7,50quote:Op maandag 13 augustus 2012 03:43 schreef highender het volgende:
Zal wel hoor, de bijbel is tenslotte door de mens zelf geschreven, dan is het wel zo handig deze een goddelijke status te verlenen.
Weer of geen weer, prijs de heer.
In Genesis is er sprake van ' goden ' en niet God. Misschien kunnen we zoals Spouwerranger de vraag stelt, wat we moeten verstaan onder ' goden '. Dan de vraag met welk rekenkundig stelsel men werkte. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_wiskundequote:Op maandag 13 augustus 2012 07:46 schreef Dieter_Dengler het volgende:
Ik weet het niet. In Genesis wordt gesproken over een maximale leeftijd voor de mens, vastgesteld door god op 120 jaar, omdat de mens anders teveel op god lijkt. De eerste mensen werden zo'n 900 jaar oud.
Ben ik mee eens. Wat zit hier achter deze oeroude legende? Als we nu spreken over iemand die kan vliegen, denken we automatisch aan iemand met een vliegbrevet en een toestel. Maar stel nu dat je dit aan iemand vertelt die nog nooit een vliegtuig gezien heeft, wat gaat die zich daarbij voorstellen.quote:Ik vind het moeilijk te bepalen. Er lijken meerdere weerbarstigheden in te staan. Dit komt waarschijnlijk voort uit dat de Bijbel een verzameling vertellingen van verschillende auteurs is.
Dat klopt. Al wordt al snel gesproken over God, mijn heer in enkelvoud. Moet zeggen dat ik een beetje vlak en puur uit interesse lees, dus misschien niet alles even scherp opneemquote:Op maandag 13 augustus 2012 08:49 schreef ATON het volgende:
[..]
In Genesis is er sprake van ' goden ' en niet God. Misschien kunnen we zoals Spouwerranger de vraag stelt, wat we moeten verstaan onder ' goden '. Dan de vraag met welk rekenkundig stelsel men werkte. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_wiskunde
Bij het omzetten van het ene naar het andere stelsel kunnen er fouten optreden.
[..]
Ben ik mee eens. Wat zit hier achter deze oeroude legende? Als we nu spreken over iemand die kan vliegen, denken we automatisch aan iemand met een vliegbrevet en een toestel. Maar stel nu dat je dit aan iemand vertelt die nog nooit een vliegtuig gezien heeft, wat gaat die zich daarbij voorstellen.
‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken;quote:Op maandag 13 augustus 2012 10:41 schreef starla het volgende:
'Vervolgens besloot God de mens te maken, naar zijn evenbeeld...'
Dat is de moderne interpretatie om het nog een beetje acceptabel te houden voor een grote groep.quote:Op maandag 13 augustus 2012 04:49 schreef DJ_Scuff het volgende:
[..]
7,50
Ja, de bijbel is niet bedoelt om letterlijk te nemen, maar om te worden geïnterpreteerd.
En dit terwijl Genesis al een ' vrije interpretatie ' is van de Akkadische tekst. Nog even doorgaan en we zitten bij Harry Potter.quote:Op maandag 13 augustus 2012 04:49 schreef DJ_Scuff het volgende:
Ja, de bijbel is niet bedoelt om letterlijk te nemen, maar om te worden geïnterpreteerd.
Dat is de bedoeling die men daar tegenwoordig achter zoekt aangezien het letterlijk nemen van de Bijbel nogal lastig vol te houden is.quote:Op maandag 13 augustus 2012 04:49 schreef DJ_Scuff het volgende:
Ja, de bijbel is niet bedoelt om letterlijk te nemen, maar om te worden geïnterpreteerd.
Dat denk ik ook, maar nog moeilijk te ontcijferen in de Bijbel-versie.quote:Op maandag 13 augustus 2012 13:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is de bedoeling die men daar tegenwoordig achter zoekt aangezien het letterlijk nemen van de Bijbel nogal lastig vol te houden is.
Wat de oorspronkelijke auteurs ermee bedoelden valt moeilijk vast te stellen, maar dat die daarmee een letterlijke uitleg bedoelden lijkt me eigenlijk niet eens zo onwaarschijnlijk.
Elohiem hoeft niet perse te staan voor meerdere goden, net zoals shamajim niet staat voor meerdere hemelen of panim niet staat voor meerdere gezichten.quote:Op maandag 13 augustus 2012 08:49 schreef ATON het volgende:
[..]
In Genesis is er sprake van ' goden ' en niet God. Misschien kunnen we zoals Spouwerranger de vraag stelt, wat we moeten verstaan onder ' goden '.
Staat ook niet voor meerdere goden, als je begrijpt wat ik bedoel. In elk geval is hier sprake van een meervoudsvorm.quote:Op maandag 13 augustus 2012 22:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Elohiem hoeft niet perse te staan voor meerdere goden, net zoals shamajim niet staat voor meerdere hemelen of panim niet staat voor meerdere gezichten.
Als het geen meerdere goden betreft, wat betekent dat meervoud dan volgens jou?quote:Op maandag 13 augustus 2012 22:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Staat ook niet voor meerdere goden, als je begrijpt wat ik bedoel. In elk geval is hier sprake van een meervoudsvorm.
Is Elohim volgens jou nu een enkelvouds- of een meervoudsvorm? Stop je bij de versie van de joden of wil je verder naar de bron van deze naam? En met een antwoord " het zou kunnen " schieten we hier niet op.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Als het geen meerdere goden betreft, wat betekent dat meervoud dan volgens jou?
Het is een meervoudsvorm, maar dat zijn veel meer woorden in het Hebreews die toch een enkelvoud uitdrukken, dus dat zegt verder weinig. Op die manier zou je de woorden voor hemel, water, gezicht, Jeruzalem, etc. ook kunnen terugzoeken in oudere geschriften.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 09:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Is Elohim volgens jou nu een enkelvouds- of een meervoudsvorm?
Ik heb het niet over de Hebreeuwse versie, maar de originele waar de Hebreeërs het vandaan hebben. Om in hun monotheïsme te passen laten ze uitschijnen dat dit een enkelvoud is. Het begrip Elohim bestaat reeds langer dan het jodendom, en daar gaat het om.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 13:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het is een meervoudsvorm, maar dat zijn veel meer woorden in het Hebreews die toch een enkelvoud uitdrukken, dus dat zegt verder weinig. Op die manier zou je de woorden voor hemel, water, gezicht, Jeruzalem, etc. ook kunnen terugzoeken in oudere geschriften.
Je bedoelt het woord an sich? Dus etymologisch?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 14:03 schreef ATON het volgende:
Het begrip Elohim bestaat reeds langer dan het jodendom, en daar gaat het om.
Elohim zou volgens onderzoekers zoals Zacharia Sitchin reeds bij de mesopotamiërs en hun religie terug te vinden zijn, die meervoudsgoden zouden staan voor Enki, Enlil en dergelijke, die ze in de Bijbel allemaal in een God gedaan hebben zeg maar, maar daar nog afzonderlijk waren en niet bij elkaar gestopt.quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt het woord an sich? Dus etymologisch?
Was mijn vraag niet duidelijk genoeg ?quote:Op dinsdag 14 augustus 2012 15:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je bedoelt het woord an sich? Dus etymologisch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |