Waarom geeft de politie zo'n slecht advies?quote:Politie adviseert bewoners te vluchten bij woningoverval
Slachtoffers van een woningoverval kunnen het beste vluchten als ze gezond willen blijven. Dat zegt de politie na nieuw onderzoek. En wie niet kan vluchten, moet rustig toekijken en accepteren wat er gebeurt. Dat meldt het AD.
Uit het onderzoek naar honderden woningovervallen blijkt dat bewoners in bijna de helft van de gevallen gewond raken. Dat komt meestal doordat ze zich verzetten, zegt landelijk overvalcoördinator Jos van der Stap van de politie.
'Een overal komt als een complete verrassing. Mensen raken in paniek en overvallers reageren daar met geweld op. Door verzet van bewoners kan het heel snel escaleren', aldus Van der Stap.
Er waren vorig jaar in Nederland bijna achthonderd overvallen. In 20 procent van de gevallen is het slachtoffer ondernemer. Ook ouderen zijn een geliefd doelwit van criminelen. Gisteren waren er onder meer woningovervallen in Voorthuizen (waarbij een dode viel) en Zeist.
Omdat wapen in handen van mensen die er niet mee om kunnen gaan gevaarlijk zijn. Die dingen zijn niet "niet dodelijk" maar "minder dodelijk" (less lethal). Ook is het niet gemakkelijk om zeop een juiste te gebruiken. (e.g er voor zorgen dat de inbreker neer gaat en neer blijft, niet pissed wordt en je kop inslaat)quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 08:59 schreef paulgo het volgende:
Waarom mogen burgers zich niet zelf verdedigen met geschikte wapens, Stroomstootwapens of andere niet dodelijke wapens moeten hier net als in andere EU landen vrij verkrijgbaar zijn. De daders kunnen er nu ook heel gemakkelijk één kopen over de grens.
Flikker op. Als het kan, kan een woningovervaller van mij een hartelijk welkom genieten in de vorm van een deegroller, honkbalknuppel en andere soorten bende wat ik als geïmproviseerd wapen kan gebruiken.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:17 schreef Ringo het volgende:
Alsof de politie dit zegt om daders vrij te pleiten. Het is puur een veiligheidsadvies, op ervaring en feiten gebaseerd. Dat de gemiddelde onderbuikburger een inbreker graag zou kapot-taseren, zegt vooral iets over diens eigen rotte fantasiewereld. Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.
Veel plezier en geluk, Captain Keyboard. Het enige dat de politie wil zeggen, is dat dat soort zelfverdedigingsstrategieën vaak op méér geweld uitdraaien.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Flikker op. Als het kan, kan een woningovervaller van mij een hartelijk welkom genieten in de vorm van een deegroller, honkbalknuppel en andere soorten bende wat ik als geïmproviseerd wapen kan gebruiken.
Volgens mij bestaat er ook ergens een wet op huisvrede en zelfverdediging. Dus...
Tjah, we zijn niet allemaal Chuck Norris of Steven Seagal. Als een mafkees met een wapen je huis binnen dringt kun je je maar beter gedeisd houden als je leven/gezondheid je lief is.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:05 schreef TheClown1 het volgende:
Dit is echt niet te geloven. Advies geven om de dader zijn gang te laten gaan en niets doen. Yeah right.......
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Tjah, we zijn niet allemaal Chuck Norris of Steven Seagal. Als een mafkees met een wapen je huis binnen dringt kun je je maar beter gedeisd houden als je leven/gezondheid je lief is.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:30 schreef fathank het volgende:
[..]
Tjah, we zijn niet allemaal Chuck Norris of Steven Seagal. Als een mafkees met een wapen je huis binnen dringt kun je je maar beter gedeisd houden als je leven/gezondheid je lief is.
Wel de vriend met de meeste realiteitszin en beste advies. Stoer doen werkt in films, in de praktijk draait het meestal op een stille tocht uit.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:32 schreef maickeltje het volgende:
De politie is je beste vriend...NOT
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:34 schreef De_Kardinaal het volgende:
Mijn huis zit al vol booby-traps sinds ik terug gekomen ben uit 'nam.
Helemaal waar.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:11 schreef Cavalinho het volgende:
En toch heeft de politie gelijk.
In Amerika zijn ze zo voor zichzelf kunnen verdedigen en toch blijkt dat daar niemand (misschien zelden, maar ik ken geen woorbeelden)een inbreker neerschiet.
Dat komt omdat de inbreker, anders dan de huiseigenaar, is voorbereid op zich moeten verdedigen en een wapen al in de aanslag heeft. Huiseigenaar moet het nog gaan pakken en aangezien je het feitelijk ook niet geladen in zicht mag hebben liggen in veel staten, moet je ook nog gaan laden. In die tijd kan de inbreker al lang aanvallen of vluchten.
Tegen inbrekers die met geweld iemand overmeesteren om binnen te komen, kun je je ook niet verdedigen, je komt niet met een wapen naar de deur, je zit niet met een wapen in je woonkamer.
Voordat je kunt reageren, ben je al overmeesterd. Zij hebben nl het voordeel van de verrassing.
Daarbij ben je, als het goed is gewoon verzekerd, en kun je dus je spullen weer claimen.
Ik denk dat het wel een goede gedachte is om zo'n situatie mee in te gaan. Mocht ik bij de open haard staan toe te kijken zoals aanbevolen, en de inbreker draait me z'n rug toe, kan ik hem altijd nog met de pook in de nek slaan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:37 schreef Augustus_Thijs het volgende:
[..]
Helemaal waar.
Maar de manier waarop ze het nu vertellen is wel een beetje belachelijk, in de trant van 'blijf gewoon maar staan en geef ze alles wat ze willen'.
Natuurlijk zal dat tot minder geweld leiden (hoop je). Maar je moet wel heel veel zelfcontrole hebben, wil je maar ja en amen zeggen terwijl ze je huis binnen dringen en je familie bedreigen.
Ja de politie is heel realistisch...boven op een brug staan laseren en niets doen met een tip om een paar grote jongens op te pakken.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:33 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Wel de vriend met de meeste realiteitszin en beste advies. Stoer doen werkt in films, in de praktijk draait het meestal op een stille tocht uit.
Oh? Ik zag anders een vrouwelijke agent toch wel degelijk achter onze autoradio-dief aangaan, die ze stomtoevallig op heterdaad betrapte. Helaas kon ze haar hond niet loslaten, omdat er nog wat publiek terugkwam uit de kroegen etc, maar die agente was echt niet bang hoor.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:40 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Ja de politie is heel realistisch...boven op een brug staan laseren en niets doen met een tip om een paar grote jongens op te pakken.
Realistisch? Ja want de politie is zelf ook bang.
Dat is vermoedelijk één van de redenen waarom de politie dit gezegd heeft.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:44 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Maar wat als zo'n overvaller de bewoner(s) alsnog het ziekenhuis in mept, zoals ook regelmatig het geval is.
Een autoradio dief...wat waarschijnlijk een junk is durven ze wel aan.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:42 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Oh? Ik zag anders een vrouwelijke agent toch wel degelijk achter onze autoradio-dief aangaan, die ze stomtoevallig op heterdaad betrapte. Helaas kon ze haar hond niet loslaten, omdat er nog wat publiek terugkwam uit de kroegen etc, maar die agente was echt niet bang hoor.
Junks doen geen inbraken, en georganiseerde bendes jatten geen airbags? Het is niet zo zwart/wit, en het was slechts een voorbeeld om aan te geven dat zeker niet alle agenten bange watjes zijn die hun auto het liefste niet uitkomen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:52 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Een autoradio dief...wat waarschijnlijk een junk is durven ze wel aan.
Ik heb het hier over de echte grote jongens... die gappen geen autoradio.
Nee je hebt overal wel een paar uitzonderingen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 10:03 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Junks doen geen inbraken, en georganiseerde bendes jatten geen airbags? Het is niet zo zwart/wit, en het was slechts een voorbeeld om aan te geven dat zeker niet alle agenten bange watjes zijn die hun auto het liefste niet uitkomen.
Dat staat je natuurlijk vrij. De politie geeft alleen aan dat de kans dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt niet heel groot is.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:23 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Flikker op. Als het kan, kan een woningovervaller van mij een hartelijk welkom genieten in de vorm van een deegroller, honkbalknuppel en andere soorten bende wat ik als geïmproviseerd wapen kan gebruiken.
Volgens mij bestaat er ook ergens een wet op huisvrede en zelfverdediging. Dus...
Ja ga maar rustig door met beweren dat je je altijd koest moet houden tegen overvallers. Die lui slaan juist vooral ook zulke bangerikken finaal in elkaar. Zulke roofdieren zoeken juist zulke gemakkelijke prooien op.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:17 schreef Ringo het volgende:
Alsof de politie dit zegt om daders vrij te pleiten. Het is puur een veiligheidsadvies, op ervaring en feiten gebaseerd. Dat de gemiddelde onderbuikburger een inbreker graag zou kapot-taseren, zegt vooral iets over diens eigen rotte fantasiewereld. Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren.
Maar de heren agenten vergeten te melden dat ze je tegenwoordig hartstikke dood slaan voor een paar Euro. Het maakt niet uit of je wel iets / niets doet.quote:Dat staat je natuurlijk vrij. De politie geeft alleen aan dat de kans dat je er zonder kleerscheuren vanaf komt niet heel groot is.
Dat meen je niet? Wat voor nsb-acties zijn dat dan? politie die aan de kant van de inbreker staat. Dit is toch van de zotte? Ik moet toch geen rekening houden met de inbreker als mijn leven op het spel staat? Ik doe zelf aan thaiboksen en in de erecode staat duidelijk dat je vechtsport mag gebruiken enkel in levensbedreigende situaties.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 09:32 schreef Red1980 het volgende:
Wat inderdaad in ee eerdere post al is gezegd: de "dader" is er meestal op voorbereid om zich ergens uit te moeten vechten. En dan ben je als slachtoffer 99 van de 100 keer gewoon te laat, mocht je jezelf willen verdedigen.
Typisch voorbeeld: mijn zwagertje heeft 2 jaar geleden een inbreker betrapt in zijn eigen huis. 's Nachts om een uur of 3 hoort hij gerommel beneden, loopt de trap af en betrapt meneer de inbreker midden in de woonkamer. Die zet het op een schreeuwen en komt met een schroevendraaier in zn hand naar mn zwager gerend... Helaas, voor meneer de inbreker, is mijn zwager een goed geoefende bokser en kan het een en ander redelijk "ontwijken"...
Gevolgen: ambu voor meneer de inbreker... (neusje kapot, dikke oogjes, lichtje uit...) en een politiebusje voor mijn zwager... Mocht hij op het politiebureau uit gaan leggen waarom hij die inbreker zo toegetakeld heeft... Uitkomst was dat mijn zwager onder het mom van huisvredebreuk/zelfverdediging gehandeld heeft, maar wel "geluk" heeft dat meneer de inbrekert hem niet aangeklaagd heeft voor mishandeling...
Het is wel aan de politie om dit soort tips te geven. Ze zijn er om de samenleving veiliger te maken, en bovendien zijn zij degenen die toegang hebben tot deze informatie.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 11:55 schreef CafeRoker het volgende:
Inhoudelijk hebben ze gelijk, maar het is niet aan de politie om dit soort tips te geven. Ik vind dat er zelfs een behoorlijk slecht signaal vanuitgaat.
Precies...en op welke manier maakt dit advies de samenleving veiliger??quote:Ze zijn er om de samenleving veiliger te maken
Nou ja, voor de overvallers wordt het "werk" toch echt wel veiliger als de slachtoffers geen verzet meer bieden.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 12:53 schreef Serieus_Persoon het volgende:
[..]
Precies...en op welke manier maakt dit advies de samenleving veiliger??
Op geen enkele manier...
De politie maakt het op deze manier voor de inbrekers veiliger en effent het pad voor ze zodat ze nog makkelijker over die grens van wel of niet inbreken heenstappen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 12:40 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Het is wel aan de politie om dit soort tips te geven. Ze zijn er om de samenleving veiliger te maken, en bovendien zijn zij degenen die toegang hebben tot deze informatie.
Niet te hard inderdaad, anders kan mijnheer de overvaller door de schrik worden getraumatiseerd. Zachtjes in jezelf boe roepen mag uiteraard wel.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 12:58 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
De politie maakt het op deze manier voor de inbrekers veiliger en effent het pad voor ze zodat ze nog makkelijker over die grens van wel of niet inbreken heenstappen.
De burger voelt zich nu helemaal niet meer beschermd, die mag alleen nog heel zachtjes "boe" roepen bij wijze van verdediging.
Even kijken of Hero al iets heeft getwitterd.quote:Geert: 'Bent u het met ons eens dat mensen het recht hebben hun huis en haard te verdedigen bij inbraak en dat men de inbrekers niet op koffie met gebak hoeft te trakteren?'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ie-belachelijk.dhtml
Je bedoelt: het enige wat de politie doet is mensen overhalen een carriere als inbreker te overwegen en mensen die (al dan niet in een impuls) hun bezittingen wel verdedigen een poot onder de stoel vandaan zagen.quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 13:12 schreef Chadi het volgende:
Opeens is de wereld te klein zo lijkt het.
Je spullen zijn verzekerd voor ene groot gedeelte . Als je je leven in de weegschaal wil leggen is er niemand die je tegenhoudt . Het enige wat de politie hier doet is adviseren om je leven niet in de weegschaal te leggen als dat niet nodig is.
Om te janken weer dit soort dingenquote:Op vrijdag 10 augustus 2012 13:07 schreef Specularium het volgende:
[..]
Even kijken of Hero al iets heeft getwitterd.
quote:Op vrijdag 10 augustus 2012 13:16 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Je bedoelt: het enige wat de politie doet is mensen overhalen een carriere als inbreker te overwegen en mensen die (al dan niet in een impuls) hun bezittingen wel verdedigen een poot onder de stoel vandaan zagen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |