrijdag 17 augustus 2012 18:43 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
We're NASA and We Know It (Mars Curiosity) Satire (17 aug, door NASAtelevision)
Als alle 2 computers het niet meer doen is het over en uit...quote:Op zaterdag 18 augustus 2012 12:05 schreef gebrokenglas het volgende:
Toch griezelig, het programmeren van zo'n ding op afstand... Als het mis gaat....
Dat heb ik al op mijn werk met het booten van een server - hopen dat 'ie weer terugkomt. Indien niet, dan moet ik naar de serverruimte op de andere lokatie. En da's maar een half uur rijden dus te overzien ... in dit geval is het einde oefening.
Maar er zullen vast wel fallback dingen aanwezig zijn....
quote:Op zondag 19 augustus 2012 03:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Curiosity's landing- 1 of her creator's POV
Ruim zeven jaar heeft Mark Rober gestoken in het op Mars zetten van Curiosity. In die tijd heeft hij zijn moeder verloren, een zoon gewonnen maar over-all een bijdrage geleverd aan de mensheid waar velen van ons alleen over kunnen dromen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |