abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_115457043


Zwitserland

(Duits: Die Schweiz, Frans: la Suisse, Italiaans: la Svizzera, Reto-Romaans: Svizra, Latijn: Confoederatio Helvetica), officieel de Zwitserse Bondsstaat (ook wel Zwitsers Eedgenootschap of Zwitserse Confederatie) (Duits: Schweizerische Eidgenossenschaft, Frans: Confédération suisse, Italiaans: Confederazione Svizzera, Reto-Romaans: Confederaziun svizra) is een land in het midden van Europa met als buren Duitsland in het noorden, Frankrijk in het westen, Italië in het zuiden, Oostenrijk en Liechtenstein in het oosten.

Zwitserland is een binnenstaat met een oppervlakte van 41.284 km² en ongeveer 7,7 miljoen inwoners. Bestuurlijk gezien is het een federale republiek bestaande uit 26 kantons. De hoofdstad van Zwitserland is bondsstad Bern, waar de bondsregering zetelt sinds het ontstaan van de federale staat. Zwitserland heeft een geschiedenis van neutraliteit: in 1815 werd door het Congres van Wenen de eeuwige neutraliteit van het land door de Europese grootmachten erkend. Het is geen lid van de Europese Unie, maar economisch wel sterk afhankelijk van de EU.

Volgens de overlevering is het Oude Eedgenootschap - een confederatie die de voorloper was van de huidige bondsstaat Zwitserland - ontstaan in de 13e eeuw uit de Bondsbrief van 1291, een overeenkomst tussen de drie "oerkantons". Hoewel het land daarmee een lange geschiedenis als zelfstandige staat heeft, is de Zwitserse cultuur sterk beïnvloed door die van buurlanden Duitsland, Frankrijk en Italië. Duits, Frans en Italiaans zijn alle drie officiële talen in Zwitserland, evenals het Reto-Romaans. De 'neutrale' naam van het land is de Latijnse benaming Conf½deratio Helvetica (CH).



Een paar weetjes :

• Bern is de hoofdstad van Zwitserland. Hier zetelt de bondsregering sinds 1848, wanneer in Zwitserland de federale staat werd gesticht. Buiten Bern zijn andere belangrijke steden onder andere: Zürich, Gèneve, Bazel, Lausanne, Luzern en Lugano
• Zwitserland beschikt over het Zwitsers Nationaal Park, maar je zou kunnen zeggen dat heel Zwitserland 1 groot park is.
• Naast bergen, heeft Zwitserland ook een aantal grote meren. De meren hebben een belangrijke toeristische waarde. Jaarlijks bezoeken honderdduizenden mensen de meren. Behalve de grote meren, bestaan er ook nog kleinere meren, ook al zijn deze vaak nog groot. De bekendste zijn het Meer van Zürich, Vierwoudstrekenmeer, Meer van Thun, Meer van Brienz, Meer Maggiore en het Meer van Lugano. De laatste twee genoemde wateren worden geografisch gedeeld met Italië. Het Vierwoudstrekenmeer is met haar 3 miljoen toeristen per jaar zelfs het drukst bezochte meer van Europa.
• Er zijn diverse soorten klimaten in Zwitserland van een poolklimaat in het hooggebergte tot een mediterraan klimaat in Ticino. Over het algemeen is er een overgang van landklimaat naar zeeklimaat en in de hogere delen van de Alpen het hooggebergteklimaat.
Wiki



Zwitserland heeft de laatste jaren behoorlijk ingezet op toerisme, daarvoor hebben zij een groot platform opgezet waar zo'n beetje alles op terug te vinden is (en dat is veel info !). Zwitserland is duur, maar vooral in de mond. Als je kijkt wat je ervoor terugkrijgt is het binnen proporties en als je zelf goed oplet bespaar je jezelf een hoop onnodige uitgaven. Zwitserland is zo duur als je het zelf maakt.

Dé website voor Zwitserland : myswitzerland

The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_115457229
Ik ga zelf bijna jaarlijks naar Berner-Oberland. Die streek klikt kennelijk heel erg met Nederlanders, zeker sinds we het kanton hebben belegerd tijdens Euro'2008.

Wat kun je vinden in Berner-Oberland ?

In Meiringen :

In Grindelwald :

En in oktober in Axalp :

En elke dag in Berner-Oberland :
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_115457791
Ik weet niet waar jij je info vandaan hebr, maar Zwitserland heeft geen officiële hoofdstad. Bern is de Bondsstad en hoofdstad van het Kanton Bern. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bern_(stad).
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_115458431
quote:
0s.gif Op zondag 12 augustus 2012 12:30 schreef Gravedigger het volgende:
Ik weet niet waar jij je info vandaan hebr, maar Zwitserland heeft geen officiële hoofdstad. Bern is de Bondsstad en hoofdstad van het Kanton Bern. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bern_(stad).
Zoals je had kunnen lezen in de OP, haal ik die info van Wikipedia zoals jij ook doet. Dus je eigen bron spreekt zichzelf tegen, of je leest gewoon verkeerd. Type anders even 'hoofdstad Zwitserland' in op Google.
;).
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_115459065
Zwitserland - Bern (eigenlijk geen hoofdstad maar bondsstad) http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_hoofdsteden Dus wie het wel weet, mag het zeggen.
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
  zondag 12 augustus 2012 @ 13:20:31 #6
229810 hexje
Surfboard, surfboard
pi_115459480
Zou heel graag eens willen trekken door Zwitserland.
  zondag 12 augustus 2012 @ 22:47:20 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_115484690
Voor de sportievelingen. Haute Route van Chamonix naar Zermatt; per ski of benenwagen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Haute_Route

Maar je kan natuurlijk ook wat simpelers gaan lopen. Prima wandel/klim routes in Zwitserland
http://map.wanderland.ch/
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_115507410
Absoluut een top vankantieland, met heel veel mogelijkheden.
Leuke steden, mooie meren, schitterende bergen..........
En dan ook nog eens alles binnen afzienbare afstand van elkaar.
Het is alleen wel duur is.
pi_116097147
Ik ben net weer terug en ik denk inderdaad dat het duur is geweest, moet mijn rekeningen nog bekijken, maar wat een heerlijk land om te zijn. We hadden een zeer slecht hotel, wat we vervangen hebben naar een van de beste hotels die ik ken, voor amper meer geld. Wij verbleven vooral in Meiringen.

De Jungfraujoch is toch wel een van de dingen die me altijd zal bijblijven, en zelfs voor dat geld wil ik graag nog een keer die klim maken ! En rondrijden in Zwitserland is gewoon een feest, alles is mooi.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:21:31 #10
27619 victorinox
Big, fuck-off shiny ones
pi_116115265
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 augustus 2012 09:10 schreef elcastel het volgende:

De Jungfraujoch is toch wel een van de dingen die me altijd zal bijblijven, en zelfs voor dat geld wil ik graag nog een keer die klim maken !
Vanaf de Jungfraujoch heb ik nog een 2-daagse tocht gemaakt over Der Grosser Aletschgletscher.
Op deze foto is de jungfraujoch helemaal in de verte bij het begin van de gletsjer te zien.



Ik ben nu twee keer in Zwitserland geweest en zal er nog wel vaker naar toe gaan.
The thoughts of others screech at them like the forced laughs of a billion art house movie patrons.
IMDb Vote History
pi_116172031
Elk jaar naar het Kanton Wallis
Begin maart weer lekker op wintersport daar
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_160014721
Ik wil in augustus naar Zwitserland gaan en met de trein van Basel naar Zermatt reizen. Ik zag dat je dan een Swiss Transfer Ticket kunt kopen maar moet je dan ook nog je treinticket kopen? Het lijkt mij dat je op dat Swiss Transfer Ticket kunt reizen zonder ook nog eens een treinticket te kopen.
pi_172527236
Zo even een flinke bump in dit topic, maar ja hij is gereekst dus daarom maar hier even een post.

Ik wil dus eind augustus een weekje naar Zwitserland. Ik wil in dat weekje lekker veel wandelen en fotograferen, en dat kan volgens mij allebei prima in Zwitserland.

Aangezien het de eerste keer wordt dat ik naar Zwitserland ga is het nog een beetje zoeken waar ik precies heen wil. Ik zat in eerste instantie te kijken naar het Berner Oberland, in de buurt van het Thun- en Brienzeer: Interlaken. Ik krijg de indruk dat dit een prima plaats is om als uitvalsbasis te gebruiken om verschillende dagwandelingen in de omgeving te gaan maken, en naar bijv. de jungfraujoch te gaan. Ik wil dan gaan kamperen, en zag dat er daar veel campings zijn. Hebben jullie een andere suggestie om als 'uitvalsbasis' te gebruiken? Qua wandelen wil ik vooral variatie: ik wil graag een keer de hoogte in, maar een wandeling door een kloof langs watervallen en langs de meren vind ik net zo tof :) Volgens de site van Interlaken en wanderland.ch is er iig genoeg variatie in die regio.

Qua vervoer ga ik er met de auto naar toe, maar twijfel nog een beetje hoe ik me ter plaatse ga verplaatsen. Als ik met de auto ga dan ben ik sowieso af en toe parkeergeld kwijt, want volgens mij is dat wel zo'n beetje overal. Ook moet ik af en toe een kabelbaantje pakken of het OV om terug te komen bij de auto. Nu vroeg ik mij af of het dan voordeliger is om zo'n jungfrau-travel-pas aan te schaffen en alles ter plaatse met het OV te doen?

Is deze regio een mooie regio voor een eerste keer Zwitserland of hebben jullie andere ideeën?
Voor wat foto's, kijk hier
  woensdag 19 juli 2017 @ 15:07:34 #14
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_172527715
Ik ben net een maandje terug vanuit die regio. Voor mij was het ook de eerste keer Zwitserland.

Het is een prima uitvalsbasis voor al je geplande aktiviteiten. En een prachtig stukje Zwitserland. O+

Spontaan openbaar vervoer is vies duur dus als je wat langer blijft dan een paar dagen zou ik zeker een travelpas aanschaffen. Wij hebben dat niet gedaan omdat we 3 honden bij ons hadden en het afwachten was hoe die er op gingen reageren
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_172530555
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:38 schreef polariteit het volgende:

Is deze regio een mooie regio voor een eerste keer Zwitserland of hebben jullie andere ideeën?
Camping Jungfrau in Lauterbrunnen, mooier ga je het niet vinden! Wel toeristisch.
Jungfraubahnen pass kopen en de treinen en kabelbanen brengen je op de mooiste plekjes!
  woensdag 19 juli 2017 @ 17:53:40 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_172531677
Au Lac; kleine camping in Ringgenberg. Kan je zo vanuit je tentje in het meer springen.
Verder weinig te doen, paar km. van Interlaken. Wel eens 1-2 nachten geweest tijdens Alpenritje.
Loopt wel spoorlijntje langs, zie kaart, maar weinig treinen/overlast.

https://www.au-lac.ch/de/home

Langs de noordoever van de Thunersee heb je een mooie, niet drukke weg. Daar is vast ook wel iets direct aan het meer te vinden. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 20 juli 2017 @ 00:34:15 #17
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172541561
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 14:38 schreef polariteit het volgende:
Zo even een flinke bump in dit topic, maar ja hij is gereekst dus daarom maar hier even een post.

Ik wil dus eind augustus een weekje naar Zwitserland. Ik wil in dat weekje lekker veel wandelen en fotograferen, en dat kan volgens mij allebei prima in Zwitserland.

Aangezien het de eerste keer wordt dat ik naar Zwitserland ga is het nog een beetje zoeken waar ik precies heen wil. Ik zat in eerste instantie te kijken naar het Berner Oberland, in de buurt van het Thun- en Brienzeer: Interlaken. Ik krijg de indruk dat dit een prima plaats is om als uitvalsbasis te gebruiken om verschillende dagwandelingen in de omgeving te gaan maken, en naar bijv. de jungfraujoch te gaan. Ik wil dan gaan kamperen, en zag dat er daar veel campings zijn. Hebben jullie een andere suggestie om als 'uitvalsbasis' te gebruiken? Qua wandelen wil ik vooral variatie: ik wil graag een keer de hoogte in, maar een wandeling door een kloof langs watervallen en langs de meren vind ik net zo tof :) Volgens de site van Interlaken en wanderland.ch is er iig genoeg variatie in die regio.

Qua vervoer ga ik er met de auto naar toe, maar twijfel nog een beetje hoe ik me ter plaatse ga verplaatsen. Als ik met de auto ga dan ben ik sowieso af en toe parkeergeld kwijt, want volgens mij is dat wel zo'n beetje overal. Ook moet ik af en toe een kabelbaantje pakken of het OV om terug te komen bij de auto. Nu vroeg ik mij af of het dan voordeliger is om zo'n jungfrau-travel-pas aan te schaffen en alles ter plaatse met het OV te doen?

Is deze regio een mooie regio voor een eerste keer Zwitserland of hebben jullie andere ideeën?
Het Berner Oberland is zeker een goede regio om Zwitserland voor het eerst te bezoeken. Uiteraard zijn er genoeg hele mooie plekken in Zwitserland, maar in het Berner Oberland zit je vrij centraal en heb je heel veel bezienswaardigheden dicht bij elkaar.

Wat betreft een aantal van je vragen. Rond Interlaken zijn er veel (goede) campings die zeker zeer geschikt zijn om te verblijven. Goedkoop zijn ze niet, maar dat is sowieso lastig. Je hebt inderdaad ook wel de camping in Lauterbrunnen, maar daar moet je wel rekening mee houden dat je minder zonuren hebt (je zit tussen twee bergpassen in) en je zit gemiddeld minder gunstig qua reistijd naar andere plekken. Daar staat tegenover dat je dus juist tussen die bergpassen zit en je uitkijkt op de watervallen aldaar.

Bij veel campings (in ieder geval in Interlaken/Unterseen) krijg je een gästekarte, waarmee je binnen de stad (en een deel daarbuiten) gratis kunt reizen met de bus. Wat betreft je opmerking over parkeren en parkeerkosten. Dat is niet zo'n groot probleem. Want parkeren is nu net een van die paar dingen die vrij goedkoop zijn.

Voor tips in die regio heb je onder andere:
- een rondje met de auto om de beide meren heen.
- Of je kan ook de pilgrimsweg lopen die langs de meren loopt.
- Verder is de Jungfrau Joch zeer bekend en absoluut een beleving op zich. Al vind ik het zelf nog steeds een van de minder interessante 'attracties'.
- Zelf vind ik bijvoorbeeld een tripje naar de Schilthorn (James Bond restaurant) interessant i.v.m.
het uitzicht.
- Maar qua de bergen in met een treintje/gondel vind ik nog steeds de Schynnige Platte het leukste. Omdat je daar zoveel uitzicht hebt. Aan de ene kant de bekende bergen, aan de andere kant kijk je zo naar beneden op de meren.
- Andere interessante tocht is naar de First bij Grindelwald.
- Grindelwald is zelf ook leuk, ook nog wel te combineren met de Gletscherschlucht
- Bij Meiringen heb je ook nog de Aareschlucht en het plaatsje zelf is ook leuk
- Verder heb je ook nog Wengen en Muhren
- Een dagtripje naar prachtige steden als Bern, Luzern en/of Fribourg heb je ook zo gedaan
- En nog heel veel meer.

Maar eigenlijk vindt je de leukste en mooiste plekken als je net buiten de toeristische route gaat. Zo kun je bij Interlaken naar boven de Beatenberg, maar vooral de Harder op naar Lombachalp. Daar kun je heel mooi wandelen met prachtig uitzicht, zonder dat de Japanners voor je voet lopen.

Kortom genoeg keuze daar :)
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  donderdag 20 juli 2017 @ 00:36:46 #18
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172541579
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:53 schreef Hyperdude het volgende:
Au Lac; kleine camping in Ringgenberg. Kan je zo vanuit je tentje in het meer springen.
Verder weinig te doen, paar km. van Interlaken. Wel eens 1-2 nachten geweest tijdens Alpenritje.
Loopt wel spoorlijntje langs, zie kaart, maar weinig treinen/overlast.

https://www.au-lac.ch/de/home

Langs de noordoever van de Thunersee heb je een mooie, niet drukke weg. Daar is vast ook wel iets direct aan het meer te vinden. :)
De noordoever is een hele mooie route :) Maar campings vindt je aan die kant dan weer niet. Wel aan het begin (bij Thun) of aan het eind bij Unterseen/Interlaken.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_172543007
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juli 2017 15:07 schreef ondeugend het volgende:
Ik ben net een maandje terug vanuit die regio. Voor mij was het ook de eerste keer Zwitserland.

Het is een prima uitvalsbasis voor al je geplande aktiviteiten. En een prachtig stukje Zwitserland. O+

Spontaan openbaar vervoer is vies duur dus als je wat langer blijft dan een paar dagen zou ik zeker een travelpas aanschaffen. Wij hebben dat niet gedaan omdat we 3 honden bij ons hadden en het afwachten was hoe die er op gingen reageren
Thanks! Geldt dat voor zowel bus/trein als voor de kabelbaanritjes dat ze zo duur zijn? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken? Ik zag dat de 3 daagse pas al rond de 165 euro kost; en dat vind ik stiekem al best een fors bedrag. Na hoeveel ritjes met OV/kabelbaan zou je dat eruit hebben?

quote:
7s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:05 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

[..]

Camping Jungfrau in Lauterbrunnen, mooier ga je het niet vinden! Wel toeristisch.
Jungfraubahnen pass kopen en de treinen en kabelbanen brengen je op de mooiste plekjes!
Die camping had ik al gezien inderdaad; ziet er schitterend uit. Die had ik echter even links laten liggen omdat het niet zo centraal ligt als dat grote cluster met campings bij Interlaken :)

quote:
1s.gif Op woensdag 19 juli 2017 17:53 schreef Hyperdude het volgende:
Au Lac; kleine camping in Ringgenberg. Kan je zo vanuit je tentje in het meer springen.
Verder weinig te doen, paar km. van Interlaken. Wel eens 1-2 nachten geweest tijdens Alpenritje.
Loopt wel spoorlijntje langs, zie kaart, maar weinig treinen/overlast.

https://www.au-lac.ch/de/home

Langs de noordoever van de Thunersee heb je een mooie, niet drukke weg. Daar is vast ook wel iets direct aan het meer te vinden. :)
Thanks voor de tip, ziet er mooi uit; zet hem op het lijstje :)

Mezelf kennende zal ik sowieso wel het hele meer een keertje rondrijden; zowel het Thunmeer als het Brienzmeer :)

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 00:34 schreef Redefine het volgende:

[..]

Bedankt voor de uitgebreide post, heb ik wat aan, er staan een aantal zeer interessante opties in :) Goede tip wat betreft de zonuren in Lauterbrunnen, was nog niet echt bij me opgekomen.

quote:
Bij veel campings (in ieder geval in Interlaken/Unterseen) krijg je een gästekarte, waarmee je binnen de stad (en een deel daarbuiten) gratis kunt reizen met de bus. Wat betreft je opmerking over parkeren en parkeerkosten. Dat is niet zo'n groot probleem. Want parkeren is nu net een van die paar dingen die vrij goedkoop zijn.
Kijk dit wist ik niet; zal ik in de gaten houden. Zal eens uitzoeken welk gebied dit dan is. En goed om te weten wat betreft parkeren. Had iig al gevonden dat het tot hooguit een tientje per dag zal oplopen; dat valt nog wel mee :) Ik geef vooralsnog de voorkeur aan de auto; die rijdt voor mij namelijk gratis :)

quote:
Verder is de Jungfrau Joch zeer bekend en absoluut een beleving op zich. Al vind ik het zelf nog steeds een van de minder interessante 'attracties'.
- Zelf vind ik bijvoorbeeld een tripje naar de Schilthorn (James Bond restaurant) interessant i.v.m.
het uitzicht.
Stonden beiden al op mijn lijst, maar toch bedankt. Is bijv. de Ice Cave bij Jungfrau de moeite waard?

quote:
Grindelwald is zelf ook leuk, ook nog wel te combineren met de Gletscherschlucht
Oef die gletscherschlucht ziet er ook vet uit! :D

Bern wil ik waarschijnlijk ook wel een dagje bezoeken; Lijkt me een zeer toffe stad. En is Thun een beetje leuke stad? Ziet er op de foto's leuk uit in ieder geval :)

Is het nodig om voor eind augustus een camping te reserveren? We gaan met een klein tentje en mijn ervaring is dat daar altijd wel plek voor is, maar kan me geen voorstelling van maken hoe 'druk' het nou kan zijn in die periode :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_172543124
Wat mij betreft het mooiste land ter wereld, met 3 culturen en belachelijk veel natuurschoon in compacte afmeting.

Mijn favorieten:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Trümmelbachwaterval

https://m.myswitzerland.com/en/durnand-gorge-adventure.html

Het zwembad in Leukerbad, buiten in 35 graden water terwijl het sneeuwt :D

En goudzoeken in Disentis :D

September gaan we naar de Engadin, om het goedkoop te houden slapen we in Nauders net over de grens
  donderdag 20 juli 2017 @ 23:39:04 #21
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172565243
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 07:24 schreef polariteit het volgende:

[..]

Thanks! Geldt dat voor zowel bus/trein als voor de kabelbaanritjes dat ze zo duur zijn? En aan wat voor prijzen moet ik dan denken? Ik zag dat de 3 daagse pas al rond de 165 euro kost; en dat vind ik stiekem al best een fors bedrag. Na hoeveel ritjes met OV/kabelbaan zou je dat eruit hebben?

[..]
Treinen en bussen zijn wisselend duur en goedkoop. De kabelbaantjes en dergelijke zijn meestal vrij prijzig ja. Dus in die zin kan een bepaalde pas heel veel voordeel opleveren. Maar dat betekend wel dat je die drie dagen zeer vol moet stoppen met al die tripjes. Ik denk dat het voor veel mensen zelfs te vol is. Dus persoonlijk zou ik die pas alleen aanschaffen als je zeker weet dat je meerdere dingen achter elkaar wilt gaan bezoeken (Jungfrau Joch, Schilthorn, Murhen etc.)
quote:
Die camping had ik al gezien inderdaad; ziet er schitterend uit. Die had ik echter even links laten liggen omdat het niet zo centraal ligt als dat grote cluster met campings bij Interlaken :)

[..]

Thanks voor de tip, ziet er mooi uit; zet hem op het lijstje :)

Mezelf kennende zal ik sowieso wel het hele meer een keertje rondrijden; zowel het Thunmeer als het Brienzmeer :)
Je zit dan inderdaad in een dal waar je er vooral aan een kant uit kan. Rondjes om de beide meren zeker doen. Je kunt ook nog met de boot er tochtjes over maken. Ook dat is leuk.

quote:
[..]

Kijk dit wist ik niet; zal ik in de gaten houden. Zal eens uitzoeken welk gebied dit dan is. En goed om te weten wat betreft parkeren. Had iig al gevonden dat het tot hooguit een tientje per dag zal oplopen; dat valt nog wel mee :) Ik geef vooralsnog de voorkeur aan de auto; die rijdt voor mij namelijk gratis :)
En juist door met de auto te gaan zie je veel mooie plekjes waar je minder snel met het OV komt. Met de auto is overigens de Drie Passentocht (Grimsel, Furka, Süsten) een leuke om te doen. En kan ook prima alleen de Grimselpas doen.

Wat betreft die gästekarte guest-card-and-holiday-passes-interlaken Deze geldt voor heel Interlaken en Unterseen en loopt tot en met Wilderswil, Bönigen en ik meen Leissigen, eigenlijk het hele gebied tussen de twee meren in.
quote:
[..]

Stonden beiden al op mijn lijst, maar toch bedankt. Is bijv. de Ice Cave bij Jungfrau de moeite waard?

[..]

Oef die gletscherschlucht ziet er ook vet uit! :D
De Ice Cave is inderdaad de moeite waard. En die twee 'schluchten' zijn indrukwekkend ja. Al is van die twee de Aare het meest interessante.

quote:
Bern wil ik waarschijnlijk ook wel een dagje bezoeken; Lijkt me een zeer toffe stad. En is Thun een beetje leuke stad? Ziet er op de foto's leuk uit in ieder geval :)

Is het nodig om voor eind augustus een camping te reserveren? We gaan met een klein tentje en mijn ervaring is dat daar altijd wel plek voor is, maar kan me geen voorstelling van maken hoe 'druk' het nou kan zijn in die periode :)
Thun is een hele leuke en mooie stad :) Wel een stuk kleiner dan bijvoorbeeld Bern. Maar het is er erg sfeervol, met een paar leuke hele oude straatjes en gebouwen. En uiteraard Kasteel Thun. Bij Thun zou ik aanraden om aan de Oostkant van de stad te parkeren en langs de Aare de stad in te lopen. Dat is erg mooi (zie spoiler voor een foto).

Reserveren voor augustus is het meestal wel aan te raden om te reserveren. Maar eigenlijk meer omdat je dan de zekerheid dat je op de camping kunt staan die je vooraf hebt uitgekozen. Want normaal gesproken heb je door de diversiteit aan campings altijd wel een plaats moet kunnen vinden. En zeker sinds begin vorig jaar de Zwitserse Frank voor onze Euro heel ongunstig is geworden. Die begint nog wel een beetje uit het dal te klimmen, maar nog steeds scheelt het veel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  donderdag 20 juli 2017 @ 23:42:18 #22
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172565301
Wat betreft de campings, wat voor soort camping zoek je? Want de campings rond Interlaken ken grotendeels wel en zijn nogal verschillend, dus scheelt dat ook nogal welke camping het beste past.

En daarnaast de vraag wat voor soort wandeltochten je wilt maken? Want indien je een liefhebber bent van een stevige wandeling met veel klimwerk (wel te voet, maar lastig), dan heb ik nog wel een aanrader voor een prachtige tocht die uitermate geschikt is voor schitterende foto's.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  donderdag 20 juli 2017 @ 23:43:04 #23
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172565319
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 07:52 schreef pvdplanet het volgende:
Wat mij betreft het mooiste land ter wereld, met 3 culturen en belachelijk veel natuurschoon in compacte afmeting.

Mijn favorieten:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Trümmelbachwaterval

https://m.myswitzerland.com/en/durnand-gorge-adventure.html

Het zwembad in Leukerbad, buiten in 35 graden water terwijl het sneeuwt :D

En goudzoeken in Disentis :D

September gaan we naar de Engadin, om het goedkoop te houden slapen we in Nauders net over de grens
De Trümmelbachwatervallen zijn leuk om te bezoeken inderdaad :)
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  donderdag 20 juli 2017 @ 23:47:48 #24
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_172565409
Ff een sfeerplaatje van de Brienzersee


Op goed geluk geschoten met mijn telefoon. Ik zag niets op het scherm.

Het nadeel van Zwitserland is dat het daar zo mooi is dat ik een volgende vakantie moeilijk te plannen vind. Bang dat het tegenvalt.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 20 juli 2017 @ 23:52:13 #25
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172565492
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 23:47 schreef ondeugend het volgende:
Ff een sfeerplaatje van de Brienzersee

[ afbeelding ]
Op goed geluk geschoten met mijn telefoon. Ik zag niets op het scherm.

Het nadeel van Zwitserland is dat het daar zo mooi is dat ik een volgende vakantie moeilijk te plannen vind. Bang dat het tegenvalt.
Het mooie van die meren is dat de kleur van de twee van elkaar verschillen. De een meer groen, de ander meer blauw.

Wat betreft het nadeel. Het scheelt uiteraard per persoon, maar heeft voor mij nooit gegolden. Als kind kwam ik er een aantal jaar met mijn ouders en broer. En ben de laatste jaren weer een paar keer gegaan. En het blijft net zo prachtig. Al zal het nu denk ik wel even duren voordat ik terugga, want nog genoeg andere mooie landen te bezoeken.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
  donderdag 20 juli 2017 @ 23:56:57 #26
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172565557
Hier overigens nog een totaalbeeld van het Interlaken 'dal' vanaf Schynige Platte.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto's doe ik bewust in een spoiler, om de leesbaarheid van het topic hoger te houden. En prettiger voor smartphones natuurlijk.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_172565913
Mooie foto van dat dal, in 2015 ben ik week bij interlaken geweest. Wij hadden een huisje aan de overkant, met uitzicht op de Eiger, jungfrau en jungfraujoch. Ben vanuit interlaken omhoog gelopen tot aan kleine scheidegg.
pi_172566689
Ik heb zelf een paar vakanties op deze camping in Innertkirchen gestaan. De eigenaresse is Nederlandse (kwam ik pas later achter, al die tijd Engels met haar gesproken). Prima, simpele camping voor mensen die er niet een hele dag hoeven te zijn :)

Vanuit de camping kan je direct langs het water naar de Aareslucht lopen; ticket is iets van 8 CHF geloof ik en de hele dag geldig beide kanten op. Dan kan je dus doorlopen naar Meiringen en in Meiringen nog omhoog naar de Reichenbach waterval (van Sherlock Holmes-faam). Innertkirchen is niet zo groot, maar Meiringen is groot genoeg voor de kampeerder om boodschappen te doen of een terrasje/restaurantje te pakken.

Het is dan ongeveer een uurtje rijden naar Grindelwald of de meren, en vanaf daaruit dus de Eiger en Jungfrau (Jungfraujoch zijn we niet heen geweest, dat treinkaartje van 120 euro retour pp vanuit Kleine Scheidegg was iets te gortig). Een mooie wandeling is het treintje naar Kleine Scheidegg nemen (ongeveer 30e pp enkele reis), dan omhoog lopen naar station Eigergletscher - linksom via het hoofdpad of rechtsom via een steil bergpad met wel erg mooie uitzicht - en het Eiger Trail wandelpad volgen dat langs de Eiger Noordwand loopt. Bij een splitsing kan je halverwege afbuigen naar het station Alpiglen en de trein terug naar Grindelwald nemen, of je kunt via het bos helemaal afdalen terug naar Grindelwald (resp. zo'n 2 of 5 uur staat daar voor meende ik).

Vanuit Innertkirchen kan je ook nog naar de Gelmersee, een prachtig stuwmeertje waar je in een uurtje of twee omheen kunt lopen. Enige nadeel is dat je met een kabelspoortrein omhoog en naar beneden moet - zo'n 32e pp per retour, of je moet voor een wandelafdaling van 4+ uur gaan - maar daar staat tegenover dat het kennelijk het steilste spoor van zijn soort is in Europa (106%). Het stationnetje vind je aan het begin van de Grimselpas (gratis parkeren).


De Sidelhorn is een andere populaire wandeling in de regio, al heb ik hem zelf nog niet gedaan. Het is een wandeling waar 3,5 uur voor staat en ook vanaf de Grimselpas begint, naar de top van de Sidelhorn (2700m ongeveer). Je kunt een klein stukje overslaan door een kabelbaantje van een paar euro te pakken, van wat ik begrepen heb passeer je vooral het stuk dat anders via of pal naast de Grimselpas zelf gaat.

Mijn favoriet daar in de regio is de schitterende wandeling naar de Triftbrug: een voetgangershangbrug van 170 meter lang die over een 100 meter diepe kloof hangt. Vanuit Innertkirchen ga je naar het oosten, richting de Sustenpas. Dan kom je vanzelf (bij Nessental) langs het kabelbaanstation (gratis parkeren). Je moet er wel bijtijds zijn, want er zijn maar beperkte tijden/plekken waarop de kabelbaan gaat: je koopt een ticket voor een bepaald tijdstip, zowel heen als terug. De kabelbaan brengt je ongeveer halverwege, vanaf daar moet je sowieso lopen.

Vanaf het station kan je vier dingen doen: een retourtje kopen, een enkeltje heen kopen en terug lopen (waarschijnlijk zal je dan een tijd moeten wachten en ik geloof niet dat je boven een enkeltje terug kan kopen), een enkeltje terug kopen en omhoog lopen, of het geheel lopen. Kabelbaan-kabelbaan staat 2 uur voor, kabelbaan-brug staat 1,5 of 2 uur voor. Je bent minimaal 3 uur aan het lopen, dus. Een ritje kabelbaan kost zo'n 12 euro enkele reis pp.
Wat ik tot nu toe steeds heb gedaan, is helemaal omhoog lopen en de kabelbaan terug. Vanaf de kabelbaan beneden kan je dan twee paden volgen: noordelijk/links van de kloof of zuidelijk/rechts van de kloof, en de rechter is een stuk zwaarder met veel steile stukken. Het is wel een erg mooie route. Dit pad komt uiteindelijk iets boven het kabelbaanstation boven uit, en vanaf daar loop je verder naar de Triftbrug. Halverwege krijg je nog een keer de keuze tussen links en rechts: een makkelijker pad (Familienweg, noordelijk/links gezien vanaf de kabelbaan) of een lastiger pad (Ketteliweg via de Windegg-hut, zuidelijk/rechts gezien vanaf de kabelbaan). Die laatste is ook erg zwaar, nagenoeg een half uur traplopen omhoog naar de Windegg-hut. Naar beneden, naar de brug en het hoofdpad, gaat in principe via een parcours dat langs de bergwand loopt en waar je gebruik maakt van (solide) kettingen om af te dalen direct naar de brug. Durf je dat niet aan dan is er nog 'normaal' pad dat vanaf de hut naar beneden loopt, maar een beetje ervaren hiker moet zich wel kunnen redden op dat pad.

Vanaf de brug loop je weer terug naar het station. Meestal is er wel plek over in de kabelbaan van mensen die hun tijd gemist hebben of al eerder terug zijn, en hoef je niet te wachten tot de tijd die op je kaartje staat :)

Vanzelfsprekend zijn er nog meer wandelingen in de omgeving beschikbaar. Wij hebben destijds op dag 1 de Eiger-wandeling gedaan, dag 2 de Gelmersee en Aareslucht en dag 3 de Triftbrug (de zwaarste). Dag 4 was toen wel een welkome rustdag :P
pi_172586456
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 23:42 schreef Redefine het volgende:
Wat betreft de campings, wat voor soort camping zoek je? Want de campings rond Interlaken ken grotendeels wel en zijn nogal verschillend, dus scheelt dat ook nogal welke camping het beste past.

En daarnaast de vraag wat voor soort wandeltochten je wilt maken? Want indien je een liefhebber bent van een stevige wandeling met veel klimwerk (wel te voet, maar lastig), dan heb ik nog wel een aanrader voor een prachtige tocht die uitermate geschikt is voor schitterende foto's.
Mijn voorkeur gaat naar een wat rustiger camping, waar je met je kleine koepeltentje iig niet al te veel uit de toon valt tussen 10 miljoen witte blokkendozen :D Eigenlijk de enige harde eis is schoon sanitair en een mooi grasveldje. Dingen als animatie en dure restaurants hoeven allemaal niet, ik ben van de simpele campings :)

Ik denk dat het toch sowieso bonnefooi gaat worden, ik ben het liefst flexibel :)

Qua wandelen liever niet al te technisch of moeilijk.Ik wandel wel best veel, maar ervaring in het hooggebergte heb ik nog niet zo heel veel. Ik wil sowieso de rondwandeling over de schlyggerplatte lopen, en misschien een poging wagen voor een korte huttentocht van 2/3 nachtjes. Dit wordt dan voor het eerst, en ben nog druk aan het uitzoeken wat precies in aanmerking komt. gelukkig kan ik via de website van de zwitserse bergverening (www.sac-cas.ch oid) best veel info halen. Qua zwaarte richt ik me nu vooral paden met gradatie T2, maar mix T2/T3 vind ik op zich ook prima. Ik vind het alleen moeilijk in te schatten hoe moeilijk T3 nou precies is :)

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 23:47 schreef ondeugend het volgende:
Ff een sfeerplaatje van de Brienzersee

[ afbeelding ]
Op goed geluk geschoten met mijn telefoon. Ik zag niets op het scherm.

Het nadeel van Zwitserland is dat het daar zo mooi is dat ik een volgende vakantie moeilijk te plannen vind. Bang dat het tegenvalt.
Wow mooi blauw water :) me like!

quote:
0s.gif Op donderdag 20 juli 2017 23:56 schreef Redefine het volgende:
Hier overigens nog een totaalbeeld van het Interlaken 'dal' vanaf Schynige Platte.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Foto's doe ik bewust in een spoiler, om de leesbaarheid van het topic hoger te houden. En prettiger voor smartphones natuurlijk.
Geweldig dat uitzicht!

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 03:36 schreef Dingest het volgende:
Ik heb zelf een paar vakanties op deze camping in Innertkirchen gestaan. De eigenaresse is Nederlandse (kwam ik pas later achter, al die tijd Engels met haar gesproken). Prima, simpele camping voor mensen die er niet een hele dag hoeven te zijn :)

Vanuit de camping kan je direct langs het water naar de Aareslucht lopen; ticket is iets van 8 CHF geloof ik en de hele dag geldig beide kanten op. Dan kan je dus doorlopen naar Meiringen en in Meiringen nog omhoog naar de Reichenbach waterval (van Sherlock Holmes-faam). Innertkirchen is niet zo groot, maar Meiringen is groot genoeg voor de kampeerder om boodschappen te doen of een terrasje/restaurantje te pakken.

Het is dan ongeveer een uurtje rijden naar Grindelwald of de meren, en vanaf daaruit dus de Eiger en Jungfrau (Jungfraujoch zijn we niet heen geweest, dat treinkaartje van 120 euro retour pp vanuit Kleine Scheidegg was iets te gortig). Een mooie wandeling is het treintje naar Kleine Scheidegg nemen (ongeveer 30e pp enkele reis), dan omhoog lopen naar station Eigergletscher - linksom via het hoofdpad of rechtsom via een steil bergpad met wel erg mooie uitzicht - en het Eiger Trail wandelpad volgen dat langs de Eiger Noordwand loopt. Bij een splitsing kan je halverwege afbuigen naar het station Alpiglen en de trein terug naar Grindelwald nemen, of je kunt via het bos helemaal afdalen terug naar Grindelwald (resp. zo'n 2 of 5 uur staat daar voor meende ik).

Vanuit Innertkirchen kan je ook nog naar de Gelmersee, een prachtig stuwmeertje waar je in een uurtje of twee omheen kunt lopen. Enige nadeel is dat je met een kabelspoortrein omhoog en naar beneden moet - zo'n 32e pp per retour, of je moet voor een wandelafdaling van 4+ uur gaan - maar daar staat tegenover dat het kennelijk het steilste spoor van zijn soort is in Europa (106%). Het stationnetje vind je aan het begin van de Grimselpas (gratis parkeren).
[ afbeelding ]

De Sidelhorn is een andere populaire wandeling in de regio, al heb ik hem zelf nog niet gedaan. Het is een wandeling waar 3,5 uur voor staat en ook vanaf de Grimselpas begint, naar de top van de Sidelhorn (2700m ongeveer). Je kunt een klein stukje overslaan door een kabelbaantje van een paar euro te pakken, van wat ik begrepen heb passeer je vooral het stuk dat anders via of pal naast de Grimselpas zelf gaat.

Mijn favoriet daar in de regio is de schitterende wandeling naar de Triftbrug: een voetgangershangbrug van 170 meter lang die over een 100 meter diepe kloof hangt. Vanuit Innertkirchen ga je naar het oosten, richting de Sustenpas. Dan kom je vanzelf (bij Nessental) langs het kabelbaanstation (gratis parkeren). Je moet er wel bijtijds zijn, want er zijn maar beperkte tijden/plekken waarop de kabelbaan gaat: je koopt een ticket voor een bepaald tijdstip, zowel heen als terug. De kabelbaan brengt je ongeveer halverwege, vanaf daar moet je sowieso lopen.
[ afbeelding ]
Vanaf het station kan je vier dingen doen: een retourtje kopen, een enkeltje heen kopen en terug lopen (waarschijnlijk zal je dan een tijd moeten wachten en ik geloof niet dat je boven een enkeltje terug kan kopen), een enkeltje terug kopen en omhoog lopen, of het geheel lopen. Kabelbaan-kabelbaan staat 2 uur voor, kabelbaan-brug staat 1,5 of 2 uur voor. Je bent minimaal 3 uur aan het lopen, dus. Een ritje kabelbaan kost zo'n 12 euro enkele reis pp.
Wat ik tot nu toe steeds heb gedaan, is helemaal omhoog lopen en de kabelbaan terug. Vanaf de kabelbaan beneden kan je dan twee paden volgen: noordelijk/links van de kloof of zuidelijk/rechts van de kloof, en de rechter is een stuk zwaarder met veel steile stukken. Het is wel een erg mooie route. Dit pad komt uiteindelijk iets boven het kabelbaanstation boven uit, en vanaf daar loop je verder naar de Triftbrug. Halverwege krijg je nog een keer de keuze tussen links en rechts: een makkelijker pad (Familienweg, noordelijk/links gezien vanaf de kabelbaan) of een lastiger pad (Ketteliweg via de Windegg-hut, zuidelijk/rechts gezien vanaf de kabelbaan). Die laatste is ook erg zwaar, nagenoeg een half uur traplopen omhoog naar de Windegg-hut. Naar beneden, naar de brug en het hoofdpad, gaat in principe via een parcours dat langs de bergwand loopt en waar je gebruik maakt van (solide) kettingen om af te dalen direct naar de brug. Durf je dat niet aan dan is er nog 'normaal' pad dat vanaf de hut naar beneden loopt, maar een beetje ervaren hiker moet zich wel kunnen redden op dat pad.
[ afbeelding ]
Vanaf de brug loop je weer terug naar het station. Meestal is er wel plek over in de kabelbaan van mensen die hun tijd gemist hebben of al eerder terug zijn, en hoef je niet te wachten tot de tijd die op je kaartje staat :)

Vanzelfsprekend zijn er nog meer wandelingen in de omgeving beschikbaar. Wij hebben destijds op dag 1 de Eiger-wandeling gedaan, dag 2 de Gelmersee en Aareslucht en dag 3 de Triftbrug (de zwaarste). Dag 4 was toen wel een welkome rustdag :P
Geweldige tips, en mooie foto's. Ze komen zeker op mijn lijstje. Dat meertje ook :) Alleen die laatste foto denk ik 'neuh, nu even niet' :D
Voor wat foto's, kijk hier
  vrijdag 21 juli 2017 @ 23:30:16 #30
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172587437
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 22:57 schreef polariteit het volgende:

[..]

Mijn voorkeur gaat naar een wat rustiger camping, waar je met je kleine koepeltentje iig niet al te veel uit de toon valt tussen 10 miljoen witte blokkendozen :D Eigenlijk de enige harde eis is schoon sanitair en een mooi grasveldje. Dingen als animatie en dure restaurants hoeven allemaal niet, ik ben van de simpele campings :)

Ik denk dat het toch sowieso bonnefooi gaat worden, ik ben het liefst flexibel :)
Qua campings (in het Interlaken dal), zou ik dan afraden om op Manor Farm te gaan staan. Dat is een typische camping voor gezinnen met animatie etc. Wel dicht bij het meer overigens. Ook iets minder geschikt is Lazy Rancho, dat gaat ook iets meer die richting op.

Qua jouw beschrijving zou ik kiezen tussen Alpenblick (ligt ook vlakbij de Thunersee), Hobby (een beetje in het midden, rustige camping, met zeer schoon, maar wel wat verouderd sanitair) of Seeblick (bij Bönigen aan de Brienzersee). Qua rustige uitjes of wandeltochten is lopen vanuit Bönigen naar Interlaken langs de Aare ook wel leuk. En lekker op het grasveld voor Neuhaus gaan zitten bij de Thunersee. Lekker over het water naar de bergen staren (en vaak ook watersport) om bij te komen van de drukkere dagen.
quote:
Qua wandelen liever niet al te technisch of moeilijk.Ik wandel wel best veel, maar ervaring in het hooggebergte heb ik nog niet zo heel veel. Ik wil sowieso de rondwandeling over de Schynigeplatte lopen, en misschien een poging wagen voor een korte huttentocht van 2/3 nachtjes. Dit wordt dan voor het eerst, en ben nog druk aan het uitzoeken wat precies in aanmerking komt. gelukkig kan ik via de website van de zwitserse bergverening (www.sac-cas.ch oid) best veel info halen. Qua zwaarte richt ik me nu vooral paden met gradatie T2, maar mix T2/T3 vind ik op zich ook prima. Ik vind het alleen moeilijk in te schatten hoe moeilijk T3 nou precies is :)
De wandeling waar ik het over heb is dan denk ik wel wat te zwaar ja. Dat is T3. Dat is 600 meter vrij steil omhoog. Wat betreft die codering. Het hangt af van de combinatie afstand, hoogte, kwaliteit van het wandelpad en het stijgingspercentage. Maar meestal is T3 wel echt pittig klimmen. Dat je sommige stukken wel met handen en voeten omhoog gaat (nog steeds geen bergbeklimmen overigens) en andersom dat je naar beneden voorzichtig afdaalt. En sowieso bergschoenen nodig hebt en bij voorkeur een wandelstok.
quote:
[..]

Wow mooi blauw water :) me like!

[..]

Geweldig dat uitzicht!

[..]
De meren hebben prachtige kleuren ja. Waarbij de een dus zeer blauw en de ander vrij groen is. En dat uitzicht heb je dus vanaf Schynige Platte. Waarbij je aan de ene kant van het plateau dus dat uitzicht hebt (en vooral de Brienzersee ziet) en de andere kant je de grote drie Eiger, Mönch en Jungfrau ziet.

Wat betreft de treintjes en kabelbanen moet je tegen die tijd ook even kijken welke in de 'aanbieding' is. Meestal kun je bij een camping wel een Gutschein meepakken voor een goedkoper tripje naar Schynige Platte, Kleine Scheidegg/Männlichen, First en/of Schilthorn. Meestal is er rond de zomer wel ergens een aanbieding.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_172587961
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 22:57 schreef polariteit het volgende:

[..]

Mijn voorkeur gaat naar een wat rustiger camping, waar je met je kleine koepeltentje iig niet al te veel uit de toon valt tussen 10 miljoen witte blokkendozen :D Eigenlijk de enige harde eis is schoon sanitair en een mooi grasveldje. Dingen als animatie en dure restaurants hoeven allemaal niet, ik ben van de simpele campings :)

Ik denk dat het toch sowieso bonnefooi gaat worden, ik ben het liefst flexibel :)

Qua wandelen liever niet al te technisch of moeilijk.Ik wandel wel best veel, maar ervaring in het hooggebergte heb ik nog niet zo heel veel. Ik wil sowieso de rondwandeling over de schlyggerplatte lopen, en misschien een poging wagen voor een korte huttentocht van 2/3 nachtjes. Dit wordt dan voor het eerst, en ben nog druk aan het uitzoeken wat precies in aanmerking komt. gelukkig kan ik via de website van de zwitserse bergverening (www.sac-cas.ch oid) best veel info halen. Qua zwaarte richt ik me nu vooral paden met gradatie T2, maar mix T2/T3 vind ik op zich ook prima. Ik vind het alleen moeilijk in te schatten hoe moeilijk T3 nou precies is :)

[..]

Wow mooi blauw water :) me like!

[..]

Geweldig dat uitzicht!

[..]

Geweldige tips, en mooie foto's. Ze komen zeker op mijn lijstje. Dat meertje ook :) Alleen die laatste foto denk ik 'neuh, nu even niet' :D
Dan is de camping die ik postte dus ook een goede optie; simpel grasveld en vrij keurig sanitair, gericht op trekkers en buitensportmensen :) Mocht hij vol zitten, zit er schuin tegenover nog ergens een soortgelijk type camping.

Dat op die laatste foto kan je overslaan, gewoon dan direct naar de Triftbrug lopen ipv via de Windegghut :Y De eerste keer dat ik mij daar aan waagde had ik ook wat twijfels, maar het is veel makkelijker dan het lijkt en lang niet zo eng als je eenmaal bezig bent. Het jaar erop ging een vriend mee en die had bovenaan dezelfde bedenkingen, en vond het halverwege helemaal geweldig :P Die Ketteliweg is overigens gemarkeerd als een T3-route, in ieder geval. Zoals Redefine zegt is die classificatie een beetje van diverse factoren afhankelijk en kan een T3-route ook 'slechts' een steil pad zijn met veel (hoge) afgronden.
pi_172588022
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 23:30 schreef Redefine het volgende:
De wandeling waar ik het over heb is dan denk ik wel wat te zwaar ja. Dat is T3. Dat is 600 meter vrij steil omhoog. Wat betreft die codering. Het hangt af van de combinatie afstand, hoogte, kwaliteit van het wandelpad en het stijgingspercentage. Maar meestal is T3 wel echt pittig klimmen. Dat je sommige stukken wel met handen en voeten omhoog gaat (nog steeds geen bergbeklimmen overigens) en andersom dat je naar beneden voorzichtig afdaalt. En sowieso bergschoenen nodig hebt en bij voorkeur een wandelstok.
Welke wandeling was het eigenlijk? Ik houd mij wel aanbevolen voor dat soort tips, kan een leuke scramble wel waarderen :Y
Eigenlijk wilde ik mijn vakantie in de Dolomieten beginnen met wat wandelen en misschien een via ferrata-route, maar daar kom ik toch niet in 1 dag en na dit topic is het verleidelijk om weer via Zwitserland te gaan O+
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:14:19 #33
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172588358
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 23:57 schreef Dingest het volgende:

[..]

Welke wandeling was het eigenlijk? Ik houd mij wel aanbevolen voor dat soort tips, kan een leuke scramble wel waarderen :Y
Eigenlijk wilde ik mijn vakantie in de Dolomieten beginnen met wat wandelen en misschien een via ferrata-route, maar daar kom ik toch niet in 1 dag en na dit topic is het verleidelijk om weer via Zwitserland te gaan O+
augstmatthorn-und-suggiture

Daar hebben ze het dan wel vooral vaak over de tocht vanaf Harder Kulm. Degene die ik gedaan heb is vanaf een parkeerplaats die onder de Augstmatthorn ligt op de Lombachalp. Vanaf daar naar boven gelopen en vervolgens over de bergkam naar de Suggitüre en daarna weer naar beneden.

Op die bergkam kijk je dan links direct naar beneden naar de Brienzersee en heb je uiteraard vrij uitzicht op allerlei bergkammen. Aan je rechterhand kijk je het dal in met ook genoeg bergkammen. En je loopt dan ook echt over een paadje van een meter breed gemiddeld, dus echt letterlijk over de bergtoppen. Op die bergkam vind je bovendien ook heel veel steenbokken (machtige beesten) aan de ene kant en gemsen (nou ja een gems, want dat zijn geen kuddedieren) aan de andere kant. Het is een tocht die mij altijd zal bijblijven.

Steenbokken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brienzersee:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een deel van het pad over de bergkam:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_172588852
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:14 schreef Redefine het volgende:

[..]

augstmatthorn-und-suggiture

Daar hebben ze het dan wel vooral vaak over de tocht vanaf Harder Kulm. Degene die ik gedaan heb is vanaf een parkeerplaats die onder de Augstmatthorn ligt op de Lombachalp. Vanaf daar naar boven gelopen en vervolgens over de bergkam naar de Suggitüre en daarna weer naar beneden.

Op die bergkam kijk je dan links direct naar beneden naar de Brienzersee en heb je uiteraard vrij uitzicht op allerlei bergkammen. Aan je rechterhand kijk je het dal in met ook genoeg bergkammen. En je loopt dan ook echt over een paadje van een meter breed gemiddeld, dus echt letterlijk over de bergtoppen. Op die bergkam vind je bovendien ook heel veel steenbokken (machtige beesten) aan de ene kant en gemsen (nou ja een gems, want dat zijn geen kuddedieren) aan de andere kant. Het is een tocht die mij altijd zal bijblijven.

Steenbokken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brienzersee:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een deel van het pad over de bergkam:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
^O^
Ziet er wel erg mooi uit, ja. Ik zal hem in ieder geval noteren, mocht ik die hoek wel aandoen :) Zoals jij hem omschrijft - lusje vanaf en terug naar Lombachalp als ik je goed begrijp - ziet er wel leuker uit dan de route die de site suggereert. Ik ben niet zo weg van A-B routes en dat je B-A met OV moet uitzoeken :@
  zaterdag 22 juli 2017 @ 00:41:19 #35
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172588932
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:37 schreef Dingest het volgende:

[..]

^O^
Ziet er wel erg mooi uit, ja. Ik zal hem in ieder geval noteren, mocht ik die hoek wel aandoen :) Zoals jij hem omschrijft - lusje vanaf en terug naar Lombachalp als ik je goed begrijp - ziet er wel leuker uit dan de route die de site suggereert. Ik ben niet zo weg van A-B routes en dat je B-A met OV moet uitzoeken :@
De route die ze beschrijven is ook vrij lang en ook niet per se interessanter. Omdat je dan in eerste instantie wat door een bos loopt en dat een stuk makkelijker is. Want het is toch uiteindelijk ook nog zo, dat het halen van een top meer voldoening geeft dan met een treintje zowat aan de top te beginnen.

Een ander groot voordeel van deze tocht is overigens nog dat je bijna niemand tegenkomt. Dat is bij veel van de standaardtochten wel wat anders.

Maar er is in deze regio (B-O) al zoveel te zien (laat staan in heel Zwitserland), dat er genoeg te kiezen valt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_172589212
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:41 schreef Redefine het volgende:

[..]

De route die ze beschrijven is ook vrij lang en ook niet per se interessanter. Omdat je dan in eerste instantie wat door een bos loopt en dat een stuk makkelijker is. Want het is toch uiteindelijk ook nog zo, dat het halen van een top meer voldoening geeft dan met een treintje zowat aan de top te beginnen.

Een ander groot voordeel van deze tocht is overigens nog dat je bijna niemand tegenkomt. Dat is bij veel van de standaardtochten wel wat anders.

Maar er is in deze regio (B-O) al zoveel te zien (laat staan in heel Zwitserland), dat er genoeg te kiezen valt.
Hun route-omschrijving is wel net andersom, en eindigt bij Harder Kulm of Interlaken-Oost. Hoe dan ook, je moet of terug met het OV naar je auto of vanaf je auto eerst met het OV, en dat lagere bosgedeelte is inderdaad ook het minst interessante (totale lengte is op zich verder nog prima te doen). Een lusje vind ik zelf dus gewoon prettiger :)

Tsja, 'drukte' op de populaire tochten heb je in deze periode altijd; op zich is er vaak wel een goede reden voor, en het helpt ook niet dat half Europa gelijktijdig vakantie heeft...

Zwitserland is een prachtig land. Alleen voor dit jaar had ik (behalve een paar dagen Dolomieten) mijn zinnen meer gezet op richting de Balkan en zitten mijn 3 weken al aardig vol dan ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Dingest op 22-07-2017 01:33:33 ]
pi_172600014
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 23:30 schreef Redefine het volgende:

[..]
quote:
Qua campings (in het Interlaken dal), zou ik dan afraden om op Manor Farm te gaan staan. Dat is een typische camping voor gezinnen met animatie etc. Wel dicht bij het meer overigens. Ook iets minder geschikt is Lazy Rancho, dat gaat ook iets meer die richting op.

Qua jouw beschrijving zou ik kiezen tussen Alpenblick (ligt ook vlakbij de Thunersee), Hobby (een beetje in het midden, rustige camping, met zeer schoon, maar wel wat verouderd sanitair) of Seeblick (bij Bönigen aan de Brienzersee). Qua rustige uitjes of wandeltochten is lopen vanuit Bönigen naar Interlaken langs de Aare ook wel leuk. En lekker op het grasveld voor Neuhaus gaan zitten bij de Thunersee. Lekker over het water naar de bergen staren (en vaak ook watersport) om bij te komen van de drukkere dagen.
Tnx voor de tips. Manor Farm had ik zelf ook al afgestreept alleen op basis van foto's; ik werd spontaan claustrofobisch :')

Seeblick was al een keer voorbij gekomen in het topic, volgens mij door Dingest, en die staat al op mijn lijstje :)

quote:
De wandeling waar ik het over heb is dan denk ik wel wat te zwaar ja. Dat is T3. Dat is 600 meter vrij steil omhoog. Wat betreft die codering. Het hangt af van de combinatie afstand, hoogte, kwaliteit van het wandelpad en het stijgingspercentage. Maar meestal is T3 wel echt pittig klimmen. Dat je sommige stukken wel met handen en voeten omhoog gaat (nog steeds geen bergbeklimmen overigens) en andersom dat je naar beneden voorzichtig afdaalt. En sowieso bergschoenen nodig hebt en bij voorkeur een wandelstok.
Tnx voor de toelichting. Kan je misschien ook uitleggen hoe ik dit aan de bewegwijzering kan zien of een pad T2 of T3 is? Als ik het goed begrijp hebben de wegwijzers voor beide paden namelijk een wit/rood/witte bewegwijzering :{w

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 00:14 schreef Redefine het volgende:

[..]

augstmatthorn-und-suggiture

Daar hebben ze het dan wel vooral vaak over de tocht vanaf Harder Kulm. Degene die ik gedaan heb is vanaf een parkeerplaats die onder de Augstmatthorn ligt op de Lombachalp. Vanaf daar naar boven gelopen en vervolgens over de bergkam naar de Suggitüre en daarna weer naar beneden.

Op die bergkam kijk je dan links direct naar beneden naar de Brienzersee en heb je uiteraard vrij uitzicht op allerlei bergkammen. Aan je rechterhand kijk je het dal in met ook genoeg bergkammen. En je loopt dan ook echt over een paadje van een meter breed gemiddeld, dus echt letterlijk over de bergtoppen. Op die bergkam vind je bovendien ook heel veel steenbokken (machtige beesten) aan de ene kant en gemsen (nou ja een gems, want dat zijn geen kuddedieren) aan de andere kant. Het is een tocht die mij altijd zal bijblijven.

Steenbokken:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Brienzersee:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een deel van het pad over de bergkam:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er wel gaaf uit zeg :9~

quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juli 2017 23:54 schreef Dingest het volgende:

[..]

Dan is de camping die ik postte dus ook een goede optie; simpel grasveld en vrij keurig sanitair, gericht op trekkers en buitensportmensen :) Mocht hij vol zitten, zit er schuin tegenover nog ergens een soortgelijk type camping.

Dat op die laatste foto kan je overslaan, gewoon dan direct naar de Triftbrug lopen ipv via de Windegghut :Y De eerste keer dat ik mij daar aan waagde had ik ook wat twijfels, maar het is veel makkelijker dan het lijkt en lang niet zo eng als je eenmaal bezig bent. Het jaar erop ging een vriend mee en die had bovenaan dezelfde bedenkingen, en vond het halverwege helemaal geweldig :P Die Ketteliweg is overigens gemarkeerd als een T3-route, in ieder geval. Zoals Redefine zegt is die classificatie een beetje van diverse factoren afhankelijk en kan een T3-route ook 'slechts' een steil pad zijn met veel (hoge) afgronden.
Tnx voor je toelichting. Denk dat het zomaar zou kunnen dat ik ter plekke pas besluit of ik de gok ga wagen; beetje afhankelijk van hoeveel zin ik heb c_/ *O*

Bedoel je nu Camping Seeblick of die in Innertkirchen?

Mensen hartelijk dank voor de vele tips. Ik word steeds enthousiaster *O* *O* *O* *O*
Voor wat foto's, kijk hier
  zaterdag 22 juli 2017 @ 20:59:59 #38
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172604703
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:46 schreef polariteit het volgende:

[..]
Tnx voor de toelichting. Kan je misschien ook uitleggen hoe ik dit aan de bewegwijzering kan zien of een pad T2 of T3 is? Als ik het goed begrijp hebben de wegwijzers voor beide paden namelijk een wit/rood/witte bewegwijzering :{w

[..]

Ziet er wel gaaf uit zeg :9~

Het is ook een erg gave tocht :) Wat betreft het onderscheid van T2 en T3, dat is inderdaad zelden of nooit te zien aan de kleuren en de paaltjes zelf. Die zien er hetzelfde uit. Soms staat er wel wat extra info bij. Eigenlijk kun je het alleen inschatten door te kijken naar de afstand die je moet lopen en de tijd die ervoor staat. Dat zegt vaak wel al genoeg.

Maar ik denk dat je het beste van te voren een aantal routes voor jezelf kunt aanstippen en dan vervolgens even online opzoekt hoe zwaar die route is. Wat betreft de T3, zullen de meeste geoefende wandelaars dat wel aankunnen, zolang je maar de juiste kleding/materiaal hebt.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_172614212
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 20:59 schreef Redefine het volgende:

[..]

Het is ook een erg gave tocht :) Wat betreft het onderscheid van T2 en T3, dat is inderdaad zelden of nooit te zien aan de kleuren en de paaltjes zelf. Die zien er hetzelfde uit. Soms staat er wel wat extra info bij. Eigenlijk kun je het alleen inschatten door te kijken naar de afstand die je moet lopen en de tijd die ervoor staat. Dat zegt vaak wel al genoeg.

Maar ik denk dat je het beste van te voren een aantal routes voor jezelf kunt aanstippen en dan vervolgens even online opzoekt hoe zwaar die route is. Wat betreft de T3, zullen de meeste geoefende wandelaars dat wel aankunnen, zolang je maar de juiste kleding/materiaal hebt.
TNx voor de toelichting. Ja, ik ben zeker van plan om van te voren al wat op te zoeken hoor; sowieso kan ik al via de eerder aangehaalde site wanderland.ch erg veel routes opzoeken; en ik wil ook nog een kaart bestellen om zelf wat routes uit te stippelen.

Maar ik ken mezelf, en het credo 'plannen zijn er om te wijzigen' geldt ook bij mij af en toe op het laatste moment :P _O-
Voor wat foto's, kijk hier
  zondag 23 juli 2017 @ 10:12:36 #40
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_172614779
quote:
0s.gif Op zondag 23 juli 2017 09:32 schreef polariteit het volgende:

[..]

TNx voor de toelichting. Ja, ik ben zeker van plan om van te voren al wat op te zoeken hoor; sowieso kan ik al via de eerder aangehaalde site wanderland.ch erg veel routes opzoeken; en ik wil ook nog een kaart bestellen om zelf wat routes uit te stippelen.

Maar ik ken mezelf, en het credo 'plannen zijn er om te wijzigen' geldt ook bij mij af en toe op het laatste moment :P _O-
Plannen zijn er juist ook om gewijzigd te worden :P Maar zelfs op het laatste moment zou je nog kunnen kijken hoe zwaar een route is. Dus dat komt altijd wel goed.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_172654653
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juli 2017 17:46 schreef polariteit het volgende:

Tnx voor je toelichting. Denk dat het zomaar zou kunnen dat ik ter plekke pas besluit of ik de gok ga wagen; beetje afhankelijk van hoeveel zin ik heb c_/ *O*

Bedoel je nu Camping Seeblick of die in Innertkirchen?

Mensen hartelijk dank voor de vele tips. Ik word steeds enthousiaster *O* *O* *O* *O*
Ik bedoelde die in Innertkirchen (Camping Grimselblick); mocht je daarheen gaan en hij blijkt vol te zitten, zit er meteen aan de overkant van die hoofdstraat nog een ander (Camping Grund geloof ik, ik heb er jaren geleden iig een nachtje gestaan toen ik voor het eerst in die hoek kwam). Eind augustus zou het natuurlijk ook al wat rustiger moeten zijn :Y

Je kunt natuurlijk altijd omdraaien als je aan een route begonnen bent die je onderweg iets teveel van het goede vindt, sowieso is er niets mis mee om je eigen grenzen te kennen ;)
In geval van de omweg via de Windegghut naar de Triftbrug is er dus nog een alternatief pad naar beneden als je die Ketteliweg toch iets te tricky vindt. Als ik het kaartje mij goed herinner: als je de klim naar boven hebt gemaakt dan links aanhouden. Rechts gaat met een bocht naar de hut, en iets voorbij de hut is de Ketteliweg-afdaling uit het plaatje.
pi_172719321
Thanks voor de aanvulling :)

Nog een vraagje: als je in Zwitserland gaat kamperen loop je dan het risico dat ze om je paspoort gaan zeuren op de campings? Vorig jaar werd ik hier mee geconfronteerd in Frankrijk en vond het maar irritant gedoe. Blijkbaar kan je in de plaats daarvan een campingcard aanschaffen, maar ja ik heb al zoveel pasjes :')

Mochten ze er in zwitserland ook echt fan van zijn dan bestel ik er toch maar eentje, geen zin in discussie over het niet af willen staan van mn paspoort :')
Voor wat foto's, kijk hier
pi_172721769
Ik heb geen ID-kaart en reis altijd met paspoort, maar bedoel je alleen even ter inzage (bij het registreren, op zich is dat wel normaal) of bedoel je dat ze je paspoort 'innemen' voor 1 nacht/de hele tijd dat je er kampeert?

Dat laatste ben ik niet tegengekomen in Zwitserland. In Italië en Kroatië wel, en ik geef inderdaad ook liever niet mijn paspoort af voor zoiets. Komt het wel voor, dan kan je er meestal wel omheen werken door te zeggen dat je vooraf wilt betalen (soms niet altijd voor 1 nacht - zeker in Italië is dat kennelijk een bureaucratisch dingetje waar ze heel zeikerig over kunnen doen).
pi_172845872
Ik bedoel inderdaad dat ze echt je paspoort innemen voor de periode dat je kampeert. Heb ik dus in Frankrijk meegemaakt; en bij een hoop campings was het inderdaad voldoende om vooruit te betalen; en bij een enkeling vonden ze 'iets' met je naam erop ook prima, dus daar heb ik een oude verzekeringskaart achtergelaten. Echter bij 2 campings was het of paspoort afgeven, of wegwezen; en dat is niet tof als het al avond is en de volgende camping 50km verderop is :')
Voor wat foto's, kijk hier
pi_173438703
Zo ik ben weer terug uit Zwitserland, prachtige reis gehad. Heb in totaal op drie locaties gekampeerd: In Les Brenets in de Jura, op een stadscamping bij Bern en in Ringgenberg nabij Interlaken.

Ik heb een paar toffe wandelingen gemaakt: onder andere naar de Creux du Van in de Jura, schitterende kloof en rotsformaties. En in de Alpen een wandeling van Schynige Platte via de Faulhorn naar de First. Mooi!

Op alledrie de campings kreeg ik inderdaad een gastenkaart, waar ik veelvuldig gebruik van gemaakt heb; ook al vond ik het openbaar vervoer systeem soms best inefficient. Zo was ik 2 uur onderweg om van de camping in Ringgenberg naar Schynige Platte te komen, krap 20 kilometer verderop. Maar ja dat krijg je als niet alles netjes op elkaar aansluit :)

Wel opvallend de gastenkaart voor Bern en Interlaken maar geldig was voor een kleine regio, en die van Neuchatel geldig was voor het hele kanton.

De prijzen voor campings en eten vielen me eigenlijk nog wel mee, en ook de paar keer dat ik een treinkaartje moest kopen viel het nog mee. De 'bergtreinen'/'kabelbanen' vond ik wel bizar duur, dus hier heb ik er slechts 1x gebruik van gemaakt: het treintje van Wilderswil naar Schynige platte en de kabelbaan van de First naar Grindelwald.

Ik zal nog wel eens wat foto's posten als ik die uitgezocht/bewerkt heb :)

Ik ga zeker nog een keer terug :)
Voor wat foto's, kijk hier
pi_173818788
Ik ben de eerste week van mijn vakantie grotendeels in Zwitserland geweest om te lopen. Niet die Augstmatthorn-wandeling bij Interlaken, want dat kwam routetechnisch niet goed uit. Ik ga hem wel onthouden voor een latere keer :Y

Ik ben naar het Matterdal geweest (Zermatt en de Matterhorn) waar ik op een camping heb gestaan tussen Randa en Täsch. Omdat mijn planning een beetje raar liep op de heenreis stond ik aan het eind van de tweede dag op een camping 200 km van Zermatt, uurtje of 3 rijden, dus ik heb dat stukje nog onderbroken met twee korte wandelingen in de buurt van Sierre.

Eerst naar het Tseuzier-meer, dat op iets van 1750 meter hoogte aan het eind van een lang bergweggetje ligt. Geen lastige wandeling, 5 kilometer in een rondje om het meer met nauwelijks hoogteverschil, maar wel erg mooi.
Daarna heb ik een padje gelopen dat van Leukerbad naar Albinen loopt. Op het internet vind je het meestal onder de noemer 'Ladders of Albinen' of iets in die richting, omdat er een klim in zit via 8 houten ladders. Daarna daal je nog eens 5 kilometer af naar Albinen, via een pad dat eigenlijk de iets lager gelegen verbindende weg volgt. Dat vond ik niet zo boeiend, en ik had ook geen zin om met de bus terug te gaan als ik ook de ladders weer af kon dalen, dus na een half uur ben ik omgekeerd en teruggelopen :P

In het Matterdal heb ik uiteindelijk in twee dagen de Europaweg gelopen. Die loopt van Grächen naar Zermatt, en is 34 kilometer (in Grächen geeft het bordje 14,5 uur aan naar Zermatt). Hij was erg tof, maar vooral in het begin tamelijk zwaar omdat je eerst een sterke klim van 700 meter maakt, en dan nog eens geleidelijk 400 meter stijgt tot een hoogte van 2710 meter. De eerste dag loop je ook over best uitdagend terrein, op sommige plekken een lichte 'scramble' over (losse) rotsblokken en losliggende stenen met een aardige afgrond naast je. Halverwege overnacht je in de Europahut (ik had niet gereserveerd, en hij bleek stampvol te zitten: gelukkig kon ik nog wel ergens terecht). De tweede dag ga je de Europabrug over, de langste voetgangershangbrug ter wereld, die net deze zomer is geopend. Alleen om 9 uur in de ochtend zit je daar nog vol in de wolken en is je zicht niet meer dan 30 meter of zo :P Je blijft eigenlijk tussen de 2000 en 2400 meter zitten voor het grootste gedeelte, op wat minder uitdagend terrein, en dan daal je uiteindelijk (sterk) af naar Zermatt.
Inclusief een extra stukje naar het Sunninga kabelbaanstation, en 2x2 km van/naar het treinstation vanaf mijn camping, heb ik in twee dagen iets van 41 kilometer gelopen :Y
Toen was er nog een dag met mooi weer over, en heb ik besloten nog eens vanaf de camping direct een pad te volgen dat weer omhoog gaat naar de Europaweg en Europabrug. Die laatste is nu natuurlijk ook een mooi trekpleister, en ik wilde hem graag nog eens volledig en in de zon op de foto zetten. Ik had alleen niet het bedoelde 'toeristenpad' gekozen, maar per ongeluk een ander pad dat elders op de Europaweg uitkwam na een steile, constante klim van 800 meter. Die ging trouwens nu een stuk makkelijker dan de klim van twee dagen eerder :P Gelukkig kwam ik op het deel van het pad uit dat ik het mooiste vond om te lopen, en nu in de zon kon ik nog wat mooie plaatjes schieten. Nadat ik de brug nog eens over en weer ben geweest ben ik via het 'toeristenpad' afgedaald en terug naar de camping gelopen. Geen idee hoeveel kilometers dat was, ik ben z'n 5 uur weggeweest op een heel rustig tempo, dus ik houd het op een km of 10.

En daarna heb ik Zwitserland verlaten, wat achteraf wel het leukste deel van mijn reis bleek :Y
pi_173834497
Die europa weg klinkt wel leuk :)

Ben wel benieuwd naar je plaatjes alsje het er zo over hebt :D
Voor wat foto's, kijk hier
pi_173930254
Ben echt in elke uithoek van CH geweest in 30 jaar tijd, maar zojuist de eerste keer wilde edelweiss gevonden. 3 stuks zelfs!

Op 2600m in Samnaun



Heb em geaaid en voor de rest met rust gelaten...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')