Bloed doneren kan je niemand verplichten, maar als iemand dood is.. dan maakt het toch niet uit wat er met zijn of haar organen gebeurd? Voor mij zou het in ieder geval niets uitmaken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:02 schreef haan33 het volgende:
[..]
Hoezo? Je kunt niemand verplichten..
Klinkt leuk als je het zo stelt, tot het ten koste gaat van andere overheidstaken.quote:
Exact.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:04 schreef Era het volgende:
[..]
Bloed doneren kan je niemand verplichten, maar als iemand dood is.. dan maakt het toch niet uit wat er met zijn of haar organen gebeurd? Voor mij zou het in ieder geval niets uitmaken.
Dus als bijv. jouw huisdier overlijdt, mogen ze hem in 200 stukjes snijden en aan een leeuw voeren? Het is per slot van rekening maar een dooiequote:Op maandag 13 augustus 2012 15:04 schreef Era het volgende:
[..]
Bloed doneren kan je niemand verplichten, maar als iemand dood is.. dan maakt het toch niet uit wat er met zijn of haar organen gebeurd? Voor mij zou het in ieder geval niets uitmaken.
Vooral als nabestaande. "Ja, we hebben eruit gehaald wat we konden gebruiken. Hier heb je de rest terug."quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:04 schreef Era het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik jat ook altijd schoenen, kostuums en sieraden uit graven. Ze kunnen het toch niet meenemen.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:04 schreef Era het volgende:
[..]
Goed punt!quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:00 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het gros van de mensen die over de streep worden getrokken door die 1000 Euro, staan daar niet bij stil. Die hebben alleen Euro tekens in hun ogen.
quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:06 schreef Piye het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik jat ook altijd schoenen, kostuums en sieraden uit graven. Ze kunnen het toch niet meenemen.
Voor jou niet, voor anderen wel. Je zou niet voor anderen mogen denken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:04 schreef Era het volgende:
[..]
Voor iemand anders kan het wel wat uitmaken.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:04 schreef Era het volgende:
[..]
quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:08 schreef karton2 het volgende:
[..]
Voor iemand anders kan het wel wat uitmaken.
Dat is waar. Maar lijkt het jou niet geweldig als iedereen die een of meerdere organen nodig heeft, zo geholpen kan worden?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:08 schreef IShotTheMaid. het volgende:
[..]
Voor jou niet, voor anderen wel. Je zou niet voor anderen mogen denken.
Jouw ouder bepalen nou voor jou dat jij niet mag doneren, vind jij ook niet zo tof. Andersom zouden anderen het ook niet zo tof vinden
Nee, want ik vind dat keuzevrijheid er nooit onder zou mogen lijdenquote:Op maandag 13 augustus 2012 15:15 schreef Era het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar lijkt het jou niet geweldig als iedereen die een of meerdere organen nodig heeft, zo geholpen kan worden?
Ik zou trots zijn op mijn vader en moeder.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:06 schreef KingLysandus het volgende:
[..]
Vooral als nabestaande. "Ja, we hebben eruit gehaald wat we konden gebruiken. Hier heb je de rest terug."
Nee.quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:15 schreef Era het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar lijkt het jou niet geweldig als iedereen die een of meerdere organen nodig heeft, zo geholpen kan worden?
quote:26. Orgaandonatie
Iedere burger moet orgaandonor zijn, tenzij hij of zij hier schriftelijk bezwaar tegen maakt.
EENS:
• PVDA
Wij vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen weloverwogen een keuze maken, zodat er genoeg orgaandonoren zijn voor mensen die dat nodig hebben. Daarom benadert de overheid iedereen actief om een keuze te maken. Daarbij is de PvdA voorstander van het Belgische systeem: wanneer je uiteindelijk zelf geen keuze maakt, geef je daarmee toestemming voor orgaandonatie.
• CDA
We zullen mensen meer en duidelijker vragen na te denken over het donorschap. Iedereen is vrij om de keuze te maken om donor te worden of juist niet, maar we willen als overheid wel vragen hierover na te denken en een beslissing te nemen. Verder zal de overheid het donorschap actief stimuleren door het geven van duidelijke voorlichting over het donorschap.
• SP
Mensen kunnen aangeven dat ze geen donor willen zijn. Doen ze dat -na herhaalde berichtgeving daarover- niet, gaan we er van uit dat ze akkoord zijn.
• GL
Jaarlijks overlijden 200 mensen als gevolg van het tekort aan donororganen. Dat is onacceptabel en onnodig. Met een zorgvuldig vormgegeven ja, tenzij-systeem zullen meer mensen bewust nadenken over de vraag of zij wel of geen donor willen zijn na hun overlijden. Keuzevrijheid staat buiten kijf voor GroenLinks.
• D66
Nederland heeft een groot tekort aan orgaandonoren. Ondanks alle aandacht zoals formulieren bij gemeenteloketten, de Grote Donorshow en reclamecampagnes is van meer dan de helft van de mensen niet bekend of zij donor willen zijn. D66 vindt het onacceptabel dat jaarlijks 150 mensen overlijden, terwijl ze op de wachtlijst voor een orgaan staan. Mensen kunnen zich uiteraard te allen tijde uitschrijven als donor.
ONEENS:
• PvdD
De Partij voor de Dieren hecht zeer aan de individuele vrijheid en het zelfbeschikkingsrecht van burgers. Beslissingen die gaan over de dood en het eigen lichaam zijn zeer persoonlijk en kunnen zeer ingrijpend zijn voor nabestaanden op een moeilijk moment. Zulke beslissingen kunnen niet via een automatisme door de overheid genomen worden.
• PVV
Het is niet aan de overheid om te beslissen over iemands organen, dat is aan de burger zelf.
• CU
Mensen zijn vrij in hun keuze om donor te zijn. De ChristenUnie vindt dat mensen op meerdere momenten gevraagd mag worden of ze donor willen worden. Maar om van het donorschap een automatisme te maken gaat te ver. De overheid is geen eigenaar van het menselijk lichaam.
• SGP
De SGP vindt dat orgaandonatie een persoonlijke keuze van mensen is en blijft. Elke claim van de overheid op organen via het stelsel van orgaandonatie, mag niet worden goedgekeurd. Wel vindt de SGP het goed als er meer aandacht voor goede voorlichting en zorgvuldige procedures in ziekenhuizen komt.
• VVD
Mensen hebben recht op zelfbeschikking, zij mogen zelf een keuze maken of zij organen doneren of niet. Zij mogen ook twijfelen, of geen keuze te maken. De VVD is tegen een systeem waarin de overheid bepaalt dat iedereen orgaandonor is tenzij je dit expliciet niet wilt, maar wil juist bevorderen dat mensen bewust de keuze maken om hun organen te doneren. Als iemand een keuze maakt, moet deze worden gerespecteerd.
Vraag 26 van de stemwijzer.nl
Precies zoals ik het verwachtequote:
Ik heb eens in gevuld. De mensen die het op het moment echt niet willen zullen dat wel aangevenquote:
Ik blijf het vreemd vinden dat D66 voor is. Dat is toch wel dé partij (vinden ze zelf vooral) die prat gaat op vrijheid voor het individu. En nee, dwingen iemand een keuze te maken is geen vrijheid omdat elk persoon zelf beslist waar hij/zij zich mee bezig houdt.quote:
quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:32 schreef karton2 het volgende:
[..]
Ik blijf het vreemd vinden dat D66 voor is. Dat is toch wel dé partij (vinden ze zelf vooral) die prat gaat op vrijheid voor het individu. En nee, dwingen iemand een keuze te maken is geen vrijheid omdat elk persoon zelf beslist waar hij/zij zich mee bezig houdt.
Defintief eind einde van liberale partijen in Nederland imho.
quote:Nederland heeft een groot tekort aan orgaandonoren. Ondanks alle aandacht – zoals formulieren bij gemeenteloketten, de Grote Donorshow en reclamecampagnes – is van meer dan de helft van de mensen niet bekend of zij donor willen zijn. D66 vindt het onacceptabel dat jaarlijks 150 mensen overlijden, terwijl ze op de wachtlijst voor een orgaan staan. Mensen kunnen zich uiteraard te allen tijde uitschrijven als donor.
quote:
Was zelf ook aan het uitpluizen wat ze nou precies zeggen over de vrijheid van keuze en zoals jij al aangeeft het donorschap. Het wringt nogal wat ze her en der schrijven in hun programma.quote:Als sociaal-liberale partij streeft D66 naar een zo groot mogelijke
vrijheid voor het individu om zijn leven vorm te geven naar eigen
inzicht. Zelfbeschikking is voor ons een kernwaarde. Wij stellen dit
begrip centraal in het besef dat geen mens een eiland is. In een druk
land en een complexe samenleving als de onze, raken onze vrijheden
elkaar snel. Hierdoor brengt vrijheid altijd verantwoordelijkheid
voor het geheel met zich mee. Vrijheid wordt gewaarborgd door
een overheid die burgers vrij laat en tegelijkertijd vrij maakt.
Onze vrijheid staat onder druk. Merkwaardig genoeg mede door
toedoen van partijen die het woord ‘vrijheid’ zelfs in hun partijnaam
hebben opgenomen. Zij knabbelen aan onze rechtsstaat en onze
democratie. Maar ook door inbreuken op privacy en dreigende
begrenzing van zelfbeschikking.
Als het verplicht zou zijn en de overledene het niet zou willen en de nabestaanden ook niet?quote:Op maandag 13 augustus 2012 15:17 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
Ik zou trots zijn op mijn vader en moeder.
Ik neem aan dat je op post #92 doelt.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |