abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_116020770
Oh okay, vector in vector kan ik wel proberen (wist niet dat dat kon).

Het probleem wat ik nog heb is dat je met getline een string krijgt die de hele regel bevat. Ik weet wel dat ik met string_naam[x] toegang krijg tot element x, maar hoe scheidt ik het best alle integers?
pi_116021090
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 13:32 schreef thenxero het volgende:
Oh okay, vector in vector kan ik wel proberen (wist niet dat dat kon).

Het probleem wat ik nog heb is dat je met getline een string krijgt die de hele regel bevat. Ik weet wel dat ik met string_naam[x] toegang krijg tot element x, maar hoe scheidt ik het best alle integers?
Jahoor, vrijwel alles kan in een vector. Uit mijn hoofd is alleen een (non-throwing) copy constructor vereist.

quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 12:06 schreef GS42 het volgende:

[..]

Het bestand per regel inlezen met getline (díe getline, er is ook een andere). Per regel stop je dan de string die je hebt gelezen in een std::istringstream. Uit de stringstream kan je daarna getallen halen met operator>>.
Had je problemen met de istringstream methode? Volgens mij vraag je namelijk naar bovenstaande, maar misschien was ik onduidelijk of snap ik je vraag niet.
"Slechts diegene mag slopen die iets beters kan bouwen."
pi_116021306
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 13:40 schreef GS42 het volgende:
[..]

Had je problemen met de istringstream methode? Volgens mij vraag je namelijk naar bovenstaande, maar misschien was ik onduidelijk of snap ik je vraag niet.
Ja klopt, ik weet niet hoe dat werkt. Een korte voorbeeldcode zou wel fijn zijn.
pi_116021733
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 13:46 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ja klopt, ik weet niet hoe dat werkt. Een korte voorbeeldcode zou wel fijn zijn.
Nou, okay dan. ;)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
#include <iostream>
#include <string> // for std::string, std::getline
#include <fstream> // for std::ifstream
#include <sstream> // for std::istringstream

int main() {

// open file
    std::ifstream file("input.txt");

// read file per line
    std::string line;
    while (std::getline(file, line)) {
        // now [line] contains a line from input.txt

// create istringstream filled with [line]
        std::istringstream iss(line);

// extract all numbers from [iss]
        unsigned temp;
        while (iss >> temp)
            std::cout << temp << ' ';

std::cout << '\n';
    }
}

Dit moet op jouw bestandsformaat werken. De truc zit in de istringstream: deze neemt een string en doet zich daarna voor als istream. Hierdoor kan je uit het object lezen alsof het een bestand is. De istringstream en ostringstream (doet het tegenovergestelde) zijn vrij nuttig en het is een goed idee je er eens in te verdiepen.
pi_116022135
Bedankt! Weet je misschien een site waar dit allemaal helder uitgelegd wordt? Er zijn zoveel dingen... istream ifstream ofstream ostream getline cin cout << >> stringstream dat ik de bomen door het bos niet meer zie.

En wat betekent 'unsigned temp' precies? Ik weet wel dat je unsigned kan gebruiken in combinatie met int, bijvoorbeeld 'unsigned int'. Maar wat als er geen type na unsigned komt?
pi_116022395
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:07 schreef thenxero het volgende:
Bedankt! Weet je misschien een site waar dit allemaal helder uitgelegd wordt? Er zijn zoveel dingen... istream ifstream ofstream ostream getline cin cout << >> stringstream dat ik de bomen door het bos niet meer zie.
In de OP (hebben jullie 'em al wat uitgebreid?) staat onder andere een link naar de C++ Annotations. Volgens mij is deze pagina wel nuttig. Het is geen simpele pagina, maar dan heb je wel gelijk het volledige overzicht.

quote:
En wat betekent 'unsigned temp' precies? Ik weet wel dat je unsigned kan gebruiken in combinatie met int, bijvoorbeeld 'unsigned int'. Maar wat als er geen type na unsigned komt?
'unsigned' is hetzelfde als 'unsigned int' :P
pi_116022795
Het ziet er verschrikkelijk uit, maar dat zal ik maar eens gaan doorlezen dan.
pi_116023003
Als ik een class C aanmaak, implementeer ik ook meteen een functie
1std::ostream& operator<<(std::ostream&, const C&);
Handig voor testen en debuggen! Met std::cout kun je je object op het scherm zetten, en met stringstreams kun je je object in een string omzetten, mocht dat nodig zijn.
pi_116023561
quote:
14s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:22 schreef thenxero het volgende:
Het ziet er verschrikkelijk uit, maar dat zal ik maar eens gaan doorlezen dan.
Wat ziet er verschrikkelijk uit?
pi_116023866
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:39 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Wat ziet er verschrikkelijk uit?
Die pagina met alle streams en zo. Ik vind het in het algemeen leuk om C++ te leren, maar daar zie ik tegenop. Noodzakelijk kwaad.
pi_116023919
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:46 schreef thenxero het volgende:

[..]

Die pagina met alle streams en zo. Ik vind het in het algemeen leuk om C++ te leren, maar daar zie ik tegenop. Noodzakelijk kwaad.
Het is toch overzichtelijk?
Wil je alles in kleurtjes en plaatjes ofzo...?
pi_116023980
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:47 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ja, het is ook waar ik naar op zoek was. To the point en overzichtelijk. En er zijn ook plaatjes :) . Maar leuk is anders...
pi_116024375
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:47 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ik vind het een vreselijke pagina. Het staat vol met grijze informatie, tekst en voorbeeldcode staat door elkaar en het document is gigantisch. Daarnaast worden hoofd- en bijzaken niet goed gescheiden waardoor je snel in de details van error- of formatting flags zit te kijken terwijl dit niet erg belangrijk is om te kunnen werken met streams.

Maar de informatie op zich is goed en de moeite waard om er doorheen te bijten. Ik kan me alleen prima voorstellen dat 9 op de 10 mensen er niet aan beginnen. Het is een gedetailleerd overzicht, geen tutorial.
pi_116024784
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:57 schreef GS42 het volgende:

[..]

Ik vind het een vreselijke pagina. Het staat vol met grijze informatie, tekst en voorbeeldcode staat door elkaar en het document is gigantisch. Daarnaast worden hoofd- en bijzaken niet goed gescheiden waardoor je snel in de details van error- of formatting flags zit te kijken terwijl dit niet erg belangrijk is om te kunnen werken met streams.

Maar de informatie op zich is goed en de moeite waard om er doorheen te bijten. Ik kan me alleen prima voorstellen dat 9 op de 10 mensen er niet aan beginnen. Het is een gedetailleerd overzicht, geen tutorial.
Gelukkig ligt het niet aan mij :7 .
pi_116028081
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 14:57 schreef GS42 het volgende:

[..]
Het is inderdaad meer een documentatie.
Ik vind dat wel lekker lezen :)

Maar misschien kan code wel in een box, is wat makkelijker lezen.
Is dat in de gedrukte versie ook niet het geval?
pi_116535457
Aah mooi dat hier ook iets staat over C++. Ik heb een heleboel vragen:

Mijn vraag gaat hierover:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#include<stdio.h>
#include <conio.h>
int main(void)
{
float getal, som=0, gemiddelde;
int teller=0;
printf("Voer 10 getallen in (sluit af met een negatief getal) -> ");
scanf("%f",&getal);
while(getal > 0)
   {
      som+=getal;
      scanf("%f",&getal);
      teller++;
   }
gemiddelde = som / teller;
printf("Het gemiddelde van de %d getallen is = %.2f",teller,gemiddelde);
getchar();   
getchar();
return 0;
}
Tussen elk getal zet je een spatie. De som is dus gelijk aan een getal + 1? Dus als je een 1 invoert wordt de som gelijk aan 2? De teller krijgt er steeds +1 bij zolang er getallen > 0 ingevoerd worden. Dat snap ik.

Stel ik voer 1 9 8 5 -4 in.

som = getal + 1
som = 1 + 1
teller = 1

gemiddelde = (1 + 9 + 8 + 5 + 1 + 1 +1 + 1)/(1+1+1+1) = Ik kom er niet uit. Iemand die me kan helpen?

Druk het laatste getal en het voorlaatste getal (in die volgorde) af van een rij

Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik heb nu dit programma:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
#include<stdio.h>
#include <conio.h>
int main(void)
{
 float getallen;
printf("voer getallen in");
scanf("%d", getallen);

getchar();   
getchar();
return 0;
}

Voor woorden is dit een eitje: gwn char string[5], bij iemand die 'Joop" intikt kun je zo elke letter van het woord benoemen.
Er wordt in ieder geval een '%f-file' van ieder getal gemaakt. Hoe kan ik deze getallen onderschijden? De float bestaat uit een reeks getallen, bv: 6 7 8 1. Ik kan hem getal voor getal in laten lezen, maar ik moet ieder getal een benaming geven voor deze opdracht. Kan iemand me verder helpen?

[ Bericht 22% gewijzigd door dfdsdfds op 08-09-2012 15:48:16 ]
pi_116535567
Kun je je code in [code]-tags zetten? Dat leest wat prettiger.
pi_116535731
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:41 schreef dfdsdfds het volgende:
gemiddelde = (1 + 9 + 8 + 5 + 1 + 1 +1 + 1)/(1+1+1+1) = Ik kom er niet uit. Iemand die me kan helpen?
Dit moet je eerst naar een float (of double) casten, anders voert-ie een integer deling uit en dat is gewoon afgerond naar beneden.
pi_116535838
quote:
De float bestaat uit een reeks getallen, bv: 6 7 8 1. Ik kan hem getal voor getal in laten lezen, maar ik moet ieder getal een benaming geven voor deze opdracht. Kan iemand me verder helpen?
Een float is 1 enkel getal, en geen reeks getallen. Je moet de getallen in een array (of beter: een vector) van floats stoppen.
pi_116535865
Bij dit programma moet een naam 5 keer in 4 rijen afgedrukt worden.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
#include<stdio.h>
#include <conio.h>
int main(void)
{
    int r = 0;
    int a = 0;
    char v_naam[25];
    printf("Voer uw voornaam in -> ");
    scanf("%s", &v_naam);

for (a=1; a<21; a++)

{
    printf("%s\t", v_naam);
    if (a % 5 == 0)
    {
        printf("\n"); 
    }
    }

getchar();
    getchar();
    return 0;
}

Wat betekent die
1if (a % 5 == 0)
in godsnaam :? Na 5 'a's' moet er een witregel geplaatst worden. Zonder deze regel werden er gwn 20 namen onder elkaar gezet. Het == teken betekent 'is gelijk aan'. Als ik voor a 5 invoer staat er dus
1if (5 % 5 == 0)
. Wat betekent de % hier?
pi_116536064
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:55 schreef thabit het volgende:

[..]

Een float is 1 enkel getal, en geen reeks getallen. Je moet de getallen in een array (of beter: een vector) van floats stoppen.
Waarom staat er dan maar een keer %f als ik 5 6 4 3 invoer? Dan wordt er toch 5 6 4 3 in de float gestopt en word de float getal voor getal verwerkt?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
printf("Voer 10 getallen in (sluit af met een negatief getal) -> ");
scanf("%f",&getal);
while(getal > 0)
   {
      som+=getal;
      scanf("%f",&getal);
      teller++;
   }
gemiddelde = som / teller;
Stel ik voer 1 4 5 -1 in. Dan scant hij toch al deze 4 getallen? Ik zie toch maar een keer %f staan? Eerst wordt het eerste getal gescand. Het getal is >0 dus wordt het in de while loop gepropt. Vervolgens word er gezegd dat de soms gelijk is aan het getal +1 (waarom dat?), het getal wordt gescand en de teller krijgt er +1 bij. Dit gebeurd net zolang totdat er een negatief getal komt. Hoe is de totaal som tot stand gekomen? Heeft hij nu alle sommen bij elkaar opgeteld of zo?
pi_116536379
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:03 schreef dfdsdfds het volgende:

[..]

Waarom staat er dan maar een keer %f als ik 5 6 4 3 invoer? Dan wordt er toch 5 6 4 3 in de float gestopt en word de float getal voor getal verwerkt?
[ code verwijderd ]

Stel ik voer 1 4 5 -1 in. Dan scant hij toch al deze 4 getallen? Ik zie toch maar een keer %f staan? Eerst wordt het eerste getal gescand. Het getal is >0 dus wordt het in de while loop gepropt. Vervolgens word er gezegd dat de soms gelijk is aan het getal +1 (waarom dat?), het getal wordt gescand en de teller krijgt er +1 bij. Dit gebeurd net zolang totdat er een negatief getal komt. Hoe is de totaal som tot stand gekomen? Heeft hij nu alle sommen bij elkaar opgeteld of zo?
Ik weet niet precies hoe scanf werkt, je kan beter de functionaliteit uit iostream gebruiken.
pi_116536394
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 15:56 schreef dfdsdfds het volgende:
Wat betekent de % hier?
Rest bij deling.
pi_116536710
quote:
Aah mooi dat hier ook iets staat over C++. Ik heb een heleboel vragen:
Ten eerste: waarom probeer je het te doen? Het lijkt op of een opgave uit een leerboek of een huiswerkopdracht. Iets meer context is handig.

Als het uit een leerboek is: hoe oud is je boek? Je gebruikt conio.h en int main(void) waardoor ik een beetje het idee heb weer in de jaren '80 te zitten. :P En als je boek werkelijk over C++ gaat, doe je er beter aan weg te gooien. Als je boek over C gaat, kan je er misschien wel iets mee.

Dat is namelijk het tweede punt: als je C++ code probeert te schrijven, kan je beter helemaal overnieuw beginnen: het gebruik van printf en scanf is een doodszonde. Beter kan je het vanaf het begin goed leren. (Als je echter een C programma probeert te schrijven, is het prima.)

En je lijkt nogal wat basisconcepten niet duidelijk te hebben, zoals wat er opgeslagen wordt in een fundamenteel type en wat de operatoren doen. Het helpt om hierover te lezen voordat je begint te typen. :)
pi_116537138
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 september 2012 16:29 schreef GS42 het volgende:

[..]

Ten eerste: waarom probeer je het te doen? Het lijkt op of een opgave uit een leerboek of een huiswerkopdracht. Iets meer context is handig.

Als het uit een leerboek is: hoe oud is je boek? Je gebruikt conio.h en int main(void) waardoor ik een beetje het idee heb weer in de jaren '80 te zitten. :P En als je boek werkelijk over C++ gaat, doe je er beter aan weg te gooien. Als je boek over C gaat, kan je er misschien wel iets mee.

Dat is namelijk het tweede punt: als je C++ code probeert te schrijven, kan je beter helemaal overnieuw beginnen: het gebruik van printf en scanf is een doodszonde. Beter kan je het vanaf het begin goed leren. (Als je echter een C programma probeert te schrijven, is het prima.)

En je lijkt nogal wat basisconcepten niet duidelijk te hebben, zoals wat er opgeslagen wordt in een fundamenteel type en wat de operatoren doen. Het helpt om hierover te lezen voordat je begint te typen. :)
Ik moet voor a.s. woensdag 4 opdrachten inleveren en zit pas op 1/4 :|W Klakkeloos overnemen van anderen heeft geen zin bij dit vak, dat weet ik. Bovendien weet de docent dat snel genoeg te achterhalen dus daar ben ik niet op uit. Eerder informatie zodat ik een beetje op gang geholpen kan worden.
Die conio die je bedoelt is overbodig weet ik, maar ik laat 'm maar erbij staan.
Ik heb nog een vaag dictaat gevonden op school maar daar kom ik ook niet erg wijs uit. Weet jij een gratis betere NLse versie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')