abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115374524
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_115374553
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 11:48 schreef oeke het volgende:
Ko kijkt ook soms best veel op een dag. En dan weer een hele dag niet. Ach, hij kletst lekker de verhalen uit zijn boeken na en de verhalen van Pingu.
Ik volg hem daarin, waar zijn interesse in ligt.
En de ene dag is hij helemaal moe van de kresj, wil hij graag wat hangen, zodra er weer wat beweging in hem komt dan gaan we lekker voetballen of rennen of boodschappen doen.
Omdat hij nu geen middagdutje meer doet, maar wel op de bank wil liggen met Pingu, mag dat van mij. Met een dekentje. O+
Ik kan me hier erg in vinden.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:03:37 #3
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_115374754
Ik keek als kind amper TV. Bij manlief thuis zijn ze volledig helemaal wild van Bassie en Adriaan (dan kom je ergens, waar dan ook, en is het Bassie en Adriaan waren hier ook en dat was die en die aflevering, bij een man van 27 ja :') ). Ik speelde heel veel buiten, daarnaast hadden we een kamer vol speelgoed en knutselspullen waar we altijd mee bezig waren dus heel veel tijd om TV te kijken hadden we gewoon niet.
Nathan kijkt denk ik een uur tot anderhalf per dag. Dan kan ik eindelijk even voor mezelf iets doen en even tot rust komen met een stuiterpeuter als dat hij is.
pi_115374814
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 11:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik kan me hier erg in vinden.
Wie niet. Denk ik dan.
pi_115374840
Waarbij zou een luisterboek eigenlijk het meest in de buurt komen? Bij een écht boek of bij televisie?
pi_115374844
Claudia, ik ben nu heel nieuwsgierig naar HET boek.

Hannah kijkt vrij veel tv. Voor haar is het juist de herkenbaarheid die de rust geeft. Eigenlijk is Dora altijd wel goed (al vanaf dat ze 1 was!). We hebben dan ook veel dvd's van Dora op de mediaplayer, en verder staat Nick JR. vaak aan. Daar is dan weer geen reclame op, dus dat is wel fijn. Ik vind speelgoedreclame gericht op kleine kinderen namelijk wel heel storend.

Overigens weet ik zeker dat Hannah enorm veel opsteekt van het televisiekijken (tellen, vormen, kleuren, dieren, zelfs een beetje engels "I luf joe *; "
pi_115374920
Never mind. Gaat buiten het bestek van dit topic.
pi_115375129
Ik speelde zelden buiten en keek ook weinig tv. Sowieso was dat veel minder toen ik zo jong was, en evenmin waren er dvd's of video's of internet. Dus ik las, veel. Heel veel.

Wie niet? ik denk groofs, dat er vrij veel mensen zijn die niet hun kind volgen, maar zichzelf. Het kind voor de tv zetten omdat zij het zat zijn, in plaats van omdat het kind moe is en even bankhangen dan fijn kan zijn. En als dat een keer gebeurt omdat het de ouder beter uitkomt, is dat helemaal niet erg, maar de tv moet niet de standaardoppas zijn, denk ik dan.

Ik zet bijvoorbeeld ook de tv uit als blijkt dat ze niet kijkt. Ze mag van mij best kijken, maar als ze dan alsnog gaat spelen, laat ik hem niet aanstaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_115375131
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:05 schreef -Spring het volgende:
Waarbij zou een luisterboek eigenlijk het meest in de buurt komen? Bij een écht boek of bij televisie?
Da's een van de vragen waar ik me in mijn onderzoek bezig mee heb moeten houden. :s)

Er spelen veel aspecten een rol. Luisteren naar gesproken taal is van een andere orde dan het lezen van geschreven taal. Hoewel er ook overeenkomsten zijn, spelen andere verwerkingsprocessen en (deels) ook andere vaardigheden een rol.

En kijken naar televisie is meer dan luisteren naar gesproken taal. Er zit immers ook beeld bij (dat heet multimodaal vanwege de combinatie beeld en geluid). Bovendien zal televisietaal er anders uitzien dan de taal van een luisterboek. Die eerste is meestal spontane taal, of gescripte taal die als doel heeft om spontaan over te komen.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:20:42 #10
259886 pessie
pi_115375424
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:12 schreef miss_sly het volgende:

Wie niet? ik denk groofs, dat er vrij veel mensen zijn die niet hun kind volgen, maar zichzelf. Het kind voor de tv zetten omdat zij het zat zijn, in plaats van omdat het kind moe is en even bankhangen dan fijn kan zijn. En als dat een keer gebeurt omdat het de ouder beter uitkomt, is dat helemaal niet erg, maar de tv moet niet de standaardoppas zijn, denk ik dan.

Nathan vraagt wel echt heel duidelijk om de tv. Soms mag het wel en soms niet, maar dat zijn wel de momenten dat ik even rust neem. Oh, en TV tijdens het koken, inderdaad, dat komt mij beter uit. Maar koken met Nathan vind ik echt onhandig. Trouwens alleen als manlief nog niet thuis. Wel een beetje TV als oppas dus.

Ik vind een luisterboek meer klinken als voorlezen maar dan met een stem op een DVD. Dus geen TV. Ik zet ook wel eens een kinderCD op als Nathan geen tv meer mag kijken, vind hij ook wel leuk maar valt wat mij betreft niet onder hetzelfde medium als tv kijken.
pi_115375492
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:12 schreef miss_sly het volgende:
Ik speelde zelden buiten en keek ook weinig tv. Sowieso was dat veel minder toen ik zo jong was, en evenmin waren er dvd's of video's of internet. Dus ik las, veel. Heel veel.

Ik zet bijvoorbeeld ook de tv uit als blijkt dat ze niet kijkt. Ze mag van mij best kijken, maar als ze dan alsnog gaat spelen, laat ik hem niet aanstaan.
Ja, dat denk ik hoor. maar ik bedoel meer dat zoals Oeke het beschrijft het toch heerlijk en prima en oké klinkt, het televisie kijken. Dat ik me niet voor kan stellen dat iemand dat niet fijn vindt klinken ;-).Ik kan er ook van genieten als ze lekker met een dekentje op de bank televisie kijken. Maar net zo goed kan ik er van genieten als ze bijvoorbeeld zoals gisteren samen bijna een uur in de hangmat met knuffels zaten te keuvelen, helemaal moe van de korte nacht en drukte met logées, en dat televisie dan niet eens in ze opkomt.
pi_115375648
Juist.. idd wat Oeke zegt! Denk dat dat hier straks ook zo gaat wanneer ze minder gaat slapen...
Hier trouwens ook een Pingu liefhebber.... Mweeeeep Mweeeeep :D
Wel voornamelijk de aflevering dat hij op de tweeling aan het oppassen is
We'll have love aplenty
We'll have joys outnumberd
We'll share perfect moments
You and Me
pi_115375772
Ja Claudia, nu ben ik ook benieuwd naar Het Boek!

Syl, ik las ook, heel heel heel erg veel. We hadden vroeger geen tv dus we keken videobanden, maar dat was natuurlijk ook niet altijd leuk. Tot er weer nieuwe aanvoer kwam. *O*
Maar ja, veel lezen was ook maar zozo, je moest buiten spelen en sociaal doen met vriendjes enzo. :{

Haha Lamb, die aflevering was favoriet toen zijn zusje er net was! Dat vind ik wel erg leuk aan Pingu, ik kan echt merken waar hij mee bezig is, nav de filmpjes die hij wil zien.
Nu hebben we het grote voorleesboek van Dikkie Dik en voorin staan plaatjes van elk verhaaltje, dan laat ik hem kiezen welk verhaal. Soms 1 verhaal wel 5 keer na elkaar! :D
Maar ook dat geeft veel weer van wat hij op dat moment aan het verwerken is. O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 12:32:11 #14
259886 pessie
pi_115375871
Oh, wij hebben maar weinig DVD's dus hier is het barbapapa (het liefst kijkt hij dat) Elias, het zandkasteel of dribbel. En ik weet onderhand dat om 8 uur brandweerman Sam erop is gevolgd door Chuggington, die laatste vind hij uiteraard het aller aller leukst. Bij mijn zus kijkt hij thomas.

En hier wordt Dora geboycot :') ik wil echt niet dat Nathan op die manier Engelse woordjes leert. Net als dat ik geen Franse woordjes gebruik als ik tegen hem praat (dat zou dan nog mijn voorkeur hebben). Ik wil dat hij eerst goed en duidelijk verstaanbaar Nederlands leert voordat we hem een andere taal aanbieden. Ik denk dat we dan wel eerst met Frans beginnen.

Oh ik heb als kind echt boeken verslonden (nog steeds trouwens :@ ). Ik las echt alles wat los en vast zat.
pi_115376033
Trouwens, ik moet eerlijk bekennen dat ik het af en toe wel eens laat schieten, omdat het wel lekker makkelijk is, nu met zijn zusje. Dat zijn momenten waarop ik me bewust bij de kladden moet grijpen om hem uit te zetten.
Daarom ben ik ook heel blij als we op de tuin zijn, daar kan hij zo lekker spelen. O+

Haha, Pessie, zo ben ik ook, als kind al, de verpakkingen van de melk lezen aan tafel wegens leeshonger. Ik ben benieuwd of mijn kinderen dat ook gaan hebben.
Ik kwam laatst een oude kennis tegen uit mijn stamkroegtijd en die zei dat ik altijd in een hoekje zat te lezen. Wat in mijn herinnering helemaal niet zo was, maar goed het komt niet uit de lucht vallen... :P
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_115376058
Heel herkenbaar Oeke! Wij hebben ook dat dikkie dik boek en zo gaat dat hier ook..
Wij kijken meestal een filmpjes via youtube en als het filmpje is afgelopen laat ik haar kiezen uit de plaatjes die dan tevoorschijn komen. Meestal zijn de plaatjes bij Pingu vrij kloppend bij het verhaal.
Op het moment kiest ze altijd iets waarbij er iets eetbaars is... ze heeft voor haar verjaardag het keukentje gekregen en is de hele dag bezig met koken en eten..

Ik heb het wel een gemis gevonden dat ik nooit buitelandstalige tv gekeken heb. Mijn moeder en M. hebben bv beide goed duits geleerd door de tv.. Zelf ben ik dus echt een ramp in duits of frans.. denk dat het wel een meerwaarde gehad had wanneer ik op jonge leeftijd wat meegekregen had (Niet persee peuterleeftijd dus)
Dora vind ze zelf trouwens 3x niks... ;) Maar TroTro... een of frans of duits ezeltje op youtube vind ze wel weer interessant
We'll have love aplenty
You and Me
pi_115376101
Boeken O+
Hoewel ik behoorlijk dyslectisch ben lees ik heel graag..
Hoop O. ook.. Heb iig vrijwel de complete thea beckman collectie voor haar al haha
We'll have love aplenty
You and Me
pi_115376204
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:20 schreef pessie het volgende:

Ik vind een luisterboek meer klinken als voorlezen maar dan met een stem op een DVD.
De interactie tussen ouder en kind is juist belangrijk bij het voorlezen, dus in dit opzicht is een luisterboek geen substituut.
pi_115376283
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Ja, dat denk ik hoor. maar ik bedoel meer dat zoals Oeke het beschrijft het toch heerlijk en prima en oké klinkt, het televisie kijken. Dat ik me niet voor kan stellen dat iemand dat niet fijn vindt klinken ;-).Ik kan er ook van genieten als ze lekker met een dekentje op de bank televisie kijken. Maar net zo goed kan ik er van genieten als ze bijvoorbeeld zoals gisteren samen bijna een uur in de hangmat met knuffels zaten te keuvelen, helemaal moe van de korte nacht en drukte met logées, en dat televisie dan niet eens in ze opkomt.
Ik bedoelde juist het niet reguleren en bewust aanbrengen van variatie, maar daarin meer je kind volgen.
pi_115376381
S vraagt ook bewust om de tv. Soms mag dat, soms niet. maar het fruitmomentje met tv is hier wel een ritueeltje. Maar ook in andere dingen volg ik haar. Ook naar buiten gaan doen we pas als ze er zin in heeft. Als ze tv kijkt, probeer ik wel de tijd in de gaten te houden, desnoods met behulp van het wekkertje, anders vergeet ik het inderdaad ook wel eens, omdat ik intussen ook zelf ergens mee bezig ben. Dan mag ze als het wekkertje gaat nog even afkijken wat er dan op is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:02:56 #21
259886 pessie
pi_115376808
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:39 schreef Lamb29 het volgende:
Maar TroTro... een of frans of duits ezeltje op youtube vind ze wel weer interessant
Ik moest even lachen omdat ik dacht dat je geen onderscheid kon maken tussen duits of frans maar zie nu op youtube dat ie er zowel in het frans als in het duits is. Trotro zal ongetwijfeld komen van trotteur, frans voor draver, al kan het ook buggy betekenen, of loopwagentje :') .
Maar, ik moet zeggen, wel geschikt als Nathan eenmaal nederlands kan!
pi_115376913
quote:
3s.gif Op vrijdag 10 augustus 2012 12:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik bedoelde juist het niet reguleren en bewust aanbrengen van variatie, maar daarin meer je kind volgen.
Zeg ik ergens in dat gecuote verhaal dat ik niet de kinderen wil volgen :? .
pi_115377069
Hahahaha Pessie... Zo slecht is het nog niet met mij gelukkig ;)
We'll have love aplenty
You and Me
pi_115377075
Ik vind hier altijd zo naar dat als je aangeeft bepaalde grenzen aan te geven dat dan 'het kind volgen' als tegengeluid wordt ingebracht.
  vrijdag 10 augustus 2012 @ 13:14:35 #25
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_115377203
dat is toch ook wel te zien als twee uitersten van een continuüm waarop je als ouder probeert een goed middenpunt te vinden?
in de haak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')