abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:44:53 #26
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_115559250
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 12:51 schreef ATON het volgende:

[..]

En dit terwijl Genesis al een ' vrije interpretatie ' is van de Akkadische tekst. Nog even doorgaan en we zitten bij Harry Potter.
Dat zou te veel eer voor de bijbel zijn. Het verhaal van HP is veel te consistent.

OT: Ik ken alleen de tekst van: naar zijn ( ons ) evenbeeld. En die is, zoals meestal in de bijbel op cruciale punten, veeeeeel te vaag. Dus ja, misschien wel. Of misschien niet! Je mag kiezen m.i.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_115559395
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Was mijn vraag niet duidelijk genoeg ?
Nee, kennelijk niet. Ik snap niet wat je met "Het begrip Elohim" bedoelt; het specifieke woord (etymologie), het idee van meerdere goden, het idee om een meervoud voor 1 god te gebruiken... "Elohiem" staat voor "God" of "Goddelijke wezens" oid, dus dat dat begrip al langer bekend was lijkt me nogal wiedes.

[ Bericht 23% gewijzigd door Haushofer op 14-08-2012 16:42:48 ]
pi_115559440
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:37 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Elohim zou volgens onderzoekers zoals Zacharia Sitchin...
Je bedoelt deze Sitchin? Dat lijkt me nogal een crackpot, eerlijk gezegd.
pi_115561712
Volgens mij is de mens goddelijk. Dat de mens de enige in zijn soort is die dit bewustzijn kan ontwikkelen.
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:44:37 #30
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_115561882
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, dan zeg je dus in feite dat ATON verkeerd zit als hij zegt dat Elohim afstamt van die Goden uit Mesopotamië? Hoe weet jij trouwens zo zeker dat die Heiser zo betrouwbaar is? Is hij geen christen of Jood die de eigen godsdienst zit te verdedigen?
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_115563057
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:48 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nee, kennelijk niet. Ik snap niet wat je met "Het begrip Elohim" bedoelt; het specifieke woord (etymologie), het idee van meerdere goden, het idee om een meervoud voor 1 god te gebruiken... "Elohiem" staat voor "God" of "Goddelijke wezens" oid, dus dat dat begrip al langer bekend was lijkt me nogal wiedes.
O, dan was ik toch voldoende duidelijk dat voor de Judeeërs Elohim het enkelvoud god betekend, maar in de Soemerische versie Elohim de meervoudsvorm is voor ' goddelijke wezens '. En gezien de Soemerische versie de oudste is kan je de rest wel zelf invullen zeker ?
pi_115563104
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 16:44 schreef MetalIsAwesome het volgende:

[..]

Ok, dan zeg je dus in feite dat ATON verkeerd zit als hij zegt dat Elohim afstamt van die Goden uit Mesopotamië?
Nou, ik zie het verband niet direct, nee. Dat er Babylonische invloeden in het Joodse scheppingsverhaal lijkt me overduidelijk, maar of dit ook specifiek voor het Godsconcept geldt is een andere vraag.

quote:
Hoe weet jij trouwens zo zeker dat die Heiser zo betrouwbaar is? Is hij geen christen of Jood die de eigen godsdienst zit te verdedigen?
Ik weet niet hoe betrouwbaar hij is, ik denk alleen dat hij gelijk heeft in zijn analyse :) Iets wat je overigens zelf kunt natrekken.
pi_115563150
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 15:49 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Of misschien bedoeld hij deze wel:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sitchin
pi_115563276
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:09 schreef ATON het volgende:

[..]

O, dan was ik toch voldoende duidelijk dat voor de Judeeërs Elohim het enkelvoud god betekend, maar in de Soemerische versie Elohim de meervoudsvorm is voor ' goddelijke wezens '.
Dat kan het in het Hebreeuws ook prima betekenen, dus je dikgedrukte klopt sowieso niet. "Elohiem" kunnen b.v. ook "engelen" zijn. Daarnaast wordt het als bijvoeglijk naamwoord gebruik.

Waar haal je trouwens vandaan dat "elohiem" uit het Sumerisch komt? :)
pi_115563281
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:10 schreef Haushofer het volgende:
Nou, ik zie het verband niet direct, nee. Dat er Babylonische invloeden in het Joodse scheppingsverhaal lijkt me overduidelijk, maar of dit ook specifiek voor het Godsconcept geldt is een andere vraag.
En daar weet jij op dit moment nog geen raad mee ?
pi_115563365
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:13 schreef ATON het volgende:

[..]

En daar weet jij op dit moment nog geen raad mee ?
Ik weet niet zeker of de woorden "annunaki" en "elohim" etymologisch verwant zijn, dat zou ik moeten opzoeken :)

-edit Het Akkadische "il/ilu", zoals in Bab-ilu, is inderdaad verwant aan het Hebreeuwse "eel", maar ik zie "elohim" zou gauw niet in bronnen opduiken.
pi_115563519
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:13 schreef Haushofer het volgende:
Dat kan het in het Hebreeuws ook prima betekenen. "Elohiem" kunnen b.v. ook "engelen" zijn. Daarnaast wordt het als bijvoeglijk naamwoord gebruik.
Dat mag voor mijn part in het Hebreeuws elfjes of kaboutertjes betekenen. Punt is dat dit een leenwoord is uit een oudere cultuur waar dit wél een meervoudsvorm was voor ' goddelijke entiteiten '. En als in Genesis staat; ' Laten wij de mens maken naar ons beeld ' , sloeg dit dan op JHWH en zijn engelen, of kon hij de klus allen wel klaren. Als het enkel op de ' engelen ' slaat, missen we wel een paar vleugeltjes niet ? Zie je nu zelf niet in hoe lachwekkend uw betoog is ?
pi_115563637
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat mag voor mijn part in het Hebreeuws elfjes of kaboutertjes betekenen. Punt is dat dit een leenwoord is uit een oudere cultuur waar dit wél een meervoudsvorm was voor ' goddelijke entiteiten '.
Kun je hier dan es een bron voor aangeven? Ik kan het zo gauw niet vinden :)

quote:
En als in Genesis staat; ' Laten wij de mens maken naar ons beeld ' , sloeg dit dan op JHWH en zijn engelen, of kon hij de klus allen wel klaren.
Dat kan goed op god en zijn garde slaan, inderdaad, als in de titel "JHWH tseva'ot". Je ziet later in Genesis 6 ook dat er gesproken wordt over "gevallen engelen", of "nefilim".
pi_115563643
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik weet niet zeker of de woorden "annunaki" en "elohim" etymologisch verwant zijn, dat zou ik moeten opzoeken :)
O, even geweer van schouder wisselen ? Je had het hier wel over het Godsconcept en niet over de etymologische verwantschap van annunaki en elohim.
pi_115563964
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:21 schreef Haushofer het volgende:

Dat kan goed op god en zijn garde slaan, inderdaad, als in de titel "JHWH tseva'ot". Je ziet later in Genesis 6 ook dat er gesproken wordt over "gevallen engelen", of "nefilim".
O kijk dan toch. En weet je dan ook toevallig wat de oorspronkelijke betekenis was voor ' gevallen nefilim/annunaki ' ? ( engelen hebben ze er pas later van gemaakt. Dit gaat van ' zonen ' over ' hemelbewoners ' tot ' engelen ' . Moet je de verschillende Job-versies er maar eens bijhalen )
Ik zal je al een hint geven: Als een duivenmelker spreekt over : " mijn duiven zijn gevallen ", wat wil dit 'vakjargon' zeggen ?
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:06:52 #41
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_115567220
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:28 schreef ATON het volgende:
Dit gaat van ' zonen ' over ' hemelbewoners ' tot ' engelen ' . Moet je de verschillende Job-versies er maar eens bijhalen )
Je maakt me nieuwsgierig, gaat dit over Job 38:7?
I thought you thought
pi_115568353
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:06 schreef Scabies het volgende:
Je maakt me nieuwsgierig, gaat dit over Job 38:7?
Nee, ik bedoel Job 2:1

- Groot Nieuwsbijbel : Leden van het hemelse hof.
- Willibrord: Hemelingen.
- Staten ( Jongbloed): kinderen Gods.
- Herziene Staten: zonen van God.
- NBV: Hemelbewoners.

Tja, ze kunnen al moeilijk schrijven Elohim of Nefilim, dat zou te veel opvallen. :)
  dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:47:25 #43
340994 Scabies
Ab asino lanam quaeris.
pi_115568745
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Nee, ik bedoel Job 2:1

- Groot Nieuwsbijbel : Leden van het hemelse hof.
- Willibrord: Hemelingen.
- Staten ( Jongbloed): kinderen Gods.
- Herziene Staten: zonen van God.
- NBV: Hemelbewoners.

Tja, ze kunnen al moeilijk schrijven Elohim of Nefilim, dat zou te veel opvallen. :)
Ja precies, in 37:8 ook precies zo:
-Gods zonen
-hemelse hof
-Gods kinderen
enz.

Maar wat bedoelde je in die vergelijking met gevallen duiven? Dat ze hun poten scheef hebben staan of zo? :P
I thought you thought
pi_115568847
Er staat gewoon Benee elohim, letterlijk kinderen van god.
pi_115568906
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 17:28 schreef ATON het volgende:

[..]

O kijk dan toch. En weet je dan ook toevallig wat de oorspronkelijke betekenis was voor ' gevallen nefilim?
Een opvatting is dat het vanuit het aramees met giganten oid vertaald kan worden.
pi_115569570
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:51 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Een opvatting is dat het vanuit het aramees met giganten oid vertaald kan worden.
Dat weet ik, maar dat is geen antwoord op mijn vraag zou ik denken.
pi_115569599
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 20:08 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar dat is geen antwoord op mijn vraag zou ik denken.
Nou, brand maar weer los.
pi_115570002
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 19:47 schreef Scabies het volgende:
Maar wat bedoelde je in die vergelijking met gevallen duiven? Dat ze hun poten scheef hebben staan of zo? :P :D
Zo te merken ben je niet met duivensport vertrouwd. Men bedoeld met ' mijn duiven zijn gevallen ' dat de beestjes geland zijn op het til. ' Gevallen Nephilim ' zou kunnen betekenen : zijn vanuit het firmament op aarde geland. Er zou anders duidelijk staan: De IN ONGENADE gevallen Nephilim. Op wiki kan je de joodse versie lezen ( en de bijhorende folklore over reuzen en dwergen ;) )
pi_115570059
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 augustus 2012 20:09 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, brand maar weer los.
Dat zou je willen he ? Lekker niet. Doeiiii
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')